صفحه 1:
صفحه 2:
اشناخت نحوه انتقال فلسفه پدیده شناختی به جامعه
شناسی
نمونه هایی از ترکیب خرد و کلان در پدیده شناسی
بررسی نمونه هایی از کاربرد روش شناسی مردم
نگارانه
صفحه 3:
اشباهت پدیده شناسی و روش شناسی مردم نگارانه : ۰
اتعریف اجتماعی, جامعه شناسی خلاق و تفسیر گرایی
,خرد بین
۰ دو مکتب در روش شناسی است پدیده شناسی ola
بیشتر فلسفی و روش شناسی مردم نگارانه بيشتر
شوتس پدیده شناسی را از فلسفه آدسوند هوسرل به *
جامعه شناسی تبدیل کرد
زمایش نقض کننده از روش های خاص روش شناسی :
.مردمی است
صفحه 4:
: مراحل آزمایش نقض کننده عبارتند از *
رخنه به محیط *
قاعده شکنی *
بررسی واکنش مردم به قاعده شکنی *
oly شوتز قضیه آگاهی تحت الزام فرهنگ, *
نمونه سازی ها و زبان مهم است اما روش
.شناسی مردمی خلاقانه تر می نگرد
* روش شناسی مردمى نه خرد بين : Jez
(آگاهی) و نه کلان نگر (ساختارها) است
صفحه 5:
و موریس مرلوپونتی سرچشمه های دور و کار آلفرد
. شوتز نزدیک ترین سرچشمه پدیده شناسی است
پدیده شناسی در پی توصیف ساختار کلی جهت
.گیری های ذهنی است
ویژگی های عینی جامعه بر مبنای همین ساختار کلی
.جهت گیری های ذهنی استوار است
صفحه 6:
دیدگاه طبیعی, جهان به صورت طبیعی سامان گرفته
. است نه به دست ان
یدگاه طبیعی عناصر بنیادی آگاهی را از دید كنشكران
.پنهان می
برای کشف بنیادی ترین جنبه های آگاهی باید دیدگاه
را در پرانتز ذآشت
ابدیده یعنی هیچ واقعیتی bler od به آن ها نسبت داده
lo su. 5
صفحه 7:
.آگاهی یک پدیده رابطه ای است
معنا در ذات شیی نیست بلکه در رابطه کنشگر با
.اشيا به وجود مى ايد
نیت مندی یعنی آگاهی هميشه معطوف به چیزی
.بیرون از سر کنشگر است
صفحه 8:
از طریق
, منظم و انتقادی بررسی علمی شود
ساختار اساسي أكاهى را مى توان در لايه هاى
كوناكونى كه كنشكران در جهان واقعى مى سازند
.دريافت
پدیدار شناس به محض كناركذاشتن رويكرد طبيعى
wo. تواند آگاهی را بررسی كند
صفحه 9:
ات آگاهی یعنی خواص ثابت آگاهی که در جهان واقعی *
.وجود ندارد
* و راث: نیت در ذات آگاهی است و پیش از عملکرد Ay
.وجود دارد
صفحه 10:
پدیده شناسی همه جهان تجربی را تا به
.جوهر آگاهی دست يابد
دورکیم واقعیت اجتماعی را در پرانتز قرار *
.نداد زیرا هنوز ساختمانی نظری دارد
هيب و راث : ييوند يديده شناسى به
جامعه شناسى بدون بازسازى به تحريف
.هر دو منجر مى شود
يديدار شناسى بايد تبديل به علم جهان حياتى شود
صفحه 11:
مونیکا موریس: تا کید شوتسن بر خلق واقعیت
اجتماعى به وطيلة کنشگر در سطع خرد قابل 7
.ستایش, است
رابرت بیرشتت: شوتس ساختار گسترده در جامعه
.را نادیده گرفته است
برگ تامپسون: شوتز از نظر روش شناسی . خرد
گرا و ساخت گرا اما در هستی شناسی جبرگرا
.است
صفحه 12:
.پدیدار شناسی باید تبدیل ب جهان حیاتی شود
جهان واقعیت بر اساس تعیین پذیری و نزدیکی به *
چهار قلمرو مستقیما تجربه شده » تجربه غیر
ءمستقیم, اخلاف و اسلاف تقسیم می شود
صفحه 13:
قلمرو اخلاف کاملا نامتعین و قابل بررسی علمی *
قلمرو اسلاف با وجود متعین بودن نیز دور از *
.زمان ما است
در قلمرو تجربه مستقیم کنشگر آزاد و پیش بینی
cowl pili. يس. بيرون از علم قرار می گیرد
صفحه 14:
4 3 =
انسان ها ذهن دارند پس بر مبنای آنچه دی
انجام می دهند و یا قصد انجام دادنش را دارند
.می توانند کنش خود را تغییر دهند
صفحه 15:
اشوتز برای انجام کارعلمی. کنشگران و *
جامعه شناسی نه با افراد واقعی بلکه *
Wyo. با نمونه ها سروکار دارد
در اين جهان انسان ها با نمونه ها و *
ساختارهای اجتماعی گسترده
.سروکاردارند
صفحه 16:
بر اساس درجه ناشناختگی دارای سطوح مختلف
هشت سطح از برخوردهای روزمره تا نقش ها و
سمت ها و نهادها تا ساختارهای انتزاعی و هنری
.قابل تشخیص است
هر چه سطح مورد نظر ما ناشناخته تر باشد
.روابط بیشتر می تواند مورد بررسی قرار گیرد
صفحه 17:
سطحی که کنشگران در گذشته با هم روبرو
.بوده اند و می توانند دوباره روبرو شوند
سطحی که در آن ما با واسطه آدم هایی که می
بينيم ارتباط بيدا مى كنيم و اطلاعات دست دوم
.به دست مى آوريم
سطح آدم هايى كه قصد داريم ملاقات كنيم.
همين كه ملاقات كنيم بخشى از روابط مايى
.مى شود
1)
2)
3)
صفحه 18:
سطحی که تنها سمت ها و نقش های افراد را
می شناسیم مانند نامه رسان که نامه ها را
.دسته بندی می کند
سطح جمع هایی که کارکردشان را می دانیم
مانند مجلس قانونگذاری, اما تعداد کمی از ما از
.نزدیک آنها را می شناسد
جمع های ناشناخته مانند مافیا
4)
5)
6)
صفحه 19:
سطح ساختارهای عینی که ما با سازندگان آنها
. رودر رو نیستیم مانند قواعد دستور زیان
مصنوعات دیگران که نمی شناسیم اشان و
ممکن است هرگز آنها را نبینیم مانند یک قاب
.عکس در موزه
هرچه به سطوح بالاتر نزدیک می شویم به
.نمونه های کلی تجربی ذهن می رسیم
7
8
صفحه 20:
مرو مبتتی بر تجربه كير
دانش ما در قلمرو تجربه غیر مستقیم . همگون و *
.تکرار شونده و میان انسانها مشترک است
نمونه سازی ها, نسخه های کنشی است که در کل *
.فرهنگ وجود دارد
نمونه سازی ها ثبات نسبی دارند و با اجتماعی *
.شدن آموخته می شوند
صفحه 21:
a bear A ت
مسئله شوتس, : مطالعه علمی معنای ذهنی
.است
راه حل مساله نمونه سازی های عقل سلیم
است که شاخص قلمرو تجربه اجتماعی غیر
۰مستقیم است
: انسانواره ها
کنشگرانی است که به صورت علمی ساخته می
.شوند
.توان بدیهه پردازی و خلاقیت ذهنی ندارند
نمونه سازی حاصل پای بندی شوتس به pls
.مبتنی بر معنای ذهنی است
صفحه 22:
* سلیم عملی و حاصل جهان روزانه است اما Jac
علم حاصل رهیدگی از موقعیت و نمونه سازی از
۶ چهار اصل نمونه سازی عبارت است از : مناسبت,
. رسایی, سازگاری منطقی, تطبیق پذیری
اصل مناسبت : مساله به ما می گوید چه چیز باید *
.بررسی شود و چگونه بررسی شود
صفحه 23:
اضل رتتباپی: تموند آرمانی تساشتد تتنده ,با Higgs
آرمانی ساخته دانشمند تطبیق دارد و برای
,کنشگران معاصر قابل فهم است
Lol سازگاری منطقی : نمونه واضح و مبتنی بر
اصول منطق باشد. این امر اصل اعتبار عینی را
.تضمین می کند
صفحه 24:
<<
اصل تطبیق پذیری : نمونه ها با ذخیره علمی *
تطبیق داشته باشد. در صورت عدم تطبيق بايد
.نشان دهد چرا ذخیره علم ناکافی است
اصل تفسیر ذهنی : الگوی جهان اجتماعی با *
.معنای ذهنی کنشگر ارتباط داشته باشد
صفحه 25:
جهان حیاتی چارچوب 8 jo
ان است
چون کنشگران واکنش عادتی به الگوها نشان می
.دهند به آزادی بیشتر کنشگر منجر می شود
دانش به مهارت ها , دانش سودمند و دانش به
.دستورالعمل ها عناصر جهان حیاتی هستند
صفحه 26:
دانش به مهارت ها : بنیادی ترین صور,
است و کمتر مورد تردید و قطییت مالایی دا
.مانند راه رفتن
دانش سودمند : راه حل مشخص برای مساله
ای که زمانی بحث انگیز بوده است. اما حال به
سطح بالایی از قطعیت رسیده است. مانند
.رانندگی و يا نواختن موسیقی
1)
2)
صفحه 27:
۱ سره |
یکنواخت نیز هست. مانند یک فروشنده که در
موقعیت بحث انگیز و رفتار غیر عادی مشتری
فروشنده دستور عمل دیگری را به کار می
.بندد
3(
صفحه 28:
عناصر خصوصی دانش مقولاتی اجتماعی اند که *
روال زندگی نامه ای دارند . به عبارتی کنش و
,کنش متقابل با معاصران شخصی است
روابط مایی یعنی کنش متقابل با معاصران *
* نمونه سازی در روابط آنهایی یعنی کنش ale
.متقابل با معاصران غیرشخصی امکان پذیر است
صفحه 29:
.صمیمی و رودررو است
.در زندگی روزانه اهمیت تعیین کننده دارد
.در آن افراد نمونه سازی ها را یاد می گیرند
.به وسیله آن می توان به بقای اجتماعی رسید
بدون توسل به دستورالعمل باید برای هر موقعیت
.تازه كنش شایسته ای اختراع کرد
صفحه 30:
با کنش متقابل با معاصران غبر شخصی مشخص *
.مى شود
,تحت تسلط نمونه سازی های ناشناخته است *
تعدیل پذیر نیستند چون با آدم های واقعی کنش *
.متقابل نداریم
ريشه این نمونه سازی ها در کنش و انديشه *
.انسان ها است
صفحه 31:
woul gupcaus el? emotes J جو
«نمونه سازی متوسل شد
شوتس موضوعی را از بررسی حذف کرد که به
آن شهرت یافت
سرچشمه معنا آگاهی است که قلمرو مورد توجه
ِ .اسلاف فلسفی شوتس است
مسئله آنها فلسفه پردازی در باره انچه در ذهن
.می
ذرد بود
صفحه 32:
کنش اجتماعی وبر به آگاهی و جامعه شناسی
به هر دو توجه دارد
اما کار وبر در مورد آگاهی دارای نارسایی هایی
.بود
شوتس: وبر میان معانی و انگیزه ها تفاوتی قائل
.نشده بود
وبر ميان معانی عینی مشترک بین انسان ها و
.ذهنی انفرادی تمایز قائل نشد
صفحه 33:
ec =. (برای آنکه ) *
و آینده (تا این که) است که اولی قابل بررسی
۰ است
شوتس به بررسی انگیزه های «برای آن که »
.مانند «تا آن که» رغبت چندانی ندارد
این دو ذهنی و فردگرایانه اند اما شوتس در پی
.نظام هاى معنايى مشترك بود
صفحه 34:
کنش. کرداری مبتنی بر یک طرح از پیش تصور شده .
هر گاه طرح کنش , « کنشگر دیگری دا در نظر داشته °
عی می شود
صفحه 35:
ادامه كنش احتماعى و
ا اا ار
:در سه صورت موقعيت كنش بحث انكيز مى شود
.تجربه عملى با ذخيره دانش. تطابق نكند
.نمونه موجود به اندازه كافى تعين نداشته باشد
کنشگر به ناسازگاری دو عنصر دانش يذيرفته شده
.آگاهی یابد
صفحه 36:
ادامه كنش احتماعى و
ا اا ار
راه حل كنشكر نمونه سازى جديد و اضافه نمودن به *
.ذخيره دانش موجود است
نمونه سازی تازه اراده گرایی را در سطح فردی بيان *
(no. کند
صفحه 37:
atom = 7 سسلتصص :-: ۱
آرای شوتس انتزاعی و فلسفی و دچار گسیختگ,
cul.
گسیختگی یعنی قضایای گسترده مطرح می کند
اما برخی را قابل بررسی علمی جامعه شناختی
.می داند
برخی خلق جهان از سوی کنشگر شوتس را خرد
بینانه و برخی تاکید او بر عوامل فرهنگی را يهن
.دامنه می دانند
صفحه 38:
شناختی : ساتاس و وکسلر
.بر سطح خرد پدیدار شناسی تاکید دارند *
:محور كنش متقابل رودر رو موارد زير امت 2
نشكران (1
روابط كنشكران (2
ويزكى هاى Gu (3
صفحه 39:
شناختی از دید ساناس و وکسلر
: ویژگی های کنشگران ۰
لف . طرفین آگاهند و از این آگاهی نیز باخبرند. آگاهی *
.نیت مند است یعنی به چیزی است
صفحه 40:
نمونه ها حامعه شناسی یدیده
شناختی از دید ساناس و وکسلر
. هم خود و هم دیگری از خود خویش آگاهی دارند.یعنی
خود را موجود یگانه ای تشخیص می دهند که در جهان
کنش می کنند و مورد کنش قرار می گيرند. یعنی
کنشگران خود را دارای گذشته و آینده بدانند و توانایی
واکنش در برابر دیگری و برانگیختن واکنش دراو. اگر
طرفین به طور بالقوه در جهان تاثیر گذار باشند دارای
.خود هستند
صفحه 41:
ج.ذخیره ای از دانش لازم است و کاربست آن ) *
عی شدن( . اين دانش نباید متفاوت باشد, حداقل
.بين کنشگران باید برخی مشابه باشد
صفحه 42:
طرفین باید بتوانند به وسیله نظام معنایی نمادین با *
یگر ارتباط برقرار کنند. نشانه ها اداهای جسمانی قائم
به ob اند اما نمادها می توانند به جای چیزهای دیگر
: دو کارکرد نظام نمادین *
ب امکان پذیر ساختن گام sae sh فرایند کنش متقابل *
ن گفتگوی درونی برای کنشگر تا بتواند معنای تجربه *
.را برای خود تفسیر کند
صفحه 43:
. هم خویشتن و هم دیگری برای کنش كردن برانكيخته *
شده باشند. منظور از برانگیخته شدن یعنی علاقمند به
.عمل كردن باشند
. طرفين جسم اشان را محيط تجربه قلمداد كنند. زبان
نى براى كنش متقابل مهم است. حالت هاى جهره
.و بدن معنایی دارد , دیگری باید بتواند بخواند
صفحه 44:
۱
شناختی از دید ساتاس و وکسلر
الف. طرفین باید هر دو حضور داشته باشند . حضور *
.طرفین شرط لازم است اما شرط کافی نیست
ب. طرفین باید از حضور جسمانی همدیگر اطلاع *
.تکمیل گردد
صفحه 45:
ج . طرفین باید ویژگی های یاد شده در بالا را به
یکدیگر نسبت دهند . یعنی هر یک باید دیگری را به
عنوان یک کنشگر تصور کند. یعنی هر یک از طرفین
.نسبت به دیگری آگاه باشد
3 هر یک از طرفین می داند که هر یک به حضور
.شخص دیگر آگاهی دارد
صفحه 46:
شناسى يديدهة عت از دید
ساناس و وكسلر
. هم خویشتن و هم دیگری می داند که هریک دیگری *
ابه عنوان یک کنشگر می سازد. طرفین می دانند که
یگری از او به عنوان کسی که حضور دارد و به عنوان
پذیرفته شده است آگاهی دارد. در صورت
وجود چنین آگاهی طرفین در موقعیتی هستند که می
.توانند تجارب ذهنی دیگری را دریافت و تفسیر کنند
صفحه 47:
ادامه نمونه های حامعه
ee vere pepe ig wre] cur)
9 Ee,
الف. طرفین کنشی را برای تحت تاثیر گذاشتن
یگر طراحی می کنند. در اين مرحله هنوز کنش
خ نداده و در حالت صورت بندی روانشناختی کنش
ست. به اصطلاح شوتس انگیزه تا ان که خویشتن
بايد باعث ايجاد یک تجریه آگاهانه برای دیگری شود
صفحه 48:
صفحه 49:
.سعی در تلفیق پدیده شناسی خرد و کلان نمودند *
می کنند شوتس و مید را با مارکس و دورکیم پیوند
.دهند
چاپ کتاب ساخت اجتماعی واقعیت, نشان از اشتغال
.ذهنی هر دو به کنش, و اندیشه فردی دارد
عنوان فرعی کتاب رساله ای در باره جامعه شناسی
.معرفت است
صفحه 50:
هدف برگر و لاکمن حرکت دادن جامعه شناسی
فت از عرصه بررسى تاريخ فكرى به سوى فرايند
ساخت روزانه واقعيت است. يعنى همان توليد روزانه
.داش
صفحه 51:
٠ ان , شروع می شود
آدم ها زندگی روزاته را واقعیت سامان بافته درک we ‘
که مستقل از ادراک آنان است
۳ زیرا انسان ها
پیوسته به عینیت های ضروری مجهز مي سازد و نظمی
آیجاد می کند که زندگی روزانه برای آدم ها معنی می
ul.
صفحه 52:
گی قابلیت پرس و جو و چون و چرا کردن دارد. اما ما
.برای راحت زندگی کردن آن را معلق می گذاریم
ن اجتماعی محصول فرهنگی فرایندهای آگاهانه است
چه از روابط مایی به طرف روابط آنهایی می رویم , *
حتما
ل نمونه سازى بيشتر مى شود
وابط ما با ديكران در حوزه آنهايى غير شخصى و قالبى
.است
صفحه 53:
اساختارهای اجتماعی : مجموعه ای از نمونه سازی ها *
و الگوهای تکرار شونده کنش متقابل که به وسیله
.همین نمونه سازی ها استقرار می یابند
. زبان مهم است بخصوص در فرایند نمونه سازی *
زبان صورتی از فرایند دلالت و نوعی عینیت بخشی *
است که به جای طیف وسیعی از معانی ذهنی می
صفحه 54:
زبان نظامی از نمادهای لفظی است و مهم ترین نظام
.نمادین جامعه است
بان به ما امکان می دهد از اینجا واکنون وکنش متقابل
در رو فاصله بگیریم . به ما اجازه می دهد به چیزهایی
دازیم که هرگز تجربه نکرده ایم و در آینده نیز هرگز به
تجربه ما نمی آید. امکان انباشت معانی و انتقال آن به
.نسل های آینده را می دهد
صفحه 55:
من با زبان به عنوان واقعیت خارج از خود روبه رو
.می شوم و برایم الزام آور است
توجه دورکیمی برگر و لاکمن به اهمیت ساختار *
.اجتماعی (زیان ) یک مورد استثنایی است
صفحه 56:
[
ن ها باید انچه برای بقا نیاز دارند در بیرون از خود (1
.بسازند
.زندگی بدون عادت ها امکان ناپذیر است (2
طريقٍ فرایند برون سازی الگوهای عملکرد عادتی و (3
ش. متقابل در موقعيت هاى تكرار شونده يرورانده
.مى شود
صفحه 57:
.نهاد نوعی نمونه سازی است (3
ادها با استقرار الگوهای رفتار از پیش تعیین شده (4
.بر کردار بشری نظارت می کنند
.تاريخ اين نهادها را عينيت مى بخشد (5
صفحه 58:
نقش ها نمونه سازی هایی از آن چیز هایی هستند که ۲
از کنشگران در موقعیت های اجتماعی معین انتظار
.مى رود
.نقش فقط میانجی فرهنگ و آگاهی است 7
قش در جامعه شناسی معرفت پیوند میان جهان معنا ۲
که در جامعه عینیت یافته است را با شیوه های ذهنی
.واقعيت بيدا كردن اين جهان اشکار می سازد
صفحه 59:
لعريف 3 ادزاگبدیده:ها بدان سان کة گوبی: فراانساتی
jus 9. انسانی اند
ابزار مهمی برای بررسی جهان اجتماعی به صورت 7
تلفیقی است
اما برگر و لاکمن آن را يديده صرفا ذهنى تلقى مى ”
صفحه 60:
درست مانند واقعیت های طبیعی که حاصل قوانین 7
.حاکم بر جهان یا تجلی اراده الهی تلقی گردد
|چیز واره انگاری نادیده گرفتن رابطه دیالکتیکی میان خود 7
.و فراورده هایش است
صفحه 61:
منظور همان توجیه ها و تبیین های نهادمند شده ۲
.است
برگر و لاکمن به جای ساختارها بر دانشی تاکید "
می کنند که برای تایید وجود نهادها به کار برده
.می شود
مشروع سازی با نسبت دادن اعتبار شناختی به ۲
sh عينيت يافته نظم نهادمند اين نظم را تبيين مى كند
صفحه 62:
مدعی ترکیب کنش (ذهن گرایی) وبر و فروید با *
.ساختارگرایی مارکس و دورکیم بودند
.اما در سطح ذهن ماندند و به مارکس نرسیدند *
پس دیالکتیک تحلیلی آن ها اعتبارش را از دست می *
.دهد
خود نیز قبول داشتند که به مارکسیسم ساختاری *
مارکس نیازمندند
صفحه 63:
تعریف : دانش مبتنی بر عقل سلیم و رویه ای که به
وسیله آن اعضای جامعه شرایط خود را درک می كز
.راهشان را پیدا کرده دست به عمل می زنند
ن كلام اين روش در تحقیقات خاص آن نهفته است نه
. در عبارات نظری
است که به
ترين شاخه روش شناسی مردمی تحلیل
پررسی گفتگوهای مردم در موقعیت های طبیعی a
.پردازد
صفحه 64:
ابيو و شنكاين: oly رفتن و حتى تنها راه رفتن يك نوع *
ر اجتماعی است
* شگلوف: ۳ سامان مند digi
.وا مند است
جفرسون: خنده سازمان يافته تر از ان است كه به
نظر مى رسد
۰
صفحه 65:
هریتیج و گریت بچ: سخنرانان از 7 تمهید برای
ترغیب به کف زدن مخاطبان استفاده می کنند :
تضاد: ارائه قهزست: حل ‘lore سرفصل: موضع
.گیری و ترغیب
چارلز گودوین: جمله ها طی کنش متقابل محصول *
.فرایند همکاری متقابل هستند
صفحه 66:
هریتیج و واتسون : تقریر به معنای تکمیل و روشن *
.کردن منظور بیان قبلی گوینده , الگومند است
گودوین : وضعیت بدنی شخص ارتباط تنگاتنگی با *
.فعالیت های گفتاری دارد
ساناس : نقشه راهنما و نقشه خوانی را توسط *
,کنشگران تحلیل می کند
صفحه 67:
۰
گارفینکل : زن و مرد بودن امری زیست شناختی
است اما آدم ها با رفتارهای معمول .جنسیت خود را
گارفینکل : آزمایش های نقض کننده برای مشاهده *
ذیر کردن نحوه ساخت و بازسازی واقعیت به كار مى
.رود
صفحه 68:
انتقادهای به بحامعه شناست:
سس سس سس سس سس سس یز تست نها
جامعه شناسى به اندازه كافى از خود انتقاد تع
میا ووود (1975)
جامعه شناسى جون مى > خواهد بكي علم اجتماعب
.باشد ازواقعيت اجتماً: نه شده است
مفاهیم جهان اجتماعي را مخدوش می سازد و
.فراز و نشیب آن رآ از بين مى برد
صفحه 69:
انتقادهای به بحامعه یج
کار آماری به واقعیت خدشه وارد می سازد . به جای *
پدیده به توصیف آن نزد پرسش شونده اکتفا می کنند
انتزاع های جامعه شناسان از جهان اجتماعی بیش از *
.پیش از واقعیت زندگی اجتماعی فاصله می گیرد
صفحه 70:
:دان زیمرمن و ملوین پولنر (1970) *
ن اجتماعی روزانه منبعی برای جامعه شناسی است ۲
یه ندرت خود این جهان مستقیما موضوع بررسی قرار
.می کیرد
صفحه 71:
انتقادهای به بحامعه —
: ترنر (1970) , شروک و اندرسن (1986) *
اگفتار روزانه را به عنوان یکی از شیوه های تحقیق به ۷
.كار مى گیرند
از طریق گفتگوهای روزانه واقعیت های نهفته مانند 7"
نجارها , ارزش ها و رويكردها و نظاير ان بررسى مى
.شود
صفحه 72:
انتقادهای به بحامعه شا
: متيو اسياير
.اجتماعی شدن کسب تبحر در کنش متقایل است ۲
روش شناسی مردم نگار باید به آن شیوه ای توجه 7
.داشته باشد كه اين تبحر ها به دست مى ايد
صفحه 73:
انتقادهای بيه حامعه شناسی,
:رابرت دبلیو. مک کی (1970) *
رهیافت جامعه شناسی سنتی هنجارمند است که ۲
اجتماعی شدن را آنچه بزرگسالان کامل به کودکان
.ناکامل آموزش می دهند در نظر می كيرد
رهیافت روش شناسی مردم نگارانه تفسیری است ۲
. يس اجتماعی شدن مستلزم کنش متقابل کودک و
.بزرگسال است
صفحه 74:
انتقادهای به بحامعه شناسی
ردکان توانایی استدلال , ابداع و کسب دانش را دارا *
هستند
کنش متقابل میان کودک و بزرگسال بر اساس تبحر *
.تفسیری یک پدیده مورد بررسی است
صفحه 75:
انتقادهای بيه حامعه شناسی,
: زیمر من و ملوین پولنر *
جامعه شناسان معمولا کنش در دستگاههای اداری را "
به وسیله مقررات , هنجارها و ... سازمان تبیین می
اما د ر واقع نه خود مقررات بلکه کاربرد اين مقررات 7
.از سوی کنشگران باید موضوع تحقیق قرار گیرد
صفحه 76:
انتقادهای به بحامعه یج
:گارفینکل (1967) *
جامعه شناسی کنشگران را كسانى مى نگرد که *
.درقضاوت بی مایه اند
.آنها را تحت نظارت خارجی می بیند *#
اما روش شناسی مردمی کنشگران را
.داوران مهم و تعيين كننده اى مى نكرند *
صفحه 77:
نقش کنشگر در ساخت واقعیت عینی جامعه در بر
پرنده 5 نظر بنیادی در باره ماهیت واقعیت اجتماعی
:است
واقعیت به عنوان یک فعالیت بازاندیشانه؛
واقعیت به عنوان یک مجموعه دانش منسجم؛
.واقعیت به عنوان یک فعالیت مبتنی بر کنش متقابل
شکنندگی واقعیت؛
تحرک پذیری واقعیت:
مو ابحم سا اص صا
صفحه 78:
ِ :مهان و وود (1975) *
شخص با موادی آغاز می کند که محدودیت هایی بر او *
بیل می کند. سپس با همان مواد عمل می کند و OA
به آن . محدودیت ها را تغییر می دهد. محدودیت هاى
تازه تغییر یافته مدار کنش خلاقانه دیگری را فراهم می
ند و این فرایند تا بی نهایت ادامه می یابد
نقذ : تفریت قوق بة ساختارهای اجتماعی کد در طول ۰
یخ ساخته و پرداخته شده و آلزام آور است توجه ندارد
صفحه 79:
<p cial ک 1
SCE DSO eee em روسن
es
ESS نامك نع 82
با توجه به نظر مهان و وود در باره ماهيت واقعيت *
:اجتماعى 5 اصل بنيادين وجود دارد
قعيتبه عنوانيئىفعالتمازإنديشانه : همه ما - 1 *
ر فرإيندهاز أفرمنش فعا لمطجتماصاز طریقنديشه
ها و کنشهایمانمشارکنداريم اما لینف رلیند را از
خود پنهانمیکنيم و به ن درساز آنآگاه هستیم.
آزمایشن قضکننده براعما آگاهیبه وجود مآورد
صفحه 80:
Ca Tales
il
SCE DSO eee em روسن
es
ESS) Sow] نا مَك »~
واقعینبه عنوانی کدلنشمنسجم: تلقیجامعه - 2 ۰
شناساناز جهان دانشمنسجمیاسنکه تحریفمساه
ااستهنگامیکه نظم تحمیلیجامعه شناسیب ا plas
.مورد کاربرد کنشگر ی کین باشد آشکار میشسود
صفحه 81:
Ca Tales
il
SCE DSO eee em روسن
GS
ESS) Su) Clic) نز ف
۰ 3 - عنوانب کف عا لتمبتن کنشمتقابل: cus
iS a4 Slocum orlel ولقعیناجتماعیحاضر و
تقابلبووقفه و ساخباجتماعوواقعيتمشاركدكنندكان
.ولبسته است
صفحه 82:
i دم راشای
ل ل ا مردمر بت الاب
1
Uo) 5S
شکنندگیولقعیت ی عنیمیت_وانولقعینها را به - 4 *
روشهایمختلفدچار اختلا(کرد. هم روششناسی
مردمیو هم ادم معمولیمیت واند نها را نقضکند .
روششناسیمردم نگار لینکار را براعب ررسی
فرلیند ساختولقعینیه صورنآگاهانه لنجام میدهد
صفحه 83:
ک پذیری واقعیت: انسان ها در عرصه sl اجتماعی *
توانند از یک واقعیت به واقعیت دیگر حرکت کنند. از
س درس به میدان ورزش و غیره
این امکان وجود دارد که فرد عادی معتاد به مواد مخدر *
د .يا یک لامذهب تبدیل به یک بنیاد گرای مذهبی شود
يا رفتارهایی که در یک موقعیت قابل قبول نیست در
دیگر قابل قبول باشد. آدمخواری در بین بازماندگان
.یک سانحه هوایی
صفحه 84:
مفاهیم بنیادین روش شناسی مردمی
توضیح دادن
تعبیر پذیری
اصل و غیره
روش سندی
زبان طبیعی
۴ سس ح مر
صفحه 85:
: توضیح دادن *
فرایندی که انسان ها از طریق آن جهان را برای خود *
.قابل درک می سازند
به وسیله توضیح دادن انسان ها موقعیت ها را *
.توصیف, تحلیل, نقادی و آرمان پردازی می کنند
صفحه 86:
ارائه توضیح و راه قبول ol از سوی دیگران برای *
.روش شناس مردم نگار مهم است
رويه عملى که فرد هنگام توضیح به کار می برد و *
.پذیرش آن از سوی دیگری
صفحه 87:
SNe 5 أ مع وه او
ا ا ال لت
: تعبیر پذیری *
از زبانشناسی گرفته شده است یعنی جمله در محیط *
.های متفاوت معانی متفاوت دارد
معنی «هوا بارانی شده » در یک منطقه گرمسیری *
قحطی زده با یک منطقه معتدل باران خیز متفاوت
.است
صفحه 88:
| 2
Se ee ee Oa
پس روش شناسی مردم نگار نباید برداشت خود
را از موقعیت تحمیل کند بلکه باید بکوشد خود را
به جای آنها بگذارد تا بتواند آنچه را که می گذرد
.درک کند
صفحه 89:
برحى معاهيم بنيادى(اصل وعغيره )
همه موقعيت ها جنبه هايى ناكاملى را در بر مى 9
كيرند كه مشاركت كنندكان در موقعيت بايد
.بيذي رند
ما در زندكى اجتماعى با يى اطلاع مبهم امورمان *
را مى كذرانيم با اين تصور كه بعدا وضوح بيشترى
.مى يابد
اگر در موقعیت های مبهم به چون و چرا بپردازیم
زندگی اجتماعی به ندرت تحقق پیدا می کند. پس
.همه اصل و غیره را به کار می بندیم
صفحه 90:
اج ۱
pod) لا 0]
5م
Sted
:روش سند
ظور کوشش در جهت تلث تشخیص یک الگوی مسلط در
ورای نمودها آنگونه است که هر نمودی نشانكر يا
.سندی دال بر وجود الگوی مسلط تلقی می گردد
ویدادهارا نمی توان جدا از هم تحلیل کرد بلکه هر دو *
.نیاز به کشف الگوی مسلط بر اين رویداد دارند
صفحه 91:
ا ا 020
ان طبیعء
این زبان با ساختار بنیادی کنش متقابل ككفت و شنود *
.سروکار دارد
.با مقولات زبان شناختی فرق دارد *
سیوهای امنت که آدم ها از ظریق آن در
گفتگوهایشان نوبت می گیرند و یا در صورت قطع
.گفتگو در صدد رفع و رجوع بر می آیند
صفحه 92:
۳
جامعه شناسی ub به الزام های تحمیل شده بر
کنشگران در سطح خرد مانند زبان طبیعی بیشتر
زیمرمن زبان طبیعی را نسبت به صحبت کننده
. خارجی و الزام آور می داند
هر چند روش شناسی مردم نگار مانند دورکیم به
الزام های اجتماعی و فرهنگی توجه دارد. اما اين
.توجه در سطح خرد است
بنابراین باز هم کار زیمرمن و روش شناسان
.مردمی از جهت این تناقض مورد انتقاد است
صفحه 93:
معه شناسی سنتی کنشگر را بیش از حد تحت الزام *
.ساختارهای پهن دامنه د رنظر می گیرد
سیکورل خود مى كويد رویه های تفسیری که *
کنشگران به کار می برند قواعد ساختاری را در نظر
.مى كيرد
صفحه 94:
سیکورل : رویه های تفسیری کنشگر در عین *
«خواص ثابت اجازه ابداع به او می دهد
قصد سیکورل پیوند روش شناسی مردم نگارانه با *
زبان شناسی ( ساخت های عمیق) و جامعه
Gulu. سنتی(قواعد هنجارمند یا سطحی) بود
صفحه 95:
پایان *
صفحه 96:
جهان حیاتی چارچوب فرهنگی و از پیش تعیین
شده زندگی اجتماعی و تاثیر آن بر افکار و کنش
های کنشگران است.رویکرد طبیعی نسبت به
جهان حیانی است. نمونه سازی ها در آن با 6
معیار باید تطابق داشته باشد (ص 341)
اما جهان اجتماعی همان واقعیت اجتماعی است
که بر اساس تعین پذیری و نزدیکی به چهار قلمرو
تقسیم شده است. واقعیت های اجتماعی که تحت
سیطره فرهنگ است