صفحه 1:
مقدمه اى بر جهانى شدن
000 ا Pind
۱
رواج پیدا کردند.
الك ل ا ۱۳
cae cad ل ل الل ۱۹۶۱ ارائه داد.
in ا ا ل ل ال
نبود ولی از آن به بعد کاربرد اين مفهوم کاملا" جهانی شده است.
0 Pan VAC BCS ape atc) era apn PTET
5
صفحه 2:
ia | جهانر به رعنوان يك كلء
7
گدنز جهانى غدن نتب مستفی نوسازی است. تهیل تاملااتناعی: و در
نتيجه بيوند أمور محلى به امور جهانى
هاروى : تراكم زمان و مكان (كوتاه شدن زمان و كوجك شدن مكان) و تبديل
ا
ere eT eS nl nee OnE م ا
آلبرو : دگرگونی گسترده در جهان
امين : جهانى شدن واقعيتى مثبت و بيشرفتى تاريخى استء بايد ويؤكيهاى انسانى
ا ا Bie
00 ا ا ee ven ke ie ere Mee ergy on)
Ea اقتصادی؛ سیاسی و
مارتین خور: چهانی شدن یعنی همان واژه قدیمی "ستعمار"
5005
قضاى جديد رقابتى
| ا lee a
صفحه 3:
1
PSE esl ge 0 راليسم : جهانى شدن جيزى فرات 0.١
00
00 كت یک روند بسیار re eel aren sm
گر زر در او Seen 0ت
حضور دارند.
۳ نظام جهانی : جهانی شدن آخرین مرحله در توسعه و تکوین سرمایه
|
صفحه 4:
* الف) جهانی شدن به فرایندی اطلاق می شود گو از طریق آن.
حوادث تصميمات و فعاليت هاى يى بخش از جهان مى تواند نتايج
مهمى براى افراد و جوامع در بخش هاى بسيار دور كره زمين
داشته باشد.
* ب) چهانی شدن نوعی فرایند اجتماعی است که طی آن. آنسان
per pn wn Fp] Vane Rano E ل PPE
سطح جهانی پیوسته بر موانع مکانی و اجتماعی در سازمان و
فرهنگ, غالب می شود.
* ج) چهانی شدن یعنی به استقبال یک جهان رفتن, آشنا شدن با
ee 5 گر از AB lla SLE:
دیگران.
* د) جهانی شین بعنی فرآنندی که اقتصاد جهانی و تبروهای
+سياسى و فرهنكى, به سرعتء كره زمين را زهر نفوذ كران بت
Ss peer 07
صفحه 5:
زواياي تحت تاثير جهاني شدن
ee Renee Se eae ess
راو ی سای ای pol yon dle
۳1 2 .
ا ا ال ا CSE eee
معتقدند كه جهانى شدن جوالمع بشرى را در سه زاويه مورد
حمله قرار می دهد :
زاویه ی اقتصادی »
زاویه ی ایدئولوژی و
زاويه ى نظامى .
صفحه 6:
1
rt NPs Ov PY Pe 1 9
ارزی. صندوق بین المللی پول » سازمان تجارت جهانى »
بانک جهانی ۰ تسلط اقتصاد مبتنی بر خصوصی سازی و ...
۱
ا rec ب اده لاضن
و دیگر رسانه های خبری
OO ee ate raceme Ea Sent r
صفحه 7:
گرچه لین نظریه ا ease گرفته است و در محافل
علمى و رسانه هاى كروهى .به لَن برداخته عى شود؛ لقاعى توان نقطه شروع
1 Nay ee ee el
اميراتورى هليى كه با نيت سيطره بر جهان» لشكر كشى نموده و خيمه
الخصار را در هر كوشه اى از حهات برافراشطل
ا ل ا ا ge ا (PL ree
الناس»» eae ee en ey MRC eel Bee خود راجه صورت
جهانی مطرح نمودند. دعوت های پیلمبر اسلام(ص) در آغاز انقلاب. «بعشت»
و فرستادن پیک های متعدد به سوی روم و ایران» شاهد این مدعاست؛
صفحه 8:
در دوران حامر جهانی شدن» معلول
عوامل
* الف) رشد طبیعی تکنولوژی بویژه در عرصه ارتباطات و
الکترونیک و به وجود آمدن نظم و انسجام میان منافع فردی و
گروهی «lle! ou slo aS» pli lb oS ۹
می شود.
ECL ا ا ا ا ا (om
1 0 ا ا
انسان ها در یک زمین واحد. روزگار می گذرانند.
Dalby eae 8 Accs | OEE گایجهانی شدن سرمایه ©
بزالاهاى مختلف است كه با توج 20022 000
ا اا ا ل ا 0 51
00
صفحه 9:
:فواید جهانی شدن
.١ استفاده از خاصيت نفوذى ارتباطات در جهت توسعه فعاليت هاى
eae
". وارد شدن در فضاى رقابت در جهت بهبود وضعيت توليد در اقتصاد.
eee ا By Scene
Cent SNCs eee eee sense ne nnn
است وببه كينه أى كه هر لحظه از بوله بيشتريين بهره عليد صاحبان كن عى
شود. ee Ser eS Stee oe ا PRs
اعاتى » فعالیت های روزانه درد آذ شور تعطیل است. از پدیده
«#>دبه» استفاده مى كنند وامتلبع خود رابه كشورهليى كه مشغول
ا ل ا ا Bee
صفحه 10:
لمکانایتباط و پیوند سریع فرهنگها بسا یکدیگر در جهت 9
۳ آطلبو يسوم يكديكر و كنر كنلشتنعضهليى
Berl gure weer mare BoE EST Ee eng re
ho Ps wr tis Wor enti .خایج شدنک _شویها
از نظر لساهی لمکانانتقللسریم پ بيام نویلنیلساه ۳
Geo alee payee
صفحه 11:
0
yl) 2 2 يي
لنعطافٌدر جابه جایینیروی ا بر جنبه هایمثبت
هنك ذ د اريشها نيز د ه جولمع OES 000 5
از نظرلقتصادى «جهلنوش ده باعتفقر بيشتر تهيدستانو .©
0 1 gp eS مین اد 00 ees ae
۹ ری ی eal ل ا به
|
صفحه 12:
* ۳. از نظر مذهبی, امروزه مذاهب بزرگ دریافته اند که روند
ب RO
ea eee ene es ا 0
بنابراین» تهدیدی برای آنهاست.
0 ا 2 ل SIE I aia
ا ا ا ار ل 0ك r)
RUN Peon ee ل SSE OTe gE Cr)
شد؛.زيرا در فرهنك زداكىء امكان كزينش از بين مى رود.
6
صفحه 13:
رک را ۱
در ادمونتون کانادا و در گذشته به سال ۱۹۸۰ است . او عصر حاضر
را عصر رسانه ها ناميده ECCS oleae oer] جهانی از ابداعات
اوست وى نظرات ارزشمندى در زمينه رسانه ها دارد و معتقد است
TEE re Leese be en eRe bees
5 وكنته كه بيشرفت رسانيظا 77 7ك 0 ”0
6
صفحه 14:
1۱ MTCC IE Parnes Pas PC CCE PO
ea پب-پپبا
كه اين نظريه را براى اولين بار به شكل كنونى ارائه كرد نيز مطرح مى شود.
عمده ترین مباحث مک لوهان در آثارش به جریان ارتباطات و تحول
ابزارهاى آن در بازه هاى زمانى بيش رو اشاره ذارد.
* مهیرین آثار وی عبارت انداز : کهکشان گوتتبر گ ۰ شناعت اسان چابی
۹
|
صفحه 15:
PP ere Rely ee roles le)
3 مک لوهان معتقد است که جوامم بشر در ار ماهیت وسایل ارتباطی شکل
كرفته ۱ or ا ل RON ere
جدا نیست, بلکه به مرلتب مهم تر از خود پيام است و بر آن تاثیر چشم گیر
دارد.
تيه دهكده جهانى در سال1526 ٩ sar Vane PP CPOE
خطوط اصلی تاریخ تمدن بشری رااز آغاز تا کنون موردبررسی قرار
دهیم ,خواهیم دید که تاریخ از سة مرحله متوللی عی گذرد و هرکدام از آنها,
*لحت سلطه مجموعه ای از رسانه های جمعی است.
صفحه 16:
مراحل تحول انسان از ديد مى لوهان
١-تمدن باستانى يا كهكشان شفاهى:
در اين دوران بيام ها از طريق تسلط و دريافت سمعى منتقل ميشوند. به اين دليل
حس غالب شتواى است و در اين عصر ارتباط جهره به جهره صور تمي
۲-عصر تمدن بصری یا کهکشان گوتنبرگ:
ذر این عصر حس غالب بینایی است و به اعتقاده او موجبات جدایی انسان از محیط
گرم روستایی شد و بدبختی ماشینی آغاز ميشود.
PP CeO Re ee eS] Bes) eB een
این دوره از تمدن انسانی با احتراع رادیو توسط مار کنی آغاز می شود
6
صفحه 17:
مك لوهان دنياى امروز را دنياى الكترونيك مى داند. وى معتقد
است محیط الکترونیعی عصر حاصر فضای قدیمی تطیری را که
سال هاست به آن خو كرفته ايم: نامطبوع و بدون ارزش خواهد
52007
| ل ا ا ا
| ل ا FIESETS)
tier Mee Mer ا ا Mee NS TP SC med bo Ee
ترتیب محیط جدید بوجود A
محیطی که مي گوان آنضا یک" دهکده جهلنی " نامگذاری کرد. یک
صفحه 18:
پیشگویی درباره اینترنت:
مارشال مك لوهان سه دهه قبل از شكلكيرى اينترنت به عنوان يى
aSuw ا ا ا ا ا ا 2 09S 9
کی ال یا ۱ دا را از 52017
جهانی" را خلق کرد و از آن حرف زد که بخش عمدهای از مردم جهان,
7
حرفهاى مك لوهان حتى در زمان خودش همء موافقان و مخالفان
زيادى داشت. سالهاى يس از مركشء, بحث و تعارض بر سر
تثورىهايش أدر دانشكامها زياديبود اما وقتى اينترنت آمد. دوباره نام او
CR ROC ORT TFN 7 7
صفحه 19:
مارشال مک لوهان ونظریه دهکده جهانی:
از حدود سالهای ۱۹۵۰ که کتاب "عروس مکانیکی: سنتهای
انسان صنعتى" را منتشر كردء همواره كتابها و مقالات و
ا ا ا ا 0 So cals Ly
ا ا ال ا ا 0 ل ا Bre
mul az 7
Ore Vanes Ly ل اا ال Bye
تلويزيون براى رسانه بعدى2, يى بستر نيستء بلكه يكى از
محتواهاى آن است. كار تصويرى از تكنولوزّى به شكلى از هنر
تبديل خواهد شد. كامبيوتر ابزار ارتباطات و تحقيق خواهد بود و
ومىتواند دسترسى به اطلاعات را تسهيل كند. تاريخ مصرف
صفحه 20:
* رسانه همان ييام است
Se لوهان با جمله قصار خود كه «رسانهء بيام است» نيز
eee ا ا ا الم
مسر يك راتت مدان الس ا با ل زر ار دور کل
9
طریق آن فرستاده شده است.
1
آنقدر تندروی میکند که گویا برای او وسیله ارتباطی, ارزش و
eas me eres] Cte ا ا Co] ON PROC
از دانشمندان معاصر وی, او را طرد کردند.
مک لوهان نه تنها رسانهها بلکه جوامع میزبان رسانهها را نیز به دو
دسته م و کیرد تفسیق میکند و ناخوداگاه برای فرهنگ و
معد فاى مخاظ ييز إاهفيد كيار قابل كن تو
صفحه 21:
5 ۱0 ۱ Fare) he ou
مک لوهان به خاطر ابداع علد "رسانه پیام است". "دهکده
evi Ge lbs
و
از ظهور آن- مشهور است.
همچنین, او یکی از پایههای همیشگی بحث راجع به رسانه در
اواخر دهه ۱۹۶۰ بود.
andi 5 lid) slogSII a Gal& LL glu ori! adai aS gl
او جستجو مىكرد. مى كفت: "انسان كه زمانى در تلاش براى
۱ ا ال ا
امروز شكار جديد خود را يافته است: "اطلاعات" و به احتمال
زیاد, بسیاری از رفتارهای گذشته اش را تکرار خواهد کرد.
او ابزارهای بیشتر و بیشتری برای شکار اطلاعات خواهد
صفحه 22:
ل ا 0002
جدید خواهد ساخت. میکوشد این شکار جدید را رام و اهلی
كند.
ری از رس تا ی الا رت را ا ره
توسط برخى از اين شكارها مورد تهديد قرار
ل ا
شکاری دیگر و ابزارهایی متفاوت تر, ادامه خواهد داد."
غرق شدن در نظریه ها و ایده های وی, حتی اگر کارکرد
مستقیمی نداشته باشد. میتواند تجربهای مفید از یک شیوه
[۱ lai wolaio
نگاه جدیدی که با وجود آن میتوان در تحلیل رویدادهای
مختلف زندگق موفق عمل کرد.
صفحه 23:
در حالی که سالها از
مرگ مک لوهان می
Nias Pe
دهکده جهانی با ایجاد
اولين وب سرويس در
سال۱۹۹۰ , تأسیس
شبکه جهانی سی ان
ol ۳
ایجاد وب سایت یاهو
صفحه 24:
or
8
(ul
9
4
رابر تسون» رونالد جهانى شدنء تتورى هاى اجتماعى و فرهنك جهانى؛ ترجمه كمال
پولادی؛ تهران: نشر ثالث» ۱۳۸۰
oat فرهدكء يديده جهانى شدنء وضعيت بشرى و تمدن اطلاعاتى» ترجمه
cane Fr ا ا بين
۱- رشید پور ابراهیم(۱۳۵۲). آیینه های جیبی آقای مک لوهان: تهران
تلویزیون ملی ایران.
را
یره ۱۲ يمل