علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

جریان های نوظهور معنویت گرا در ایران

صفحه 1:

صفحه 2:
)30 معنو بشكر | در ابر اه لهور معنویت‌گرا درایران ا 7 جریانهای دو 8 مسحترم : دکتر مچتبوی رشته مشاوره دانشگاه تربیت‌معلم شهید ب زمستان 13868

صفحه 3:
یانهای عرفانی موجود در کشور عرفارناباسللمی دینی» منابع عرفان ناب اسلامی: - قرآن - احادیث - ادعیه پیشگامان دوره اخیر: میرزا حسینقلی همدانی بهاری همدانی- سید احمد کربلایی» میرزا جواد آقا ملکی تبریزی» آیت الله شاه آبادی- آیت اللّد قاضی طباطبایی: علامه طباطبایی: امام 3 خمیتی (ره)

صفحه 4:
أت :جرينيى رفن موجود در ثور عرفاننابإسلاميو هينى) منابع عرفان ناب اسلامى: - قرآن ی ‎٠‏ آيت الله ملكى تبريزى - ادعیه پیشگامان دوره اخیر: میرزا حسینقلی همدانی بهاری همدانی- سید احمد کربلایی» میرزا جواد آقا ملکی تبریزی» آیت الله شاه آبادی- آیت اللّد قاضی طباطبایی: علامه طباطبایی: امام 0 خمینی (ره) علامه طباطبایی

صفحه 5:
: جریانهای عرفانی موجود در کشور عرفازناباسلامیو دینی» منابع عرفان ناب اسلامی: - قرآن - احادیث - ادعیه پیشگامان دوره اخیر: میرزا حسینقلی همدانی بهاری همدانی- سید احمد کربلایی» میرزا جواد آقا ملکی تبریزی» آیت الله شاه آبادی- آیت اللّد قاضی طباطبایی: علامه طباطبایی: امام خمینی (ره)

صفحه 6:
یانهای عرفانی موجود در کشور حدعیارد روفین9 مدعیان دروغین طیف وسیعی را شامل می شوند: رمل و اسطرلاب. پیشگویی, جادو گری طالع بینی» طلسم نویسی, ارتباط با ارواح و اجنه؛ ارتباط با امام زمان(عج), نیابت امام زمان(عج)» مهدویت- پیامبری و الوهیت- - گفتنی است که اینگونه ادعاهای دروغین متاسفانه باعث فریب برخی انسانهای ساده لوح شده است. که باید نسبت به آن روشنگری کرد.

صفحه 7:
: جریانهای عرفانی موجود در کشور سلسله هاودر لییش9 برخی سلسله های موجود در ایران: ذهبيه؛ نعمت اللهىء اهل حق. گنابادیه؛ خاکسارید اویسیه, کمیلیه, چشتیه. الاهیه. کبرویه نقثبندیه. قاذريه و ... - شایان ذکر است. که خطاها و ایرادهای اساسی فراوانی نظیر مرید بازی, قطب گرایی, شریعت. کریزی, اذ کار نا معتبر و جایگزینی خانقاه به جای. مسجد نسبت به این سلسله ها وجود دارد.

صفحه 8:
: جریانهای عرفانی موجود در کشور سلسله هاودر لییش9 برخی سلسله های موجود در ایران: ذهبیه؛ نعمت اللهى: اهل حقء گنابادبه. خا کسار یه اویسیه, کمیلیه, چشتیه. الاهیه. کبرویه نقثبندیه. قادربه و .. 5 -شایان ذکر است. که خطاها و ایرادهای اساسی فراوانی نظیر مرید بازی» قطب گرایی. شریعت گریزی» اذ کار نا معتبر و جایگزینی خانقاه به جای مسجد نسبت به این سلسله ها وجود دارد.

صفحه 9:
معنویتهاونوظهور -6)

صفحه 10:
جریانهای معنویت گرا ميائمى معنوى منى )انا معلوی آمریکاین 8 ءرفاه مسیمیت ‎sox ©‏ © معنويت وين © ells © سینمای ماورا

صفحه 11:
6 مريائياى معلوى ملدى .-.. a oon ol 100۳

صفحه 12:
ی معنوی هندی 6 باستانی > آیین ودا () آیین ودا ** تاريفهه د اواسط هزاره دوم قبل از ميلاد. آريايى ها از سلسله جبال مندوكش در جنوب سيبرى به سم طرف ممله ور شدندد - بفشی به ارمپا رفتند و نژادهایی چون یونانی ها. اتینهاءآزمنها و اسلاوها را به وجود آوردند 1 - بفشی به هند رفتند و کیش هندویی را پدید آوردند. - بخشى به ايران سرازیر شدند و آیین زرتشتی را بیان نهادند. كيش ودايى يس ازاختلاط آريايى ها با ناد اصيل هند یعنی دراویدی ها پدید آمد. کتاب مقدس اقوام چند کانه پرست آریایی هند برای خدایان خود قربانی می کردند و هنگام تقدیم قربانی سرودهایی می قواندند. این سرودها به علاوه افسانه ها, مکایات و داستانهایی که از طریق رممانیون به ایشان منتقل شده بود به تدریع جمع آوری شد و نفستین و قدیمی ترین کتاب مقدس مندویی به نام ها شکل گرفت. ** بفشهای مختلف کتاب ود ریک وداء مجموعه بیش از هزار سروده مذهبی که در چند بغش تنظیم شده است. سروده هایی که به هنگام نوشیدن شراب مقدس فوانده می شد یجور ودا؛ كلام منثورى كه به قصد تلاوت براى تقديم قربانى. ادعيه و اوراد قراثت م شد. آتهروه وداه مجموعه افسونها و اورادى كه به قصد سم و جادو از (مانهای دور باقع مانده است.

صفحه 13:
نهای معنوی هندی 6 باستانی > برهمنیسم () برهمنیسم (هندوئیسم) * تاریفچه در اوافر قرن هفتم قبل از میلاد. برهمن ها قدرت را در هند بدست گرفتند. در این دوران عالمان رومانی مرتبه ای بلند یافتند و مورد تومه ماکمان و امیران واقع شدند. + کاب مقس كتاب مقدس برهمنها به جز كتاب وداها. کتاب اوپانیشادها است. این کتاب بزرکترین منبع تفکر و انديشه عرفانی در تاريخ هند به شمار می رود. ‎cde >‏ ویژگیهای آیین هلدو ‏- جانشین شدن اندیشّه ومدت و اعتقاد به روج مطلق كيهاتى به جاى انديش» جند کانه پرستی - اصل تناسق ‏-وجود نظام اجتماعی - طبقاتی غیر قابل تفییر ء ‏(- طبقه برهمتان یا رومانیان ‏۷- طبقه کشتریه ها با امیرن و اشراف زادکان ‏"۳- طبقه ویسیه ها یا کشاورزان و صنعتگران ‏۴- طبقه شودره ها یا چاکران و قدمتگزاران ‏بر اين اساس هر كس از طبقات چهارگانه ارج بود پاریا یا نمس محسوب می شد. چنانکه میج فردی از طبقه ای ‎Ga‏ هيج كونه ارتباط با طبقه ديكر را نداشت. ‏در برابر آبين برهمن دو رقه قيام كردند و مدعى شدند كه مى توانند انسان را از تحير و سركرداني در چرقه تتاسخ برهانند و به تمات ابدی تزدیک نمايند. يكى از آنها فرقه هين بود و ‎ce ont oS‏ ‎ ‎

صفحه 14:
نهای معنوی هندی 6 باستانی 6 آیین برهمنیسم () آیین برهمنیسم (هندوئیسم) نقد و بررسی. 1- وجود سه طريق مفتلف عمل. علم و اخلاص براى نجات انسانهاء «- يايمال كردن حقوق زنان و ‎AT pas‏ س- اعتقاد رأسخ به نظام طبقاتى و جلوكيرى بيروان 1[ تلاش براى 1[ بين بردن آن.

صفحه 15:
انهای معنوی هندی 4 باستانی 4 آیین جین () آیین جین *” تاریضچه مؤسس اين آیین شفصی به نام مهاویره (۵۹9 قبل از میلاد الی ۵۲۷ قبل از میلاد) می باشد. مهاویره که از اشراف زادکان هندی بود در سن ۳۰ سالگی از زندگانی کاخ نشیتی خسته شد و به. سلک مرتاضان در آمد. او در هیج قریه ای بیش از یک روز و در هیچ شهرى بيش [ ينج روز ساکن. نشد تا دلبستگی به کسی یا چیزی پیدا نکند. سرانمام پس از ۱۳ سال هنگامی که در سامل رودفانه ای نشسته و در اعماق فکر و انديشه فرو رفته بود به مالت نیروانه ماصل کشت. این لعظه او رامین (فتع و ييرو(ى) ناميدند ** مجالی اعتقادی مین - ریاضات شاقه : تجات روم خقط در گرو ریافت شدید و کشتن نفس به صورت افراطی است. - قانون اهيمسا : انسان هيج جاندارى ا نبايد بيازارد. از اين رو حتى کشاورزی هرام است چون ممکن است در مین کشاورزی مججوداتی کشته شوند. - استمداد از بشر يا كتاب بشرى بى تأثير است. هر فرد بايد از درون قود استمداد بجويد اعمال رومانی آیین جیم - يرهيذ از قتل و آزار موجودات زنده رهيز از دروغ و هر قول و فعلى كه موجب غضب يا حرص شود. - اجتتاب از هر چیزی که به انسان عطا نشده باشد. - فودداری از هر كونه علاقه به جيزى. - اجتناب از شهوت جنس.

صفحه 16:
نهای معنوی هندی 6 باستانی 6 آیین برهمنیسم () آیین جین نقد و برس - وجود رياضات شاق كه هيج كونه وجاهت عقلى. انسانس و الهی ندارد «- يايمال كردن اق زنان و ت ۳- اعتقاد راسخ به نظام طبقاتی و جلوکیری پیروان از تلاش برای از بین بردت آن. ع- قانون اهيمسا اكر هم درست باشد بايد بيشتر نسبت به انسانها به كار رود تا هيوانات و ‎oles‏ ۵- نا دیده گرفتن برفی غرائز طبیعی در انسان

صفحه 17:
انهای معنوی هندی 6 باستانی > آیین بودا () آبین بودا (بودیسم) *” تاريفهه مؤسس اين آيين سيدارته كوتمه (يجدا) (+؛ن قبل از ميلاد الى ‎18٠‏ قبل ‎[١‏ ميلاد) مى باشد. بودا نيز مانند مهاويره ‎[١‏ طبقه اشراف عند بود كه در روزكار جوائى عيش و نوش را ترك كفته و به سلک مرتاضان در آمد. وى در ۲ سالگی هنگامی که زير درفت انجيرى در درياى تفكر غرق بود يه هالت نيروانه نائل آمد و يس از كن در شهر عرفانی بنارس به مدت ۴۵ سال به ترویج اندیشه های قود پردافت. آموزه های بو - اعتقاد به تناس پرهیز از هرگونه تفکر غامض و پیچی چیارمتیقت ملیل (اصل رنع) «ه قلسفى. مجامث الهیات و مافوق الطبیعه ** کتاب مقدس قدیمیترین کتاب مقدس بودا تی پیتکه می باشد. + دو شاهه در دوره های بعد یود به دوشافه بزرک متشعب شد : - مهاياله در جين. كره. ثاين. تبت (آيين اما) و مفولستان - هينيائه در برمه. تايلند يا كاميوج

صفحه 18:
نهای معنوی هندی 6 باستانی 6 آیین بودا () آیین بودا (بودیسم) > نقد و ‎omy‏ ‎-١‏ نفی تقكر فلسفى در عين فلسفى بودن ‎-٠‏ نقى تقدير الهى و تاكيد بيش از حد بر آزادى انسان (تفكر شبه اومانيستى). ۳- اصالت دادن به ‎gi)‏ به عنوان تنها بعد زندگی انسان. ۴- نفی خود و اثانیت و در عین مال قبول تناسغ. ‏۵- نفی فداوند. ‏)- تفی معاد ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 19:
نهای معنوی هندی 6 باستانی 6 آیین تنتره () آیین تنتره & آیین تنتره که دارای قدمت تاریقی بسیار و پیروان کسترده ای در هند می باشد بر خلاف مكاتب عرفانى ييشين. آدمى را به بهره کیری از همه جنبه هاى وجودى فويش به وِيثْه امکانات جسمی و هادی براى كمال و تعالن دعوت مى کند. ** در تفكر ‎lait op‏ كوشه كيرى و رياضت جايى ندارد و انسان به استفاده از تمام لذائذ دنيوى تشويق مى كردد. در آیین تانتریک. هوشيارى كلى تنها از طريق اتحاد دو جنس مذكر و مؤنث فراهم مى شود ** تمرينهاى آيين تنتره : انجام تمرينات يوكا. قواندن اذكار مقدس, تشریقات نوشیدن شراب, استفاده از مواد نیروزا و برگزاری هراسم آمیزش جنس به صورت دسته جمعى. كتاب مقدس تنتره كامه سوقره نام دارد.

صفحه 20:
نهای معنوی هندی 6 باستانی > آیین تنتره () آیین تنتره نقد و ‎omy‏ - نفی قداوند. (- تقى معاد ترویج استفاده افراطی از شراب عا- ترويج سکس و روابط جنسی آزاد

صفحه 21:
تهای معنوی هندی 6 نوظهور © يوا () بوکا سالکهیه قدیمی ترین مکتب فلسسفی هندوها است و به دتبال برنامه ای برای تمییز ماده از روخ بود. در واقع يوكا برنامه عملى اين مكتب فلسفى به شمار می رود. هدف از وکا رسیدن به پالایش مطلق است. re Sau elo (Sg ‏متتره‎ - ‏کرمه يوكه‎ - ‏بهکتی یوکا‎ - ‏کندلی يوكا‎ - Ga Wh - ‏یوکا پاتانجلی‎ - ** كالبدهاى هفت كانه, واكراهاى هقت كانه و نادى ها

صفحه 22:
نهای معنوی هندی 4 نوظهور 6 بوعا () بوکا ** نقد و برس (- بن بست روش شناسی: ادعاهای یوگا پشتوانه عقلی. علمی و ومیانی ندارند. ۷- عدم ومود ملفه های عرفانی در یوکا ۳- عدم دستیابی به آزامش هقیقی

صفحه 23:
‎tel‏ معنوی هندی 4 نوظهور 6 آیین اشو ‏() آیین اشو ‎ ‎ ‏فارغ التمصيل رشته فلسفه از دانشكاه سانوکر: 19۵۳ تدریس خلسفه در دانشكاه جبال يور هتد : 9 سال اسیس بزرکترین مرک بین المللی مراقبه در پونای هند : 19۷۴ | مهامرت به آمریکا : ۱9۸۱ ‏اقراج از آمريكا به دلايلى از جمله فساد اخلاقن!! : 19/4 ‏فوت : نوزدهم ژانویه 199۰ ‏شخصيت اشو 8 روهيه تمرد و عصيان كرى در دوران كودكى. ‏.تكبر و غرور فوق العاده در شقصيت اشو ‎ol oT ** ‏اشو هرکز کتابی ننوشت ولی مجموعه ۷۰۰۰ سفترنی و ۱۷۰۰ ‏تواروییئو و کاست ا[ وی در بیش از ۰۰ جلد كتاب انتشار يافته ‏و تقريباً تمامى آنها به ۳۰ زبان زنده دیا ترجمه شده است. ‏+ ویژکی های آثار اشو ‎ob)‏ ساده و قابل قهم برای همکان ‏استفاده فراوان از مکایات و قصه ها برای بیان مقصود ‏ارائه روشها و تکنیکهایی عملی جهت مبارزه با رنجها و سفتی های [ندگی ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 24:
انهای معنوی هندی > نوظهور 6 آیین اشو () آیین اشو ** نقد و برس ‎١‏ ‎-١‏ تناسخ. نيرواته. اصالت بدن | «- مفهوم قدا در انديشه اشو للإ- نفى [هد و تویم ۴- نفی زیارت. ۵ تفی الکو و اوه + نفی تقدیر ۷- جواز بت پرستی ‎٩‏ نفی مذمب ‎-٠١‏ تثوريزه كردن روایط آزاد جنسی ‏معنویت اشو « معلويت سكس آزاد ‎ ‎ ‎

صفحه 25:
انهای معنوی هندی 4 نوظهور 6 آیین سای بابا () آیین سای بابا * در میان جریانهای عرفانی دو نفر با نام سای بابا دیده می شوند: سای جابا شیردی (۱۸۳۵ تا ۱۹۱۸ میلادی) وی پیدهان هندائى در هندوستان ندرد ساتها سای بابا متولد ۸۹۷ رهبر یکی از فرقه ها برطرقدار و جذاب عرفانی كه هوادارانى نيز در داقل ایران دارد. * عوامل جذاییت ساتیا سای با - تعالیم ساده ۵ همکانی - معجزات متعدد كم از سوى مريدان شايع شده است

صفحه 26:
‎oon‏ معنوی هندی > نوظهور 6 آیین سای باب ‎bb sls wT O ‎ ‎ ‏تقد و برس ‎-١‏ بى اعتقادى يه قدا «- برابرى مذاهب ا« ذكرو سلوك پشری ‏عد ‎ ‏يذيرى از مسيميت ‏۵- اصالت دادن به قدرتهای معتوى ‎ ‎

صفحه 27:
ای معنوی هندی > نوظهور 6 آیین ‎ail ply‏ () آیین رام الله تاريفهه ‎IIIs Jv p>‏ ميلادى شخصى به نام شيخ كبير يالكيس در هندوستان يا به عرصه وجود نهاد كه بعد ها به استادى بزرك با بيروان بسيار مبدل كشت. شيخ كبير مبدأ دو جريان مذهيى در هندوستان می باشد: یکی از شاگردان وی به نام بابا نانک آیین سیک را در هندوستان بنیان نهاد. - از آنما که پدر شیخ کبیر مسلمان و مادرش تابع مذمب ویشنو بود. وی تلاش کرد آیینی مرکب از اسلام و ويشنو مطرع نمايد. از اين رو جريانى به نام وم ‎abl‏ 3333 آورد. رام غدای ویشئه و الله قداى اسلام است و ييام رام الله اين است كه رام همان الله است و الله همان رام.

صفحه 28:
ای معنوی هندی > نوظهور 6 آیین ‎ail ply‏ رام الله & نقد و ‎oa‏ ‎-١‏ اعتقاد به برقى مبانى آيينهاى هندى بخصوص يوكا «- اصالت بقشی به عشق زمینی ‏«- تزديكى به تعاليم مسيميت ‏عا- برابرى ‎obs‏ ‏۵- پیوند دو جنس اتسانی برای رسیدن به یکانکی رومانی ‎

صفحه 29:
ای معنوی هندی 6 نوظهور 6 آيين كريشنا () آیین کریشنا دو نفر به نام کریشنا شهرت یافته اندء ** كريشنامورتى: وى در سال 1194 در قانواده اى برهمن در هندوستان متجلد شد و در سال 1964 دركذشت. از وى حدود > كتاب يديد آمده كم بسیاری از آنها به زبان فارسی منتشر شده است. ‎DE pags &‏ او سالینی رهیر انجمن تنوسوفیان بود . ‎Cys Lay *‏ + در قرن نوزدهم میلادی افکار خود را منتشر سافت. رهبر اين طایفه در اران فردی به نام واتا کریشنا است. ‎ ‎

صفحه 30:
انهای معنوی هندی 6 نوظهور 6 آيين كريشنا () آیین کریشنا تقد و برس ‎-١‏ انديشه هاى كريشنا مورتى ترکیبی از عناصر اصلی آيينهاى هندو با روانشناس جدید است. ‏(- تأکید بر عتصر آرامش برای رفع نیز انسانهای مدرو. در مان که آرامش حقيقى تنها در سايه ياد فدا بديد می آید. ‎ ‎

صفحه 31:
انهای معنوی هندی 4 نوظهور 6 یو کاناندا () یوگاناندا تولد : ينجم [نویه ۱۸۹۳ « هندوستان وقات : هفتم مارس ۱۹۵۷ در آمریعا یوکاناندا مدعی است انسان با كشف دنياى درون خويش مى تواند درون و بيرون وجود خود را عماهنك تمايد * در سال +197 براى شركت در كنكره بين المللى ليبرالهاى مذهيى در بوستون آمریکا عوت شد و در طى ‎٠١‏ سال بعد از تن به سقترانيهاى متعددی در آمریکا پردافت. لقد و برس 5 ‎-١‏ در فداشتاسى يوكاناتذا آگری از چند فدایی دیده می شود ‏«- وی سمی دارد تثليث مسیمیت را با تعالیم هندو پیوند بزند ‏۳- به تناسق اعتقاد درد ‏۴- وی ازدجاج ۱ مالف پرستش فد می دانست و تن به این کار نداد ۵- او کریا یوکا را آموزش می داد ‎ ‎

صفحه 32:
انهاى معنوی هندی 6 نوظهور > دالایی لاما () دالایی لاما * تاریخچه تولد : ششم جولای ۱۹۳۵ بتابر یک سنت نامیه تبت. تنزین کیاتسو در سن دو سالکی به عنوان تمسم دوبارهدلیی لامای سیزدهم که در سال ۱۹۳۷ از دنيا رفته يود شنافته شد و به عنوان دالیی لامای چهاردهم معرفی کردید. به عنوان رهبربوداییان تبت که دارای شفصیت ضد سوى رهبران آمريكا ب اسرائيل مورد تقدير قرار گرفته است. است. باره از نقد و ‎cau‏ ‎-١‏ تلقيق انديشه هاى هندو با عرفان مسیعیت و روانشناسی جدید. ‏«- اصالت دادن ‎ay‏ شاد زیستن و پردافت هرکونه بهایی برای «سیدن به شادمانی. ‏قائل بودن به تکثر و پورالیزم دینی. ‏۴- اعتقاد به اصالت فايده و عمل (يراكماتيسم). ‏۵- او یک شفصیت کاملا سیاسی و وابسته به آمريكا و اسرائيل است ‎ ‎ ‎

صفحه 33:
«ی جریانهای معنویت گرا مريانياى معنوى هنى 9 ناماه معن ‎tt‏ ليت Gece) som) Coss) Gay ps)

صفحه 34:
رینهای معنوی آمریکایی ‏ سرخ پوستی 6 عرفان تولتکک () عرفان تولتک تونتکها مردمانی در جنوب مكزيك مى باشند كه از هزاران سال ييش با افکار و آیین و ستتهاى باستانى خويش به يافتن خرد معنوى مشغول بود اند. در مال هافر خردی به نام دون میگوثل رولیز از طاینه تولتکها بر آن شده است تا آموزه های ایشان را به بشریت عرضه نماید. وى از طرين برگزاری کارکاههای آموزشی. سفنرانی ها و سفرهای تبليفى به معرفی آیین قود می پردازد. آموزه اصلى تولتك. جهار ميثاق است. تقد و برس 1 ۱ اصول و عناصر عرفان تولتك بيش ‎[١‏ آنکه عرفان باشد. یک سلسله كزاره هاى افلاقى است كه بعضى از آنها اقص یا نادرست است.

صفحه 35:
نهای معنوی آمریکایی 4 سرخ پوستی 6 عرفان سو () عرفان سو ** يكى از اقوام بزرک سرفپوستی در مکزیک شافه امک 9 تتون سو می باشد که دارای آیین کهنی است و امروزه به نام فرد معنوی سو مشهور است. (هبر اين شافه در عصر حاضر خردى به نام كوزم سياه است كه در سال 147 متولد شده و در سال ه198 از دنيا رفته است. *** نفستين كتابى كه هالات وى (ا كزارش مى كند به نام کوزن سياه سفن مى كويد در سال 1988 منتشر كرديد و در سال ۱۳۷۸ به قارسی تر همه شد اين مسلك به آنين هبق مقدس معروف است.

صفحه 36:
ریانهای معنوی آمریکایی 4 سرخ پوستی 6 عرفان ساحری () عرفان ساحری * عرفان ساهری مهمترین نوع عرفان سرخ پوستی است که کامی آن را به نام عرفان عقاب می فوانند. نماینده این جریان کارلوس کاستاندا می باشد. تولد او بنا به گنته خودش در سال ۱۹۳۵ و در برزیل و بنا به گزارش اسناد مهامرت وی يه آمریکا ۱۹۸۵ و در پرو می باشد. کاستاندا در سال ۱۹۷۲۳ دکترای خود را در رشته مردم شناسی از دانشگاه کالیفرنیا کرفت و در سال ۱۹۸۸ «رگذشت. تعالیم. / استاد کاستاندا. بزرک جادوکر مکزیکی به تام دون خوان می باشد. او دارای 1 ۲ اثر ترجمه شد به زان فارسی است كه در آنها به اتديشه هاى عرفان سرخ پوستی می پردازد. اساس تعالیم دون خوان این است که جهت ‎JS‏ ‏به خرد معنوى بايد علاوه بر انجام حركات جادويى. از كياهان اقتدار (كياهان تخديرى و توهم زا) استفاده كرد

صفحه 37:
بانهای معنوی آمریکایی 4 سرخ پوستی 6 عرفان ساحری () عرفان ساحری > نقد و ‎omy‏ 7 ۱- اصالت بفشی به سمر به عنوان روش معلوی - مسئله رویابینی ‎-W‏ استفاده از کیان و داروهای تومم زا ‏ع٠-‏ ينهان داشتن كارهاى فير و تظاهر به كارهاى بد ۵ نفی کذشته شخصی ‏- مرک در قدمت دنیا ‏۷- عدم وجود ‎slab‏ قيامت. ومن و نيوت ‏۸- آموزه های افلاقی درست و نادرست ‎ ‏معلویت کاستاندا « معئویت مواد مفدر ‎ ‎ ‎

صفحه 38:
ریانهای معنوی آمریکایی ‎٩6‏ اكنكار () اکنکار + معنویت اکنکار یا اک یکی از مکاتب کاملاً مدید معنوی است که در ایالات متعده آمریکا پدید آمد و امروزه ‏ ايران نيز پیرنیدارد. *» مذسس این عرفان پال تولیهل افسر نیروی دریایی آمریکا است که در سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۱ به تبلیغ مکتب فویش يرداقت. يس از وى شخصى به نام داروین گرایس در سالهای ۱ تا 192 (هبرى اين جريان (! به دست كرفت. از تن پس هاروند کلمپ كه ان نيز سابقه خدمت در نيروى هوايى آمريكا را در يرونده دارد استاد مق در طريقت اكتكار مى باشد.

صفحه 39:
ریانهای معنوی آمریکایی 6 اکنکار () اکنکار نقد و ‎cou‏ ‏۱- سفر روج یا موت افتیاری «- دیدن و شنیدن نور و صوت فداوند »- طبقات عالم به صورت موهوم ۷- فصوصیات استاد و مرشد ۸- قانون کرمه یا عمل و عکس العمل 9- اكنكار وراى ساير مذاهب و اديان. ‎-1١‏ هدف أ سفر زوع ‎-1١‏ عدم اعتقاد به جايكاه حقيقى براى فداوتد ‎ ‎ ‎

صفحه 40:
‎coe cle,‏ آمریکایی ‏ پانولو کونلیو ‎ ‏() پائولو کونلیو ‏تارینچه ‏تولد: ۷ اوت ۱۹۴۷ د« رزیل ‏ياثولو به دليل مقالقت با نظر والدينش در مورد شفل آینده و طفیان در برابر ايشان سه بار در بيمارستان رواتى يسترى شد و در آنجا شوک الکتریکی را تجريه نمود. ‏شاخصه دوران جوانى يانولو شركت در جريانهاى سياس مبارزه عليه نظام سرمايه دارى. وابستكى به اتجمن رام و جريان هيبى كرى. اعتياد به انواع مواد مقدر, شراب 9 زن و تیز شیفتکی در برابر افكار ماركس. انكلس و مكوارا مى باشد. ‎alls olay OT ** ‏پائولو در سن ۴۰ سالکی دست به قلم برد و نوشته هایی با شهرت جهانى يديد آورد. آثار كوثليو امروزه در بيش از ۱۴ کشور جهان و به > زبان ترجمه شده است. او تا كنون داراى 16 اثر مئ باشد. ‎ ‎ ‏يالولو كوليو در یات ‏کوئلیو در قرداد ماه ۱۳۷۹ به دعوت رسمی و با استقبال چشمگیر به عنوان نفستین نویسنده غیر مسلمان پس از انقلاب اسلامی وارد ايدان شد و يه مدت ‎٠١‏ روز اذ ايدان ديدار كرد ‎ ‎ ‎

صفحه 41:
یانهای معنوی آمریکایی 4 پائولو کونلیو () پائولو کونلیو تقد و برس ‎-١‏ سابقه استقاده افراطى و قراوان أ[ مواد مقدر ‏«- انديشه هايى التقاطى از معنویت ساهری کاستانداء معنویت. مسيميت و افكار مارکسیستی ‏«ا- تتوريزه كردن ‎byl‏ آزاد جنسی به عنوان راه رسیدن به عرفان ‎ ‏معنويت بالولو كوئليو - معلويت موادمفدر + معلويت سكس آزاد ‎ ‎ ‎

صفحه 42:
یانهای معنوی آمریکایی 4 شیطان پرستی () شیطان پرستی ‎a‏ تاریفچه شیطان پرستی به عهد باستان هی رسد. در قرون وسطی به دلیل قدرتهای زیادی که در كتاب تورات و اتجيل به شيطان داده شده بود نوع جديدى از شيطان يرستى شكل كرفت. شيطان يرستى مدرن در سال +9 در آمريكا توسط فردى يهودى به نام آنتون لاوى بايه كذارى شد. نمادها مهمترین نماد شیطان پرستی ستونی است به نام ابلیسک که امروزه در میادین مهم بسیاری از کشورهای جهان قرار درد #“برنامه ها ‎-١‏ قوتقوارى «- خون بازی ۳- مراسم سالیته ۴- مالووین

صفحه 43:
یانهای معنوی آمریکایی 4 شیطان پرستی () شیطان پرستی نقد و بررسی. ا- تقن قداو معاد «- ابلیس به جای غدا قرار هی کیرد و مقدس می شود در مالیکه بر اساس آیات قرآن کریم ابلیس بزرکترین دشمن انسان است. ۳- ترویج باده کساری و روابط آزاد جنس ۴- ترویج طفیان و سرکشی علیه تمامی هنمازهای الهی و امتماعی ۵- کسترش موسیقی فشن و با محته‌ای (کیک +- ترويج ترس. فشونت و اهساسهای منفی ۷- اانه مهانبینی سیاه ۷

صفحه 44:
جریانهای معنویت گرا مريانياى معنوى هنى مامه معوى ابيب © عرفاه مسيميت

صفحه 45:
() عرفان مسیحیت + عرفان مسیمی را می توان زاییده بن بست عقلانیت در آیین مسیمیت دانست. متفکرن و الهیون غربی يذيرفته اند که ۱ ودر رأس آن مسئله تثلیث قابل دفاع عقلانی نیست و از این رو لازم دانستند كه دين 1 از سامت عقل به سامت دل منتقل تمایند.په تعبیردیکر رویکرد تجریمدینی بر ‎lA‏ عرفان اسلامی که پشتوانه ای کاملاً استدللی و عقلی دارد غیر عقل کرواته و متی ضد عقلی است. * از آنما که مسیمیت امروژ در هوزه جامعه و سیاست هرفی برای کفتن ندرد.دنیای غرب تجارب عرفاتی مسیمیت را راه حلى براى معضلات روات انسان غربى ‎[١‏ جمله ترس. تنهايى و عصيان ديده است. حال آنكه دين مبين. اسلام تتهادینی است که هم پشتواته سترک اعتقادی. استدالی و نظری را به همراه درد و هم در بعد عمل می تواند مشکلات فردی و امتمای بشر را مل ‎as‏ + آغارکر عرفان مسیمیت پولس قدیس می باشد. بعد از او شخصیتهایی نظیر آکوستین. اکهارت. تزا و سادرسینک این جریان را استمرار بخشیده اند امروزه گروههایی نظیر خرقه دوستان فداء کواکرها و کلیساهای خانگی برفاسته ا(عرفان مسیمیت د جهت جذب جوانان مشفول فعالیت می باشند.

صفحه 46:
() عرفان مسیحیت نقدو برس ۱- تجربه عرفانی مهمترین عنصر عرفان مسیمیت. ۷- امساسات دیتی یا دین امساسی نتیجه غیر عقلنی کردن «- اعتقاد به يراكماتيسم در موزه تجارب عرفاتى.

صفحه 47:
جریانهای معنویت گرا مريانياى معنوى هنى @ ناه من ميب © عرفاه مسيميت @ عرفان يهود

صفحه 48:
() عرفان بهود (کابالا) * از عرفان يهود در فارسى به آيين قباله. قبالا يا كابالا تعبير مى شود درباره عرفان يهود تنها يك كتاب به زبان فارسى در دست استه "آييح. قبالا. عرفا و فلسفه يهود" تر جمه شيوا كاويانى ؛ نشر فراروان. كاباليسم یک آیین رمزی است که عمدتا در بى كشف حكمت مرموز اعداد و مروف كتاب مقدس مى باشد. همهنين اين مسلك نظامى براى خلقت هم ارائهداده است. 0 .واقعيت تن است كه يهود اساساً عرفان ندارد و آبين قبالا در واقع تركيس است از كيشهاى عرفانى مسيحيت. يوكا. زرتشت و تصوف اسلامى. نقد و يراسي يهود اصولاً قاقد عنصرى به نام عرفان است و عرفان كابالا در واقع تلفیقی از كيشهاى مسيحيت. يوكاء آيينياى عرفانى هند. تفکر توالاطونی, (رتشتى و تصوف اسلامى است.

صفحه 49:
جریانهای معنویت گرا مريانياى معنوى هنى @ ناه من ميب © عرفاه مسيميت @ عرفان يهود

صفحه 50:
() معنویت چینی (ذن بودیسم) در قرن ششم ميلادى يك راهب بودايى به نام بودى دارما به توصيه استادش رهسپار چین شد و معبد شانولین را برای مراقبه و نشر تمالیم فود بركزيد. وى به تدريج در سراسر جين محبوبيت يافت و يس از جندى مذمب بودايى ا با مذهب رايع هين (تانو) تركيب كرد و مكتب ذن بودیم را بتاتهاد. 1 آیین ذن امولی دار که بر طبق آن هرکتهای رزمی يايه ريزى شد كه مجموع آنها را كانك فو نامیدند. ساير ورزشهاى رزمی نیز از کانک فو زاده شدند. نقد و ‎com‏ ۱- در مکتب خن متون مقدس . مناسک مذهبی و سافتن معبد نفی شده است. (- تمايل شديد به انزوا طلبى مطلق وجود دارد ۳- عقلائیت , فلسفه و علم رد می شود ع- در اين آيين فدا . معاد . ومى و نبوت وود ندرد. ۵- در این آیین نیروی تائو اصالت دارد که ارتباطی به عرفان تدارد.

صفحه 51:
جریانهای معنویت گرا مريانياى معنوى هنى @ ناه من ميب © عرفاه مسيميت @ عرفان يهود © معنويت بين © غراعلم. | — ~

صفحه 52:
() فرا علم * پس از جنگ جهانی دوم اتماد جماهیر شوروی جهت کنترل اذهان سربازان به منظور نیل به امداف نظامی. مطالعاتی ( دباره پدیده های فوق طبیعی آغاز تمود. ماصل این مطالعات در سال ۱۹۷۰ منتشر شد و غرب و على الفصوص آمریکا را برای عقب نماندن از قافله تمریک کرد. ** تا کنون بیش از ۵۰ مریان ماصل این مطالعات بوده است که آنها (۱ می توان در دو دسته طبقه بندی کرد ء فرارهانشاسی : فنک شویی. ریک. تاروت. ان ال پی. هیپنویزم. مدیتیشم. تجسم فلاق. موفقیت. طالع بین ... روان درمانی : هلله بینی و انرثی درمانی. رنک درمانی, موسیقی درمانی, سنك ‎ly‏ نقد و پررسی. ۱- بسیاری از أثيرات فراروانشناسى و روان دمانی تا کنون به اثبات علمی ترسیده و تأیید تشد اند. «- در صورت وجود تأثيرات مثبت در اين روشها بايد كفت كه اين أمر ربطى به عرقان ندارد هرا كه عرفان معرقت و تقرب به قداوند است.

صفحه 53:
جریانهای معنویت گرا ميانياى معنوى هنى @ ناه من ميب © عرفاه مسيميت @ عرفان يهود © معنويت بين © ells © سینمای ماورا

صفحه 54:
() سینمای معناگرا ** ورود مبامث معنوی به دنیای هنر هفتم به دهه ۱۹۷۰ میلادی در آمریکا باز می کردد. ‎Gb‏ این مدت بیش از ۱۰۰ فیلم سینمایی پرجسته در هوزه معنویت و ماورا سافته شده است. ۶ هالیوود اعلام نموده است در سالهای ۲۰۰۱۴-۲۰۰ ۰ ۳۰ درد فیلمهای سینمایی تولید شده توسط این شرکت به موزه معنویت و ماورا مربوط بوده است. چندی است کارتونه: اتيميشتها و بازيهاى رايانه اى به دليل توان بيشتر در جذب مفاطب. مورد تومه روز افزون قرار كرقته اند > نقد و برس 2“ ‎-١‏ محتواى تمامى فيلمها و كارتونهاى ماورا از مسلكهاى معنويآلوده و غير معتبری تشکیل می شود که در اسلایدهای قبلی با آنها آشنا شده اید. نکته مهم اينكه بايد ميان زبان عرضه و ييام تفكيك تمود هرا كه ممكن است زبان عرضه. جذاب اما پیام آلوده باشد. ‎ ‎

صفحه 55:
نقد کلن بر معلویتهای مدید مشکل تمامی معنويتهاى بيكانه در يك كلام اين است -در رأس آنها فداى مورد نظر اسلام وجود تدارد - د آنها شریمت آسمانی جایگامی ندارد - در آنها اعتقاد يه معاد معنى ندارد - تمامى آنها بر اساس آزمايش ها و تجربيات شخصى انسانها يديد آمده اند و در يك كلام همه آنها معنويت سكولار محسوب می شوند. برفی ویژگیهای جرینهای معلوي نوپدید 4 - به نياز هاى بشر در هر دوره كاملا توجه دارند و براى ياسخ به آنها رامكازهاى عملی, موثر و ممسوس قراهم آورده اند - بسیای از این مکاتب عرفانی در تولید بسیار فعیف اما در ادییات و (عایت زبان مقاطب مدثر عمل می کنند.

صفحه 56:
سم باستالن هنذا - برهمنيسم- جين بودا- تتتره: نوظيور ايوكا - لشو - ساكبابا - رلم للله- كريشنا- يوكانائط - طليى: لما ‎Sy‏ پوستی تولتكه سو- سامرى: ‏اكنكار ‎eon | ) ‏سيت‎ (© ‏© سس ‎as ~ Cooma)‏ ‎ae.‏ ‏8 سمس | مه ‎

صفحه 57:
~~ 1 - تاريخ اديان - علىاصغر حكمت - تهران - انتشارات ابن سينا 2 - درقلمرو وجدان - عبدالحسين زرين كوب 3 - اديان زنده جهان - رابرت ای هیوم - ترجمه عبدالرحیم گواهی 4 - آشنایی با ادیان بزرگ - حسین توفيقي - انتشارات فرهنگ و ایثار اسلامی 5 - ادیان آسیایی - مهرداد جهاد

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان