پزشکی و سلامت طب سنتی

حجامت (آداب و توصیه ها)

asabe_hejamat_tabaye

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حجامت (آداب و توصیه ها)”

حجامت (آداب و توصیه ها)

اسلاید 1: www.tabaye.ir

اسلاید 2: «حـــجـــامـــت»؛ آداب و توصیه ها

اسلاید 3: «حجامت»که سنّتی الهی و اسلامی است؛ مانند هرسنّت دینی دیگر، آدابی دارد که برای حصول نتیجه مطلوبتر، رعایت آنها ضروری است.برخی توصیه های نوشتار حاضر، برگرفته ازاحادیـث وارد شده از«حضرات معصومین؛ (علیهم السّلام)» درکتب معتبر روایی است و بعضی دیگر حاصل تجربه اهل فن؛ لذا، رعایت آنها را به تمام کسانی که عازم اجرای این سنّت مبارک اسلامی هستند؛ توصیه می نماییم.

اسلاید 4: آداب و توصیه های پیش از حجامت: 1- با شکم گرسنه یا با شکم انباشته ازغذا مبادرت به حجامت نکنید.2- درصورت امکان، در روزهای قبل ازحجامت، انارملس(ترش وشیرین) میل کنید تا غلظت خونتان، کمتر و خروج آن به هنگام حجامت آسانترگردد.3- از 12 ساعت پیش ازحجامت، از رابطه زناشویی بپرهیزید.4- قبل از انجام حجامت، وضو بگیرید.5- قبل ازانجام حجامت، صدقه بدهید.

اسلاید 5: آداب و توصیه های پیش از حجامت:5- درحالت خستگی یا بی خوابی شدید، ترس، نگرانی یا عصبانیّت زیاد، به هنگام بروز طوفان، وقوع زمین لرزه و وزش بادهای شدید، ماه گرفتگی و خورشیدگرفتگی، ازانجام حجامت بپرهیزید.6- بانوان، درایّام عادت ماهیانه(و به ویژه در زمان اوج خونریزی) نـبـاید حـجامت کنند.امّا حاملگی و شیردهی مانعی برای انجام حجامت آنها نیست.حجامت زنان باردار، درحالت عادّی بین ماههای 4 تا 7 حاملگی و درصورت ضرورت، در زمانهای دیگر، قابل انجام است.

اسلاید 6: آداب و توصیه های زمان حجامت:1- هنگام حجامت، به حالت چهارزانو، بدون کفش و جوراب، بدون عینک و در صورت امکان، رو به قبله بنشینید.2- قبل از شروع حجامت، سه بار، از خداوند، طلب خیرکنید.(برای مثال، سه بار بگویید: اَستخیرُ اللّهَ بِرَحمَتِهِ خِیَرَهً فی عافیَهٍ: از رحمت خداوند، برای سلامتی، طلب خیر می کنم.)3- قرایت آیت الکرسی و تلاوت ذکر صلوات را هرگز فراموش نکنید.4- سعی کنید درطول حجامت، از پراکندگی حواس بپرهیزید و حتیّ المقدور، مانند هر عمل معنوی دیگری، در این زمان نیز، به تنها شفابخش بیماری ها، یعنی خداوند تبارک و تعالی، توجّه کنید.

اسلاید 7: آداب و توصیه های زمان حجامت:5- پس از ایجاد خراشهای لازم ازسوی دستیارحجامت، دعای ویژه حجامت را تلاوت کنید:• دعای حجامت:«بـِسْمِ اللَّهِ الـرَّحْـمنِ الـرَّحِیمِ اعـُوذ باللهِ الکَریـم فی حِجـامَتی مِنَ العـَین فی الدَّم وَ مِن کُلِّ سوءٍ و اَعـلالٍ و اسـقام و اوْجـاع و امْـراض و اساَلُکَ الـعـافـیـه والـمـعـافــاه والــشـــِّفـاءَ مِــن کُـلِّ داء:به نام خداوند رحمان رحیم، درحجامت خویش، به خداوند کریم پناه می برم از انحراف درخون و از تمام بدیها، بیماری ها، ناخوشی ها، دردها و مـرض ها؛ و عـافیت و دور شدن مریضی ها و شفای تمام بیماری ها را از تو{ای خداوند کریم} درخواست می کنم.»

اسلاید 8: آداب و توصیه های زمان حجامت:6 - به توصیه حضرات معصومین(علیهم السّلام)، و برای پیشگیری ازبرخی بیماری ها، به اوّلین خونی که ازمحلّ حجامت خارج می شود؛ نگاه کنید.

اسلاید 9: آداب و توصیه های پس از حجامت:1- پس از انجام حجامت، به دلیل موفّقیّت در انجام یکی ازسنن الهی، خدای تعالی را شکرکنید.2-در روز انجام حجامت، از کشیدن سیگار، ورزش و فعّالیّت سنگین، عصبانیّت، آمیزش جنسی و استحمام، خودداری کنید.3- برای باقی نماندن جای زخم حجامت روی بدنتان؛ تا بهبودی کامل، روزی چند بار، مقدار اندکی عسل، روی زخمها بمالید.

اسلاید 10: آداب و توصیه های پس از حجامت:4- درصورت دردناک بودن محلّ حجامت، 5 تا 6 بار و هر بار به مدّت یک دقیقه – یا درحدّ تحمّل- روی موضع حجامت، کیسه یخ بگذارید.5- کبـودی، تورّم و اندکی خـارش در محلّ حـجـامـت، طبیعی است و پس ازگذشت چند روز، خود به خود، مرتفع می شود.6- ایجاد تعدادی تاول درموضع حجامت، غیرعادّی نیست وکم کم بهبود می یابند؛ درصورت تمایل، می توانید به ملایمت تاولها را تخلیه نمایید.7- خوردن انار، پس از حجامت نیز مفید است.

اسلاید 11: آداب و توصیه های پس از حجامت:8- برخی معتقدند تا 12 ساعت پس از حجامت، باید از خوردن ترشی، نمک و لبنیات پرهیز شود.(در مورد غذای شور، این زمان، سه ساعت یا حتّی نیم ساعت پس از انجام حجامت هم ذکر شده است.9- بنابر فتوای بسیاری از مراجع عظام تقلید، خون موضع حجامت، مَعفُوّ (قابل گذشت) است و فرد حجامت شونده می تواند با تطهیر اطراف موضع، بدون نیاز به شستشوی محلّ حجامت، نماز خود را اقامه نماید.

اسلاید 12: آداب و توصیه های پس از حجامت:10- گاهی پس از انجام حجامت، ناراحتی های جزیی مثل ضعف، سردرد، سرگیجه، گرفتگی های خفیف عضلانی و طپش قلب بروز می کند که اغلب، پس از یکی دو روز برطرف می شوند.خوردن عسل، خرما و غذاهای شیرین در رفع این عوارض موثّرند.درصورت شدّت این حالات، با پزشک خود تماس بگیرید.این مشکلات، معمولا در نوبت های بعدی حجامت تخفیف می یابند.

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید