علوم انسانی و علوم اجتماعیسایرعلوم اجتماعی و جامعه‌شناسی

حادثه ساختمان پلاسكو از منظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صفحه 1:

صفحه 2:
حادند ساحتمان بلاسكو 2

صفحه 3:
#ریزش ساختمان پلاسکو که در روزهای اخیر اخبار ناگواری از آن به گوش می‌رسد از منظر و نظر موضوعات مختلفی قابل بررسی است ار جمله ار منظر ؟ وظایف سازمانها(سامان مسکن وشهرسازي.شهرداري و. 53 ؟ و موضوع هريك از دانشها و علوم( معماري, روانشناسي شهرسازي ... سوال اصلي اینست که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از چه منظري باید به این موضوع پردازد به نحوي که تداخلي با دیگر سازمانها نداشته باشد؟ سوال فرعي: کارشناسان فرهنگي وزارت خانه درصورت شرکت در يك میز گرد تلويزيوني باید به چه نكاتي توجه نموده و چه مباحثي رامطرح کنند.

صفحه 4:
چد ظر برد ‎[ay OW a>‏ حادثه #*روزنامه قانون هم در گزارشی با عنوان «چك‌ها زیرآوار, زنده‌اند» به بررسي وضعیت اسناد ومدارك موجود در ویرانه‌های بلاسشكو نوشّت #نعمت احمدى حقوقدان نيز در يادداشتى در روزنامه آدمان با عنوان «نياز به قانونكذارى موردى براى يلاسكو» در اين باره © بعد حقوقى اين فاجعه هم از دیدگاه‌هایي گوناگون قابل تامل است. موضوع متصرفان پاساژ پلاسکو دا از دو ‎ps‏ بايد موود توجه قرار داد. ابتدا افرادی که در مغازه‌هاي این پاساز مشغول به کار بودند و مالکیت در سرقفلی و ملک آنجا نداشتند.

صفحه 5:
ee 0 ‏پلاسکو(دکترای‎ el, ‏دانشگاه شیراز)‎ رورس اسان السك علدو اسك ‎allen) die‏ ‎Coolie ie eal‏ كادى اکتا شهر تام ران أشي به‌مانند طبیعت, خود را باز پس خواهد گرفت فروریختن‌ساختمانپ لاسکو, داغ ب زرگیاستبر چهره تهران ولیپبیام مهمینیز با خود دارد. لینکه با مرکز تاریخیشهر جه کرده‌لیم و لينکه اگر با ف روریختنی کبنا, چنین‌آشفتگی ]ا ‎ee‏ و ار ««پاساز مرکز تاریخی شهر, جایگاه تکوین, رشد و تبلور فرهنگ امروز شهر است؛ بستر شکوفایی استعدادهای خلاق فکری و هنری است؛ مکان بازیابی تاریخ و عبرت از سرگذشت‌های پیشینیان است

صفحه 6:
حادثه پلاسکو بسم الله الرحمن الرحيم #سانحه ى هولناک فروریختن ساختمان عظیم پلاسکو در شهر تهران, تابلوبى آميخته از رنج و درد و فداکاری را ترسیم کرد که در نوع خود بی سابقه است. نابودی یکباره ساختمانی مرتفع که از نمادهای تجارت و تولید پایتخت ایران در دهه های اخير استء خسارات سنگین جانی و مالی به بار می آورد و فداکاری تکان دهنده ی دهها آتش نشان بی ادعاء رنگی زیبا بر اين تابلوی پر خون و آتش می پاشد. ‎gars‏ ملت ايران و اسان های دیگر تقاط جهان, دلشان نگران سرتوشت تک تک این آمدادرسانان پرافتخار است. ‏#خداوند روح آتش نشانان شهید را غریق رحمت خويش فرماید و ان شاء اله با تلاش خستگی ناپذیر امدادرسانان» سایر عزیزان که زیر خروارها خاک محبوس اند به سلامت بيرون آيند ‎

صفحه 7:
«سم الله الرحمن الرحیم » انا لله و انا الیه باجعون حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن یکی از ساختمان‌های تجاری تهران که شهادت و مصدومیت جمعی از مردم شریف به‌ویژه آتش‌نشانان شجاع و دلیر را به دتبال داشت, موجب تاسف و تاثر عمیق اینجانب دید. بی‌شک از جان‌گذشتگی‌ها. شهامت و شجاعت عزیزان آتش‌نشان که همواره خالصانه جان عزیزشان را برای تجات دیگران يه خطر می‌اندازند هیچگاه از آذهان تاریخ و ملت قدرشناس پاک نمی‌شود و آن‌شاءالله در پیشگاه حضرت حق از اجر و ثواب والایی برخوردارند. اين حادثه تلخ و تاسف‌برانگیز بار دیگر ضرورت توجه بیش از پیش به ایمنی ساختمان‌های قدیمی در کشور را از سوی متولیان امر نشان داد تا به این مهم توجه جدی کنند. ضمن عرض تسلیت به خانواده جان‌باختگان و آرزوی صبر و سلامتی برای مصدومان اين حادثه و تسليت به مردم ايران: امیدوارم با انخاد تمهیدات مناسب, دیگر شاهد چنین حوادث تلخی نباشیم.»

صفحه 8:
Fie ol ae Sy alscgils ‏«پلاسکو»‎ © «انا لله و انا اليه راجعون» واقعه دردناک ساختمان پلاسکو دل‌ها را به درد آورده و مردم ایران را از یک‌سو به نقش مهم و سرنوشت‌ساز مأموران فداکار و شجاع آتش‌نشانی و از دیگر سو به آسیب‌پذیری باورنکردنی جوامع شهری‌مان متوجه کرد. #برای سلامتی آتش‌نشانان مچروح دعا می‌کنیم و به بازماندگان شهدا تسلیت می‌گوییم. #وکلای دادگستری برای ارائه هر نوع کمک و مشورت به این عزیزان آماده‌اند.

صفحه 9:
*انالله و اناالیه راجعون © «حادثه تلخ و تاسف بار ریزش ساختمان در اثر آتش تعدادی از پرسنل متعهد, از خودگذشته و شجاع آتش‌نشانی و مجروح شدن جمعی دیگر, موجب اندوه بسیار و تأثر ملت بزرگ ایران شد. *اعضای جهاددانشگاهی از پیشگاه خداوند متعال برای جهادگران آتش‌نشان, اجر عظیم الهی مسألت نموده و به پیشگاه رهبری معظم اقلا چردم ابران اسلاعی وویزه قانرا ها ‎Gib SEs Glan,‏ عزیزان تسلیت عرض می‌نمایند. #بی‌شک یکی از عبرت‌های این حادثه دردناک, توجه و اهتمام بیشتر به پیشگیری, مدیریت و مقابله دانش‌بنیان با بحران‌هاست. # از خداوند قادر سبحان, ‎slaw‏ عاجل مصدومان و کاهش تألمات بازماندگان را خواستاریم»

صفحه 10:
بسم الله الرحمن الرحیم حادثه غم انگیز و تاسف بار آتش سوزی و فروریختن ساختمان ‎<a‏ ان و مایت لوا و جانكداز جمعى ار برستل ناگ و رال اش ‎Joon Suet lan‏ ها سای ما واگ اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده ها و تمامی بازماندگان دادار شهدااه مصدومان این ادن دلحراش برای آنان؛ همکارانشان و مردم ‎Elo‏ دیده ایران آرزوی صبر می کنم و از خداوند بزرگ می خواهم همه جانفشانان و از جان گذشتگان فداکار میهن اسلامی ما را در همه عرصه ها در پناه خود محفوظ دارد.

صفحه 11:
یر آموزش وپرورش برای ييام 2 سم الله ارحص الر چم ‎are lh A‏ سانحه ناگوار آتش سوزی ساختمان مرکز شهر تهران که منجر به مات ی اراس شاان ورس ایران اسلا را سوگوار ساخت. لین حادنه عم انگیز صحنه حماسه آفریتی دلاوروردانى كرد يدكه نام وبادشات تاد درا اران ور ماندگار خواهد شد. اینجانب ضمن ابراز همدردی باخانواده شهدا ومصدومان اين حادثه غمبار وسایر همکاران خدومشان, برای شهیدان ‎gle‏ درجه ,برای مصدومان سلامت وصحت وبرای ملت ایران صبر و اجر مسالت می نمایم."

صفحه 12:
وتطور آن در زبان لاتین - oe فبك ان" پروردن يا مراقبت از چیزی مثل گیاهان یا جانوران اوایل سده ‏ امتداد یافتن معنای اولیه به تدریج از حوزه کشاورزی ودامپروری شانزدهم اب فرایند تکوین انسان پرورش وفرهحتتی ذهن آنسان, توسعه توانایی ها واستعدادهای بشری اواخر سده « فرهنگ » به صورت اسم مستقل نخست در زبانهای 1 انگلیسی وقرانسوی نمایان شد وسپس به عنوان یک واژه فرانسوى وارد زبان آلمانى شد. وبه عنوان فرهیخته شدن متمدن شدن که بیشتر مختص یک طبقه خاص است ‎(Geary lp clus)‏ سده تعریف تازه از فرهنگ با پیدایش رشته مردم شناسی : نوزدهم «مجموعه اعتقادات , اداب ورسوم, اندیشه ها واواتر وار : شما هن درست ساخته هام مادی, اشیا

صفحه 13:
سه خاربرد ‎Did »D‏ در معنای آنتزاعی خود مردم برای مشخص کردن کل راه ورسم زندگی, اعمال, فعالیتها, باورها وآداب ورسوم تعدادی از (عا: مردم,یک گروه يا یک جامعه ‎Ls‏ (فرهنگ کار, فرهنگ آپارتمان نشینی , فرهنگ روستایی)

صفحه 14:
از منظر فرهنگ عمومي آتش‌گرفتن پلاسکو و فروریختن اخلاق #بیاخلاقی اجتماعی 1 در عرصه اجتماعی از همان ساعات اولیه آتش‌سوزی می‌شد دید که عده‌ای (هميشه در صحنه!) ترجیح دادند تا مانعی بر سر راه امدادگران و آتش‌نشانان باشند و از مصیبت دیگران فیلمبرداری کنند تا شاید در صفحات اجتماعی خود, بیشتر دیده شوند *بی‌اخلاقی سیاسی اما گروهی دیگر که نتواستند خود را به جرگه فیلمبرداران از رنج مصیبت دیدگان برسانند. در پشت سایت‌ها, شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های تلگرامی پنهان شده و خزابه‌های باقی‌مانده از پلاسکو را آوردگاه سیاست‌بازی‌های خود کردند. ۰

صفحه 15:
این حادته را از جهات مختلف مى توان به نظاره نشست. اما یک سوی حقيقى اين ماجراء سیطره روح معنویت در شهر است. شهر گوبی یک قدم معنوی تر شده است این خاکستر حرفها دارد؛ مردم بدون منبر و درس و کلاس با جان شت" را درک کردند. فهم اینکه "سرمایه داری " و "سودجویی بی امان " چطور می تواند بی توجه به هشدارهای به ویرانی بیانجامد. فهم اينکه "بی عاری رسانه ای " و "تب جلوه کردن " تا چه حد نفرت انگیز و زننده است. فهم اینکه بهره برداری های سیاسی و "جیب ساختن های انتخاباتی " تا کجا مشمئز کننده است. فهم اینکه خدمت رسانی حقیقی چیست و تاکجاست و متوقف در امکانات و ابزار نیست و مرزش شهادت است.

صفحه 16:
بخش فرهن ‎ee eas‏ #«هنر مقاومت» ما به ازای عینی پیداکرده است و به دور از هر جشنواره‌ای آتش نشانان برای رضای خدا به میدان رفته‌اند و هنرمندانه مقاومت رأ تصوير كردواند؛ «بقاباى بلاسكو» تماد اين دلاو بهاسك؛ نمادى نبايد دور ريخته شود بلكه بايد در شهر به نمايش درايد. © يس از جند هفته بررسيهاى كارشناسانه اين آوار ديككر ارزش حقوقى ندارند اما قطعاً ارزش معنوى آنها بالاست. این آوار ه تتها المان مقاومت شهدای انش شان است بلکه بادآور بی احتياظى الست كه موجب اين فاجعه شده. در همدجاى دنيا وقتى فاجعهاى اين جنين رخ مىدهد ويا زمانى كه ای کار ها کر ار ها |5 حادثه را در شهرها می‌گذارند. در نهایت مهم‌ترین کته این است که بهایاه پلاسکو با کمی هرهای تجسمی در شهر و در دیدگاه مردم بعاند تا هیچکس رشادت آتش نشانان را فراموش نکند.

صفحه 17:
۱۳۳ ‏هران ! / کاریکا نی‎ 5 sa eee سه هزار ساختمان در نهران از لحاظ آیمنی» وضعینی مشابه وضعیت ساخنمان پلاسکو دازند.

صفحه 18:

صفحه 19:
آرتیست‌های سینما هم در مسائل ‎spew‏ ‏عرض‌اندام می‌کنند عباس جديدي عضو شوراي شهر جدیدی با اشاره به اینکه حتی آرتیست‌های سینمایی هم درباره مسائل شهری عرض‌اندام می‌کنند. اظهار کرد: اين افراد بدون حتی یک سناریو نمی‌توانند شاخ بز را جدا کنند

صفحه 20:

صفحه 21:
ايده ها وعقايد #صورتهاي ذهني در مورد وجود بالقوه یا بالفعل هستند. #عقاید بر اساس منبع معرفت , روش دست يابي و... به چهار دسته تقسیم میشوند. -عفاید ديني: انسان مخلوق خدا وداراي روح الهي است/ظلم وستم در نهایت موجب نابودي نظامهاي باطل واستقرار حق مي شود. 6 عقاید فلسفي :انسان موجودي مادی تکامل یافته است(فلسفه مادي) 6-عقاید ایدئولوژيك: ۶6 عقاید علمي:در صورت به هم ریختن اکو سیستم ممکن است موجودات زنده روي زمین نابود شوند

صفحه 22:
ارزشها © ارزشها مبين وضع مطلوب امور ومعيار انتخاب در ميان علي البدلهاي مختلف مربوط به موقعيت مي باشند. #ارزشها براساس موضوع جهار نوع قابل طبقه بندي ‎ee‏ #ارزشهاي فرهنگي- اعتقادي #ارزشهاي اجتماعي ۴#ارزشهاي سياسي #ارزشهاي اقتصادي - مادي

صفحه 23:
#قواعد عمل هستند که درجهت گيري کنشهاي اجتماعي(رفتارها وعملکردها) نقش تعیین کننده اي دارند. #هنجارها را بر اساس ريشه وپشتوانه مي توان به چهار دسته تقسیم کرد. #- هنجارهاي عادتي یا رویه اي ©2- هنجارهاي اجتماعي ©3- هنجارهاي اخلاقي ©4- هنجارهاي قانوني

صفحه 24:
نمادها #عيني ترین مقلفه نظم فرهنگي هستند.اين يديده حامل معاني خاصي © نمادها بر خلاف تمثال ونشانه امري اعتباري ويديده اي اجتماعي-فرهنگي است,لذا از يك اجتماع به اجتماع ديكر واز يك زمان به زمان ديكر متفاوت خواهد بود. #مثال:زبان , متون نوشتاري , پرچم , سمبلها ...

صفحه 25:
بزرگواران

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
34,000 تومان