کسب و کار منابع انسانی و مشاغل

جایزه کیفیت اروپا – EFQM – European Quality Award- European Foundation for Quality Management

92-European_Quality_Award_European

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جایزه کیفیت اروپا – EFQM – European Quality Award- European Foundation for Quality Management”

جایزه کیفیت اروپا – EFQM – European Quality Award- European Foundation for Quality Management

اسلاید 1: جایزه کیفیت اروپا (EFQM)European Quality Award- European Foundation for Quality ManagementMGTools.ir

اسلاید 2: عنوانجایزه کیفیت اروپا (EFQM)نوعمدلمراحل استفادهبازنگریموضوعتغییرات و سازمان / منابع انسانی / زنجیره تامین / استراتژیسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: يكي از نيازهاي واحدهاي داراي سيستم كيفيت در جوامع صنعتي ارتقا و تعميق سيستم كيفيت به موازات رشد سازمان مي باشد. از طرفي سيستم هاي مديريت كيفيت در خصوص برخي موارد و فعاليت هاي سازمان ها سكوت كرده اند لذا سازمان هاي مختلف پس از رسيدن به درجه اي از بلوغ سازماني اين استانداردها را پاسخگويي نيازهاي رو به تعالي خود نمي بينند. با توجه به اين موارد وجود مدل هاي عملي و اجرايي جهت استقرار TQM به صورت قابل ارزيابي ضرورتي براي پاسخگويي به نياز سازمان ها است. اولين گام اجرايي در اين زمينه با تعريف مدل جايزه دمينگ در ژاپن برداشته شد و پس از آن در ايالات متحده آمريكا و اروپا نيز مدل هايي براي پر كردن خلاء چنين جايزه بزرگي ارايه شد. جايزه كيفيت ملي مالكوم بالدريج (MBNQA)بر اساس نوعي مدل ارزيابي سازمان ها در آمريكا تعريف شده و مدل اروپايي آن در سال 1991 در نشست بنياد اروپايي براي مديريت كيفيت (EFQM)تحت عنوان جايزه كيفيت اروپايي (EQA)مطرح شد. اين جوايز در كشورهاي مختلف به برترين شركت ها كه به نحو موثرتري به TQM عمل مي كنند اعطا مي شود تا به ايجاد نوعي رقابت در تعالي و رشد سازمان ها كمك نمايد. مدل جايزه ملي تعالي سازماني ايران نيز از مدل اروپايي آن (EFQM) اقتباس شده است و از سال 1382 اعطاي جوايز آن در ايران شروع شده است. در اين مدل بر اساس ارزيابي سازمانها و ميزان نزديكي آنها به TQM سه نوع تنديس (تنديس زرين براي بهترين سازمان، تنديس سيمين براي سازمان دوم و تنديس بلورين براي سازمان سوم) و دو نوع گواهينامه اهتمام به اجراي TQMدر نظر گرفته شده است كه به بهترين سازمان در هر زمينه كاري مشروط به كسب حداقل امتياز لازم ارايه مي شود. در اين مدل، ارزيابي بر اساس تلاش ها و فعاليت هاي سازمان و نتايج حاصله انجام مي شود. بخش و فعاليتها يا اقدامات اجرايي سازمان تحت عنوان توانمند سازها شامل 5 گروه معيار (رهبري، خط مشي و راهكار، مديريت مشاركتي، منابع و فرآيندها) و نتايج حاصله از توانمند سازها شامل 4 گروه معيار (رضايت كاركنان، رضايت مشتري، تاثير بر جامعه و نتايج) مي باشد كه با چك ليست هاي، مخصوص توسط ارزيابان آموزش ديده ارزيابي و امتياز دهي مي شود. مدل تعالي سازماني چارچوبي روشمند براي ارزيابي عملکرد سازمان ها در دو حوزه فرآيند ها و نتايج حاصل از اين فرآيند ها است. دستاوردهاي حاصل از ارزيابي در اين مدل عبارتست از نقاط قوت سازمان و زمينه هاي قابل بهبود آن که براي دستيابي به بهبودها فهرستي از برنامه هاي اولويت بندي شده را نيز پيشنهاد مي کند. بر اساس آموخته هاي مديريت کيفيت جامع (TQM)، توجه به ارزش ها و مفاهيم بنيادين هشت گانه به شرح زير، لازمه موفقيت و ايجاد بهبود مستمر سازمان ها است : •نتيجه گرايي •مشتري مداري •رهبري و ثبات در مقاصد •مديريت مبتني بر فرآيندها و واقعيت ها •توسعه و مشارکت کارکنان •يادگيري، نوآوري و بهبود مستمر •توسعه همکاري هاي تجاري • مسؤوليت هاي اجتماعي سازمان ارزش ها و مفاهيم هشت گانه فوق پايه هاي اصلي برنامه ريزي و استقرار سيستم ها را تشکيل مي دهند و براي شناخت وضعيت عملکردي سازمان ها بايد از معيارهايي بهره گرفت که ارتباط تنگاتنگي با مفاهيم فوق الذکر داشته باشند، معيارهايي که توسط آنها، ميزان تحقق هشت مفهوم بنيادين و ميزان موفقيت سازمان در دستيابي به نتايج را بتوان اندازه گيري کرد. اجزای مربوط به ابزار رهبري :رهبران متعالي آرمان و ماموريت سازمان را تدوين و دستيابي به آنها را تسهيل مي کنند.

اسلاید 4: آنها ارزش ها و سيستم هاي مورد نظر براي موفقيت پايدار سازمان را ايجاد کرده و با عمل و رفتار مناسب خود آنها را به اجرا در مي آورند در دوران تغيير و تحولات سازمان ، ثبات در مقاصد دارند و هر کجا که لازم باشد قادر هستند جهت گيري سازمان را متحول ساخته و کارکنان را به پيروي آن ترغيب کنند.خط مشي و استراتژي:سازمانهاي متعالي ماموريت و آرمان خود را از طريق ايجاد و تدوين يک استراتژي و متمرکز بر منافع ذينفعان و با در نظر گرفتن بازار و بخشي که در آن فعاليت مي کنند به اجرا در مي آورند . خط مشي ها ، برنامه ها ، اهداف و فرآيندها به منظور تحقق استراتژي ها تدوين و جاري مي شوند.کارکنان:سازمانهاي متعالي تمامي توان بالقوه کارکنان خود را در سطوح فردي ، تيمي و سازماني اداره کرده توسعه بخشيده و از آن بهره مي گيرند . آنها عدالت و برابري را ترويج کرده ، کارکنان را در امور مشارکت داده و به آنان تفويض اختيار ميکنند. اين سازمانها به گونه اي به کارکنان خود توجه کرده ، ارتباط برقرار ساخته و آنها را مورد تشويق و تقدير قرار ميدهند که در آنها انگيزه و تعهد براي استفاده از مهارت و دانش شان در جهت منافع سازماني ايجاد شود.شرکاي تجاري و منافع:سازمانهاي متعالي مشارکتها و همکاريهاي تجاري بيروني ، تامين کنندگان و منابع داخلي خود را به منظور پشتيباني از خط مشي و استراتژي و اجراي اثر بخش فرآيندهايشان برنامه هايشان برنامه ريزي و مديريت مي کنند.فرآيندها :سازمانهاي متعالي فرآيندهاي خود را به منظور کسب رضايت کامل و ايجاد ارزش فزاينده براي مشتريان و ساير ذينفعان طراحي نموده ، مديريت کرده و بهبود مي بخشند .نتايج مشتريان سازمانهاي متعالي به طور فراگير نتايج مهم مرتبط با مشتريان خود را اندازه گيري کرده و به آنها دست مييابند. در اينجا مشخص ميگردد که سازمان در ارتباط با مشتريان بيروني خود چه نتايجي بدست مي آورد. نتايج کارکنان:سازمانهاي متعالي به طور فراگير نتايج مهم مرتبط با کارکنان خود را اندازه گيري کرده و به آنها دست مييابند. در اينجا مشخص ميگردد که سازمان در ارتباط با منابع انساني خود چه نتايجي بدست مي آورد. نتايج جامعه:سازمانهاي متعالي به طور فراگير نتايج مهم مرتبط با جامعه را اندازه گيري کرده و به آنها دست مي يابند. در اينجا مشخص ميگردد که سازمان درارتباط با جامعه محلي ، ملي و بين المللي چه نتايجي بدست مي آورد.تايج کليدي عملکرد:سازمانهاي متعالي به طور فراگير نتايج مهم مرتبط با عناصر اصلي خط مشي و استراتژي را اندازه گيري کرده و به آنها دست مي يابند. در اينجا مشخص ميگردد که سازمان در ارتباط با عملکرد برنامه ريزي شده خود چه نتايجي بدست مي آورد.امتیازات محورهای جایزه کیفیت اروپا -توانمندسازها : رهبری 100 امتیاز ، خطی مشی و راهبرد 80 امتیاز ، کارکنان 90 امتیاز ، همکاران و منابع 90 امتیاز ، فرایندها 140 امتیاز -نتایج : نتایج مشتریان 200 امتیاز ، نتایج کارکنان 90 امتیاز ، نتایج جامعه 60 امتیاز و نتایج کلیدی عملکرد 150 امتیاز خودارزیابی در مدل EFQMخودارزيابي ، يک بازنگري منظم ، سيستماتيک و جامع از فعاليتهاي سازمان و نتايج آن بر اساس يک مدل سرآمدي عملکرد مانند EFQM است.

اسلاید 5: فرآيند خودارزيابي به سازمان اجازه ميدهد بطور شفاف نقاط قوت و نيز حوزه هاي نيازمند بهبود را شناسايي کند. قدم های خود ارزیابی : قدم اول:ايجاد و تعهد لازم در مديريت ارشد سازمان براي انجام خودارزيابي قدم دوم:ايجاد و جاري سازي استراتژي اطلاع رساني قدم سوم:طرح ريزي کل فرآيند خودارزيابي قدم چهارم:انتخاب و آموزش تيم مديريت کننده فرآيند قدم پنجم:انجام خودارزيابي قدم ششم:اولويت بندي يافته هاي خودارزيابيقدم هفتم:تشکيل تيم هاي بهبود و تدوين و پياده سازي اقدامات اصلاحيروش های خود ارزیابی : روش پرسشنامه:کم هزينه و سريع انجام ميشود سوالات از اجزاي معيارهاي نه گانه ميتواند به شکل ساده بصورت بله وخير باشد . دقت ارزيابي در اين روش پايين است . روش ماتريسي:اين روش نياز به آموزش کمي دارد. اين روش همانند روش پرسشنامه بر اساس اعلام نظر افراد ارزيابي ميکند. روش کارگاهي:اعضاي تيم خودارزيابي اطلاعات را جمع آوري و در يک کارگاه به يکديگر ارائه ميکنند و از طريق بازنگري و پيشرفت برنامه هاي اجرايي و امتياز دهي به يک نظر اجماع ميرسند. روش پروفرما:بعلت درگيري افراد بيشتري از افراد در بخش هاي مختلف سازمان در امر جمع آوري اطلاعات از دقت بيشتري نسبت به روشهاي ديگر است . منطق رادار RADARدر چرخه خودارزيابي استفاده از عناصر RADAR يکي از روشهاي تعيين امتياز دهي و ارزيابي ميباشد . اساس اين الگو بر پايه مفاهيم اصلي بهبود مستمر و چرخه PDCA دمينگ ( برنامه PLAN ، اجرا DO ، بررسي CONTROL و عمل (ACTIONکه يکي از ابزارهاي مهم کنترل کيفيت و بهبود مستمر ميباشد بنا شده است. RADAR از چهار جزء تشکيل شده است: نتايج Results،روش و رويکرد Approach، تسري يا جاري سازي Deploymentو ارزيابي و بازنگري Assessment & Review

اسلاید 6: ابزارهای مرتبطمدل تحلیل پوششی داده‌هاData Envelopment Analysis (DEA) استاندارد مدیریت کیفیت (ISO 9000) Quality management-ISO 9000 مدل چارچوب عمومی ارزیابی Common Assessment Framework(CAF) (CAF)کارت امتیازی متوازن (BSC) Balanced Score Card (BSC) مزایا•تعيين دقيق نقاط قوت و حوزه هاي قابل بهبود•حمايت از خواسته هاي مشتريان •ايجاد بينش يا الگو در جهت تعالي و كمال جويي•اندازه گيري حوزه هاي كاري مالي و غير مالي •كمك به بنچ ماركينگ و مقايسه اجزاي سازمان با سازمان هاي رقيب •اندازه گيري به منظور بهبود به جاي اندازه گيري به منظور كنترل •نگاه جامعي به ذينفعان سازمان دارد./ جامعه، مشتري، كاركنان، سهامداران •نگاه جامعي در انتخاب معيارها و شاخص‌ها دارد.•امكان سنجش كمي دارد. •از قابليت انعطاف‌پذيري زيادي برخوردار است

اسلاید 7: کاربردها•به منظور بهبود عملکرد سازمان و مدیریت کیفیت و تشویق آنها برای حرکت در آن جهت•ابزاری برای خود ارزیابی به منظور تعیین موقعیت سازمانها در مسیر تعالی،کمک به درک فاصله بین اهداف و واقعیت ها وترغیب سازمان ها به یافتن راه حل های بهبود.•مبنایی برای ایجاد زبان و تفکر مشترک در تمامی ابعاد سازمان و در همه حوزه های عملکرد. •چارچوبی برای درک وضعیت اقدامات انجام شده، حذف دوباره کاری ها و تشخیص انحرافات •ساختاری برای سیستم مدیریتی سازمان •توانمندسازی و توسعه منابع انسانی، بهره وری کارکنان و ارزیابی عملکرد آنها• ایجاد فضاي مناسبي جهت الگوبرداري از بهترين ها •ایجاد تعادل بین خواسته ها و انتظارات کلیه ذینفعانمعایب•به عنوان یک ابزار بهبود دهنده کارایی ندارد.• سود و عایدی حاصل در سازمان قابل اندازه گیری نیست. •عملکرد واضحی نسبت به مدیریت عملیاتی در سازمان ندارد جمع‌آوري اطلاعات، ارزيابي، امتيازدهي براي ابعاد در نظر گرفته شده دشوار است. •زمان و تمركز زيادي لازم دارد. • عملياتي كردن آن دشوار است، چرا كه عبارت ها و مفاهيم به كار رفته در اين مدل به قدري كلي است كه به گونه هاي مختلفي مي توانند تفسير شوند و هر سازماني قادر خواهد بود با اين عناوين، شاخص هاي ارزيابي متفاوتي را ايجاد كند. •از غناي لازم براي تجزيه و تحليل علت‌ها برخودار نيست.

اسلاید 8: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 9: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان