تعداد اسلایدهای پاورپوینت : ۲۳ اسلاید تعریف جاهلیت ویژگی های دوران جاهلیت اعراب کاربرد واژه جاهلیت در قرآن جاهلیت مدرن در دنیای امروز

mahdi parsa

صفحه 1:

صفحه 2:
جاهلیت. مدون

صفحه 3:
جاهلیت در اصطلاح ‎obs‏ و حدیث, به دوره عرب پیش از اسلام «جاهلیت» اطلاق شده است. در آن زمان افکار اکثر جامعه کفرآمیز بوده و اعتقادات شرک آمیز در بين مردم رواج داشت:

صفحه 4:
واه «جاهلیت» چهار بار در قرآن آمده است if thas 41 se, Lida Cut a Li 1۳ ‏ز آن 1۳ ول‎ فرا گرفت, ولی گروهی فکر حفظ جانشان آنان را پریشان خاطر و غمگین کرده بود, و درباره خدا گمان ناحق و ناروا هم چون گمان‌هاي جاهلیت مي‌بردند گفتند: آیا مارا در ابن امر [ببروزى] اختيارى هش 1 ‎any‏ تیار همه اخو راب4 دش ‎PAS SU ALLA?‏ دل‌هایشان چیزی را پنهان می‌کنند که برای تو آشکار نمی‌سازند. مىكويند: اكر ما را در این امر [پیروزی] اختیاری بود در اینجا کشته نمی‌شدیم؛ بگو: اگر شما در خانه‌های خود هم بودید کسانی که کشته شدن بر آنان مقر شده بود. يقيناً به سوى خوابكادهاى خود ا ول 1ت راان اسك برلاشطها] ‎cass]‏ این اشت اکه/خد اه ار ادا ای ‎oil sll pales‏ ماه راد ال هاق شمایلت/ باق گروایه اواخد بانیم سینه‌هاست., داناست

صفحه 5:
وقژن فمم تن لاولی وَأقِمْنَ | تین الک وأطقن الله ورشولة "| خن تم تمه و ویمن اسان ون لک تطهيرًا « احزاب/ 33» 7 و در خانههايتان قرار و آرام گیرید, و [در میان نامحرمان و کوچه و بازار] مانند زنان دوران جاهلیت پیشین [که برای خودنمایی با زینت و آرایش و بدون پوشش در همه‌جا ظاهر می‌شدند] ظاهر نشوید, و نماز را برپا دارید و زکات ‎a me‏ بیش زا اطاعت ‎ais‏ جر اين تست که هموار: دا می‌خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بيت [كه به روايت شيعه و سنى ا ل سا طلين أعليممالسلامان] برطرفا نباي راطيا كان 5 ارا له |اسسب] زار همه كناطان و بعاصی] پاک او ‎Slo ASU‏ دار

صفحه 6:
جاهلیت در قرآن آقخکُم امه تتفون" ومن آخسن من الله خكْمَا قوم وقثون «مائده/ 50> پس آیا [با وجود مشعل نبوّت و آیات روشن قرآن در میانشان] داوری جاهلیت را می‌خواهند؟! و برای قومی که یقین [به حقایق] دارند, جه کسی در داوری بهتر از خدا است؟

صفحه 7:
آیاد کن] هنگامی که کافران [یس از قرارداد صلح حدیبیه] دل هایشان را از تعصب و خشم شدید جاهلی آکنده کردند. پس خدا هم آرامشش را بر پیامبرش و موّمنان نازل کرد و روح تقوا را [که حقیقت و جان توحید است] ملازم آنان نمود, و آنان به [روح تقوا] سزاوارتر و شایسته آن بودند؛ و خدا همواره به هر چیز داناست.

صفحه 8:
‎oul‏ های اعراب جاهلی ‏* شرک * شراب خواری ‏۰ فحشاء و زنا ‏" تبرحج ‏* جنگ و خونریزی اعتقادات به انواع خرافات ‏* تعصبات قومی و قبیله ای * فخر فروشی و امتیازات طبقاتی ‏۰ خوردن خوک, خون, گوشت مردگان ‏* ربا خواری ‏* انواع ازدواج و طلاق های گوناگون * زنده به گور کردن دختران

صفحه 9:
۰ پرستش درختان جن پرستی ستاره پرستی

صفحه 10:

صفحه 11:
زانده به كور كردن _دختران

صفحه 12:

صفحه 13:
احزاب/ 33» " و در خانه‌هایتان قرار و آرام گیرید, و [در میان نامحرمان و کوچه و بازار] مانند زنان دوران جاهلیت پیشین [که برای خودنمایی با زینت و آرایش و بدون پوشش در همه‌جا ظاهر می‌شدند] ظاهر نشوید؛ و نماز را برپا دارید و زکات بدهید. و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید. جز این نیست که همواره خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی را از شما ‎HUET TESTOR EA JS) Je‏ حسین علیهم‌السلام‌اند] برطرف نماید. و شما را چنان که شایسته است [از همه گناهان و معاصی] پاك و پاکیزه نگه دارد.

صفحه 14:

صفحه 15:
جنگ و خونریزی جنگ و خونریزی از افتخارات اعراب به شمار می آمد. آنها به بهانه های مختلف به جنگ می پرداختند. گاهی کودکان را قربانی می کردند مثلا پسری خردسال را می آوردند و در ‎gle‏ بت سر می بریدند تا باعث بركت انها شود.

صفحه 16:

صفحه 17:
7 روشن کردن آتش برای باریدن باران ‎ease‏ رین آکاوانر برای ‎ol‏ خوردن گاو ماده 5 بر گردن كان کزایده زیور آلات طلا می آویختند ‏7 اگر از بیماری وبا می ترسیدند در دروازه روستا ده بار صدای ‎EVI‏ از خودشان در می آوردند. ‏ل بستن نخ به درخت برای اطمینان از خیانت نکردن همسرشان. ‎

صفحه 18:

صفحه 19:
خوردن خوک, خون و گوشت مردگان اعراب خوک, خون و گوشت مردگان را می خوردند. آنان هيج ادابی براى قربانى كردن حیوانات نداشتند. حيوانات را براى بت ها و با نام غير خدا قربانى مى کردند.

صفحه 20:

صفحه 21:
ازدواج های گوناگون * نكاح الاستیضاح * نكاج الرهط - سکس كروهى * نكاج البدل ‏ - سکس ضربدرى < نکاح المقت < سکس خانوادگی(محارم) <نکاح الجمع ح سكس كلاب

صفحه 22:
طلاق های گوناگون ایلاء ظهار

صفحه 23:
منابع ‎.١‏ قرآن كريم, ترجمه ناصر مکارم یرای ۲. آی , محمدابراهیم. ‎ele Ue‏ ,استلام» تجدید نظر,و آشافات ابوالقاسم گرجی, تهران, ا دانشگاه تهران. چاپ دوم. خرداد ۶۲۳۶۱ ‎ ‏ارات ‎ ‎ ‎ ‏۳ ابن‌العبری. تاريخ مختصر الدول. تحقتق: انطوان صالقائی یسوّعی, بیروت. دارالشرق. چاپ سوم. ۱۹۹ م ‏۴ این‌خلدون, عبدالرحمن بن محمد. دیوان المبتداً و الخبر فی تاريخ العرب و البربر و من عاصرهم من ذوى الشأن الاكبر. تحقیق: خلیل شجاده, بیروت» دارالفکر, چاپ دوم ۱۴۰۸ 8/ ۱۹۸۸ م. ‏۵ این‌عیدالیر: الاستیعاب فل معرفه الاضحایی: تحلیی: علی محند بجاوی, بیزوت: دارالجیل؛ چاپ اول. ۵۲ ۱۹۲ م. ‏*. ابنكثير: ابوالفداء اسماعیل بن چمر ‎oye alll PHL‏ دارالفکر. ۱۴۰۷ ق/ ۱۹۸۶ م ‏۷ این‌منظور, لسان العرب. احیاء الترات العربی. چاپ اول. ۱۳۰۸ ق/ ۱۹۸۸ م. ‏۸ این‌هشام. السیره اللبریه, تحقیق: مصطفی سقا؛ ابراهیم ابیاری و عبدالحفیظ شلبی, بیروت دارالمعرفه. بی‌تا. ‎٩‏ اسماعیلی, مهدی, «جاهلیت» داثره المعارف قرآن کریم؛ ج٩.‏ تهیه و تدوین پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مرکز فرهنگ و معارف قرآن, ‎ead‏ مسسه بوستان کتاب. چاپ اول» ۱۳۹۱ ش. ‏۰ ائیس, ابراهیم؛ و.... المعجم الوسیط, تهران, دفتر نشر فرهنگ اسلامی, جاپ ششم. ۱۳۷۵ ش. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
10,000 تومان