صفحه 1:
Poser 12. حافظ
2 زندگینامه Peas [eas ke)
Hele Jah 8 4. افكار حافظ
(ae ee Pees
nae 6علاقه به شیراز
: ۱ یر
Pet Pec ee er ys eee رود :
ee rere بزركداشت حافظ
Sau go> .18 2 Fares}
9. حافظ و ييشينيان
ae ag ل د
1 حافظ در جهان
پایان...
صفحه 2:
Bear cere
صفحه 3:
(خواجه شمس الدین
ا ا ۳
حافظ شيرازى)
صفحه 4:
خواجه شمسسالدين محمد بن بهاءالدّين حافظ شيرازى ملقب
Spr VAY - VYV 39>) Cusll 0
ا ا ا Caro) Bo ا Pere
نامى جهان است. بيشتر شعرهاى 0
ie ل ا ا ا ل ان
شاعران پس از خود شناخته میشود.در قرون هجدهم و
نوزدهم اشعار او به زبانهای اروپایی ترجمه شد و نام او
بگونهای به محافل ادبی جهان غرب نیز راه یافت.هرساله ae)
تاريخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه
7
Speer ee Diep Horie) pe Iepier eee) 1
صفحه 5:
زندگینامه
اطلاعات چندانی از خانواده 9 اجداد خواجه eee در دست
نيست و ظاهرا يدرش بهاء الدين نام داشته و مادرش نيز
اهل کازرون بودهاست.
SP) ا ا ل ل ل اك
اندكى از زندكى شخصى و خصوصى او يافت م ىشود. آنجه از
فحواى تذكرهها به دست مىآيد بيشتر افسانههايى است كه از اين
ا ا ا ا 0
آنچه با تکیه به اشارات دیوان او و برخی منابع معتبر قابل بیان
است أن است كه او در خانوادهاى از نظر مالى در حد متوسط
ا ا ا ا ا Pal Reever
eee Teh) ا ا 2
متوسط جامعه بودهاست.) در نوجوانی قرآن را با چهارده روایت
وا ی اک
صفحه 6:
در دوران امارت شاه شيخ ابواسحاق (متوفى 08/ا ه. ق)
piel epi e ل ا ل ل 2
کردهاست. (در et) ۱۳ 3 «خسرواء دادكراء
شیردلاء بحرکفا / ای جلال تو به انواع هنر ارزانی» شاه
te moreu MeN Cs ا ل fell epee err
et were mS PIs EC! ۷
كه سه سال در دربار مشغول است. شاه مسعود تنها
| 7 ا ا ل vere py | Cr CCEE) Eper Cy
اين رو مىتوان دريافت كه حافظ از اوان جوانى در دربار
شاغل بودهاست). علاوه بر شاه ابواسحاق در
صفحه 7:
0 eels ce Rrrore UB] Foe teers Occpee Pera s Panes | ral era ey
منصور و شاه یحیی نیز راه داشتهاست. شاعری پیشه اصلی او نبوده
Perrin ا ole In 1a ovr)
میشدهاست. در این خصوص نیز اشارات متعددی در دیوان او وجود
دارد که بیان کننده اتکای او به شغلی جدای از شاعری است, از جمله
در تعدادى از اين اشارات به درخواست وظيفه (حقوق و مستمرى)
000 ا ا ا ا ا
00 ا ا ا ل ا ا ا ل ce
ق و دکتر قاسم غنی آن را در ۷۱۷ میدانند. برخی دیگر از محققین
9
ه. ق تخمين موزنند. آنجه مسلم است ولادت 7٠١ اين سالها و حدود
او در اوایل قرن هشتم هجری و بعد از ۷۱۰ واقع شده و به گمان
تا
صفحه 8:
در مورد سال درگذشت او اختلاف کمتری بین مورخین دیده میشود و به
ree) mown) it ie a Glarole etea ett 00
Pierre Clear ear MA Agree) Recline rec)
Proc sper en (Ce WON eerie) Werle ال
تاریخ به عنوان سال درگذشت خواجه قید شدهاست. محل تولد
ال در رن ال بر ری ات ی
روايت است هنكامى كه قصد دفن حافظ را داشتندء عدهاى از متعصبان با
shat ا ل ا ل ا ا
yeter rae |e vy ل ا 0
Sree) PGi) ATES Tey fit se (Pes een nr
قدم دريغ مدار از جنازة حافظكه كرجه غرق كناه است, مىرود به
oe ا ا ا 3
5
صفحه 9:
را ل
Seri aan eee ea ene ey meses le
Lee rr el PR ERD Tg TORIES ia Co
مشتاقان شعر و انديشهةاى حافظ را از اطراف جهان به اين مكان م ىكشاند.
ile ask os lal pie lols > با زيارب أرامكان bal
orien ل ل 0
بارگاه امامان پهکار میرود بهخویی نشانگر آن 00
autas را
abel ا ار
میروند و در کنار آرامگاه حافظ په نشان احترام, کفش خود را 0 پای بیرون
IDG EP aCe STS 1
tues Ree Aeterna
يرويز ناتل خانلرى(سال )١1/0
بر سر تربت ما چون گذری همت خواه که زیارتگه رندان جهان خواهد شد
صفحه 10:
يوان حافظ كه مشتمل بر حدود - 72
چند قصیده, دو مثنوی, چندین قطعه و
تعدادى رباعى است, تا eres بیش از جهارصد
بار به اشکال 9 ل 000
فارسی ule> Rte 165) OS بهچاپ a
رسیدهاست. شاید تعداد نسخههای ساده
یا تذهیب شدة آن در کتابخانههای
۳
ما 00
صفحه 11:
حافظ را جيرهدستترين غزل سراى زبان
فارسی دانستهاند موضوع غزل وصف معشوق. می و
مغازلهاست و غزلسرایی را باید هنری دانست ادبی, که
درخور سرود و غنا و ترانهيردازى است.
با آنكه حافظ غزل عارفانة مولانا و غزل عاشقانة سعدى را
ا اا shew ا |
ا ا ال 0
حافظ از اين راه به غزل داده به ميزان زيادى از ساختار
0 تأثیر گرفتهاست, که آن را انقلابى در آفرينش
0
ندیدم خوشتر از شعر تو حافظ به قرآنی که اندر سینه داری
صفحه 12:
رباعیات
9
۰
برخوردار نيستند اما در انتساب برخى از انها
ترديد زيادى وجود ندارد. در تصحيح خانلرى از
ديوان حافظ تعدادى از اين رباعيات اورده شده
كه ده رباعى در جند نسخة مورد مطالعه او
بودهاند و بقيه فقط در يى نسخه ثبت
(pry) ا ل ۱
رباعيات حافظ مى نويسد: «هيجيك از رباعيات
SCC a ye Fy) oe 02
orp لمي لالص بصم عي = ۳ ree
صفحه 13:
ل تا را ار Se SS
نقش اساسی و عمدهای را در بیان و انتقال پیامها و اندیشههای
ep ecup Coc] NC Da Dede trite) Yeon mS EN Sorat Se |
wills lp eon aoe A es oll
از سدهٌ ششم و با آثار سنایی و عطار و دیگران آغاز گردیده آشنا شد.
ihe ae) ا Pras Pie eel ereem
چون رند و صوفی و می اشاره کرد:
Sle Uae سس با را Gly bes
3 ميوشان
در این خرقه بسی آلودگی فست ل ا 0
در این «صوفی»وشان دردی ندیدم که صافی باد عیش دُردنوشان
صفحه 14:
رند: شايد ۱۳ دشوارياب اد ap) oe اشعار
حافظ يافت نشود. كتابهاى لغت أنرا به
eS yj ۳2 بیبای: لاابالى, و منکر شرح
میدهند, ولی حافظ از همین کلمة بدمعنی.
وازه پربار و شگرفی آفریدهاست که 0
دیگر فرهنگها و در زبانهای کهن و نوین جهان
معادلی نداشته باشد.
اهل كام و ناز را در كوى رندى راه نيست رهروى بايد جهان سوزى
ته خامی بیغمی
eel ی عالمی دیگر بباید
سات وز نو اد
صفحه 15:
صوفی
حافظ, همواره, صوفى را بهبدى ياد كرده و اين
به سبب ظاهرسازى و رياكارى صوفيان زمان
او مینگرند.
نقد صوفی نه همه صافی 55 aval
أى بسا خرقه كه
مستوجب اتش باشد
صفحه 16:
می
با
پس جگونه کسی که به حافظ فرآن بودن
هوس ياد كرد ؟ يس او از اين كلمه مجازنا به
راهى براى بيان معرفت و علم و شوق و
ee bee ee
یاد مکند
Pa Pees) ل ا ا ا ا PEC
ee he AN oy ise Sve os el pelle وتا بو
صفحه 17:
Mure Tey ا 00 اي ا
ey ee Peed ا 0 او هيجكاه
hier tn) | نکرده, ولی از آنجا که به
ژرفی و با پرمعنایی زیستهاست و چون سخن و شعر
ca Aes ل ۱
او اینهدار طلعت _ و طینت فارسیزبانان گردیدهاست.
lire pm 41S pir> 2S you pilei gus Li lo 291
0 Ca Ce Tare vp tp Hr Uy Cig ee emery
صفحه 18:
يكى از بابهاى عمده در حافظ شتاسى مطالعة كمى و كيفى ميزان»
aol RO PUL Sceny ا ا |
areas] eC epeee epee Pre reer Steers A pie Cpr renee
PoE OS i at Mote NE)
sheen رز
oes ار ار را و
از نظر يكتا بودن هر جند حافظ قالبهاى شعرى استادان بيش از خود و
شاعران معاصرش
Sows) Yr renee | rire Ce amure ey 1۱7
خسرو, خواجوی کرمانی وسلمایی دارد
00 peered Srey Cet merle Tae Simoes)
ال ا Te PRO) O RCSL SMe) tL otis Sse)
بنويسند. بيشتر شارحان حافظ از دو قلمرو بزرك زبان و ادييّات فارسى,
0000 ذخ ال ا ا ا
صفحه 19:
تبحر حافظ در سرودن غزل بوده و با تركيب اسلوب و شيوه
ا ی و ا و
عراقى است اما با تمايز ويزه به نام خود او شهرت دارد.
(Fob d ۷ epee د
aie Chae ie he wt G
Ser ee) eer ec enya (oven reese
كزل سرائف حافظ يدان See تراك زر و باكشكرى علد ار باد
ا ا اه
چوشعر عذب روانش زبر کند گویی هزار رحمت حق بر روان حافظ باد
صفحه 20:
كوته
نابغهترین ادیب آلمانی» «دیوان غربی-شرقی»
خود ۳ رس peti «دیوان حافظ» سرود و
bas ان آن را با نام «حافظنامه» به اشعارى
در مدح حافظ اختصاص aS lo ۳ انها
میتوان به دو شعر زیر اشاره کرد:
حافظا, در غزلهایت میشنومکه شاعران را
بزری داستای برکر که ایی پاسحی فراخورت
موادهم :بزرگ اویی است كه این سپاس a
بزركداشت اوست.
صفحه 21:
خود را با تو برایر گرفتن. حافظاراستی که
ديوانكى ا ام 20 شتاب و خروشانبه
Ieee ا 1
Cte ۳-9 0000 .ان و دمى لست
آقیاتوس درهماس پشکند ولی این تجتهبید بوده
چنان به پیش میراند.در غزلهای سبکخیز
و تندآهنگ poets سيال دريا است,و فوران
كودوار آتش نيز.و كدازهها مرا در خود غرق
ا ا ا ا
میآکند و ار 7 د.مگر نه آنکه
صفحه 22:
۱ ا peer] Fi
۳7 حافظ, از شور بههم چشمی
شریکیم و وفادار و سهیم ae
ب FOND
eee SL SCO SE cea ole d
هم کنم فخر بر این زندگی شعر و شراب
شو كنون با شرر اتش خود نغمهسرا!
گر چه پیری. دل پرشور و جوانیست ترا
صفحه 23:
| لا ی
0 lege lc rere FC ee) be Ep | Cer nee
ديوان «اندرزها و حكمتها», يكى از شعرهاى خود را با a
Ae CGNs Giga را eo Al
00 7
۱
ا ا
که روزگاری ققنوس بوددر 00 neler cree) pt] her)
ضيافت توستموشى كه كوهى را بزادخود كويا توييتو همهاى:
تو هیچیمیخانهای. میبیققنوسی, کوهی و موشی,در خود
فرو میروی ابدی,از خود میپروازی ابدی,رخشندگی همة
ژرفاها,و مستی همه مستانی- تو و شراب؟
صفحه 24:
۰ esa Fee
Cade redone ter amelie Pale wet
ه حافظشناسی داشتند. 0 ao قابل
اولین پزوهشکر عربی که کتاب درباره حافظ
creer er er on توشت
كتابى به نام حافظ الشيرازى شاعر الغناء
ماد ا لعب را تا
آندیشههای ۱۹ بر او پرداخت
صفحه 25:
or ie ۲ و
a ا ا ا ay
آم berpeoerrey) 00 2
است که حافظ سرسخت و بیباک به مبارزه با
ا ل لك
el
ارمانی افریده. آشنایی حافظ با ادبیات فارسی
و عرب بر اشنايى او از دين اسلام - که کتاب
اصلی آن قرآن به زبان عربی است - افزود و
ae ۳ رب آزاد اندیش کرد به گونهای
ل لم م 9
9 3 ما اميم السو ل
صفحه 26:
شهور است که امروز در خانة هر ایرانی یک دیوان حافظ یافت میشود.
ا ا 0
BIER TE Rea na ep ener rere Se ser is sr reise
میگيرند. برای این کار, یک نفر از بزرگان خانواده یا کسی که بتواند شعر
Sie ST ae SG ra
میگیرد ابتدا نیت میکند. یعنی در دل آرزویی میکند. سپس به طور
ای لكر ی و ای
1 را tne ores
كرفتن فاتحهاى مىخوانند و سيبس كتاب حافظ را مىبوسند, آنكاه با ذكر
meee creem pie) tr or] ا 000
Foe regret ap rere gee Tester c eee rerrrs) fo) rib od pe ot |e one
مىكويد و بر اساس بيتى از شعر حافظ او معتقد است كه هيجكس زبان
صفحه 27:
ز سر غیب کس آگاه نیست قصه
9
اعد
كدام محرم دل. وه در اين حرم
دارد
صفحه 28:
اه لا زا ره و
اش واه ری ام مر le eel سره رم
jl sired .ai9)5 513 orlaiwl 2,50 7
حافظ كستردكى مطالب ذكر شده در يى غزل اوست؛ به كونهاى كه
ا ل ا ا ا 0[
CE ape iy ل 6
eh een er IE ۳
ا Serine (tee
آن مییابد و فرد فکر میکند که حافظ نیت او را خوانده و به وی
را ای
بقيه غزليات او نيز كلمات يا جملاتى همخوان با نيت صاحب فال
وود دارد: 2
| errr Se ADSI ire epi tle
صفحه 29:
از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
زدهام فالی و فریاد
ايك مىايد
صفحه 30:
ا ل ا ا
توا اه را oS
روتدكان راه 0 wale] خرقهداران و
۱0| بودند كه بويى از عشق نابرده ru
تندخویی شهرت داشتندو پای از سرای طبیعت بیرون
نمینهادند.
صوفی نهاد دام و سر حقه باز کرد
ار
نقد صوفی نه همه صافی بیغش باشد
ار ار ار
صفحه 31:
در برابر صوفی, حافظ از عارف با نیکویی و
احترام يادكرده_.وق ديكران مورد استفاده
abs 7 حافظ در اين مبارزه به كسى
رحم نمیکند شیخ, مفتی, قاضی و محتسب
1
2005106 aieS 9 ans raibl, bab wy
حساس به مسائل وجودی انسان میدانند که
ازادانديش است و دروغستيز و ضدخرافات.
صفحه 32:
حافظ درباره عشق الهى كه موضوع غزلهاى
عرفانى اوست, صحبت میکند. در مورد عشق
انسانى هم وقتى از معشوقان جسمانى و
مادی صحبت میکند, خاطر نشان میکند که
عشق وی همچون امری است که به یک سابقه
ازلی ارتباط دارد. در غزلهای عرفانی حافظ,
عشق مجازی همچون پردهای به نظر میآید
كه عشق الهى در وراى أن ينهان است
صفحه 33:
Cres lend drs Mens ا
TEs coal cl et) wily era ee
1 Oe ا
RG il cc ل
۱ ee gam ibe ae precy (e
ار bleu So ih
SU nit ery JT Fie ar Peed se
Hib oN Fede ae eg bun tals Ae
التشيكى حاقط د تراز ار دو متظر a Ped oe]
ESAs ive ee deel eta JHE
OP ae arene eee Renney ا
6 et Sete) ee precy
صفحه 34:
0 Sy CRC ISU sP Ie ner ewer ken hee seer Clee
0 EC rene cen Ce ا ا
eae ce Sire rere Ses ee Cie nore bina
Dra eee ted ما با كمال آسايش و راحتى روزكار کار میگذرانیدند.
De ose es لس اس ل ا
eee ea coil reve eee rere
در أزاديهاى اجتماعي مخير مىداشت. شيراز در بك زمينى هموار ينا شدم
1
را را ا
ل eer eats te dhe sir iytgie,
Pease ere ee usher igaar ا ecm Garrity
ی
هم از ثروت بهره داشت و هم از دانش. او از حافظان قرآن بود و در همین
0
صفحه 35:
با يورش محمدمبارزالدين حكمران كرمان ويزد به شهر
شیراز ز سلطنت ابو اسحاق در هم پیچیده شد و این واقعه
در شعر حافظ بازتابى اس انگیز دارد-
0 ا ا ا tal erp)
اشعاری حاکی از خشم شاعر را به دنبال دارد.
۱
حافظ اغلب او را «محتسب» مىنامد و از اينكه ازادى و
امنيت مردم را ضايع كرده حافظ در انديشه آزاردادن
اوست. ازاين. جهت برخلاف عقيده محتسب به سرودن
|
میپردازد.
صفحه 36:
۱
تلاش میکرد تا اینکه شاه شجاع پدر ریاکارش را کور کرد و خود به جای
او نشست
دوران حکومت شاه شجاع دوباره آزادی و شادمانی مردم را به دنبال
ce Lar ore) ۱
Rote -motester to) api peri r CC nteyere) Carer So per Tp ne
سرسبز و مناظر بدیع و باغات دلگشای شیراز بود. بهار شیراز و عطر دل
را را BE oi Ae a [nual
بودند و انواع میوه هاکه در خاک شیراز پرورش مییافت دل از بیننده
1
را به طرف خود میکشانید.
ee ا ای ای ار
نمیداد. در بین تفرجگاههای شهر یکی «تکیه سعدی» نزدیک سرچشمه
Ete ee on Gall aoa is
صفحه 37:
ار از ان ات رز را alos june
بهار باصفاى شهرش «نسيم روضه» شيراز را
بدرقه راه مسافران مى كند.
tare ل ال ا ل ال
شیراز بر نکند و به سفر طولانی نپرداخت و يا
اک سفری رت ۹ ۳۹( نبودهاست.
Sse acre re Cree
ev Sere le Semele ye iee rT)
صفحه 38:
بلکه عمر خود را در شیراز ز که از صفا و زیبایی
از اه
AS) 0 بود, صرف نمود. Peep)
طبيعت و روانى طبع شاعر نككرش عميق او را
در محيط بيرامون خود عجين كرده بود. لذا با
نگاهی دقیق به مجموع عغيبكويى نكرده, us
زر کب رت را ار ارت
و چون سخن و شعر خود را از عشق و صدق
esse ere sce ng 9
ROW" [SUB yCSU lH preety Lire merce sy
صفحه 39:
بيستم مهرماه برابر با يازدهم اكتبر روز
بزركداشت ا 9
جشن ها و برنامه هاى ملى و بي نالمللى
فرهنگی Coes در شیراز 0
جهان بركزار می شود. این روز در تقویم
رسمى جمهورى اسلامى ايران با عنوان روز
بزرگداشت حافظ ثبت شده است. عمده
برنامه های این روز شامل شب Tp
الا اسه لط لالس ور م زد
دیوان های شعر حافظ, نورافشانی و غیره می
صفحه 40:
در كل در معناى كسترده ى شعر حافظ تنها
معنى هاى لفظى را نمى توان استفاده كرد و
ا ا ل ل 1
صفحه 41:
پایان
با تشکر از
۱