صفحه 1:
صفحه 2:
جاهلیت. مدون
صفحه 3:
جاهلیت
در اصطلاح obs و حدیث, به دوره عرب پیش از اسلام
«جاهلیت» اطلاق شده است. در آن زمان افکار اکثر جامعه
کفرآمیز بوده و اعتقادات شرک آمیز در بين مردم رواج داشت:
صفحه 4:
واه «جاهلیت» چهار بار در قرآن آمده است
if thas 41 se, Lida Cut a Li 1۳ ز آن 1۳ ول
فرا گرفت, ولی گروهی فکر حفظ جانشان آنان را پریشان خاطر و غمگین کرده بود, و
درباره خدا گمان ناحق و ناروا هم چون گمانهاي جاهلیت ميبردند گفتند: آیا مارا در
ابن امر [ببروزى] اختيارى هش 1 any تیار همه اخو راب4 دش PAS SU ALLA?
دلهایشان چیزی را پنهان میکنند که برای تو آشکار نمیسازند. مىكويند: اكر ما را در
این امر [پیروزی] اختیاری بود در اینجا کشته نمیشدیم؛ بگو: اگر شما در خانههای خود
هم بودید کسانی که کشته شدن بر آنان مقر شده بود. يقيناً به سوى خوابكادهاى خود
ا ول 1ت راان اسك برلاشطها] cass] این اشت اکه/خد اه ار ادا
ای oil sll pales ماه راد ال هاق شمایلت/ باق گروایه اواخد بانیم
سینههاست., داناست
صفحه 5:
وقژن فمم تن لاولی وَأقِمْنَ | تین الک
وأطقن الله ورشولة "| خن تم تمه و ویمن اسان ون لک
تطهيرًا « احزاب/ 33» 7
و در خانههايتان قرار و آرام گیرید, و [در میان نامحرمان و کوچه و بازار] مانند
زنان دوران جاهلیت پیشین [که برای خودنمایی با زینت و آرایش و بدون
پوشش در همهجا ظاهر میشدند] ظاهر نشوید, و نماز را برپا دارید و زکات
a me بیش زا اطاعت ais جر اين تست که هموار: دا
میخواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بيت [كه به روايت شيعه و سنى
ا ل سا طلين أعليممالسلامان] برطرفا نباي راطيا
كان 5 ارا له |اسسب] زار همه كناطان و بعاصی] پاک او Slo ASU دار
صفحه 6:
جاهلیت در قرآن
آقخکُم امه تتفون" ومن آخسن من الله خكْمَا قوم وقثون
«مائده/ 50>
پس آیا [با وجود مشعل نبوّت و آیات روشن قرآن در میانشان] داوری جاهلیت را
میخواهند؟! و برای قومی که یقین [به حقایق] دارند, جه کسی در داوری بهتر از
خدا است؟
صفحه 7:
آیاد کن] هنگامی که کافران [یس از قرارداد صلح حدیبیه] دل هایشان را از
تعصب و خشم شدید جاهلی آکنده کردند. پس خدا هم آرامشش را بر
پیامبرش و موّمنان نازل کرد و روح تقوا را [که حقیقت و جان توحید است]
ملازم آنان نمود, و آنان به [روح تقوا] سزاوارتر و شایسته آن بودند؛ و خدا
همواره به هر چیز داناست.
صفحه 8:
oul های اعراب جاهلی
* شرک
* شراب خواری
۰ فحشاء و زنا
" تبرحج
* جنگ و خونریزی
اعتقادات به انواع خرافات
* تعصبات قومی و قبیله ای
* فخر فروشی و امتیازات طبقاتی
۰ خوردن خوک, خون, گوشت مردگان
* ربا خواری
* انواع ازدواج و طلاق های گوناگون
* زنده به گور کردن دختران
صفحه 9:
۰
پرستش درختان
جن پرستی
ستاره پرستی
صفحه 10:
صفحه 11:
زانده به كور كردن _دختران
صفحه 12:
صفحه 13:
احزاب/ 33» "
و در خانههایتان قرار و آرام گیرید, و [در میان نامحرمان و کوچه و
بازار] مانند زنان دوران جاهلیت پیشین [که برای خودنمایی با زینت
و آرایش و بدون پوشش در همهجا ظاهر میشدند] ظاهر نشوید؛ و
نماز را برپا دارید و زکات بدهید. و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید.
جز این نیست که همواره خدا میخواهد هرگونه پلیدی را از شما
HUET TESTOR EA JS) Je
حسین علیهمالسلاماند] برطرف نماید. و شما را چنان که شایسته
است [از همه گناهان و معاصی] پاك و پاکیزه نگه دارد.
صفحه 14:
صفحه 15:
جنگ و خونریزی
جنگ و خونریزی از افتخارات اعراب به شمار می آمد. آنها
به بهانه های مختلف به جنگ می پرداختند. گاهی کودکان را
قربانی می کردند مثلا پسری خردسال را می آوردند و در
gle بت سر می بریدند تا باعث بركت انها شود.
صفحه 16:
صفحه 17:
7 روشن کردن آتش برای باریدن باران
ease رین آکاوانر برای ol خوردن گاو ماده
5 بر گردن كان کزایده زیور آلات طلا می آویختند
7 اگر از بیماری وبا می ترسیدند در دروازه روستا
ده بار صدای EVI از خودشان در می آوردند.
ل بستن نخ به درخت برای اطمینان از خیانت نکردن
همسرشان.
صفحه 18:
صفحه 19:
خوردن خوک, خون و گوشت مردگان
اعراب خوک, خون و گوشت مردگان را می خوردند. آنان
هيج ادابی براى قربانى كردن حیوانات نداشتند.
حيوانات را براى بت ها و با نام غير خدا قربانى مى
کردند.
صفحه 20:
صفحه 21:
ازدواج های گوناگون
* نكاح الاستیضاح
* نكاج الرهط - سکس كروهى
* نكاج البدل - سکس ضربدرى
< نکاح المقت < سکس خانوادگی(محارم)
<نکاح الجمع ح سكس كلاب
صفحه 22:
طلاق های گوناگون
ایلاء
ظهار
صفحه 23:
منابع
.١ قرآن كريم, ترجمه ناصر مکارم یرای
۲. آی , محمدابراهیم. ele Ue ,استلام» تجدید نظر,و آشافات ابوالقاسم گرجی, تهران, ا
دانشگاه تهران. چاپ دوم. خرداد ۶۲۳۶۱
ارات
۳ ابنالعبری. تاريخ مختصر الدول. تحقتق: انطوان صالقائی یسوّعی, بیروت. دارالشرق. چاپ سوم.
۱۹۹ م
۴ اینخلدون, عبدالرحمن بن محمد. دیوان المبتداً و الخبر فی تاريخ العرب و البربر و من عاصرهم من
ذوى الشأن الاكبر. تحقیق: خلیل شجاده, بیروت» دارالفکر, چاپ دوم ۱۴۰۸ 8/ ۱۹۸۸ م.
۵ اینعیدالیر: الاستیعاب فل معرفه الاضحایی: تحلیی: علی محند بجاوی, بیزوت: دارالجیل؛ چاپ اول.
۵۲ ۱۹۲ م.
*. ابنكثير: ابوالفداء اسماعیل بن چمر oye alll PHL دارالفکر. ۱۴۰۷ ق/ ۱۹۸۶ م
۷ اینمنظور, لسان العرب. احیاء الترات العربی. چاپ اول. ۱۳۰۸ ق/ ۱۹۸۸ م.
۸ اینهشام. السیره اللبریه, تحقیق: مصطفی سقا؛ ابراهیم ابیاری و عبدالحفیظ شلبی, بیروت دارالمعرفه. بیتا.
٩ اسماعیلی, مهدی, «جاهلیت» داثره المعارف قرآن کریم؛ ج٩. تهیه و تدوین پژوهشگاه علوم و فرهنگ
اسلامی و مرکز فرهنگ و معارف قرآن, ead مسسه بوستان کتاب. چاپ اول» ۱۳۹۱ ش.
۰ ائیس, ابراهیم؛ و.... المعجم الوسیط, تهران, دفتر نشر فرهنگ اسلامی, جاپ ششم. ۱۳۷۵ ش.