صفحه 1:

صفحه 2:
دوربین های ثبت تخلفات راهنمایی رانندگی *زیرنظر استاد علی اکبری

صفحه 3:
مقدمه دوربین مداربسته یکی از تکنولویٌی های نظارت تصویری است که کاربرد بسیاری در حمل و نقل عمومی ایفامی کند. دورن مدارسته راهنمایی و رانندگی در جاده های برترافیک و شلوع بالای جراغ های راهتمایی و رانندگی» بزرگراه ها و تقاطع ها نصب می شوند. مانیتورینگ ترافیک.ثبت طرح های ترافیکی و نظارت بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از موارد کاربرد دوربین مداربسته راهنمایی و رانندگی می باشد. درصورت نقض قوانین توسط یک خودرو پلاک آن توسط این دوربین ها ثبت شده و جریمه برای خودروی مربوطه در نظر گرفته می شود. دوربین ثبت تخلف یادوربین ترافیکی یک دوربین است که ممکن است کنارجاده بالای آن یاروی یک خودرو مخصوص نصب شود تا به اجرای قوانین و راحت ترکردن زندگی انسانها کمک کند.

صفحه 4:
تاربخچه دوربین های هوشمند اولین نسل دوربین های ثبت تخلف سرعت در دهه ۱۳۸۲ در دنیا مورد بهره برداری قرار گرفت. مشکل اصلی سامانه های نسل اول و دوم لین دوربینها لین بود که امکان تعبین سرعت تمام خودروهلیی که در خط موازی یک بزرگراه در حال حرکت بودند وجود نداشت وبه همین خاطر این سیستم ها در خیابانها و بزرگراههای پرتردد قلبل استفاده نبود. از لین رو نسل سوم این دوربینها با هدف حل مشکلات و محدودیتهای دوربین های گذشته وارد بازار شد.این دوربین ها به دو روش راداری و ابزری کرام گنت الب تقریا تسام «ورین های رل سرعت در ایران ۰* روش لبزری کار می کته که ۲۹۰ ها ساعت کشور آلمان می باشند. ش از چهل سال است که دوربینهای کنترل سرعت در بسیاری از کشورهای جهان از جمله اتریش استرالیاء کاناداء آلمان» یونان, ايتالياء هلند. نروژ, آفریقای جنوبی, اسپانیا؛ سوئیس و تایوان بکار میرود. Submit an infringe

صفحه 5:
مزایای نصب دوربین مداربسته راهنمایی و رانندگی جمع آوری اطلاعات ارزشمند اجرای قوانین 9 کمک به ثبت اخبار و حوادث تشویق به رانندگی ایمن 8

صفحه 6:
جمع آوری اطلاعات ارزشمند دوربین های ترافیکی که در جاده ها نصب می شهند. توسط پلیس راهنملیی و رانندگی تهیه و نگهداری می شوند. علاوه بر نظارت بر جاده ها و تصادفات» فیلم های ضبط شده توسط این دوربین ها در تصمیم گیری برای ساخت و ساز و احداث جاده های نو تاثیرگذار است.

صفحه 7:
© اجراى قوانين خوربین های مداریسته راهتم‌انی و رانک کی مه معطور اعمال محدودیت های سرعت و قونین اصلی ترافیکی» مورد استفاده قرار مى كيرند. اين دوربين هاء خودروهایی با سرعت بیش از مقدار مجاز را شناسایی کرده و آن ها را جریمه می کنند. این کار در کاهش تعداد پلیس های نظارتی ترافیکی» موثر است.

صفحه 8:
مل تشويق به رانندكى ايمن بهتر است دوربين هاى مداربسته راهنمايى رانندكى در مكانى نصب شوند كه در سعرس دید عموم قرار دادحه باشند دراین صورت, رانتدکان با مشامده دوربین مداربسته. سرعت مجاز را رعایت کرده و به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام می گذارند. بدین ترتیب دوربین مداربسته ترافیکی. نقش مهمی در تشوی رانند کل ‎alge Gol Sarl ay‏ داشت.

صفحه 9:
کمک به ثبت اخبار و حوادث از آن جایی که دوربین مداربسته ترافیکی در مسیرهای پر تردد. بزرگراه هاء مرز بين کشورها و جاده های اصلی نصب می توسط آن ها می تواند بسیار تصاویر ثبت شده ه هاى ترافیکی پخش می شود و افراد در جریان مسیرهای پر ترافیک و کم ترافیک قرار کارآمد باشد. هر روز در اخبار رادیو تلوزیو می گيرند. این اخبار به رانندگان کمک می کند. برای سفر درون شهری خود. مسیر کم ترافیک را برگزینند.

صفحه 10:
ریسک های موجود برای دوربین مداربسته راهنمایی و رانندگی @ آب و هوا دوربین های مداربسته راهنمایی و رانندگی» در حین اين كه در حال ثبت تصاوير ترافیکی ۳ هستند» در معرض آسیب های ناشی از آب و هوا قرار می گيرند. گرماء با باران» برف ويخ می تواند یک دوربین ترافیکی را خراب کرده و یا به آن آسیب برساند. 2 صادفات از آن جایی که دوربین های مداربسته راهنمایی و رانندگی در جاده ها و تقاطع های شلوغ قرار درد اعتمال این وجود هرد که عوامت و تسادقات مسرب ایجاه اسب در تورسی مداربسته شود. همچنین احتمال برخورد پرنده های در حال پرواز با این دوربین ها وجود

صفحه 11:
انواع تكنولوزى سيستم هاى ثبت : ‎ats?‏ ثبت تخلفات نسل اول اولین سامانه های ثبت تخلفات سرعت با حسگر راداری در دهه ۱۹۷۰ به بازار عرضه شد كه به عنوان دوربین راداری ثبت تخلفات سرعت نسل اول استقراری نامیده شد. این سامانه ها دارای مشکلات کاربردی بودند که ازجمله قادر به ردیلبی درصد بالایی از خودروهلیی که با سرعت بالا حرکت می کنند نمی باشند و همچنین هزینه های نگهداری گزافی را می طلبيدند. ‎wu.‏ ثبت تخلفات نسل دوم ‏انواع تكنولوقى سيستم هاى ثبت تخلفات در دهه دوربين رادارى ثبت تخلفات سرعت نسل دوم استقرارى به بازار عرضه شد كه بسيارى از مشكلات كاربردى و هزينه اى سامانه هاى نسل اول را برطرف نمود؛ ولى مشكل اساسى و مشترك هر دو نسل اين بود كه امكان تفكيك و تعيين سرعت خودروهایی که در خطوط مختلف و در ‏محدوده دید دوربین قرارمی گرفتند را نداشتند.

صفحه 12:
9 سامانه ثبت تخلفات نسل سوم در سال ۲۰۰۴ میلادی تکنولوئی های جدید سامانه های راداری ‎x4‏ 4 ثبت تخلفات چند لینی عرضه گردید. در حال حاضر سه نوع ایس تکنولویی جهت طراحی و ساخت سامانه های راداری نسل سوم در أ 8 سطح جهانی وجود دارد که به شرح ذیل می باشند: © استفاده از یک سنسور راداری جهت تعیین سرعت لحظه ای ‎ples‏ خودروهايى كه هم زمان روى باندهاى مختلف تردد دارند. در اين شيوه خروجی سنسوره0]1أ5لا2318-۴] راداری در یک الگوریتم پیشرفته جهت تفکیک و تعیین سرعت هر خودرو استفاده می گردد.

صفحه 13:
‎O‏ بکارگیری ۳ سنسور راداری به منظور تعیین و تفکیک سرعت لحظه ای اخودزوعلي كه هم زمان بر روى باتدعاى مختلف دراخال حركت م بلشدده در لین شیوه با استفاده از الگوریتم هم فازسازی ۲ راداره سرعت خودروها به ‏صورت مجزا تعیین می گردد. ‏هگ استفاده از جند سسور راتاری دیک سور به ارای هر بللد) ‎Ged pea‏ ‏و تفکیک سرعت لحظه ای خودروهایی که به صورت هم زمان بر روی ‏بانه‌های مختلف در حال حرکت هستند. ‎ ‎

صفحه 14:
انواع سیستم های ثبت تخلفات رانند کی 01 شرعت سبع دست ليزرى 02 سرعت سنج هاى رادارى 03 نتم سرعت سنج ويديوبى 04 دوربین ثبت تخلفات چراغ قرمز 05) دوربین ثبت سرعت متوسط

صفحه 15:
7 دوربین ‎sb‏ مدل رهگیری هزوک راداری بر انعکاس یا پژواک امواج استوار است اما در اين سامانه به جای امواج رادیویی از امواج مادون قرمز استفاده میشود.در شکل مقابل نمونه ای از دوربینهای کنترل سرعت مدل رهگیری لیزری نشان داده شده است.از مشخصات بارز دستگاه کنترل سرعت لیزری دستی میتوان به موارد زیر اشاره کرد: ۱ بهره بری از سامانه قوی پردازنده ۲ قایلیت شناسایی دقیق راننده وسیله نقلیه ۳ قابلیت استفاده از لنزهای مختلف در دوربین ۴_باز و بسته شدن دیافراگم دوربین در کمتر از یک هزارم ثانیه به صورت خودکار

صفحه 16:
1111113 :ان رت و15 رک كل ساماد رادارى ن ها بصورت ثابت در کنار جاده گذاشته ميشود و بدون نیاز به نیروی انسانی در تمام ساعات شبانه روز بصورت خودکار عمل میکند از مزایای اینگونه سامانه ها عبارتند از: ‎١‏ قابلیت ثبت عکس از وسایل نقلیه مختلف قابلیت ل لوط محور در یک مقعلم امکان تخلیه دائم اطلاعات و تشکیل بانک اطلاعاتی قابليت اندازه كيرى سرعت و ثيت ری و سرعت در ثانيه( بذ اذ ابهذ

صفحه 17:
0 معاب سامانه هاي راداری 1. خطای زیاد سامانه راداری در شرایط ترافیک پرحجم بویژه در محورهای چندخطه 2 لزوم پشتیبانی و خدمات تعمیر و نگهداری گسترده سامانه 3 عدم امکان استناد قانونی به عکسهای ثبت شده در برگیرنده چند وسیله نقلیه دارای سرعتهای مختلف ماي 0 مها 0 © Racer wave refacion

صفحه 18:
سیستم سرعت سنج ویدئویی سرعت سنج های ویدئویی به دو گروه نور مرئی و نورنامرئی تقسیم می شوند. اصول کار این سیستم ها برمبنای عکس برداری متوللی می باشد که هر گروه مشکلات خاص تکنولوژیکی خود را دارا می باشند. به عنوان مثال اندازه گیری دقیق سرعت به وسیله نورمرتی در صبحگاه و شامگاه که در آن گروهی از وسایل نقلیه با چراغ یکی و کرو دوکر یرام مرت ارال می اند هیراه با حطامی اند همچنین وجود مه و عوامل نامساعد جوی نیز بر دقت این سامانه ها تأثیر فراوان دارد. علاوه بر موارد یاد شده در این سیستم ها ابتدا می بایست از تمامی خودروهاتصویر برداری شده و سپس سیستم قادر به تشخیص سرعت خواهد بود.

صفحه 19:
دوربین ثبت تخلفات چراغ قرمز این سامانه جهت ثبت تخلف گردش غیرمجاز, عبور ازچراغ قرمز و کنترل ایست بر روی خط عبور, عابر پیاده استفاده می گردد. —

صفحه 20:
‎aes =f |‏ دوربين نبت سرعت متوسط به کمک لین سامانه که در آن از یک دوربین ویدئویی ویک سنسور رادار استفاده شده است. با محاسبه سرعت وسایل نقلیه يستكاه اول و ثبت يلاك خودروء وجا در نظر داشتن فاصله دو ایستگاه متوللی سرعت میانگین وسایل نقلیه محاسبه می ‎ ‎ ‎

صفحه 21:
قابلیت دوربینهای کنترل سرعت دوربین های کنترل سرعت در فاصله ۸۲للی ۷۲متر از خود قادر به ثبت سرعت و خواندن پلاک خوردو از سمت جلو خودرو میباشد. این در حالی است که دوربین های نظارتی» قابلیت تشخیص نوع خودرو در فاصله ۸۲۲ متری را دارند.مکانیزم دوربیین های سرعت سنج به صورتی است که از طریق عکس گرفتن از خودروی عبوری و با استفاده از پردازش یر سرعت وسیله نقلیه و همچنین پلاک خودرو را از تصویر استخراج میکند و از طریق راديو به مركز مانيتورينك ارسال ميشود و ابراتور مرکز مانیتورینگ)افسر نگهبانی پلیس راعر در صورتی که بلاک خودرو محدوش نباشد لن را تاییك کرده و در نهایت اطلاعاتی که شامل تصویر خودروپلاک خودرو سرعت تخلف: محل تخلف: تاريخ و زمان تخلف ميباشد را از طريق ماهواره به مركز اجراييات شهرك آزمايش ناجا ميفرستد.

صفحه 22:
ی با توجه به قابلیت نرم افزار سیستم های سرعت سنج از مسافت و سرعت بين دو دوربین. سرعت مجاز زمان عبور را محاسبه نموده و در سیستم لحاظ میشود و در صورتی که خودروی عبوری در زملنی کمتر از زمان تعیین شده. مسیر بين دو دوربین را ل تست رت رصان سرت ون مورد نظر را با عنوان تخلف میانگین سرعت ثبت میکند که اين عمل بای" که در هتگام رس ون به دوری نس رعت حود رااتم مکته توا تخلفانة مورد اعمال قانون قرار گیرند. حال با توجه به اطلاعاتی که از این دوربین ها )نظارتی و ثبت تخلف( به دست مى آيد میتوان در صورت نيازء خودروی مورد نظر را پیگیری و به کمک گشتهای نامحسوس ی رام موف موی ها دت حتف نات فا لي ل خودرو های عبوری در تمام ساعات شبانه روز را دارا میباشند که به کمک این قابلیت مى توان تعداد خوردرو های ورودی و خروجی به محور را مشاهده نمود و آمار آسن را در بررسیهای تصمیم گیریهای آینده استفاده نمود VA bb bd

صفحه 23:
Se oa PO ‏نه نقش دوربینهای کنترل سرعت در أب يمنى‎ تيا سرعت غیرمجاز يكى از عوامل مهم بروز حوادث رانندكى بوده واز لن به عنوان مادر تطلفات یاه ميشود. قاعدتا هر ابزاری که به مدیرمت این مهم در عرضه ترافیک بپردازد میتولند در بهبود و ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن موثر واقع كردد.طبق تحقيقات نشان داده شده در کشور عامل حدود ۸۰/درصد نلفات جادهاى سرعت غيرمجاز بوده است كه در كنار بروز حوادث جبران نايذير جانىء خسارات مالى سنكينى نيز متوجه سازمانهاى ذيربط مى-نمايداز اين رو استفاده از دوربينهاى كنترل سرعت )ثابت وسيار( ضمن اينكه امكان برخورد با فرد متخلف را در محل ارتکاب تخلف ممکن می سازد. لثر رولنی مطلوبی نیز بر ترافیک بالا در حوزه هدف بیدگیری میباشد را دار كه لاز

صفحه 24:
نکات عملکردی دوربین های کنترل سرعت از جمله نکات عملکردی مهمی که در کاربرد این دستگاهها بايد دقيقا مورد توجه قرار گیرند عبارتند از؛ الف.دستكاه سرعت سنج لیزری دستی قابلیت تشخیص و ثبت سرعت وسایل نقلیه از طریق محاسبه زمانی است که وسیله نقلیه مسافت مشخصی را طی میکند. بدجر هر سرعت سنح عيج سرعت غوانذه شده اى تمايش داده دم وده مقر آنكه هدف كيرى مناسبى روى وسيله مورد نظر انجام شود. پ‌بارندگی شدید و گردوغبار و پا مه كرفتكى مسافت عملكرد دستكاه ليزرى را كاهش داده ولى در اندازه كيرى محدوده سرعت مشخص شده تاثيرى ندارد. ت.سرعت سنج لیزری فقط زمانی خواهد توانست سرعت واقعی را ثبت کند که محل قرارگیری دستگاه و به تبع آن مسیر تابش لیزر در امتداد مسیر حرکت وسیله نقلیه هدف) در حال دور یا نزدیک شدن,( باشد. ث.افسران متصدی باید به طور طبیعی برای کنترل سرعت در محلهایی مستقر شوند که دید مسلطء کافی ویدون مان مت ید كل محوطه مورد بررسى داشته باشدو . ...

صفحه 25:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان