علوم پایه شیمی

جذب اتمی

jazbe_atomi_c1p2

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “جذب اتمی”

جذب اتمی

اسلاید 1: جذب اتمی

اسلاید 2: مقدمه: طیف بینی جذب اتمی شامل مطالعه جذب انرژی تابشی معمولا در نواحی ماوراء بنفش ومرئی به وسیله اتمهای خنثی درحالت گازی است.انرژی نورانی جذب شده توسط اتمها عمومابه صورت خطوط جذب باریک با طول موجهایی در ناحیه مرئی یا ماوراء بنفش طیف انرژی تابشی می باشد.

اسلاید 3: اصول جذب اتمی وطیف های جذب اتمی:در یک تجزیه جذب اتمی ,عنصر مورد اندازه گیری باید به حالت عنصری کاهش یابد,تبخیر شودوسرراه دسته شعاع تابش منبع قرارگیرد.این فرایند اغلب با کشیدن محلولی از نمونه به صورت مه رقیق به داخل یک شعله مناسب انجام می گیرد.طیف جذبی یک عنصر در شکل گازی واتمی ان مرکب از یک سری خطوط باریک کاملا مشخص که از جهش های الکترونی بیرونی ترین الکترونها به وجود می ایند.انرژیهای بسیاری از این جهشها برای فلزات با طول موجهای در نواحی مرئی و ماوراء بنفش مطابقت دارند.جذب یک فوتون به وسیله اتمهای پایداربرای برانگیخته شدن اتم اساس روش جذب اتمی است.

اسلاید 4:

اسلاید 5: برای اوربیتالS3 مقدار انرژی صفر در نظر گرفته شده است. مقیاس تا 41499CM ادامه دارد که انرژی لازم برای خارج کردن الکترون منفرد S3 از تحت نفوذ هسته اتم است ولذا تولید یک یون سدیم می کند.درد مای اتاق اصولا تمام اتمهای یک نمونه از ماده,در حالت عادی قرار دارند.بنابراین تحت این شرایط الکترون تک خارجی فلز سدیم اوربیتال S3 را اشغال می کند.

اسلاید 6: جذب اتمی در شعله ها:در دمای معمولی شعله ,اتمهای سدیم عمد تا در حالت عادی قرار دارند.این وضعیت برای سایر فلزات نیز صادق است.اتمهای سدیم در محیط یک شعله قادر به جذب تابش طول موجی هستند که مشخصه یک انتقال الکترونی از حالت S3 به یکی از حالتهای تحریک شد ه ی بالاتر است.برای مثال پیکهای جذبی تیزی در Å5890, Å5895, Å3302 , Å3303 به طور تجربی مشاهده شده است که هر زوج مجاور از این پیکها مربوط به انتقالات الکترونی از تراز S3 به تراز های P3 وP4 است.اگر یک اتم از حالت پایدار به حالت برانگیخته برود انرژی ان افزایش می یابد.این انرژی E ناشی از جذب یک فوتون )انرژیhv ( میباشد که انرژی ان مساوی با انرژی لازم برای برانگیخته شدن

اسلاید 7: اتم است.وقتی که الکترون ظرفیت سدیم در اوربیتال s3 قرار دارد گفته می شود که اتم سدیم د ر حالت پایدار می باشد.یک اتم میتواند با جذب انرژی با طول موج صحیح به هر اوربیتال دیگر با انرژی بالاتر برانگیخته شود.E=hv که:E=تفاوت انرژی میان حالت باانرژی کمتروحالت باانرژی بیشترh= ثابت پلانک v=فرکانس تابشهنگامی که انرژی تابشی جذب می گردد اتم برانگیخته میشود.اگر از یک تک فام کننده ی منشوربرای تجزیه تابشهایی که به ان میرسد استفاده شود, طیف جذبی به صورتی که خط باریک برعکس

اسلاید 8: یک نوار بهن ظاهر می گرد د. اگر انتقال میان حالت پایدارو پایینترین حالت برانگیخته باشد ,گفته می شودکه جذب خط رزونانس است.مهمترین نتیجه گیری ان است که در جذب اتمی تنها انتقالاتی که میان حالت پایدار ویک حالت برانگیخته صورت می گیرد میتواند استفاده شود.

اسلاید 9: یک نوار پهن ظاهر می گرد د. اگر انتقال میان حالت پایدارو پایینترین حالت برانگیخته باشد ,گفته می شودکه جذب خط رزونانس است.مهمترین نتیجه گیری ان است که در جذب اتمی تنها انتقالاتی که میان حالت پایدار ویک حالت برانگیخته صورت می گیرد میتواند استفاده شود.

اسلاید 10: رابطه ی بین طیف بینی جذب اتمی و نشر شعله ای:ظاهرا دو روش از این نظر با یکدیگر شباهت دارندکه هردو مبتنی بر رویداد هایی هستند که هنگام افشاندن یک نمونه به داخل شعله اتفاق می افتند.اما در نشرشعله ای این تابش نشر شده به وسیله ی اتمهای تحریک شده است که متناسب باغلظت می باشد.در حالی که در جذب اتمی تابش توسط اتمهای برانگیخته نشده موجود در حالت پایه انجام می شود.هم جذب اتمی وهم نشر شعله ای هر دو برای عناصر فلزی جدول تناوبی محدود می شود.

اسلاید 11: وسایل لازم برای دستگاه طیف نور سنج جذب اتمی:این وسایل شامل اجزاء زیراست:یک منبع اولیه ی تابش- یک وسیله برای افشاندن محلول به درون شعله و تولید بخار اتمی – یک طول موج گزین برای تولید تابش تکفام – یک اشکار ساز – وسیله برای قرائت

اسلاید 12: منبع تابش:لامپهای کاتدی توخالییک لامپ کاتدی توخالی شامل یک کاتد استوانه ای توخالی است که از ماده ای شامل ماده ی مورد اندازه گیری ساخته شده است.این کاتد استوانه ای همراه یک سیم تنگستنی به عنوان اند در یک شیشه شامل یک گاز نادر در فشار کم قرار داده شده است.الکترودها بوسیله ی پتانسیلی در حدود 200 تا 400 ولت انرژی داده میشوند ودر جریانهایی تا حدود mA 100 عمل می کنند.گاز نادرکه اساسا شامل نئون یا ارگون است به یونهای مثبتی یونید ه شده ویونها پس از شتاب گرفتن به دیواره ی داخلی لامپ کاتدی تو خالی برخورد می کنند.در این برخورد اتمهای عنصر تشکیل دهند ه ی کاتد ازاد می شوند و تشکیل یک ابر اتمی را می دهند و سپس اتمهای این ابر

اسلاید 13: بوسیله ی یونهای نئون ویاارگون برانگیخته می شوند.عموما کاتد بیشتر لامپها فقط شا مل یک عنصراست.اما گاهی ازعناصری مناسب برای ساخت یک الیاژکاتدی استفاده می شود.بنابراین اغلب یک لامپ برای اندازه گیری دویا چند عنصر به کار برده می شود.

اسلاید 14: در یک جذب اتمی ,عناصرموجود د رنمونه باید به صورت ذرات اتمی خنثی کاهیده شوند,تبخیر گردند وبه طریقی د رمسیر پرتوتابش پاشید ه شوند که تداد انها به نحو تکرار پذ یری متناسب با غلظت انها در نمونه باشد.تعدادی وسایل برای تشکیل بخارات اتمی مورد استفاده قرار گرفته اند,این وسایل عبارتند از:1 – کوره ها2 – کمانها وجرقه های الکتریکی 3 – وسایل بران 4 – افشاندن شعله ای )افشانه ها(

اسلاید 15: اتم سازی:هدف ازاتم سازی نمونه تولید اتم های ازاد است.اتمهای ازاداتمهایی است که با اتمهای دیگر ترکیب نمی شوند.هیچ اتمی به حالت ازاد وجود ندارد )بجز اتمهای گاز های ناد ر( وانها با هم به صورت مولکولی در می ایند.بنابراین برای اینکه اتمهای ازاد را ایجاد کرد ضروری است که مولکولها شکسته شوند , این فرایند را اتم سازی گویند.برای اتمی کردن مولکولها بهترین روش تفکیک انها به وسیله گرماست.نمونه برای تبدیل به اتمهای ازاد در دمای زیاد گرم شده که این روش را روش شعله ای گویند و از شعله به عنوان منبع گرما استفاده می شود.در روش غیر شعله ای از کوره ی الکتریکی استفاده می شود.

اسلاید 16:

اسلاید 17:

اسلاید 18: وضعیت شعله در دستگاه جذب اتمی :در یک شعله استاندارد تمام یا جزئی از محلول نمونه توسط یک افشانه به صورت ریز افشاند ه می شود و تابش حاصل از یک منبع تابشی در حال عبورازشعله توسط ذرات اتمی نمونه مورد جذب میشود.شعله ازچند قسمت تشکیل شده است که ازپایین به بالاعبارتند از قسمت پایه, مخروط میانی, منطقه واکنش وپوشش خارجی.نمونه به صورت ذرات جامد وارد مخروط میانی می شود.در این منطقه نمونه ی جامد به صورت بخار درامده وبه ذرات تبدیل میشود.د ر این منطقه نیز بر انگیخته شد ن ذرات اتمی و جذب تابش لامپ مخصوص ان عنصر شروع می شود.در منطقه واکنش اتمها به اکسید تبدیل واز پوشش خارجی شعله خارج میشوند.نیمرخ شعله

اسلاید 19: شدت علامت جذب یا نشر را به ارتفاع بالای نوک شعله مرتبط میسازد.

اسلاید 20: سیستم های نوری به چند دسته تقسیم می شود:سیستم های نوری تک جزئی –سیستم های نوری دو پرتوئی- سیستم های نوری مختلط تک پرتوئی و دو پرتوئی

اسلاید 21:

اسلاید 22: طول موج گزینها وصافیها :طول موج گزینها:کنترل کننده های طول موج , ناحیه ی محدودی از طول موج را در اختیار می گذارند.صافیها:یک دستگاه برای تجزیه ی جذب اتمی باید قادربه تامین یک پهنای نواربه ان اندازه باریک باشد تاخط انتخاب شد ه برای اندازه گیری را از خطوط دیگری که ممکن است مزاحمت ایجاد کنند یا حساسیت تجزیه را کاهش دهند, جدا سازند.در بسیاری از موارد برای کنترل کردن طول موج ها از صافی ها استفاده می کنند که عبارتند از:1 –صافی جذبی2 – صافی تداخلی

اسلاید 23: صافی های جذبی با جذب قسمتی از تابش ,ناحیه محدود ی از طول موج را از خود عبور می دهند. عرض موثر نوار در مورد این صافیها بین 30 تا 300 نانو متر است.در صافیهای تداخلی باریکه موازی با زاویه ی غیر قائم رسم کرد ه ایم.مقداری ازان درون لایه اولیه عبور می کند و باقی مانده باز تابیده می شود.

اسلاید 24: تکفا مسازها:وسایلی هستند که ناحیه ی محدودی از موج را دراختیار میگذارند. تابش به طول موجهای تشکیل دهنده ی خود تفکیک و قسمتی از این طول موجها انتخاب و از بقیه جدا می شوند.ساختمان یک تکفامساز عبارت است از:1 – شکاف های ورودی و خروجی 2- عدسی های موازی سازوکانونی ساز3 – عنصر پاشند ه شامل الف(منشور ب(توری پراش

اسلاید 25:

اسلاید 26: انواع اشکار سازها:1 – سلول فوتو ولتایی یا سلول لایه سومی : در ان انرژی تابشی یک جریان در سطح مشترک بین یک نیم هادی و یک فلز ایجاد میکند.

اسلاید 27: 2– سلول فتو رسانا:در ان جذب انرژی تابشی در سطح یک نیم هادی باعث تغییری در مقاومت ان می شود.

اسلاید 28:

اسلاید 29:

اسلاید 30:

اسلاید 31: flame photometry

اسلاید 32: طيف بيني نشري وقتي يونها يا مولكولهاي گازي در اثر گرما يا الكتريسته تحريك مي شوند تا بشهاي مشخصه اي درنواحي مرئي وماورائ بنفش نشر مي كنند . طيف بيني نشري مربوط به مشخص كردن طول موجها وشدتهاي تابش توليد شده به اين روش است.

اسلاید 33: در تجزيه هاي كيفي طيف بيني نشري محا سني راعرضه مي كند كه واقعا بدون رقيب هستند. نمونه معمولا احتياج به هيچ گونه عمل اماده سازي قبلي ندارد. اين روش اين امتياز را داردكه اطلاعات راسريعا در اختيار مي گذارد. غالبا به طريقه ي طيف بيني در عرض چند دقيقه پس از دريافت نمونه اندازه گيري ،صورت مي گيرد.

اسلاید 34: طيف بيني نشري شعله اي طيف بيني نشري شعله اي( نور سنجي شعله اي( يك روش طيفي است كه در آن تحريك با افشا ندن محلول از نمونه به داخل يك شعله ي داغ انجا م مي شود. مهمترين موارد كاربرد نورسنجي شعله اي درتجزيه سديم وپتاسيم مي باشد . به دليل سادگي سرعت وآزادي نسبي ازمزاحمت طیف بيني نشري شعله اي روش منتخب براي تجزيه عنا صري شده است كه تجزيه آنها از راه ديگرمشكل است.

اسلاید 35:

اسلاید 36: شعله هاوطيف هاي شعله اي خواص شعله ها ،مشعل ها وسرنوشت نمونه درشعله ،همان قدر به طيف بيني نشري شعله اي مربوط مي باشد كه به طيف بيني جذبي اتمي مربوط است. جذب اتمي بررفتارذراتي كه در شعله در حالت عادي وجوددارند پايه گذاري شده است ازطرف ديگرطيف بيني نشري شعله اي به آن ذراتي بستگي دارد كه در محيط درحال تحريك ا لكتروني هستند .

اسلاید 37: شعله درطيف بيني نشري شعله اي شعله براي:تبديل اجزاي تشكيل دهنده ي نمونه ي مايع به حا لت بخاربراي تجزيه اين اجزاي تشكيل دهنده به اتم هاي يا مولكولهاي سادهبراي تحريك الكتروني كسري از گونه هاي اتمي يا مولكولي به كار ميرود.

اسلاید 38: دماي شعله

اسلاید 39: دماهاي توليد شده توسط سوختن گاز طبيعي يا مصنوعي در هوا آن قدر پايين است كه تنها فلزات قليايي و قليايي خاكي با انرژي هاي تحريك خيلي پايين، طيف هاي مفيدي توليد مي كنند . داغترين شعله اي كه عملا به دست مي آيد از سوختن سيانوژ ن در اكسيژ ن حاصل مي شود.

اسلاید 40: مقاطع دما و تحريك در شعله ها

اسلاید 41:

اسلاید 42: منابع شعله دستگاه منبع در نور سنجي شعله اي مركب است از تنظيم كننده هاي جريان گاز ها ،يك افشانه ويك مشعل. تنظيم سرعت جريان گاز ها براي دستيابي به يك شعله ي پايداروتكرار پذير،سرعت جريان سوخت واكسنده هردو بايد ثابت وتكرار پذير باشد. اكثر دستگاه ها مجهز به شير هاي فشار شكن براي كنترل سرعت جريان گاز ها مي باشند . 21

اسلاید 43: مناسبترين دماي شعله بهترين دماي شعله براي يك تجزيه كه به انرژي تحريك عنصر، چگونگي تركيب شدن عنصردرنمونه، حساسيت مورد نياز ، و نوع ساير عناصر موجود بستگي دارد ، بايد به طور تجربي تعيين شود.

اسلاید 44: واكنش هاي شيميايي در شعله ها مشاهدات تجربي و نظري هردو دلالت بر اين دارند كه تعداد زيادي از فرايند هاي انجام شده در پوشش بيروني يك شعله در يك تعادل تقريبي ترمو ديناميكي هستند. درنتيجه اين امكان فراهم مي شود تا گاز هاي سوخته شده شعله را به عنوان محيط حلالي در نظر گرفت كه در آن محاسبات ترمو ديناميكي را بتوان به كار برد. فرايندهاي مورد نظرعبارتند از:حركتهاي انتقالي،ارتعاشي چرخشي وهمچنين تحريك يونش و تفكيك.كه دو نوع آخري اهميت اصلي را در اين قسمت دارند.

اسلاید 45: يونش در شعله ها يونش اتمها ومولكولها در مخلوط هاي احتراقي شامل هوا به عنوان اكسنده ،كم است ومعمولامي تواند ناديده گرفته شود . در نتيجه ، در دماهاي بالاتر شعله هاي اكسيژن يا نيترواكسيد يونش اهميت پيدا مي كند وغلظت قابل توجهي از الكترون هاي آزاد در نتيجه تعادل زير به وجود مي آيد :

اسلاید 46: ثابت تعادل براي اين واكنش مي تواند شكل زير را به خود بگيرد اثر دما روي ثابت تعادل با معادله ساها داده شده است; يعني

اسلاید 47: جدول 2 - درجه ي يونش فلزات در دماهاي شعله

اسلاید 48: نتيجه ي عملي يونش حضور تعادلات يون - اتم در شعله داراي تعدادي نتايج مهم در طيف بيني نشري شعله اي است. به عنوان مثال،شدت خطوط نشري اتمي فلزات قليايي،به ويژه پتاسيم ، روبيديم و سزيم به طريقي پيچيده تحت تأ ثير دما قرار مي گيرند. ازدياد دما سبب افزايش در تجمع اتمها تحريك شده بر طبق رابطه بولتزمن مي شود.

اسلاید 49: در نتيجه كاهش در غلظت اتمها در نتيجه ي يونش ،با اين اثر مقابله مي كند. بنابراين تحت بعضي شرايط ممكن است كاهشي در شدت نشر در شعله هاي داغ تر مشاهده شود . به اين دليل معمولا دماهاي تحريك پايين تر براي تجزيه ي فلزات قليايي ذكر شده اند.

اسلاید 50: تعادلات تفكيك در محيط هاي داغ يك شعله ، واكنش هاي تفكيك وتجمع گوناگوني منجر به تبديل مواد متشكله فلزي به شكل عنصري مي شوند . احتمال دارد بعضي از اين واكنش ها برگشت پذير باشند وبتوان با آنها طبق قوانين ترموديناميكي برخورد كرد. بنابراين از لحاظ نظري ممكن است واكنش ها را به صورت يا كلي تر:فرمول بندي كرد.

اسلاید 51: به نظر مي رسد كه تعادلات تفكيك شامل آنيونهايي غير از اكسيژن نيز ممكن است در نشر شعله اي مهم باشد. مثلا شدت خط سديم با افزايش به شعله ، به مقدار قابل توجهي كاهش مي يابد .علت اين پديده تأثيراثر جرم روي اين تعادل است.

اسلاید 52: طيف هاي فلزي در شعله طيف هاي خطي تحريك شعله اي بسياري از عناصر طيف هاي خطي توليد مي كند طيف هاي شعله اي مستقيمااز انرژي هاي تحريك نسبتا پايين ناشي مي شوند. طيف هاي نواري طيف هاي شعله اي اغلب اوقات با ظهور نوارهايي مشخص مي شوند كه از تحريك اكسيدها وهيدرواكسيدهاي فلزي ناشي مي شوند. در اين گروه فلزات قليايي خاكي و خاك هاي كمياب غلبه دارند.

اسلاید 53: اثر حلال هاي آلي روي طيف هاي شعله اي براي رساندن نمونه به داخل شعله از الكلها، كتونها واسترهاي با وز ن مولكولي كم،به طور جداگانه يا با آب استفاده مي شود به كار گيري اين حلالها سبب مي شود كه شدت خطوط با ضريبي از ده يا بيشتر زياد شود. ا فزايش شدت خطوط در اثرحلالهاي آلي نتيجه ي چندين اثر است. ويسكوزيته وكشش سطحي كم اين حلالها ، سرعت جريان زيادتر نمونه در داخل شعله مي شوند. همچنين ،سرد شدن شعله به وسيله ي حلال كاهش مي يابد .بنابراين اثر نهايي آن است كه تعداد ذرات آماده تحريك در داخل شعله افزايش مي يابد.

اسلاید 54: طيف نور سنج شعله اي

اسلاید 55: Sher wood model 420

اسلاید 56: Sher wood model 410

اسلاید 57: نور سنج ها وقتي كه يك شعله با دماي پايين به عنوان منبع تحريك به كار گرفته مي شود. تنها بر جسته ترين خطوط عناصر قليايي و قليايي خاكي ظاهر مي شوند . در نتيجه ، يك نور سنج صافي دار اغلب اوقات جهت جدا كردن يك خط با انرژي پايين براي هر كدام از اين عناصر كافي خواهد بود. فوتولوله هاي خلا معمولا به عنوان آشكار ساز براي انرژي تابشي خارج شده از صا في به كار مي روند. اندازه گيري عناصر قليايي وقليايي خاكي به طوري كه يون هاي اين عناصر اجزاي سازنده ي اصلي نمونه را تشكيل دهند ، معمولا توسط نور سنج ها رضايت بخش است.

اسلاید 58:

اسلاید 59: خطاهاي موجود در نور سنجي شعله اي خطاهاي موجود در نور سنجي شعله اي از دو منبع سر چشمه مي گيرند .خطاهاي دستگاهي كه مربوط به نوسانات در رفتار منبع يا آشكار ساز مي باشند. خطاهايي نيزاز تفاوت هاي در تركيب بين نمونه واستانداردهايي كه نمونه در برابر آنها مقايسه مي شود ،ناشي مي گردند.23

اسلاید 60: خطاهاي دستگاهي براي كسب نتايج تكرارپذير ،به يك شعله ي پايدار نياز داريم . افشانه هم بايد رفتار كاملاتكرار پذيري داشته باشد،به طوري كه نمونه با سرعت ثابتي،در قطراتي كوچك و با اندازهاي ثابت،وارد شعله شود.

اسلاید 61: خطاهاي ناشي از تابش عناصر خارجي هنگامي كه ساير اجزاي سازنده ي نمونه ، تابشي با طول موجي نشر كنند كه به طور كامل به وسيله ي دستگاه تك فامساز حذف نشود، خطاهاي تجزيه اي بروز مي كنند. همچنان كه دماي منبع افزايش مي يابد،نياز به يك تكفامساز با كيفيت بالا ترشديدتر مي شود.اين نياز نه تنها به علت آن است كه خطوط اضافي براي عناصر قليايي و قليايي خاكي ظاهر مي شوند،بلكه تحريك عناصرديگر در نمونه خطوط بيشتري مي دهد .

اسلاید 62: افزايش كاتيوني درشعله هاي بادماي بالاتر،افزايش درشدت خط يك كاتيون به علت حضوركاتيون دوم، غيرعادي نيست .افزايش كاتيوني به اين علت به وجودميآيدكه حضوركاتيون دوم باعث كاهشي در يونش كاتيون مورد نظر مي شود. خطاهاي ناشي از افزايش كاتيون با اضافه كردن بافر تابشي به نمونه ها واستانداردها به حد اقل رسانده مي شود.

اسلاید 63: مزاحمت آنيوني برخي از آنيونها اثر كاهش دهنده گي شديدي روي شدت بسياري از خطوط كاتيوني دارند. اين آنيون ها به اين علت از نشر جلوگيري مي كنند كه با كاتيون تشكيل تركيباتي را مي دهند كه تنها به كندي در دماي شعله تبخير مي شوند.بنا براين ،غلظت كمتري از كاتيون براي تحريك در شعله موجوداست ، سرعت كند تفكيك شدن تركيب به حالت عنصري نيز مي تواند دخالت داشته باشد.

اسلاید 64: روشهاي تجزيه ي كمي تجزيه هاي مبتني بر منحني هاي در جه بندي روش افزايش استاندارد

اسلاید 65: يك سري محلول هاي استاندارد شامل چندين غلظت معين از عنصر مورد نظر تهيه مي شود. تركيب كلي اين محلولها بايد نزديك به تركيب محلول مجهول باشد. ابتدا دستگاه طوري تنظيم مي شود كه هنگام افشاندن آب خالص به داخل شعله ، عدد صفررا نشان دهد. سپس دستگاه نوري يا الكتريكي طوري تنظيم مي شود كه ماكسيمم جواب را براي غليظ ترين محلول استاندارد نشان دهد بدون تغييري در اين تنظيم شدت هاي نشري مربوط به محلولهاي استاندارد باقيمانده و محلول مجهول اندازه گيزي مي شوند.

اسلاید 66: در تكنيك افزايش استاندارد ،يك منحني درجه بندي به طريق قبلي تهيه مي شود. سپس اعداد نشري براي حجم معيني از محلول مجهول و براي حجم مساوي ديگري كه به آن مقدار معيني از عنصر مورد نظر اضافه شده است به دست مي آيد . آن گاه غلظت عنصر در هر يك از دو محلول با استفاده از منحني درجه بندي،محاسبه مي شود. تفاوت در غلظت بين دو حجم معين بايد برابربا مقدار معلوم اضافه شده باشد ،مگر اينكه كا هشي يا افزايشي در شدت خط به وجود آمده باشد.

اسلاید 67: براي نوع ديگري از اين روش كه قدري پيچيده تر است نتايج بهتري گزارش شده است.حجم هاي مساوي از محلول مجهول به يك سري ازمحلولهاي شامل مقاديرمعين ومتفاوتي از عنصر مورد نظر اضافه مي شوند . سپس اعدادنشري براي اين محلولها پس از تصحيح براي تابش زمينه اي برحسب غلظت استانداردحاضردرمحلول ترسيم مي شوند . خط به دست آمده تا غلظت صفر برون يابي مي شود.سپس غلظت مجهول مي تواند با تقسيم عدد برون يابي شده به شيب منحني به دست آيد.

اسلاید 68: كاربرد ها روش هاي نور سنجي شعله اي در تجزيه ي تعداد زيادي از مواد مختلف ازقبيل سيالات زيستي،خاكها مواد گياهي،سيمانهاوشيشه هاوآبهاي معدني به كاررفته اند. مهمترين موارد اين روش ها اندازه گيري فلزات قليايي است.

اسلاید 69: شناسائي عناصر)تست شعله( مقدار كمي از نمونه وارد شعله مي شود و بخشي از الكترون ها نسبت به حالت پايه خود برانگيخته مي شوند. نشر در ناحيه طول موج هاي مرئي شعله را به صورت رنگي در مي آورد. كسر اتمهاي برنگيخته در شعله ثابت است و بستگي به دماي شعله دارد. و بنابراين شدت نشر مستقيماً متناسب با تعداد اتم ها در شعله بوده و مي تواند براي اندازه گيري غلظت نمونه آسپيره شده بكار رود.

اسلاید 70: هدف وقتي كه محلول نمك يك فلز سوزانده مي شود ، شعله رنگي شده و هر يون فلزي رنگ متفاوتي به شعله مي دهد . بنابراين از تست شعله مي توان براي بررسي حضور يا عدم حضور يون هاي فلزي در محلول استفاده كرد.

اسلاید 71: دستورالعمل و مثالها محلول نمكهاي فلزي در حلال متانول به صورت آمپولهاي كوچك 5 ميلي ليتري سوزانده مي شوند. و مجهولها تست مي شوند. هر محلول رنگ شعله متفاوتي دارد.

اسلاید 72: منابع :اصول تجزیه دستگاهیاسپکتروسکپی جذب اتمیاندازه گیری کمی عناصر به روش جذب اتمیFlame photometrywww.asiaandro.comwww.learning.orgwww.iupac.orgwww.reallabware.comwww.maden.hacettepe.edu

15,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید