علوم انسانی و علوم اجتماعیالهیات، دین و معنویت

جلسه ششم آشنایی با منابع اسلامی (توحید)

صفحه 1:
a y+ dss ‎PUI‏ یز ‎vel‏ ودر ماب ‎SIP‏ ‎ae ‎

صفحه 2:
wl جلسه ششم: مباحث مرتبط با توحید مدرس : حامد پوررستمی هیئت علمی دانشگاه تمران(پردیس ‎pd‏ ‏عنوان درس : آشنایی با منابج اسلامی - تفسیر موضوعی نهج البلاغه ‎purrostami@ubacsin ia)‏ هدف: آشنایی با نهج البلاغه و مهمترین و بنیادیترین مفاهیم و معارف آن

صفحه 3:
*موضوع جلسه آینده: #نبوت : اهمیت و کارکردهای آن

صفحه 4:
#سوالات: * آیا معرفت توحیدی تأثبری بر عمل و عمل تاثيرى بر اين معرفت دارد؟ * بنيان دين بر جه اساس استوار است و جه ارتباطى با توحيد دارد؟ © مهمترين دشمن توحيد و خدابرستى جيست؟ * خدا و توحيد در عرفانهاى نوظهور از جه جايكاهى برخوردار است؟

صفحه 5:
نکته:تعامل متقابل علم و عمل مقدمه توحيد عملى محصول توحيد عملى (آكاهى سبس عمل) (عمل سبس آكاهى) عمل دهى عرفان و عرفان دهى عمل امام صادق(ع): العلم مقرون إلى العمل. فمن علم عمل. و من عمل علم, و العلم یهتف بالعمل. فإن أجابه و إلا ارتحل عنه. كافى. ج ١ص‏ ۲۴ و نهج البلاغه حکمت ۳۶۶ فراهیدی در العین: هتف: یعنی صوت شدید و فریاد بلند. علم همراه با عمل است پس هر کس بداند عمل می کند و هر کس عمل کند می داند. علم عمل را به شدت مى خواند و اگر اجایتش کرد (که نیک) و گرنه از فرد کر

صفحه 6:

صفحه 7:
|)محبت خدا به بندگان چون خدا به ما عشق می ورزد؛ دوست دارد اهل اصول و فروع دینش باشیم دوست دارد یاب آشنایی را برای ما باز کند. دوست داره با او حرف بزنیم(نماز), دوست دارد با ما حرف بزند(خواندن قرآن). دوست دارد مجنون وار بسوزیم(روزه). دوست دارد امنيت روحى و روانى ما مختل نشود(آمر به معروف) دوست دارد همه سیر باشند و خوشحال(خمس و زکات) دوست دارد مثل او الهی باشیم ۲) محبت بندگان به خدا چون ما به او عشق می ورزیم؛ دوست داريم اهل اصول و فروع دینش باشیم دوست داریم یاب آشنایی را برائ ما یاز کند. دوست داريم با او حرف بزنیم (نمازا, دوست داریم با ما حرف بزند (خواندن قرآن). دوست داريم مجنون وار بسوزیم (روز: دوست داريم امنيت روحى و روائى بندكائش مختل نشود (امر به معروف و...) دوست داریم همه سیر باشند و خوشحال (خمس و زکات) دوست داريم مثل او الهی باشیم

صفحه 8:
ک عبَادةٌالاخرار). قصاز ۲۳۷

صفحه 9:
ابلیس و جنود محسوس و غیرمحسوس او؛ راهزنان باور توحیدی: ab . 2 1 OPE Tees nee ees fot eT ited) em ere م مر ار ‎re‏ ‎ONT Tee eR‏ مب ۱۳ بر حسب و نسب شما طعنه زد و عَيِتٍ كوفتء و با سباهيان سواره خود به شما هجوم آورد» و ‎ee] |‏ ا ل ا ‎Pere‏ ‏يي | ا ا لل رس

صفحه 10:
؟)لشكريان ابليس : ۲-۱) انسانها و جنیان مانند گروه های شیطان پرستی 0 0 0 ‏ا‎ PCs een ree rns ses) 1 ron Ua Peeing er nye 1 RT ‏ا‎ het FZ WC rere noe

صفحه 11:
ار ۱۳ و ۷ 2 Pee 5) Pit ‏که ند و آخانا زجلا و را “خط با مگ‎ ۷ COE RI To ar Pee re 2 ra fe ea eeesgtr eo Too ۲ ‏انشطان): خطید‎ pew Ap Feel Lona are Ne OT Fear |

صفحه 12:
خدا در عرفانهای نوظهور در عبادت عرفانهای نوظهور مانند اوشو, خدا نقش چندانی ندارد. در نگاه آنها آنچه عبادت را سودمند یا بی‌فایده می‌سازد. حالات انسانی و توان روانی اوست. خدا در آموزه های عبادی در موقعیت انفعال قرار دارد؛ مثلا اوشو اعتقاد دارد که انسان تنها موجودی است که هیچ فرمانروایی برای او فرمان صادر نکرده است؛ بنا بر همین اعتقاد است که پیوسته به شریعت حمله می‌کند و از آن گریزان است. در نظر اوشو انسان بايد از هر چیزی که آزادی اش را محدود می کند فاصله بگیرد. حتی اگر آن چیز خدا و دستورات او باشد؛ چنان که با صراحت ابراز می دارد همه چیز را باید فدای آزادی کرد حتی زندگی راء حتی می توان خدا را فدای آزادی کرد. اما نمی توان آزادی را فدای خدا کرد. رک: کتاب «اوشو؛ از واقعیت تا خلسه» نوشته هادی و کیلی و آزاده مدنی

صفحه 13:
we عرفان فرقه های نوظهور عرفان بدون شریعت است. عرفان بدون آسمان و خدا هست . عرفان زمینی و دنیوی است. ضد اخلاق گرائی . ضد فقه است. تشبیهات بسیار مستهجنی برای فقها و قانون گذاران دارند. #به عنوان مثال اشو به پیروان خود توصیه می کند: از همان لحظه ای که احساس کردید از چیزی خوشتان نمی آید و آن چیز جاذبه اش را از دست داده است از آن دست بردارید-ولو همان زنی باشد که قبلا او را دوست داشته ای-. فقط بگو : متاسفم. (تفسیر اواهای شاهانه ساراهاء ج۴-ص ۱۰۷ -اشو در زمینه نقد عرفان های نوظهور و معنویت های سکولار ر.ک:کتابهای «آفتاب و سایه ها» «درآمدی بر عرفان حقیقی و عرفانهای کاذب» و «جریان شناسی انتقادی معنویت های نوظهور»

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان