صفحه 1:
مقدمه اى بر جهانى شدن 000 ‏ا‎ Pind ۱ ‏رواج پیدا کردند.‎ الك ل ا ۱۳ ‎cae cad‏ ل ل الل ۱۹۶۱ ارائه داد. ‎in‏ ا ا ل ل ال نبود ولی از آن به بعد کاربرد اين مفهوم کاملا" جهانی شده است. ‎0 Pan VAC BCS ape atc) era apn PTET 5 ‎ ‎ ‎

صفحه 2:
‎ia |‏ جهانر به رعنوان يك كلء 7 ‏گدنز جهانى غدن نتب مستفی نوسازی است. تهیل تاملااتناعی: و در نتيجه بيوند أمور محلى به امور جهانى ‏هاروى : تراكم زمان و مكان (كوتاه شدن زمان و كوجك شدن مكان) و تبديل ا ‎ere eT eS nl nee OnE ‏م ا‎ ‏آلبرو : دگرگونی گسترده در جهان ‏امين : جهانى شدن واقعيتى مثبت و بيشرفتى تاريخى استء بايد ويؤكيهاى انسانى ا ا ‎Bie‏ ‎00 ‏ا ا‎ ee ven ke ie ere Mee ergy on) Ea ‏اقتصادی؛ سیاسی و‎ ‏مارتین خور: چهانی شدن یعنی همان واژه قدیمی "ستعمار" ‎5005 ‏قضاى جديد رقابتى ‎ ‎| ‏ا‎ lee a

صفحه 3:
1 PSE esl ge 0 ‏راليسم : جهانى شدن جيزى فرات‎ 0.١ 00 00 ‏كت یک روند بسیار‎ re eel aren sm ‏گر زر در او‎ Seen ‏0ت‎ ‏حضور دارند.‎ ۳ نظام جهانی : جهانی شدن آخرین مرحله در توسعه و تکوین سرمایه |

صفحه 4:
* الف) جهانی شدن به فرایندی اطلاق می شود گو از طریق آن. حوادث تصميمات و فعاليت هاى يى بخش از جهان مى تواند نتايج مهمى براى افراد و جوامع در بخش هاى بسيار دور كره زمين داشته باشد. * ب) چهانی شدن نوعی فرایند اجتماعی است که طی آن. آنسان ‎per pn wn Fp] Vane Rano E‏ ل ‎PPE‏ ‏سطح جهانی پیوسته بر موانع مکانی و اجتماعی در سازمان و فرهنگ, غالب می شود. * ج) چهانی شدن یعنی به استقبال یک جهان رفتن, آشنا شدن با ‎ee 5‏ گر از ‎AB lla SLE:‏ دیگران. * د) جهانی شین بعنی فرآنندی که اقتصاد جهانی و تبروهای +سياسى و فرهنكى, به سرعتء كره زمين را زهر نفوذ كران بت Ss peer 07

صفحه 5:
زواياي تحت تاثير جهاني شدن ee Renee Se eae ess ‏راو ی سای ای‎ pol yon dle ۳1 2 . ا ا ال ا ‎CSE eee‏ معتقدند كه جهانى شدن جوالمع بشرى را در سه زاويه مورد حمله قرار می دهد : زاویه ی اقتصادی » زاویه ی ایدئولوژی و زاويه ى نظامى .

صفحه 6:
1 ‎rt NPs Ov PY Pe 1‏ 9 ارزی. صندوق بین المللی پول » سازمان تجارت جهانى » بانک جهانی ۰ تسلط اقتصاد مبتنی بر خصوصی سازی و ... ۱ ا ‎rec‏ ب اده لاضن ‏و دیگر رسانه های خبری ‎OO ee ate raceme Ea Sent r

صفحه 7:
گرچه لین نظریه ا ‎ease‏ گرفته است و در محافل علمى و رسانه هاى كروهى .به لَن برداخته عى شود؛ لقاعى توان نقطه شروع 1 Nay ee ee el ‏اميراتورى هليى كه با نيت سيطره بر جهان» لشكر كشى نموده و خيمه‎ ‏الخصار را در هر كوشه اى از حهات برافراشطل‎ ا ل ا ا ‎ge‏ ا ‎(PL ree‏ الناس»» ‎eae ee en ey MRC eel Bee‏ خود راجه صورت جهانی مطرح نمودند. دعوت های پیلمبر اسلام(ص) در آغاز انقلاب. «بعشت» و فرستادن پیک های متعدد به سوی روم و ایران» شاهد این مدعاست؛

صفحه 8:
در دوران حامر جهانی شدن» معلول عوامل * الف) رشد طبیعی تکنولوژی بویژه در عرصه ارتباطات و الکترونیک و به وجود آمدن نظم و انسجام میان منافع فردی و گروهی ‎«lle! ou slo aS» pli lb oS‏ ۹ می شود. ECL ‏ا ا ا ا ا‎ (om 1 0 ‏ا ا‎ ‏انسان ها در یک زمین واحد. روزگار می گذرانند.‎ Dalby eae 8 Accs | OEE ‏گایجهانی شدن سرمایه‎ © بزالاهاى مختلف است كه با توج 20022 000 ا اا ا ل ا 0 51 00

صفحه 9:
:فواید جهانی شدن ‎.١‏ استفاده از خاصيت نفوذى ارتباطات در جهت توسعه فعاليت هاى ‎eae‏ ‏". وارد شدن در فضاى رقابت در جهت بهبود وضعيت توليد در اقتصاد. ‎eee‏ ا ‎By Scene‏ ‎Cent SNCs eee eee sense ne nnn‏ است وببه كينه أى كه هر لحظه از بوله بيشتريين بهره عليد صاحبان كن عى شود. ‎ee Ser eS Stee oe‏ ا ‎PRs‏ ‏اعاتى » فعالیت های روزانه درد آذ شور تعطیل است. از پدیده «#>دبه» استفاده مى كنند وامتلبع خود رابه كشورهليى كه مشغول ا ل ا ا ‎Bee‏ ‎ ‎ ‎

صفحه 10:
لمکان‌ایتباط و پیوند سریع فرهنگها بسا یکدیگر در جهت 9 ۳ آطلبو يسوم يكديكر و كنر كنلشتنعضهليى ‎Berl gure weer mare BoE EST Ee eng re‏ ho Ps wr tis Wor enti ‏.خایج شدنک _شویها‎ از نظر لساهی لمکان‌انتقللسریم پ بيام نویلنی‌لساه ۳ ‎Geo alee payee‏

صفحه 11:
0 ‎yl)‏ 2 2 يي لنعطافٌدر جابه جایی‌نیروی ا بر جنبه های‌مثبت ‏هنك ذ د اريشها نيز د ه جولمع ‎OES‏ 000 5 ‏از نظرلقتصادى «جهلنوش ده باعتفقر بيشتر تهيدستانو .© ‎0 1 gp eS ‏مین اد‎ 00 ees ae ‏۹ ری ی ‎eal‏ ل ا به | ‎

صفحه 12:
* ۳. از نظر مذهبی, امروزه مذاهب بزرگ دریافته اند که روند ب ‎RO‏ ‎ea eee ene es‏ ا 0 بنابراین» تهدیدی برای آنهاست. 0 ‏ا 2 ل‎ SIE I aia ‏ا ا ا ار ل 0ك‎ r) RUN Peon ee ‏ل‎ SSE OTe gE Cr) ‏شد؛.زيرا در فرهنك زداكىء امكان كزينش از بين مى رود.‎ 6

صفحه 13:
رک را ۱ در ادمونتون کانادا و در گذشته به سال ۱۹۸۰ است . او عصر حاضر را عصر رسانه ها ناميده ‎ECCS oleae oer]‏ جهانی از ابداعات اوست وى نظرات ارزشمندى در زمينه رسانه ها دارد و معتقد است ‎TEE re Leese be en eRe bees‏ 5 وكنته كه بيشرفت رسانيظا 77 7ك 0 ”0 6

صفحه 14:
1۱ MTCC IE Parnes Pas PC CCE PO ea ‏پب-پپبا‎ ‏كه اين نظريه را براى اولين بار به شكل كنونى ارائه كرد نيز مطرح مى شود.‎ ‏عمده ترین مباحث مک لوهان در آثارش به جریان ارتباطات و تحول‎ ‏ابزارهاى آن در بازه هاى زمانى بيش رو اشاره ذارد.‎ * مهیرین آثار وی عبارت انداز : کهکشان گوتتبر گ ۰ شناعت اسان چابی ۹ |

صفحه 15:
PP ere Rely ee roles le) 3 مک لوهان معتقد است که جوامم بشر در ار ماهیت وسایل ارتباطی شکل كرفته ۱ ‎or‏ ا ل ‎RON ere‏ جدا نیست, بلکه به مرلتب مهم تر از خود پيام است و بر آن تاثیر چشم گیر دارد. تيه دهكده جهانى در سال1526 ‎٩ sar Vane PP CPOE‏ خطوط اصلی تاریخ تمدن بشری رااز آغاز تا کنون موردبررسی قرار دهیم ,خواهیم دید که تاریخ از سة مرحله متوللی عی گذرد و هرکدام از آنها, *لحت سلطه مجموعه ای از رسانه های جمعی است.

صفحه 16:
مراحل تحول انسان از ديد مى لوهان ١-تمدن‏ باستانى يا كهكشان شفاهى: در اين دوران بيام ها از طريق تسلط و دريافت سمعى منتقل ميشوند. به اين دليل حس غالب شتواى است و در اين عصر ارتباط جهره به جهره صور تمي ۲-عصر تمدن بصری یا کهکشان گوتنبرگ: ذر این عصر حس غالب بینایی است و به اعتقاده او موجبات جدایی انسان از محیط گرم روستایی شد و بدبختی ماشینی آغاز ميشود. PP CeO Re ee eS] Bes) eB een این دوره از تمدن انسانی با احتراع رادیو توسط مار کنی آغاز می شود 6

صفحه 17:
مك لوهان دنياى امروز را دنياى الكترونيك مى داند. وى معتقد است محیط الکترونیعی عصر حاصر فضای قدیمی تطیری را که سال هاست به آن خو كرفته ايم: نامطبوع و بدون ارزش خواهد 52007 | ‏ل ا ا ا‎ | ‏ل ا‎ FIESETS) tier Mee Mer ‏ا ا‎ Mee NS TP SC med bo Ee ترتیب محیط جدید بوجود ‎A‏ محیطی که مي گوان آن‌ضا یک" دهکده جهلنی " نامگذاری کرد. یک

صفحه 18:
پیشگویی درباره اینترنت: مارشال مك لوهان سه دهه قبل از شكلكيرى اينترنت به عنوان يى ‎aSuw‏ ا ا ا ا ا ا 2 ‎09S‏ 9 کی ال یا ۱ دا را از 52017 جهانی" را خلق کرد و از آن حرف زد که بخش عمده‌ای از مردم جهان, 7 حرفهاى مك لوهان حتى در زمان خودش همء موافقان و مخالفان زيادى داشت. سالهاى يس از مركشء, بحث و تعارض بر سر تثورىهايش أدر دانشكامها زياديبود اما وقتى اينترنت آمد. دوباره نام او ‎CR ROC ORT TFN‏ 7 7

صفحه 19:
مارشال مک لوهان ونظریه دهکده جهانی: از حدود سال‌های ۱۹۵۰ که کتاب "عروس مکانیکی: سنت‌های انسان صنعتى" را منتشر كردء همواره كتابها و مقالات و ا ا ا ا 0 ‎So cals Ly‏ ا ا ال ا ا 0 ل ا ‎Bre‏ ‎mul az 7‏ ‎Ore Vanes Ly‏ ل اا ال ‎Bye‏ ‏تلويزيون براى رسانه بعدى2, يى بستر نيستء بلكه يكى از محتواهاى آن است. كار تصويرى از تكنولوزّى به شكلى از هنر تبديل خواهد شد. كامبيوتر ابزار ارتباطات و تحقيق خواهد بود و ومىتواند دسترسى به اطلاعات را تسهيل كند. تاريخ مصرف

صفحه 20:
* رسانه همان ييام است ‎Se‏ لوهان با جمله قصار خود كه «رسانهء بيام است» نيز ‎eee‏ ا ا ا الم مسر يك راتت مدان الس ا با ل زر ار دور کل 9 طریق آن فرستاده شده است. 1 آنقدر تندروی می‌کند که گویا برای او وسیله ارتباطی, ارزش و ‎eas me eres] Cte‏ ا ا ‎Co] ON PROC‏ از دانشمندان معاصر وی, او را طرد کردند. مک لوهان نه تنها رسانه‌ها بلکه جوامع میزبان رسانه‌ها را نیز به دو دسته م و کیرد تفسیق می‌کند و ناخوداگاه برای فرهنگ و معد فاى مخاظ ييز إاهفيد كيار قابل كن تو

صفحه 21:
5 ۱0 ۱ Fare) he ou مک لوهان به خاطر ابداع علد "رسانه پیام است". "دهکده ‎evi Ge lbs‏ و از ظهور آن- مشهور است. همچنین, او یکی از پایه‌های همیشگی بحث راجع به رسانه در اواخر دهه ۱۹۶۰ بود. andi 5 lid) slogSII a Gal& LL glu ori! adai aS gl ‏او جستجو مىكرد. مى كفت: "انسان كه زمانى در تلاش براى‎ ۱ ‏ا ال ا‎ ‏امروز شكار جديد خود را يافته است: "اطلاعات" و به احتمال‎ ‏زیاد, بسیاری از رفتارهای گذشته اش را تکرار خواهد کرد.‎ او ابزارهای بیشتر و بیشتری برای شکار اطلاعات خواهد

صفحه 22:
ل ا 0002 جدید خواهد ساخت. می‌کوشد این شکار جدید را رام و اهلی كند. ری از رس تا ی الا رت را ا ره توسط برخى از اين شكارها مورد تهديد قرار ل ا شکاری دیگر و ابزارهایی متفاوت تر, ادامه خواهد داد." غرق شدن در نظریه ها و ایده های وی, حتی اگر کارکرد مستقیمی نداشته باشد. می‌تواند تجربه‌ای مفید از یک شیوه [۱ lai wolaio ‏نگاه جدیدی که با وجود آن می‌توان در تحلیل رویدادهای‎ مختلف زندگق موفق عمل کرد.

صفحه 23:
در حالی که سالها از مرگ مک لوهان می ‎Nias Pe‏ دهکده جهانی با ایجاد اولين وب سرويس در سال۱۹۹۰ , تأسیس شبکه جهانی سی ان ‎ol‏ ۳ ایجاد وب سایت یاهو

صفحه 24:
or 8 (ul 9 4 رابر تسون» رونالد جهانى شدنء تتورى هاى اجتماعى و فرهنك جهانى؛ ترجمه كمال پولادی؛ تهران: نشر ثالث» ۱۳۸۰ ‎oat‏ فرهدكء يديده جهانى شدنء وضعيت بشرى و تمدن اطلاعاتى» ترجمه ‎cane Fr‏ ا ا بين ‎ ‏۱- رشید پور ابراهیم(۱۳۵۲). آیینه های جیبی آقای مک لوهان: تهران تلویزیون ملی ایران. ‏را ‏یره ۱۲ يمل ‎

10,000 تومان