صفحه 1:
جامعه شناسی آموزش و پرورش
نو پسنده :دکتر علی علاقه بند
نام استاد:
گرد آورنده :
صفحه 2:
Ze 7 * bats.
در بسرنامه ويزىآموزشىهلنشكام هاعديرلزدي سجامعه شناسى ]موزيشو برووشلهميتو معتبلر جضلنئندارد . 0
لیرچیسبسه عنولن۲ واحد در یشته علوم تسربیتیتسدویسمیشود. NX
هدفکلی دده
هد فک لیدو سآشنلییبان شجوبانيشته علوم تسربیتیساضرویتو اهمیتجامعه شساسودر آموزش و پرویش ون قش و لهمیسآ ند
coasts
بسیشاز بسکشروٍستکه لمیلهو و کیم ضرویتمطل امه جامعه شناسیآموزشو پسرویشرلمطرح ساخته لستمروزد جامعه ١
شسناسیآموزشو پسرویشسکشاخه تسخصصویر پشته چامعه شناسیمحسوبمیشود.
نسیاز بسه مطلاعاتجامعه شناسودر آموزشوپرویشکسشور ما بسه شدتمحسوسلست
در لینیلستا همکریسشتر کجامعه شسناسار ومتخصصا نآموزش و پرویشمیتسولند رله را بسرلیب ژیهشگولنهموار سازد
صفحه 3:
پیشگامان جامعه شناسی آموزش و پرورش درایران
—
دکتر عیسی مهدوی
دکتر غلام عباس توسلی
دکتر شاپور راسخ
دکتر امیرحسین آریانپور
دکتر منوچهر افضل
دکتر على محمد كاردان
دكتر احسان نراقى
a Y
صفحه 4:
. تعلیم و تعلم است که آدمیان را از اخلاق ناپسند دور می کند و به سوی اخلاق پسندیده فرا می خواند
آموزش و پرورش فراگردی از گهواره تا گور است
آموزش و پروش یک پدیده ی اجتماعی است
آموزش و پرورش مورد مطالعه جامعه شناسی است
«جامعه شناسی به زبان ساده .مطالعه پدیده های اجتماعی است
علاوه بر جامعه شناسی,رشته های دیگر علوم اجتماعی و رفتاری نیز با زندگی گروهی و اجتماعی انسان سروکار دار
فهم درست تر و ه تر رفتار انسان در موقعیت های اجتماعی مستلزم استفاده از روبکردهای میان رشته ای با
«چند رشته ای است
میازیشتهلی) 610110۵۲۷ ۱۳۲۵۲۵15(
چند یشتهلی) 101۱۵۲۷ ۱۵۱۵۱-0۱5(
صفحه 5:
صفید بسولیجامعه شناسانو کارشناسانآموزشوپرویش - 1
اوتباط آموزش و پرورشبا ولحدهاین_خستیرزند گیٍجتماعی- 2
آموزشوپرورشسه عنولنسکیاز نسهادهایاجتهماعیصلی- 3 ۶
قلبلمشاهده بومزفرلكردهائإجتماعئبنيادى- 4 * _
٠ موارد جهاركلنه فوق دليزهد كار بوهمزجامعه شناسى بول ى] موز شرو برو يشر لست
صفحه 6:
.آموزش و پرورش جنبه خاصی از فعالیت های اجتماعی است که همواره در جامعه معمول بوده است
توجه جامعه شناسان به آموزش و پرورش به ویژه پس از گسترش آموزش و پرورش در جهان واهمیت پیدا كردن كاركردهاى
.مختلف آن افزایش بيدا کرد
(AFF) SIS :برتون
.جذابیت آموزش و پرورش دردوران جدید به طورهمزمان . از افزایش اهمیت و کاهش وضوح آن ناشی می شود
اهمیت آموزش و پرورش ناشی از گسترش کارکردهای آن است آموزش و پرورش غامضترو فهم واقعیت های آن از راه
مشاهدات سطحی يا به مدد شعور عادی دشوارتر می شود.
جامعه شناسی در گذشته اعتنای چندانی به پژوهش در آموزش و پرورش نداشت. ولی اینک با علاقه و جدیت به آن روی
بت شناسی آ.پ به طور کلی
آن است که پدیده های آموزش وپرورش. نحوه تشکل و سازمان پذیری . و کار کردهای عمومی آن را در زندگی اجتماعی
صفحه 7:
اصول جامعه شناسی آموزش و پرورش
۰ دلنشو معرفتحاصله مبتنیسر روشهایتسحقیقعینیباشد 1
۰ دلنشیا صهارتهلییکسه بسدستمی]ید. بساید بسر فولگردهایآموزشو پسرووشجامعه متمرکز بساشد 2
3 بايد نوع جمعيتىمناسسسرلومطلهه مّد نظر قرار كيرد .. ٠
- ویژگیهای رولب طاجتماعیسیانافراد و گروههلییکسه مورد مطلاعه قرار مىكسير ند جهايميزعامله شخ صكنندة حیطه 1
٠ مطالعاتی این رشته است
ضرورت آموزش جامعه شناسی
آموزش و پرورش
... گسسترشروزلفزینآموزش و بسرویش دلنشآموزلنگونا گوراز خاستگاد هاعاجتماعیمختلفها تسفاوتهایف ردیو -1
ضرووتلیجاد بسینشک املسرینسبتبسه مدیسه . جامعه و دلنشآموزلنکه دروسیبثل ولنشناسیتربیتی فلسفه -2
. آموزشو پسرورشو تاریخ آموزشو پسرویشسه تسنهلییسه آزقادر نسیستند
لمروزد کار آموزشو تسربیت بسدونتسکیه بسر یافته هایعلمیو آشطییبا روشها و فسنونجدید ف اقدلتر بخشيلا يملست 3
٠ مطلامه جامعه شناسیآموزشو پسرورش کارگزارلننظام آموزشیرا از لحاظ نكرشو يفتار -4
ole ELI SLT آموزشیسه مدد دلنشجامعه شناسیآموزشو پسرویش از نسیروهاوٍجتماعیموثر بسر آموزشو پسرویش-5
مطلع شده و با شب الشوافبیشتریعملمیکنند
جامعه شناسیآموزش و پسرورشکمکمیکند تسا کارگزارلنتسظام آموزشیدر رلبطه بالهدلفآموزش و پرورشتسصویر 6۰
« دوستیبه دستآورده و ضرورتهماهنگیسیونتظارلتختلفوا درک نند
صفحه 8:
استمرار و بقای هر جامعه ای وابسته به آن است که مجموعه باورها . ارزشهاءرفتارهاوگرایش ها و ... به
نسل های جدید منتقل شود؛ آموزش و پرورش به معنای اعم مترادف جامعه پذیری است. نظام آموزش و
پرورش پدیدة اجتماعی عام است که در تمام جوامع امروز بافت می شود . |
آموزش و پرورش در جامعه ابتدایی ۱
در این جوامع آموزش و پرورش هدف و منظور آگاهانه ای نداشت .
پیچیدگی روزافزون زندگی موجب تنوع و کثرت تقسیم کار اجتماعی گردید
تقدم آموزش و پرورش رسمی بر مدرسه ۱
هدایت آگاهانه امر یادگیری بسیار جلوتر از پیدایی مراکز رسمی آموزشی آغاز شده است .
سرآغاز آ . پ را باید در منشاء اصلی همه نهادها همین خانواده جستجو کرد .
#تشکیل نظام ترییتی ۰ :
اولین کوششهای منظم انتقال و دستاوردهای گروه به نسل جوان تر . احتمالاً در هاله ای از تقدس و
. حول اعتقادات و اعمال دینی شکل پذیرفته است
صفحه 9:
آموزش امور و مهارت های مورد نیاز گروه اجتماعی به وسیله افرادی که به آنها جادو گر.حکیم یا کاهن
می گفتند.رسمیت یافت.
#تشریفات پاگشایی در مقام آموزش و پرورش رسمی ۲
هدف غائی اجرای مراسم پاگشانی . ارشاد اعضای جدید و القای این باور بود که اقتدار جامعه و رهبران آن
و اقتدار سنت ها و ... مطلق و اطاعت از آنها واجب است .
کارکرد اجتماعی تشریفات پاگشایی در فرهنگ های ساده به اندازه کارکرد نهاد آموزش وپرورش در
فرهنگ های پیشرفته امروزی رسمیت و اهمیت دارد. «بندیک, ۹۴۹
#تاثیر پیدایی و تکامل خط و نوشتار بر آموزش وپرورش |
اختراع خط امر آموزش وپرورش را بسیار تحت تاثیر قرار داد تا در نهایت به پیدایی مراکز آموزشی
انجامید.
بقای میراث فرهنگی جامعه و دوام آن نمی تواند صرفاًبه انتقال شفاهی یا به اصطلاح سینه به سینه
وابسته باشد .
از این رو . با پیدایش خط و نوشتار . سنت ها و قوانین اجتماعی بر سنگ . سفال یا پاپیروس نگاشته شد
صفحه 10:
حفاهیم آموزش بسرووثردر جلمعه جديد *
در جولمع جدید. مفهوم آموزشو پسرویشو کارکردهایآندستخوشتسغییر و دگرگونی
شدملست
در جامعه متمدنک نونیجامعه نسپازمند نسهادیخاصبه نام نظام آموزشیسمییا
مدرسه لستوبرا نسهادهایق دیمیسیگر جولبگو نوهند
+ آمووشو برووشرهيمحيطلجتماعى
فهمدرسناموزشو برويشوسمى] موزشكاهى موقعيإمكازيذ ير لسنكه ولقعي لمر
آموزشو پرویشرا در وسیع تريرمعناىان مسهليتجامعه تلقىكنيم.
آموزشو پسرووثربسینواز عدوسه ۲
آموزشو پسرورشهر فرد پسیشاز تسولد هر فرد آغاز میشود و در سیلسر زندگی|دلمه
wd
ید
مدیسه بخشواز تسمامیظینتسجربه را تتشکی(میدهد. بسابولیرآموزشو پرویشبا
. مدیسه شروع نمیشود
صفحه 11:
آموزشو پرویشدورلنمدوسه*
لگر هرروز تحصیلی ۵ ساعت هفته تحصیلی۶ روز و سل[ حصیلی٩ ماه طول _كشدهر كودى
دلنشآموز قریب۱۱۰ ساعتاز سللرا در مدیسه سپریسیکسند.همچنیگر اوقااتب-یداریک ودک درروز
۵ ساعنباشد
او قریب۸۴۰ساعندر سلل ساعنبیدایودارد . سینت رتیبچنین؟ ودد کی قریب۴۳۰ ساعناز سللا
gi
1 7 بسیروراز مدیسه میگنرلند بعنیچهار بسولبر وقتیکه د یمدیسه حضور میبابد.لنا آموشو
| 5
صفحه 12:
نولع تسجربه هایآمونشو پسرورشیدر زندگیٍجتماعی*
لمنواع تجربه هاونامنظماجتماعورا به ختصار بر مىشطاريم:
.١ خلنه وخانواهه؟.همسليكا زو لهم حله . بانِيها؟.طبيعتة.نهادها وفعليتهاوهينية.كار
وشغلا.خيابلنهاوشهره.مسافرنة. شرليط زندكىشهروو يا به مصطلاح مدنى
٠.نيبلئيها و ُشتيهاىم حيطلطرلفاا. عضويتهر كروهها؟١.تجربه هليوكه از اعمط قديتو لقتدار
ناشیمیشوند۱۳.بیماییها. تصادفاتو پیشامدها۱۴. تنبیهاتو تشویقها. ۱۵.خطاها و
ءءء ۰۰۰۰ چولیم۶ لمیدهاو آرزوها . دوستیها۱۷.مطلامه روزنامه ها. مجلات کتلبها و
صفحه 13:
تعریفآموزشو پرویش*
از آموزشو پرویشتعاریفم تعددیش دم لستلیرعاویفف اشیاز پسیچیدگیو چند وجهیسودامر
آموزشو پرویشلست
جامعه شناسی آموزشو پرویشرا غالا به عنونی کننهاد اجتماعیمورد مطللعه قرار میدهد
ملمروزد آموزشو پسرویشبه عنولن کف ولگرد!جتماعیمحسوبمیشود
صفحه 14:
آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی
کارکردهایی که مبنای پیدابی نهادهای اصلی جامعه را تشکیل می دهند عبارتند از :
١ توليد نسل و تعيين خويشاوندى
۲ تربیت اعضای جدید و انتقال فرهنگ جامعه از نسلی به نسل دیگر
۴ تولید و توزیع کالاها و خدمات
۴ تدارک برای استفاده مشروع از قدرت برای استقرار و حفظ نظم اجتماعی
۵ رابطه انسان با ماوراء طبیعت
صفحه 15:
تعریف نهاد
اصطلاح نهاد به هرنوع اعتقاد . ارزش . مفهوم . سازمان و يا بطور کلی هر پدبده ای که طی شرایط و فراگردهای
تاریخی با مجموعه ای از اهداف کار کردها . کار کردهای و کنش های مشخص شده اطلاق می شود
نهاد اولا مفهوم وثانيا ساختار دارد.
ساختار نهاد اشاره دارد به :
.سازمان و تشکیلات و وسایل و ابزار مورد استفاده
۲ _ رسوم . قواعد . هنجارها . و روشهای لازم برای ایفای وظایف و کارکردهای نهاد
۳ _ افرادی که در خدمت نهاد هستند
صفحه 16:
*هفت مورد زير ویژگیهایی است که عموما آنها را ذاتی نهادها می نامند :
0 کارکردها
۲ کارگزار a
۴ روابط متقابل با ساير نهادها
۴ ساختار
۵ قواعد ومقرات رفتاری
۶ منزلت اجتماعی
۷ مقاومت در برابر تغییر
صفحه 17:
((تحلیل نهادی ))
" سر جامکی " مفهوم نهاد را در سطوح چهار گانه زیر تعریف کرده است :
۱- نظام فرهنگی
۲- اصول هنجاری
۳- نهادی کردن
۴- نهادها در نظم اجتماعی
*تحلیل نهادی آموزش و پرورش "
“ نظام آموزش و پرورش ایران "
نظام آموزش و پرورش ایران از کودکستانها . دبستانها . مدارس راهنمائی ۰ دبیرستانها و دانشگا ها
تشکیل شده است :
es
صفحه 18:
تا زمان مشرو طیت و حتی چند دهه بعد از آن مکتب خانه های سنتی . عوامل عمده آموزش و
پرورش محسوب می شدند . بعد از تعلیمات مکتبی . خانواده های مرفه با معلم خصوصی فرزاندنشان
را آموزش می دادند .
پیش از مشروطیت و سالهای بعد از آن . تعداد معدودی مدارس جدید به وسیله میسیونرهای
مذهبی و تحصیل کردگان خارج . فرهنگ دوستان و دولت تشکیل شد .
در حدود سال ۱۲۸۰ هجری شمسی . تقریبا هفده مدرسه ابتدائی جدید در تهران و سایر شهرستانها
وجود داشت که آموزش و پرورش فرزندان قلیلی از شهرنشین ها و خانواده های مرفه را عهده دار
بودند .
دوره بعد از مشروطیت تا زمان ظهور رضا خان را می توان دوره ثبات اوضاع سیاسی و خرابی
اقتصاد کشور دانست . از مشخصات نظام آموزش و پرورش در این دوره اعمال کنترل دولت بر تمام
مدارس و آموزشگاههای خصوصی و دولتی است .
see
y
صفحه 19:
نتایج تحول نظام آموزش و پرورش ابران از زمان مشروطیت تا انقلاب اسلامی ۱۳۵۷:
* ایجاد سازمانی با قدرت متمرکز
* اجرای برنامه های آموزشی مشکل و زمان گیر
* اقتدار بخشیدن به معلم
* انتقال صرف معلومات از معلم به شاگردان
توزیع نامناسب فرصتهای آموزش و پرورشی
* اهتمام در پرورش گروه روشنفکران برگزیده و نخبه
عدم تناسب بین دانش آموزان دختر و پسر
* عدم تناسب ميان سطوح مختلف تحصیلی
* عدم تناسب ميان رشته هاى نظرى وفنى
* عدم هماهنكى آموزش و يرورش با نيازهاى عمومى اقتصاد كشور
* ناتوانى در اشاعه فرهنى و ارزشهاى اجتماعى
* كوتاهى در آشنا كردن متعلمان با حقوق و مسئوليتهاى خود
* كوتاهى در امر تربيت معلم
صفحه 20:
"ولویت اهداف آموزش و پرورش از سال ۱۳۴۵ به بعد *
1( تاکید بر سودآموزی و تعمیم آموزش اجباری ابتدائی
_ پرورش نیروی انسانی ماهر و متخصص
۳ پرورش سیاسی بر امر مشارکت فعال در زندگی سیاسی اجتماعی
۴ پرورش ذوق هنری
۵ پرورش جسمی
۶ تاکید بر اخلاق و فلسفه اجتماعی
صفحه 21:
* هدفهای منطقه ای کردن آموزش و پرورش *
.١ مشارکت در امر آموزش و پرورش
۳ جلوگیری از تمرکز و تصمیم گیری برای حل مسائل در عمل
۴. تجهیز منابع محلی
۴.تعیین اولوبت های محلی و کمک به رشد اجتماعی
" منزلت نهاد آموزش و پرورش 7
نظام آموزش و پرورش در مقام یک نهاد اجتماعی از منزلتی همترازبا نهادهای دیگر برخوردارنیست
ابن نظام کارکردهای جامعه پذبری و فرهنگ پذیری را بر عهده دارد که بسیار دارای اهمیت است .
صفحه 22:
فصل چهارم
کارکردهای آموزش و پرورش
برخی از کارکردهای آموزش و پرورش نقش محافظه کارانه و بعضی دیگر نقش نوآورانه دارند .
انتقال فرهنگ :
منظور از انتقال فرهنگ . پاسداری و بز رگداشت سنتها و ارزشهاست .
< کارکرد انتقال فرهنگ بسیار محافظه کارانه است
"در فراگرد انتقال فرهنگ . ممکن است به ارزشهای تحقیق و انتقاد بذل توجه شود و از این طریق
بازسازی فرهنگ و دگرگونی در آن میسر گردد .
صفحه 23:
" جامعه پذیری
اساس جامعه پذیری بر این واقعیت استوار است که انسان به صورت شخص زاده نمی شود , بلکه از طریق پرورش و
آموزش اجتماعی به یک شخص تبدیل میشود .
رت ae تخصصی افرادجامعه سب آماده کردن آنان برای جذب نیروی کار .
این کارکرد بین نظام های آموزشی . سیاسی و اقتصادی هماهنگی بوجود می آورد .
" نظارت اجتماعی *
آموزش و پرورش با القای ارزشهای وفاداری به نهادهای جامعه . به عنوان ساخت و کار کنترل اجتماعی عمل می کند و
لذا آموزش و پرورش رسمی خودمداری فردی را کاهش می دهد .
" یگانگی اجتماعی *
آموزش و پرورش رسمی . وسیله مهم تب
فرهنگ و هویت مشترک است .
یک جامعه نامتجانس به جامعه یگانه و یکپارچه , از طریق توسعه و تقویت
" نوآوری و تغییر*
جامعه سنتی گرایش به گذشته داشته و بر حفظ میراث فرهنگی تاکید می کند . یکی از کارکردهای مهم آموزش و
پرورش اشاعه باورهای علمی به جای باورهای سنتی است .
پرورش و رشد شخصی ..
آموزش و پرورش رسمی . نگرشها . ارزشها . سازگاربهای ذهنی رفتارها و مهار تهایی در فرد ایجاد می کند که شاید در
های اجتماعی دیگری غیر از مدرسه . انجام پذیر نباشد .
see
صفحه 24:
" کارکرد سرمایه گذاری *
آموزش و پرورش . کلیدی است که در را به سوی نوسازی جامعه می گشاید . در اغلب کشورها سهم نسبتا
مهمی از بودجه ملی به بخشی آموزش و پرورش اختصاص می یابد .
" پرورش سیاسی * i
پرورش سیاسی . فراگردهای القای فرهنگ سیاسی است . این مفهوم اشاره دارد به فراگردی که از راه آن
افراد جامعه نگرشها و احساسات مربوط به نظام سیاسی و نقش خود را در آن کسب می کنند .
سه عنصر مهم اين فراكرد عبار تند از
cognition شناخت -۱
feeling احساس -۲
political competence یسایس ۳-حس شایستگی
صفحه 25:
" فصل پنجم "
" جامعه پذیری يا اجتماعی شدن *
- يكى از كاركردهاى عمومى آموزش و برورش «اجتعاعى كردن اقراد اف ۳
"مدرسه مواد خام ( دانش آموزان ) را تحویل گرفته . می پرورد و محصول معینی ( دانش آموختگان ) را بيرون مى دهد .
- " تعريف جامعه يذيرى "
اجتماعى شدن به معناى همسازى و همنوايى فرد با ارزشها . هنجارها و نكرشهاى كروهى و اجتماعى است . به عبارتى
فراگردی است که به واسطه ى آن فرد دانش و مهارتهاى لازم را براى زندكى اجتماعى كسب مى كند .
” هدفهاى اجتماعى شدن "
۱ - یکی از مقاصد جامعه يذيرى آموزش قواعد و نظامات اساسى . از آداب و عادات و رفتار روزمره كرفته تا روشهاى علمى
به افراد است .
۲ - فراگرد جامعه پذیری به همان میزان که عادات و رفتار فرد را مطابق هنجارهای اجتماعی . تحت نظم و انضباط در می
آورد . به او امید و آرزو می دهد .
۳ - فراگرد جامعه پذیری از طریق برآوردن خواست هاء آرزوها . امیدها و سوداهای فردی يا ممانعت از دستیابی به آنها .
برای فرد هویت می آفریند .060*1۴ هویت :
- فراگرد جامعه پذبری . نقث 2 ۲۵۱۵5 506121 و نگرشها . انتظارات و كرايش به آن نقك
؟ - فراكرد جامعه پذیری . نقش های اجتماعی ۲۵۱65 ۱ 3 انتظارات و گرایش های مربوط به آن
را به فرد مى آموزد .
صفحه 26:
۵ - هدف دیگر فراگرد جامعه پذیری آموختن مهارتها
است ٠ فقط با اكتساب و ياد گیری مهارتهاست که افراد می توانند . در جامعه منشاء اثر واقع شوند .
" فرهنگ . جامعه پذیری و شخصیت*
فرهنگ . شاخص نحوه و روش زندگی است که هر جامعه ای برای رفع نیازهای اساسی خود از حیث دوام و بقاء و
انتظام امور اجتماعی اختیار می کند .
" فرهنگ پذیری *
افراد هر جامعه ای از راه یادگیری و جذب و درونی کردن نظام ارزشهای جامعه . فرهنگ پذیر می شوند .
فرهنگ پذیری جربانی است که قرد را عمیقا و از جهات فراوان با فرهنگ جامعه همانند می کند .
تعریف شده است .
رفتار فرد که با نظام گرایش معینی که دارد . در کنش و واکنش متقابل با وضعیتهای
" نیاز به مهر و محبت *
" نیاز به آموزش زبان *
صفحه 27:
" عوامل رشد شخصیت 7
عواملی که در رشد شخصیت انسان دخالت دارند
عبارتند از :
۱- ورائت
۲ - محیط طبیعی
۳ - فرهنگ
۴- تجربه گروهی
ro a بى همتاى شخصى
۱- ورائت زیستی :
وراثت به منزله ی مواد خام شخصیت است.برخی ازهمانندی های موجود در شخصیت و فرهنگ انسان ناشی از ورائت
اسث .
۲ - محیط طبیعی :
با توجه به تحقیقات بعمل آمده می توان اذعان داشت که در تشکل رفتار انسان . نقش سنتها بیشتر از نقش محیط طبیعی ۰
اهمیت دارد
محیط طبیعی برای رشد فرهنگ محدودیت ایجاد می کند .
محیط طبیعی . عامل نافذ و موثر است ولی به ندرت عامل مسلط و کنترل کننده به شمار می رود .
۳ - فرهنگ و شخصیت :
از تجربه های اجتماعی مشترک بین اعضای یک جامعه ی معین یک صورت بندی ویژه ی شخصیتی پدید می آید که
شاخص و معرف شخصیت اعضای آن جامعه است .
see
صفحه 28:
خود ایینه ای
Looking-glass self
(کولیبدر فراگرد آگاهی به خود. سه عامل یا سه مرحله را موثر دانسته است:
۱- تصور شخص از قضاوتی که دبگران درباره ی او جلوه می کنند.
۲- تصور شخص از جلوه ای که او نزد دیگران دارد
۳-عاطفه ی خصوصی خوش یا نا خوش (مثلا نخوت یا حقارت )نسبت به آن جلوه
دیگران به طور اعم(دگر عام)
"جرج هربرت مید" فراگرد جذب یا درونی کردن نگرشیها ی دیگران را توصیف وتحلیل کرده وان را دیگران به طور اعم
نامیده است :
این مفهوم اشاره می کند به گروه اجتماعی سازمان یافته ای
كه فرد به ان وسيله به خوديكانه اى دست مييابد. به عبارت ديكر . نكرش ديكران به طور اعم همان نگرش گروه اجتماعی
به طور كلى است.
انچه باعث خود سازمان يافته اى برای فرد می شود .تشکیل ونظام یافتن نگرش هاوداوری های مشترک گروهی
است.کودک با تقلید دیگران به تدریج به گفتگوی درونی با خود می پردازد.
see
صفحه 29:
"مادر به عنوان شخص دیگر *
در گفتگو های کودک بادیگران . افراد معتبر با اشخاصی که در محیط زندگی او برایش مهم جلوه می کنند. نقش
دارند.مادر مهمترین شخص دیگر در اين راستا محسوب می شود.
رشد خود یا شخصیت. از طربق مشارکت در فعالیت های مشترک در فعالیت های جمعی مشابه بازیها به انواع
مختلف , در جوامع صورت می پذيرد. هر جامعه ای ارزشها و ویژگیهای مربوط به خود را دارد.
" دیگران به طور اعم "برای همه یکسان نیست.فرد بازیچه ای نيست كه هميشه از ديكران به طور اعم تبعيت
می کند و خود سهمی در فرا گرد شکل گیری شخصیت خود ندارد.
۵- تجربه بی همتای شخصی
"تجربه ی هر کس بی همتاست .
- تجربه های فردی روی هم انباشته نمیشوند . بلکه به شكل منحصر به فردی .همساز ویگانه می شوند.
جامعه پذیری از راه نقثی های اجتماعی
بخش مهمی ازجا معه پذیری نقش های اجتماعی صورت می پذیرد
اموختن یک نقش حداقل دو وجه دارد:
-١ یادگیری انجام دادن وظایف و تکالیف نقش و ادعای امتیازات و حقوق مرتبط باآن
۲- کسب نگرش ها . احساسات وانتظارات ومتناسب با نقش .
صفحه 30:
نقش ها و پایگا ههای اجتماعی دو گونه اند:
۱- انهایی که بر حسب جنس. سن,نژاد يا سایر ویژگیها به فرد محول ميشود.
۲- انهایی که از طریق انتخاب و تلاش فردی .محقق می شوند.
(جامعه پذیری و کنترل اجتماعی )
نظم اجتماعی مستلزم کنترل یا نظارت اجتماعی است.
طرق اصلی و آشنایی که جامعه .بدان وسیله
کنترل ونظارت بر اعضای خود اعمال کرده .
موجبات انتظام یا نظم اجتماعی را فراهم می سازند. عبار تند از:
-١ اجتماعى كردن اعضا . به طورى كه انان بخواهند که مطابق انتظارات جامعه رفتار کنند.
۲- اعمال فشار گروهی بر فرد براى همنوايى وسازكارى
۳- کنترل وتسلط از راه اعمال زور و قدرت
- کنترل مردم ساسا از طریق اجتماعی كردن تحقق مى يابد .
- اجتماعی شدن به رسوم ۰ عادات و ارزوهای ما شکل می دهد
-لعضای یک جامعه اداب و رسوم یکسانی را می اموزند
صفحه 31:
جامعه شناسان : کنترل اجتماعی اعمال فشار ازسوی گروهی است که به ان تعلق دارد.
گروهها به طور کلی بر دو نوع هستند:
۱- گروهای نخستین
۲- گروههای دومین
گروههای نخستین مثل خانواده و جرگه ی دوستان که کوچک.رویارویی.صمیمی وغیر رسمی هستند.
گروههای دومین مثل انجمن های حرفه ای . بزرگتر ,غیر شخصی و رسمی هستند.
صفحه 32:
پرورش سیاسی
از گذشته های دور موضوع شهروندی مورد علاقه ی دانشمندان . فلاسفه و ... بوده است.
سوالاتی که در این زمینه مطرح هستند عبارتند از:
۱- شهر وندی چیست؟
۲- جنبه های مثبت و منفی شهروندی کدامند؟
۳- کودکان و جوانان . کیفیات و ویژگیهای شهروندی را چگونه کسب می
۴- چه عوامل مهم زیستی .شخصی و اجتماعی در فرا گیری هنجارهای شهروندی موثر ند؟
ماسیالاس(۱۹۶۹) دشواری ارائه پاسخ به سوالات شهروندی را در گذشته ناشی از دلائل زیر می داند:
۱- تاثیر ات فضای کلی مدرسه و فعالیت های بیرون از مدرسه و سایر عوامل جامعه پذیری چندان مورد توجه
نبودند.
۲- اموزش و پرورش شهر وندی مفییوم ذهنی مبهمی بود.
۳- در اغلب مطالعات پیشین . شهروندی بر حسب ویژگیهای انسانی گسترده ای که از پیش فرض شده بود. برای
همگان مطلوب و قابل قبول هستند. تعریف شده بود.
صفحه 33:
تعریف پرورش سیاسی
در سالیان اخیر بر اثر کوششهای جامعه شناسان و علمای سیاسی .
مفهوم پرورش سیاسی جایگزین مفهوم شهروندی شده است.
هدف اشکار پرورش سیاسی.شکل دادن رفتارهای کودکان به اقتضای قالب های اجتماعی و سیاسی است.
فراگردی است که شخص از طریق ان جهت گیری اساسی خود را در محیط جامعه کسب می کند.
see
صفحه 34:
یادگیری ارزشهای سیاسی به تشخیص (لیواین) از طریق ساخت و کار (مکانیسم) های سه گانه زیر صورت می گیرد:
-١ تقليد از نقش های بزرگسالان در محیط زندگی بلافصل
۲- اموزش در زمینه ایدئولوژیها ی سیاسی رسمی
۳- انگیزه یادگیری درباره ی مسائل و امور سیاسی به منظور ارضای نیازهای عاطفی
( مطالعات پرورش سیاسی)
” الموند” نظام سياسى را به عنوان نظام کنشی های متقابلی تعریف می کند که در همه جامعه های مستقل یافت می
شود.
ماسیالاس (۱۹۶۹)به ویژگیهای عمومی تحول و تجدد نظام های سیاسی . به شرح زیر اشاره کرده است:
۱- ساختار سیاسی تفکیک شده وبسیار متمایز
۲- گسترش دامنه ی فعالیت های اداری . قانونی و سیاسی به تمام قلمروهای جامعه
۳- عهده دار شدن گروههای بیشتری در جامعه در رابطه با قدرت سیاسی
۴- تضعیف نخبگان سنتی و حق حکمرانی انها
صفحه 35:
" فرهنگ سیاسی *
فرهنگ سیاسی ممکن است دارای جهت گیربهای زیر باشد:
۲- عاطفی
۳- ارزیابانه
" نقش آموزش و پرورش در نظم سیاسی "
" کارکرد های سیاسی اموزش و پرورش*
اغلب پژوهندگانی که در کتاب از انها نام برده شده است .اعتقاد دارند که اموزش وپرورش رسمی کارکرد های مهمی برای
نظام سیاسی انجام می دهد.
این کار کردها عبارتند از:
(- جامعه پذیری سیاسی و اشنا سازی آنان با فرهنگ سیاسی
۲- گزینش. جذب و اموزش رهبران و کارگزاران سیاسی
۳- ایجاد یگانگی سیاسی در جامعه
۴- ایجاد زمینه برای تشکیل سازمانهایی که که در جامعه نقش های سیاسی ایفا می کنند (انجمن های حرفه ای اتحادیه
های معلمان .دانشجویان و ...)
صفحه 36:
- پایداری یک نظام سیاسی .مستلزم حمابت شهروندان است.
- آموزش و پرورش همچنین می تواند به تغییر در نظام سیاسی از طریق کار کرد تربیت اعضای جدید کمک کند.
وقت صحبت از یگانگی سیاسی یک ملت به میان می اید .شکاف نخبگان - توده مردم فقط یکی از مشکلات مردم
است .مشکل مهم دیگر وحدت قومی است.
مدارس از راه فراگرد های جامعه پذیری ضمنی يا برنامه های پرورش سیاسی اشکار .می توانند کودکان را طوری بار
اورند که نسبت به نظام سیاسی وخط مشی های انان دید انتقادی داشته باشند یا بر عکس.
" مرور یافته های چند تحقیق *
حجم تحقیقات درباره ی پرورش سیاسی در چند دهه اخیر افزایش قابل ملاحظه ای پیدا کرده است.
با وجود اینکه مولفین :مدارس ابتدائی را به عنوان مهم ترین عوامل پرورش سیاسی معرفی کرده اند ولی پیش از
این اهمیت تحقیقات بیشتری ضرورت دارند.
پرورش سیاسی کار کرد عمومی همه ی نظام های اپ است .
محتوا وتفسیر های ارائه شده در اموزشهای سیاسی .از کشوری به کشور دیگر متغیر است.
صفحه 37:
تحقبق ۰۱ (1۹۶۰ : دانش اموزان امریکایی بیشتر از دانش اموزان شوروی سابق در معرض اموزش های سیاسی قرارمی گیرند.
تحقيق ۲
کتابهای درسی مدارس دانشاموزان طبقات مرفه در مدارس امریکایی « عناصر و مفاهیم ازادی و حکومت دموکرات را تعلیم میدهد.
ستوالات
ات گوناگون درباره ی نقش اموزش وپرورش در سیاسی کردن جوانان .نها شواهد قطعی چندانی د,
با وجوه 3
مهم پرورش سیاسی ارائه نمیکنند.
صفحه 38:
"آموزش وپرورش و تفسیر اجتماعی*
۳ *
در قلمرو جامعه شناسی .مطالعه رابطه ی میان اموزش وپرورش و
"تعییر احتمای*
اجتماعی حائز اهمیت است.
هر جامعه و فرهنگی در تغییر و دگر گونی مداوم است.
تغییرات اجتماعی اجتناب نا پذیر بوده, فقط جهت و سرعت انها تفاوت دارند.
در جامعه شناسی . مفهوم تغییر اجتماعی بر هر تغییری اطلاق نميشود.
صفحه 39:
تغییر اجتماعی وتغییر فرهنگی لازم و ملزوم یکدیگر هستند ولی با وجود این وجه تمایز ی هم دارند.:
در ساختار و روابط اجتماعی جامعه
در فرهنگ جامعه
سوال: انگاره های فرهنگی و ساختارهای اجتماعی . چگون
.بيدا مى كنند؟
مهم ترين فراكرد های تغییرات فرهنگی و اجتماعی عبارتند از:
see
صفحه 40:
تغییرات اجتماعی از طریق برنامه ریزی اجتماعی . اصلاح و انقلاب صورت می گیرد.
- برنامه ریزی اجتماعی
قانون گذاری و اصلاحات
روشها و وسائل ایجاد تغییر در یک نظام مستقر به شمار می روند.
"عوامل تغییر اجتماعی*
- علت پیدایش فراگردهای تغییر اجتماعی چیست؟
7 کنش های متقابل چه عواملی به تغییر اجتماعی منجر می شود؟
تغییر در محیط طبیعی به ندرت صورت می گیرد ولی اگر اتفاق بیفتد بر
زندگی اجتماعی اجبارا تاثیر خواهد گذاشت.
صفحه 41:
مهم ترین فرا گرد ها :
-١ اكتشاف
۲- اختراع
۳ اشاعه
۴- برنامه ریزی اجتماعی
۵- اصلاح اجتماعی
۶- انقلاب اجتماعی
اکتشاف: واقعیت یا رابطه ای است که قبل از کشف . موجود ولی نا شناخته بوده است.
اختراع: ت کیب جدید يا استفاده و کاربرد تازه معلومات . فنون و دانش های موجود در فرهنگ جامعه .
اشاعه: اشاعه یک امر متقابل اجتماعی است بر اثر اين رابطه متقابل . جامعه ها و گروهها به مبادله و اخذ ویژگیهای
فرهنگی می پردازند.
" تغیبرات جمعیتی*
هر تغییر مهمی در اندازه .ترکیب و 7
" روابط میان جامعه ها"
جمعیت موجب تغییرات اجتماعی می شود.
جامعه ای که با جوامع دیگر تماس دارد در معرض تغییرات اجتماعی بیشتری قرار می گیرد.
صفحه 42:
" ساختار جامعه و فرهنگ*
ساختار جامعه بر میزان تغییر اجتماعی موثر است جامعه ای که اقتدار را به قشر اجتماعی خاصی مثل سالمندان می سپارد
احتمالا به محافظه کاری و ثبات گرایش دارد.
"نگرش ها و ارزش ها "
جوامع از لحاظ نگرش کلی به امر تغییر اجتماعی بسیار متفاوت هستند . مردمی که گذشته گرا هستند . اجداد و نیا کان
خود رامی پرستند . جامعه در حال تحول و دگرگونی . نگرش متفاوتی به تغییر دارند .
ارزش ها و نگرش های حاکم بر جامعه . میزان و جهت تغییر اجتماعی را
تحت تاثیر قرار می دهند .
"احساس نیاز به تغییر *
اجتماعی را پیش می آورند .
بيدا مى کنند «ضرورت نو آوری و 7
ها جنبه ی ذهنی دارند و وقتی واة
اساس فرهتگی
منظور از اساس فرهنگی . مجموعه و ذخیره ارزش ها . دانش هاء معلومات .فنون و تکنیک ها و وسایل است که فرهنگ
فراهم آورده و به مدد آنها نو آوری . اکتشاف و سا ات ميسرمى شوند
see
صفحه 43:
تغییر اجتماعی و پس افتادگی فرهنگی
فرهنگ مجموعه ای است از عناصری که با هم روابط متقابل دارند .
پس افتادگی فرهنگی بر عقب ماندن نسبی یک عنصر فرهنگی از عنصر فرهنگی دیگر اطلاق می شود .
نقش آموزش و پرورش در تغییر اجتماعی
۱- آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد اجتماعی محافظه کار
۲- آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد منفعل
۳- آموزش و پرورش به عنوان مدد کار تغییر اجتماعی امروزه روابط آموزش و پرورش با سایر نهاد ها پیچیده تر شده ضمن
تغییر در خود , به تغییر آنها کمک می کند
برای اینکه آموزش و پرورش در نقش عامل تغییر عمل کند لازم است که آشکارا به صورت هدف یا كاركرد نظام آموزشى در
جهت گیری ها . برنامه ها و فرا گرد های آموزش و پرورش باز تاب بيدا كند .
۴- آموزش و پرورش غالبا ممکن است به عنوان تاثیر . نتیجه يا معلول تغییر اجتماعی قلمداد شود . دگرگونی و تغییر اساسی
در ساختار اجتماعی جامعه . بقیناتمام نهادهای اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد
آموزش و پرورش و توسعه ی اجتماعی
منظور از توسعه ی اجتماعی . تفیبر اجتماعی سنجیده و مبتنی بر برنامه ریزی است . برنامه ریزی آموزشی به تغییرات
اجتماعی مدد می رساند .
see
صفحه 44:
توسعه ی اجتماعی از طریق برنامه ریزی آموزشی . هنگامی تغییرات مطلوب به بار می آورد که هماهنگ و همگام با تغییرات
در ساير اجزای ساختار اجتماعی صورت گیرد
در اغلب کشور های در حال رشد . تقاضا برای آموزش و پرورش مدرسه ای رو به افزون است . زیرا که برای دست یابی به
مقام و يايكاه اجتماعى بالا تر . شرط لازم تلقى مى شود
با وجود تمهيداتى كه به منظور تضمين نتايج برنامه ريزى هاى آموزشى صورت مى كيرد . همواره محتمل است كه آنها
(جوامع ) با ناكامى يا نتايج نا طلبيده مواجه شوند .
نتيجه كيرى
مساعدت آموزش و يرورش به توسعه ی اجتماعی چند وجهی و پوباست . نظام های آموزشى به دليل سازمان يافتكى . هر
جند قادرند تا اندازه ای اهداف خود را تحقق بخشند ولى كنترل آنها مشكل است .
ا
صفحه 45:
آموزش و پرورش در تحقیقات انسان شناسان و قوم شناسان جای خاصی دارد . روانشناسان پدیده ی آموزش و پرورش را
متفاوت از جامعه شناسان بررسی می کنند.
کوشش برای مطالعه ی آموزش و پرورش به عنوان یک پدیده ی اجتماعی . همزمان باگسترش و رواج تفکر علمی و پیدایی
جامعه شناسی در قرن نوزدهم آغاز شد و با برخورداری از اهمیت روز افزون ادامه یافت.
بنا بر اصول جامعه شناسی . علی رغم تفاوت موجود میان فرهنگ ها . موجودیت وبقای انها به واسطه تعاون و همیاری
اجتماعی سازمان یافته . حفظ می شودکه نشان گر پاره ای شباهت های کلی میان فرهنگ هاست.
آموزش و پرورش - پدیده ی اجتماعی
اين امر كه از طریق یک سلسله کنش ها ی متقابل اجتماعی اتفاق می افتد . اصطلاحا آموزش و پرورش نام دارد .
آموزش و پرورش در این معنا مشخصا یک پدیده ی اجتماعی است زیرا متضمن کنش های اجتماعی است
صفحه 46:
امیل دورکیم و رویکرد جامعه شناختی
جامعه شناسان عموما متفق القول اند که نخ بار اميل دوركيم براى اولين بار ضرورت رویکرد جامعه شناختی در مطالعه
ی آموزش و پرورش را مطرح ساخت . وی آموزش و پرورش را اساسا یک امر اجتماعی می داند .
آگوست کنت
نت." آموزش و پرورش را به منزله ی تهذیب و تزکیه ی آدمی می داند و معتقد است ترقی انسانیت بیش از همه مرهون و
عت | به منزله ی تهذیب و تزکیه ی آد داند و معتقد | قی انسانیت بیش از همه مرهون
مدیون تعلیم و تربیت است
هربرت اسپنسر
۲سپنسر " غایت اموزش و پرورش را تدارک و تامین زندگی بهتر برای فرد در جامعه دانسته و نظر یه ترا
را ساخته و پرداخته است . نظریه وی استوار بر نظریه ی تکامل اجتماعی است
"السبتزوارة"
"رویکردهای نظری در جامعه شناسی اموزش و پرورش*
-١ نظامهای بزرگ آموزش و پرورش
۲- نهاد های اموزشی PE
۳- تعامل در محیط های اموزشی
فرد گرایانه ای
صفحه 47:
این مطالعات . از لحاظ رویکرد و چار چوب نظری . از روبکرد های مهم جامعه شناسی پیروی کرده . سطح تحلیل و
روشهای متفاوتی را بکار می برند "سه روبکرد مهم جامعه شناسی*
۱- رویکرد کار کرد گرایی
۲- رویکرد ستیز
۳- رویکرد تعاملی
کار کرد گرایی*
اين رويكرد نظرى كه از ان به عنوان نظربه توافق نیز نام برده می شود. نظام جامعه را متشکل از اجزای همبسته ای می داند
که در پیوند با یکدیگر فعالیت کرده و هر کدام کار کرد معینی را برای بقای جامعه انجام می دهند
الگوی کلی روابط متقابل بین اجزای نظام اجتماعی ساختار ان را تشکیل می دهد. در این ساختار . هر یک از اجزا کارکرد یا
ویژه ای در ارتباط با سایر اجزا و کل نظام بر عهده دارند.
از اين دیدگاه . نظام اموزشی به عنوان بخش لا ینفکی از کل نظام جامعه تلقی می شود که کار کرد هایی نظیر نتقا ل
فرهنگ و جامعه پذیری راء برای حفظ نظام اجتماعی انجام می دهد.
صفحه 48:
تعامل گرایی
اين رویکرد جامعه شناختی . به تعامل بین افراد می پردازد .زیرا حداقل مستلزم دو شخص است .
تعامل . فراگرد سازگاری متقابل رفتاری است
دو نظریه ی مهم تعامل گرا که در قلمرو جامعه شناسی آموزش و
پرورش سودمندند عبار تند از :
-١ نظریه ی برچسب زدن
۲- نظریه ی مبادله
برچسب زدن : اگر به کودکی به کرات گفته شود کودن است و پیشرفتی نخواهد کرد. او ممکن است
عنوان وجهی از خود انگاری خوبش پذیرفته و همانگونه که برچسب القا می کند . رفتار کند .
مبادله : این نظریه بر این فرض استوار است که کنش های متقابل ما . متضمن هزینه ها و پاداش هاست . مثلا دانش آموزان
باد مى كيرند و معلم پاداش دریافت می کند .
آموزش و پرورش در جامعه شناسی دور کیم
دورکیم : پدیده هایی که جامعه شناسی باید مطالعه کند وقایع با حقابق اجتماعی اند و حقایق
اجتماعى را بايد به عنوان ( چیز ) تلقی کرد .
برچسب را به
صفحه 49:
نقش آموزش و پرورش در جامعه آن است که کودکانی راکه هنوز اجتماعی نشده اند . متناسب با نظام اجتماعی بار آورده و
برای سازگاری با محیط خاص اجتماعی شان آنها را به هنجارها . رسوم و عادات مقتضی مجهز می کند .
دور کیم . همخوانی و مطابقت ساختار آموزش وپرورش با ساختار جامعه را در مقایسه با جامعه ساده ی ابتدائی با جامعه ی
پیچیده ی صنعتی به خوبی نشان داده است .
به بیان دورکیم . هر جامعه ی انسانی مستلزم همبستگی است . یعنی پیدائی
این احساس در مردم که همه ی آنان اعضای یک پیکرند و با یکدیگر پیوند دارند .
دورکیم از دو نوع همبستگی نام برد :
۱- همبستگی مکانیکی
۲-همبستگی ارگانیکی
همبستگی مکانیکی . همبستگی از راه همانندی است همبستگی ارگانیکی . شبکه ی پیچیده ای از روابط قرار دادی است
که بر اساس تعقل و قانون .تشکل و تداوم پیدا می کند .
دور کیم در نوشته های 7 خود . ضمن تعریف آموزش وپرورش و تحلیل جوانب اجتماعی آن ابعاد جامعه شناختی
آموزش و پرورش را به عنوان کار ویژه
صفحه 50:
جامعه شناسان آینده مشخص کرده است :
-١ شناخت و تشخیص واقعیت های آ.پ و کارکرد جامعه شناختی آنها
۲-شناخت و تشخیص روابط میان آموزش و پرورش و تغییر اجتماعی و فرهنگی
۳- تحقیق و مطالعه ی ت و میان فرهنگی در انواع گونا گون نظام های آموزش و پرورش .
۴- پژوهش درباره ی کلاس درس و مدرسه به عنوان یک نظام اجتماعی در حال پیشرفت
آموزش و پرورش در جامعه شناسی ماکس وبر
وبر . تغییر اجتماعی را در پرتو تغییرات سلطه و اقتدار در جامعه . ملاحظه می کرد اودر جامعه شناسی سیاسی خود , سه
نوع آرمانی اقتداررا مشخص کرده که عبارتند از :
١-اقتدار فرمند #71دم 01 )
۲- اقتدار سنتی (۳۷4)
۳- اقتدار عقلائی - قانونی دلج »۳))
صفحه 51:
اقتدا مند : مبتئی است تقاد ۵ به شخ 3 اده به خ اجد بودن ات نمونه
اقتدار فرمند : مبتنی است بر اعتقاد و سر سپردگی به یک شخص خارق العاده به خاطر واجد بودن صفات نمو:
اقتدار سنتی : اعتقاد به امتیازات سیاسی گروه نخبگان که به انحصاری شدن موروثی قدرت در این قشر منجر می شود .
اقتدار عقلائی - قانونی :
اين اقتدار بر و مقررات عقلانی که برای نظم اجتماعی وضع می شوند . استوار است به اين ترتيب و بر سه نوع آموزش
وپرورش را متمایز می کند
"آموزش وپرورش از دیدگاه مانهایم
به اعتقاد مانهايم . اموزش و پرورش ۰ فی نفسه یک تکنیک اجتماعی و وسیله مناسب نظارت اجتماعی است.
انسان است . فهم این فرا گرد هنگامی به خوبی میسر
اجتماعی تربیت می شوند.
به اعتقاد مانهايم . اموزش و پرورش بخشی از فراگرد تاثیر گذاری
می شود که بدانیم افراد برای چه جامعه ای و برای چه مذهب و موة
صفحه 52:
"فصل نهم
بيدايش و تحول رشته ى جامعه شناسى اموزش وبرورش
کی ی
"مباحث عمده ی جامعه شناسی ت
در مرور و برسی مباحث و موضوعات که تحت عنوان جامعه شناسی تربیتی پدید امده با عناوینی به شرح زیر مواجه
میشویم :
۱- تحلیل اموزش وپرورش به عنوان وسیله ی پیشرفت اجتماعی
۲- جامعه شناسی تربیتی در مقام تعیین کننده اهداف اموزش و پرورش
۳- کاربرد جامعه شناسی در آموزش و پرورش
۴- اموزش وپرورش به منزله ی فرا گرد اجتماعی شدن
۵- اموزش جامعه شناسی به معلمان . مربیان و محققان تربیتی
صفحه 53:
مباحث جامعه شناسی اموزش وپرورش
spas dad?
رویکرد های نوین در جامعه شناسی اموزش و پرورش
- نظریه های اموزش وپرورش اموزشگاهی
- الگو های زبان و پیشرفت تحصیلی
- مدرسه و سرمایه داری صنعتی
مدرسه زدایی از جامعه
در اوايل دهه +141 ايوان ايليج با اندیشه های اقتصادی و انقابی خود دربره ی اموزش وپرورش شهره ی افاق شد و در
مجامع تربیتی و دانشگاهی جنجال بر انگیخت.
صفحه 54:
Geb! معتقد است که مدرسه برای ایفای وظایف خود یعنی چهار وظیفه ی اصلی توسعه یافته است:
۱- مواظبت اجباری
۲- توزیع مردم به SA های شغلی
۳- یادگیری ارزشهای مسلط
۴- کسب دانش و مهارت های مورد پسند اجتماعی
- برنامه ی درسی پنهان
- اموزش و پرورش و باز افرینی فرهنگی
- رویکرد سیستمی به اموزش و پرورش
"عناصر یا اجزای سیستم"
۱- دروندادلهجه)
۲- فرایند (چرخه ی (provers) (Sllec
هس خروجی فرایند
۴- باز خورد
ورودی
صفحه 55:
تحلیل های جامعه شناختی در زمینه ی آموزش و پرورش عمدتا در در ۴ سطح متمایز صورت می گیرد :
۱- تحلیل ا. ب به صورت يك كل
۲- تحلیل ا.پ یا مدرسه به عنوان یک سیستم باز یا سیستم دروندادی - بروندادی
۳- تحلیل در کلاس يا مدرسه
امام امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند:
«الا لاخير فى علم ليس فيه تفهم.»
«آكاه باشيد! در دانشى كه در آن انديشيدن نباشد. خوبى نيست .»
ا
صفحه 56:
با تشکر از حسن توجه شما
بجناسب 6 وعتر علاقم بنم #صت ر بازنگست, رانگگه
سل ۱6۳۹۶ حلا بنر