کسب و کار مدیریت و رهبری

جایزه کیفیت ملی مالکوم بالدریج – MBNQA – Malcolm Baldrige National Quality Award

127-Malcolm-Baldrige-National-Quality-Award-MBNQA

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جایزه کیفیت ملی مالکوم بالدریج – MBNQA – Malcolm Baldrige National Quality Award”

جایزه کیفیت ملی مالکوم بالدریج – MBNQA – Malcolm Baldrige National Quality Award

اسلاید 1: جايزه كيفيت ملي مالكوم بالدريج MBNQA))Malcolm Baldrige National Quality Award (MBNQA)MGTools.ir

اسلاید 2: عنوانجايزه كيفيت ملي مالكوم بالدريج (MBNQA)نوعمدلمراحل استفادهبازنگریموضوعتغییرات و سازمان / رهبری و مدیریت / استراتژیسطحسازمانیپیچیدگیمتوسط

اسلاید 3: اوایل دهه 80 میلادی به توجه به کاهش شدید تراز تجاری امریکا صاحب نظران اقتصادی این کشور تلاش کردند تا علت این ناکامی را دریابند و نهایتا به این نتیجه رسیدند که علت اصلی کاهش تراز تجاری مشکل کیفی محصولات تولیدی این کشور در مقایسه با رقبای اصلی خود بویژه ژاپن است. گروه ویژه ای زیر نظر وزیر بازرگانی وقت(مالکوم بالدریج) به بررسی علل توفیق ژاپن پرداختند و در آخر وجود و به کارگیری مکانیزم های تشویقی در امر کیفیت نظیر جایزه کیفیت دمینگ و جایزه ملی کیفیت ژاپن را عامل اصلی موفقیت آنها تشخیص دادند. به همین دلیل در یک کار کارشناسی بزرگ در سال 1987 جایزه ملی کیفیت امریکا تهیه و به پاس تلاش های بالدریج و برای قدردانی از او به نام جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج (MBNQA) نامگذاری شد. در سال 1988 مفاد مربوط به این جایزه در قانون اساسی ایالات متحده درج شد.در ابتدا حوزه های در نظر گرفته شده جهت این جایزه به سه دسته تولید، خدمات و شرکت های کوچک محدود بود اما در سال 1999 مراکز درمانی و آموزشی نیز در حوزه این جایزه قرار گرفتند. در سال 2006 با مجوز کنگره و ریاست جمهوری ایالات متحده، سازمان های غیر انتفاعی (سازمان های خیریه ، انجمن های تجاری و حرفه ای و سازمان های دولتی) اجازه حضور در جایزه کیفیت بالدریج را پیدا کردند. مدل و معیار های ارزیابی جایزه ملی کیفیت بالدریج تقریبا هر ساله مورد بازنگری قرار گرفته اند. با توجه به امکانات مطالعه جامعه می توان برای تعیین جامعه هدف از سرشماری و یا نمونه گیری استفاده کرد. سپس باکمک مدیران بخش های مورد نظر و پرسنل بخش ها در سطوح مختلف پرسش نامه های استاندارد مدل جایزه کیفیت مالکوم بالدریج پر می شود. این پرسشنامه می تواند توسط خود سازمان تکمیل شود و یا از افراد متخصص در اجرای این طرح استفاده کرد به این صورت که فرد با کمک مدیران و پرسنل بخش ها چک لیست ها را تکمیل کرده و برای حصول اطمینان از صحت مندرجات، به مستندات موجود رجوع می کند. پرسشنامه ها حوزه های هفتگانه معیار اصلی مدل جایزه کیفیت مالکوم بالدریج را در بر می گیرند و پس از تکمیل شدن پرسشنامه، فرایند امتیاز دهی از مقايسه عملكرد سازمان با الزامات مندرج در معيارهاي الگوانجام می شود. امتياز متناسب به هر معيار اصلي تعيين گرديده ؛فرایند امتیاز دهی به این صورت است که بنا به درصد بندی های استاندارد، به هر معیار از 100 امتیاز داده می شود و سپس بر اساس امتیاز آن در مدل (از 1000) نسبت بندی می شود.در در نهايت با جمع زدن امتياز معيارهاي اصلي، كل امتياز كسب شده، مشخص می گردد. برای تحلیل داده ها می توان از آمار توصیفی و ... بهره برد و در نهایت وضعیت سازمان را بر اساس مدل جایزه کیفیت مالکوم بالدریج مشخص نمود. مفاهیمی که معیارهای جایزه بالدریج بر آن استوار شده است:

اسلاید 4: رهبری دوراندیش (Visionary Leadership) برتری مشتری‌مدار Customer-driven Excellence)) یادگیری شخصی و سازمانی Organizational And Personal Learning)) ارزش دادن به کارکنان و شرکاء Valuing Workforce Members And Partners) ) تحرک و چالاکیAgility) ) تمرکز بر آینده (Focus On The Future)مدیریت نواوری(Managing For Innovation) مدیریت برمبنای حقیقت(Management By Fact) مسئولیت‌های عمومی و شهروندیSocial Responsibility) ) تمرکز بر نتایج و ایجاد ارزش Focus on Results and Creating Value) )دیدگاه سیستمی (Systems Perspective) بر اساس این مدل معیارهای ارزیابی جایزه از هفت معیار اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:1. رهبری 120 امتیاز 2. برنامه ریزی استراتژیک 85 امتیاز 3. تمرکز بر مشتری 85 امتیاز 4. اندازه گیری ،تجزیه تحلیل و مدیریت دانش آن 90 امتیاز 5. تمرکز بر نیروی کار 85 امتیاز 6. مدیریت فرآیند 85 امتیاز 7. نتایج 450 امتیاز جمع امتیازات 1000 امتیاز

اسلاید 5: ابزارهای مرتبطجایزه کیفیت اروپا (EFQM) European Quality Award- European Foundation for Quality Management استاندارد مدیریت کیفیت (ISO 9000) Quality management-ISO 9000 جایزه کیفیت کانادا (CAE) Canada Awards for Excellence کارت امتیازی متوازن (BSC) Balanced Score Card (BSC) مزایامزيت نسبي مدل بالدريج نسبت به ساير الگوهاي تعالي در اين است كه اين الگو جهت ارزيابي موسسات بهداشتي درماني ، آموزشی، دولتی، بازرگانی و غیرانتفاعی چک لیست های جداگانه ای دارد در حالیکه ساير الگوها از چك ليست واحدي به منظور ارزيابي تمامي موسسات استفاده می کنند. از آنجا که این الگو از الگو های رایج بین المللی است، چک لیست ها به صورت سالانه به مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز به روز می شوند بنا بر این پایایی ابزار مورد تایید است. مشخص نبودن راهبرد براي يك سازمان به معني حركت در تاريكي مي باشد .مدل بالدریج به این مساله توجه ویژه داشته و بصورت یکی از معیار اصلی به موضوع برنامه ریزی راهبردی می پردازد.کاربردهااستخراج فاکتور های سرعت بخشیدن به پیشرفت سازمان. با استفاده از اين الگو نقاط قوت و ضعف سازمان براي مسئولين سازمان روشن شده و آنها مي توانند با استفاده از اين داده ها در جهت بهبود و اعتلاي روز افزون سازمان خود گام بردارند. شناسایی فرآیند ها، ورودی ها و خروجی ها. مديريت براي نوآوري، يكي از ارزش‌هاي محوري معيار مالكم بالدريج است. اين معيار ساختار جامعي را براي سازمان ها به منظور تنظيم رسالت، چشم انداز، ارزش‌ها، هدف‌ها و چالش‌هاي راهبردي همراه با منابع ضروري براي بهبود بلند مدت فراهم مي كند. برنامه ریزی استراتژیک (در قلمرو برنامه ريزي راهبردي معيار بالدريج نيازمند ايجاد يك فرايند راهبردي و سيستماتيك است). استقرار سيستم رهبري مشاركتي در سازمان برنده جایزه بالدریج.معایبدرجايزه كيفيت مالكوم بالدريج به تأثير سازمان در جامعه بطور مستقيم كمتر توجه شده است و در زيرمعيارها بطور غيرمستقيم به اين مسأله اشاره شده است. اگر حمایت مدیریت ارشد از طرح وجود نداشته باشد امكان موفقيت سازمان در استفاده از الگو با موفقیت پیش نخواهد رفت. با توجه به ارزشیابی کمی، این مدل فرهنگ نتیجه گرایی را ترویج می دهد. اجراي مدل زمانبر است.

اسلاید 6: زماننیروی کاردانشهزینهمنابع مورد نیاز

اسلاید 7: MGTools.irبرای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت ام‌جی‌تولز مراجعه نمایید...

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان