صفحه 1:
(EFQM) boy! جایزه کیفیت
European Quality Award-
European Foundation for Quality
Management
صفحه 2:
عنوان
مراحل استفاده
موضوع
پیچیدگی
صفحه 3:
يكي از نيازهاي واحدهاي داراي سیستم کیفیت در جوامع صنعتي ارتقا و تعمیق سیستم کیفیت به موازات رشد سازمان
مي باشد. از طرفي سیستم هاي مدیریت کیفیت در خصوص برخي موارد و فعالیت هاي سازمان ها سکوت کرده اند لذا
سازمان هاي مختلف پس از رسیدن به درجه اي از بلوغ سازماني این استانداردها را پاسخگويي نيازهاي رو به تعالي
خود تمي بینند. با توجه به این موارد وجود مدل هاي عملي و اجرايي جهت استقرار ۲01۷ به صورت قایل ارزيابي
ضرورتي براي پاسخگويي به نیاز سازمان ها است. اولین گام اجرايي در این زمینه با تعریف مدل جایزه دمینگ در ژاپن
برداشته شد و پس از آن در ایالات متحده آمریکا و اروپا نیز مدل هايي براي پر کردن خلاء چنین جایزه بزرگي ارایه شد.
جایزه کیفیت ملي مالکوم بالدریج (۲۸8۱10۸)بر اساس نوعي مدل ارزيايي سازمان ها در آمریکا تعریف شده و مدل
ol wuss! در سال 1991 در نشست بنیاد اروپايي براي مدیریت کیفیت (8۲۵۱۵)تحت عنوان جایزه کیفیت اروپايي
(۴00۸)مطرح شد. اين جوایز در کشورهاي مختلف به برترین شرکت ها که به تحو موثرتري به 1010 عمل مي کنند
اعطا مي شود تا به ایجاد نوعي رقابت در تعالي و رشد سازمان ها كمك نماید. مدل جایزه ملي تعالي سازماني ایران
نيز از مدل اروپايي آن (8۴۵۱) افتباس شده است و از سال 1382 اعطاي جولیز آن در ایران شروع شده است. در
اين مدل بر اماس ارزيابي سازماتها و میزان نزديکي آنها به ۲0۷ سه نوع تندیس [تندینس زرین برای بهترین سازمان
تندیس سیمین براي سازمان دوم و تندیس بلورین براي سازمان سوم) و دو نوع گواهینامه اهتمام به اجراي 7010در
نظر گرفته شده است که به بهترین سازمان در هر زمینه كاري مشروط به کسب حداقل امتیاز لازم ارايه مي شود. در
Jae wal ارزيابي بن اساس تلاش ها و فعالیت هاي سازمان و نتایح حاصله انجام مي شود. بخش و فعالیتها یا اقدامات
اجرايي سازمان تحت عتوان توانمتد سازها شامل 5 گروه معیار (رهبری. خط مشي و راهکار, مدیریت مشاركتي, منابع
و فرآیندها) و نتایج حاصله از توانمند سازها شامل 4 گروه معیار (رضایت کارکنان. رضایت مشتري, تاثیر بر جامعه و
نتایج) مي باشد که با چك لیست هاي, مخصوص توسط ارزیابان آموزش دیده ارزيابي و امتباز دهي مي شود. مدل تعالي
سازماني چارچوبي روشمند براي ارزيابي عملکرد سازمان ها در دو حوزه فرآیند ها و نتایج حاصل از اين فرآیند ها است.
دستاوردهاي حاصل از ارزيايي در این مدل عبارتست از نقاط قوت سازمان و زمینه هاي قابل بهبود ن که براي
دستيابي به بهیودها فهرستي از برنامه هاي اولویت بندي شده را نیز پيشنهاد مي کند. بر اساس آموخته هاي مدیربت
کیفیت جامع (۲0۵۱), توجه به ارزش ها و مقاهیم بنیادین هشت كانه به شرح زيرء لازمه موفقیت و ایجاد بهبود مستمر
*نتیجه گرا اي مداري ءرهبري و ثبات در مقاصد *مدیریت ميتني بر فرآیندها و واقعیت ها *توسعه و مشارکت
کارکنان *ياگيري. نوآوری و بهبود مستمر «توسعه همكاري های تجاري * مسؤوليت هاي اجتماعي سازمان ارزش ها و
palin هشت گانه فوق پبه های اصلي بزنامه ريزي و استقرار سيستم ها را شکیل مي دهند و بای شناخت وضعیت
عملكردي سازمان ها باید از معيارهايي بهره گرفت که ارتباط تنگاتنگي با مفاهیم فوق الذکر داشته باشند, معبارهايي که
توسط آهاء مرن حتق هشت منم این و ميزان موفقيت سازمان 33 a tn را تون انداره كبري گرد
اجزای مربوط به ابزار زهبري برهبیان متعلي آزمان و ماموریت سازمان را تدوین و دستيايي بهآنها را تسهیل مي کنند
صفحه 4:
ارزش ها و سیستم هاي مورد نظر بياي موفقیت پایدار سازمان را ایجاد کرده و با عمل و رفتار مناسب خود آنها
به آجرا در مي آورند در دوران تغییر و تحولات سازمان » ثبات در مقاصد دارند و هر كجا كه لازم باشد قادر هستند
جهت گيري سازمان را متحول ساخته و کارکنان را به بيروي آن ترغیب کنند.
خط مشي و استراتزی:سازمانهاي متعالي ماموریت و آرمان خود را از طریق ایجاد و تدوین یک استرانزي و متبرکز
بر منافع ذیتفعان و با در نظر گرفتن بازار و بخشي که در po culled ul کنند به اجرا در مي آورند . خط مشي ها :
برنامه ها . اهداف و فرآیندها به منظور تحقق استراتژي ها تدوین و جاري مي شوند.کارکنان:سازمانهاي متعالي
تمامي توان بالقوه کارکنان خود را در سطوح فردي . تيمي و سازماني اداره کرده توسعه بخشیده و از آن بهره مي
كيرقد . آنها عدالت و برابري را ترویچ کرده , کارکنان را در آمور مشارکت داده و به آنان تفویض اخنیار میکنند. اين
سازمانها به گونه اي به کارکنان خود توجه کرده , ارتباط برقرار ساخته و آنها را مورد تشويق و تقدير قرار ميدهند كه
در آنها انگیزه و تعهد براي استفاده از مهارت و دانش شان در جهت منافع سازماني ایجاد شود.
شركاي تجاري و منافع:سازمانهاي متعالي مشاركتها و همكازيهاي تجارى بيروني , تامين كنتدكان و ماع داهلي خود را
asin a پشتيباني از خط مشي و استراتژي و اجراي اثر بخش فرآیندهایشان برنامه هایشان برنامه ريزي و مدیریت
:سازمانهاي متعالي فرآيندهاي خود را به منظور کسب رضایت کامل و ایجاد ارزش فزاینده براي مشتریان و
سایر ذینفعان طراحي نموده , مدیریت کرده و بهبود مي بخشند .نتایج مشتریان سازمانهاي متعالي به طور فراگیر
نتايج مهم مرتبط با مشتریان خود را اندازه گيري کرده و به آنها دست مییابند. در اینجا مشخص میگردد که سازمان در
ارتباط با مشتریان بيروتي خود چه نتايجي بدست po آورد. نتایح کارکنان:سازمانهاي متعالي به طور فراگیر Cals مهم
مرتبط با کارکنان خود را اندازه گيري کرده و به آنها دست مييابتد. در اينجا مشخص میگردد که سازمان در ارتباط با
منابع انساني خود چه نتايجي بدست مي آورد. نتایج جامعه:سازمانهاي متعالي به طور فراگیر نتایج مهم مرتبط با
مر کرده و به آنها دست مي یابند. در اینجا مشخص میگردد که سازمان درارتباط با جامعه محلي ,
ملي و بین المللي چه نتايجي بدست مي آورد.
یو کليدي عملکردنسازمانای متعالي به لور فراگر تابج بهم مرسط با عاصر اسلي خط مشي و استرانژی را
انداژه گيري کرده و به آنها دست مي يابند. در اینجا مشخص میگردد که سازمان در ارتباط با عملکرد برنامه ريزي
شده خود چه نتايجي بدست مي آورد.امتیازات محورهای جایزه کیفیت اروپا -توانمندسازها : رهبری 100 امتیاز ؛
خطی مشی و راهبرد 80 امتیاز , کارکنان 90 امتیاز , همکاران و منایع 90 امتیاز , فرایندها 140 امتیاز -نتایج : نتايج
مشتریان 200 امتياز . نتايج کارکنان 90 امتیاز , نتايج جامعه 60 امتياز و نتايج کلیدی عملکرد 150 امتیاز خودارزیابی
در مدل ۴0۸خودارزيايي . یک بازنگري منظم , سیستماتیک و جامع از فعالينهاي سازمان و نتایج آن بر اساس یک
مدل سرآمدي عملکرد مانند 8۴0۸۸ است.
صفحه 5:
فرآیند خودارزيابي به سازمان اجازه میدهد بطور شفاف نقاط قوت و نیز حوزه هاي نبازمند بهبود را شناسايي کند.
قدم های خود ارزیایی :
قدم اول:ایجاد و تعهد لازم در مدیریت ارشد سازمان براي انجام خودارزيايي
قدم دوم:ایجاد و جاري سازي استراتژي اطلاع رساني
قدم سوم:طرح ريزي کل فرآیند خودارزيابي
قدم چهارم:انتخاب و آموزش تیم مدیریت کننده فرآیند
قدم پنجم:انجام خودارزيابي
قدم ششم:اولویت بندي يافته هاي خودارزيابي
قدم هفتم:نشکیل نیم هاي بهیود و تدوین و پیاده سازي اقدامات اصلاحي
روش های خود ارزیابی :
روش پرسشنامه:کم هزینه و سریع انجام میشود سوالات از اجزاي معبارهاي نه گانه میتواند به شکل ساده بصورت.
بله وخیز باشد . دقت ارزيابي در این روش پایین است .
روش ماتریسي:این روش نباز به آموزش کمي دارد. اين روش همانتد روش پرسشنامه بر اساس اعلام نظر افراد
ارزيايي میکند. روش کارگاهي:اعضاي تیم خودارزيابي اطلاعات را جمع آوري و در یک کارگاه به یکدیگر ارأئه میکنند و
از طریق بازنگری و پیشرفت برتامه هاي اجرايي و امتیاز دهي به یک نظر اجماع میرسند. |
روش پروفرما:بعلت درگيري افراد بيشتري از افراد در بخش هاي مختلف سازمان در امر جمع آوري اطلاعات از دقت
بيشتري نسبت به روشهاي دیگر است . منطق رادار ۵0۸5در چرخه خودارزيايي آستفاده از عناصر 3۵0۸8 يکي
از روشهاي تعيين امتياز دهي و ارزيابي ميباشد .
اساس این الگو بر پایه مفاهیم اصلي بهیود مستمر و چرخه ۴۵6۸ دمینگ ( برتامه شام , اجرا ۰۵00 بررسي
00۱1۲80۱ و عمل (۵۲۱0۸۱که يكي از ابزارهاي مهم کنترل کیفیت و بهبود مستمر میباشد بنا شده است.
۵۸۴ از چهار جزء تشکیل شده است: نتایج Approach 955) 5 Gus Results تسري يا جاري سازي
Assessment & Review 5 S:5L » wl)! sDeployment
صفحه 6:
Data Envelopment Analysis ابزارهاى مرتبط مدل تحلیل پوششی دادهها(0۴۸)
Quality management-ISO 9000 )150 9000( استاندارد مديريت كيفيت
Common Assessment Framework(CAF) lis! osat مدل چارچوب
(CAF)
Balanced Score Card (BSC) )850( کارت امنیازی متوازن
۶
>
>
ایا
= *تعیین دقیق نقاط فوت و حوزه های قابل بهبود
»حمایت از خواسته هاي مشتریان
*ايجاد بينش يا الكو در جهت تعالي و کمال جويي
«اندازه گيري حوزه هاي كاري مالي و غیر مالي
»كمك به بنج مارکینگ و مقایسه اجزاي سازمان با سازمان هاي رقیب
*اندازه گيري به منظور بهبود به جاي اندازه گيري به منظور کنترل
نگاه جامعي به ذینقعان سازمان دارد./ جامعه, مشتري, کارکنان. سهامداران
*نگاه جامعي در انتخاب معیارها و شاخصها دارد.
امکان سنجش کمي دارد
از قابلیت انعطافپذيري زيادي برخوردار است
صفحه 7:
*به عنوان يك ابزار بهبود دهنده كارايى ندارد. 7
* سود و عایدی حاصل در سازمان قابل اندازه گیری نیست. 0
*»عملکرد واضحی نسبت به مدیریت عملیاتی در سازمان ندارد جمعآوري اطلاعات, ارزيابي,
امتبازدهي براي ابعاد در نظر گرفته شده دشوار است.
*زمان و تمرکز زيادي لازم دارد.
* عملياتي کردن آن دشوار است, چرا که عبارت ها و مفاهیم به كار رفته در اين مدل به قدري
كلي است که به گونه هاي مختلفي مي توانند تفسیر شوند و هر سازماني قادر خواهد بود با اين
عناوین, شاخص هاي ارزيابي متفاوتي را ایجاد کند. |
*از غناي لازم براي تجزيه و تحليل علتها برخودار نيست. 89
eal ee Ble ats GM EE ey Gus Hal pe we
*ابزاری برای خود ارزیابی به منظور تعیین موقعیت سازمانها در مسير تعالی,کمک به درک فاصله
بین آهداف و واقعیت ها وترغیب سازمان ها به یافتن راه حل های بهبود.
*مبنایی برای ایجاد زبان و تفکر مشترک در تمامی ابعاد سازمان و در همه حوزه های عملکرد.
*چارچوبی برای درک وضعیت اقدامات انجام شده, حذف دوباره کاری ها و تشخیص انحرافات
*ساختاری برای سیستم مدیریتی سازمان 7
*توانمندسازی و توسعه منایع انسانی بهره وری کارکنان و ارزیابی عملکرد آنها
+ ایجاد فضاي مناسبي جهت الگوبرداري از بهترین
*ایجاد تعادل بین خواسته ها و انتظارات کلیه ذینفعان
صفحه 8:
صفحه 9:
برای کسب اطلاغات بیشتر به
وبسایت امجیتولز مراجعه
taxa
MGTools.ir