صفحه 1:
۳۷ ۱۱ 0۱۱
۲ ۱0[
9501001010100
كارلاى
صفحه 2:
چیست ؟اجامعه
جامعه اشناساناتعاريفامتعددي 0000| ز0000000ارائه1]011010110ابعنوا ن لامثا
0
۱/۵۱۱۱ PER EPS BEA Pee
لل MANA Swe
11لاصورت10100000001اهيأًت 001000001100000000010111010010010001لاكوناكوذ
1100
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱ ATA
بح
در حال همكاري هستند.
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
ای رک رد را بای سیم لت ات
6
صفحه 3:
«امیل دورکیم»
جامعه را مجموعه اي از افراد ميداند كه كردهم آمده اند و
مناسبات و روابطي در میان آنها حاکم است این روابط بوسیله
Pees eds) og Wn gren Fereny Oaeron Be 1
Lgl Lear » LI ا Db s929 wulzl crilaio
علم جامعه شناسي :
eile نا
ا ا ا ا ا ا ا
ple ras | Istria ir Cmeerorrd | 0 ال ا 0ك
0000١
للنانا ۱۱۱ ۱
۱۱۱۱۱۱۱۱۸
ناكا
۱
3
صفحه 4:
IAPC eve IIIT ESS)
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۸۱۱۱۱
1۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱
(1
للم
للا
۱/۱۱۸ ۱[
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۸
للق
۱۱۱۱۱/۱۱۱
۱۱۱۱ eye a aaa aaa a aaa
صفحه 5:
لل 6
010نالاتغييراءت11010101010100000]10000 ۱[
۱۱/۵
لا"
۱۱۱۱
۱۱۱۱۱۸۵
۱۱۱۱۵
بون
صفحه 6:
بشرج جول معابندط دنشه
الف - جامعه اولیه مبتني بر جمع آوري آذوقه و انجام شکار -
ب - جامعه ايلياتي (-طن2) جوامع قبيله اي همراه با اهلي
ا 2 20
د جامعه روستايي تم
ج جامعه شهري همراه با افزایش جمعیت و ایجاد قانون
و - جامعه اطلاعاتي (,ه1۱۳) مبتني بر اطلاعات
6
صفحه 7:
مقايسة جامعة شهري و روستايي
تم ها
شيوه نكرش
00000
رابطه افراد
7
فاصله طبقاتي
۱۳97
امکانات تفريحي
2100000
از نظر آموزشي
جامعه شهري
آينده كرا
سا
رسمي و قراردادي
پیچیده و گسترده
زياد
بيجيده
كسترده
محدود
5-38
روستائي
000
eer
1
دوستانه
ساذه و محدوذ
محدود
متكي به خود
محدود
زياد
32200
صفحه 8:
و 1
موضوع
اندازه
حکوست
خانواده
۳
للا
۱۱۱۱
لاثالانا
۱0۱۱۱۱۱۸
لاما قبل 100101
ند
rey 12111111111
۳
200
۱۱۱
0
۱۱۱
1۱۱۱۱۱۱/۱۱
0 ۱۱۱
بزرگ
تايعلاكشور
هستهاي
۱۱
Peers
0 ATMA AAT
001
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱ UU ATAATT
۱۳
صفحه 9:
Ieper ار
۱۱۱۹
۰ از سال1970مطرح شده است و به ویژه در نیمه دوم دهه 1990مورد
توجه واقع شد.
تعريف جامعه اطلاعاتي( جامعه فراصنعتي) :
٠ تعاريف از زواياي مختلف : تكنولوزيك, اقتصادي,. شغليء, مكاني و
فرهنكي
Ca ا ا ا ISS SRC Os
clair! ole alice 0879 2 ol yilig Gleb! lial 5 sylogS
است.
امه اطلاعاي بر بایه اقتصاد میس بر اطلاعات زر مفانل افساد
(OS 2s
81 1 ee yee | HB
صفحه 10:
ERS ern IOI CoN Uy]
جامعه اطلاعاتی آراثه کننده مدلي نوین از جامعه است که در آن :
One Oa 110 0011 01010 انان 0 0000لا لالانالطالها 00010منه 110ل 000 010 نالا لكا
اللا
۱۱۱۱۱۱۱۱۱۱۵ ۱[
م
لال النقق لكالا
۳ 0(
ل ۱۱۱ ۱ ۱۱۱۱۱[
لل للك انلكا
۱
۱۹ ۱۹۱۱۱۱۱
صفحه 11:
زير ساختهاي فثي - اجتماعي جامعة اطلاعاتي
محققان براي استقرار جامعة اطلاعاتي عوامل بسياري را بيان ميكنند كه مهمترين آنها
شر لاست
را
ln Reel lentny رک ار ار
POA ve ees PPE Fence Ie ee IPE Pv heer pnt een
کر ی
sep ReeCoN ices tee mpl emery ل ا ل
as
epee poe epee a] لل
آابیشتر ناظر به انديشة خلاق و خبرگي متخصصان, اندیشمندان و فثاوراني است که
a يردازش و فراورش دانش را به عهده دارند.
ا رال لت رل رسای
1۱/۱۱ AGATA a نا 0 للا لاا 0010لا تالالا 0 af m
كا اللخ A
cy
صفحه 12:
) (
Jr ul ل |
تب ل درحال توسعه فراهم شده است. اين مدل
مدل توسعه فناوري اطلاعات
صفحه 13:
000000
[ ابجاد شبكة ارتياطى مناست
[ا توسعه دسترسي همكاني
توسعة منابع انساني
آموزش و تربيت متخصصان
oa ا ا لك
cae enn ene re TT 00[
ee 7 better tate]
مشيهاي اجرايي )
تدوین سياستهاي شفاف و جامع
ل PO Recker
PCpreor Mere pee a
PAREN en aT
صفحه 14:
7
۱
الكترونيك, تجارت الكترونيك, آموزش الكترونيك, دولت الكترونيك و غيره
یرانکرب Geoclielaps aly BEM
| توسعه دسترسي همگاني به کاربردها
توسعة نهادها
] ايجاد و توسعه شركتهاي كوجك و متوسط( 51/11 ) 116011112 5120211
۱۱۱۵
ا ل ا lem Cece NI pe اا
آنامین مالي و اعتبارات
] حمایت از افزايش کارايي و اثربخشي نهادها
۱ Re Ce Meee ل ا
صفحه 15:
1 CRUE IN Rn oan Re eer
*پیشتاران: شامل ۱۳درصد از کشورهای جهان مانند:
امریکاه سنگاپور و آلمان
* تندروندگان: شامل ۱۱درصد از کشورهای جهان مانند:
ایتالیاه مجارستان وکویت
* آیند گان : شامل ۲۰درصد از کشورهای جهان مانتد:
افربقای جنوبی» شیلی وروسیه
Ho) BCS meat شامل ٩۱درصد از کشورهای جهان مانند:
حين» مصر و فيليبين
Breet Can SECS و
ات رس
م
صفحه 16:
wereoal ماهس سرا
صفحه 17:
بروزاشكافاديجيتالياميان1لا
eee nniminiry a
OEY Sere as ا er WABI Een SY eel)
د رکشورهای شرق آسیا بهازای هرهشتاد نفری ککامپیوتس وجود
S545
۱ SIE ae A
+ Cul Lye 070 Thy ls re 080 IGT)
Rome ele ST eee ele hes ase Je)
0 PU STS Sen PI ل
we
صفحه 18:
۳۳2۱۳0 i
ALN AT ATA NAT ALN SY ا
صفحه 19:
0 per Newey
صفحه 20:
نيروي کار 11 کیست؟
تعاريف متعددي براي نيروي كار 11 ارائه شده الست
بعنوان مثال مي توان به موارد ذيل اشاره كرد:
و رل زر
تعريف ذيل رااارائه ميكنر:
ba ا الل ا ا ال ل م
ات ا PC ae SP
بهضصورت مشخص مشاغلي را دربرمي گیرد که نیازمند
۱
dali nmil_—> sleoitmmny abl, id ilsiiy ۱
سيستمهاي شبكداي و يابكاههاي اطلاعاتي است.
مه
صفحه 21:
نيروي کار 11 کیست؟
ديارتمان تجارت ايالت متحدهء دو تعريف مستقل را براي نيروي كار
(Core IT Workers ) J—ol الل ل ITCIT-
reawl orl SL3 aS 2i5 (no Tp -Lao related Occupations )
لوكا عو ال ی
haps ory pos ell تکفا را کسوموی مار ۲
را را ۱
زا
Bimmer) | ا ال ا ا 1
sll ally الت ا ل لي ليم
كاربردهاي جديد فعاليت دارند. انها ازنواوري ودانش تئوريك بالاتر در
Emme OP VTVG) 9 ل ا ا لل 0
ا ا ا ا ا bb 9
صفحه 22:
نيروي کار 11 کیست؟
بر[
خدود در زمينه حل مسئله, ارائه روشهاي مبتني بر فثاوري رايانه براي
رفع نيازهاي ويزه يك سازمانء يردازش اطلا ات مهندسيء علمي
وتجاري وطراحي راه حلهاي جديد با استفاده از رايانه
استفاده ميكنند.
د برنامهنویسان رابانه درخصوص نوشتن ونگهداري
BE cOnE DL نس ee er ROC Sa Me
منطقي اجراي توابع فعالیت مينمایند.
yy تجارت امربكا مشاغل مرنيط ,1 11 را شاهل حرفي
ميداند كه در رابطه نزديك با 11 قراردارند .
صفحه 23:
ب 9
1۳
1
managers
۱9۰۱۳۰۱۰۰ (۱۱۱ 05
ل ال
Computer programmers
Broadcast technicians
Computer equipment operators
Data processing equipment repairers
Communications equipment operators
Electric power line installers and repairers
Telephone and cable TV installers and repairers م
صفحه 24:
Central office and PBX installers and repairers os 5
حرف مرتبط ب
FA TRO CCE NCCC RSTe TT SMa Re TTS COSMET CES CTT cae
Electrical and electronic engineers
ل اف
Computer support specialists
All other computer scientists
Electrical and electronics technicians
1 PETE MRTTanitm Ete TCR Tete
Billing, posting, & calculating machine operators
Data entry keyers
Electronics repairers, commercial industrial equipment operators
ا ل me yc Tots (N
Electronic semiconductor processors ea
صفحه 25:
نيروي کار 11 کیست؟
«پوراه 7
كسترده تروتعريفموهيند:
« كاركران اطلاعاتي فقط كساني نيستند كه با ماشينها و
فثاوريهاي اطلاعاتي كار ميكنند بلكه همه كساني هستند كه
pS) ا ل ا ا م
ال ا 00
للا Urea errr
صفحه 26:
«فریمن و آسپري» میزان نيازمندي يك شغل به دانش 11)17
( 07716000 و يا به سایر حيطههاي دیگر دانش( صنقحطظ
Pers bc a Creepin ni Ren Tee Fre rer crtentg eter
م ۱ often! Sore dsb exe
شخص از نوع بل
4
6
0
i
2
3
Information Technology Knowledge
صفحه 27:
ان شين
نيروي IT GIS را مي توان به چهار طبقه كلي مطابق
جد
FA
rey 7
طبیعت محخصولات رایانهاي تفکر وان
را ترسیم مي کند شبیه:
تا
طراح محصول
پز و
SHES ۳۳
معمار شیستتم
ای :77 ary a
eed 0 0
5 ل ۱1۳ بو دار
مشاور سیستم
كار شاك ار
ا ا ا 1
راه انداز شبکه
RTs
er eric MeO SEC eee SC eee
۳ 0۹ eel pa bbe
severe S] PEC Tr Oe 8 Mee Eee 2)
طراح سیستم
برنامه نویس
مهندس نرم افزار
طراح ریز پردازنده
ار
0
مسص ول 1۳ را اصلاح و تکمیل مي
کند شبیه:
یر پادگاه اطلاعاتي
مهندس نرم افزار
PANY, مهندس
برنامه نویس
صفحه 28:
ا لآلا نا لالالآنا نا لالالآنا 0 لا اا 0ان 111
Space» 022667) » كنس رسيومي از يازده شركت
rine 00117117
BT, Cisco Systems, IBM Europe, Intel, Microsoft
Europe, Nokia
rr ee eee ied sleet) و مهو
1) توسعه و مديريت بايكاههاي اطلاعاتي 2)رسانه
دیجیتال
3) توسعه کاربردها 4)طراحي شبکه هاي ارتباطي
5)مهندسي ارتباطات ديتا
6) مهندسي ؟٠ا 185) مديريت و توسعة وب 8(
مستندسازي فني
oP 0 (:) 0) مهندسي نرم افزار و
صفحه 29:
1071 ;Las2 pool) yuusl oles yle-o
aa Bury) a Os BCT yt متنوع ميباشد ‘i ازعهدة وظایف
preter ort Ta FET Scoe Pee oo) Sera Do) arcr et re ae
BIE per otc Mba eal
Ppp ODED 0ت لطر لسسع tere] Pe)
زمانبندي وبودجه, رز ۳ ۳ اطلاعات صنعتي, برنامههاي
ازتوليد و...)
ج - مهارتهاي ارتباطي وسازماندهي (مهارتهاي لازم براي كار
0000000
مشاغل مختلف در طبقات مختلف سهم متفاوتي از مهارتهاي فوق
را"ثيازمندند.
صفحه 30:
للا وي
سهم طبقات شغلي از مهارتهاي پیشگفته
سي
ert ny
۱ oe
توسعه دهنده
Brea
2-0
مه
صفحه 31:
0 MOPS UTI
an
طبقه شغلي
مفهوم
۳1
۳
دهنده
20
دكتري
اغلب
er ped
er pery
كارشناس
ie
اغلب
معمول
معمول
كارشناس
ي
معمول
تك
تك
تك
۱
محدود
محدود
اغلب
ae
محدود
صفحه 32:
کمبودانیرویکا را مهمترین نگراني کشورها و
سازمانها در عصر اطلاعات
۵ آمریکا تا سال 2005 با کمبود سیصد هزار
متخصص و المان باکمبود شصت هزار
6 ۱۱۵۹
۱
صفحه 33:
۱۵۵ AAA AAA AT ATT 0 Se
TANT ATTANeSEeN UP)
صفحه 34:
2
ل لا
1
Spore oe Sep re Fa Ses Wo) pre Fie oe) te ee
sca! ylo5 Job
توسعه منابع انساني بهمعفني رشد توانائيه ا ومهارتهاي
نيروي انساني ازطريق ارائه اموزشهاء كمك به افراد براي
رشد درسازمان و استافاده بهتر ازتوانائيهاي انها
eT ee
a
صفحه 35:
واد در برگيرندة مهارتهاي مورد نیاز يك شخص براي اء
شن مناسب در جامعه؛
انايي خواندن» نوشتن و درك زبان بومي؛ ساده 70
‘
واد؛
all نوشتن و آشنايي با حساب
صفحه 36:
سواد اطلاعاتي Information Literacy
* مطرح شدن وازة سواد اطلاعاتي براي اولين
06
11974 Jls 52 Zurkowski
واژه هاي ديگري در کنار سواد اطلاعاتي
1
سواد 1 (مترادف 5 سواد اطلاعات 2
(CoAT ا Bene eee
سواد کتابخانه اي =
سواد 0-0 اي
1 L Sal,i0) sl Sets olga -
سواد ديجيتالي (مترادف با سواد اطلاعات -
1
6ه
صفحه 37:
oe
۱۵
شخص11011101011010100100001 وی گيهايي 1101100
صفحه 38:
Pe CnC De) Perey Peer ae
* توانايي دسترسي. ارزيابي و استفاده از
اطلاعات با بهره گيري از
*توانايي تشخيص زمان استفاده از اطلاعات,
مكان يابي و استفادة
2 gl JLaiil g wleWbl 5| pi90
مهارتهای مرتبط با حل مسائل you I,lo”*
صفحه 39:
س تعاريف فوق شخص داراي سواد اطلاعاتي |
تواناييهايي برخوردار است؟
صفحه 40:
ال 7
۳ قو سس سواد 2(
v1 cer ECS ا ا 0 ا
CeCe CaN TN | OPEN FNS PX om 0111010000
۰ دییلم بین المللي در فراگيري کامپیوتر 1۳005
TON) Geri ee Becerye FEI 0ك
صفحه 41:
في بر برا
اه داده ها
صفحه 42:
ls ® ما ه ید
دوره
طلاعات
ده از کامپیوتر و مدیریت
پرونده ها 6 ماه
پردازش واژه
صفحات
پایگاه داده ly
ترده
اطلاعات
دوره
پیس
صفحه 43:
آتي |
نز ند اج ها ها بخ و ها
صفحه 44:
ین مهارتها
صفحه 45:
پایان