صفحه 1:
با سلام و
عرض ادب و احترام به پیشگاه
شما دوستان بزركوار
صفحه 2:
صفحه 3:
۳۳
با انعقاد پیمان حدیبیه پس از نوزده سال کشمکش با اعراب متعصب و لجوج
فرصنی فراهم شد که رسول خدا رسالت جهانی خود را با ارسال نامه
هايى براى روسا سلاطين و شخصيتهاى برجسته معنوى
ا 0
HASEP SESS 55
سفيران هدايت در يك روز مشخص به سرزمينهاى
بحرين و حيره اردن اعزام كرد.
صفحه 4:
eB
در آن روزگار » جهان در قبضه قدرت دو امپراتوری بزرگ ایران و
روم بود که ستیز ونزاع ودرگیری اززمان هخا
ae TEMS CCU NG Mews her end م
بخشى ازآسياى صغير از مستعمرات دولت ايران بود
صفحه 5:
دولت روم نیز به دو حوزه قدرت شرقی و غربی تقسیم می شد
ا ل ل ا ا اك
ميان دو يسرش بود. روم غربى در سال ©6260 ميلادى به دست بربرهاى
وحشی شمالی اروپا منقرض شد . اما روم شرقی به مرکزید
دراختبار داشتن مصر و شام» همچنان هدایت بخشی از
داشت تا اينكه در سال ©0609 ميلادى به دست سلطان
ere ee SSeS SE se OSES ESS)
00 جه دربين دو قطب قدرتمند آن روز
علت هواى سوزان و خشك وحاصلخيز نبودن اراض
S~ 5) = ا ا ۱
صفحه 6:
۳0 ree)
(دحيه كلبى ) به عنوان سفير بيامبر به سوى قيصر روم شتافت ودرشهر
(حمص) باوى ملاقات كرد. اعضاى دربار قيصر از (دحيه) خواستند
هنگام دیدار با امپراتور به او سجده کند» اما سفیر پیامبر گفت : من
ti lair ا 0 7
جكونه مى توانم در برابر غيرخدا سجده كنم ؟ دحيه»ءنا.
KNOT) |
تاثيركلام رسول خدا be ol ا
eer ee ا ا ل 20
صفحه 7:
متن نامه رسول خدا اين جنين بود:
ا 0 2000
” نامه اى است ازمحمدبن عبداله به بزرك روم » درود برييروان هدايت »
cen To) ا ا ا 709 ۱
خداوند به تو دو ياداش مى دهد ( ياداش خود و ياداش!
زيردست تو هستند) . اكر ازآيين اسلام روى كردان
Cea ee Beet) 50020
می کنیم :غیر خدا را نپرستم » کسی را انباز او قر/
ما بعضی دیگر را به خدایی نپذیرد ....
صفحه 8:
0101011 1 1 0 1 OP BRAT)
اا چنین بود:
” به نام خداوند بخشنده مهربان
7 ازمحمد فرستاده خدا به كسراى بزرك ايران » درود ب
ا ا ا ا VSP
خدایی نیست و شریک و همتایی ندارد و معتقد باشد 5
پیامبر اوست. من به فرمان خدا تو را به سوی او
هدايت مردم فرستاده است تا همه رااز خشم اوبتر
ا 1
۰
صفحه 9:
واكنش خسرو برويز
خسرو يرويز ء يادشاه وقت ايران » باشنيدن ييام رسول خدا برآشفت
فرزند نامه را ياره كرد ودستور داد عبداله را از قصر بيرون كنند.
PSOE EER Bee eRe NN pe eter ert nts
پیامبر او را نفرین کرد:
7 اللهم مَرّق مُلگه" .
ab glad) © رشته سلطنت او را ياره كن !)
* مقوقس » حاکم مصر » نامه پیامبر را محترم شمرد
نیاورد اما سفیر اسلام را با هدایایی ازجمله » مار
خدا فرستاد .
صفحه 10:
۱ part ter Toon
* . رسول خدا برخلاف نامه هاى قبلى اين بار نامه خودرا با سلام آغاز كرده بود :
ا ل ل اك
اال ال ال 1
a
است وبندگان فرمانبردار او ازخشم او در امانند و او بحال بند
. گواهی می دهم عیسی فرزند مریم » روحی است از جانب
test Sts 0
Peer Se PV cee cn a
* من برای ابلاغ پیام وسلام خود » فرزندم را رهسپار
سريعا" اعلام مى دارم كه من جزء خود ضامن كسى نب
خودم رهسپار خدمت پر فیض شما می شوم ؛ دروك يوقا
صفحه 11:
ایران پیش از اسلام
:نظام اجنماع
:خانواده
تعلیم و تربیت:
صفحه 12:
Black Sea yy لت ۱ 1 x
EAST ) eee ۱ Ay realy Syr Darya
ay ۳ دم ( KHWAR asl,
8 ]ا کر 0۰۸۵۸ male
(NGS tate Pe هب 9 ren
[som Seven - :
CAPPADOCIA SS aida «Salma 7 PARTHIA KUSHANSHAHR بر
مرو 2 رال Lora 0 /
take ۳۵ ۳ hf ایس
ردنا a هت MARGIANA ing 7
An, Tigris (AZARBA AN و و ۳
Hamading اوه موه x varia ny ye
MEDIA PATISHKHWAGAR ee لاسا
ی ARIA Herst
ve RISTAN Esfahan Helmand, hen
انار سل
5 SUSIANA
al Hirane MAISHAN °SY5 ۳ _
1
Euphrates ی ۳
۱ تا ۸ ba tle)
(KERMAN) (SISTAN) Indus
2 Darabgerd 2 /
4, TURAN
MOKRAN \ on
1 (MAKRAN)
8 تسه نم 490 390 200 0190 جومم
Sea ص سس /
0 150 500 40 600 0 Anh
\ 8
© 1994 Encyclopaedia Bri
صفحه 13:
صفحه 14:
حكومت
0 oes
Epes ا
ا ا ل ۱ ۳
53000
eal eee yee Te Ee م م ل
اثرنامطلوب كذاشت
سلاطین ساسانی خودرا لز نژاد خدا وشخصیتی ربانی معرفی می کردند
دست آنان در مورد اموال وثروت کشور بکلی باز بودوایا حسا ب وا
كشور با خزانه شاه يكى بود وشاه بدون احساس كوجكترين مسوواية
مى كرد
۳
صفحه 15:
صفحه 16:
هنكام ظهور اسلام دين رسمى ايران (دين زردشتى)بود. ولى اديان ومسالك
(نصرانيت)و(يهود) و(مانوى)و(مزدكى ) نيز در ايران هن يك بيروانى
۳-۳ 8
پیش از ظهور زر دشت ظاهراً ایرانیان همان آين بودا
راداشتند
که بر اساس تقدیس وپرستش عناصر قوای طبیعت قرا
۳
صفحه 17:
520009
دين زردشت
ا ۱۹[
هفت قرن ييش از ميلاد مسيح درغرب ايران به دنيا آمد ويس از كذرائد تحصيلات
ISEB Oreo) ل ال الل 0ت
۰
pene recy ا ار
ESS Yee e Eee SES ESSE eres]
افکار خویش کرد.
1
Ra alee ioe ل ا
دین رسمی کشور و مورد حمایت قدرتهای وقت درآمد
صفحه 18:
ea هی
دين زردست
lowe ee اا 1۱
ا ا ا 0
زردشت وروحانيون زردشتى بود ولذا توسط خود رزدشتيان جمع
آوری شد وسپس در قرن نهم میلادی با تغییرات فراوان بار دیگر تنظیم
گردید
ايران شناس معروف كريستن سن دانماركى متعقد ١
ونوشتجات زردشتیان که به زبان پهلوی باقی ماند
ل
صفحه 19:
عیسویان ایران
ل ا Pet ee 7
روم به دست ايرانيان كرفتار وبه نقاط مختلف كشوريراكنده مى شدند
نفوذ کرده است
رفتار دولت ایران با اقلیت مسیحی کاملاً تابع وضع روا
صفحه 20:
PES berg eee)
تبعیض و امتیارات فراوان وغلط باززترین خصیصه ای است که در اجتماع ایران
آن روز به چشم می خورد همه مردم ایران بر اساس خون و فامیل طبقه بندی
ا ree Crepe ۱ ۱
مساوات افراد وطبقات است طبق يك طبقه بندى كه در اوستا موجود هم شبيه
آن وجود دارد مردم به چهارطبقه تقسیم شده بوده اند
۳
© نظاميان
©-كارمندان دولت
<6- توده ملت
كه هر طبقه درداخل خود ككروههاو شاخه هاى متعددى دا
صفحه 21:
نتازمان جامعه
0222 IBY SCS PCr ony Rpt)
۳ ل ا ICS
RCS Tee ee DS OS eee eters
Sees hire Hope ce EP
در حالی که بسیاری از اشراف ودر باریان و روحان
های مختلف ازپرداخت مالیات معاف بودند
صفحه 22:
EPS Ey om ery
ey OES RENE SOs Tee ا ea ee)
Se eee
ولی اشراف ونجبا از زمان انوشیروان به بعد برای سربازی و رفتن
ل
درعین حال تبعیض میان روستایان ونجبا درلشکرکشی نیز شدید
0[
رومی . پیاده نظام ایران راچنین توصیف می کند:
رح
SPE ee Fer ee SES VC NTE eed
واجساد کشتگان رابرهنه کنند وسربازان اسبسوار را خد:
صفحه 23:
نتازمان جامعه
بخشی عظیمی از مردم که جز طبقه پست به شمار می رفتند یعنی همه
مردم به استثنای موبدزادگان ونجیب زادگان از تحصیل علوم وفنون
متداول آن زمان محروم وممنوع بودند وبه هيج عنوان
9 ۳۳۹ نداشتند
واستفاده از يزشكان خارجى كه مهارت بیشتری درطباب
بعضى از طبقات جايز وبراى طبقات عامه ممنوع ب
صفحه 24:
نظامات اجتماعى
مرجع مقررات وقوانين اجتماعى ايران فقط منابع مذهبى زردشتى بود.
قانون مدنى نسبتأمفصلى به نام ( ماذيكان ى هزار دادستان)كه به معنى
گزارش هزار فتوای قضایی ازروی مبنای دینی نتظیم ش
ws Eth Spe ree Crees ner lp ee te) 30
داد هم فتاوای (مغان )را مرجع رسمی می شناختند.
صفحه 25:
cal خانوا
در نظام خانواده ايران ساسانى مر رياست مطلق داشت و(كذك خوذاى) كدخدا ناميده مى
اشد.
اصل تعدد زوجات مورد عمل بود. واز لحاظ تعداد زنان يك مرد محدودي
هوان تسانک سیاح چینی : که در اوایل قرن هفتم میلادی از ایرا
( ازدواج ایرانیان بسیار آشفته و نامنظم است)
رسم حجاب درمیان زنان اشراف به شدت رواج داشت ولی زن
مجبور بودند کار کنند بدون حجاب با مردها آمیزش واخت
NOP tar pte er] 200-0000
۳
صفحه 26:
ازدواج با محارم
در زمان ساسانيان وقبل از آن ازدواج با اقارب ومحارم از قبيل دختر وخواهر
وخواهر زاده و مانند اینها در نظر زردشتیان امری مستحسن ومورد تشویق
PS ence Parner 0000
بعنوان مثال : كمبوجيه دوخواهر خويش را به عقد خود د
واردشير دو دختر خودرا به زنى كرفت و...
درمنابع اصيل زردشتى ازدواج با محارم عبادت بشمار
صفحه 27:
علوم وفنون
در اكثر رشته هاى علوم وفنون متداول آن عصر كشور ايران از ممالك
متمدن وبزرك جهان عقب بوده
ae محفقین علت این عقب افتادگی را نفوذ شدید موبدها واستبداد دستگاه
Rest CR Oe Oe Ooo Ne CUE SEB re ele)
به دلیل اینکه ایرانیان در رشته های که در مسیر خوا
ei wee ۱
ازفبیل فنون نظامی - اسلحه سازی - هنرهای موسی
و آوازومعماری- ساختن آلات و ابزار تجمل و خوا:
pwet) ل
صفحه 28:
تعلیم وتربیت
منبع اکثر ذخایر علمی وفلسفی حتی طب و نشریح ونجوم و طبیعی اوستا
rey Oe SES LN Serle SETS Ie CT) 0[
قرار مى كرفت
البته رشته هاى جنكى و فنى در اختيار متخصصين ديكر ep SD Tg
4H) ads) م taal ا ا ا ل
انحصار داشت
حتی دربعضی از علوم بود که با خط مرموزی تدوین وت
ee ee ee eee
ريواردشير بود
صفحه 29:
ا ees Bo
مردم عادى معمولا بى سواد وبه اين بى سوادى خرسند بودند .
ييشرفتى كه در فلسفه وتحصيلات عاليه درجامعه ايران هنكام ظهور اسلام
۱ ا ا ا ا SETA)
a 3
8
وريشه آن در مكاتب هند ويونان قرار داشت وحتى دانشك
شايور ) كه مايه افتخار ايران ساسانى است محصوا
عيسويان نسطورى است .كه در روم تحت تعقيب قر
وحكومت انوشيروان يناه آوردند وباعث توسعه ط
صفحه 30:
pene tres
جالب اين است كه همانها كه مى نويسند عربها ذخاير ملى ايران
راسوزاند ند در جاى ديكر كتابهاى خود اعتراف مى كنند كه مسلمانان
فرهنكى قوى ونيرومند وير مايه تحويل ايرانيان دادند
ney) ل ل ا ال
علوم وفنون متداول شرق و غرب رادر ايران رواج دادند .
ل ل ا ا ا 1
(كندى شايور) قبل از اسلام مايه فخر وغرور ايران ت
صفحه 31:
Ere
OE ee Seer Senet tee EP eee ae ka
گفت که مسلمانان بعد از فتح جندي شاپور نه تنها قتل و ويراني و
کتاب سوزي نکردند بلکه با مردم با خوش رفتاري معامله
Pa Rc eves RCW OB ESRC Ben) oer CYy
CT ل سا
حركت علمي جندي شايور در مقياس وسيعتر مي ب
eee SES SPP CRE Or) nT IB.)
صفحه 32:
طب در دانشگاه جندي شاپور
ee ee Lee eS Ene a ا S repo
ale 53 gang GY gad Sls Aine 5 Of gli 0d yy pas dy ad
alee پزشکي شد. گرچه شهر در سال
سلام تسلیم گشت » ولي دورانديشي مسلمانان و آوازه علمي دانشگا
عو ع سب
eat STS اد
يوناني مطرح باشد. گرچه با مهاجرت اساتید مبرز
کم خورسید پرآوازه آنجا رو به غروب رفت و بغ
گرفت ولي همواره شهرتش به عنوان زمینه ساز
0 gel eal ae tel eee]
صفحه 33:
۳ ae ee tae ae ne Srey S)
a 1۳ ايران توسط مسلمانان در سال ©6©© ميلادي » مسلمانان از خود
سكداي نداشتند و از سكههاي ساساني و بيزانسي براي تجارت و دادوستد استفاده
ميکردند. ده سال پس از آنکه به ايران و میان رودان دست یا سال
(Ke ans Be TeT Bc St ل
RIPE Re rp See nee rere IUD ES
بخصوص سر سکههاي خسرو دوم و یزدگرد سوم ضرب
سکه نیز مانند سكههاي ساساني نقش آتشدان نقر است. در روء
سکه قسمتي که جاي خالي وجود دارد شعارهايي چون, لا
الله الله » بسم الله و مانند أن به خط كوفي اضافه ميشدء نام
eyes tree Se) 0 زمان ضرب
هجري تا 06> هجري است. در ای به دستور عبدالما
Pye rer 5 IE rc Cwr
San سکههاي عرب ساساني گردید و او اولین كسي 1
در مسكوكات اسلامي يرداخت
صفحه 34:
در روزگاری که مسلمانان با دولتساسانی مدجنگیدند
CEO MpR OM Ws PRE ENG COA NOE COPD SERIES ل
و از هم ياشيدكهايى كه داشت از نظر نظامى بسيار نيرومند بود.ايران آن روز در
0 1
جهان حكومت مدكرد: ايران و روم.ساير كشورها يا تحت
باجكزار آنها.ايرانيان آن روز جه از نظر سرباز و اسلحه و
نظر کثرت جمعیت و چه از نظر آذوقه و تجهیزات و امکانا
ger peice Cg epee رز ۱
سطحی که ایرانیان و رومیا
OB Wy Me NEON ERS (Rtvien KIVRIO ACS 9
nen) Bere) ۳
آشنا بودندآشنا نبودند.اعراب
صفحه 35:
علت پیروزنمسلمانان
در اینجا ممکن است گفته شود که علت پیروزی مسلمانان»شور ایمانی و هدفهای
روشن و ایمان و اعتقاد آنها به رسالت تاریخشان و اطمینان کامل به پپروزی و
eT on eC eset ۱
البته در اينكه اين حقيقت در اين بيروزى خيلى دخيل بوده است
ل ل 0507
ان به خدا و قيامت و صدق رسالت نبی اکرم صلی الّه علیه
۱
كه غير خدا را به هر شكل و هر صورت پرستش مکنند با
رسالتی قائل بودهاند که توحید الهی و عدل اجتماعی را
از چنگ طبقات ستمگر رها سازند
صفحه 36:
جمعیت آن روز ايران را در حدود 1660 میلیون تخمین زدهاند که
SnteC ee Te Ess ا ل لك
eS ا ل ann ا ay ote
بود كه اكر مثلا ايرانيان عقب نشينى مدكردند اين جمعيث در ميا
eee Oe OTHE PRR OE ON) 21211
همین عده برای هميشه محو و نابود شد.
ee OES BIOS Rene Tenn nen ee
صفحه 37:
ناراضی بودن مردم
ناراضى بودن مردم
حقیقت این است که مهمتزین 00 sy | ER
ناراضی بودن ایرانیان از وضع دولت و آیین و رسوم اجحا
آن زمان دانست.
ال ا ا ل ل كك
ات لل الت الك ل ل 5
ENC POLO Mee CeyT 1
صفحه 38:
ادوارد براون در جلد اول تاريخ ادبيات ايران:صفحه©©© مدكويد
اين مساله(آيا اسلام به زور به ايران تحميل شده يا يرانيان به رغيث اسلام را
پذیرفتهاند؟)را | يروفسور a دار القتون علیگره 2 56
درباره تعليمات م به وجه بسيار خوبى ثابت نموده است.ارنولد
Ct ا ام 10
ساير انيان بلكه در براي كلبه فرق مخالف.:ايران و مانويان:و
ONONPESS ا SS
مورد بى مهرى و نفرت جماعات زيادى قرار كرفت بودلذ
10 PON van rc renee erent
۱ پلشاهانی که از مظالم موبدان حما
یاری آز اتباع ایران برانگیخته شود و استیلای عرب به
رهاب اران ان 7 گر
صفحه 39:
UOC ECE age ern verre rs ESE)
fen ل CCUM ESET ا اا Nee)
خاطر و به اختيار و اراده خودشان بود.يس از شكست ايران در
قادسيه.فى المثل جهار هزار سرباز دیلمی(نزدیک بحر خزر)پس 5
مشاوره تصميم كرفتند به ميل خود اسلام آورند و به قوم حو
aor BES ا ا ا Fe Te
به رضا و رخبتبه اسلام گرویدند.»
قانون و آیین و حکومت ایران مقارن ظهور اسلام
Pere eens pers Cre pice ee een
آماده کنند و به همین جهتبود که وقتی ایران به د
شدءمردم ايران علاوه بر اينكه عكس العمل مخالفي
ندادند.خود براى تس ور
صفحه 40:
2
ا كم
هر جه روزكار مدكذشت,بر علاقه و ارادت ايرانيان نسبتيه اسلام و
ا ا Bie"
آداب و رسوم ييشين افزوده مدشد.
بهترين مثال»ادبيات فارسى است.هر جه زمان كذشته
و قرآن و حدیث در ادبیات فارسی بیشتر شده است
er TOSS Ie eS eae eae 00
مشهودتر است تا شعرا و ادبا و حکمای قرون سوم
حقیقت از مقایسه آثار رودکی و فردوسی با آثار مو
نظامى و حافظ و جامى كاملا هويداست.
صفحه 41:
CrP ht es MICO w Tee Ore er
7 و مدارس در نقاط مختلف تاسیس شد و دیانت اسلام بر ساير ادیان غالب
0
يايه تعليمات بر اساس ادبيات عربى و مبانى دين اسلا
توجه شعرا و ا ل ا 000000
كلمات و امثال و حكم ييشينيان(قبل از اسلام)در نظم و
مدآمد.جنانكه به حسب re eee een 1 له
100
حکم وی بیشتر دیده مشود تا در اشعار عنصری و
در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم مدزیستهان
صفحه 42:
ل 3
طاهریان و آل بویه و دیگران که نسبتااستقلال سیاسی کاملی
داشتندءهركز به فكر اين نيفتادند كه اوستا را دوباره ز:
دستورات آن را سر مشق زندكى خود قرار دهند,بلكه بر
ا ext
صفحه 43:
ایرانیان پس از صد سال که از فتح ایران
7 »نیروی نظامی عظیمی به وجود آوردند
* .دستگاه خلافت اموی در اثر اجحافات و انحرافات از تعلیمات اسلامی
ا در
30110113
" . ایرانیان با قدرت و نيروى خود توانستند خلافت را از خاندان اموى به
خاندان عباسی منتقل کنند.
© قطعا در آن زمان اگر مدخواستند حکومت مستقل سیا
يا آيين كهن خويش را تجديد كنندءبراى آنان کاملا مق
ا ا ا ۱9
خلافت افتادند ونه به فكر تجديد آيين كهن و دور
آن وقت تصور ممكردند با تغيير خلافت از دودمان
ا ل ا ل
در پرتو قرآن کریم بود نایل گردند
صفحه 44:
دوره استقلال سیاسی ایران
ا on ل ا 0
وفادار ماندند
اا ۳
الف ل 0 ايران به كيشها
و آیینهای قدیم از قبیل زرتشتی و مسیحی و صابی و حتی بودایی
" .سفرنامههایی که در قرن سوم و چهارم نوشته شده حکایت مدکذ
[cence Pee ICP ie Beir raion rg ere ec Be
شده و جای آنها را مساجد گرفته است.
تاریخ نویسان اسلامی خاندانهای چندی را از ایرانیان نام
سوم بلکه تا قرن چهارم هجری همچنان به دین زرتشتباق
مسلمانان» محترم مزيستهاند و سپس آن دین را ترک کرده
REND PCOp rr ts ROG ony Ov 0000
SEQe> CECB SUS Ee See TS To ToS
soe eres ا ee Stee
ايرانى در اواخر قرن جهارم هجرى به دين اسلام كرويدن
صفحه 45:
مردم طبرستان و قسمتهای شمالی ایران
زردشتيان فارس اكثريت را تشكيل مندادهاند.
مقدسی صاحب در کتاب احسن التقاسیم نیز که از مورخان
بزرگ جهان اسلام است و خود به ايران مسافرت کرده ا
00 و 46 کتاب خود از زردشتیان فارس و نفوذ ب
۹
صفحه 46:
ا ا ا ل يت
7 اینها همه مدرساند که-چنانکه گفتیم-ایرانیان تدریجا اسلام را پذیرفتهاند
” واسلام تدريجا و مخصوصا در دورههاى استقلال سياسى ايران بر
كيش زرتشتى غلبه كرده است
ال ا ال ا ا ا ل 20
عرب استءةآزادى و احترام بيشترى داشتهاند از دورهها: ١ 3
خود ایرانیان حکومت را به دست گرفتهاند
” .هر اندازه که ایرانیان مسلمان مىشدند اقلیت زرد:
نامناسبتری پیدا سکرد
7" »و ایرانیان مسلمان از اعراب مسلمان تعصب
زردشتنگری ابراز مداشتند و ظاهرا همین تعصبا
مسلمان سبب شد که عدهای از زرتشتیان از ایران
کردند و اقلیت پارسیان هند را تشکیل دادند
صفحه 47:
امپراطوری روم شرقی
صفحه 48:
eel er ee یج عظمت واعتلاى كهن امبراطورى روم بودء
که دوران علم و فلسفه وتمدن یونان و روم را پشت سر گذاشته بود
. رم مرکز امپراطوری پیشین روم صحنه مبارزات اقوام مختلف و
ye Op Sw Eee nt) eG RO NEESER SB
عظیمترین ومجللترین شهرجهان
ECU DP aes CCU ets WEE \ERCSS REN ONE SOU CURED)
» كليساى (اياصوفيا ) كه الحق عظيمترين كليساى ج
ل ا
ل ا ا ل ذأ
ازآن خود می دانست سراسر رومیه الصغری - بو
شام » فلسطين » مصر - وقسمتهاى ازآفريقا را د
وبيكاه به قلمرو يادشاهان ساسانى تجاور ميكرد.
صفحه 49:
جانشينيان (قسطنطين) تا يازده قرن بعد دراين شهر ماندند تا سال
ا ا ا ل ا كم
ee ا ل ا ل 09005 ا
ا ل ال 1
که سابقه روسبی گری او قرنها افسانه های ساخته بود -
سال حکومت کرده است .
صفحه 50:
(يوستينيانئوس ) وى در طول حكومت ©© ساله خود بيش از ينجاه
جنگ کرد و شهرهای زیادی را با خونریزی فراوان به چنگ آورد
وسعى بسيار كرد كه سراسر روم و متصرفات خود را متحد كند . در
آغاز سلطنت او خزانه ير بود (حدود 200/900 يوند طلا) اما به
Mp ere e orcas ۳
7 حکومت او با فساد اداری ومالیاتهای گزاف وعفو وم
بازانه » آلوده شده بود. از اين رو يس ازمرك او »ء مم
موجبات انحلال اميراطورى را فراهم كردند.
صفحه 51:
جنانكه كذشت (قسطنطين ) اميراطور روم به سال ©)© ميلادى
ewe) ل ا 2 ل 2 ا
* دیری نپایید که سراسر آن امپراطوری و کشورهای تابعه آن به مسیحیت
ا ل ا ا ل 0
جون خاصيت قرون وسطى ركود علم و فلسفه ارويايى /
Ser ل ا ا ل
جهانشناسى وكشف اسرار طبيعت و حاكميت مطلق
ا ا لت 2 ل لات
صفحه 52:
سس
1 ا ae
بشدت آلوده به بت پرستی بود. بنکده ها و انواع بتهادر
| ل ا ل لك ees)
اا ا ا ل
نه بدان معنى كه بت يرستى در برابر خدايرستىه "
صفحه 53:
ene pe le
مهمترین و عظیمترین مساله فلسفی و مذهبی مسیحیت که قرنهای
متمادی توجه علمای بزرگ کلیسا ومجامع و شوراهای جهانی
مسیحی را به خود مشغول داشته بود واساس ایجاد فرقه های
۱
Ree ee penny
صفحه 54:
در انجيل ( مرقس ) : عيسى موجودى مافوق بشر و (فرزند انسان)
است كه خدا او را درهنكام تعميد به فرزندى بركزيد
در انجيل هاى(مّتى ) و (لوقا) : زمينه براى اعتقاد به تجسم ربوبيت در
پیکر عیسی آماده می شود. و رواياتى جند ا دوشيزكى يم عذرا و
حوادث فوق طبیعی درهنگام طفولیت عیسی و نزول از
واینکه وی همان منتظر موعود انیاء عبرانی و پسر انسا
are eee)
" انجیل ( یوحنا) : از طبیعت الوهی عیسی به وضوح
صفحه 55:
نويسندكان تربيت يافته مدارس يونان و روم وآشنا با حكمت (ارسطو )
و( فيثاغورث) و (افلاطون ) وفلسفه (رواقيون) بودند .
7 (ما ایمان داریم به خدای واحد» پدر قادر مطلق خالق همه )
7 جمعی هم (مریم) را خدا دانستند » همانگونه که (مسیح
۹
صفحه 56:
تفکیک دین از قائون و حکومت:
1
ا ل 0 ل هميشه زر
استنباط مى كردند
. ازحدود ينج قرن بيش از ميلاد روابط حقوق و قانوز
سست شد. پیدایش افکار نو و نضح فلسفه » عقاید دیذ
متزلزل کرد و می رفت که بربنیان تزلزل عفاید
وسياست استقلال يابد.
صفحه 57:
عقاید مردم
oe eet ees ae re eee ae
pore
SISO Lee URC seen Terese Eos So
. يندارد براى او نجس است
* نزد یکدیگر بگناهان خود اعتراف کنید و برای یکدیگر دعا:
یابید
۳ مزدگناه مرگ است
EL Se Teo و
زيرا اكر جنين كنى اخكرهاى آتش برسرش خواهى ١
اا الل ل 0 0
* کسی محبت بزرگتر ازاین ندارد که جان خود را ب:
بدهد.
صفحه 58:
تمدن روم شرقى
صفحه 59:
سرا
از قرن پنجم به بعد قسطنطینیه بزرگترین بازار و مرکز کشتیرانی جهان
بود و (یوستینیانوس) برای حفظ اين موقعیت و جلوگیری از رقابت
ار م
دست زد و بدنبال آن دخالت درامور داخلی این کشورها پیش آمد.
دهقانان
درزمان يوستينيانوس دهقانان مى توانستند مالك زمين
وسعت می گرفت و بسیاری ازدهقانان به علل گونا
خشکسالی و سیل و رقابت ومالیاتهای سنگین یا جذ
تابعیت زمین داران بزرگ درمی آمدند.
صفحه 60:
بردكان و كاركران
بيشتر كاركران صنعتى آزاد بودند. يعنى براى فراز ازكرسنكى جبرا" تن به كار با
ل ا ا لا 2 000
۳۹۹۹
زن و روابط جنسى
اا ال ا ا ا Se Se
۳
* نظربه کثرت بارداری نامشروع مطالعات فراوانی برای پی
آبستنی انجام می گرفت » و گاهی متوسل به کارهای جادو؛
ل ا ل 0 لك
صفحه 61:
تعلیم وتربیت
BCS ES ei See een ove ee Tee ees ee
. اولیای محصلین می گرفتند
تعلیمات عالیه توسط مردسان مستقل و استانداری که حقوق خود را از 3
. شهردارى يا دولت دريافت مى كردند اجرا مى شد
0 ا ال
و انطا كيه قرار داشتند و با تربيت مخصوصى طب
eee Tee Sore Tas)