علوم پایه شیمی

جدول تناوبی عنصر ها

jadvale_tanavobi

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جدول تناوبی عنصر ها”

جدول تناوبی عنصر ها

اسلاید 1: جدول تناوبی عنصر هاتهیه کننده:سیّد محمّد تقویسال تحصیلی 98-97

اسلاید 2: تاریخچهدانشمندان علم شیمی از همان اوایل تولد این علم به دنبال دسته بنده عنصرها بودند تا بتوانند آنها را بهتر برسی کنند.اولین کسی که این کار را اجرا کرد « لاوازیه» فرانسوی بود که عنصر ها را در چهار دسته از جمله فلز ها و نافلز ها قرار داد.بعد از او افراد زیادی اقدام به دسته بندی عنصر ها کردند که از مهم ترین آنها می توان به «دوبراینر» اشاره کرد.

اسلاید 3: چند سال بعد،در سال 1870 میلادی،« دمیتری مندلیف» شیمی دان اهل روسیه یک جدول از عنصر هایی که تا آن زمان شناخته شده بود،ارایه کرد.در این جدول،عنصر ها در دسته هایی با خواص مشابه قرار داشتند.

اسلاید 4: نسخهٔ نخست جدول تناوبی که از سوی مندلیف در سال ۱۸۷۱ منتشر شد.

اسلاید 5: در حدود سال 1920میلادی «هنری موزلی» اندکی جدول مدلیف را تغییر داد و «جدول تناوبی عنصر ها» شکل گرفت که شکل امروزی آن را در زیر می بینید:

اسلاید 6: کاربرد ها و ویژگی هاجدول تناوبی،یکی از مهم ترین ابزار های یک شیمی دان است و اطلاعات بسیار زیادی دربارۀ رفتار شیمیایی عنصر ها به ما می دهد؛و همۀ این ها به خاطر نحوۀ چیدمان عنصر ها در جدول است. به این شکل که توضیح داده شده است:

اسلاید 7: در جدول تناوبی،عنصر ها به ترتیب افزایش عدد اتمی به دنبال هم چیده شده اند. پس هر عنصر از عنصر قبلی خود یک پروتون بیشتر دارد.بنابراین در حالت خنثی،هر عنصر یک الکترون بیش از عنصر قبلی خودش دارد.جدول تناوبی عنصر ها دارای 18 گروه (8 گروه اصلی و 10 گروه واسطه) و 7 دوره(تناوب) است.عنصر ها را طوری در سطر ها و ستون ها کنار هم می چینیم که عنصر های زیر هم،آرایش الکترونی مدار آخر مشابه داشته باشند.اتم ها از اتم سمت چپ خودیک الکترون بیشتر دارند، ولی تعداد مدار های تعداد مدار های الکترونی یکسان دارند.اتم ها از اتم بالایی خود یک مدار الکترونی بیشتر دارند،ولی تعداد الکترون آخرین مدارشان یکسان است (به جز هلیم).هر ردیف از یک فلز قلیایی شروع می شود و با یک گاز نجیب به پایان می رسد (به جز ردیف 1).

اسلاید 8: عنصر هایی که در یک گروه (ستون) قرار دارند،رفتار شیمیایی مشابهی(و نه یکسان) دارند (چون خواص شیمیایی عنصر ها ناشی از تعداد الکترون های آنها خصوصاً در لایه آخر است).جدول تناوبی دارای 118 عنصر است که 92 تای آنها طبیعی و 26 عنصر ذیگر مصنوعی یا ساختگی اند(یعنی در طبیعت وجود ندارند و در آزمایشگاه از طریق آزمایشات هسته ای به وجود می آیند).تعداد کل عناصر 118 عدد استعناصر ساختگی(26عدد)عناصر طبیعی(92عدد)فلز(67عدد)نافلز(17عدد)شبه فلز(8عدد)جامد(5عدد)مایع(1عدد)گاز(11عدد)

اسلاید 9: ویژگی های عمومی فلزاتهمگی رسانای جریان برق و گرما هستند.همگی چکش خوار اند(به جز کروم و جیوه).دمای ذوب،جوش و چگالی آن ها نسبتاً زیاد است(بجز جیو برای ذوب و جوش؛و لیتیم و سدیم و پتاسیم برای چگالی«چگالی آن ها از آب کمتر است»).همگی در دمای اتاق جامد اند( بجز جیوه).جلاپذیر اند«سطح آنها براق و درخشان است».هنگام شرکت در واکنش با از دست دادن الکترون به کاتیون تبدیل شده و شعاع آن کاهش می یابد.جزو عناصر n اتمی اند«تعداد زیادی اتم کنار یکدیگر می باشند» (عنصر کربن نیز جزو عناصر n اتمی است).

اسلاید 10: ویژگی های عمومی نافلزاترسانای جریان برق و گرما نیستند (بجز عنصر کربن به صورت گرافیت که رسانای برق است و به صورت الماس رسانای گرما است).در حالت جامد شکننده هستند.سطح آن ها کدر و مات است.دمای ذوب،جوش و چگالی آن ها نسبتاً پایین است(بجز گرافیت و الماس).در دمای اتاق 11 عنصر به صورت گاز،5 عنصر به صورت جامد و 1 عنصر به صورت مایع است.در هنگام واکنش(واکنش با فلز)با گرفتن الکترون به آنیون تبدیل شده وو شعاع آن ها افزایش یافته و چگالی آن ها کمتر می شود.

اسلاید 11: ویژگی های عمومی شبه فلزاتاز نظر خواص فیزیکی بیشتر شبیه فلزات و از نظر شیمیایی بیشتر شبیه نافلزات می باشند.نیمه رسانا هستند.«مشهور ترین شبه فلز سیلیسیوم است که سطحی براق مانند فلزات دارد و مانند نافلزات شکننده است»

اسلاید 12: همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می شود خطی که از گروه 13شروع می شود فلزات را از نافلزات جدا کرده است. اما در این بین شبه فلز هایی وجود دارند که برای حل این مشکل شبه فلز هایی که خواص آنها بیشتر شبیه به فلزهاست را در دسته ی فلزات و آنهایی که خواصشان بیشتر شبیه نافلز هاست را در دسته ی نافلزها قرار میدهند.

اسلاید 13: به عناصری که در گروه های 1 و 2 و 13 تا 18قرار دارند عناصر اصلی نامیده می شوند.عناصر واسطه به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم می شوند. عناصر واسطهخارجی:در جدول وجود خارجی دارند(گروه 3 تا 12)داخلی:درون جدول نهفته اندلانتانید ها:چون خواص فیزیکی و شیمیایی شبیه به لانتان دارند( در ردیف 6)آکتنید ها:چون خواص فیزیکی و شیمیایی شبهی به آکتنیوم دارند(در ردیف 7)

رایگان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

دانلود رایگان