سایر سفر و گردشگری

جاذبه های گردشگری استان کرمان

jazebehaye_gardeshgariye_kerman

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جاذبه های گردشگری استان کرمان”

جاذبه های گردشگری استان کرمان

اسلاید 1: جاذبه های گردشگری استان کرمانتهیه کننده: فرزاد دانشی

اسلاید 2: موقعیت جغرافیایی، طبیعی و اقلیمی استان استان کرمان پهناورترین استان کشور با مساحت 183008 کیلومتر مربع در جنوب شرقی فلات مرکزی کشور بین 25درجه و 55دقیقه تا 32درجه عرض شمالی و 53درجه و 26دقیقه تا 59درجه و 29دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار گرفته است. این استان از شمال به‌استان‌های خراسان جنوبی و استان یزد، از شرق به‌استان سیستان و بلوچستان، از غرب به‌استان استان فارس و از جنوب به‌استان هرمزگان محدود می‌شوداستان کرمان به علت پستی و بلندی ها و شرایط خاص اقلیمی و وضعیت محیطی و طبیعی و وسعت منطقه از تنوع آب و هوایی برخوردار است

اسلاید 3: بر اساس آخرین تقسیمات کشوری استان کرمان دارای 16شهرستان، 57شهر،142دهستان و 45بخش می باشد.شهرستان های استان عبارتند از: بافت، بردسیر، بم، جیرفت، راور، رفسنجان، رودبارجنوب، زرند، سیرجان، شهربابک، عنبرآباد، قلعه گنج، کرمان، کوهبنان، کهنوج و منوجان که مرکز این استان شهرتاریخی کرمان می باشد.

اسلاید 4: آثار و بناهای تاریخیکرمان از لحاظ ابنیّه تاریخی موجود جزو پنج شهر اول ایران به حساب می آید

اسلاید 5: مزار شاه نعمت الله ولی کرمانی[ماهان، 840 هـ.ق]آرامگاه یا آستانه ی شاه نعمت الله ولی در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر کرمان در شهر ماهان واقع شده‌است این بنا ۳۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارد.بخش اصلی آستانه شاه نعمت الله ولی، از یادگارهای احمدشاه بهمنی دکنی و بقیه در زمان شاه عباس اول، محمدشاه و ناصرالدین شاه ایجاد شده است.

اسلاید 6: توالی صحن های آستانه، از ورودی خیابان اصلی به این شرح است:صحن اتابکی، صحن وکیل الملکی، رواق وکیل الملکی، حرم، رواق شاه عباسی، صحن میرداماد، صحن حسینیهضمناً کتابخانه و موزه این مجموعه از جاذبه های دیدنی آستانه به شمار می روند

اسلاید 7: باغ شاهزاده[ماهان، 1298 هـ.ق]

اسلاید 8: باغ شازده که در شش کيلومتري ماهان قرار دارد به دستور عبدالحميد ميرزا فرمانفرما حاکم کرمان در اواخر دوره قاجار بنا گرديده است. اين باغ هر چند از باغ سازي و معماري اروپايي (فرانسوي) متاثر است؛ حال و هواي محلي هم در آن موج مي زند.این باغ دارای سردر ورودی بسیار زیبا، عمارت شاه نشین و حمام می باشد. از قسمت های ارزشمند باغ، شبکه ی آب رسانی و حوض های آن می باشد که در محور مرکزی باغ قرار دارد.

اسلاید 9: تخت درگاه قلی بیگ[ درجنوب شرقی کرمان، بعداز اسلام] به صورت یک تخت با عمارتی مکعب شکل در وسط با طاق نماهایی در چهار طرف.سنگ مرمری بر روی قبر است که در پایین آن با خط ثلث صلوات بر دوازده امام و بالای آن اسم متوفی نقر شده است

اسلاید 10: گنبد جبلیه[شرق کرمان، قبل از اسلام]پلان گنبد هشت ضلعی و روی اضلاع آن طاق نماهای متعددی به چشم می خورد. تاریخ دقیق و نحوه ی کاربرد بنا روشن نیست اما از سبک معماری، آنگونه استنباط می شود که بنای مذکور مربوط به اواخر دوره ساسانی می باشد که در اوایل اسلام تعمیر و مرمت شده یا اینکه در اوایل اسلام با الهام از معماری ساسانی بنا گردیده است.

اسلاید 11: مسجدامام خمینی(مسجد ملک)[قرن پنجم]بزرگترین مسجد کرمان است که با شبستان های متعدد و صحن وسیع و قنات مستوره(منسوب به نام دختر توران شاه) جاذبه ی تاریخی خود را حفظ کرده است. برج آجری و سه محراب گچ بری شده در این مسجد دیدنی است.

اسلاید 12: خواجه اتابک[ خیابان شهید فتحعلیشاهی، قرن ششم]این بنا از داخل چهارضلعی و از خارج به صورت هشت ضلعی ساخته شده است. از عمده ترین ویژگی های بنا، خطوط کوفی و ثلث با گچ و آجر در نمای داخل آن می باشد

اسلاید 13: گنبد سبز[ خیابان ابوحامد، قرن هفتم هـ.ق]اثر مذکور از مدرسه و آرامگاه قراختائیان کرمان تشکیل می شده که در حال حاضر تنها سردر ورودی مدرسه باقی مانده است. زیباترین اثر ایوان کاشیکاری معرق آن است

اسلاید 14: مسجد جامع[خیابان شریعتی/میدان شهدا، قرن هشتم هـ.ق]یکی از زیباترین مساجد ایران است که دارای سردر رفیع، صحن، ایوان و شبستان می باشد. این مسجد در دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر بناگردیده است.ارزشمندترین قسمت بنا، کاشیکاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد است

اسلاید 15: مجموعه گنجعلی خان[قرن 11 هـ.ق]

اسلاید 16: مجموعه گنج علیخان مجموعه عام المنفعه اي است که همزمان با شکوفايي اقتصاد عصر صفوي در سالهاي 1007 تا1029 هجري قمري به سعي گنجعليخان حاکم وقت کرمان ساخته شد و به همت پسرش عليمردان خان تکميل گرديده است. اين مجموعه هنوز هم مرکزيت خود را در هسته شهر حفظ کرده و از شاهکارهاي معماري و مجموعه اي عالي از آثار باشکوه دوره صفويه محســــوب مي شود. اين مجموعه شامل ميداني است که مرکز تجمع مردم، برگزاري مراسم جشن و عزا، ابلاغ اعلانات حکومتي، معرکه گيري مرشدان و شعبده بازان بوده است.سه طرف آن بازارهاي زيباي مسقف قراردارد و در طرف ديگر آن حجره هاي تجاري واقع شده اند. ضرابخانه در شمال، حمام در جنوب، کاروانسرا يا مدرسه و مسجد در شرق، آب انبار در غرب و دو چهارسوق زيبا در شمال غرب و جنوب غرب ميدان قرار گرفته اند

اسلاید 17: حمام: حمام گنجعلی خان ازچند بخش کلي: سردر ورودي، رختکن، گرمخانه، حاکم نشين و نظافت خانه تشکيل گرديده است و يکي از زيباترين و قديمي ترين حمام هاي ايران است که در اوايل قرن يازدهم ه.ق به فرمان گنجعليخان ساخته شده و با نام موزه مردم شناسي، پرجاذبه ترين نقطه توريستي شهر کرمان محسوب ميشود

اسلاید 18: بازار: چهارسوق بزرگ گنجعليخان محل تقاطع بازارهاي شمالي، جنوبي و شرقي-غربي است. نماي داخلي آن پس از بازسازي سقف فرو ريخته توسط ميرزا شکرا... که با نقاشيهاي رنگ و روغن در دوره قاجاريه تزئين شده، پوشش و چهره مردم اين دوره را به نمايش مي گذارد. سقف چهارسوق، بلندترين و بزرگترين سقف بازار به شمار مي آيد و به سبک باشکوهي بنا شده است. چهارسوق مسگري نيز در گوشه شمال غربي ميدان واقع شده، بازارهاي مسگري غربي و شمال ميدان را به هم پيوند مي دهد

اسلاید 19: مدرسه: این بنا در سال 1007 هجري قمري، در شرق ميدان (با 725 متر مربع زيربنا) در دو طبقه ساخته شده استمسجد: مسجد يا نمازخانه گنجعليخان در شمال شرقي ميدان و همجوار با مدرسه، قرار گرفته است. اين مسجد گنجينه اي از تزئينات معماري اسلامي دوره صفوي، نظير گچبري، کاشيکاري، خطاطي، مقــرنس کاري، کاربندي، حجاري و نقاشيهاي زيبا مي باشد و تمامی سطح داخلی گنبد با مقرنسکاری و تزیینات مرسوم دوره صفویه تزیین شده است

اسلاید 20: ضرابخانه: ضرابخانه از بناهای مجموعه گنجعلیخان و در ضلع شمالی میدان است.تزئینات داخلی بنا گچ بری به شکل آجر کاذب است. نقشه آن چهار طاقی و به شکل ۸ ضلعی می باشد که دارای گنبد مرکزی و ایوان های جانبی است. طاق‌ها و ایوان‌های ضرابخانه با گچبری‌های زیبایی تزیین گردیده است. اين مکان در گذشته محل ضرب سکه و مسکوکات طلا و و نقره دولتی بوده است و در حال حاضر انواع سکه‌های قدیمی در غرفه‌های آن به نمایش گذاشته شده و یکی از معتبرترین موزه‌های سکه ایران است که سکه‌های ادوار مختلف تاریخ از جمله اشکانیان, ساسانیان، ایلخانی, صفوی, افشارو …. در آن وجود دارد.

اسلاید 21: آب انبار عليمردان خان (1029 هجري قمری): آب انبار در غرب ميدان واقع شده و از طريق پلکاني سنگی به پائين (پاي آب) راه دارد. طول مخزن 5/19، عرض آن 10 و ارتفاع آن 9 متر مي باشد و با حجم 2000 متر مکعب قادر به تامين آب مصرفي بخشي از شهر بوده است.

اسلاید 22: سرای گنجعلی‌خان: در ضلع شرقی میدان و در محور آن سردر بلند و زیبایی وجود دارد که تاریخ احداث آن سال 1007 قمری می‌باشد. ساختمان این سرا در دو طبقه احداث شده است. نقشه سرا چهار ایوانی است که در ایوان‌های شرقی و شمالی و جنوبی تزییناتی از نوع گچبری و نقاشی وجود دارد و در دوره‌های بعدی ورودی‌هایی از طرفین شمال و جنوب به داخل آن گشوده‌اند که سرا را به بازارهای اختیاری و نمد مالی متصل می نماید.

اسلاید 23: مجموعه ابراهیم خان[ورودی خیابان گنجعلیخان، قرن13هـ.ق]مجموعه ابراهیم خان تا حدود زیادی از فضاهای معماری صفوی الهام گرفته و اکنون یکی از مجموعه‌های با ارزش و زیبای آثار تاریخی کرمان است این مجموعه شامل: مدرسه، حمام، آب انبار و بازار است.

اسلاید 24: مشتاقیّه (سه گنبد)[ میدان شهدا، قرن13هـ. ق]مشتاقیه مرکب از سه گنبد است که سه مقبره ی مشتاق علیشاه و شیخ اسماعیل و کوثرعلیشاه را درخود جای داده است. کاشیکاری و تزیینات داخل بنا چشمگیر است.

اسلاید 25: امامزاده حسین جوپار[دوره صفویه]این بنا که آرامگاه یکی از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است، مشتمل بر: حیاط، حرم، گنبد و رواق است و در دوره ی صفویه بنا گردیده است.

اسلاید 26: ارگ بم[قبل از اسلام]این بنا که قدمتی بیش از 2200 سال بر آن متصور است در شمال شرقی بم بر فراز تپه ای آذرین قرار گرفته است.از مکان های شناخته شده ی ارگ بم یک راهروی اصلی است که در گذشته بازار بوده و علاوه بر این در مجموعه ی ارگ بم آثاری از بقایای آتشکده ی دوره ی ساسانی، زورخانه، حمام عمومی، اصطبل، سربازخانه، زندان و عمارت چهارفصل نیز باقی بوده است که متأسّفانه در زلزله ی دیماه 82 تخریب شدند.

اسلاید 27: ارگ راین [قبل از اسلام]راين يكي از مناطقی است كه در 100 كيلومتري جنوب شهر كرمان و بر دامنه كوه هزار قرار گرفته است.

اسلاید 28: بر پايه نوشته هاي تاريخي، راين با قدمتي كهن كه به ساسانيان مي رسد در مسيري مناسب براي تجارت قرار داشته است . ارگ راین با 20 هزار متر مربع مساحت دومین بنای خشتی جهان، بعد از ارگ بم است و از نظر معماری بسیار شبیه به آن و بسیار باشکوه است پلان این بنای زیبای خشتی تقریبا مربع شکل است و چندین برج در اطراف آن ساخته شده است. حصاری که در اطراف این ارگ کشیده شده است بیش از 10 متر ارتفاع دارد و تنها ورودی ارگ از قسمت شرقی آن است. درون ارگ راین نیز عناصرى چون بازار، اصطبل‌هاى زمستانى و تابستانى، زورخانه، اعیان نشین و عام نشین وجود دارد

اسلاید 29: میمند [بیش از هزار سال قبل از اسلام]میمند در 38 کیلومتری شمال ‌شرقی شهرستان شهربابک‌ در ارتفاع 2 هزار و 240 متر‌ از سطح دریا و با وسعت‌ 420 کیلومتر مربع است که مابین شهرهای یزد، کرمان و شیراز قرار دارد.

اسلاید 30: در مورد تاريخچه روستا، صحبتهاي متفاوتي شده است، عده اي به اظهار نظر باستان شناسی در 20 سال پيش استناد نموده و به دليل اينكه گفته می شود ايشان نقوش سنگ نگاره موجود در منطقه را به 12000 سال قبل نسبت داده اند، قدمت روستا را 12000 سال پيش برآورد می نمایند. ولي آنچه كه در اين مورد ميتوان به طور قطع مطرح نمود، وجود سفالهايي است كه از دژ ميمند بدست آمده و توسط معاونت پژوهشي سازمان ميراث فرهنگي بررسی و به دو تا سه هزارسال پيش نسبت داده شده است. بنابراين ميتوان گفت كه قدمت روستا حداقل دو تا سه هزارسال پيش می باشد.

اسلاید 31: چیدمان 400 خانه معروف به کیچه در دو تا پنج طبقه بر روی یکدیگر یادآور زندگی اجتماعی امروز و آپارتمان نشینی است که دو هزار و 500 اتاق را در روستای دستکند میمند به وجود آورده است. کارشناسان معتقدند دود ایجاد شده از پخت و پز و سوختن هیزم به منظور گرم کردن کیچه ها موجب ایزولاسیون کیچه ها شده و از تخریب آنها جلوگیری می کند. (روستای میمند در سال 1385 به عنوان روستای نمونه گردشگری انتخاب گردید)

اسلاید 32: یخدان مؤیدیعناصر تشکیل دهندة یخدانها عبارت‌اند از: مخزن، حصار، استخر و چالة ی یخ. پلان مخزن دایره شکل است که گنبدی از نوع بَستو بر روی آن احداث کرده‌اند. حصار آن نسبتاً بلند و ۱۲ متر ارتفاع دارد. مصالح بنا خشت خام و ملات گل است. کاربری یخدان در گذشته نگهداری یخ برای ایام تابستان مردم شهر بوده‌است. اين بنا در اواخر دوره صفويه بنا شده و نام «مؤيدی» از آن نظر است که قنات مشهور به قنات مؤيدی آب آن را تأمين می نموده است.

اسلاید 33: موزه ها

اسلاید 34: موزه دفاع مقدساین موزه در مرکز شهر و جنب مصلای بزرگ کرمان واقع شده است. این مجموعه در مساحت 4هکتاری و با زیربنای 2550متر ساخته شده استقسمتهای مختلف موزه عبارتند از:بوستان شهدا ورودی موزهتالار عبرت تالار بصیرتمزار شهدا

اسلاید 35: موزه سنگ جبلیه این موزه در سال 1383 افتتاح گردید و در آن از سنگ های ارزشمند تاریخی از جمله سنگهایی به خط کوفی و نقوش مختلف در معرض دید همگان قرار گرفته است. این موزه در انتهای خیابان شهدا واقع است

اسلاید 36: موزه مردم شناسی(زرتشتیان ایران)راه اندازی موزه زرتشتیان کرمان در سال 1370 پی ریزی و درسال 1380 افتتاح گردید.در این موزه کتب دست نویس(گات ها)، اسناد و عکس های تاریخی، انواع آتشدان و پوشاک قدیمی نگهداری می شود. این موزه در خیابان شهدا واقع است.

اسلاید 37: باغ و موزه هرندیباغ هرندی و ساختمان موجود در آن مربوط به اواخر دوره ی قاجار است این باغ از قسمت های مختلف تشکیل شده که عبارتند از:ساختمان اندرونی، بیرونی، بهارخواب، حمام و آشپزخانه، اتاق های مستخدمان، گاوگرد، حوض و آبنما، اصطبل و درختان میوه.این موزه از دو بخش کلی دوران پیش از اسلام و دوران اسلامی تشکیل شده است و شامل غرفه های متعددی است که در چهارراه سمیه شهر کرمان واقع است

اسلاید 38: جاذبه های طبیعی

اسلاید 39: کوه هاارتفاعات استان ادامه ی سلسله جبال زاگرس هستند که از شمال غربی به جنوب شرقی استان امتداد یافته اند.مناطق کوهستانی استان شامل: هزار، لاله زار، پلوار، جوپار، بحرآسمان، خبر، کوهپایه، جبال بارز، کوهبنان و شهربابک می باشد.بلندترین قله ی استان کرمان قله ی «چهل تن» به ارتفاع 4465 متر می باشد که در رشته کوه هزار واقع شده است

اسلاید 40: دریاچه و تالاب هاهامون جازموریان در جنوب استان در مرز استان های کرمان و سیستان و بلوچستان قرار گرفته است. مساحت آن در سال ها و فصول مختلف متفاوت بوده و تابعی از میزان بارندگی هرسال می باشد

اسلاید 41: رودخانه هارودخانه های استان اغلب فصلی هستند و در فصول بارندگی جریان دارند. هلیل رود با 8400 کیلومتر مربع مساحت حوضه ی آبریز، مهمترین رودخانه ی دایمی استان است که از کوه های بافت سرچشمه می گیرد و به جازموریان می ریزد

اسلاید 42: دشت ها و کویرهاکویر لوت بیابانی غالبا کویری است که در شمال شرقی شهرستان کرمان قرار دارد. هسته آن با دمای ۷۰،۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه بر سطح کره زمین از سال ۲۰۰۵ تا کنون بوده است

اسلاید 43: دشت لوت نمایشگاهی طبیعی از شگفت انگیزترین عوارض بیابانی دنیا است نظیر:بزرگ‌ترین شهر کلوخی جهان مرتفع‌ترین هرم های ماسه‌ای دنیا در لوت است ۴۰ مخروط آتشفشان کواترنر در سطح دشت لوت وجود دارددشت‌هایی از گدازه‌های بازالتی چاله چاله نظیر گندم بریاندارای بزرگ‌ترین نبکاهای جهان است دارای مرتفع‌ترین ربدوها Rebdou))رود شور یکی دیگر از جاذبه های بی بدیل کلوت های شهداد به حساب می آید که دیدن لایه های نمک تبلور شده در منطقه واقعاً دیدنی و زیباییش بی همتاست

اسلاید 44: بدترين جاي كوير لوت قسمت جنوب شرقي آن بين بم و نه (نهبندان) بود كه يكي از وحشتناكترين نقاط تمام زمين است. در آنجا باد شمال غربي، كه حاكم بر اين منطقه است، شنها را جمع كرده و به صورت موج و تپه روي هم انباشته است. و جاي اين موجها و تپه ها دائماً در حال تغيير است. خورشید سوزاني زمين را گرم مي كند و آن را به صورت آهن گداخته در مي آورد. بادي از روي اين صدها كيلومتر مربع كوير سوزان مي آيد آنچنان خشك است كه وقتي آدم و حيوان را غافلگير مي كند در يك آن تمام ذرات رطوبت بدن را به خود جذب مي كند و تنها يك موميائي چروكيده و سياه بر جا ميگذارد

اسلاید 45: سوغاتاز معروف ترین سوغات کرمان می توان به این موارد اشاره کرد:

اسلاید 46: زیره

اسلاید 47: پسته

اسلاید 48: قاووت

اسلاید 49: کلمپه

اسلاید 50: گلیم و پته

اسلاید 51: با تشکر از همراهی شما

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید