علوم انسانی و علوم اجتماعی رسانه و شبکه‌های اجتماعی

تکنیک های عملیات روانی در حوزه خبر و رسانه

Amaliat-ravani

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “تکنیک های عملیات روانی در حوزه خبر و رسانه”

تکنیک های عملیات روانی در حوزه خبر و رسانه

اسلاید 1: کارکرد رسانه و خبر این است که ابتدا با تأثیر گذاری بر ذهن افراد و انگاره سازی، تفکر را شکل داده و در حوادثی که قابلیت به فعلیت رساندن آن و تبدیل ذهنیت (نظر) به عینیت (عمل) را دارد ـ از جمله در انتخابات ها به عنوان نمونه ی بارز این ظرفیت ـ رفتار را سازماندهی می کند.تاکتیک (راه)سطح استراتژی (هدف)تکنیک (روش)مباحث جنگ نرمحوزه ی ذهنی (مهندسی پندار) حوزه ی عینی(مهندسی رفتار)

اسلاید 2: در این روش ابتدا بذر شبهه در ذهن مخاطب کاشته و پرورانده می شود و پس از آن به بهره برداری می رسد. این تصویر نمونه ای از پروسه ی القای تقلب در انتخابات است.جنگ نرم کاشتداشتبرداشت

اسلاید 3: روزنامه ی کیهان در رصد و پیش بینی حرکت مهره های سیاه انتخابات 88 و مقابله با جنگ تمام عیار رسانه ای دشمن، مثال زدنی است.85 تکنیک عملیات روانــي

اسلاید 4: انواع رسانهوسیله ی ارتباطی(مطبوعات، سایت ها، رادیو و تلویزیون) اعتباري(سفید، خاکستری، سیاه) فراگیری(محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی)تبار شناسی رسانه هالزوم شناخت سابقه و سمت و سوی رسانه ها و اینکه یک رسانه به چه فرد، حزب، جناح و ایدئولوژی نزدیک یا وابسته است. در این رویکرد لازم است تا مخاطب با احتیاط و تأمل بیشتری با اخبار مثبت رسانه های همسو با موضوع و نیز اخبار منفی رسانه های مخالفِ موضوع، مواجه گردد. از آن طرف نیز نقد های رسانه های همسو با موضوع و تعاریف رسانه های جریان مخالف نیز قابل اعتنا تر است؛ هم چنان که الفضل ما شهدت به الاعداء (فضل آن است که دشمن بر آن گواهی دهد) در محکمه ی عقل مورد تأیید می باشد.

اسلاید 5: خبر و تحلیل خبرخبرانـعکاس رویــدادماهیت اصلی این رویداد در عناصر پنج گانه ی خبری (چه؟ ـ چه کسی؟ ـ کِی؟ ـ کجا؟ ـ چگونه؟) همان چه؟ است که می تواند حاوی دیگر عناصر و اطلاعات خبری باشد.تحلیلچرایی و علت و یا نتیجه و پیامد یک رویداد

اسلاید 6: تحلیل عیان و تحلیل نهانتحلیل عیانبی پرده از علّیت دو مقوله و یا ارتباط دو واقعه سخن بگوییمتحلیل نهاناگر بدون بیان چراییِ وقوع یک رویداد، تنها با عنوان گذاریِ عبارات مد نظر برای عناصر خبری، مفهومِ مورد نظر را جاری سازیم .

اسلاید 7: [در تحلیل نهان و القای مطلب، کافی است عبارت مد نظر در عناصر خبری قرار گیرد]

اسلاید 8: [در این تحلیل به صورت صریح و عریان، اجرای قانون خدمات کشوریفریب انتخاباتی“ذکر شده]

اسلاید 9: ترفندها

اسلاید 10: یک رسانه با عنوان گذاری برای عناصر خبری، به صورت هدفمند مفهومِ مورد نظر را جاری ساخته و ذهن مخاطب را جهت می بخشد.1. عنوان گذاری برای عناصر خبری[در این سه خبر به ترتیب عبارات هدایت کردن، نیروها، وارد شدن و متوقف کردن جایگزین بردن، کماندوها، حمله کردن و توقیف کردن شده است]

اسلاید 11: کلماتی با مفاهیم نزدیک به هم اما متفاوت در معنا، و یا هم معنا اما با بار معنایی متفاوت که در عنوان گذاری برای عناصر خبری و القای مطلب مؤثر و پر کاربرد است.2. واژه های همسنخ«رزمنده/ جنگجو»، «مبارز/ تروریست»، «کودتا/ انقلاب»، «کاهش/ کاهش رشد»، «بسیجی/ لباس شخصی»، «افزایش اشتغال/ کاهش بیکاری»، «دولت/ هیأت دولت»، «حکومت/ حاکمیت»، «کشور/ رژیم»، «دولت/ نظام»، «رژیم/ حکومت/ نظام»، «مردم/ ملت»، «خواهش/ خواسته»، «راه اندازی/ بهره برداری/ افتتاح»، «صبر/ تحمل»، «واکنش، تلافي و دفاع/ اقدام، حمله و جنگ»، «تأسيس/ استقلال»، «طالبان/ القاعده»، «عربستان/ شبه جزيره ي عربستان»، «آمریکای لاتین/ آمریکای جنوبی»، «فلسطين/ فلسطين اشغالي»، «شهر غزه/ نوار غزه»، «شورشي/ انقلابي»، «روحاني/ آخوند»، «سلاح نامتعارف/ سلاح کشتار جمعی»، «رئيس دولت/ رئيس جمهور»، «طرح/ لايحه»،

اسلاید 12: «رزمنده/ جنگجو»: رزمنده عبارتی مثبت و حداقل خنثی است؛ در حالیکه جنگجو (جویای جنگ) بار منفی دارد. «مبارز/ تروریست»: بار معنایی مبارز مثبت، و تروریست منفی است. «کودتا/ انقلاب»: ابتدا در تفاوت این دو باید گفت که کودتا عبارت است از دگرگونی و سرنگونی رأس یک حکومت توسط بخش دیگری از سران، در حالی که انقلاب معطوف به سرنگونی حکومت توسط اکثریت مردم می باشد. از این روی نام کودتا همواره با قانون شکنی و خیانت آمیخته بوده در حالی که در انقلاب، عقبه ی مردمی، پشتوانه ی مشروعیت آن است. «کاهش/ کاهش رشد»: کاهش یعنی قرار گیری شاخص در سیر نزولی، در حالیکه کاهش رشد یعنی کند شدن شیب صعود. «بسیجی/ لباس شخصی»: در یک کشور مواجهه ی با ناآرامی ها به سه شکل می تواند صورت گیرد که عبارت است از: مقابله ی نظامی، انتظامی و مردمی. طبیعی است که حالت اول بدترین نوع برخورد و حالت سوم برترین آن است. با این توضیح باید گفت اصرار برخی رسانه ها بر استفاده از واژه ی لباس شخصی (نیروی نظامی با لباس مبدل) به جای بسیجی (نیروی مردمی)، معطوف به تخطئه ی پشتوانه ی مردمی یک حکومت و حقوق بگیر خواندن آنان می باشد. چرا که مواجهه ی نیروهای مردمی با ناآرامی ها الزاماً و صرفاً ایدئولوژیک است اما حضور نیروهای نظامی و انتظامی می تواند چنین نباشد.[آشوبگران لندن و معترضان تهران – سایت بی بی سی فارسی]

اسلاید 13: تعیین کننده برداشت مخاطب از یک خبر است. چنانچه تصویر علاوه بر پیام های نهفته در خود، نوع برداشت از یک خبر را نیز تعیین می نماید. از این روست که باید گفت نسبت عکس به  متن در خبر دیداری همانند لحن به لفظ است در خبر شنیداری.3.انتخاب عکس[تصویر انتخاب شده، القا کننده ی صمیمیت هلن توماس با رئیس جمهور آمریکا و غیر خصمانه نشان دادن واکنش های مقامات دولت آمریکا نسبت به اظهارات او است]

اسلاید 14: در رابطه با تیتر و نقشی که به عهده دارد، چند مطلب قابل ذکر است:نه تنها اخبارِ مهم تیتر می شود، بلکه آنچه تیتر شود نیز مهم جلوه می کند.در تیتر با انتخاب گزینشی یک عبارت، به کل گفته و منظورِ گوینده جهت می بخشیم.در بسیاری موارد، متن مغایر با مفهوم ظاهری تیتر است.تعداد خوانندگان تیتر یک خبر الزاماً بیشتر از خوانندگان متن همان خبر است.در مواردی که یک رسانه مایل به پی بردن مخاطب به مغایرت متن و تیتر نیست، تعمداً متن را طولانی و یا مغلق می کند تا خواننده از رجوع به متن منصرف شده و یا پی به آن نبرد.4. انتخاب تیتر

اسلاید 15: [در حالی که در واقع امر و حتی متنِ خبر، هیچ سخنی از غرب” نبوده، تیتر اول به آن اختصاص یافته است]

اسلاید 16: [نمای انتهای گزارش های اولیه ی شمشادی از تحولات سوریه، همواره تصویری از مناطق آرام و مناظر زیبای دمشق بود]5. صوت و صحنه ی گزارشنحوه ی بیان گزارشگر و پشت صحنه ی گزارش، مکمل گفته ها است و به آن جهت می بخشد.

4,500 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید