تکنیکهای تبادل و الگوهای انتشار اطلاعات با توجه به پروتکلهای مسیریابی در شبکههای خودرویی
اسلاید 1: آموزشکده فنی شهید چمران اهرگروه:کامپیوترعنوان:تکنیکهای تبادل و الگوهای انتشار اطلاعات با توجه به پروتکلهای مسیریابی در شبکههای خودرویی استاد راهنما : مهندس امین جلیل زاده نگارش:Cyber man بهار 1397
اسلاید 2: مقدمهشبکه های سیارموردی نوع خاص ازشبکه های کامپیوتری هستند.یک شبکه سیار موردی شامل مجموعه ای ازگره های توزیع شده است دراین نوع شبکه ها گره هامی توانندآزادانه به هر جهت حرکت کنندوهمچنین گره هامی توانند به طور مستقیم ارتباط برقرارکنندومی توانندبه عنوان مسیریاب ویامیزبان عمل کنند.وهمچنین گره هاشامل مسیریاب هاومیزبان های متحرک می باشندشبکه موردی دروسایل نقلیه هم کاربرد داردکه برای ارتباط میان وسیله نقلیه وتجهیزات کنارجاده ای به کارمی رود.می باشد.هدف اصلی شبکه های خودرویی افزایش ایمنی جاده وبهره بری حمل ونقل وکاهش تأثیرGPSدرواقع یک نوع وسیله خودرویی محاسباتی بی سیم مانندحمل ونقل برروی محیط است.درشبکه های موردی بین خودرویی هر خودرومجهزبه فناوری است که به رانندگان این امکان رامی دهدتابایکدیگر وزیر ساخت جادهارتباط برقرارکنندبه عنوان مثال درزمان وقوع یک تصادف رانندگی اقدام به ترمزناگهانی می نماید.جذابیت این شبکه هادرعدم نیازبه یک سازمان متمرکزپردازش داده های ترافیکی است وسیستم به راحتی قابل گسترش به تمام مناطق است.دراین شبکه هااز قابلیت های مخابراتی بین خودرویی در جهت ایجادسامانه کنترل ترافیک استفاده می شوددریک سامانه کنترل ترافیک سنتی بااستفاده ازحسگرهای عمل پایش ترافیک انجام می شود.شبکه بین خودرویی کاربردخاصی از شبکه های موردیمی باشندکه در آن داده ها بین خودروهاپخش ومعاوضه می شوند.به دلیل سرعت بالا وارتباط غیرپایداربین گره هاباید یک روش موئثرباکمترین تأخیربرای انقال داده هامورداستفاده قرارگیرند.12/1
اسلاید 3: اهداف پروژهشبکه های بین خودرویی فناوری جدیدی هستندکه هدفشان یک پارچه کردن توانایی وامکانات نسل جدیدشبکه های بیسیم خودروهااست.انتظارمی رودکه شبکه هایبین خودرویی درآینده ازجایگاه وسیع تریبرخوردارشده وموردتوجه بسیاری قرارگیرند.دراین پروژه درادامه فصل دوم مفاهیم پایه ای شبکه های بین خودرویی ومطالب مربوط به معرفی ، مزایاوویژگی های آن رابررسی می کنیم درفصل سوم پروتکل هایمسیریابی درشبکه های بین خودرویی، طبقه بندی هریک ازآنها وتکنیک های تبادل وانتشاراطلاعات درشبکه های بین خودرویی بررسی میشود ودرآخراین پروژه نتیجهگیری میشود.12/2
اسلاید 4: ویژگی های منحصربه فردشبکه بین خودروییشبکههای بینخودرویی علاوه بر دارا بودن خصوصیات شبکههای سیار موردی دارای خصوصیتهای منحصربهفرد دیگری نیز است ،که در ده بخش در ادامه مطرح و توضیح داده میشود.2-2-1-1تحرک بالامحیط شبکه های بین خودرویی بسیارپویا عمل میکند و همچنین شامل پیکربندیهای بینهایت است. در بزرگراهها، سرعت نسبی به میزان 25 متر بر ثانیه میرسد درحالیکه تراکم گرهها در جادهها نسبتاً خلوت ممکن است یک الی دو خودرو در هر کیلومتر باشد. بدین دلیل اتصال و ارتباط میان گرهها میتواند فقط چند ثانیه طول بکشد و ارتباط مجدد آنها شکست بخورد. به دلیل تحرک بسیار بالایی که در چنین شبکههایی وجود دارد، همسایگان هر خودرو ثابت نیستند.2-1-2-2شبکه جزء بندی شدهشبکههای بینخودرویی بارها جزء بندی میشوند. طبیعت پویای ترافیک ممکن است چنین شکافتهای بزرگ بینخودرویی را ایجاد کند و حاصل خوشهبندیهایی از گرهها خواهد بود که از هم جدا هستند.3-1-2-2توپولوژی جغرافیایی محدودشدهبرخلاف شبکههای سیار موردی که در آنها پیشگویی تحرک گرهها سخت است، گرهها بهطور نرمال با توپولوژی ثابت در سراسر جاده حرکت میکنند. با داشتن سرعت متوسط، سرعت جاری و خط سیر جاده، مکان آینده خودروها را میتوان پیشگویی کرد و رفتار راننده را نیز میتوان شبیهسازی کرد. بهعبارتدیگر پیشگویی حرکت گرهها در شبکهی سیار موردی سخت است درصورتیکه در شبکههای بینخودرویی این کار با آسانی انجام میشود.12/3
اسلاید 5: 2-3پروتکلهای مسیریابی درشیکه های بین خودروییهمانطور که در شکل (2-2) مشاهده میشود پروتکلهای مسیریابی در شبکههای بینخودرویی طبق [19] در حالت کلی به دودسته اصلی تقسیمبندی شدهاند که برخی از آنها را در ادامه توضیح خواهیم داد.شکل 2-2 طبقهبندی پروتکلهای شبکههای خودروییمبتنی بر توپولوژیمسیریابی مبتنی بر توپولوژی از اطلاعات لینکهايي که در شبکه موجود هستند برای ارسال بستهها به سمت مقصد استفاده میکند. در این پروتکلها، بستههای کنترلی دائماً بهصورت همه پخشی بین گرهها توزیع میشوند. این کار بهمنظور نگهداری مسیر انجام میشود ولی ممکن است مسیری در طول حیات شبکه اصلاً مورداستفاده قرار نگیرد. ازآنجاکه شبکههای بینخودرویی بیشترین تحرک و پویایی را در بین شبکهها دارند ازاینرو استفاده از این پروتکلها برای شبکههای بینخودرویی عملاً ممکن نخواهد بود و برای مسیریابی در این شبکهها باید از الگوریتمهای مبتنی بر مکان استفاده کنیم.12/4
نقد و بررسی ها
هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.