صفحه 1:
صفحه 2:
تکنولوژی
صفحه 3:
تعریف تکنولوژی
مه تنولوزی افیف إر كلتم خرد و داسی و اسع ان چ
۰ تکنولوژی به معنای به کارگیری داتش به طور مستدل یا
5
ی در گونه عملی است که در ان از نتایج
دانش 29 فته Ss علمی استفاده می شود.
صفحه 4:
$353
٠ به معناى انجام دادن ماهرانه هرکار
لوژی:
٠ به معنای علم و دانش و درباره روش های انجام دادن امور است.
صفحه 5:
تعاریف آموزشی از دیدگاه های مختلف
٠ دويوا:
۰ مرتب و منظم کردن دقیق محیط فرآگیر به منظور دستیابی به نتایج مورد
نظر در وضعیت های مشخصمحیط . نتایج و وضعیت خاص)
* پرونر:
۰ اولین کسی بود که در بحث مسائل آموزشی . تشویق و تنبیه و ارانه باز خورد
و بیش دانسته های فراگیر حرف زد.
صفحه 6:
پرونر معتقد است که در اموزش باید به چهارسوال
مهم پاسخ داد شود:
۰ ا-پیش فرضها و پیش دانسته ها کدامند؟
۰ ۲-برای این که یادگیری بیشتر صورت کیرد موضوعات یادگیری چگونه باید باشد ؟
۰ -ترتیب مواد یادگیری برای آسان کردن بادگیری جگونه است؟
۰ -تشویق و تنبیه و بازخورد برای دستیابی به آموزش چگوفه است؟
صفحه 7:
< کلیسر سوالاتی مطرح کرده است؛
۱-تجزیه و تحلیل تدربس را معلم چگونه بايد انجام دهد؟
۲-در تجریه و تحلیل تونایی های فراگیربه چه عواملی باید توجه کرد؟
۳-برای افزایش مزایای بادگیری شرایط محیطی باید چگونه باشد؟
۴-بهترین راه برای اندازه گبری داد گیری فراگی رکدام است؟
صفحه 8:
= vv
اندرسون:
عوامل آموزش شام نحوه و آرائه و نمایش محتوای آموزشی
عوامل موثرر در آموزش
تفاوت های فردی مرآنجه که فراکیران در آن متفاوت هستند
لاهمان میزان درک و فهم افراد از دستورالعمل ها و توضیحات معلم است»
صفحه 9:
مطلع کردن فراگیران از آنچه ددر حال آموختن
اندسیون:کییت آموزنی ارتباط بین فراگیران و مواد آموزشی
هماهنگ کردن آموزش با خصوصیات و احتیاجات ویژه فراگیران
صفحه 10:
کائیه: | موزس رآ در روند حل مسله می داند و هدی از
آن تهسیل یادگیری فراگیو است.
معلم را مسئول آموزش من داند که اتخاد عداسر آموزشی هی کند
a
۰ گانیه
تصمیمات واعمالی که معلم به منظور تسهیل یادگیری شاگرد از
مواد آموزشی اتخاذ می کند
صفحه 11:
اهم تداپیر آموزشی
1 -وضوح همه مراحل آموزشی اعم از هدف ها -وسایل-دستورالعمل
ها روشن و واضح باشد
2-باخورد:ارانه سوالات زیاد-تشویق شدن برای ارائه پاسخ های
صحیح-تلفیق پاسخ wre sl با توضیحات و مباحث درسی
3-مرور پیش دانسته های فراگیران
4برنامه ریزی:محتوایی متناسب برای فراگیران برنامه ریزی کنند
5-ارزیابی:تکالیف را به طور دقیق ارزیابی می کنند
صفحه 12:
نتیجه گیری کلی در مورد تعریف آموزشی
۷مجموعه sl از تصمیمات و اقداماتی که یکی پس از دیگری
اخذ می شود با انجام شود.
7"هدف آن :دستیابی هرچه بیشتر فراگیر به هدف های
آموزشی است.
صفحه 13:
تعریف از aie آموزشی
ee ale Say ood Pees
مسائل آموزشی اقدام کند که البته علومی Se روان
شناسی نظربه -های باد گیری از بفیه غلوم بم فکتولوری
نزدیکترند.
صفحه 14:
. مج
انجمن تکنولوژی آمریکا
۶ عبارت است از نظریه ee و -تهیه استفاده(کاربردی, مدیریت
و ارزشیابی فرآیند ها و منابع یادگیری)
<بعد اول: طراحی-ارائه-مدیریت-ار زشیابی
يعد دوم رز مينة سای مرن سراهارهداری سانتد «طراجی [مؤريتى: و
gical eae
<بعد روم وه هقی وه مسق رده اتف
صفحه 15:
تاربخجه پیدایش تکنولوژی و آموزش در غرب
٠ تکنولوژی آموزشی در رشته های از دانش و حرفه دارای سه بعد یا
سه جنبه است:
1 -جنبه سخت افزاری
2-جنبه نزم افزاری
3-جنبه حل مسئله
صفحه 16:
1-جنبه سخت افزاری:وسایل و ابزار و رسانه هایی
ات کم اسر آ رواد هر مت فى كيد
2جنبه نرم افزاری:برنامه ریزی-انتخاب روشها-
آزمایش -ارزشیابی گفته می"شود.
3-جنبه حل مسئله:دریی نظام آموزشی اگر مشکل یا
مسئله ای پیش آید با یک دید سیستمی به تجزیه و تجلیل برنامه
های اموزشی پرداخته و به رفع موانع و حال معظلات می
پردازد.
صفحه 17:
Le بررا هابى كه از تعريف تكنولوزى داشتر دست اند كاراى د تعلیم
وتریت آفاهی لد ارآ ها رات رها ی ار مت
Sale اتکنولوژی آموزشی را به سه دوزه نام گذاری کرده
Bienes
2-تکنولوژی نظام ها
3-تکنولوزی ail Sata
صفحه 18:
1-تکنولوزی ابزاری:رسانه ها ابزاری هستند برای غنی OS
امورش های یی اند
2-تکنولوژی نظام هاءرسانه ها جزئی از نظام های متشکل
از انسان و ابزارند برای آموزش عملکردهای خاصی را به کار گیرند
صفحه 19:
۳-تکنو لوزی متفکرانه: دارای خصوصیات :
۷ -رسعیت شناختن انواع دانش
۰ ۲-مبتنی بردانش نظری و دانش عملیاتی و مقدم دانستن دانش نظري
* ۳-بکارگیری انواع دانش براساس دیدگاه ارزش شناسی مشخص
* ۴ -متفکرانه بودن درباره تكنولوزى از تمامی بعدها(بعد دانش و ارزشها -بعد
طرحها و سواد)
صفحه 20:
هه هد
2 و ا it
Wiehe ron Ween Meola hs
Le re
ea