کسب و کار برنامه‌ریزی

تکنیک نردبان Stepladder Technique

Stepladder-Technique

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تکنیک نردبان Stepladder Technique”

تکنیک نردبان Stepladder Technique

اسلاید 1: تکنیک نردبانStepladder Technique

اسلاید 2: عنوانتکنیک نردباننوعابزارمراحل استفادهتجزیه و تحلیلموضوعتصمیم گیری و حل مساله / استراتژیسطحگروهیپیچیدگیکم

اسلاید 3: بهبود تصمیم گیریهای گروهیتصمیم گیری گروهی، گاهی بسیار چالش برانگیز خواهد بود. معمولا وقتی همه کارها خوب پیش می‌رود، همگی در آرامش کار خود را انجام میدهند؛ اما اگر دچار مشکل شویم و کارها متوقف شود، تعارضها بروز میکنند. برخی بر سر جایگاه مورد نظرشان با یکدیگر درگیر میشوند، برخی در انجام کارها اختلال ایجاد میکنند و برخی دیگر، اصلا هیچ کار و تلاشی انجام نمیدهند. این‌گونه میشود که گروه از کنترل ما خارج میشود و تصمیمهای نادرست اتخاذ میکنیم. در همین زمان است که بسیاری از افراد، دیگر تمایلی برای کار در گروه ما نخواهند داشت.پس چگونه باید گروهی کارآمد داشت؟ چگونه کاری کنیم که این گروه در هر شرایطی انسجام خود را حفظ کند؟ چطور می شود یک گروه، همواره بهتر از تک تک افراد خود کار کند و تصمیم های اثربخش تری اتخاذ کند؟ و اعضای خود را به مشارکت فعال در انجام کارها، ایده پردازی، حل مسائل، تصمیم گیری و حتی انگیزه دادن به یکدیگر، تشویق کند؟تکنیک نردبان، ابزاری مناسب برای تشویق افراد به مشارکت فعال و اثربخش در تصمیم گیریهای گروهی، به حساب می آید. درک ابزاراین ابزار به شما کمک می کند تا مشارکت اعضای گروه را در تصمیم گیری ها مدیریت کنید؛ با این روش، هر عضو پیش از آنکه توسط دیگران تحت تاثیر قرار گیرد یا در سایه اعضای قویتر رود یا حضورش در تیم دیده نشود، بصورت فردی مؤثر در تصمیم گیری ها حضور می یابد. تمام این کارها برای بهبود کیفیت تصمیم های گروهی انجام میگردد. لازم به ذکر است که تکنیک نردبان، در سال 1992 و توسط استیون راگلبرگ ، جانت بارنز فارل و چارلز لو ، ارائه گردید. نحوه استفاده از ابزاراین تکنیک، دربرگیرنده 5 گام اساسی است:گام نخست؛ پیش از شکل گیری نهایی گروه، وظایف یا مسائل موجود را برای همه اعضای احتمالی شرح دهید. برای درک آنچه که باید انجام دهند و بررسی پیشنهادها و راه حل های احتمالی، زمان کافی در اختیارشان بگذارید.گام دوم؛ حال یک گروه مرکزی متشکل از دو عضو ایجاد کنید و بگذارید در مورد مسأله موجود بحث کنند.

اسلاید 4: گام سوم؛ عضو سومی را به گروه اضافه کنید. در ابتدا لازم است این عضو پیش از شنیدن ایده های دو عضو قبلی، ایده های خود را مطرح کند. سپس هر سه نفر راه‌حل های خود را برای مسأله موجود مورد بررسی و تحلیل دسته جمعی قرار دهند.گام چهارم؛ این روند را با اضافه کردن عضو چهارم، پنجم و غیره، ادامه دهید تا گروه فرصت داشته باشد پس از ورود هر یک از اعضای جدید، در مورد ایده های او به بحث و گفتگو بپردازند.گام پنجم؛ تصمیم نهایی را تنها پس از شکل‌گیری نهایی گروه و اتمام بحثها انجام دهید تا با این روند تدریجی، همه اعضا به توافق و اتحاد برسند. تکنیک نردبان، تا حد زیادی به روش دلفی ، شبیه است. روش دلفی نیز یکی از ابزارهای قوی برای تشویق افراد به مشارکت در تصمیم گیری ها و جلوگیری از بروز آفت تفکرگروهی ، به شمار می آید. هر چند این دو تکنیک، اهداف مشترکی را دنبال می کنند ولی در چند نکته با یکدیگر تفاوت دارند:•در روش دلفی، یک مدیر یا رهبر، گروه را هدایت می کند ولی در تکنیک نردبان، نقش همه اعضا با یکدیگر برابر است.•در روش دلفی، اعضای گروه برای یکدیگر ناشناس می مانند و رهبر گروه جریان اطلاعات را هدایت می کند. اما در تکنیک نردبان، افراد کاملا یکدیگر را می شناسند و اطلاعات در ملاقات و گفتگوی رو در رو منتقل می شود.•تکنیک نردبان در مقابل روش دلفی (که طولانی است)، خیلی کوتاه تر می باشد. •روش دلفی معمولا در مورد تصمیم های بزرگی استفاده می شود که نیاز به مشارکت افراد زیادی دارند ولی تکنیک نردبان برای گروه های کوچکی کاربرد دارد که باید تصمیم های زیادی اتخاذ کنند.بسیاری از گروه ها به‌خاطر تعداد زیاد اعضای خود، اثربخشی خود و توانایی اتخاذ تصمیم‌ها با کیفیت بالا را از دست می دهند. بنابراین سعی کنید گروه خود را هرچقدر که ممکن است، کوچک شکل دهید تا کارایی و کیفیت تصمیم های آن بالا باشد (بین 4 تا 6 نفر).

اسلاید 5: ابزارهای مرتبطگروه های غیر رسمی Buzz Group گروه کانونی Focus Groupروش دلفی Delphi Methodتفکر گروهی Group Thinkingمزایاتکنیک نردبان، ابزاری مناسب برای تشویق افراد به مشارکت فعال و اثربخش در تصمیم گیری های گروهی، به حساب می آید. این ابزار به شما کمک میکند تا مشارکت اعضای گروه را در تصمیم گیری ها مدیریت کنید؛ با این روش، هر عضو پیش از آنکه توسط دیگران تحت تاثیر قرار گیرد یا در سایه اعضای قویتر رود یا حضورش در تیم دیده نشود، بصورت فردی مؤثر در تصمیم گیری ها حضور می یابد. کاربردهاتکنیک نردبان، یک فرآیند گام به گام است که از مشارکت تمامی افراد در بحث‌ها و گفتگوها، اطمینان حاصل میکند. این تکنیک کمک می کند تا افراد کم رو و خجالتی، بتوانند نظر خود را بدون تأثیرپذیری از سایر اعضا مطرح کنندهمچنین این امکان را ایجاد می کند تا هر یک از اعضا دیدگاه ها و نظرات مختلف دیگران را قبل از اتخاذ تصمیم نهایی بشنود.معایبزمان‌گیر بودن تکنیک

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان