صفحه 1:
صفحه 2:
ay
youl
cle
ار 7
بر
صفحه 3:
صفحه 4:
تمام اعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور
۲ 2 در قاطمه زهرا «سادم.۵عیبا» جلوه کرده بوده است.
Spare BFS نبوده است ۰ یک زن روحانی
یک زن ملکوتی
یک انسان به تمام معنا انسان
صفحه 5:
داز یروی هوای فش :در رآن
لآآثار پیروی هوای نفس در روایات
ل اقسام قواى نفسانى
واه شتا خت رماری فان
شاخه های فساد در قوای نفسانی
لأزيان هاى بيمارى نفسانى
لأاهميت امحاشيه
لأاصول محاسبه
لأثمره كنترل
صفحه 6:
غل در اشک زدم که اهل طریقت گویند
ياك شو اول و بس ديده ب رآن ياك انداز
جشم آلوده نظر از رخ جانان دور است
: درس اول
ياك شو اول و بس ديده ب رآن ياك انداز |5
د
صفحه 7:
عن ابی عبدالله (عینم»:
ان الب «صیانهعیه وآنه ) بعش مره فلما رجعوا قال ee
قضوا الجهاد الاصغر » و بتی علیهم الجهاد الا کبر . فقیل
یارسول ال ما الجهاد الا کی ؟ قال جهاد التفس. سوب یه برس
از امام صادق مب دم روايت شده كه فرمودند : همانا
pat (من اعد ,1ن لشگریوا فرستاد ؛ پس چون بر گستید.
فرمود : آفرین باد بر گروهی که جهاد کوچک را به
جای آورند و جهاد بزرگ بر آن ها ماند : گفته شد ای
بخ ge We کت لس ۲
فرمود : جهاد نفس است .
صفحه 8:
اهمیت جهاد با نة
1 رفتن به جهاد نفس کاری است بزرگی ۳
© نات بودن BO eh eg Os © Beanie Sealy
با آن ها همراه شوی تا سقوط در بی نهایت .
© جهاد با تقس ه کوتاة ترین راه درری gl Tbe ال
صفحه 9:
AT Gah di 1 کم سکم لا يشوك مضل
ذا هدیم ای اه مَرجمکم جمیعا کم بما کم
و (مانده : ۱۰۵)
ای کسانی که ایمان آورده اید! مراقب خود باشید. اگر
شما هدايت يافته ايد» گمراهی کسانی که گمراه شده
اند.به شما زیانی نمی رساند. بازگشت همه شما به سوی
خداست. و شما را از آنچه عمل می کردید. آگاه می
مارد
صفحه 10:
د تو را نپذیرند» بدان که آنان تنها از
ریا ی رنه
کس که پیروی هوای نفس خویش کرده و هیچ هدایت
الهی را نپذیرفته. کسی پیدا می شود؟!مسلما خداوند قوم
متمکر وا هدایت نوکت
صفحه 11:
آباً دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش
قرار داده و خداوند او رابا آ گاهی (رینکه ثابسه مدایت
نت گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مهر زده و بر
چشمش پرده ای افکنده است؟! با این حال چه کسی می
تواند غیر از خدا او را هدایت کند؟ آیا متذ کرنمی
شوید؟
صفحه 12:
UT پیروی نفس در روایات
رسول SI @ رت :
الكيس من دان نفسه و عمل لما بعد الموت» الاجمق من اتبع
نفسه هواها تمنى على اللّه .
يرك و هوشيار آن است كه بر نفس خويش مسلط است
و برای بعد از م رگ.عمل می کند و احمق آن است که
از هوى و هوس پیروی می کند و از خدا آرزو می کند
صفحه 13:
آثار پیروی نفس در روایات
امیر المژمنین «ببدم :
ايها الناس ان اخوف ما اخاف علیکم اثنتان اتباع الهوی و
طول الامل قاما اتباع الهوى فيصد عن الحق و اما طول الامل
فش
ای مردم به درستی که ترسناک ترین چیزی که از آن
بر شما بیمنا کم دو چیز است : پیروی هوای نفس و
درازی آرزو اما پیروی از هوای نفس آدمی را از حتق
باز می دارد و درازی آرزو باعث فراموشی آخرت می
شود.
صفحه 14:
در روابات
آثار
(pli) ee a
اقق المرتفي السهل اذا كان منحدره وعرراً
Wetted
بپرهیز از نردبانی که رفتنش آسان و پایین آمدنش دشوار
eal
امير المؤمنين مادم :
.قيدوا انفسكم بالمحآشبه و املكوها بالمخالفه
نفس هاى خود رابا محاسبه در بند بكشيد وبا مخالفت
(هواو موس ) خحود » آن ها را مالكك شويد
صفحه 15:
صفحه 16:
SS خی میک nes]
Z =
انعط ناپذیر شیطان بر آن اثری نمی گذارد
4440 . مح كدو عامل اعمال نيك , به الهام شهرت دار
9ه سرس هابى كه موجب لذت نفس امت وير دل مى گذره ١
ie
صفحه 17:
صفحه 18:
صفحه 19:
افراط یا تفریط در قوای نفسانی انسان موجبات بیماری و سقوط را
one و
صفحه 20:
Bigs emu oes Cie a د
افراه
us - -
صفحه 21:
ی شناخت حقایق موجود
حکت نظری > علم به حقایق موجود در اختیار قدرت
با ات
eae
حکمت عملی * مطیع بودن نیروی شهوت در برابر
عقل
[| شجاعت : مطیع بودن نیروی غضب از عقل
لأعدالت : مطیع بودن نیروی عامله در برابر عقل
صفحه 22:
مد زيان هاى فردى >
1
7 ّ 0 عم a
تلط گام به گام شیطان بر وجد فرد و )4 5 د
BP ار سرت Gage
ار بت رتست ee سر
2 ae نجي oa
Sr
صفحه 23:
۲ ی
زیان های en
اد با نفس و سلامت آن نقش بسزایی در جنبش ها و نهضت های استعماری دار
و تا بشر در جهاد با خویشتن موفق نباشد غلبه بر دشمن برایش ممکن
چرا که این مبارزات نیاز به فداکاری ؛ پایداری » اتحاد و اعتماد و ... دارد
که تبازمند تفس در کسرل است
تكك تكك افراد . جامعه را می سازند و بیماری هر فرد نقصی بر آن اجتماع است|
آثار و نتایج زیان باری را برای جامعه به دنبال دارد
و انارو نايج زيان بارى را براى 3 ار
صفحه 24:
17 مجاسیه 2 حساب کردن حسابرسی از کردار روزانه
| مشارطه: شرط كردن شخص با خودش. جهت عمل به وظایف و پرهیز
از گناهان
مراقبه :
داشته باشد ؛ اشرا
قيب بودن »كسى كه رقبه (گردن ) می کشد تا اوضاع را زیر نظر
اف بر اعمال
Bach € Heat شدن و تنبيه جهت جبرا
| معاقبه : خشم گرفتن » متوجه لغزش ها و خطاها شدن و تبیه جهت جبران
آن ها .
صفحه 25:
از ماده رباط : بستن چیزی در مکانی
ریشه ربط : آرامش و سکون است
سنگر بندی برای نگهداری مرزها
بستن نفس به حال سکون و آرامش
به خود پیوستن و مراقب خود بودن
رام نمودن نفس
۱
5
5
ا
صفحه 26:
A eis تا رب
و اج
صفحه 27:
( اجتناب از گناه
at و كبك كاهان ااه هده
۵ بونج له کشت گاهان انجاه شده
& انجام همه واجبات
را
: درس اول
صفحه 28:
ساي اي رن شريض است +
و نیز فرمود :
من حاسب نفسه ریح و من غفل عنها خسر و من حاف آمن ومن اعتبس
ابض و من ابص فهم و من قهم علم note
کنتی که از نف ورد مواظيت SS 4S
می برد و هر کس از او غافل شود زیان می بیند و کسی که
نفس خود ) بیمنا کک باشد در سلامت a ل
که عبرنت کیرد نا می شود وارکسی که بیناباشد هوشیار و
مب زیرکک است و کسی, که زیر کی دارد آ گاهی می یبد .
صفحه 29:
وسو ل نخدا مكيف مي و آلد) فرمود :
لا یکون العبد مؤمنا حتى يحاسب نفسه اشد من محاسبه الشریک شریکه
والسید عبده . مزهي ع» اب مه هضی
بنده ای ممن (حتیقی) شمرده نمی شود مگر این که از نفس خود حساب
کشد آن هم حساب کشیدنی که به مراتب سخت تر و دقیق تر از حسابی
باشد که شریکث از شریکك خود و آقا از بنده خود می کشد .
امام موسى كاظم (علبه السلام) فرمود :
لیس منا من لم يحاسب نِسه فى كل يوم فإن عمل حسنا استتزاد اللّه و إن عمل
سیثا استخن الّه منه و تاب الیه . رال ار
کسی که در هر روز از نفس خود حساب نکشد از ما نیست (کسی که
محاسبه نفس می SS far ST CaS به جای آورده است از خداوند طلب
زیادتی OT را کند و اگر کار بدی از او سر زده از خداوند طلب مغفرت
,, کند و به سوی او توبه آورد .
صفحه 30:
[اصل تقدیر و اندازه گیری
اصل مسئولیت پذیری
اصل بای عمل
لااصل ثبت و ضبط اعمال
geil حساب رسی و باز خواست
آاصل مجازات و باز تاب اعمال
اصل توبه و جبران
صفحه 31:
تقوا در محاسبه و مراقبه
iT Gah gig
(gs) ۰
ای کسانی که ایمان آورده اید از خدا پروا کنید.و انسان باید
بنگرد برای فردا چه پیش فرستاده است و از خدا بترسید .
۶ فراین آیه قل و بعد از متخاسبه تقوا بادشده است؟:
>
ای در محاسبه یعنی هر چیزی را در جای خود ثبت کند و
چنین نباشد که حسنات را ضبط و سیثات را فراموش کند .
< در محاسبه باید مراقب حب نفس بود كه اين حب انسان را
وادار نکند تا به سود خود داوری کند . " حبک للشیء یعمی و
a
صفحه 32:
امین ؛ احمد :اه تکامل + ج۳؛ ترجمه: احمد بهشتی » تهران . درالکب
الاسلاميه : ۱۳۴۴
اب ابی فراس ؛ وارام : مجموعه ورام ۰ قم .۱
بيشوايى » ابراهيم : واژه های اخلاقی از اصول کافی باقم : باس : ۱۳۶۱
خمينى , روح الله : شرح جهل حديث .موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى
ات مكتبه الفقيه.
(ره)۰ ۱۳۱
خمینی ؛ روح له : جهاد اکبر : نجف اشرف ۰ ۱۳۵۷
عاملی . حر : وسائل الشيعه , ج2١وه1 . قم . موسسه آل البيت لاحياءالتراث +
ao ۹
کلینی ؛ محمد ابن يعقوبٌ:: اصول كافى : ج١. تهران . دارالكتب اسلاميه 6
۳۶۵
محدث نورى : مستد ر كا الوسائل » ج17: قم : موسبه آل البييت لاحياءالتراث :
0ق
اقى , احمد : معراج السعاده . دهقان
نراقى ؛ مهدوى : عليم اخلاق اسلامى ( ترجمه جامع السادات)» ترجمه: سیدجلال
آلدین مجتبوی؛ تهرانحکمت» ۱۳۷۰
صفحه 33:
صفحه 34: