صفحه 1:
8 جریان شناسی سیاسی ایران معاصر مشروطه تا ۵۷
صفحه 2:
صفحه 3:
لكر تقوا ببشه كنيد خداوند وسيله شناخت حق از باطل را برای شما
قرار مىدهد( وببه وسيله نور تقوا مىتوانيد» حق و باطل را در
ينهانترين جهرههايش بشناسيد.)
. سوره اتفال آیه ر۲4
صفحه 4:
|
Gok لاد للعاقل ...آن تعرف آهل زمانه
ای پسرم!بر خردمندبایسته است مردمان روز گارخویش
و ابشناسد.
بصيرت سياسى لمين است كه بدافيد امروزباتكيمبه جه ایملنی ودر مقلبل جه كسى
ايستاده است خيال نكنيد مخالفان شماجهارنفر آدعى هستند كه.به ظاهرممكن
است بااخم به شمانكاه كنند... مخالفان ودشمنان شماقدرتهاى استكبارى
وغارتكران كميلنى هاى بزرك اقتصادى دنياهستند كه تقريبأبه طو ر كلمل همه
رسانههاى جمعى رادر اختيار دار فد.متام معظم رهبرى(حفظه الله)
صفحه 5:
امام جعفر صادق(ع) می فرمایند:
علی العاقل آن یکون عارفاً بزمانه»( اصول کافی ؛ باب الصمت و حفظ اللسان)
برهرخردمند لازم است زمان خویش رابشناسد.
«العالم بزمانه لا تهجم علیه اللوابس»(اصول کافی» باب العقل و الجمل)
هرکس عالم به زمانش باشد مورد هجوم حوادث ناگوار واشتباهات قرار نمی گیرد.
صفحه 6:
٠“ جریانهای سیاسی پدیدهای بسیار مهم و نقشآفرین در تاریخ و تحولات جوامع به شمار میآیند.
مراد از جربان سیاسی»یک حرکت است کمبا برخورداری از ایدئولویی مشخص و
گرایشهای فکری درینیبه مدد رهبران خود بر اقشار مختلف جامعه تلثیر میگذارد و جبهه؛ جناح» حزب»
سازمان يا نهاد و گروه ویژه خود را بنیان مینهد.
* هدف نهلیی جریانهای سیاسی» کسب مورد نظر خود است که آن را از طریق
راهبردها و راهکارهای مختلف پی میگیرند.
صفحه 7:
۴ بدین روی» شناخت صحیح مسائل سیاسی در هر جامعه؛
۴ راه يافتن اينکه هر جریان» از چه ماهیت فکری برخوردار است و نقاط قوت و ضعف آّن چیست»
به ويه براى نسلى كه از یزش جریانها اطلاع کلفی ندارد» بسیار
ضروری است.
*با نگلهیبه تاییخ معاصر ایران درمیياييم که
سیاسی همچنان تحت تأثیر آنها قرار دارد.
صفحه 8:
:كه يساس -1
منهوم گردهمایی افرادی است با ایده
جربانسیاسی-2
ومنظوراز جریان فکری- سیاسی تشکیل شده از در
فشار» احزاب » نهادها » سازمانها :)نجمنها جناح ها وحتى جبهه هاى فكرى - سياسى را داراست.
صفحه 9:
كف مهماء . ذینفه ف؛ ۱دا فشاء »
به تجمع افرادی گفته می شود که:دارای منافع »هدفها وشیوه نگرش مشترک هستند. هدف کسب قدرت فدارند وبیشتر درپی تأثیر بر قدرتند.
اددثه له
مجموعه ای از افکارمدون مشتمل برباید و بایدهای سیاسی ماقتصادی ءاجتماعی و فرهنگی است که راهنمای عمل پیروان بوده وم تواندزیر بناى يك رزيم سیاسی
شود.
مار کسیسم
به بيروان افكار كارل ماركس وفردريش انكلس آلمانیاطلاق می شود ودارای شعبات مختلفی است
صفحه 10:
ملی گرایان با ناسیونالیستها به اصالت یک قوم خاص يا یک ملت خاص به افراد با گروههایی اطلاق مي شود که برهویت مشترک یک جامعه
وحق حاکمیت واستقلال آنها معتقدند. (مثلاایران ار و » آداب ورسوم باستانی وزبان مشترک
اکیددارند.
صفحه 11:
يعنى اعتقاد به مبانى مدرنيته غربى (
) در عين تعلق خاطر به دين.
به كسانى اطلاق مى شودكه برحفظ ارزش هاوآداب ورسوم اصيل ياكهن تأكيد مى كند.
صفحه 12:
آنها جدابى دين از سياست »اقتصادء فرهنگ وس افزادى ee
wi ی وساير ) و فارغ از آموزه هاى دينى وحيانى مى بايست » اقتصادء فرهنك وساير امور اجتماع را سامان
داد
کسی که نها به بلح وراه توجه کرده وه شدت ازآن فاعمی کند وه
اطلاق شود كه از ن أنديث ن سنگ » انعطافی ندارد.
MIDGUT Ei ی با وه به فردی اطلاق می شود که از نظر فکر واندیشه همچون سنگ » انعطافی ندارد.
صفحه 13:
افادی كه خواهان تفبرات واصلاح مور جامعه .۰۰ بعضی از حكومت ها بای YL ale وازهاصلاح در عرف سياسي سكولار معمولأمعادل
بر اساس اصول وارزشهاى دينى يا مصلحت 2 وكنترل نارضايتى هاى مردم دست به تغببراتى ١١ ١ رفرم در مقابل انقلاب قرار داردة
اندیشی عقلانی »عرف جدید وتحولات رو زکارند. مى زنند كه به أن رقرم مى كويند.
به کسانی اطلاق می شود که علاوه برایبندی به اصول, ارزش هاواحکام شریعت؛اصراربراجرای همان اصول بنیادی در جامعه دارند.
صفحه 14:
جربانشناسی از دیدگاه قرآن
سمیو و قرم 1
کروه کافرین:«ان الذین کفروا سواء علیهمء . . گروه مو
انذرتهم ام لم تنذرهم لا یومنون ۰ (بقره ۶) i
منافقین: يخادعون الله و الذين آمنوا و ما
يخدعون الا نفسهم وما بشعرون »( سوره بقره
: آیه ۱۷
صفحه 15:
لنطبا!
لنطباق! و ارزشهاوول افویحیلنی 1
بسعنیپسیره پسیلمبرباعظم(ص) ولنمسلطهار(ع) -2
در جمانفيسكبرىا -3
و با افكار وسيره عملى مقام معظم رهبرى.(امام خامنه اى )
صفحه 16:
مد
| - جریان فکری- سیاسی مستقلک»
۲. جربان فکری سیاسی وابسته به بیکانگان سم
صفحه 17:
صفحه 18:
A
ویژه گیهای جریان اسلامی
“جر بلنى لسكداز نظرايدئولوثيكييشه در كسلام نابمحمدى (ص) -1
هدفليرجر با نحفظ تسرویج و حلکمیساسلام دراییلیاست 2
۳- بزر کترین و اصیلترین جریان سیاسی کشور ما جربان اسلامی است
عمیقتییرتسآثیر را در گسسترشه قامرولیراندر عقلبله بسللستهمار یلستبداد دلشتملست 4
جریارهایشیگر در بسولبر آنملنند جويبار در بسولبر رودخلنه هستنه -5
صفحه 19:
حكومت اسلام . تعد ا: ديامب اسلام١(ص 4
ب
فتح ايران و ورود اسلام آغاز نفوذ تفكر اسلامى در ايران بود
صفحه 20:
ایجاد وحدت و یکیارچگی بين cli نت ت شدن تشد قعیت مسار :
اقوام ايرانى ايفاى نقش علما در حكومت | رسمى شدن تشيّع در ايران ا ube oe
روشن شدن اختلافات اخباريون و اصوليون
صفحه 21:
عدم اعتقاد به اجتهاد و اصول فقه عدم اعتقاد به عقل
انحصار استنباط فقه شيعه در كتاب (قرآن) و سنت
است
[
اعتقاد به نقش کلیدی اجتهاد برای پاسخگویی به مسائل شرعی با اعتقاد به جامعیت شریعت و پذیرش صلاحیت عقل
فق Ng پیرو سس ی رس
افزايش قدرت مجتهدان شيعه احباى انديشه ولايت فقيه (ملا احمد EET SBM (it
صفحه 22:
مهمترین ن تحول نت اسلامی در دوره
آمدن نهاد مرجع کل» مرجع اعلى يا عام توسط
شيخ مرتضى انصارى
دوره قاجار
نوری, بهبهانی, | آخوند خراسانى | سيد جماالدين
طباطبایی نییزت ری 5
att hes وج
میرزای شیراری | شم انصاری
صفحه 23:
براى مقابله با مشروطه غربى قانون تراز را مشروطه غربى را اضمحلال دين و انحطاط فنا 2 د مد
پيشنماد داد اسلام و مسلمانان مىدانست بإتشازي بر حفروطه مشروعه
تلاش علمای بزرگ برا
2 ات اكميت جربا حذف جریان اسلامی از
حوزدهاى علميه و ب يهلوى ابى با محوريت مسائل سياسى و اجتما:
توبيت تبروهاق اتقلار گرایی با محوریت انگلیس cul Si و اجتماعى
صفحه 24:
مبانی فکری و اعتقادی
۱- اعتقاد به جامعیت اسلام
۲- پیوند دین و سیاست
۳- خدامحوری در همه امور
۴- نلاش برای اجرای احکام الهی به وی
۵- ممدویت و اتنظار
۶- مرجعیت و اسلام فقاهقی
۷- ولایت ققیه در دوره غیبت
۸ ظلم ستیزی
-٩ نقی سلطه اجانب
۰- پیوند اسلام و روحانیت
کروههای شاخص
الف -نهاد روحانیت شیعه و حوزه های علمیه
ب -جمعیت قداکاران اسلام
ج -انجمن تبلیغات اسلامی
د -کانون نشر حفایق اسلامی
ه -اتحاديه مسلمين
و -جمعيت هواداران تشيع
ز -جمعيت فدائيان اسلام
ح -هيات هاى موتلقه اسلامى
ط -انجمن های اسلامی
ی -حزب ملل اسلامی
ک -کروهمای هفت انه اسلامی
چهره های شاخص
حضرت امام خمینی بر
شمس قنات آیادی
آیت اه کاشانی
آیت اللّه مدرس
مهدی سواج انصاری
مهدی سراج انصاری
خواب صفویٍ
صکراولادی
عطا اه شماب پور کرمانشاهی
سید کاظم بجنوردی
صفحه 25:
صفحه 26:
alain مؤتلفه اسلامى: حزب ملل اسلاععه سین جامعه سلمانان مجاهد؛
شنفكران مسلمان : فدائیان اسلام» نواب
رو سوه سال ۱۳۴۳ ش. بنابر توصیه IPFA St oss ps 0 0
امام خمینی (ره) 5 صفوى (TTF)
42
صفحه 27:
گروهای تشکیل دهنده سازمان محاهدین انتلاب اسلامی
نام گروه محل فعالیت رهبران
منصورون» خوزستان رضایی - سبحانی - صفایی
موحدین» خوزستان شهید علم الهدی - مالکی -بخشتده
توحیدی صفء تمران شهید بروجردی
امت واحدهء تمران نبوی» مخبلباف صادق نو وزی»سلامتی
ae 8 مرتضی الویری»حسین منتظر قائم
بدو» حسین فدایی
قلق حسین واعظی تاج زاده»یاسینی
صفحه 28:
SE aca 5 شاه به عنوان محور همه | اعتقاد به نظام سلطتت از لحاظ فکری ریشه در ایران
i به عنوان محور همه امور ٍ سلطنتى و از لحاظ فكرى ريشه در ايران
توجیهگر فساد و ظلم شاهان کشور f باستان دارد
eur
اوج فعالیت آنها در كنار
۰ احیا مجدد در زمان صفویان در او
ی اوج فه سس نيا مجدد در زمان صفويان در اوايل ١ ريشه در ايران باستان 78٠١ ساله
-روشتفکران غرب زده بودا كسترش در دوران قاجاريه 8 ريشه در ايران باستان ۲۵۰۰
قرن دهم هجری
دین زدایی و کسترش فرهنگ
فراهم كردن تفوذ و حاكميت 2 هقابلهياجربان اسلاص د مقابلهبا مشروطيت
mee بل با مشروطیت
ترويج سكولاريسم و اباحاگری جریان غرب گرا نمادهای آن ازجمله زبان عربی
صفحه 29:
se
۱۳۲۲ سید ضیاء الدین طباطبایی
سید ضیاء الدین طباطبایی ۱۳۲۳
احمد قوام ۱۳۲۵
اسان اعلم ۱۳۳۶
منوجهر اقبال ۱۳۳۷
حسنعلی منصور ۱۳۴۰
منصور ۱۳۴۳جایگزین قیلی
جمشید آمور کار ۱۳۵۳
احزاب و گروه ها
حزب وطن»
حزب اراده ملی
حزب دموکرات ایران
جزب مردم
حزب ملیون»
کانون مترقی
حزب ایران نوين
حزب رستاخیز ملت ایران
مبانی ثکری
۱- شاه محوری
۲- وفاداری به نظام سلطنت
۳- باستان ستایی و ناسیونالیزم
۴- پست شمردن مردم -نوکران شاه
۵- اعتقن به سکولاریزم
۶- غرب زدگی و غرب باوری
۷- دین زدایی و اشاعه اباحهگری
صفحه 30:
همزمان با نیضت مشروطه وارد ایران توار شده است ریشه در افکار کارل مارکس و فریدریش
بر مادیگرایی و الحاد استوار شده است. ۱
.انکلس آلمانی دارد
مخاف دین بودند و آن را افیون قلمداد میکردند در صدد حفظ منافع شرق بود از حمایت بیگانگان برخوردار بوده
جب نو- واکنشی در برابر سرسبردگی
رهبران به بیکانه خاستگاه آن در اروپابود
صفحه 31:
حاصل شكاف طبقاتى و فقر وحشتناك مردم» واكنش به ستمكرىهاى نظام سرمايه دارى و خاستگاه جریان مار کسیستی اروهای غربی
كه ببامد ليبرال سرمايه دارى كلاسيك بود ليبراليزم كلاسيك حاكم ر قرن 14 ارويا به ويزه آلمان و الكلييس
صفحه 32:
ot et w قم
اين شاخه را لنين رهبر انقلاب شوروى يديد آورد كه بر خلاف مارکس برای ایجاد انقلاب سوسباليستى مننظر تاريخ نماندء (كاركران )
1
- ۳۵ ها کسیسوت مالولینخ.
به افکار مائو تسه تونگ رهبر حزب کمونیست چین اطلاق ميشود. مائو با توجه به جامعه جين به جاى تكيه بر طبقه پرولتاریا با کارگر صنعتی- به طبقه دهقان توجه
دانت. مارکس دهفانن را ارتخاعی میدانست؛ ام gle أنها را نلابیمیانگاشت:
۳- ۳-۵ چب نو
جريانى بود كه در دهه 1۹۷۰ م.مرارویای غربی آمزیکای شفالی» برخی کشورهای آمریکای ین و آنیابی از جعلهایران در بین دا
روشنفکران هواخواهانی پیدا کرد. چپ نو واکنشی بود در قبال سر سپردگی و وابستگی احزاب کمونیستی قدیمی يا جپ قدیم به روسیه؛
صفحه 33:
جر تج له دی كل حزن کمونیست | اسپانیا در دهه ۱۹۸۰-۱۹۷۰ م. ج
مسكوء كنا 7
جند حزبى غربى را بذيرفته بودند و به
۵
واپسین و مهمترین ضربه بر بنیاد مار کسیسم را باید از آن جریانی دانست که میخائیل کورباچف بنیان نهاد. او ed خط بطلان شید و تیش ات
عنوان «جزم اندیشی و ذهنی گرایی» محکوم کرد.
کوشید تا از فروپاشی شوروی جلوگیری کند؛ اما نتوانست و اتحاد جماهیر شوروی پس از هفتاد سال حاكميت mies فرو پاشید.
صفحه 34:
صفحه 35:
ماترباليسم يا مادى كرايى اساس تفكر اين جريان به شمار مىرود. صالت از آن ماده است:
از نظرگاه جريان ماركسيستى جهان آفرينش را خدابى نيست و دین و مذهب امری موهوم و عامل تخدیر جوامع است.
مار کسیستها اصیلترین بنای اجتماعی را نفی میکنند و بر زندگی اشتراکی پای میفشارند.
ieae مزجي ۵ بر میخیزد و در مقلبل؛ بر مالکیت
و اشتراکی تاکید دارد. «؟»
از مبانی فکری جریان مار کسیستی این است که؛اقتصاد را زیر بنای جامعه و حکومت میشمارد و دین؛ سیاست؛ حقوقء اخلاق
و ... را رو بناى لمن م بندارد. طبق نظر ماركسيستهاء اكتصاد جامعه الست كه نوع فرهنكه سياست» اخلاق و ... را تعيين
لوي
ما 75 دنقسند که در ole طبقه رد دارد؛ طبقه کوچک که صا. ابزار تولید و مالکیت ا؛
TAD ESN avg 5 lye le ولد انیت اس و بای طبه مقر مو شبن و
میرلند و دیگر:
1 ت که فلقدآبزار توب است و برای طبقه حلکم کار
همواره در طول تاريخ با یکدیگر جنکیدهاند.
al a
مادی گرایی تاریخی به این معناست که تاریخ از یک حرکت جبری برخوردار است و همه جوامع؛ ناچارند مسبر زیر را سپری کنند:
مبانی فکری
۱- ماتربالیسم دیالکتیک
۲- نفی خداوند؛ دین و مذهب
۳- زندگی اشتراکی و نف خانواده
۴- نفی مالکیت خصوصی:
۵- زیر بنا بودن اقتصاد:
۶- تضاد طبقاتی
۷- ماتریالیسم تاریخی
صفحه 36:
سال شکل گیری موسسین و رهبرآن نام حزب
سلطانزاده - غفارزاده گروه همت اولین گروه چپ ایران
رسول زاده - نویمانوف سوسیال دمکرات
پیشهوری؛ عمواقلی» سلطانزاده کمونیست( حزب عدالت)
تقی آرانی و ایرج اسکندری گروه ۵۳ نفره
ایرج اسکندری - رادمنش - علوی توده
بیژن جزنی - احمد زاده ی فدائيان خلق ( متشکل از دو گروه پیشتازو
اشرف دهقان اشرف دهقان
حزب دمکرات کردستان
حزب کومله
صفحه 37:
هم«ایدئولوژی هم جنبش سیاسی
متأثر از افکار ناسیونالیستی و لیبرال غربی
پس از جنگ جهانی دوم و اشغال ایران فعال شدند
گرایشهای لیبرالی؛ مار کسیستی و اسلامی
اصالت با ملیت و کشور است
صفحه 38:
به معنای دوست داشتن وطن و زادگاه
5 5 1
ریشه درتحولات سیاسی- اجتماعی اروبای غربی دارد
بروز و ظهور در اشکال مختلف زبانی» قومیء نژادی منطقهای با سرزمینی» تاربخی و فرهنگی
«يا فشاری بر«هویت ایرانی» به جای «هویت اسلامی
صفحه 39:
رهبران
محمد مصدق
الهیار صالح
کاظم سامی و شریعتی
داریوش فروهر
ابراهیم یزدی- توسلی
حبيب الله بيمان
کاظم سامی
احزاب و گروهها
۰ جبهه ملی اول شامل:
۱ حزب ایران با مشی ناسیونالیسم
۲. حزب مردم ایران با مشی ناسیونالیسم
۳ حزب ملت ایران
۴ حزب زحمتکشان
od حزب خداپرستان - سوسیالیست
۶جبهه ملی دوم(۱۳۳۹)
۷.جبهه ملی سوم(۱۳۴۲)
)۱۳۵۶( جبهه ملی چهارم A
٩.جبهه ملی پنچم(علی مذهبی ) ad) ۶۰ به
بعد)
۰ جنبش مسلمانان مبارز
۱ جاما (جنبش آزادی بخش مردم ایران)
مبانی فکری
الف: وطن پرستی وتفاخر ملی
ب: تعصب ملی
پ: برتری ملی نسبت به دیگر ملل
ت: باستان گرایی
ج:بیگانه ستیزی
ج: جدایی دین از سیاست (سکولارسم)
ح: معتقد به نظام سلطنت
د: إيرانيّت به جاى اسلاميّت
صفحه 40:
به معنای بر چیدن و از زمین چیزی را بر گرفتن
التقاطیون» از هر مکتبی قولی را اخذ کرده و از مجموع آنها فلسفهای پدید می آورند
به مجموعهای از افکار نامتجانس معتقد هستند.
صفحه 41:
للقاطلسلام: ملرکسیس؛ -1
۲- التقاط اسلام ناسیونالیسم و لیبرالیسم؛
۳- التقاط ناسیونالیسم و مار کسیسم.
صفحه 42:
-١ دين يا هر نوع مکتبی فکری را کامل ندانستهاند
۲- قدرت فهم صحیح یک دین را نداشته
۳- در پی سا زکاری مکتب فکری با مسائل روز بوده
۴- آموزههای دینی را با هواهای نفسانی خود ناساز کار دیدهاند»
صفحه 43:
شايد بتوان آیات زیر را کواهی بر وجود جریان التقاطی در صدر اسلام دانست؛ آنجا كه قرآن میفرماید:
«p>
يَغُولُونَ نوْمِنْ يبَعض 9 At AS و يُرِيدُونَ ان يَنَخَدُوا بِينَ ذلك سَبِيلًا (نساء: )14٠
و میگویند: «به برخی ایمان داریم و برخی را une مىكنيم.» مىخواهند در اين ميان» راهى براى خود
برگزینند.
صفحه 44:
خداوند» ماهیت این گروه را که از اهل کتاب بودند و نمیخواستند » روشن ساخته و به آنان
:وعده عذاب داده است
اولئک هم انکافرون فا و انا للکافرین عذاباً هن (زساء: ۱۵۱)
آنان در حقیقت کافرند و برای کافران عذاب توهینآمیزی فراهم ساختیم
التقاطیون میخواستند راه سومی بیابند که آمیزهای از اسلام و ادیان و افکار انحرافی بود
صفحه 45:
در تاريخ معاصر ايران» التقاط به دنبال ورود مكاتب غربى به اايران و همزمان با نقلاب مشروطه شکل گرفت.
برخى به دليل فقدان شناخت عميق و توجه به شعارهاى ظاهرى كمان مىبردند انديشههاى وارداتى با دين اسلام سازكارى دارند.
برخى نيزاز ناسازكارى آنها با دين اسلام آكاه بودند به دليل ترس از حافظان دين» یعنی روحانیت؛ ایدههای خود را با اين يوشش
مطرح میکردند.
صفحه 46:
خلیل ملکی برای انطباق مار کسیسم با جامعه ابران به ترکیب آن با ناسیونالیزم پرداخت و حزب نیروی سوم را تشکیل داد.
با فکست جبهه ملی در حل معضلات کشور در عصر شاهنشاهی» و ناتوانی مکتب ناسیونالیزم» نهضت آزادی با ترکیبی از اسلام»
لیبرالیزم و ناسیونالیزم- با صبغه اسلامی- پا به عرصه وجود نهاد که موفق نبود
جوانان نهضت آزادی با تر کیب اسلام و مار کسیسم » سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را بنیان نهادند.
صفحه 47:
اجزاب واه مبانی فکری
ا. حزب نیروی سوم !: سوسیالیسم و ناسیونلیسم
۲ نهضت آزادی ۲ اسلام و ملی گرایی
۲- سوسیالیستهای خداپرست ۳ اسلام و سوسیالیسم
جریان التقاطی
۳- جنبش مسلمانان مبارز ۴- اسلام و لیبرالیسم
۴- سازمان مجاهدین خلق (منافتین)
۵- گروه فرقان
صفحه 48:
حزبفیروی سوم(خلیلملکی ۱۳۲۳ :1
ناسیونالیسم وسوسیالیزم؟
تفکرات سوسیالیستی ضد استعماری
صفحه 49:
جبهه حلی- نهضآزادوو نیروهای حلی-حذهبی (مصدق بازگانسزدی) :2
>
تر کیب سه مكتب اسلام» ناسيوناليزم و لیبرالیزم
تلفیق اسلام با علم جدید و پای فشاری بر مفاهیم آزادی و دموکراسی
احساس حقارت در برابر پیشرفتمای دنبای غرب؛
عدم اعتقاد به جامعیت اسلام.
صفحه 50:
۳- جریان اسلام جپ گرا خدا پرستان سوسبالیست:(محمد نخشب ۱۳۳۳)
+ انها درصناة مصادرة عدالت0 ایی و سوسیالیسم به نفع اسلام بودند که از مهمترین
جهره|اهاى آن حسين راضىء جلال اشتيانى» دكتر شریعتمداری ابراهیم یزدی و... بودند.
علايق شريعتى در دهه سى باعث ترجمه كتاب (جوده السحار) بود كه نام آن را ابوذر»
خداپرست سوسیالیست گذاشت.
صفحه 51:
تر کیب اسلام و مارکسیسم
راهبرد جنگ مسلحانه
نزدیکی سوسیالیسم ومار کسیسم به اسلام به دلیل شعارهای مساوات طلبانه
اسلام علمی» توجهی ویژه به اسلام علمی
.ما رکسیسم را به عنوان «علم انقلاب» پذبرفتند
اعتقاد به «اسلام انقلابی» نه انقلاب اسلامی»
صفحه 52:
شناخت سطحی از اسلام؛
فقدان ارتباط با روحائیت اصیل اسلامی؛
انفعال و خودباختگی در برابر مار کسیسم؛
عدم اعتقاد به حامعیت اسلام؛
احساسی و عجول بودن
صفحه 53:
بامنافقين همفكر بودند
آميزهاى از اسلام و ما ركسيسم
تفسير مادى و ماركسيستى آنان از TB
دورى از روحانيت اصيل
صفحه 54:
1 , tase Arte.
مخالف غربزدگی مخالف غرب
روشنفکریغیر شینی 2
سكولار ضد دين
صفحه 55:
روشنفکر» نوگرا» تجدد گرا و رواج دهنده آیین و افکار نو است
هدفش منسوخ کردن آیین غلط کهن در جامعه است
«روشنفکر» دارای فکری باز» ذهن بصیر و اندیشهای روشن نسبت به امور است.
فسبت به امور جامعه دارای اندیشه روشن است
از زمان خودش جلوتر است
صفحه 56:
صفحه 57:
:جريانروشنة
نروشننکری
صحیح شین
۱ شینی -1
:جریا م وشنفكرى لسلقاطی شینی 2
رز be
2
ih -
جریان,هشننکر
200
الئیکیا سکولار -3
:جر بان روشنة
ازریشننکری
لحادی -4
صفحه 58:
هدف حفظ واستمرار اسلام ناب محمدی (ص)
مخالف ر کود فکری» سطحی نگری» مقدس مآّبی و تنگ نظری
مبارزه با نفعال در مقابل اندیشههای وارداتی و غیر منطقی
ES > بر اساس مقتضیات زمان و مکان
صفحه 59:
علیرغم دغدغه دینی» تحت تأثیر مکاتب وارداتی غربی» مانند لیبرالیسم مار کسیسم و
ناسیو نالیسم
اسیوثا لب
=
در صدد ارائه اسلام مدرن که نتبحه آن التقاط شد
صفحه 60:
استمرار جریان روشنفکری غربی است
اعتقاد به سکولار یزم» اومانیسم و لیبرالیسم
عاشق ارزشها و آموزههای غربی
صفحه 61:
در ستیز بودن بنیادی با دین و باورهای مذهبی
۱
پیروی کور کورانه از تفکرات سوسیالیستی با مار کسیستی
صفحه 62:
روشنفكروهينيل شيخ فضلا لله نووى- عدر موسيد جطللما) 7[
تداوم همان جریان اصیل اسلامی
این جریان ادامه اسلام ناب است که از پیامبر (ص) آغاز میشود و ب مه اطهار (ع) استمرار مییابد
علمای صالح و روحانیت اصولی با پاسخگویی به نیازهای مستحدثه ادامه يافت
صفحه 63:
جریانوشنفکری للقاطی دینی -2
مسلمانان تحت تأثیر مکاتب غربی
نخسته مهندس مهدی بازرگان که تحت تأثیر افکار لیبرال دمیکراسی غرب قرارداشت
دکتر علی شریعتی که از افکار سوسیالیستی اثر بذيرفته بود
فقدان آشنایی عمیق با مبانی اسلامی عامل این انحراف
صفحه 64:
عملکرد بازررگان
تفسیر تجربی و علمی قر آن
اثبات علمى بودن دين اسلام
تلفیق اسلام و ناسیونالیزم
انطباق مبانی اسلامی بر برخی مبانی دموکراسی غربی
صفحه 65:
عملکرد شریعتی
تلاش بر ارائه روایتی مدرن از اسلام
LE بودن رسالتی همانند پیامبران برای خود
اصلاح دين در سایه آموزههای غربی
طرح پروتستانتیزم اسلامی
دوری از روحانیت اصیل ننیجه کار آن
صفحه 66:
از دوره قاجار نضج كرفت
نخستین نمایندگان اندیشههای غربی
افکارلیبرالیستی» اومانیزم و سکولار
غربی کردن کشور در همه ابعاد
آزادی به سبک غربی در بعد سیاسی
صفحه 67:
میرزا ملکم خان
میرزا فتحعلی آخوند زاده
میرزا حسین خان سپهسالار
سيد حسن تقی زاده
صفحه 68:
تأثير بذيرى آنان از افكار کمونیستی
جریان الحاد و ضديت با دين اسلام
5
گذشتهستیزی و نوگرایی
تحقیر و تسخر دین و متدینان
وابسته به بیگانگان
صفحه 69:
تسلاثربيلى ارلئم لسلا مد نر ساس يبرل زم يا سوسي ليزم -1
۲-سعی در التقاط اسلام با ناسيواليزم؛
اعتقاد بملسلاممنهاى روحلنيت 3
۴- انفعال حقارت در برابر غرب و اپیشرفتهای مادی آن؛
۵-تلاش درتفسیر و تأویل مفاهیم قرآن و متون دینی بر اساس علم تجربی
۶- اعتقاد به سکولاریزم (جدايي دین از سیاست)؛
۷- اعتقاد به اومانسم (اصالت انسان)
صفحه 70:
صفحه 71: