کسب و کار استارتاپ و کارآفرینی

جایگاه مراکز رشد در توسعه کارآفرینی

jaygahe_marakeze_roshd_dar_tose_kar_afarini

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [1 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جایگاه مراکز رشد در توسعه کارآفرینی”

جایگاه مراکز رشد در توسعه کارآفرینی

اسلاید 1: جايگاه مراكز رشد(Incubator) در توسعه كارآفريني خسرو سلجوقيعضو هيات علمي معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري ومديركل دفتر توسعه امور كارآفرينان وزارت كار و امور اجتماعيksaljoghi@yahoo.com86/12/7www.karafarini.gov.ir

اسلاید 2: دانايي چيست؟دانايي تركيبي از« تجربيات، ارزش ها»، اطلاعات موجود و نگرش كارشناسي نظام يافته است. دانايي خاص افراد نيست و سازمان ها هم داراي ذخائري از دانايي هستند. اطلاعات و دانايي، منابع توليد دانايي هستند و برخلاف بسياري از منابع ( مواد اوليه، منابع مالي، منابع انساني و.. ) هنگام مصرف مستهلك نمي شوند، بلكه با مصرف، بيشتر رشد مي كنند.

اسلاید 3: اقتصاد دانايي محور چه نوع اقتصادي است؟(قسمت اول)در اين اقتصاد، ارزش افزوده صرفاً ناشي از توليد كالاهاي مصرفي نيست بلكه ابزارهاي توليد نيز اهميت خود را از دست داده و ارزش ثانويه پيدا كرده است.در اين اقتصاد، مهمترين عامل، توليد نيروي كار و سرمايه نمي باشد، بلكه دانايي و فنّاوري است. نمونه آن تعداد شركتهاي چند ميليارد دلاري جهان نظير Nike و سيليكون گرافيك مي باشد كه نه كارگاهي دارند و نه كارگري و تمام ثروت آنها در جوازهاي امتياز علمي ( پتنت ها)يشان ذخيره شده است و روز به روز رو به افزايش است.

اسلاید 4: اقتصاد دانايي محور چه نوع اقتصادي است؟(قسمت دوم)اقتصاد دانايي، اقتصاد كميابي منابع نيست بلكه اقتصاد فراواني منابع است. در اقتصاد دانايي، دانايي به كالا تبديل شده و به فروش مي رسد. لذا بازارهاي مجازي براي مبادله دانايي در جهان شكل گرفته است.اين اقتصاد مبتني بر توليد، توزيع، و مصرف « دانايي» يا همان «اطلاعات» است .توليد ثروت در اين بازار مبتني بر مبادله« اطلاعات و دانايي» است.در اقتصاد دانائي، دانايي به مصرف مي رسد و به صورت فنّاوري به فروش مي رسد.

اسلاید 5: اقتصاد دانايي محور چه نوع اقتصادي است؟(قسمت سوم)كشورهايي كه با عنوان « رهبران فنّاوري» دنيا معرفي مي شوند، بيشترين بهره برداري را از دانايي به عمل آورده و نه تنها آنرا توليد كرده و در اقتصاد به مصرف رسانده اند بلكه نقش عمده اي هم در صادرات آن ايفا مي‌كنند.اقتصاد دانايي، اقتصاد بدون وزن است. در اين اقتصاد بجاي كارخانه هاي بزرگ و مراكز اداري عظيم، مدارهاي پيچيده و كوچك، فكرها ( ايده ها) قرار گرفته اند و آنچه ارزش آفرين است از نوع فكري و غير قابل لمس و بي وزن است.در اقتصاد دانائي سهم قابل توجهي از توليد ناخالص ملي و داخلي(GDP,GNP) از رشته فعاليتهاي مبتني بر دانايي نظير صنايع داراي فنّاوري عالي و متوسط، خدمات مالي و تجاري مبتني بر اطلاعات و دانايي، و فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي حاصل مي شود.

اسلاید 6: شمارهموضوعقديم جديد۱داراييماشين آلاتانديشه۲معيار ثروت كالادانش۳مواد خام اتمبيت۴كار دستي مغزي۵مشخصه اقتصاد توليد انبوهابداعات و اختراعات۶رقابت جهاني براي كالابراي كالا و وام اعتبار۷سرمايه گذاري درخريد مواد جديدخريد فكر و انديشه جديد۸قيمت ها روندصعودي دارندنزولي دارند۹تغييرات سريعدوره‌اي استدائمي است۱۰بهره وريرا بايد بالا برد خودبخود بالا مي رودتفاوت اقتصاد دانايي محور بااقتصاد قديم چيست؟(قسمت اول)

اسلاید 7: شمارهموضوعقديم جديد11نوسانات اقتصاديوجود داردوجود ندارد12اشتغال در كارخانجاتمادام العمر استمادام العمر نيست13حركت سرمايه بين چند كشور استبين تمامي كشورها است14بيكاري هميشه وجود داردكلاً از بين مي رود15هزينه توليد روند صعودي داردروند نزولي دارد16ارزش ..... حاصل مي‌شوداز كميابياز پريابي17منحني تقاضا از چپ به راستنزولي استصعودي است18منحني عرضه از چپ به راستصعودي استنزولي است19توليد كننده با مصرف كننده مستقيماً رابطه ندارد و نياز به واسطه استمستقيماً رابطه برقرار مي كند و نظرات مشتري را در توليد اعمال مي‌كند20بازارهاكمتر داراي مشخصات رقابت كامل هستنداغلب بازارها داراي مشخصات رقابت كامل هستندتفاوت اقتصاد دانايي محور بااقتصاد قديم چيست؟(قسمت دوم)

اسلاید 8: شمارهموضوعقديم جديد21بازارهاداراي مكان و زمان معين هستندبي زمان و بي مكان هستند22بانكها داراي مكان و زمان معين هستندبي زمان و بي مكان هستند23جنگل ها رو به نابودي مي روندكمتر مورد تجاوز قرار مي گيرند24فرار مغزهازياد مي شودكم مي شود25سود روندنزولي داردصعودي دارد26آلودگي هوازياد مي شود كم مي شود27ترافيك اتومبيل هازياد استكم است28بيكاري پنهانوجود داردوجود ندارد29صرفه جويي كم است زياد است30نرخ بهره بانكي افزايش يابنده استكاهش يابنده استتفاوت اقتصاد دانايي محور بااقتصاد قديم چيست؟(قسمت سوم)

اسلاید 9: شمارهموضوعقديم جديد31رشد اقتصاديهمراه با تورم استعاري از تورم است32بين بيكاري تورمرابطه جايگزيني است رابطه جايگزيني نيست33بهره برداري صرفاً ازچيزهاي مادي ايده ها، انديشه ها و چيزهاي مادي 34هزينه هاي توليد مادي دانش و مادي 35عامل رشد اقتصادي سرمايه و سرمايه گذاري مادي سرمايه گذاري انساني 36كارايي كم استزياد است37دارايي با وزن استبي وزن است38دارايي با رنگ استبي رنگ است39عوارض گمركي توسط يك دولت به تنهاييقابل اجرا نيست قابل اجرا است40دانش در ارزش افزودهسهم كمتري داردسهم بيشتري داردتفاوت اقتصاد دانايي محور بااقتصاد قديم چيست؟(قسمت چهارم)

اسلاید 10: شمارهموضوعقديم جديد41قيمت و ارزش بستگي داردبه مورد يك اطلاع مشابه براي افراد مختلف در زمان هاي مختلف تفاوت مي كندبه مورد بستگي ندارد42ارتباط به بين اجزا اقتصادكمتر استبيشتر است 43اثرات شبكه كمتر استبيشتر است44جهاني شدن كمتر استبيشتر است45سريع الانتقال و انعطاف پذيري كمتر استبيشتر است46قيمت هاي تبعيضي كم و مخفي استزياد و علني است47انگيزه تبعيض در قيمت ها كمتر به وجود مي آيدبيشتر به وجود مي آيد48فنّاوري ايجاد تبعيض در قيمت هاكمتر به وجود مي آيدبيشتر به وجود مي آيد49محرمانه ماندن اطلاعات امتياز استعدم امتياز است50براي اعمال تبعيض قيمت ها وجود انحصار لازم استوجود انحصار لازم نيستتفاوت اقتصاد دانايي محور بااقتصاد قديم چيست؟(قسمت پنجم)

اسلاید 11: شمارهموضوعقديم جديد51حداكثر كاركنان يك سازمان غير دانش محورند دانش محورند 52اقتصادكمتر باز استبيشتر باز است53تورم در سطح جهانزياد مي شود كم مي شود54سود مارجين (حداقل)زياد مي شودكم مي شود55ارزش گذاري بازار بورسپايين مي آيدبالا مي رود56نرخ طبيعي بيكاري بيش از قبل مي شودكمتر از قبل مي شود57%70 كارآفرينانكوچك هستند كه به آنها Gazelles مي گويندبزرگ هستند58خوشه هاي صنعتي كم استزياد است59نسبت به مشاغل بيشتر توجه به كميت استبيشتر توجه به كيفيت است60توجه مشاغل نسبت به اقتصاد داخلي استنست به اقتصاد جهاني استتفاوت اقتصاد دانايي محور بااقتصاد قديم چيست؟(قسمت ششم)

اسلاید 12: شمارهموضوعقديم جديد61توجه به هوشمندي كسب و كار نسبت به اقتصاد داخلي است بيشتر توجه به كيفيت است62سطح مهارت كاركنان كم است زياد است 63زير ساخت هاي لازم براي ابداعات كم است زياد است 64كيفيت زندگي پايين است بالا است 65موفقيت هاي منطقه اي كم است زياد است 66رشد IT كم است زياد است 67نوسانات اقتصادي وجود دارد وجود ندارد 68سهم IT در تشكيل سرمايه كم است زياد است69سرعيت و مقياس نوآوري كم است زياد است70اتلاف منابع زياد است كم است تفاوت اقتصاد دانايي محور بااقتصاد قديم چيست؟(قسمت هفتم)

اسلاید 13: شمارهموضوعقديم جديد71بازارها با ثبات پويا 72دامنه رقابت ملي جهاني 73مشكل سازماني داراي سلسه مراتب و بروكراتيك شبكه اي و كارآفريني زياد74اهميت بالقوه جغرافيايي تجهيز كسب و كارها كم زياد7576سازماندهي توليد توليد انبوه توليد تابمند 77مهمترين عامل توليد كار و سرمايه نوآْوري و دانش 78مهمترين فناوري محركه مكانيزاسيون ديجيتاليزاسيون 79منبع مزيت رقابتي پايين آوردن هزينه ها به وسيله صرفه جويي ها ابداع، كيفيت ، بازار بي زمان، و هزينه 80اهميت، تحقيق و توسعه متوسط زيادتفاوت اقتصاد دانايي محور بااقتصاد قديم چيست؟(قسمت هشتم)

اسلاید 14: شمارهموضوعقديم جديد81رابطه با بنگاههاي اقتصادي ديگر به تنهايي اتحاد و همكاري 82هدف سياستگزاري اصلي اشتغال كامل دستمزد و درآمد بالاتر مهارت هاي گسترده 83مهارت ها مهارت هاي معين شغلي مهارته هاي گسترده، كارآموزشي متقاطع84حد آموزش كسب يك مهارت يادگيري مادام العمر 85روابط مديريت با نيروي كار تخاصمي همكاري 86ماهيت اشتغال ثابت مخاطره آميز و فرصت طلبانه 87رابطه بين دولت و كسب و كار وضع مقررات پشتيبان بنگاه هاي اقتصادي، ابداع و رشد 88رابطه عرضه و تقاضاعرضه تقاضا را مي آفريندتقاضا عرضه را مي آفريند 89نظريه هاي اقتصاد نئوكلاسيك در ان صادق استدر آن صادق نيست 90داراي ماهيت تكاملي نيست است تفاوت اقتصاد دانايي محور بااقتصاد قديم چيست؟(قسمت نهم)

اسلاید 15: شمارهموضوعقديم جديد91كار در حد معمول انجام مي شود بيش از حد معمول انجام مي شود 92امنيت شغلي زياد است كم است 93خريد گران و كند انجام مي شود ارزان و سريع انجام مي شود 94حاكميت مصرف كننده زياد است كم است 95خريد گران و كند انجام مي شود ارزان و سريع انجام مي شود 96حاكميت مصرف كننده زياد است كاركنان دانش محور است97اختلاف طبقاتي بين كارگر و سرمايه دار است بين دو گروه كارگر است. كارگران معمولي و كارگران دانش محور 98فقر و فقير مالي است اطلاعاتي است99بيمه بيكاري رايج است كم شدن درامد رايج است 100براي بقا در بازار جريان مداوم سرمايه مهم است ايده ها مهم است تفاوت اقتصاد دانايي محور بااقتصاد قديم چيست؟(قسمت دهم)

اسلاید 16: نشانگرهاي اقتصاد دانايي (1)جواز امتياز علمي(پتنت) داده شده به ساكنان(ميليون نفر) درآمد حاصل از حق امتيازات و مجوزهاي علمي به ازاي دلار براي هر يك هزار نفر تعداد بهره گيران از اينترنت در هر هزار نفر

اسلاید 17: نشانگرهاي اقتصاد دانايي (2)سهم صادرات فنّاوري عالي از كل صادرات صنعتي صنايع فنّاوري عالي: به صنايعي گفته مي شود كه بيش از 4 درصد از گردش مالي خود را صرف تحقيق و توسعه مي‌كند. ( فنّاوري ارتباطات و اطلاعات، داروسازي)صنايع فنّاوري متوسط: به صنايعي گفته مي شود كه بين 1 الي 4 درصد از گردش مالي خود را صرف تحقيق و توسعه مي‌كند. ( خودرو، شيميايي)

اسلاید 18: چه عواملي دانايي را افزايش مي دهد؟سرمايه انساني فنّاوري ارتباطات واطلاعات شكل گيري فرايند نوآوري سرعت عمل در نوآوري تبديل هر چه سريعتر ايده به محصول و خدمات عرضه آن نه در سطح محلي يا منطقه اي، بلكه در سطح جهاني

اسلاید 19: ديدگاه دانايي محور چه نوع ديد گاهي است؟ديدگاه آينده:جذب منابع انسانيجذب داناييجذب فنّاوريديدگاه نفتي: جذب اعتبارات از دولتاستقرار صنايعاجراي پروژه هاي مليديدگاه جديد:جذب سرمايه گذارانجذب گردشكر

اسلاید 20: درصد نرخ بازگشت سرمايهامور كشاورزي 12-4 (Agriculture)امور صنعتي 20-10 (Industry) فنّاوري پيشرفته 40 ) (High technology امور نظامي 50 (Military) امور سياسي 100 ) (Politicمواد مخدر 300 (Drug) تحقيق و توسعه 3000 (Research & development)

اسلاید 21: برآورد اشتغال نيروي انساني دنيا در سال 2045كشاورزي 3 درصدصنعت 4 درصدخدمات 93 درصد

اسلاید 22: ارتباطات و رسانه‌ها بيش از 70درصد افقها و چالشهاي رسانه‌هاي جديد از منظرگاه اقتصاديارتباطات و رسانه‌هاي جديد بزرگترين مولد رشد ناخالص ملي كشورها در دهه آيندهساير موارد كمتر از 30درصد

اسلاید 23: برآورد نيروي شاغل هندي در ITدر سال 2010 سرمايه گذاري دنيا 40000 ميليارد دلار%40 آن در دو بخش كشاورزي و صنعت %60 آن در بخش خدمات (24000 ميليارد دلار)%10 از بخش خدمات به نرم افزار اختصاص خواهد داشت. (2400 ميليارد دلار)%30 از بازار نرم افزار توسط هنديها اشغال شود.حقوق هر هندي 1000 دلار در سال است.لذا 72 ميليون هندي در اين بخش شاغل خواهد شد.ابرار اقتصادي شماره 2186-23/11/84

اسلاید 24: تغيير راهبرد هنديها به جمعيتيك ميليارد نفر انسان داريم، چگونه شكم آنها را پر كنيم؟يك ميليارد نفر نيروي انساني داريم، چگونه آنها را كارآفرين كنيم؟

اسلاید 25: تغيير راهبرد اشتغال1- دادن ماهي 2- دادن تور ماهيگيري3- ياد دادن توربافي4- ياد دادن ماهيگيريياد دادن اينكه غير از ماهي هم هست0(بكارگيري هوش)

اسلاید 26: خطر پذيري سرمايه‌گذاريسوئيس 1/5 درصدايران 42/5 درصد

اسلاید 27: مقايسه اقتصاد ايران و تركيهايران دومين توليدكننده نفت اوپك و دومين دارنده گاز دنيابه لحاظ معادن و منابع هم جزء 10 كشور اول دنيا به لحاظ جمعيت و وسعت هم رتبه 17و 18 داريم.در جدول درآمد سرانه رتبه 60 داريم.تركيه بدون نفت و گاز رتبه 46 را داراست.درآمد ايران در سال 85، 131 ميليارد دلار از نفت و گاز خواهد بود.تركيه بايد 1300 ميليارد دلار كالا و خدمات توليد و با سود خالص %10 صادر كند تا 130 ميليارد دلار درآمد داشته باشد.شرق شماره 778—18/3/85

اسلاید 28: مقايسه بهره وري ايران و دنياكاهش بهره ‌وري از اوايل جنگ %1/65 به % 0/64 در سال 84توليد ناخالص داخلي در سال 84 با بهره ‌وري%1/65، 464 ميليارد دلارتوليد ناخالص داخلي با بهره ‌وري%0/64، 180 ميليارد دلار در ساير كشورها رشد بهره‌ وري به %2/65 رسيده است.يعني توليد ناخالص داخلي با بهره ‌وري%2/65، 745 ميليارد دلاراز 131 ميليارد دلار 50 ميليارد دلار يارانه مي‌دهيم آنهم نه براي رفاه بلكه براي قاچاقدراهداف برنامه چهارم %2/5از رشد %8 از بهره وري يعني %1/33شرق شماره 778 —18/3/85

اسلاید 29: فكر كردن چيزهاي جديد كارآفرين مخترعتوليد چيزهاي جديدخلاقيتنوآوريمشخصات نيروي انساني مورد نيازIT

اسلاید 30: ايجاد هماهنگي در فرايند توليد كارآفرين مديرايجاد تغيير در توليدمديريتنوآوريمشخصات نيروي انساني مورد نيازIT

اسلاید 31: دانايي جديد افزايش كارآفرينيدانايي قديميافزايش اطّلاعاتكارآفريني موتور توسعه فنّاوري اطّلاعات و ارتباطات

اسلاید 32: نقش مراكز رشد و پارک هاي علم و فنّاوري در اقتصاد دانايي فنّاوري ارتباطات و اطلاعاتسرمايه انسانينوآوري و ايجاد جريان دانائياقتصاد داناييتوانائي توليد و انتشار داناييتوانايي تبديل ايده به محصولتوانايي ثبت و فروش دانائي و فنّاوري پارک هاي علم و فنّاوري دانشگاه ها ومراکز تحقيقاتيافزايش دانائي شرکتهاي موجودافزايش دانائي و کمک به ايجاد شرکتهاي جديدافزايش دانائي و جذب سرمايه خارجي پژوهش و تربيت نيروي روز آمد پژوهش و توسعه مرزهاي دانش پژوهش و توسعه کاربردهاي علوم پژوهش و توسعه محصولات پژوهش و توسعه روش ها پژوهش و توسعه فنّاوري

اسلاید 33: اهميت مراكز رشد و پارك‌هاي علم و فنّاوري در توسعه دانايي محور طبق آمارهاي به دست آمده، از بررسي‌هاي انجام گرفته، %75 افراد يك جمعيت، نظاره‌گر بدون ايده و بدون عمل مي‌باشند. %12 عملگرا بدون ايده و فاقد خلاقيت مي‌باشند. %12 خلاق و مستعد ايده‌دهي ولي عملگرا نيستند و فقط حرف مي‌زنند و %1 جمعيت خلاق و ايده پرداز مي‌باشند كه در اصل پارك‌ها و مراكز رشد بايد سعي كنند تا اين %1 از جمعيت را جذب نمايند.

اسلاید 34: آسيب پذيري پارك‌هاپارك‌هاي علمي در اصل با هدف انگيزش خلاقيت و نوآوري بر پا مي‌شوند. اما نقطه آسيب پذيري آنها نيز درست همين هدف است.ضعف نيروي خلاق و نوآور ريشه در نوع نظام آموزشي كشورها دارد.نظام آموزشي خشك و فرسوده كه بجاي ”يادگيري“ به “آموزش محض“ تاكيد مي‌كند.افراد“كارجو“ به جاي افراد“كارآفرين“ تربيت مي‌كند.

اسلاید 35: انكوباتور( Incubator) چيست؟ محفظه اي شيشه اي كه بچه هاي نارس به هنگام تولد براي مدت كوتاهي براي كسب تطابق با محيط طبيعي در آن نگهداري مي شوندخصوصيات انكوباتور هاي پزشكي:صفر و يك بودن زمان كوتاه استقلال بچه حمايتهاي نوري حمايتهاي دمائي حمايتهاي داروئي

اسلاید 36: نهاد مركز رشد يا ( Incubator) چيست؟ مركز رشد ترجمه فارسي انكوباتور مي باشد و خارجي ها از واژه انكوباتور استفاده مي كنند كه اين واژه برگرفته از انكوباتورهاي پزشكي مي باشد و اين واژه با توجه به خصوصيات انكوباتورهاي پزشكي، مفاهيم مورد نياز را تامين و تداعي مي كند.

اسلاید 37: ورودي و خروجي مراكز رشدچيست؟ ورودي: اشخاص حقيقي يا حقوقي داراي ايدهخروجي: اشخاص حقوقي داراي ايده به محصول يا خدمات رسيده قابل عرضه در بازار (تاجر) مراكز رشدفارغ التحصيلان و کارآفرينان بدون سرمايه بدون شناخت بازارهاي بالا دستو پايين دست تاجر با سرمايه مناسب آشنا با روش انجام کار مسلط به بازارهاي بالادست و پايين دست

اسلاید 38: در مركز رشد چه خدماتي ارائه مي شود؟ (قسمت اول) خدمات پشتيبانی (خدمات اسكان ، دسترسي به تلفن و دورنگار، مبلمان اوليه فضاها، كارپردازي و خدمات دبيرخانه‌اي، امكان استفاده از اتاق‌هاي كنفرانس، تجهيزات سمعي و بصري و دستگاه‌هاي فتوكپي و تكثير ) خدمات اطلاع‌رساني (دسترسي به اينترنت، دسترسي به كتابخانه و مراكز اطلاع رساني و نرم‌افزارهاي رايانه‌اي)خدمات مشاوره‌اي و آموزشي (مشاوره‌هاي مديريتي، مالي و بازرگاني، خدمات حسابداري و حقوقي، برگزاري سمينار و يا كارگاه‌هاي آموزشي مورد نياز براي شركت هاي تازه تاسيس)

اسلاید 39: در مركز رشد چه خدماتي ارائه مي شود؟ (قسمت دوم)خدمات پشتيباني فني (ارائة خدمات فني و مهندسي، استفاده از امكانات آزمايشگاهي و كارگاهي) خدمات مالي و اعتباري (امكان استفاده از اعتبارات خدماتي و تحقيقاتي، كمك به دسترسي به منابع مالي و جذب سرمايه‌گذاران، تسهيل در جذب طرحها و پروژه‌هاي تحقيقاتي)

اسلاید 40: اهم دستاوردهاي مورد انتظار از فعاليتهاي پارک ها و مراکز رشد علم و فنّاوري - گسترش واحدهاي تحقيقاتي و شرکت هاي خدمات مهندسي و تکميل چرخه تحقيقات - توسعه فرهنگ کارآفريني و ايجاد اشتغال مولد براي فارغ التحصيلان جوان - کاربردي کردن و تجاري سازي نتايج تحقيقات - نوسازي صنايع موجود از رهگذر جذب و انتقال فنّاوري - جذب و حفظ نخبگان علمي کشور در طرح هاي تحقيقاتي و توليدي با کيفيت بالا (فنّاوري برتر)

اسلاید 41: تاريخچه شهر كهاي علمي و تحقيقاتي-پاركهاي علم و فنّاوري- مراكز رشد در دنيا با توجه به توسعه اقتصاد از كشاورزي به صنعتي و از صنعتي به دانايي محوري ،تمركز بر ايجاد مراكز فوق نيز در كشورهاي توسعه يافته اين سير تطور را طي نموده است.مدتي بر شهرك سازي تمركز شده بود .شهرك مجموعه اي از چندين مركز رشد، پارك، واحد R&D ، دانشگاه، پژوهشگاه، سينما، خانه مسكوني، و كليه مايحتاج يك زندگي در شهر هاي معمولي لكن براي گروهي خاص بود.

اسلاید 42: شهرك علمي و تحقيقاتي مركز رشد Aمركز رشد Bشركت َAسينما Nپارك Nپارك Aخدمات زندگيخانه‌هاي مسكونيشركت َCشركت َBشركت َA

اسلاید 43: پس از هزينه 15 ميليارد دلاري شهرك تسوكوبا ژاپن و عدم بهره وري اقتصادي، كشورها از تمركز بر شهرك سازي كاسته و به ساخت پاركهاي علم و فنّاوري متمركز شدند.چرا شهرك سازي از رونق افتاده است ؟

اسلاید 44: تعريف پارک علم و فنّاوريپارك علم و فنّاوري[1] (Science & Technology Park):سازماني است كه بوسيله متخصصين حرفه‌اي مديريت مي‌شود و هدف اصلي آن افزايش ثروت در جامعه از طريق ارتقاء فرهنگ نوآوري و رقابت در ميان شركت‌هاي حاضر در پارك و مؤسسه هاي متكي بر علم و دانش است. براي دستيابي به اين هدف يك پارك علمي، جريان دانش و فنّاوري را در ميان دانشگاهها، موسسه هاي تحقيق و توسعه، شركت‌هاي خصوصي و بازار، به حركت انداخته و مديريت مي‌كند و رشد متكي بر نوآوري شركت‌ها را از طريق مراكز رشد و فرآيندهاي زايشي تسهيل مي‌كند. پارك‌هاي علم و فنّاوري همچنين خدمات مناسب ديگري به همراه فضاهاي كاري و تسهيلات با كيفيت بالا فراهم مي‌نمايند. تعريف ارائه شده توسط انجمن بين المللي پارک هاي علمي (IASP) انواع مختلف پارک هاي علمي در جهان از قبيل پارک هاي فنّاوري ، پارک هاي تحقيقاتي ، قطب هاي فنّاوري و مناطق فنّاوري را شامل مي شود . [1] - (stp)

اسلاید 45: تعداد پاركهاي موجود جهان تا سال 2002

اسلاید 46: در سالهاي اخير با توجه به بازدهي و تغيير فنّاوري هاي متوسط به فنّاوري هاي عالي بر ساخت مراكز رشد بيشتر تمركز شده است.چرا توسعه مراكز رشد رونق يافته است ؟

اسلاید 47: تاريخچه شهركهاي علمي و تحقيقاتي – پارك هاي علم و فنّاوري- مراكز رشد در ايران در ايران شهرك علمي و تحقيقاتي اصفهان بر اساس مصوبه شماره مورخ1371 شوراي گسترش آموزش عالي مجوز تاسيس گرفت . لكن بدليل عدم مطالعه و تامين منابع مناسب در حد يك مصوبه باقي ماند و مديران باهوش و علاقه مند در شهرك با تغيير و انتخاب راهبرد ايجاد مركز رشد بجاي ايجاد شهرك در فضاي استيجاري موجب شد كه طرح ايجاد شهرك در برنامه هاي بلند مدت باقي بماند.علاوه بر اين شهرك، شهرك كاوش در كيلومتر15بزرگراه كرج – قزوين و امثالهم نيز از سال1369 در حد تابلو موجود هستند.مجتمع عصر انقلاب از سال 1373 توسط سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي كشور در كيلومتر 10 تهران نيز راه‌اندازي شده است.

اسلاید 48: پراكندگي شهرك‌هاي علم و فنّاوري تعداد 2 شهرك

اسلاید 49: در خصوص صدور مجوز پارك علم و فنّاوري نيز تعدادي با تغيير نام ايجاد شده اند پارك علم و فنّاوري خراسان از تغيير نام سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي خراسان پارك علم و فنّاوري سمنان از تغيير نام سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي سمنان پارك علم و فنّاوري فارس از تغيير نام سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي فارس پارك علم و فنّاوري اراك (مركزي) از تغيير نام سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي اراك پارك علم و فنّاوري يزد از تغيير نام سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي يزد پارك علم و فنّاوري آذربايجان شرقي از تغيير نام سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي آذربايجان شرقي پارك علم و فنّاوري گيلان از تغيير نام سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي گيلانپارك علم و فنّاوري كرمان از تغيير نام سازمان پژوهش هاي علمي و صنعتي كرمان پارك علم و فنّاوري دماوند غير دولتي طي مجوز شماره3880/21مورخ 2/9/81 پارك علم و فنّاوري پرديس نيمه دولتي طي مجوز شماره3570/103مورخ7/12/83

اسلاید 50: پراكندگي پارك‌ها ي علم و فنّاوري تعداد 18پارك

اسلاید 51: كارگروه تدوين آيين نامه مراكز رشد و پارك هاي علم و فنّاوري تدوين آئين نامه مراكز رشد و پارك هاي علم و فنّاوري از مهر ماه 1381 به گروه كارشناسي سه نفره زير سپرده شد:1- دكتر علي كشميري- عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي اصفهان و رئيس فعلي شهرك علمي وتحقيقاتي اصفهان2- دكتر علي دوائي – عضو هيات علمي دانشگاه علم و صنعت و مشاور معاون فنّاوري وزارت علوم، تحقيقات و فنّاوري 3- مهندس خسرو سلجوقي – عضو هيات علمي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و معاون فنّي دبير خانه شوراي عالي اطّلاع رساني آئين نامه مراكز رشد طي شماره 159/22 مورخ 17/1/82 به تصويب شوراي گسترس آموزش عالي رسيد و ابلاغ شد.آئين نامه پارك‌هاي علم و فنّاوري طي شماره 160/22 مورخ 17/1/82 به تصويب شوراي گسترس آموزش عالي رسيد و ابلاغ شد.

اسلاید 52: آغاز مراكز رشد به موازات تدوين آئين نامه ، بر اساس ضوابط و كاربرگ مقدماتي نسبت به اطلاع رساني براي داوطلبين اخذ مجوز مركز رشد فنّاوري ارتباطات و اطلاعات از طريق سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور طي شماره 03/1377.3 ش مورخ 1381/7/29 به مراكز ذيربط ارسال شد. تعداد 32 درخواست دريافت و 13مركز در 1381/3/10 مجوز اخذ كردند.

اسلاید 53: پراكندگي مراكز رشد علم و فنّاوري تعداد47مركز رشد

اسلاید 54: از سال 1381 تاكنون 18 پارك علم و فنّاوري و 47مركز رشد واحدهاي فنّاور تاسيس شده است. 12مركز رشد داراي مجوز در پارك‌ها مستقر، 20مركز رشد واحدهاي فنّاور، دانشگاهي بوده و 15مركز رشد در ساير وزارتخانه ها و سازمانها تاسيس گرديده اند.

اسلاید 55: چه گروههايي مي توانند مؤسسين مراكز رشد باشند؟در كشورهاي خارجي بترتيب : 1- شركت هاي خصوصي 2-حكومتهاي محلي 3-مراكز دولتي در ايران بترتيب : 1- مراكز دولتي ( دانشگاه‌ها، پارك‌هاي علم و فنّاوري ) 2- حكومتهاي محلي( استانداريها) 3- شركت هاي خصوصي

اسلاید 56: 56فرآيند کارآفريني:فرصتشروع به کاراتخاذ تصميم براي شروع کسب و کار جديد(شروع يا خريد) تعريف و تجزيه و تحليل فعاليتانتخاب بين محصول يا خدماتجذب ذينفعان و منابع (مشتريان، کارکنان،سرمايه گذاران،تامين کنندگان تجهيزات و...)برنامه ريزي کسب و کارشکل حقوقي سازمانتامين مالي

اسلاید 57: 57رشدتعامل و خروجاجرا و رشد کسب و کار فروش کسب و کارعرضه سهام به عمومنقدينگيگاو شير ده شدن

اسلاید 58: 58بلوغتوسعهرشدمعرفي به بازارنمونه اوليهآغازمراحل رشد ايده و منابع مالي آن

اسلاید 59: لزوم ايجاد مركز رشد در صنايع خودروسازيشركت ايران خودرو با حمايت از قطعه سازها نوعي حركت راه اندازي مراكز رشد را طي كرد و ليكن بدون توجه به فرايند علمي مراكز رشد موجب شد هم خود شكست بخورد و هم قطعه سازها!

اسلاید 60: خواص مراكز رشد چيست؟ فارغ التحصيلاني كه بدون ورود به مراكز رشد مبادرت به ايجاد شركت كرده اند:درصد نتيجه 80درصدشكست20درصدموفقيت فارغ التحصيلاني كه با ورود به مراكز رشد مبادرت به ايجاد شركت كرده اند:درصد نتيجه 30 درصد شكست 70 درصد موفقيت

اسلاید 61: مراكز رشد شركت هاي موفقي را ايجاد كرده و خطر سرمايه گذاري را كاهش مي دهند مراكز رشد عضو NBIA گزارش داده اند كه %87 تمام شركت هايي كه از يك مركز رشد فارغ التحصيل شده اند، هنوز به فعاليت خود ادامه مي دهند.فروش سالانه شركت هاي تازه تاسيس بوسيله مراكز رشد عضو NBIA ، در هر سال 240000 دلار افزايش يافته و افزايش شغل تمام و نيمه وقت هر شركت 3/7 بوده است.

اسلاید 62: مراكز رشد شركت هاي موفقي را ايجاد كرده و خطر سرمايه گذاري را كاهش مي دهند در آمريكا بيش از چهار پنجم مشاغل جديد به وسيله شركتهاي كوچك و خدماتي بوجود مي آيد.سي درصد رشد اقتصادي آمريكا مربوط به شركت هايي است كه بيش از 5 سال از عمرشان نمي گذرد.از هر ده سرمايه گذاري، سرمايه گذارهاي مخاطره پذير نه مورد به شكست و يك مورد به ثمر مي نشيند .

اسلاید 63: صنعت مركز رشد رو به ترقي مي رودامروزه بيش از هزار مركز رشد تجاري در آمريكاي شمالي وجود دارد . كه از 12 عدد درسال 1980 به 587 در سال 1998 افزايش پيدا كرده است. اين يعني از 3000 مركز رشد دنيا بيش از يك و سوم در آمريكا است.%60 مراكز رشد تجاري خود كفا هستند و يا اگر يارانه آنها قطع شود قادر به خودكفايي هستند. در سال 1997 فقط %13 بر اين باور بودند كه بدون يارانه مي توانند به روش عادي ادامه دهند.

اسلاید 64: مركز رشد تجاري يكي از با ارزش ترين توسعه)نمو( اقتصادي است طبق بررسيهاي به عمل آمده، در ازاي هر يك دلار كمك انجام شده توسط نهاد هاي عمومي به مراكز رشد، واحدهاي فنّاور خارج شده از مراكز رشد عضو NBIA، 45 دلار درآمد ماليات محلي توليد شده است.مراكز رشد حمايت شده توسط نهادهاي عمومي براي ايجاد يك شغل 1100 دلار هزينه مي‌كنند، در حاليكه ساير نهادهاي حمايت شده براي ايجاد يك شغل 10000 دلار هزينه مي‌كنند.براساس ارزيابي NBIA ، واحدهاي فنّاور خارج شده از مراكز رشد آمريكاي شمالي در حدود نيم ميليون شغل از سال 1980 ايجاد كرده اند، كه اين مقدار فرصت شغلي براي تمامي افرادي كه در دنور و كولو زندگي مي كنند كافيست.طبق آمار به دست آمده، بازاي هر 50 شغل ايجاد شده توسط واحدهاي فنّاور مستقر در مركز رشد، در حدود 25 شغل ديگر در اجتماع توليد مي‌كنند.

اسلاید 65: نوکيا تا 30 سال در روماني ماليات بر دارايي پرداخت نمي کند.شرکت فنلاندي نوکيا بر اساس يک توافقنامه مجبور نخواهد بود براي کارخانه جديد خود در روماني به مدت 30 سال ماليات بر دارايي پرداخت کند. مديرشرکت Tetatom، اداره کننده پارک صنعتي که تاسيسات نوکيا در آن واقع است، با بيان اين مطلب اظهار کرد:“ اگر نوکيا قبل از سي سال اين پارک را ترک کند بايد ماليات بر زمين و کارخانه را پرداخت کند.“بر اساس اين گزارش، توافقنامه نوکيا با مقامات رومانيايي ظرف دو ماه به صورت رسمي نوشته خواهد شد و تمامي سرمايه گذاران در پارک صنعتي Jucu در روماني، از معافيت مالياتي يکساني برخوردار خواهند شد. مقامات رومانيايي پيش از اين اعلام کردند نوکيا همچنان بايد ماليات بردرآمد بپردازد که توسط دولت مرکزي در بخارست دريافت مي شود.www.webeiran.com

اسلاید 66: الگوي مركز رشد موفق پشتيبانان مراكز رشد(بخش خصوصي، دانشگاه، دولت، موسسه هاي غير انتفاعي) كارآفرينانمركز رشد كسب و كار نتيجه كارتوسعه اقتصاديتنوع بخشي فنّاوريايجاد اشتغالسودشركت هاي ماندگارمزيت هاي مركز رشد شبكه كسب و كار فضاي دفتر / آزمايشگاهي اجاره انعطاف پذير تامين مالي مشاوره خدمات مشترك آموزش كاركنان تسهيلات كالبدي (فيزيكي) اجاره بهاي كم

اسلاید 67: شرايط اخذ مجوز مراكز رشدداشتن فضاي فيزيكي بلااستفاده با 1500 مترمربع زيربناداشتن گروه مديريتي توانمند به دانش مراكز رشدداشتن برنامه كسب و كارتكميل و ارسال كاربرگ‌هاي درخواست مجوز به معاونت پژوهش و فنّاوري وزارت علوم، تحقيقات و فنّاوري

اسلاید 68: برنامه و بودجه مراكز رشد مراكز رشد فقط مسئوليت حمايت مالي را عهده دار نيستند همانند حمايت ايران خودرو از قطعه سازها تعداد نيروي انساني مراكز رشد حداكثر 3 يا 4 نفر مي‌باشد و همين موضوع موجب حذف بوروكراسي زائد خواهد شد. خدمات مراكز رشد از طريق خريد خدمت ارائه مي‌شود. شركت هاي خارج شده از مركز رشد، مي بايد هزينه‌هاي انجام شده را با سود وكارمزد زياد عودت دهند تا مراكز رشد خود گردان شوند. مراكز رشد براي يك دوره 3 يا 4 ساله، ساليانه بنابر نوع مركز رشد از حمايت مالي بلا عوض دولت در حدود 200 الي 300 ميليون تومان برخوردار مي شوند.

اسلاید 69: آیین نامه ی بنگاه های اقتصادی کوچک زود بازده و کارآفرینمتقاضی تسهیلاتدستگاه اجرایی استانکارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استانبانک عامل69

اسلاید 70: آیین نامه ی بنگاه های اقتصادی کوچک زود بازده و کارآفرینکارآفرين متقاضی تسهیلاتدستگاه اجرایی استان (مراکز رشد و پارک های علم و فنّاوری)کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استانبانک عامل70

اسلاید 71: مشکل وثيقهکمتر از 100 ميليون تومان از طريق مراکز رشد و پارکهابالاتر از 100 ميليون تومان از طريق بيمه %2/5 صندوق حمايت از صنايع کوچک وزارت صنايعبرای ساير موارد تامل تا تهيه و تصويب آيين نامه قانون تسهيل اعطاء تسهيلات بانكي و كاهش هزينه هاي طرح و تسريع در اجراء طرحهاي توليدي و افزايش منابع مالي و كارايي بانكها71

اسلاید 72: برآورد برنامه اعتباري در سه برنامه توسعه به فاواكمتر از 5 درصد سبد هزينه خانوار به فاوا اختصاص دارد. (2/5 الي 7 درصد) اعتبار اختصاصي به فاوا در برنامه سوم توسعه 5000 ميليارد تومان بود. برنامه چهارم توسعه اين عدد به 20000 ميليارد تومان يعني چهار برابر برنامه سوم (با توزيع %75 مخابرات - %5 پست- %20 فنّاوري طلاعات) خواهد رسيد. در برنامه پنجم توسعه اين عدد به 000/40 ميليارد تومان يعني دو برابر برنامه چهارم ( با توزيع معكوس %20 مخابرات- %5 پست- %75 فنّاوري اطلاعات) خواهد رسيد.

اسلاید 73: افق هدفسهم بخش خصوصی(%50)2 ميليارد ريالی(10 نفره)10 ميليارد ريالی(100 نفره)سرمايه گذاریGDP 3درصد000/40 ميليارد ريال000/20 ميليارد ريال10000شركت2000شركتسهم ايران از تجارت جهانی0/25 درصد7 ميليارد دلار3/5 ميليارد دلار28000 ميليارد ريال14000شركتشركت2800برآوردنياز هدف: توسعه و ارتقاء بنگاه هاي خصوصي و اشتغال - حمايت از برگزاري نمايشگاه‌هاي داخلي و بين‌المللي و معرفي محصولات و توانمنديهاي IT - تدوين ضوابط و مقررات حمايت از فعاليتهاي بخش خصوصي -- تدوين ضوابط و مقررات حمايت از مراودات بين المللياهم فعاليت‌هاالزاماتافزايش تعداد شركتها – رشد مالي و حضور بين‌المللي- نظام مهندسي و نظام ارجاع كار-گسترش برون سپاري-داخلي و بين المللي-توسعه پاركها و مراكز رشد علم و فناوري حمايت مالي از تحقيقات محصول‌گرا

اسلاید 74: با تشكر

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید