صفحه 1:
APS
رشته هاى ادبيات وعلوم انسانسى علوم ومعارق اسلامسى
صفحه 2:
صفحه 3:
صفحه 4:
1. =~, >
«دانش آموز بودن». یکی از ویزگیهای هویت اجتماعی شماست. دانش آموز بودن محصول عضویت شما در یک
مدرسه است. ولی خود مدرسه نیز دارای هویت خاصنی است. مدرسه با پذیرقتن عقاید. ارزشها. هنجارها و نمادهای
نیز یکی از نهادهای جهان اجتماعی است و هویت
نهاد تعلیموثربیت. به رسعیت شتاخته مى شود. نهاد تعليموز
غود را از جهان اجتماعى كسب مىكتد. جهان اجتماعى نيز هويتى دارد كه از آن به «هويت قرهنگی جهان اجتماعی»
ياد مى شود هويت قرهتكى جهان اجتماعى جيست؟
صفحه 5:
هویت فرهنگی جهان اجتماعی براساس عقاید و ارزشهای اجتماعی آن شکل می گیرد این هویت
هنگامی محقق میشود که در میان مردم. عقاید و ارزشهای مشترکی پدید آید. یعنی هرگاه نوعی
از عقاید و ارزشها از سوی افراد پذٍیرفته وبه رسمیت شناخته شود. هویت فرهنگی جهان اجتماعی
پدید میآید.
0
اقلق =
هويت فرهنكى جهان اجتماعى. يديدماى كستردهتر از هويت اجتماعى افراد است. هويت اجتماعى
أفراد در يرتو هويت فرهدكى جهان اجتماعى شكل مى”ديرد. هويت فرهنگی جهان اجتماعی؛ فرصت
شکل گیری هویتهای اجتماعی خانوادگی, شغلی و... متناسب با خود را پدید میآورد و در بابر
gly هویتهای اجتماعی که با عقاید و ارزشهای آن ناساز گر است. مقلومت می کند.
هويت فرهنالی تا زمانی که عقاید و ارزشهای مربوط به آن مورد پذیرش اعضای جهان اجتماعی و
برای آنها مهم باشد. دوام میآورد. هرگاه عقاید و ارزشها اهمیت و اعتبار خود را نزد اعضای جهان
اجتماعی از دست بدهند. دوام هویت فرهنگی با چالشهایی مواجه میشود.
"
صفحه 6:
صفحه 7:
مجموعه هویت های اجتماعی افراد جامعه. هویت
نا
هویت فرهنگی جهان اجتماعی چه رایطهای با هویت اجتماعی اقراد دارد؟ آیا این دو
میتوانند مستقل از یکدیگر وجود داشته یاشند؟ برای پاسخ؛ از نمونذ زیر کمک بگیرید.
هر خانواده. یک گروه اجتماعی است. هویت خانوادگی ماء بخشی از هویت اجتماعی ما و
انتيجة عضویت در یک خانواده است. در هر جهان اجتماعی به هر شکل از زندگی خانواده
نمى كويند. يلكه تنها شکلی از زندگی که براساس عقاید ارزشها و هنجارهای نهاد خانواده
باشد پذیرفته میشود. در مقابل. نهاد خانواده نیز تا زماتی دوام میآورد که گروههای
خانوادگی, عقاید ارزشهاء هنجارها و تمادهای آن را بپذیرند و براساس آن عمل کنند. اکنون
شما دريارة رايطة ميان جهان اجتماعی و نهادهاى أن فكر كني
ت خانوادگی| ی ما جع a da ai a
خانوادكى افراد سازندة
ین هويت خانواده سازنده هويت
9 نهاد خانواده و بالعكمن
صفحه 8:
5 & 2
صفحه 9:
مثل سرماخوردگی:آثار جسمانی (تب» درد عطسه» سرفه)- آثار روحی (خستگی
و کسالت)- آثار اجتماعی (غیبت از محل کار» دست ندادن» روبوسی نکردن»
گرفتن جلوی دهان)
هه
آثار متقى و مثيت بيعارى (آثار جسمى. روحى و اجتماعى) بر انسان را در نظر بكيريد. آيا هر بيمارى يا عامل ييمارى زا
در یدن انسان به مرگ او میانجامد! خی اف دسته و صساریه ديه مرك ع لهام سور Begs ee
يا معمولاً در طول زمان اتفاق مىاقتتد و مسيرى نسبتأ طولائی رامیپیمایند؟ در طول آیا این مسیر قطعی است یا در مواردی
يركشت بديريا حداقل قابل کنترل است؟ برگشت پذیر و قابل کنترل زمان
در جهان اجتماعی. وضعیت چگونه است؟ آیا هر تعارض قرهنگی به تحول هویت فرهنگی جهان اجتماعی میالجامد؟
كات
خيرء همه تعارخ فرهنگی به تحول فرهتكى نمى انجامند. تحول فرهنكى
تاقوا رخ ثمى ذاهد در طول زمانء تغیبرات تدریجی در لایه های سطحی و
pls 6 به تحول ۸ 0۱ وی اگر تغییرات فقط
a هاي سطحی باقی بماند. هیچ وقت به تحول هویت فرهنگی منجر نمی
تغییر در جمعیت یک dele يا تغییر در لهجه های مختلف. تفییر
در آداب و رسوم ازدواج
«9
صفحه 10:
صفحه 11:
گاهی تعارض فرهنگی یا همان شیوة زندگی ناسازگار با عقاید و ارزشهای یک جهان اجتماعی ۱
تداوم مییابد و جهان اجتماعی نمیتواند کنشهای اجتماعی را براساس فرهنگ خود سامان
دهد. اين وضعيت میتواند به «تزلزل فرهنگی» منجر شود.
تزلزل فرهنگی هنگامی رخ مىدهد كه عقايد. آرمانها و ارزشهایی که هویت فرهناتی جهان |
| اجتماعی را میسازند. مورد تردید قرار گیرند و ثبات و استقرار خود را در زندگی مردم از دست
بدهند.بهعبارت دیگر. ناسازگاری اغلب از سطح رفترها و هنجارهاآغازمیشود و به لوح |
| عمیق تر یعنی عقاید و رزشها میرسد. ۱
تزلزل فرهنگی میتواند به «بحران هویت» منجر شود. بحران هویت فرهنگی در جابى
بهوجود میآید که جهان اجتماعی» توان حفظ و دفاع از عقاید و ارزشهای اجتماعی خود را
نداشته باشد.
صفحه 12:
اگر در یک جهان اجتماعی بحران هویت پدید آید. راه برای دگرگونی هویت فرهنگی آن
جهان اجتماعی باز میشود. در آن صورت تغییرات اجتماعی از محدودة تفیبرات درون جهان
اجتماعی فراتر میروند و بهصورت تحولات فرهنگی در میآیند و جهان اجتماعی به جهان
اجتماعی دیگری تبدیل میشود
اگر فرهنگی که گرفتارتزلزل, بحران و تحول میشود. فرهنگی باطل باشد و جهت تقییرات
بدسوى فرهنگ حق باشد. تحول فرهنگی مثبت است: اما اكر فرهنكى كه اعتبار اجتماعی
خود را از دست میدهده فرهنگ حق باشد و جهت تقییرات به سوی فرهنگ باطل باشده
تحول فرهنگی منفی است. تحول جامعة جاهلی به جامعة نبوی, تحول فرهنگی مثبت و
تحول جامعة نبوى به جامعة اموى. تحول فرهنگی منفی است.
صفحه 13:
صفحه 14:
صفحه 15:
با فرایند تحولات فرهنگی آشنا شدید. این پرسش مهم مطرح میشود که چرا این تحولات
رخ میدهند و علل آن کداماند؟
علل تحولات فرهنگی به دو دستة درونی و بیرونی تفسیم میشوند. در این درس از علل
درونی تحولات فرهنگی سخن میگوییم.
وب
صفحه 16:
درونی مواجه شود. گرفتار کهولت و مرگ میشود. مرگ یک جهان اجتماعی هنگامی رخ
میدهد که با وجود به کار گیری تمامی ظرفیتهای خود. از پاسخگویی به نیازهای طبیعی و
جسمانی یا فطری و معنوی انسانها باز میماند. دربارة جهانهای اجتماعی که فرهنگ دنیاگریز
i Jo جه مىدانيد؟
صفحه 17:
جهان اجتماعی که متناسب با نیازهای معنو
1 Fda fag a مخ
FEE
دربارة معنای زندگی و مرگ پاسخ ندهد.
این پرسشها غفلت کند یا به پوجانگاری
برسفه تقاط وتدگی راز دست ميدهد وبا
انواع مختلف آسیبها مانند یأس. ناامیدی و
خودکشی افراد روبه رو میشود.
کاستی و خلاً معنوی. دانشمندان و متفکران #خلا سنوی
اجتماعی را به بازاندیشی دربارة بنیانهای عقیدتی و ارزشی جهان اجتماعی فرا میخواند و
آنها را برای عبور از مر sae آن تشویق میکند
صفحه 18:
oe ul
صفحه 19:
در صورتی عقاید و ارزش های مربوط به خانواده در کل جامعه
دچار بحران شوند. مثلا طلاق در گذشته در کل خانواده ها امری
زشت بود فقط برخی افراد آن را عادی می دانستند ولی الان
بیشتر خانواده ها طلاق را امری عادی می دانند.
صفحه 20:
نامة مقاممعظمرهبری بهجونان ارو پا راهپیمایی زمین
«علل بیرونی»
صفحه 21:
ارتباط و دادوستد جهانهای اجتماعی معتلف با یکدیگر عادی و متداول است. ولی این ارتب
میتواند شکل,هاي, مختلفی داشته باشد. چه شکلی از ارتباط به گسترش, و ببشرفت یک جهام
اجتماعی متجر میشود و چه شکلی از آن. تحولات فرهتگی را به دنبال میآورد؟
تحول فرهنگی در لین کتاب به معنی پسرفت فرش ۳
پیشرفت فرهنگی محسوب شده است در حللی که معمولا
معنای پیشرفت فرهنگی تعریف می کنند یا حداقل به ۳۳۳۰
که ممکن است در جهت مثبت يا منفی باشد.
۳ ۱ ۲ جهان اجتماعی دیگر مر ۳۳
۳ ۱ "فظ هویت. بخش های مثبت فرهنگهای دیگر
154 8 ود ولی اگر لين ارتباط باعث شوه که هویت
فرهنکی بک جاءت. ولا از كن پرود باعث تحول فرهنگی می شود کهزاپنجا
پسرفت تعبیر شده است.
ل لي
ee
.
صفحه 22:
ارتباط جهان های اجتماعی همچون ارتباط انسان ها با یکدیگره از ضروریات است و
بدون ارتباطء فرد یا جامعه ی تنها خواهد مرد و فراموش خواهد شد. اما ارتباط درست.
ارتباط شازنده است, و سازندگی ارتباط به این است که هر دو طرف از موقعیت قبلی به
موقعیت کاملاتری پرستداو شیر کمال را طی کستد کمال در زمیته اخلاقی : فکرزی:
اقتصاهی»رفرهنگی» سیاسی و غیره! در غیر این ضورت, ارتباط شا
«صرقه جویی. عصرگ نکردن نیست. یلکه درست عصرگ کردن است:
خسیس و ولخرج در ظاهر متضاد یکدیگرند. ولی اگر دقيقتر نگاه کنیم. آنها در یک نقطة مهم اشتراک دارند و آن
هم علاقذ شدید هر دو به پول و مهم بودن پول برای آنهاست. پول برای هر دو. به جای اينکه یک وسیلة زندگی باشد.
يه هدق زندگی تیدیل شده است. ولخرج مهم بودن پول را با خرج کردن زیاد آن نشان میدهد و خسیس با خرج
نکردن و انیاشتن آن. شيوة زندگی خسیس و ولخرج دو شکل اشتیاه مصرق است. مسئله. درست مصرق کردن است
له مصرگ کردن یا مصرگ نکردن! و الیته باید دید در هر موقعیتی. مصرگ درست چگونه است.
ارتباط جهانهای اجتماعی با یکدیگر نیز پذبرقته است و پرسش اساسی. نه در اسل ارتباط. بلکه در چگونگي آن
است. يهنظر شما شكلهاى صحيح و مقيد يا غلط و مضر ارتباط جهانهای اجتماعی کدامند؟
صفحه 23:
صفحه 24:
آگر جهان اجتماعی در تعامل با جهانهای دیگر. بر عقاید و ارزشهای خود پافشاری نکند.
دادوستد فرهنگی به لایههای عمیق آن سرایت میکند و درصورتی که به مرور زمان به
عقاید و آرمانهای خود پشت کند. دچار تحولات هویتی میشود. جهان اجتماعیای که در
مسیر تحولات هویتی. ارزشها و عقاید جهان اجتماعی دیگری را قبول کند. به آن ملحق
میشود. جهان اسلام در رویارویی با فرهنگهای دیگر. زمينة تحولات هویتی آنها را يديد
آورد. بسیاری از فرهنگها همانند مصر و ایران و ... در تعامل با جهان اسلام. عقاید و
ارزشهای توحیدی آن را پذیرفتند و به آن ملحق شدند.
صفحه 25:
ممکن است یک جهان اجتماعی در مواجهه با جهان اجتماعی دیگره ضمن پذیرش بخشهایی از
آن. هویت جدیدی بهدست آورد و بدون اينکه به جهان اجتماعی مقابل ملحق شود. دچار تحولات
یتیگردد. جهان غوب طی جنگهای صلیبی. بس ازرويارويى با فرهنگ اسلامی و پذیرش برخی
لایهای آن, بدون انکه ه جهان اسلام ببيوندد. تحولات هويتى بيدا كرد آيا مىدانيد جهان غرب
در قرون وسطی, جه بخشهابى از فرهتك اسلامى را يذيرقت وجه بخشهابى از آن را قبول نكرد؟
آيا عقايد وارزشهلى جهان اسلام را اخد كرد يا در لايدهلى ديكرى دست به انتخاب زد؟ اين جهان
بر دیگر دچار تحولات هویتی شد. ابر با عبر از عقاید و رزشهای مسیحیت قرون وسطی, به
عقاید و ارزشهای دنیوی و سکولار روی آورد و هویت جدیدی پیدا کرد.
#امجسعة حضرت دأوود اثر ميكل
دوى كردائى از ارش هاى توحيدى
صفحه 26:
Cul ghee جهان اجتماعی در مواجهه با جهانهای دیگر, به « خودباختگی فرهنگی» گرفتار
شود
جهان اجتماعی هنگامی به داد و ستد و تعامل می:
خود. با جهان اجتماعی دیگر رویارو شوند. اقا
اجتماعی دیگر شوند و درنتیجه, حالت فقال و خلاق خود را در ۶
«ست بدهند دچار خودباختگی فرهنگی میشود. در آن صورت عناه
تحقیق و گزینش و بهصورت تقلیدی فرا می گیرد.
جهان اجتماعی خودباخته. به روش تقلیدی عمل میکند و ارتباطش را با فرهنگ و تاریخ خود
از دست میدهد. بنابراین نه میتولند فرهنگ گتشتة خود را تدلوم ببخشد یا گسترش دهد و نه
یتواند آن را رها کند و از آن بگذرد و به جهان اجتماعى د که مبهوت و مقهور آن شده است.
ملحق شود از اینجا رانده و از آنجا ماندها
__
صفحه 27:
بسیاری 3 جوامع غیرفری: در علدا جهان غرب. بهدلیل اینکه مرعوب قدرت اقتصادی و
٠ به خودیاختگی فرهنگی گرفتار شدند. خودباختگی جوامع غیرغربی در |
كتبعاى كوجك رجنس نقاشىهاى ارويانى روى كاش ى هلى
ایراتی (کاخ گلستان)
صفحه 28:
غربزدگی جوامع غیرغربی مهمترین مانع تعامل آنها یا جهان غرب است. بهنظر شما این
جوامع برای دستیایی به تعامل با جهان غرب باید چه مسیری را بپیمایند؟
آگاهی. اعمال انسان را به کنش تبدیل می کند و ناآگاهی. کارهای انسان را
در حد رفتارهایی در بعد حیوانی نگه می دارد که فقط به محرک های
محیطی واکنش نشان می دهند. جوامع غیرغربی بايد از فرهنگ و گذشته و
از توانایی های خود به طور کامل آگاهی داشته باشند» هر چه سطح آگاهی
اراک ان از خود و داش »۱ بان تامل الم تر یگ
ul رب خواهند داشت و کمتر دچار غرب زدگی و خودباختگی می شوند.
4( ۸۰
صفحه 29:
در زمین دیگران خانه مکن کار خود کن, کار بیگانه مکن
در زبان فارسی, «بیگانه» در مقابل خودی بهکار میرود: اما در مواری معکن است انسان با خودش
بیگانه شود. به این وضعیت «ازخودبیگانگی» میگویند. نه تنها افراد. بلکه جهانهای اجتماعی
معکن است دجار از خودبیگانگی شوند که به آن «از خودبیگانگی فرهنگی» گفته میشود.
از خودبیگانگی فرهتگی به چه معناست؟
گانگ
به معنای غریب و بیگانه بودن و ناآگاهی از فرهنگ و ريشه های فرهنگی
کشور خود که دو معنا دارد: يا فرد از تاریخ و گذشته و فرهنگ کشور خود
بیگانه هست یا از ذات ال فطوی خود.
صفحه 30:
Pat
معلمی برای اينکه دانش آموزان را به مطالعذ جغفراقیا تشویق کند. میگفت: «اگر میخواهید گم نشوید. جفرالی
بخوانيد!» اين عباوت كاملاً درست استه ولى انسان صرقاً موجودى مکانمند نیست که مکان را گم کند یا در مکان
گم شود. انسان موجودی زمالمند هم است و معکن است زمان را گم کند. برای اينکه زمان را گم نکند. باید تاریخ را
بشناسد. السان بُعد اجتماعی و فرهنگی هم دار و باید جامعه و قرهنگ را هم به خویی بشناسد ا آنها را گم نکند
یادر آنها گم نشود. مهم تر آنکه انسان معکن است خودش را گم کند. راستی. ما خود را چگوله بیابیم؟ به تعبیر امام
علی(ع): «خدا رحمت کند کسی را که بداند از کجا آمده. کجاست و يه كجا مى رود»ر
Pe ae a ASF افزایش سن. سفره تمرکزه
شناخت Be a aaa اذ
و را به خود خواهد كرفت -
هم این حالهای گمشدگی. نه تنها راى اقراد. بلكه براى كرودها. ملتهاء امتها و جهان هاى اجتماعى نيز ممكن
استدجهان اجتماعى جكونه از خود يبكانه مىشود؟
_ع-
تحت تاثیر آگاهی های غلط که از رسانه های جمعی و آموزش های رسمی و غیررسمی در قرهنگ جامعه
تزریق می شوند. یک ملت و جامعه ممکن است خود را فراموش کند. رله آن این است که درباره هر
دانشی که از اطرلف و رسانه ها می رسد تفکر و تعقل داشته باشیم.
صفحه 31:
#جشهای ۲۵۰۰ ساله نظام شاهنشاهی
از خودبیگانگیفرهنتی دو معنایمتفوت دارد
اكر جهان اجتماعی فرهنگ تاریخی خود را فراموش کند. دچار از خودبیگانگی تاریخی
میشود. جوامع خودباختهای که در مواجهه با فرهنگ دیگره هویت خود راز یا میبرند به اين
معنای از خودبیگانگی گرفتارمیشوند.
اكر عقايد و ارزشهلى يك جهان اجتماعی.مانع از آشنایی اعضای آن با حقیقت انسان و جهان
شود. آن جهان دچار از خود بیگانگی حقبقی (قطری) میشود!
4 2010114
3 ee
صفحه 32:
كك :
جهانهاى اجتماعى كه براساس فطرت انسان شكل تكرفتهاند و از عقايد و ارزشهاى حق
برخوردار نيستند. مانع از آن مىشوند كه انسانها به شناخت و تفسيرى صحبح از عام و آدم
پزستدد
در اين جهانهلى اجتماعى. انسانها از حقیقت خود و هستی دور میمانند. تصوبری که از
انسان ارائه میشود. سرابی از حقیقت است: به همین دلیل فطرت آدمی در این جهان به آرامش
نمیرسد و به اضطراب و تشویش گرفتار میشود و در نهایت. سر به عصیان و اعتراض برمیدارد.
| از نظر قرآن» انسان هنگامی به شناخت حقیقت خود و جهان میرسد که با نگاه توحیدی به
خود و جهان بنگر. قرآن کریم فراموش کردن خداوند را سیب فراموشی انسان از خود میداند
و میفرماید: « ولاتکونواکالذین نسوالله فانساهم انقسهم». همچون کسانی نباشید که خداوند
را فراموش كردند. سبس خداوند نيز آنها را از ياد خودشان بره (سورة حش قية»)
براساس این نگاهه تنها جهان اجتماعى توحیدی است که درهای آسمان و زمین را به رویانسان
می کشاید و او را با حقیقت خود و جهان هستی آشنا میکند.انسانی که به خوداگاهی میرسد.
خويش و جهان را آيات ونشانههاى خداوند مىيابد و همواره انيس و همنشين خداوند است.
۴ of
صفحه 33:
جهان اجتماعی مشركانة اساطير:
عی سکولار و د
ان. بلکه از حقیقت خود نیز بیگانه میکند.
لک( دنبال آب است.
دنبال حقیقت فطری و توحیدی بودن
۳5
صفحه 34:
| از خودبیگانگی تاریخی و حقیقی چه ارتباطی با هم دارند؟ آیااگر جهان اجتماعی به یکی
از معاتی از خودییگانگی دچار شود. ناگزیر بهدیگری هم میتلا میشود؟ پا ممکن است
جامعهای در یک معنا از خودبیگانه نیاشد. ولی در معتای دیگر از خود بیگاته باشد؟
دبیگانگی تاریخی یعنی فراموش کردن و ندانستن ريشه های تاریخی
زجود که قابل آن خودشیفتگی تاریخی و برتر دانستن خود نسبت
وه و ققط به خاطر داشتن تاریخ غنی تر
6 لي لماعتن الت ی و وب a
a ۹
:و امه ایب وی اي شود اسد ولى از جقيقت a Poa
8 ن ل 4
صفحه 35:
هویست ایرانسی
«هویت فرهنگی ایران»
صفحه 36:
مات ١١ ساسم 5
افراد معمولاً خودشان را با ويزكى هايى مانتد قد. قيافه. يوششء شغل. ثروت. قدرت» تبار خانوادكىء
مهارت. علاقه هتر. دانش. خُلق. ایمان. اعتقاد و... میشناسته و به دبگران معرفی می کنتد.
گروهها. اقوام. ملتهاء امتها و... نیز خودشان را با ویژگیهایی چون سرزمین, تاريخ» جععیت. اقتصاد:
سیاست و فرهنگ و.. میشناسند و به دیگران ععرفی میکنتد. ایران و ایرانی با چه ویژگیهایی
شتاخته میشود؟ اسلام چه تأثیری در هویت ایراتی داشته است؟
تخود را با جفرافیا و تاریخش می ۰
جمشید. بعد آداب و رسومی مثل عید نوروز. چهارشنبه
بزرگان فرهنگ و علم و ادبیات مثل ابوعلی سیناء سعدی!
الصو ۰۳ مت مراسم محرم. خیرات اينماه: من
همچون روزه و نماز و قرائت قرآن و جملاتی مثل لاله "١
,مشهور مسلمانان هستند. در هویت ایرانی ما نیز وارد شده اند
صفحه 37:
صفحه 38:
ایران سرزمیتی است که بیش از هفت هزار سال قدمت دارد. در اين سرزمین. همواره اقوام
مختلفی زندگی کردهاند.هویت ایرئی قبل از ظهوراسلام» هویتی توحیدی, دینی و در واردی
آميخته با اساطير بود. روایتی از اين هویت را در شاهنامة فردوسی میتوان دید. اقوام مختلف
یرانی با که هویتهای اجتماعی متفاوتی داشتند. در عقايد و ارزشهلى آيين زرتشت كه با
آموزههای اساطیری درآميشته بود. هویت فرهنگی واحدی پیدا کردند.
[ww ee
ایرانیان پس از آشنایی با اسلام عناصر مشرکانه و اساطیری هویت خود را کنار گذاشتند و
به تفسیر توحیدی از هویت خویش دست یافتند. عقاید و ارزشهای توحیدی اسلام. ایران را
به جهان اسلام ملحق ساخت و هویت ایرانی به صورت بخشی از هویت جهان اسلام درآمد.
فارسی دری از دیرباز به عنوان زبان سیاسی دربار ایران, زبان رسمی مشترک اقوام مختلفی
بود كه در سرزمین پهناور ايران زندكى مى كردند. اين زبان به دليل مشاركت فقال ایرائیان در
حیات فکری جهان اسلا از محدودة زبان سياسى مشترك اقوام ايرانى فراتر رفت و بهعنوان زبان
دوم جهان اسلام. مرزهای امپراتوریهای گورکانی و عثمانی را درنوردید و در مناطق مختلف
جهان اسلام از هندوستان و تبت. نا آسیای صفیر و شبه جزيرة بالکان گسترش یافت. حکیمان و
شاعراتى جون مولوى سعدئ: حافظ و... خدمات بىنظيرى نجام دادند كه موجب گسترش
زبان فارسی در جهان اسلام شد. حکیمان ایرنی معارف و هنرهایی تولید کردند که مسلمانان
برای دستیابی به آنهاء نیازمند آموشتن زبان فارسی بودند.
صفحه 39:
صفحه 40:
قدرت سیاسی و نظامی غرب در نخستین رویاروییهاء بخشهایی از قهنیت مسلمانان را
به خودباختگی فرهنگی دچار ساخت و اين امر سبب شد. تصویری که شرقشناسان و
تاریخنگاران غربی از هویت جهان اسلام القا میکردند. در بین جوامع اسلامی و از جمله در
جامعة ايران رواج بيدا كند.
در دیدگاه مستشرقان» هويت فرهتكى جوامع اسلامى؛ توحیدی يا حتی اساطیری نیست. بلكه
سکولار و دنیوی است و به ابعاد تاریخی و جفرافیایی آن محدود میشود. این هویت در قالب
عناوین قومگرایانه و ناسیونالیستی. امت و ملت اسلامی را به اقوام مختلف نظیر ترک عرب
و فارس تقسیم میکند.
متفكران ايرانى از دهة سی به بعده در نقد رویکرد تقلیدی به فرهنگ غرب و هویتهای کاذبی
که از اين طریق ساخته میشد. آثاری با عناوینی نظیر غربزدگی و بازگشت به خویشتن,
پدید آوردند و برخی از اندیشمندان مسلمان کتابهایی را دربارة خدمات متقابل اسلام و ایران
و همچنین فطرت و خویشتن الهی انسان تدوین کردند.
لت" ين
صفحه 41:
داتستيد هويت فر هنكى هر جامعه بر مدر عقید و ارزشهای اجتماعی کلان آن شکل می گیرد. هرگاه
آفراد جامعه. توعی از ارزشها را پیذیرند و به رسمیت پشناسند. هویت فرهنگی پدید میآید و تا زماتى
كه اين عقايد و ارزشها مورد يذيرش باشند. دوام مى آورد. البته برقرارى روابط بايدار ميان اقراد جامعه.
تيازمند مكان و سرزمین است. مكان. زمينة رتباط فرادی را که ید و ارزشهای مشترک دارند. فراهم
میآورد و اداعة حیاتشان را معکن میسازد. به همین دلیل برای مردمی که با هم زندگی می کنند. سرزمین
يا وطن. ارزشی متفاوت از سایرمکانهاپیدا میکند و احساس خاصى در آنها بموجود مى أورد به گونهای
كه دفاع از آن را تا پی جان وظیفة خود میدانن. سرزمین بعد جغرافيابى هويت جامعه را مىسازد
افرادی که مدت زیادی با هم زندگی کردهند. سرگذشت و سرتوشت مشترگی پیدامکنند که بهصورت
خاطرة جمعی و مشترک درمی آید وا تسلى به تسل ديكر اتتقال مى يابد. لين خاطره در كذر زمان. متراكم
ومستحكم مى شود و بُعد تاريخى هويت جامعه را مىسازد
با برخى ديكر از ابعاد هويت جامعه در درس آينده وبا برخى در سال آينده آشنا مى شويد.
صفحه 42:
UT نویسندگان کتابهای «غربزدگی» «بازگشت به خویشتن»» «خدمات متقابل اسلام و
ایران» و مقطرته را میشناسید؟ دریارة این آثار و تویستدگان آنها تحقیق کنید.
انقلاب اسلامى جه تأثيرى بر هويت ایرانی دارد؟
انقلاب اسلامى ايران جه ارتباطى با هوبت ايران و ايرانى دارد؟ و جه تأثيرى در احياى هويت جهان
اسلام داشته است؟
صفحه 43:
انقلابها از مهمترین تحولات در هر جهان اجتماعی محسوب میشوند. یکی از مهمترین بحتها دريرة لقلاب.
دستاوردها و پیامدهای آن میباشد. پیامدهای انقلاب را به شیوههای مختلقی دستهیتدی میکنند. مثلاً بيامدهاى
کوتاه مدت. میان مدت و يلتد مدت: یا پیامدهای اقتصادی. سیاسی. اجتماعی و قرهتگی. یکی از مهم ترد
انقلاب. تحولات هویتی است. انقلاب اسلامی چه آثار هویتیای در ایران و جهان به دنیال آورد؟
ee
پیامدهای
الاح الو eb CLs ose
مستضعف و محروم جهان را به بازگشت به خویشتن و مقاومت
در مقابل استکبار و استعمار دعوت کرد. دعوت به تعالیم الهی و
آسمان و گرایش به توحید و باور خویشتن, با انقلاب اسلامی
جایگزین آرمان های غربی و مادی شد.
فوا ءابو
كتاب در اين زمينه توضيح داده است.
صفحه 44:
در برابر هجوم سیاسی و اقتصا
اسلامی ایران حاصل یک سده مقاومت هویت
ت به یک خویشتن صرفاً تاریخی و جفرافیایی که با
یر میشده نبودد بلکه بازگشت به خویشتن الهی و توحیدی بود.
آن و اهل بیت علیهمالتلام
ذیل آسمان معنوی توحید قرار
آندیشههای دنیوی غربی :
جامعة ايران به رهبرى امام خمينى(ره) و با استفاده از آموزهها
ت و تاريخ و جغرافياى خود را
به هويت اسلامى خود باز
ابر جهانى كه در مقابل او صف كشيده
داد و به اين ترتيب از مرزهاى جامعة ايمانى
بود. بدمدت هشت سال دفاع > مقاومت تا امروز ادامه يافته است.
صفحه 45:
الهام كرقتن ساير كشورها از الاب اسلامی.
جامعة ایران با بازگشت بههویت اسلامی خود که هویتی مستقل. فقال و اثرگتار است.
بهصورت قلب تپندة بیداری اسلامی درآمد. جهان اسلام اینک با الهام گرفتن از انقلاب اسلامی
ایران. هویت خود را بیرون از تصاویری که جهان غرب القا می کرد. جستوجو می کند و به این
ترتیب. اسلام بهعنوان یک قطب فرهنگی جدید ظاهر می گردد.
حیات معنوی اسلام. افقهای جدیدی را به روی اندیشمندان جهان غرب نیز گسترده است و
نظریهپردازان غربی را که طی قرن بینتم. سکولاریننم و هنیوی شدن را سرنوشت مشترک و
حتمی بشریت میدانستند. به تأقل و بازبینی نظریات پیشین خود فراخوانده است.
صفحه 46:
3
صفحه 47:
لظف حقت يار و دشمنخوار. خوا
ى عار باد
توتیای چشم ما در برده از اغیار باد
کزنش انش اب د صامی ان راع ار پ_اد
قتح شما با مزدگانی یار بساد
ان این مضمار باد
ن تاريخ را تکار باد
ن خدا در خاطر كقار باد
عالمى رااين كرامت شيوة رقتار باد
اسوة ايمان و ايثار اينجنين كردار باد
زندگی را خجلت از مرکی چنین هموار پاد
هر بهاران کز تسیم گل برآید بویتان رنگ هر کل یادگار از هرگل رخسارباد
UF تشان بویتان. سنبل تشان مویتان انظار باد
صفحه 48:
حجاب و پوشش بهعنوان نماد هویت جهان اسلام در صد سال اخیر, قراز و فرودهایی
داشته است. در دوران رضاخان حجاب مسئله و معضل درون جامعة ایران بود و زنان
مسلمان اجازة رعایت ضوایط دینی خود را نداشتند. اینک حجاب مستله کشورهای
اروپابی شده است و برخی از کشورهای اروپایی از ورود زنان با حجاب یه مراکز آموز
ممانعت میکتند. مستله شدن حجاب در کشورهای اروپایی را با توجه یه هویت جهان
اسلام تحلیل کنید.
حجاب زنان ایرانی» پوششی است که هم ريشه اسلامی دارد و هم ایرانی. در محرابه
های باستانی مجسمه هایی یافت شده اند که با پوششی شبیه چادر پوشیده شده اند به
گونه ای که صورت پیدا نیست و مرد یا زن بودن مجسمه ها مشخص نیست. اسلام نیز |
زنان و مردان مسلمان را به پوشش اسلامی و داشتن عفت سفارش کرده است. اکنون
حجاب یکی از مصادیق هوبت ایرانی و اسلامی است و از آنجا دولت های غربی با ایران
eae ee aes که
صفحه 49:
صفحه 50:
1
١
/
در معرفى جوامع به ويك ىهاى جمعيتى آنها مانتد تعداد جمعيت» جوان و يبرء روستايى و شهرى.
] بیکار و شاغل بودن جمعیت و... اشاره می کنتد چرا که جععیت هر جامعه. بخشى از هويت آن محسوب
د میشود. چه رابطهای میان جمعیت و هویت جوامع وجود دارد؟
صفحه 51:
احج33كظا3ا سم .مس
شرط بقای هر جامعه. جمعیت آن است. و/ امیتی را تصور كنيد كه جمعيت يك جا لله منقرض شود در آن
صورث. آن جامعه نايود مى شود در صورت نبود ي) تمبود اعضاى جامعه. يسيارى از قعاليأأهاى اقتصادى. سياسى.
جتماعی و قرهنگی بر زمین میماند. انا آيا صرق /اندازة جمعيت. كفايت مىكتد؟ أ آيا يك جمعيت غیرمسئول و
بى تقاوت مى توائد نيازهاى جامعه را يرطرق سازد؟ به نظر شعا جمعيت هر جامعه. بر ثروث. لمنيت. قدرت و منزلث آن
جمعیت یک جامعه چه رابطهاى با هويت أن دارد؟
© ثروت: ثروت يك جامعه به فعاليت اقتصادى. سرمايه كذارى و كارآفرينى و همجنين فرهنك صرفه جويى مردم آن
جامعه بستكى دارد. نه صرفا به جغرافياى غنى آن. ابن جفرافیای ضعیفی دارد ولی ثروتمند است. ايران جغرافياى
غنى اى دارد ولى مشكلات اقتصادى زيادى دارد.
ال امنیت: امنیت هر جامعه ای بیش از هر چیزی به قدرت سياسى كشور بر مى كرد كه بتواند شورش ها و مجرمان
داخلی یا تهدیدهای خارجی را کنترل کند. افزایش جمعیت. اگر اختلافات داخلی داشته باشد. حفظ امنیت داخلی
را مشکل می کند ولی جمعیت زیاد در مقابل تهدیدهای خارجی. یک نیروی دفاعی محسوب می شود.
6 قدرت؛ مر بخف قدرت زیادی حممیته قدرت سفتری انساد مین کنده مقریط برآین که این جمعیت خاسی corgi
سیاسی باشند و در جهت ایدئولوژی خود متحد باشند. همچنین مخالفت با قدرت سیاسی در جمعیت های بزرگ
جدی تر هست و دولت ها برای جلب رضایت جمعیت های بزرگ برنامه های دقیق تری لازم دارند.
9 منزلت یک جامعه در گرو قابلیت ها و شایستگی ها و هنرهای مردم (جمعیت) آن جامعه است. یک جمعیت زیاد
اما بدوی و بی سواد منزلتی در سطح جهانی ندارد. اما یک جمعیت فرهیخته و هنرمند دارای منزلت هست. لکن
کم بودن جمعیت همیشه یک مسئله است. جمعیت زیاد یکی از عوامل مهم بازدارنده و دفاعی هر کشور
صفحه 52:
جوامع مختلف برای تأمین جمعیت مطلوب خود. چه میکنند؟
سیاست های افزايش جمعیت را دنبال می کنند. مثل تشویق خانواده ها به
فرزندآزری» دادن امتیازات مالی بر اساس تولف هر فرونده ۱
هروکی از مره ره لد جهن طیرتی و جؤان اجتماتى بيان شد كدجهان اجتما
پدیدهای معنادار است. همچنین گفته شد که به آگاهیها و معانی مشترکی که oe
اجتماعی براساس آن ساخته میشود. فرهنگ میگویند. آیا اين درس را به یاد میآورید؟
در درس دیگری گفته شد که هویت هر جهان اجتماعی براساس فرهنگ (عقاید و ارزشهای
کلان) آن شکل میگیرد و به همین دلیل از آن به ههویت فرهنگی» تعبیر میشود. LT به یاد
دارید این نکات را در چه درسی آموختید؟
صفحه 53:
يك بار ديكر رابطة آگاهی (معنا6, فرهنگ و هویت جهان اجتماعی را در کلاس بازگو کنیدد
تشریح این رابطه. به شما کمک می کند تا به ey
شما با كسترة Dito ne ares
از طريق گسترش فرهنگ و معانی آن صورت میگیرد. هر عاملی که در سترش فرهنگ پگ
و معانی موثر باشد, در بسط هویت جهان
اجتماعی اثرگذار است. راه گسترش هر
فرهدك. شناختن (انديشيدن). بذيرفتن و 14
عمل كردن به آن است. شناختن و عمل 4
كردن صرفاً از عهدة افراد و اعضاى جهان
اجتماعی برمیآید. اعضای جهان اجتماعی, a4
حامل و عامل فرهنگ و معانی آن هستند. b vy
هرچه حاملان و عاملان یک فرهنگ. و معانی | 4 #۷
آن بیشتر باشند. آن فرهنگ, بسط بیشتری aé
مییاید.
#شجره تمه
صفحه 54:
0
ده
اين رون را به خوبی میتوان در گسترش
معانی و ارزشهای خانواده مشاهده کرد. با
ازدواج و تشکیل خانواده. موذت و رحمت میان زن و مرد ایجاد میشود" با تلد اولین فرزند.
موذت و رحمت میان اعضای خانواده بیشتر میشود و رحمت و مودتی که میان زن و شوهر
وجود دارد. به رابطة فرزند و والدین نیز تسی مییابد. با تولد فرزندان بعدی و بزرگتر شدن
خانواده. این معانی و ارزشها کسترده تر میشود. با گسترش خانوادهها و ایجاد نسبتهایی
چون پدربزرگ. مادربزرگ. خاله. دایی. عقه. عموء پسرعمو و... نظام خویشاوندی شکل
می گیرد که باز هم زمينة گسترش بیشتر موذت و رحمت را فراهم میسازد.
aie | 2 ۳ ۲
صفحه 55:
به همین ترتیب. افزایش جمعیت یک جهان اجتماعی. به منزلة گسترش فرهنگ و معانی آن
ات و کافشن جمعیت یک چهان اجتمامی نیز به Alta معدود شدن کستره آن انت که
میتواند زمینهساز بسط و تسلط جهانهای اجتماعی دیگر باشد. از اين رو تأمين جمعيت أ
اسب برای وهای agli رداق a ceria
هدف اسلام تأسیس جهان اجتماعی توحیدی و گسترش آن است. لازمه تحقق این هدف.
داشتن جمعیت مناسب است. بنابراین اگر اولاً فرهنگ و معنایی که با افزایش جمعیت» بسط
میيابد. فرهنگ حق باشد. نه فرهنگ باطل: ثانیاً افراد و اعضای این فرهنگ نیز حاملان و
عاملان معانی حق باشند. افزایش جمعیت ضروری است. از اینرو پیامبر اسلام (ص» روز
محشر به کثرت پیروان خود مباهات میکند.
فقدان هر کدام از اين شرایط. مانع تحقق جهان اجتماعی توحیدی است!
صفحه 56:
بخوانیم و دایم
كروه سه تغره تسبت به كروه دو نفره. يك عضو. بيشتر دارد كه در اهر فاوت کماهمیتی است. ولیزماتی
كه لين دو كروه را دقيق تر مقيسه كنيم. بىمىبريم كه همین عامل.تفاتهای مهم بهدتبال میآورد.
در گروه دو نفره. كناره كيرى هر يك از اعضاء به نابودى كروه مىانجامد. در واقع كروه دو نفره جيزى غير
از اعضايش تيست و هيج واقعيتى قراتر از اعضاى خود ندارد. در اين كروء. فرد تنها با قردرابطه دار و از
رابطة قرد و كروه (جمع) خبرى نيست. لما زمانى كه كروه دو نفره به كروه سه تغره تبديل مى شود. تفييرات
مهمی رخ میدهد. یک عضو جدید. موجب پیدایش دو رابطة جديد مى شود. غير از رابطة «الف ب» هو
رابطة «الف_ج» وحب_ج» نيز ممکن مى شود بيدايش اين دو رابطة جديد جه نتايجى در هى دارد؟ عضو
سوم مى تواتد تقش واسطه و داور را در ميان دو عضو بيشين ايغا كند و از لين طريق. تنش ها را كاهش دهد
و از فروياشى كروه. بيشكيرى كند يا مى تواند ميان دو عضو ديكر تضاد و تفرقه ايجاد كند و زاين تفرقه
برای وسیدن به منافع خودش استفادهکند. در گروه دو نفره این کنشها براى افراد امكان يذير نبود ولى
در گروه سه تفره ممکن شد. در گروه سه تقره. رابطة فرد و كروه (جمع) امكان يذير مىشود و هر کدام از
اعضا میتوادبه تمایندگی از گرو.چنین کنشهایی را اجام دهد. در کروه سه فرهعلاوه بر اعقما. يديدة.
جدیدی بهنام گروه (جمع) نیز بهوجود مى آيد كه محصول عضویت همان قرد سوم بود.
ايش جمعيت. آثار اجتماعى و فرهنكى ديكرى هم بددنبال مى أورد در كروءهاى كوجك. اعضا مى توائند
با يكديكر ارتباط رو در رو و مستقيم داشته باشند وباداد وستد با يكديكر. تيازهاى خود را برطرف کنند.
ولى وقتى جمعيت يك كروه اقزايش پیداکند و به يك گروه بزرك تبديل شود. روابط متقابل اعضای
آن بیچیهتر میشود و ديكر. روابط بىواسطه ممكن تخواهد يود از لين يس. روابط به كمك نهادهاء
برقرار مى شود. متلا در كرو هاى كوجكتر. مبادلة باياباى. نياز اقتصادى اعضا را برأورده مى ساخت ولى,
براى كروههاى بزركتر. واسطداى ماتند يول. شرورت مییابد.زبتی که یک گروه کوچک تر با آن سخن
میگویند بیچیدگیهای زبان یک گروه بسیاربزرگ را نداد افزایش جمعیت باعث پدیدار شدن مسائل
نوظهورى مىشود كه جهان اجتماعى بايد با استفاده از ظرقيتها و قابليتهاى خود به آنها پاسخ دهد.
جهان اجتماعی با كسترش تهادهای موجود و ایجادتهادهای جدید.برای رقع این مساتل جارهاندیشی
مى كند. هر هاد. مجموعداى از عقايد. ارزشها. هنجارها و نمادهاست كه براى رقع نياز ويزءاى اختصاص
عى يابد ل انرو كسترش نهادى. همان كستوش فرهنك و معائى جهان اجتماعى است. بنابراين لازمة بسط.
هویت جهان اجتماعی افزایش جمعیت است.
صفحه 57:
صفحه 58:
سیاستهای جمعیتی
فرزندآوری نیاز فطری انسانها و تأمین جمعیت. از کار کردهای مهم نهاد خانواده است. ولی ٩
ممکن است در مواقعی اختلال در نهاد خانواده جهان اجتماعی را با کاهش جمعیت مواجه
کند. امروزه جوامع غربی به علتهایی مانند بالارفتن سن ازدواج, افزایش بیثباتی, فروپاشی
خانوادهها و طلاق. رفاهزدگی. عافیتطلبی و مصرف گرایی و به دنبال آن, هزینه پنداشتن * |
فرزندان و... با مستله کاهش جمعیت و عوارضی چون پیری و سالمندی جمعیت مواجهاند.!
د انفد 4 عير
ا كاهش جمعيته شاخص و نشانة جهان اجتماعى متجدد است. زيرا قوام خانواده و فرزنداورى در "كرو محبته ايثارو قداكارى ااست ولى
درجهان متجدد به دليل قردكرابى و اصالت لذتء اين محبت و ايثاركرى كاهش مىيايد كه به فرزندأورى کمتر و کاهش شدید جمعیت
و قرو افتادن این جواسع در چاله جمعیتی میانجامد. هماكتون ابي جوامع براى جبران كلهش جمعيت. سیاستهای تشویقی و همچنین
Anke مهاجران را در دستور کار ود قرار دادن
صفحه 59:
هسرلهی و همکاری مردم برای تأمین جمعیت. LS
Og Soe eae ela, oe ماکان
دیگر باره بنا به ضرورت از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۹۰ سیاست کاهش جمعیت اتخاة و
رشد سالانة جمعیت از ۳/۹ به ۱/۳ درصد کاهش یافت. تداوم اين روند
آیا میتوانید به برخی از آنها اث
کمسابقة زشد سالائ جمعیته زميتة تقییر سیاستهای جمعیتی را
از سال ۱۳۹۰ تجدید نظر در سیاستهای کاهش جمعیت شروع شد و سرانجام
در سال ۱۳۹۳ اصول کلی سیاستهای جمعیتی کشور تصویب گردید.
صفحه 60:
بخوانیم و بدا
هرگونه اقدام به تابودی و حذف فیزیکی کل يا بخشی از جمعیت یک گروه بومی. قومی. مذهبی و... را
نسل کشی یا پاکسازی تسلی میگویند. پدیدة تسل کشی در جههان. نشانگر ابعاد هویتی جمعیت است. در
گذر زمان, تسل کشیهای بسیاری اتجام شده است.
اروبابيان در هجوم به قارة امریکا برای تأمین سلطة خود. به نسلکشی و از بین بردن ساکنان بومی
پرداختند و در یک مقطع پنجاه ساله. يانزده ميليون سرخ بوست را نابود كردند و مناطقی نظیر هائیتی,
کوب نیکاراکونه و سواحل وتزوتلا را که تراکم جمعیتی بالایی داشتند. از جمعیت خالی کردند.
دو نسلکشی در بوستی صورت گرفت: یکی در سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ و دیگری در طول جنگ
۱۹۹۲-۹۵ در سراسر پوستی.
رژیم اشغالگر قدس برای تغییر ترکیب جمعیتی سرزمینهای اشغالی و بیشتر شدن تعداد بهودیان نسبت
به مسلعاتان و اجرای طرحهای توسعهطلباتة خود. من حذف قیزیکی اعراب مسلمان و آواره کردن آنها
به جذب مهاجران بهودی از سراسر دنیا و کوج دادن آنهابه سرزمینهای اشغالی اقدام میکند.
eae ی ره سس
صفحه 61:
«سیاستهای کلّی جمعیت» در جمهوری اسلامیایران اه لاس بیاوریدویه دقت مطالعه
كنيف سپس یک بند از آن رایه دلخواه انتخاب کنید و بگوپید اگر شما یه جای مدیران و مسئولان
کشور بودید یرای تحقق آن چه میکردید.
yey ۱۳*1
۰ ۱ a
اده از جوانی و بالندگی جمعیت برای رشد کشور
8 تشویق خانواده ها به افزایش جمعیت و فرزندآوژی
ف بولجه ها.وابرنامه هايى كه قبلا براى كاهش جمع يي راستفاكة “مي لند.
© رفع موانع ازدواجء تشويق ازدواج و تلاش براى كاهش سن ازدواج ١
© اختضاص تسهيلات ويزه براى مادران بخصوص در دوران باردارى و شيردهى :....
© حمايت از زوج هاى جوان و تحكيم بنيان خانواده
8 احترام و تکریم خانواده
صفحه 62:
منظور از هوبت اقتصادی جامعه چیست؟
به آن دسته از فتلیتهای روزمره که بای تهیه
و تولید وسایل ضروری زندگی و رف تیازهای
ماذی و معیشتی خود و دیگران انجام میدهیم.
کنش اقتصادی می گوبند. کنشهای اقتصادی ماء
بخشی از کتشهای اجتعاعیاند: زیرا در رابطه
با دیگران صورت میگیرند. مجموعة کنشها,
روابط و قواعدی که حول تولید و مصرف کال و
خدمات و توزیع درآمد و ثروت صورت میگیرد.
نهاد اقتصاد را شکل میدهد. میداتید که نهادها
در تعامی جوامع وجود دارند. ولى اتواع و اشكال
متفاوتی دارند. آبا اقتصاد نیز این گونه است؟ در 9 حضور قعال و موثر افراد جاععه در شکل گیری هویت اقتصادی
هر جامعه ای اقتصاد در رابطه با سایر نهادها
شكل مى كيرد وبا آنها تناسب بيدا مى كتد. از این رو یکی از وجوه تعایزجوامع. اقتصاد و مولفههای
ادی آنهاست. متخلور از هویت اقتصادی جامعه چیست؟ شیوههای تقویت و تضعیف آن کدامند؟
ای مالی. دارایی و توان تولید. توزيع و نوع مصرف مردم یک کشور است
و شرایطی مثل لمید به زندگی. آموزش و پرورش و سلامت جامعه به شرایط
#رايش به تور مديريت اقتصادى: رشته های
آایحولت ها مشرهای هد که در تقرت با تسف اقتصاد دولت ها
صفحه 63:
عاليات دهنده نيز هستيم: ولى يه
كمقروش. محتكر. دلال و... هستند ولى يهدليل ضد ارزش بودن. اين كار خود را مخفى مى كنند. آا
الشاذكر هويت التصادى اقراد يست؟
أيا تنها مى توان از هويت اقتصادى اقراد سخن كفت؟ يا ابنكه كرودها. سازمان ها. كشورها و جهانهاى اجتماعى نيز
دارای هویت اقتصادی هستند؟ آيا مجمع خيّرين مدرسهساز. انجمن حمايت از يبعاران خاص. شركت تعاوثى و... كه
دوز هم lg a cae خدحتى يذ تيكرلن لوال كتتد طويت الاتسادى الداراد؟ جوامع متف ني aia Seat
ل دارند از اينرو در معرقى جوامع. به ويزكىهاى التصادى آنها اشاره مى كتند. مثلاً از التصادهاى دانش ينيان: تك
9 محصولى اماننداقتصادنفتى): مفاوم / شكننده دولتى اغيردولتى: سرمايه دارى | سوسباليستى | اسلاه
ویژگیهای هویت التصادى جامعه ما كدامائد؟
صفحه 64:
اقتصاد امروز ما محصول رویدادهای گتشته و عملکرد کنونی ماست. این اقتصاد از سوبی انواع
دستاوردهای اقتصادی مانند گسترش بهرهمندی مردم کشور از آب و برق و گاز و ارتباطات
ایجاد ای مختلف مثل سدها و نی
ای شاخصهای بهداشت و درما
خراییهای تاشی از جنگ. جبران برخی عقبماندگی:
امهاء توسعةٌ ظرفیت تولیدی
محصولات. ار
موفقیتهای علم و فتاوری» سازند
ی تاریخی. مقابله با تحریمها و... را
در پی داشته است
نابرابر امكا:
واز سوى ديكر با معضلاتى جون تورم. بيكارى. وابستكى به نفت. توزيع
تجمل گرایی و غلبه فرهنگ مصرفی و... دست به گریبان است.
از جملة عوامل شك لكيرى اين اقتصاد در طول تاريخ معاصر ايرانء كشف نفت و سرمايههاى
5
و ثروتها مانند صنایع و کارخانجات تولیدی مختلف تبدیل شود: اقا اگر به درستی استفاده
حاصل از فروش نفت به خارجیان بوده است. اگرچه سرمایههای نفتی میتواند به انواع دارا
نشود» میتواند اقتصادی وابسته ایجاد کند که رشد و افول
آن. به قیمت و درآمد نفتی وابسته
شود. آیا دربارة آثار نوساناه
لیمت نفت بر یک اقتصاد وابسته چیزی میدانید؟
صفحه 65:
چنین اقتصادی از آن جهت که درآمد هنگقت و بدون زحمتی ایجاد می کند. باعث شکل گیری
تولید ملی ضعیف و شکنندهای میشود که مستقیم و غیرمستقیم وابسته به نفت است: دولت
بزرگی بهوجود میآید که میکوشد رفاه اقتصادی را به مدد نقت و ه رواج کسب و کاره
افزایش دهد و حتی هزینههای آموزش و بهداشت را - که در بیشتر نقاط دنیا از محل مالياتها
پرداخت میشود - به کمک درآمدهای نفتی تأمین کند.
این وضعیت میتواند در کوتاهسدت احساس رفاه بیشتری را آن هم با توسانات زیاد برای
مردم به ارمقان آورد: اما پایدار نیست. در مقابل وضعیت شکنندهای را بهوجود میآورد که
میتواند مورد سوء استقادة طمعورزان بینالمللی قرار کیرد و از آن بهعنوان ابزاری برای ایجاد
فشار بر جامعه استفاده کنند. اواع تحریمهای اقتصادی نقتی و مالی از سال ۱۳۸۹ تاکنون با
همین رویکرد علیه کشور ما اجرا شده است تا اولاً درآمد نفتی کشور را محدود کنند ثانياً از
انتقال آن به کشور ممانعت ورزند. البته در مقاطع تاريخى مختلق. انواع دیگری از تحریمهای
اقتصادى عليه مردم ما اعمال شده است. در مورد این تحریمها چه میدانید؟
اولین تحریم علیه ایران را بریتانیا در زمان دولت مصدق در هنگام ملی شدن صنعت نفت
انجام داد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و بسته شدن سفارت آمریکا در ایران تحریم های
آمريكا عليه ايران شروع شد و با شروع فعالیت های مربوط به انرژی اتمی. شدت گرفته اند.
۱ جریم,صادرات نفت. تحریم بانک مرکزی ایران تحریم ورود مواد غذایی و دارو به ایران»
ولی سیگاه تحریم نشده است. تحریم فروش هواپیما و قطعات آن به ایران» تحریم
قراردادهای تجاری "مهم با ایران و .-.
صفحه 66:
لهند
هجوم اقتصادى به ايران تاريخى طولائى دارد و در ادوار مختلف از سوى استعماركران غربى
به صورتهاى مختلفى دتبال شده است. اين كار در زمان قاجار با تلاش برای اخت امتيازات
مختلف مانند امتیاز رویتر و رژی و... و در دورة پهلوی از طریق تاراج نفت. فروش جنگافزار
وکالاهای مصرفی و صنابع مونتاژ و تخریب بنیادهای تولید ملی بهویژه روح خودباوری ملت
يران انجام شد. آيا از نقش اصلاحات ارضى در تخريب كشاورزى ايران جيزى مىدانيد؟
ماورزى سنتى احتمال و ee وليشت شوروى مى رفت
oe) BRIE ce ود
صفحه 67:
تهاجم اقتصادی استعمارگران غربی در طول تاريخ. علیه سایر ملتهاء اعمال میشده و در
مقایل واکنشهای آنها را در پی داشته است: چرا که اقتصاده روزن ورود استعمار و نابودی هویت
سیاسی. اجتماعی و فرهنگی جوامع به شمار میرود. کمپانی هند شرقی انگلیس که با ماهیت
اقتصادی و تجاری فقالیت میکرد. عملا بزاری برای هویتزدایی و غارت و چپاول دارابیهای
عظیم مردم هند بود و مقلیمت مردم هند به رهبری گاندی» نموتفای ازواکنش به چنین اقتلماتی
صفحه 68:
a — ا
جهان غرب. هویت خود را براساس اقتصاد شکل میدهد و سرمایهداری, عامل اصلی هويت يابى
# افراد و جوامع غربی است. در این جهان. هویت انسانها و جوامع. بیش از هر چیز به دارایی و
توان اقتصادی آنها وایسته است. جوامع دیگری که به تبعیت از غرب. رویکرد سکولار و دنیوی
دارند. نیز هویت سرمایهداری پیدا می کنند.
این جهان اجتماعی در اقتصاد نیز هیچ مانعی را بر سر راه خود برنمی تابد و در مسیر گسترش
خود. شیوههای اقتصادی غیرسرمایهدرانه را در سراسر جهان نابود میکندا.
1 شیوه سرمایهداری یعتی جستجوی سود از طریی یزار خر
آوردی حداکثر سود است و وسیله آنها
مواد.تکنولوژی»...) برای تضمین حداکثر سود افست.
مى توانند با هدق رقع نازهای خود و دیگرا
آدم استقاده کنند. در طول تاریخ هموا
میدهد «هر کس ترا الهیپیشه کندخداوند را نجاتی بای و راهم میکند و و رز جایی که کما ندا
(طلاق. ؟) «كر اهل شهرها و آیادیهاایمان میآوردند و تقوا بيشه مى کردند به برکات آسمان و زه
«عراق. AF «كر أنان آنجه را از سوی پروردگارشان بر آنها نلزل شده بريا میداشتند از اسمان و زمین روزی میخوردند> (منده
ش دهی» (تبه. ۱۰۲) «تداوند ربا را نبود
صفحه 69:
بنابراین برخی از کشورهای سلطه گر غرب. که از سویی اقتصاد را اساس همه چیز میپندارند
و از سوی دیگره تمامی شیوههای اقتصادی غیرسرمایهداری را نابود شده میبینند. پاشنة
آشیل ایران اسلامی را اقتصاد میدانند: از اينرو جنگ اقتصادی تمام عیاری را علیه کشور ما
8 به راه انداختهاند.
در چنین موقعیتی راه نجات اقتصاد ایران و احیای هویت آن چیست؟ ایران اسلامی, آرمانبازسازی
هویت اقتصادی خود را با اجرای قانین اساسی و سیاستهای اقتصاد مقومتی تعقیب میکند.
اقتصاد مقاومتى. الكوبى از اقتصاد يبشرفته: مستقل و مستحكم لست كه با باور به تعاليم
حیاتبخش اسلام و انکام به ظرفیت های مود مردمی و دولتی. روحیه جهادى. SDE
نوآوری؛ ریسکپذیری, امید. همبستكى؛ و با حضور فعال و مؤثر در تعاملات جهانی: برای مردم
ایران.امنیت. رفاه و پیشرقت توأم با عدالت: و برای جهان اسلام و بشریت الگویی ایرانی -اسلامی
از رشد و شکوفایی را به رمتان میآورد.
صفحه 70:
Som 8 تا یروزی
صفحه 71:
داخلی و خارجی ييشرفت كداماندة
اقتصاد مقاومتی یعنی بتوانیم در تمام بخش های اقتصادی کشوره رفتارهای اقتصادی مان را بهینه کنیم.
ل سا بايق هزيته هاى اضافي را حذف كنيم و مخارج را كاهئن دهيم ودر موض ول ۳۰
دهیم.
ززمزدم باید یاد بگیرند به گونه ای خرج کنند که از اسراف و زیاده روی در امکانات عمومی و
صفحه 72: