صفحه 1:
تولید ناب
Lean Manufacturing
0
MGtC Is
صفحه 2:
صفحه 3:
شیوه ساخت یا تولید "ناب " (/63) یک مند سیستماتیک بهیود مداوم بر پایه بررسی فرآیندهای کسب و
کار و حذف زوائد از فرآیند است. تمرکز این شیوه, بر کاهش هزینه های اضافی, کاهش زوائد و بهینه
سازی روال های ناکارآمد است.
اصطلاحات "ناب":
تعریف مصرف کننده نهایی: فردی که عملا محصول یا خدمت نهایی را مورد استفاده قرار می دهد. به
عبارتى دیگر, مفهومی در بزایر مشتریان مبانی مثل واسطه های فرونش, بازاریایی, پخیش, تهنه کننده و ...
تعریف ارزش .۰ (Value): هرگونه کنش یا فعالیت که يه محصول يا سرويس نهايى ارزشى افزوده مى
ox
تعریف اتلاف :(۷/۵506) براساس این تعریف, هرگونه کنش یا فعالیتی که به محصول نهایی ارزشی
افزوده نمی کند. شکلی از اتلاف است.
فکر تاب:
تفکر ناب, دیدگاهی بود که اولین بار "هنری فورد" آن را در کارخانه خودروسازی فورد پیاده سازی نمود.
پس از آن تایایچی اونو (0080 1ح1۵) و کیشیرو تویودا (0۷۵0۵ ۲:00/۵) این نظریه را در
خودروسازی تویوتا پیاده سازی کردند. اما همه گیر شدن این تفکر اولین بار در کتاب بسیارموفق "تفکر
ناب, ماشینی که جهان را دگرگون میکند و راهکارهای ناب" نوشته ی (ames P. Womack) Sos jor
مطرح شد. کتاب دوم این نویسنده و دنییل جونز 0865[ ۲۰ 02016۱) ,( حذف زوائد و ایجاد ثروت در
شرکت شما" منتشر شده در سال ۱۹۹۶ در تیویورک نیز تکمیل کننده لین دیدگاه بود. هر ذو لين كتاب ها
سیب انقلاب و موفقیت های چشم گیری در تولید سیستم های تویونای ژاپن شد. این شیوه تولید "سیستم
ناب" ناميده شد و در برابر شیوه سنتی تولید انبوه قرار گرقت:
نویسنده در این کتاب ها دیدگاه ناب را چنین بیان می کند: راهکار ناب به شرکتها فرصت "تعبین ارزش هاء
ایجاد فعالیت ها با بهترین ترتیب, هدایت فعالیت ها بدون وقفه و انجام هرچه کارآمدتر فعالیت ها را می
دهد". اين عبارت همان اجرای ۵ اصل تفکر تاب است
قطه شروع موثر در تفکر ناب ارزش است و تعریف ارزش ننها توسط مصرف کننده نهایی خدمت یا
محصول قابل قبول است.
صفحه 4:
جریان ارزش "مجموعه فعالیت هایی مورد نیاز طراحی, سفارش و ارائه یک محصول,. از زمان ارائه
راهکار تا راه اندازی آن. سفارش تا تحویل, مواد خام تا ارائه محصول در دست مشتری نهلیی است". در
جریان ارزش از طراحی تا سفارش, از محصول خام تا آماده در دست مشتری سه نوع فعالیت وجود دارد
که تنها یکی از آنها ارزشی افزوده می کند و دو مورد دیگر, در اصطلاح "مودا (1/0062)" هستند. "مود"
معادل ژابتی اتلاف است. در ادامه اين سه مورد تعریف می گردد:
مودای نوع اول: فعالیت هایی که ارزشی ایجاد نمی کنند ولی با توجه به تکنولوژٍی های در دسترس یا
دازایت های موجود غير قابل اجتناب كن
Shige نوع دوم: فعالیت هایی که ارزشی ایجاد نمی کنند و فورا قابل اجتناب هستند.
مثال هايى از اين موارد مى تواند: اشتباهات حین کار باشد که تیازمند تصحیح اند. یا افرادی که برای ادامه
فعالیت بعدی منتظر فعالیت قبل هستند. یا تولید کالاهایی که مشتری به آن نیاز ندارد.
۵ اصل جریان ناب عبارتند از:
(Identify Value) “i241 ass
ترسیم جریان ارزش (50۳6۵۴0 ۷۵۱۵6 ۱۸۵0
ایجاد جریان (/۴۱۵۷ (Create
کشش) (اابا۴ حعناداهاعع
جستجوی تکامل ۳۵۲666800 :ننا۵۴5براساس این اصول, از طراحی تا راه اندازی؛ سفارش تا تحویل,
ماده خام تا محصول تهایی در دست مصرف کننده, جریان ارزش, باید جریانی بدون هرگونه توقف,
ضایعات یا روند تکراری و بازگشتی باشد.
صفحه 5:
يكي از ابزار کلیدی برای تشخیص زوائد "نقشه جریان ارزش" است که تشان می دهد چگونه مواد اولیه و
فزآیندها در سازمان شما به گردش در می آبند تا در نهایت محصول یا خدمتی تولید و به مشتری ازائه می
اش درل روت نی osu) ects Lea a Ino las, auc ata زولند دراین ملس توت
شد. با استفاده از اين تحلیل می توانید ۷5۱ ای برای آینده بسازید. که حتی الامکان فعالیت هایی که
ارزشی افزوده نمی کنند از آن حذف شده باشد.
به نظر می رسد در مورد اصول اول تا سوم به اندازه ی کفایت صحبت شده باشد اما اصل چهارم تاب با
كشش اين جنين بیان ی شود "یک سیستم تولید ایشاری و دستورالعمل تحویل از پایین دست به بالا
دست که چیزی توسط تولید کننده بالا دست تولید نمی شود, مگر آنکه از سمت مشتری تقاضایی باشد*
این اصل روبروی مفهوم تلنیار شدگی محصول, توسط سیستم تولید است که مشتری تمایلی به خرید آن
ندارد و به ناچار در انبارها ذخیره می شود.
اصل پنجم و پایانی ناب: تکامل است. "حذف کامل مودا یا (اتلاف) تا جایی که تمام فعالیت های جریان
ارزش, ارزش آفرین باشند" ۳
این اصل, چرخه تولید ناب را به فرآیتدی بی نهایت بدل می سازد. چون هميشه فعالیت هایی با جریان
ارزش مودا وجود دآرند و حذف کامل ضایعات بیشتر از آنکه هدقی دست یافتنی باشد, یک وضعیت دلخواه
فرآیند تاب: x
در تولید ناب هدف حذف هرچه بیشتر زوائد. در جهت بهبود فرآیندهاست. این فرآیند ۲ مرحله کلیدی دارد:
۰ مرحله اول - تشخیص زواید
پراساس Lean aasuld مهم نیست فرآیند موجود چقدر مطلوب باشد. زواید هميشه وجود دارد و هميشه
جای بهیود هست. این التزام. به بهبود مداوم ۲۵/260 لقب داده شده است. لفت ۷۵/260 معادل ژاپنی
مود با تشر هت ودود أسث و بد معتاق تقرات متسر کویک حهت هرود is
* مرحله دوم - تحلیل زوائد و تشخیص علل ريشه ای
برای هر مورد زائد که در مرحله اول تشخیص داده اید. علت ريشه ای رخداد را تحلیل کنید. اگر یک ماشین
مرتبا آشیب می بیند. شاید تصمیم اولیه این باشد که آن را تعویض کرده و یک نمونه جدید خریداری کنید
ولی تحلیل علل ريشه ای نشان می دهد مشکل واقعی استفاده کاربران ماشین است که آموزش مناسبی
برای استفاده ی ماشین ندیده اند. ابزارهای دیگرِ دریافت علل ريشه ای "بارش فکری" و "نمودارهای علت
و معلول “caus! "(Cause and Effect Diagram)
* مرحله سوم - حل علل ريشه ای و تکرار چرخه
لین مرحله شامل استفاده از فرآیند مناسب حل مسئله و تصمیم شما برای جل مشکل و بهبود بهره وری
خواهد بود.
صفحه 6:
Just-in-timeelSia a asi
Ube * تشخیص حوزه های مشکل و گلوگاه ها
۰ افزایش کارایی کسب و کار
اطمینان از صرف زمان کارکنان به فعالیت هایی که ارزش افزوده ایجاد می کنند
ذخيره هزيته (كاهش سربار روالها)
* ساده سازی فرآیندها
+ اجرا مطابق قانون و مقررات و کدها - استاندارد سازی فرآیندها با استفاده از اصول ناب
رو
کاربردها تكنيكهاى توليد ناب نه تنها در توليد قابل استفاده مى باشند بلكه در صنايع خدماتى و محيطهاى
خدماتی نیز کارپرد دارند. همانطوری که می دانیم هر سیستمی شامل ضایعات و اتلاف هایی می
باشد, یعنی فعالیت هایی که هیچ گونه ارزش افزوده ایی برای مشتریان به همراه نخواهند داشت.
صفحه 7:
ne
a
کرد کرد
صفحه 8:
برای كسب اطلاعات بيشتر به
وبسایت ۱9۲۵60۱5۰۱۲ مراجعه
MGtc Is