علوم انسانی و علوم اجتماعی علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

جامعه شناسی پدیده شناختی و روش شناسی مردم نگارانه

jame_shenasi_padide_shenakhti

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جامعه شناسی پدیده شناختی و روش شناسی مردم نگارانه”

جامعه شناسی پدیده شناختی و روش شناسی مردم نگارانه

اسلاید 1: فصل ششم : جامعه شناسی پدیده شناختی و روش شناسی مردم نگارانه

اسلاید 2: اهداف فصل 6 بررسی فلسفه پدیده شناسیشناخت نحوه انتقال فلسفه پدیده شناختی به جامعه شناسینمونه هایی از ترکیب خرد و کلان در پدیده شناسی بررسی نمونه هایی از کاربرد روش شناسی مردم نگارانه

اسلاید 3: مقدمه شباهت پدیده شناسی و روش شناسی مردم نگارانه : تعریف اجتماعی، جامعه شناسی خلاق و تفسیر گرایی خرد بین،تفاوت دو مکتب در روش شناسی است پدیده شناسی بیشتر فلسفی و روش شناسی مردم نگارانه بیشتر تجربی است.شوتس پدیده شناسی را از فلسفه ادموند هوسرل به جامعه شناسی تبدیل کرد.آزمایش نقض کننده از روش های خاص روش شناسی مردمی است.

اسلاید 4: مقدمه مراحل آزمایش نقض کننده عبارتند از :رخنه به محیط قاعده شکنی بررسی واکنش مردم به قاعده شکنی برای شوتز قضیه آگاهی تحت الزام فرهنگ، نمونه سازی ها و زبان مهم است اما روش شناسی مردمی خلاقانه تر می نگرد.راجرز : روش شناسی مردمی نه خرد بین (آگاهی) و نه کلان نگر (ساختارها) است .

اسلاید 5: جامعه شناسی پدیده شناختی ادموند هوسرل، هانری برگسون، فرانتس برنتانو و موریس مرلوپونتی سرچشمه های دور و کار آلفرد شوتز نزدیک ترین سرچشمه پدیده شناسی است. پدیده شناسی در پی توصیف ساختار کلی جهت گیری های ذهنی است. ویژگی های عینی جامعه بر مبنای همین ساختار کلی جهت گیری های ذهنی استوار است.

اسلاید 6: افکار ادموند هوسرل از دیدگاه طبیعی، جهان به صورت طبیعی سامان گرفته است نه به دست کنشگران .دیدگاه طبیعی عناصر بنیادی آگاهی را از دید کنشگران پنهان می کند.برای کشف بنیادی ترین جنبه های آگاهی باید دیدگاه طبیعی را در پرانتز گذاشت. پدیده یعنی هیچ واقعیتی در جهان به آن ها نسبت داده نشده است.

اسلاید 7: افکار ادموند هوسرلآگاهی یک پدیده رابطه ای است.آگاهی به اشیا معنا می بخشد.معنا در ذات شیی نیست بلکه در رابطه کنشگر با اشیا به وجود می آید. نیت مندی یعنی آگاهی همیشه معطوف به چیزی بیرون از سر کنشگر است.

اسلاید 8: افکار ادموند هوسرل ساختار بنیادی آگاهی باید از طریق فلسفه ای دقیق ، منظم و انتقادی بررسی علمی شود.ساختار اساسی آگاهی را می توان در لایه های گوناگونی که کنشگران در جهان واقعی می سازند دریافت. پدیدار شناس به محض کنارگذاشتن رویکرد طبیعی می تواند آگاهی را بررسی کند.

اسلاید 9: تفسیر افکار ادموند هوسرلذات آگاهی یعنی خواص ثابت آگاهی که در جهان واقعی وجود ندارد.هیپ و راث: نیت در ذات آگاهی است و پیش از عملکرد وجود دارد.

اسلاید 10: تفسیر افکار ادموند هوسرلمارکس ایدئولوژی را در پرانتز گذارد، پدیده شناسی همه جهان تجربی را تا به جوهر آگاهی دست یابد.دورکیم واقعیت اجتماعی را در پرانتز قرار نداد زیرا هنوز ساختمانی نظری دارد.هیپ و راث : پیوند پدیده شناسی به جامعه شناسی بدون بازسازی به تحریف هر دو منجر می شود.پدیدار شناسی باید تبدیل به علم جهان حیاتی شود.

اسلاید 11: نظریه های آلفرد شوتس مونیکا موریس: تاکید شوتس بر خلق واقعیت اجتماعی به وسیله کنشگر در سطح خرد قابل ستایش است.رابرت بیرشتت: شوتس ساختار گسترده در جامعه را نادیده گرفته است.برگ تامپسون: شوتز از نظر روش شناسی ، خرد گرا و ساخت گرا اما در هستی شناسی جبرگرا است.

اسلاید 12: علم جهان اجتماعی پدیدار شناسی باید تبدیل به علم جهان حیاتی شود. جهان واقعیت بر اساس تعیین پذیری و نزدیکی به چهار قلمرو مستقیما تجربه شده ، تجربه غیر مستقیم، اخلاف و اسلاف تقسیم می شود.

اسلاید 13: علم جهان اجتماعی قلمرو اخلاف کاملا نامتعین و قابل بررسی علمی نیست.قلمرو اسلاف با وجود متعین بودن نیز دور از زمان ما است.در قلمرو تجربه مستقیم کنشگر آزاد و پیش بینی ناپذیر است پس بیرون از علم قرار می گیرد.

اسلاید 14: علم جهان اجتماعی انسان ها ذهن دارند پس بر مبنای آنچه دیگران انجام می دهند و یا قصد انجام دادنش را دارند می توانند کنش خود را تغییر دهند.

اسلاید 15: قلمرو مبتنی بر تجربه غیر مستقیمشوتز برای انجام کارعلمی، کنشگران و اذهان آنها را بررسی نمی کند .جامعه شناسی نه با افراد واقعی بلکه صرفا با نمونه ها سروکار دارد.در این جهان انسان ها با نمونه ها و ساختارهای اجتماعی گسترده سروکاردارند.

اسلاید 16: قلمرو مبتنی بر تجربه غیر مستقیم بر اساس درجه ناشناختگی دارای سطوح مختلف است.هشت سطح از برخوردهای روزمره تا نقش ها و سمت ها و نهادها تا ساختارهای انتزاعی و هنری قابل تشخیص است. هر چه سطح مورد نظر ما ناشناخته تر باشد روابط بیشتر می تواند مورد بررسی قرار گیرد.

اسلاید 17: قلمرو مبتنی بر تجربه غیر مستقیم سطحی که کنشگران در گذشته با هم روبرو بوده اند و می توانند دوباره روبرو شوند. سطحی که در آن ما با واسطه آدم هایی که می بینیم ارتباط پیدا می کنیم و اطلاعات دست دوم به دست می آوریم. سطح آدم هایی که قصد داریم ملاقات کنیم. همین که ملاقات کنیم بخشی از روابط مایی می شود.

اسلاید 18: قلمرو مبتنی بر تجربه غیر مستقیم سطحی که تنها سمت ها و نقش های افراد را می شناسیم مانند نامه رسان که نامه ها را دسته بندی می کند. سطح جمع هایی که کارکردشان را می دانیم مانند مجلس قانونگذاری، اما تعداد کمی از ما از نزدیک آنها را می شناسد. جمع های ناشناخته مانند مافیا

اسلاید 19: قلمرو مبتنی بر تجربه غیر مستقیم سطح ساختارهای عینی که ما با سازندگان آنها رودر رو نیستیم مانند قواعد دستور زبان .مصنوعات دیگران که نمی شناسیم اشان و ممکن است هرگز آنها را نبینیم مانند یک قاب عکس در موزه. هرچه به سطوح بالاتر نزدیک می شویم به نمونه های کلی تجربی ذهن می رسیم.

اسلاید 20: قلمرو مبتنی بر تجربه غیر مستقیم دانش ما در قلمرو تجربه غیر مستقیم ، همگون و تکرار شونده و میان انسانها مشترک است. نمونه سازی ها، نسخه های کنشی است که در کل فرهنگ وجود دارد.نمونه سازی ها ثبات نسبی دارند و با اجتماعی شدن آموخته می شوند.

اسلاید 21: رویه علمی مسئله شوتس : مطالعه علمی معنای ذهنی است.راه حل مساله نمونه سازی های عقل سلیم است که شاخص قلمرو تجربه اجتماعی غیر مستقیم است.انسانواره ها :کنشگرانی است که به صورت علمی ساخته می شوند. توان بدیهه پردازی و خلاقیت ذهنی ندارند.نمونه سازی حاصل پای بندی شوتس به علم مبتنی بر معنای ذهنی است.

اسلاید 22: رویه علمی عقل سلیم عملی و حاصل جهان روزانه است اما علم حاصل رهیدگی از موقعیت و نمونه سازی از کنش است.چهار اصل نمونه سازی عبارت است از : مناسبت، رسایی، سازگاری منطقی، تطبیق پذیری .اصل مناسبت : مساله به ما می گوید چه چیز باید بررسی شود و چگونه بررسی شود.

اسلاید 23: رویه علمی اصل رسایی: نمونه آرمانی ساخته شده با نمونه آرمانی ساخته دانشمند تطبیق دارد و برای کنشگران معاصر قابل فهم است. اصل سازگاری منطقی : نمونه واضح و مبتنی بر اصول منطق باشد. این امر اصل اعتبار عینی را تضمین می کند.

اسلاید 24: رویه علمی اصل تطبیق پذیری : نمونه ها با ذخیره علمی تطبیق داشته باشد. در صورت عدم تطبیق باید نشان دهد چرا ذخیره علم ناکافی است. اصل تفسیر ذهنی : الگوی جهان اجتماعی با معنای ذهنی کنشگر ارتباط داشته باشد.

اسلاید 25: جهان حیاتی جهان حیاتی چارچوب فرهنگی موثر بر افکار و کنش کنشگران است.چون کنشگران واکنش عادتی به الگوها نشان می دهند به آزادی بیشتر کنشگر منجر می شود.دانش به مهارت ها ، دانش سودمند و دانش به دستورالعمل ها عناصر جهان حیاتی هستند.

اسلاید 26: ادامه جهان حیاتی(عناصر سازنده جهان حیاتی) دانش به مهارت ها : بنیادی ترین صورت دانش است و کمتر مورد تردید و قطعیت بالایی دارد مانند راه رفتن.دانش سودمند : راه حل مشخص برای مساله ای که زمانی بحث انگیز بوده است. اما حال به سطح بالایی از قطعیت رسیده است. مانند رانندگی و یا نواختن موسیقی.

اسلاید 27: ادامه جهان حیاتی (عناصر سازنده جهان حیاتی)دانش به دستورالعمل ها : دانش عادتی است که از صورت های دیگر متغیر تر است. هر چند یکنواخت نیز هست. مانند یک فروشنده که در موقعیت بحث انگیز و رفتار غیر عادی مشتری فروشنده دستور عمل دیگری را به کار می بندد.

اسلاید 28: ادامه جهان حیاتی عناصر خصوصی دانش مقولاتی اجتماعی اند که روال زندگی نامه ای دارند . به عبارتی کنش و کنش متقابل با معاصران شخصی است. روابط مایی یعنی کنش متقابل با معاصران شخصی پس مناسب جامعه شناسی علمی نیست.علم نمونه سازی در روابط آنهایی یعنی کنش متقابل با معاصران غیرشخصی امکان پذیر است.

اسلاید 29: روابط ماییصمیمی و رودررو است. در زندگی روزانه اهمیت تعیین کننده دارد. در آن افراد نمونه سازی ها را یاد می گیرند. به وسیله آن می توان به بقای اجتماعی رسید. بدون توسل به دستورالعمل باید برای هر موقعیت تازه کنش شایسته ای اختراع کرد.

اسلاید 30: روابط آنهایی با کنش متقابل با معاصران غیر شخصی مشخص می شود.تحت تسلط نمونه سازی های ناشناخته است. تعدیل پذیر نیستند چون با آدم های واقعی کنش متقابل نداریم. ریشه این نمونه سازی ها در کنش و اندیشه انسان ها است.

اسلاید 31: آگاهی چون قابل دسترسی علمی نیست پس باید به نمونه سازی متوسل شد.شوتس موضوعی را از بررسی حذف کرد که به خاطر آن شهرت یافت .سرچشمه معنا آگاهی است که قلمرو مورد توجه اسلاف فلسفی شوتس است. مسئله آنها فلسفه پردازی در باره انچه در ذهن می گذرد بود.

اسلاید 32: آگاهی کنش اجتماعی وبر به آگاهی و جامعه شناسی علمی به هر دو توجه دارد. اما کار وبر در مورد آگاهی دارای نارسایی هایی بود. شوتس: وبر میان معانی و انگیزه ها تفاوتی قائل نشده بود.وبر میان معانی عینی مشترک بین انسان ها و ذهنی انفرادی تمایز قائل نشد.

اسلاید 33: آگاهی انگیزه نیز دو گونه معطوف به گذشته (برای آنکه ) و آینده (تا این که) است که اولی قابل بررسی علمی است.شوتس به بررسی انگیزه های «برای آن که » مانند «تا آن که» رغبت چندانی ندارد.این دو ذهنی و فردگرایانه اند اما شوتس در پی نظام های معنایی مشترک بود.

اسلاید 34: کنش اجتماعی و موقعیت های بحث انگیزکنش، کرداری مبتنی بر یک طرح از پیش تصور شده است.هر گاه طرح کنش ، کنشگر دیگری را در نظر داشته باشد کنش اجتماعی می شود.

اسلاید 35: ادامه کنش اجتماعی و موقعیت های بحث انگیزدر سه صورت موقعیت کنش بحث انگیز می شود: تجربه عملی با ذخیره دانش تطابق نکند. نمونه موجود به اندازه کافی تعین نداشته باشد. کنشگر به ناسازگاری دو عنصر دانش پذیرفته شده آگاهی یابد.

اسلاید 36: ادامه کنش اجتماعی و موقعیت های بحث انگیزراه حل کنشگر نمونه سازی جدید و اضافه نمودن به ذخیره دانش موجود است.نمونه سازی تازه اراده گرایی را در سطح فردی بیان می کند.

اسلاید 37: تفسیر نظریه آلفرد شوتسآرای شوتس انتزاعی و فلسفی و دچار گسیختگی است.گسیختگی یعنی قضایای گسترده مطرح می کند اما برخی را قابل بررسی علمی جامعه شناختی می داند.برخی خلق جهان از سوی کنشگر شوتس را خرد بینانه و برخی تاکید او بر عوامل فرهنگی را پهن دامنه می دانند.

اسلاید 38: نمونه های جامعه شناسی پدیده شناختی : ساتاس و وکسلر بر سطح خرد پدیدار شناسی تاکید دارند.محور کنش متقابل رودر رو موارد زیر است: کنشگران روابط کنشگران ویژگی های کنش

اسلاید 39: نمونه های جامعه شناسی پدیده شناختی از دید ساتاس و وکسلرویژگی های کنشگران :الف . طرفین آگاهند و از این آگاهی نیز باخبرند. آگاهی نیت مند است یعنی به چیزی است.

اسلاید 40: نمونه های جامعه شناسی پدیده شناختی از دید ساتاس و وکسلرب. هم خود و هم دیگری از خود خویش آگاهی دارند.یعنی خود را موجود یگانه ای تشخیص می دهند که در جهان کنش می کنند و مورد کنش قرار می گیرند. یعنی کنشگران خود را دارای گذشته و آینده بدانند و توانایی واکنش در برابر دیگری و برانگیختن واکنش دراو. اگر طرفین به طور بالقوه در جهان تاثیر گذار باشند دارای خود هستند.

اسلاید 41: نمونه های جامعه شناسی پدیده شناختی از دید ساتاس و وکسلرج.ذخیره ای از دانش لازم است و کاربست آن ) اجتماعی شدن( . این دانش نباید متفاوت باشد، حداقل بین کنشگران باید برخی مشابه باشد.

اسلاید 42: نمونه های جامعه شناسی پدیده شناختی ازدید ساتاس و وکسلر طرفین باید بتوانند به وسیله نظام معنایی نمادین با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نشانه ها اداهای جسمانی قائم به ذات اند اما نمادها می توانند به جای چیزهای دیگر بنشینند.دو کارکرد نظام نمادین :امکان پذیر ساختن گام های بعدی فرایند کنش متقابل .امکان گفتگوی درونی برای کنشگر تا بتواند معنای تجربه را برای خود تفسیر کند.

اسلاید 43: نمونه های جامعه شناسی پدیده شناختی از دید ساتاس و وکسلره . هم خویشتن و هم دیگری برای کنش کردن برانگیخته شده باشند. منظور از برانگیخته شدن یعنی علاقمند به عمل کردن باشند. و. طرفین جسم اشان را محیط تجربه قلمداد کنند. زبان جسمانی برای کنش متقابل مهم است. حالت های چهره و بدن معنایی دارد ، دیگری باید بتواند بخواند.

اسلاید 44: نمونه های جامعه شناسی پدیده شناختی از دید ساتاس و وکسلر 2-ویژگی های روابط میان کنشگران:الف. طرفین باید هر دو حضور داشته باشند . حضور طرفین شرط لازم است اما شرط کافی نیست. ب. طرفین باید ازحضور جسمانی همدیگر اطلاع داشته باشند. پس حضور جسمانی توام با آگاهی باید تکمیل گردد.

اسلاید 45: ادامه نمونه های جامعه شناسی پدیده شناختی از دید ساتاس و وکسلرج . طرفین باید ویژگی های یاد شده در بالا را به یکدیگر نسبت دهند . یعنی هر یک باید دیگری را به عنوان یک کنشگر تصور کند. یعنی هر یک از طرفین نسبت به دیگری آگاه باشد. د. هر یک از طرفین می داند که هر یک به حضور شخص دیگر آگاهی دارد.

اسلاید 46: ادامه نمونه های جامعه شناسی پدیده شناختی از دید ساتاس و وکسلره. هم خویشتن و هم دیگری می داند که هریک دیگری را به عنوان یک کنشگر می سازد. طرفین می دانند که دیگری از او به عنوان کسی که حضور دارد و به عنوان کنشگر پذیرفته شده است آگاهی دارد. در صورت وجود چنین آگاهی طرفین در موقعیتی هستند که می توانند تجارب ذهنی دیگری را دریافت و تفسیر کنند.

اسلاید 47: ادامه نمونه های جامعه شناسی پدیده شناختی 3-ویژگی های کنشویژگی های کنش: الف. طرفین کنشی را برای تحت تاثیر گذاشتن همدیگر طراحی می کنند. در این مرحله هنوز کنش رخ نداده و در حالت صورت بندی روانشناختی کنش است. به اصطلاح شوتس انگیزه تا ان که خویشتن باید باعث ایجاد یک تجربه آگاهانه برای دیگری شود.

اسلاید 48: ادامه نمونه های جامعه شناسی پدیده شناختی از دید ساتاس و وکسلرب . طرفین بر مبنای طرح کنش، عملکردی را می پرورانند. یعنی بر اساس طرح ذهنی طرح و کنش را ساخته و پرداخته می کنند. ج. خویشتن عمل می کند . ما از روانشناسی کنش خارج می شویم اما هنوز کنش متقابل رخ نداده است. برای وقوع کنش متقابل به دو مرحله نیاز است: 1- دیگری از عمل ناشی از طرح کنش خود آگاه است.2 - خویشتن از عمل دیگری که ناشی از طرح کنش است آگاه است.

اسلاید 49: پیتر برگر و تامس لاکمن :ساخت واقعیت اجتماعی سعی در تلفیق پدیده شناسی خرد و کلان نمودند.سعی می کنند شوتس و مید را با مارکس و دورکیم پیوند دهند.چاپ کتاب ساخت اجتماعی واقعیت، نشان از اشتغال ذهنی هر دو به کنش و اندیشه فردی دارد. عنوان فرعی کتاب رساله ای در باره جامعه شناسی معرفت است.

اسلاید 50: پیتر برگر و تامس لاکمن :ساخت واقعیت اجتماعیهدف برگر و لاکمن حرکت دادن جامعه شناسی معرفت از عرصه بررسی تاریخ فکری به سوی فرایند ساخت روزانه واقعیت است. یعنی همان تولید روزانه دانش.

اسلاید 51: پیتر برگر و تامس لاکمن :ساخت واقعیت اجتماعی(زندگی روزانه )تحلیل د رسطح فردی با واقعیت زندگی روزانه و جهان عقل سلیم شروع می شود. آدم ها زندگی روزانه را واقعیت سامان یافته درک می کنند که مستقل از ادراک آنان است. زبان در عینیت بخشیدن نقش اساسی دارد. زیرا انسان ها را پیوسته به عینیت های ضروری مجهز می سازد و نظمی ایجاد می کند که زندگی روزانه برای آدم ها معنی می یابد.

اسلاید 52: پیتر برگر و تامس لاکمن :ساخت واقعیت اجتماعی(زندگی روزانه )زندگی قابلیت پرس و جو و چون و چرا کردن دارد. اما ما برای راحت زندگی کردن آن را معلق می گذاریم. جهان اجتماعی محصول فرهنگی فرایندهای آگاهانه است. هرچه از روابط مایی به طرف روابط آنهایی می رویم ، احتمال نمونه سازی بیشتر می شود. روابط ما با دیگران در حوزه آنهایی غیر شخصی و قالبی است.

اسلاید 53: پیتر برگر و تامس لاکمن :ساخت واقعیت اجتماعی(زندگی روزانه )ساختارهای اجتماعی : مجموعه ای از نمونه سازی ها و الگوهای تکرار شونده کنش متقابل که به وسیله همین نمونه سازی ها استقرار می یابند. زبان مهم است بخصوص در فرایند نمونه سازی . زبان صورتی از فرایند دلالت و نوعی عینیت بخشی است که به جای طیف وسیعی از معانی ذهنی می نشیند.

اسلاید 54: پیتر برگر و تامس لاکمن :ساخت واقعیت اجتماعی (زندگی روزانه )زبان نظامی از نمادهای لفظی است و مهم ترین نظام نمادین جامعه است. زبان به ما امکان می دهد از اینجا واکنون وکنش متقابل رو در رو فاصله بگیریم . به ما اجازه می دهد به چیزهایی بپردازیم که هرگز تجربه نکرده ایم و در آینده نیز هرگز به تجربه ما نمی آید. امکان انباشت معانی و انتقال آن به نسل های آینده را می دهد.

اسلاید 55: پیتر برگر و تامس لاکمن :ساخت واقعیت اجتماعی(زندگی روزانه )من با زبان به عنوان واقعیت خارج از خود روبه رو می شوم و برایم الزام آور است. توجه دورکیمی برگر و لاکمن به اهمیت ساختار اجتماعی (زبان ) یک مورد استثنایی است.

اسلاید 56: پیتر برگر و تامس لاکمن :ساخت واقعیت اجتماعی(عناصر سازنده عینی جامعه )نهادمندی :انسان ها باید انچه برای بقا نیاز دارند در بیرون از خود بسازند. زندگی بدون عادت ها امکان ناپذیر است. از طریق فرایند برون سازی الگوهای عملکرد عادتی و کنش متقابل در موقعیت های تکرار شونده پرورانده می شود.

اسلاید 57: پیتر برگر و تامس لاکمن :ساخت واقعیت اجتماعی(عناصر سازنده عینی جامعه )نهاد نوعی نمونه سازی است. نهادها با استقرار الگوهای رفتار از پیش تعیین شده بر کردار بشری نظارت می کنند. تاریخ این نهادها را عینیت می بخشد.

اسلاید 58: پیتر برگر و تامس لاکمن :ساخت واقعیت اجتماعی(عناصر سازنده عینی جامعه )نقش ها :نقش ها نمونه سازی هایی از آن چیز هایی هستند که از کنشگران در موقعیت های اجتماعی معین انتظار می رود. نقش فقط میانجی فرهنگ و آگاهی است. نقش در جامعه شناسی معرفت پیوند میان جهان معنا که در جامعه عینیت یافته است را با شیوه های ذهنی واقعیت پیدا کردن این جهان آشکار می سازد.

اسلاید 59: پیتر برگر و تامس لاکمن :ساخت واقعیت اجتماعی(عناصر سازنده عینی جامعه )چیز واره انگاری :تعریف : ادراک پدیده ها بدان سان که گویی فرا انسانی و غیر انسانی اند. ابزار مهمی برای بررسی جهان اجتماعی به صورت تلفیقی است. اما برگر و لاکمن آن را پدیده صرفا ذهنی تلقی می کنند.

اسلاید 60: پیتر برگر و تامس لاکمن :ساخت واقعیت اجتماعی(عناصر سازنده عینی جامعه )درست مانند واقعیت های طبیعی که حاصل قوانین حاکم بر جهان یا تجلی اراده الهی تلقی گردد. چیز واره انگاری نادیده گرفتن رابطه دیالکتیکی میان خود و فراورده هایش است.

اسلاید 61: پیتر برگر و تامس لاکمن :ساخت واقعیت اجتماعی(عناصر سازنده عینی جامعه )مشروع سازی:منظور همان توجیه ها و تبیین های نهادمند شده است. برگر و لاکمن به جای ساختارها بر دانشی تاکید می کنند که برای تایید وجود نهادها به کار برده می شود. مشروع سازی با نسبت دادن اعتبار شناختی به معنای عینیت یافته نظم نهادمند این نظم را تبیین می کند.

اسلاید 62: نقد بر ساخت واقعیت اجتماعی پیتر برگر و تامس لاکمنمدعی ترکیب کنش (ذهن گرایی) وبر و فروید با ساختارگرایی مارکس و دورکیم بودند. اما در سطح ذهن ماندند و به مارکس نرسیدند. پس دیالکتیک تحلیلی آن ها اعتبارش را از دست می دهد.خود نیز قبول داشتند که به مارکسیسم ساختاری مارکس نیازمندند

اسلاید 63: روش شناسی مردم نگارانه تعریف : دانش مبتنی بر عقل سلیم و رویه ای که به وسیله آن اعضای جامعه شرایط خود را درک می کنند، راهشان را پیدا کرده دست به عمل می زنند.جان کلام این روش در تحقیقات خاص آن نهفته است نه در عبارات نظری .مهم ترین شاخه روش شناسی مردمی تحلیل گفتگو است که به بررسی گفتگوهای مردم در موقعیت های طبیعی می پردازد.

اسلاید 64: نمونه های روش شناسی مردم نگارانه رابیو و شنکاین: راه رفتن و حتی تنها راه رفتن یک نوع کار اجتماعی است.ایمانوئل شگلوف: مکالمات تلفنی پدیده ای سامان مند و الگومند است.جفرسون: خنده سازمان یافته تر از آن است که به نظر می رسد.

اسلاید 65: نمونه های روش شناسی مردم نگارانههریتیج و گریت بچ: سخنرانان از 7 تمهید برای ترغیب به کف زدن مخاطبان استفاده می کنند : تضاد، ارائه فهرست، حل معما، سرفصل، موضع گیری و ترغیب.چارلز گودوین: جمله ها طی کنش متقابل محصول فرایند همکاری متقابل هستند.

اسلاید 66: نمونه های روش شناسی مردم نگارانه هریتیج و واتسون : تقریر به معنای تکمیل و روشن کردن منظور بیان قبلی گوینده ، الگومند است.گودوین : وضعیت بدنی شخص ارتباط تنگاتنگی با فعالیت های گفتاری دارد.ساتاس : نقشه راهنما و نقشه خوانی را توسط کنشگران تحلیل می کند.

اسلاید 67: نمونه های روش شناسی مردم نگارانهگارفینکل : زن و مرد بودن امری زیست شناختی است اما آدم ها با رفتارهای معمول ،جنسیت خود را تکمیل می کنند.گارفینکل : آزمایش های نقض کننده برای مشاهده پذیر کردن نحوه ساخت و بازسازی واقعیت به کار می رود.

اسلاید 68: انتقادهای به جامعه شناسی سنتی جامعه شناسی به اندازه کافی از خود انتقاد نمی کند. مهان و وود (1975 ) :جامعه شناسی چون می خواهد یک علم اجتماعی باشد ازواقعیت اجتماعی بیگانه شده است. مفاهیم جهان اجتماعی را مخدوش می سازد و فراز و نشیب آن را از بین می برد.

اسلاید 69: انتقادهای به جامعه شناسی سنتیبا کار آماری به واقعیت خدشه وارد می سازد . به جای پدیده به توصیف آن نزد پرسش شونده اکتفا می کنند. انتزاع های جامعه شناسان از جهان اجتماعی بیش از پیش از واقعیت زندگی اجتماعی فاصله می گیرد.

اسلاید 70: انتقادهای به جامعه شناسی سنتیدان زیمرمن و ملوین پولنر (1970):جهان اجتماعی روزانه منبعی برای جامعه شناسی است اما به ندرت خود این جهان مستقیما موضوع بررسی قرار می گیرد.

اسلاید 71: انتقادهای به جامعه شناسی سنتیترنر (1970) ، شروک و اندرسن (1986) : گفتار روزانه را به عنوان یکی از شیوه های تحقیق به کار می گیرند. از طریق گفتگوهای روزانه واقعیت های نهفته مانند هنجارها ، ارزش ها و رویکردها و نظایر آن بررسی می شود.

اسلاید 72: انتقادهای به جامعه شناسی سنتیمتیو اسپایر :اجتماعی شدن کسب تبحر در کنش متقابل است. روش شناسی مردم نگار باید به آن شیوه ای توجه داشته باشد که این تبحر ها به دست می آید.

اسلاید 73: انتقادهای به جامعه شناسی سنتی (خلط مبحث موضوع و منبع) رابرت دبلیو. مک کی (1970):رهیافت جامعه شناسی سنتی هنجارمند است که اجتماعی شدن را آنچه بزرگسالان کامل به کودکان ناکامل آموزش می دهند در نظر می گیرد. اما رهیافت روش شناسی مردم نگارانه تفسیری است ، پس اجتماعی شدن مستلزم کنش متقابل کودک و بزرگسال است.

اسلاید 74: انتقادهای به جامعه شناسی سنتی (خلط مبحث موضوع و منبع)کودکان توانایی استدلال ، ابداع و کسب دانش را دارا هستند. کنش متقابل میان کودک و بزرگسال بر اساس تبحر تفسیری یک پدیده مورد بررسی است.

اسلاید 75: انتقادهای به جامعه شناسی سنتی (خلط مبحث موضوع و منبع)زیمر من و ملوین پولنر :جامعه شناسان معمولا کنش در دستگاههای اداری را به وسیله مقررات ، هنجارها و ... سازمان تبیین می کنند. اما د ر واقع نه خود مقررات بلکه کاربرد این مقررات از سوی کنشگران باید موضوع تحقیق قرار گیرد.

اسلاید 76: انتقادهای به جامعه شناسی سنتیگارفینکل (1967):جامعه شناسی کنشگران را کسانی می نگرد که درقضاوت بی مایه اند. آنها را تحت نظارت خارجی می بیند. اما روش شناسی مردمی کنشگران را داوران مهم و تعیین کننده ای می نگرند.

اسلاید 77: روش شناسی مردم نگارانه ، یک برنامه بنیادینقش کنشگر در ساخت واقعیت عینی جامعه در بر گیرنده 5 نظر بنیادی در باره ماهیت واقعیت اجتماعی است:واقعیت به عنوان یک فعالیت بازاندیشانه؛ واقعیت به عنوان یک مجموعه دانش منسجم؛واقعیت به عنوان یک فعالیت مبتنی بر کنش متقابل،شکنندگی واقعیت؛تحرک پذیری واقعیت؛

اسلاید 78: روش شناسی مردم نگارانه یک برنامه بنیادیمهان و وود (1975):شخص با موادی آغاز می کند که محدودیت هایی بر او تحمیل می کند. سپس با همان مواد عمل می کند و حین عمل به آن ، محدودیت ها را تغییر می دهد. محدودیت های تازه تغییر یافته مدار کنش خلاقانه دیگری را فراهم می کند و این فرایند تا بی نهایت ادامه می یابد. نقد : تعریف فوق به ساختارهای اجتماعی که در طول تاریخ ساخته و پرداخته شده و الزام آور است توجه ندارد.

اسلاید 79: روش شناسی مردم نگارانه یک برنامه بنیادیبا توجه به نظر مهان و وود در باره ماهیت واقعیت اجتماعی 5 اصل بنیادین وجود دارد:1 – واقعیت به عنوان یک فعالیت بازاندیشانه : همه ما در فرایندی از آفرینش فعالیت اجتماعی از طریق اندیشه ها و کنش هایمان مشارکت داریم اما این فرایند را از خود پنهان می کنیم و به ندرت از آن آگاه هستیم. آزمایش نقض کننده برای ما آگاهی به وجود می آورد.

اسلاید 80: روش شناسی مردم نگارانه یک برنامه بنیادی2 – واقعیت به عنوان یک دانش منسجم: تلقی جامعه شناسان از جهان، دانش منسجمی است که تحریف مساله است. هنگامی که نظم تحمیلی جامعه شناسی با نظم مورد کاربرد کنشگر یکی نباشد آشکار می شود.

اسلاید 81: روش شناسی مردم نگارانه یک برنامه بنیادی3 – واقعیت به عنوان یک فعالیت مبتنی بر کنش متقابل : واقعیت اجتماعی حاضر و آماده نیست. بلکه به کنش متقابل بی وقفه و ساخت اجتماعی واقعیت مشارکت کنندگان وابسته است.

اسلاید 82: روش شناسی مردم نگارانه یک برنامه بنیادی4 – شکنندگی واقعیت : یعنی می توان واقعیت ها را به روش های مختلف دچار اختلال کرد. هم روش شناسی مردمی و هم آدم معمولی می تواند آنها را نقض کند . روش شناسی مردم نگار این کار را برای بررسی فرایند ساخت واقعیت به صورت آگاهانه انجام می دهد.

اسلاید 83: روش شناسی مردم نگارانه یک برنامه بنیادیتحرک پذیری واقعیت: انسان ها در عرصه های اجتماعی می توانند از یک واقعیت به واقعیت دیگر حرکت کنند. از کلاس درس به میدان ورزش و غیره این امکان وجود دارد که فرد عادی معتاد به مواد مخدر شود . یا یک لامذهب تبدیل به یک بنیاد گرای مذهبی شود. یا رفتارهایی که در یک موقعیت قابل قبول نیست در محیط دیگر قابل قبول باشد. آدمخواری در بین بازماندگان یک سانحه هوایی.

اسلاید 84: توضیح دادن تعبیر پذیری اصل و غیره روش سندی زبان طبیعی مفاهیم بنیادین روش شناسی مردمی

اسلاید 85: برخی مفاهیم بنیادی (توضیح دادن) توضیح دادن : فرایندی که انسان ها از طریق آن جهان را برای خود قابل درک می سازند.به وسیله توضیح دادن انسان ها موقعیت ها را توصیف، تحلیل، نقادی و آرمان پردازی می کنند.

اسلاید 86: برخی مفاهیم بنیادی (توضیح دادن)ارائه توضیح و راه قبول آن از سوی دیگران برای روش شناس مردم نگار مهم است.رویه عملی که فرد هنگام توضیح به کار می برد و پذیرش آن از سوی دیگری.

اسلاید 87: برخی مفاهیم بنیادی(تعبیر پذیری)تعبیر پذیری :از زبانشناسی گرفته شده است یعنی جمله در محیط های متفاوت معانی متفاوت دارد. معنی «هوا بارانی شده » در یک منطقه گرمسیری قحطی زده با یک منطقه معتدل باران خیز متفاوت است.

اسلاید 88: برخی مفاهیم بنیادی(تعبیر پذیری )پس روش شناسی مردم نگار نباید برداشت خود را از موقعیت تحمیل کند بلکه باید بکوشد خود را به جای آنها بگذارد تا بتواند آنچه را که می گذرد درک کند.

اسلاید 89: برخی مفاهیم بنیادی(اصل وغیره )اصل وغیره:همه موقعیت ها جنبه هایی ناکاملی را در بر می گیرند که مشارکت کنندگان در موقعیت باید بپذیرند. ما در زندگی اجتماعی با یک اطلاع مبهم امورمان را می گذرانیم با این تصور که بعدا وضوح بیشتری می یابد. اگر در موقعیت های مبهم به چون و چرا بپردازیم زندگی اجتماعی به ندرت تحقق پیدا می کند. پس همه اصل و غیره را به کار می بندیم.

اسلاید 90: برخی مفاهیم بنیادی(روش سندی)روش سندی:منظور کوشش در جهت تشخیص یک الگوی مسلط در ورای نمودها آنگونه است که هر نمودی نشانگر یا سندی دال بر وجود الگوی مسلط تلقی می گردد. رویدادهارا نمی توان جدا از هم تحلیل کرد بلکه هر دو نیاز به کشف الگوی مسلط بر این رویداد دارند.

اسلاید 91: برخی مفاهیم بنیادی(زبان طبیعی)زبان طبیعی:این زبان با ساختار بنیادی کنش متقابل گفت و شنود سروکار دارد. با مقولات زبان شناختی فرق دارد.شیوه ای است که آدم ها از طریق آن در گفتگوهایشان نوبت می گیرند و یا در صورت قطع گفتگو در صدد رفع و رجوع بر می آیند.

اسلاید 92: گرایش به سوی الزام های ساختاری جامعه شناسی باید به الزام های تحمیل شده بر کنشگران در سطح خرد مانند زبان طبیعی بیشتر توجه کند. زیمرمن زبان طبیعی را نسبت به صحبت کننده خارجی و الزام آور می داند .هر چند روش شناسی مردم نگار مانند دورکیم به الزام های اجتماعی و فرهنگی توجه دارد. اما این توجه در سطح خرد است. بنابراین باز هم کار زیمرمن و روش شناسان مردمی از جهت این تناقض مورد انتقاد است.

اسلاید 93: آرون سیکورل(1974)جامعه شناسی سنتی کنشگر را بیش از حد تحت الزام ساختارهای پهن دامنه د رنظر می گیرد.سیکورل خود می گوید رویه های تفسیری که کنشگران به کار می برند قواعد ساختاری را در نظر می گیرد.

اسلاید 94: آرون سیکورل سیکورل : رویه های تفسیری کنشگر در عین خواص ثابت اجازه ابداع به او می دهد.قصد سیکورل پیوند روش شناسی مردم نگارانه با زبان شناسی ( ساخت های عمیق) و جامعه شناسی سنتی(قواعد هنجارمند یا سطحی) بود.

اسلاید 95: پایان

اسلاید 96: جهان حیاتی چارچوب فرهنگی و از پیش تعیین شده زندگی اجتماعی و تاثیر آن بر افکار و کنش های کنشگران است.رویکرد طبیعی نسبت به جهان حیاتی است. نمونه سازی ها در آن با 6 معیار باید تطابق داشته باشد (ص 341) اما جهان اجتماعی همان واقعیت اجتماعی است که بر اساس تعین پذیری و نزدیکی به چهار قلمرو تقسیم شده است. واقعیت های اجتماعی که تحت سیطره فرهنگ است

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید