تعداد اسلایدهای پاورپوینت: ۱۳۰ اسلاید حسابداری دولتی بر مبنای تعهدی

saadat

صفحه 1:

صفحه 2:
نظام حسابداری بخش عمومی (حسابداری تعهدی)

صفحه 3:
9 استاد محترم: سر کار خانم دکتر تفتیان گردآورنده: ‎OS ll al cccca‏

صفحه 4:
شهروندان به عنوان صاحبان رای و مالیات دهندگان» شوراهاء مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان شهروندان» *رهبر» ۰مقامات اجرایی» ‎le‏ نهادهای نظارتی و قانونگذار» ‏* اعتبار دهندگان» ‏+ تامین کنندگان کالا و خدمات؛ ‏کار کنان دولت و رسانه ها ‏٠و‏ البته صندوق بين المللى بول و ساير نهادهاى مالى بين المللى ‎

صفحه 5:
کشورهای پیشرو در پذیرش حسابداری تعهدی در دولت مرکزی Central governments using accrual accounting 23 ۲-5 6 ‎at‏ اس كص ‎eee‏ ‏كه -] §« كك ۲۰۰3۵۳۳۲ عع ‎ ‎‘Switzerland ‎6

صفحه 6:
نهادهای ‎ow‏ المللی مدافع استانداردهای تعهدی International organizations supporting IPSAS orc, (@ = . 4 6552 ‏ا‎ (3 EUUETSAT

صفحه 7:
ل 0 ال ‎Pee‏ ‏© نحوه تههيه و ارائه صورتهاى مالى بخش عمومى

صفحه 8:
حسابداری دولتی فلسفه وجودی حسابدار

صفحه 9:
DN glare sya erence A) ESTE Tb ‏ندستگاه اجراییکلیه وزارتخانه ها موسسات دولتی» موسسات‎ # ‏یانهادهای عمومی غیردولتی» شرکت های دولتی و کلیه‎ Peay ‏ا‎ Noes 0 ‏ا ل ا‎ eta 0 ‏ا ا ال ال ل‎ ‎pea Corn)‏ 0 اك

صفحه 10:
| care eee ewe pect meer) eee) ye Cae ey ‏بشی درآمدها. سایر منابع تأمین اعتبار . برآورد هزینه هار زر ار‎ ae eee Ent I ‏ا‎ ea ‏تشكيل مى شود:‎ ات ۲.بودجه شرکت های دولتی و بانک ها Fe ee ee Do leat a heat) cea eat oe ey a “oy

صفحه 11:
بودجه از چهار مرحله تشکیل می شود که در مجموع لین چهار مرحله را سیکل بودجه ای نامیده اند؛ که عبارتند از: ۱- تهیه و تنظیم و پیشنهاد بودجه (بودجه پیشنهادی) ۲- تصویب بودجه (بودجه مصوب) - اجرای بودجه (بودجه تخصیصی) تا ل م

صفحه 12:

صفحه 13:
‎eet‏ ا ال ال ل اجرايى تبتهاى حسابدارى شروع شده و از اين مرحله هركونه ‎ns Reese Rods‏ ا ل ا لل ل و بر اساس استانداردهاى بخش عمومی انجام و ثبت مى 3 ‏ا ال ا ا ا اق موافقتنامه دستكاههاى اجرايى از محل تنخواه كردان وجوهى را دریافت و هزینه نمایند که در لین صورت عملیات ثبت حسابداری می بایست صورت پذیرد

صفحه 14:
و اهداف و اجرای برنامههاى دولت به تصویب مجلس‌شورای اسلامی می‌رسد. © 2202000 عبارت اس از اختصاص ادن تمام يا قسمتى از اعتبار مصوب براى هزينه معين. 6 منظوراعتبار آن دسته از دا و ستدهای بخش دولتی است که ال ای Se eco py eel eae ep a east cept ‏سس ا ا ا ل ل‎ | ‏تا‎ ‎LS eS rca A ee Cad ‏مطالعه برای ایجاد دارایبی سرمایه‌ای اجرا می‌گردد و و بسه دو نوع انتفاعسی و‎ وو وو تفاعى تقسيم مىكردد.

صفحه 15:
پیش‌بینی درآمد و یا سایر منلبع تأمین اعتبار در بودجه کل کشور مجوزی برای وصول از اشخاص تلقى نمىكردد و در هر مورد احتياج بدمجوز قانونى دارد. مسئوليت حصول ‎Toa‏ ا نينا ‎٠‏ وصول درآمدهايى كه در بودجه كل كشور منظور نشده باشد طبق قوانين و مقررات ‎ere rsde)‏ ينا ‏وجود اعتبار در بودجه کل کشور به خودی خود برای اشخاص اعم از حقیقی و یا ‎1 OEe ko cB coon nee ESC ETS ‎(0-)oul Jee ‏پرداخت هزینه‌ها به ترتیب پس از طی مراحل تشخیص و تأمین اعتبار و تعهد و ‏تسجیل و حواله و با اعمال نظارت مالی به عمل خواهدآمد.(۵۲) ‏ا ل ل لیت تامین اعتبار و تطبیق پرداخت باقوانین و مقررات به عهده ذیحساب ‏ی

صفحه 16:
9 وصول می‌شود و همچنین درآمدهای شرکتهای دولتی‌به استفنای بانکها و مسسات اعتبارى و شركتهاى بيمه بايد به حسابهاى خزانه كه در بانك مركزى جمهورى ‎eae‏ ل ل ال ‎٠ ©‏ براى وزارتخاندها و مؤسسات دولتى و شركتهاى دولتى (به استثناء بانكها و شركتهاى بيمه و مؤسسات اعتبارى) و واحدهاى تابعه آنهادر مركز و شهرستانها حسب مورد از طرف ‎hei‏ ا ا | بانکهای دولتی که ازطرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نمایندگی داشته باشند. ا خواهد شداستفده از حسابهای مزبور در مورد وزارتخانه‌ها و مقسسات دولتی با امضاء مشترک ذیحساب و یا متام مجاز از طرف او و لاقل یک نفر دیگر ازعامات مسعول و مجاز دستگاه مربوط ب معرفى خزانه و يا نمايندكى خزانه در استان به عمل خواهد آمد و كليه يرداختهاى ‎ete ere see EC ccen)‏ ل ا ل

صفحه 17:

صفحه 18:
تا قبل از لازم الاجرا شدن نظام حسابداری دولتی بر مبنای تعهدی ‎ere ee‏ 152500000 بر مبنای نقدی و بر اساس دستورالعمل های حسابداری و فرم های مربوطه تهیه شده از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی و 10 بساك انك ار مى نمودند.

صفحه 19:
8 در سال ۱۳۹۳با عنلیت به منویات مقام معظم رهبری راجع به تقویت نظام ‎|e)‏ ل ل ب ‎A‏ 0 ل 2 0 لكان سیاستهای اقتصاد مقاومتی ( اصلاح و تقویت همه جانبهنظام مللی کشور با هدف باسخكوبى به نيازهاى اقتصاد ملى و يبشكامى در تقويت بخش واقعى) 9 > را بند (۱) ماده ۲۱ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقرراد ‎oe)‏ _اجراى حسابدارى تعهدى در كليه دستكاههاى اجرايى مشمول ماده 0 قانون مديريت خدمات كشوراز ابتداى سال ‎١١9‏ لازم الاجرا كرديده است.

صفحه 20:
0 الزام دستكاههاى اجرليى به ارلئه صورتهاى مللى طبق أن » عملامبنای تعهدی در بخش عمومی اجرایی گردید #ابا اجراى اوليه حسابدارى بخش عمومى بر مبناى تعهدى برخى موضوعات و مشكلات موجود شناسايى و در نهايت مجموعه نظام حسابدارى بخش عمومى يس از تايبد ديوان محاسبات كشور و سازمان حسایرسی طی ‏ بخشنامه ۵۴/۱۴۴۰۰ مورخ ۱۳۹۵/۲/۱جهت اجرای ار گردید(مقایسه نظام حسایداری ۱۳۹۴ با ۱۳۹۵).

صفحه 21:
مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومی اهداف گزارشگری مالی

صفحه 22:
اين بيانيه براى گزارشگری مالی واحدهای غیرانتفاعی بخش عمومی تدمین شده است. لین واحدها شامل وزارتخانه‌هاء موسسات دولتی و سایر واحدهایی است که استفاده از گزارشگری مالی واحدهای انتفاعی برای آنها مناسب نیست.

صفحه 23:

صفحه 24:

صفحه 25:
#كزارشكرى مالى از مهمترين ابزارهايى است كه ‎Da ead ee Na eer ery earl‏ کمک می‌کند تا بتولند نحوه ایفای وظلیف خود رابه ویژه ‎ere eer aes ey)‏ 20 خدمت‌رسانی به گونه‌ای کار اثربخش وبا رعلیت صرفه ال

صفحه 26:
مجلس شورای 1 اسلامی | مس سپ رهبر شوراها اد | مقامات اجرایی استفاده‌کنندگان ‎A‏ شهروندان 4 ١ 4 0

صفحه 27:
pw cule, ‏قوانین و مقررات‎ 1 ‏ارزیابی کارآیی» 7 + ارزيابى وضعيت‎ ‏مالی و عملکرد‎ me! ‏صرفه اقتصادی مالی‎ eye Vy : ‏نیازهای‎ ‏بودجه‎ Cole ‏ساير اطلاعات اطلاعات‎ a) ‏استفاد‌کنندگان‎ . ‎A EE 1‏ 3 و« ‎١‏ 1 ‎۹ A ‎aa ‏ا(‎ 24-64

صفحه 28:
انواع و میزان منابع در دسترس برای ارانه خدمات در دوره‌های آتی؛ میزان» منشاء و نحوه استفاده از منابع تحصیل شده طی دوره گزارشگری؛ بهای تمام شده خدمات ارائه شده طی دوره و محل تأمين منابع أن از طریق فروش منابع طبیعیء مالیات و استقراض؛ کارآیی, اثربخشسی و صرفه اقتصادی مصرف منابع و انطباق آن با بودجه‌های مصوب؛ اطلاعات مالی و سایر اطلاعات مفید در ارزیابی پایداری عملیات و برنامه‌های دولت.

صفحه 29:
اطلاعاتی درخصوص کفایت منابع هر سال برای مصارف همان سال. اینکه آیا کسب منابع مالی و همچنین مصرف آن طبق بودجه مصوب سالانه و سایر قوانین و مقررات مربوط صورت گرفته است یا خیر. اطلاعات لازم برای ارزیابی نتایج حاصل از عملیات سالانه واحد گزارشگر شامل نحوه تأمین منابع و نقدینگی و مصارف آن برای فعالیتهای مختلف. اطلاعات لازم برای ارزیابی توانایی واحد گزارشگر در تأمین کالاها و ارائه خدمات و همچنین قدرت ایفای تعهدات در سررسید.

صفحه 30:
محدودیتهای گزارشگری مالی گزارشهای مالی با مقاصد عمومی فراهم کننده تمام اطلاعات لازم برای استفاده‌کنندگان نیست. استفاده‌کنندگان گزارشهای مالی بخش عمومی؛ متنوع میباشند و نیازهای اطلاعاتی متفاوتی دارند. صورتهای مالی با مقاصد عمومی عموماً منعکس کننده اطلاعات مالی درخصوص آثار مالی معاملات و سایر رویدادهای گذشته است در فرايند كزارشكرى مالی, تجزیه و تحلیل هزينه- فايده بايد مدنظر قرارگیرد عده‌ای معتقدند که به منظور پاسخگویی؛ ارائه اطلاعات باید بدون محدودیت باشد. اما ارائه اطلاعات مفصل به جای اینکه کمک کننده باشد می‌تواند استفاده‌کننده را گمراه سازد. رد

صفحه 31:
مفاهيم نظرى كزارشكرى مالى بخش عمومى عناصر صورتهای مالی

صفحه 32:
رویکرد مورد استفاده در این بیانیه جهت تعریف عناصرء زا 0 ‎ee Rye Rens Se Se WES Teele ewe‏ بر اين مبنا درآمد و هزینه تعریف می‌گردد.

صفحه 33:
3 00 ‏ا ل‎ ab ora ‏ل ات‎ Foun ee) یک قلم بايد منطبق با تعريف يكى از عناصر صورتهاى مالى ياشد #معیارهای اصلی شناخت اندازه‌گیری باشد. اصطلاح قابل زه‌گیری؛ به معنای بلغ پولی یک عنصر با اطمینان معقول است

صفحه 34:
تعریف دارابی: ‎bd‏ منبع تحت كنتريلى است كه براى واحد كزارشكر داراى خدمات بالقوه و يا منافع اقتصادى آتى باشد. ‏ویژگیهای ذاتی دارایی: ‏ور 1 .۳ خدمات و با منافح اقتصاهء ۳ ‏0 ‏50 ار

صفحه 35:
-. تعریف بدهی: ‎Cea Ee gee Tee‏ 1 منابع از واحد كزارشكر خواهد شند. ویژگیهای ذاتی بدهی: اول اينكه بدهى ‎ECC‏ 1۱ دوم اينكه؛ ايفاى تعهد مستلزم خروج منابع از واحد كزارشكر است. ۴ بدین معناست که تعهد در نتیجه معاملات یا سایر رویدادهای گذشته ایجاد شده و هنوز ایفا نگردیده است © يك تعهد در صورتى مىتواند بدهى تلقى شود ‎a‏ ‏واحد كزارشكرء هيج راهى براى جلوكيرى از خروج منابع براى ايفاى آن ندارد

صفحه 36:
7 تعریف ارزش خالص: ارزش خالص, عبارت از ارزش کل داراییها منهای ارزش کل بدهیهای واحد گزارشگر است. ‎٠‏ تعویف درآمد: جرت كيك المت زرا الك ل دزو جار ع ال لطن درو عدي مايا دربي اي ‎ead)‏ سل لس ‏تعریف هزیند: ‎BOS eee poe sp ae NEA ppg 25 Sasi) [ee caps‏ دو که منجر به کاهش ارزش خالص طی دوره می‌شود.

صفحه 37:
مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخ عمومی واحد گزارشگر

صفحه 38:
Ded ene ar cae neo Teeter Tee Te Lessee ‏سل از تاونس تست ی شب را‎ ‏گزارشگر برای استفاده کنندگان گزارشهای مالی آن است.‎ -سایر دلایل برای تعسن محدوده واحد گزارشگ به شرح زير می‌باشد: اللا لراك ذلك عضت ‎Qe aI Ss CNT‏ ‎SS leaner eS ST ad‏ ‎ee OWT RCS Ser cor] eSB ICe))‏ كمك به تعيين مسئوليت و ارزيابى عملكرد واحدهاى كزارشكر.

صفحه 39:
1 برای اهداف پاسخگویی و یا تصمیم گیری نیاز درند 1 ‏و‎ ees 0 © محدوده آن به نحوى باشد كه صورتهاى مالى» حوزه عمليات و ‎Rerens)‏ ا 0

صفحه 40:
وجود استفاه‌کنندانی که به گزارشهای مالی با مقاصد عمومی آن برای اهداف پاسخگوبی و يا تصمیم‌گیری نیاز دارند دارای مقام مسئولی باشد که اجرای تمام یا قسمتی از بودجه و استفاده از سایر منابع و کنترل آن را به عهده داشته و پاسخگوی عملکرد واحد باشد محدوحه أن به تحوى باشد كه صورتهاى مالىي؛ خوز: «مالى أن را به نحو مناسب

صفحه 41:
| Tes era Ped mente ree pert BCCI ‏ا‎ COR ca Spm RCN ‏ا‎ eS near ‏قوانين و مقررات نشأت مى كيرد.‎ . كنتول مستلزم احراز دو شرط زیر است: ا ا ‎RY epee‏ ا ‎re re mes] peer Wy‏ ۷۳ ‎a pyr Reve pevead (Ye) Kes)‏ 1 PVCS) BY Coe] Re) eee ee De ey ede PeccM eS Worle ‏ا‎ ‎Sean ere ie nen Ben Ce ere ered ‏نتيجه فعاليتهاى آن منتفع يا متحمل هزينه شود.‎

صفحه 42:
Ses ‏ا‎ اين معيار بايد مجموعه منابع و مصارف هر واحد كزارشكر در ا ا ا الل ا ت ا ا ا 00 مجموعه دولت به عنوان واحد گزارشگر درنظر گرفته شود: ۱ Free ETON ICS Ceara ‏طبق‎ ا 0

صفحه 43:
مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومی ویژگیهای کیفی اطلاعات

صفحه 44:
‎see Eu‏ بون ين عوميف يل ‏ویژکیهای کین اطلاعات ۰ ۲۳۳ ‏رابطهبین ویزکیهای کیفی اطلاعات متدرج در عزارشهای مالی یی مرجب سومتمی مات ‎tte 2‏ شود ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ou ores‏ أبن نع ‎ ‎ ‎ ‎ ‎[==] [Ge] ‎۳ 7 ‏کات را سود هرازه‎ NY ates nn ‏جه‎ al ‏ماصع يدي ته‎ 0 ۳ som ne ‏بل‎ ‏در کزارتبای نان‎ cote Set ae eta a ‏حاکم‎ eter) ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 45:
1 Oe) ch SI) eo Su ‏ویژ‎ ‎۱ 00 es Teer enn Sy need es a 0 ae od) Re ‏ل‎ oa aed een olan es) ‎Mec or SS ee Se. ate a‏ ات ‎Dera a ee coed te tt ad‏ ‎1 ed) ‏واحد گزارشگر و تصمیمات استفاده‌کنندگان در ارزیابی رویدادهای گذشته.‎ ۱ ‏ارك د ددا‎

صفحه 46:
Pee perro rp Torco ae ‏شامل انتظارات میتنی‌بر رزیبی های گذشته گردد.‎ ere Te] Re he orc el ‏ا‎ ‎۱ eee tcc one) ee tcl ess Tec Se Eye) ۳ ‎nee‏ ۱ بيان آن است يا به كونهاى معقول انتظار مى رود بيان كند. دقل ملاس ‎ate‏ را طى زمان و واحدهاى كزارشكر مختلف را با يكديكر مقايسه eee ee eee hoes

صفحه 47:
1 a Peer eae Pee rar aes ‏استفاده كنندكان آنها و بيانكر ماهيت اطلاعات ارائه شده باشد.‎ 2020202020 بهموقع بودن به اين معنى است كه قبل از اينكه ‎onter yond‏ ل ا ‎ei‏ ‏برودء اين اطلاعات در دسترس استفادهكنندكان قرار كيرد. Fee ee aS te ae ote ‏ضرورت دارد. بهطور مثال اطلاعاتى كه قابل اتكاقر است اغلب از درجه‎ ‏ل ل‎ a MOE at Sed ۴۶ ات حاصل از اطلاعات باید بیش از هزینه تهیه و ارانه آن باشد

صفحه 48:
استاندارد های حسابداری بخش عمومی

صفحه 49:
شماره استاندارد شماره یک شماره دو شماره سه شماره چهار شماره پنج شتمارة شقن شماره هفتم شماره هشت شماره نهم عنوان استاندارد نحوه ارانه صورتهای مالی نحوه ارائه اطلاعات بودجه‌ای در صورتهای مالی درآمد حاصل از عملیات غیرمبادله‌ای (مالیات و انتقالات) درآمدهای حاصل از عملیات مبادله‌ای داراییهای ثابت مشهود موجودیها داراییهای نامشهود ذخايرء بدهیهای احتمالی و داریبهای احتمالی حسابداری مخارج تامین مالی ریخ لازم الاجرا شدن اول فروردین 1394 اول فروردین 1394 اول فروردین 1394 اول فروردین 1394 ‎Jal‏ فروردین 1394 اول فروردین 1394 اول فروردین 1395 ‎Jol‏ فروردین 1395 1395 ‏فروردین‎ Jol

صفحه 50:
استاندارد حسابداری بخش عمومی شماره ۱ نحوه ارائه صورتهای مالی

صفحه 51:
دامنه کاربود: ۱ Se ‏ا‎ be ‏ری بش مر ری‎ CUENTA Cee ‏تعهدی تهیه و ارائه می‌شود بکار گرفته شود.‎ Fe eee ce ‏ا ا‎ eee ‏واحدهايى كه تهيه صورتهاى مالى آنها براساس استانداردهاى‎ ۱ ‏ال‎ ES ‏ل‎ ‏براين اساس شركتهاى دولتى ملزم به رعايت استانداردهاى‎ ‏حسابداری بخش تجاری (انتفاعی) هستند.‎

صفحه 52:
#هدف صورتهای مالی» ارلئه اطلاعاتی درباره ۰ ۰-۰ و 000 ذك ‎Fe pee ee eee) Onn Cd‏ ‎peer‏ ا ا ل رت ‎Pye‏ ‏ارزیابی مسئولیت پاسخگویی مفید واقع شود

صفحه 53:
به منظور دستیابی به اهداف ده صورتیهای ‎ue‏ می السك اطلاعاتی بشرح ذیل از انواع و میزان منابع در دسترس برای ارائه خدمات در دوره جاری و دوره‌های آتی و کفایت منابع هر سال برای مصارف همان سال؛ میزان» منشا و نحوه استفاده از منابع تحصیل شده طی دوره گزارشگری؛. بهای تمام شده خدمات ارائه شده طی دوره و محل تأمین منابع آن؛ ات آتی پیش‌بینی شده از جمله اطلاعات راجع به پیش‌بینی بهای تمام شده و میزان و منشا منابع مورد نیاز برای آن.

صفحه 54:
صورت وضعیت مالی ۳ Oo cad) al گردش حساب تغیبرات در ارزش خالص صورت مقایسه بودجه و عملکرد و یادداشتهای توضیحی که شامل خلاصه ای از اهم رویه های حسابداری و سایر یادداشتهای توضیحی است. ارايه صورت جريان وجوه نقد در واحدهاى كزارشكر مشمول ها

صفحه 55:

صفحه 56:
صورت مقایسه بودجه و عملکرد > رت الكت ‎og‏ ا لك یاداشتهای توضیحی ‎el‏ سا بر یادداشتیهای توضیحی

صفحه 57:
مسئولیت تهیه و ارائه صورتههای مالی: ۱ مربوط و یا مقام مجاز از طرف او و مقام مالی قانونی مربوط است. BEES GREED ooh ENE po Asean aS BE EN Sdn ee SLE eee Rey Ease) ‏به تأیید رئیس قوه مجریه می‌رسد.‎

صفحه 58:
انتخاب و بکارگیری رویه‌های حسابداری مطلبق استانداردهای حسابداری را ارائه اطلاعات به گونه‌ای که اطلاعات. مربوطه قابل اتکاء قابل مقایسه و قابل فهم باشد. 000 et CPE ‏ا ا‎ 00 ‏ا‎ weenie s eet eee) ‏رويدادهاى خاص.‎

صفحه 59:
وا نبايد تغيير كند مكر در مواردى كه: تغییری عمده در ماهیت عملیات واحد گزارشگر یا تجدید نظر در نحوه ارلئه صورتهاى مالى حاكى از اين باسد كه تغيبر مزبور به ارلئه مناسبتر معاملات يا ساير رويدادها منجر شود؛ يا ب) حرف در و رکب ییحی ی ری الزامى شود.

صفحه 60:
براهمیت و تجمیع: ا ل ا ل لل مبالغ کم اهمیت بلیدبا مبالغ دارای ماهیت یا کار کرد مشابه جمع شود و ل ۱ تهاتر: Ce eee ie a eens ee nee meres) ۱ ‏مجاز شده باشد‎ .اطلاعات مقایسه‌ای: صورتهاى مالى بايد در بركيرنده اقلام مقايسداى دوره قبل باشسد به جز در مواردى كه يك استاندارد حسابدارى بخش عمومى نحوه عمل دیگری را مجاز یا الزامی کرده باشد. اطلاعات مقایسه‌ای تشریحی تا ‎a ae‏ إدد.

صفحه 61:
به موقع بودن: (I ‏ا ا ا ال‎ cd ۱ PO ‏ل ل‎ MoUs 0 SoD ae oc OB as ela ol aa ‏كند. عواملى نظير بيجيدكى عمليات واحد كزارشكر, دليل كافى‎ ‏ا ا ا ل ا ل‎ 300 ‏ا ا‎ we aa a ‏وروديها يا منابع به خروجيها اطلاق مىشود. در مواقعى كه‎ ‏ال ل ل ا م‎ ea ae ad cd ‏ا‎

صفحه 62:
0 nese) ail ‎ie‏ سرمایه‌گذاریها؛ ‎٩‏ . دارایبهای نامشهود؛ ‎EEE i ‏ا ‏© حسابها و اسناد دريافتنى حاصل از عمليات مبادلهاى؛ © حسابها و اسناد دريافتنى حاصل از عمليات غير مبادلهاى؛ ‎٩‏ _ موجودی نقد؛ ‏© حسابها و اسناد يرداختنى حاصل از عمليات مبادلداى؛ © حسابها و اسناد يرداختنى حاصل از عمليات غيرمبادلهاى؟ © بيشسدريافتها ‎lc ee ‏ا بدهیهای غیرجاری؛ و ‎۳

صفحه 63:
يك دارايى زمانى به عنوان دارایی جاری طبقه‌بندی می‌شود که : ‎Ss sp JEN (al‏ وگ رات ور وب ربب ند میت رد با بای فروش یا مصرف در این چرخه نگهداری شود؛ ‏اساسا به منظور داد و ستد نگهداری شود؛ ‎۱ eS) ie ee tS ie ae ee Vee tse eco ee ‏وجه نقدى كه استفاده از آن» حداقل به مدت دوازده ماه يس از تاريخ كزارشكرى» محدود نشده باشد. ‏داراسيهايي كه فاقد معيارهاى بالا هستنذ باید به عنوان دارایبهای غبرجاری طبقه‌بندی شوند. ‎

صفحه 64:
یک بدهی زمانی به عنوان بدهی جاری طبقه‌بندی می‌شود که : ی ‎eis cco bes) tee CS ere al (co‏ 0 See a URC re ee Sec Cee ee SS Mea a Rees eS a Re en nae nee بدهیهایی که فاقد معیارهای بالا هستند باید به عنوان بدهیهای غیرجاری طبقه‌بندی شوند.

صفحه 65:
كليه درآمدها و هزينههاى شناسايى شده در يك دوره بايد در صورت تغييرات ‎evel eee ey‏ ا درآمدهای عمومی؛ ‎ae‏ واریزی به خزانه از محل درآمد عمومی؛ ‎۱ SEY le as ‏دریافتی از خزانه از محل درآمدهای اختصاصی؛ ‏کمکهای بلاعوض؛ ‏سایر درآمدها؛ ‏هزيندها به تفكيك فصول هزينه (شامل هزينه استهلاى و كاهشس ارزش داراييها) ‏.. خالص تغيير در وضعيت مالى دوره.

صفحه 66:
الف) خالص تغيبر در وضعيت مالى دوره؛ تا ۱ ۱ همچنین, واحد گزارشگر بایدموارد زیر را در گرد حساب تغییرات در ارزش خالص یا یادداشتهای توضيحى افشا كند: الف) مانده ارزش خالص در ابتدا و يايان دوره و تغييرات أن طى دورهة ب) تغيبرات مبلغ دفترى اجزاى كردش حساب تغيبرات در ارزش خللص (اجزايى كه به صورت 0

صفحه 67:
آثار ناشى از تغيير در برآوردهاى حسابدارى مى بايست در صورت تغییرات در وضعیت مالی درج گردد. اصلاح اشتباهات و آثار ناشی از تغییر در رویه های حسابداری می ‎ES Oe neo cad canes etl‏ مازاد تجدید ارزیابی و سود یا زیان حاصل از تسعیر صورتهای مالی عملیات خارجی اگر چه با تعریف درآمد و هزینه منبطق می باشد لیکن مى بايست در كردش حساب تغييرات در ارزش خالص منعكس كردد.

صفحه 68:
عملیات مبادله ای: در برخی عملیات. ارزش منلبع دریافتی با مبه‌ازای پرداختی تقریاًبرابر است. به اين كونه عملياتء مبادله اطالاق مى سود. عمليات غيرمبادلهاى: در ساير عمليات يك واحد منابعى را بدون يرداخت مابدازا يا در قبال ا ا ا ‎Ce lee Cae eel tet‏ ‎COO en oa ia aac i eee ad‏ می‌کند» اما این خدمات. مابه‌ازای مالیات دریافتی از عموم نیست.

صفحه 69:
واحه زارشکر نون مورت وضعیت مالیٍ درتاریخ ۲ اسفند مه ۱۳۰۲ ‎bale‏ يشفت ۱۳۱۲ ۱۳۱۸۱ يطاو ارش خا ‎case‏ ۱۳۲۸۲ ۱۳۷۷۲۲۱ لوت رل ماود رال ‎ae Foe‏ بده يها جادى - حسابها و استل بزذاختى حاصل لز خلت باد فى - ۰ 2 حسابها و اسناد بوداختتى حاصل از عمليات قیرمادای ۰ خضه ری ها و اسناد پرداتی پادندت. ۰ anges ie heer دارای‌هایخبرجاری ‎at tg Seal gL‏ دارای‌های بت مشهود ذخبره زایای ان خدمت کارکان س د ‎sat goals‏ ابر ای‌هایغیرجاری ‎whale‏ لمات ب جمع ياف هلى غبرجارى ملزلا تجليد ارزناي ی تسیر ‎ee te‏ = 2 چم ارزش خالس - ‎gar Bases‏ و ادنش ای ۳( بادداشت‌های توشیعی. شدرج فر مفعات. جزه لابننگ صورت‌های مالیاست.

صفحه 70:
سل ۱۳۰۱ میلیون ریال .. میلیون ريال عریاتی از انه از محل اعتارات تخصیمی پات جریافتی از خزاته از محل عرآمدهای اختصاصی کسک‌های بلاعوض دریافتی ساير درآمدها

صفحه 71:
گردش حساب تفييرات در ارزش خالص ارش خالص اتباشته ابتذاى سال ~ ~ ~ ta Hed les تسیب ‎Pa‏ سا دراي هلى اتقالى ۰ العذيلات سنوالى - = ۳ ۲ ۳ Pe ‏خالص تفیر در وضعیت‎ ۲ ۳ od als id : ‏سال‎ hl shin) ded ah گردش مازاد تجديد ارزيابى طى دوره = ۱ مازاد تجديد ارزيائى ۲ تفاوت‌هایتسهر از عملیات خارجی ‎Se hl‏ = - گردش تفاوت تسعير ارز عمليات خارجى طى دور مسر ۱ ‎Abe i) at gol‏ خارجی ~ ۱ ارزش خالص

صفحه 72:
عر يهن بز سيل معبدرت مت رای ای

صفحه 73:
استانداردهای بخش عمومی شماره ۲ : نحوه ارائه اطلاعات بودجه ای در صورتهای مالی

صفحه 74:
اين استاندارد مقايسه بودجه و عملكرد ناشى از اجراى بودجه را در صورتهای مالی واحدهای گزارشگر الزامی می‌کند. همچنین طبق این استاندارده واحدهای گزارشگر ملزم به افشای دلایل تفاوتهای با اهمیت بین 000007 پاسخگویی واحدهای بخش عمومی ایفا می‌گردد و شفافیت صورتهای مالی آنها از طریق ارائه موارد زیر بهبود می‌یابد: ۱ ۳

صفحه 75:
ا ا 0 اهداف و اجرای برنامه‌های دولت به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد. 1 حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منلبع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها و مخارج الل ا و 2 می: © 200 اولين بودجه مصوب براى سال مالى است. 9 202020207 شامل همه تغيبرات مصوب صورت كرفته جهت اصلاح بودجه اولیه است.

صفحه 76:
‎٠٠١0©‏ مجوز استفاده از تمام يا قسمتى از اعتبار مصوب است. ا نتایج حاصل از اجرای بودجه. 9 20007 عبارت است از مبنایی که بودجه براساس آن تهیه می‌شود. ‎e‏ ‎CORI SCE Wg el CHET Yar ee oe 9) 0 Ne teed ob TELL Dy od ‏ل‎ ‏عبارت است از تعدیل مبالغ عملکرد طبق مبنای ‎aes eel oc‏ ا ا ‎Se eS‏ ۱

صفحه 77:
برآورد تمام منابع و مخارج در بودجه اوليه امكانيذير نيست. در برخى مواردء لازم است بودجه اوليه از طريق متمم بودجه تعديل شود. به عنوان مثال مىتوان از بودجه موردنياز براى جبران به حوادث يا بلاياى طبيعى نام برد. علاوه بر اين» ممكن است در مواردى براساس مجوز قانونی» در داخل طبقهبنديهاى بودجهاى تغییراتی داده شود ولی این تغییرات در جمع بودجهء تغييرى ايجاد نكند. اين كونه موارد كه اصلاحيه بودجه نام دارند نيز سبب تعديل بودجه

صفحه 78:
iS ere ayer ele renec py Seep poenyipcme iy necor] get] ‏ارلئه كند. مقايسه بودجه و عملكرد بليد اطلاعات لازم شلمل موارد زير را‎ ‏برای اعمال نظارت قانونی فراهم سازد:‎ ۰ مقایسه بودجه اولیه و نهایی؛ مقایسه بودجه نهایی و عملکرد براساس یک مبنای قابل مقایسه! Sy Cae ene ee ene oe one Ree Ce SEC ‏كك‎ tS) ONC ree Meee ed

صفحه 79:
ارائه صورت مقایسه بودجه و عملکرد: ‎a‏ بليد مقايسه يودجه و عملكرد را در قللب يك صورت مللى ارائه افشاى تغييرات در بودجه اولیه: DE er Rear ‏ا‎ ae et ee eed Mad) ‏در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی ارائه کند.‎ مبنای قابل مقایسه: تمام مقایسه‌های بین بودجه و عملکرد بلید برمبنای قلبل مقایسه با بودجه ارائه ‎ood US ee neo a Re ce ered‏ ا ل ‎tS cd aera Si ces ane eee (orl ac‏ ۱ ‎PESFeSy Te BPs Vee CaS IPE Te CE eC Py‏ بيرامون رعايت بودجه در صورتهاى مالى بر مبنايى مشابه با بودجه است

صفحه 80:
#واحد گزارشگر بلید در یادداشتهای توضیحی صورتهای مللی» دوره بودجه ‎EU‏ #واحد گزارشگر باید در یادداشتهای توضیحی صورتیهای مالی واحدهای منظور شده در بودجه خود را مشخص کند. #در مواردی که مبنای تهیه صورتهای مللی با بودجه متفاوت است. عملکرد ا ‎Oey ae Re ele ei ee ee‏ تطبيق داده شود. همجنين هركونه تفاوت در مبناى تبهيه و طبقهبندى؛ دوره و شخصیت گزارشگری نیز باید مشخص گردد. این صورت تطبیق باید در یادداشتهای توضیحی صورتهای مالی افشا شود.

صفحه 81:
OCB ere oh kee rate oe ne Le ‏مورد عمل در صورتهای مالی تههیه شده باشد. برای مثال ممکن است بودجه‎ ‏برمبناى نقدى و صورتهاى مالى برمبناى تعهدى تهيه شده باشد. همجنين‎ ‏ی‎ ‏باشد.‎ ۱ ‏ل‎ eats oe ‎Cle nts Be Ree ey ia‏ ا ‎ect)‏ ا ا ‎Se‏ ‏۳

صفحه 82:

صفحه 83:
استانداردهای بخش عمومی شماره ۲ : در آمد حاصل از عملیات غیرمبادله ای Cl Asal Us)

صفحه 84:
aa © ١.هدف‏ لين استاتداردء ارلئه الزاملتى براى كزارشكرى مالى درآمدهاى 0 111111 شناسايى و اندازهكيرى اين نوع درآمدها را مورد بحث قرار مىدهد. کاربرد ین استاندارد باید برای حسابداری درآمدهای حاصل از عملیات رای ار فرع کیره ین اسرد در سر تر کیت م كزارشكر كه عمليات غيرمبادلهاى محسوب مىشودء كاربرد ‎ee}‏

صفحه 85:
۱ Pa ere ieee carer en ‏اا‎ ‎Be Rear Ne i-s0) ‎Grhio Able diysi Lak cul gly, ©‏ نباشد.که عمده لن شامل مالیات انتقالات (نقدی يا غیرنقدی)» را ‎۱ aoc ‏ا‎ ee er hae Sai ‏مقررات» تحت عنوان مالیات یا عوارض قابل دریافت است.‎ ‏ا ‎yas) Saree‏ ل ‎Ce)‏ ل ‎rd beeen Ie CEP reper‏ | ل ‎Cae eae gr ese renee en Eee ae ‏موجب قانون توسط دادگاه پا سایر مراجع قانمنی به دلیل نقض‎ ۱ Se ocd

صفحه 86:
: e ‏درآمد:‎ ‎cance‏ ار( هر دو که منجر به افزایش ارزش خالص طی دوره می‌شود. ‏2 هرگاه واحد گزارشگر در ارتباط با درآمدهای حاصل از عملیات غيرمبادلهاى هزينههايى را متحمل شود درآمد عبارت از جريان ورودى ل یت و خروجى مرتبط با منابع به عنوان هزينه يا دارايى» شناسايى مى شود.

صفحه 87:
" :دارایبهای انتقالی مشروط: ال ل ل ا ال ل ‎Sei teed‏ ا ةن ا ا ا ل ا 0 ل ‎ey ee ere oO‏ ‎eres Were ee te es ene ac‏ 0 ‎Fe oo‏ ا ‎Fen‏ ‎see YAP]‏ ا ‎e-em pera MRC aE Cer] I‏ ا ا ‎Bats coves‏ بنابراین همزمان با دریافت دارایی یک بدهی نیز ایجاد می‌شود. داراییهای احتمالی: 1 Ps COC PCy ee ee ‏ا‎ de Rea roan) ‏به عنوان دارایی احتمالی افشا شود.‎

صفحه 88:
.. شناسایی درآمد حاصل از عملیات غیرمبادله‌ای #جریان ورودی منلبع حاصل از عملیات غیرمبادله‌ای که به عنوان دارایی شناسایی می‌شود. باید به عنوان درآمد نیز شناسایی گردد به جز بخشى كه در ازاى آن» بدهى شناسايى مى شود. ‎a‏ ا ا ا ا ل ات الك ‎ae Meo er)‏ ل ا ل ‏اندازه گیری درآمد حاصل از عملیات غیرمبادله‌ای: #درآمد حاصل از عملیات غیرمبادله‌ای بایید به میزان افزلیش در خالص داراييهاى شناسايى شده توسط واحد كزارشكرء اندازهكيرى شسود.

صفحه 89:
© واحد گزارشگر درآمد مرتبطبا مالیات را زملنی شناسایی می‌کند كه رويداد مثسمول ماليات اتفاق افتاده باشد و معيارهاى شسناخت دارايى نيز احراز شده باشد. De eee en SS. Re tee ar ‏كزارشكرى كه به نمايندكى از طرف دولت يا شسهرداريها ماليات را‎ ‏وصول می‌کند (مانند سازمان امور مالیاتی کشور یا گمرک جمهوری‎ ‏اسلامى ايران)» از اين بابت درآمد شناسايى نمى كند‎ ‎a‏ ل ا ا ا ات به عنوان دارایی و بدهی (پیش‌دربافت) شناسایی می‌شود؛ زیرا الا ماليات باشد براى واحد كزارشكر رخ نداده

صفحه 90:
ل ا ل ا اندازه‌کیری می‌شود. © اندازهكيرى درآمد حاصل از ماليات به صورت برآوردى مى تواند ‎dered‏ ا ا ‎eee oe‏ دريافتنى از مؤديان در دوردهاى. كزارشكرى بعد (در رابطه با دوره كزارشكرى جارى) شود. لين تفاوتهابه عنوان تغيير در برآورد محسوب ‎Ey ee ES oe ney EY ead‏

صفحه 91:
© 202 واحد كزارشكرء درآمد ناسى از انتقالات را زمانى شناسايى مىكند كه منلبع انتقللی معیارهای شناخت دارلیی را احراز کند يا اينكه دیع ی تاد بل © انتقالات» جريان ورودى.يا كاهش جريان خروجى منافع اقتصادى ‎ae Oe Pe‏ ا ‎FE‏ ‎Sede eee yc MCR CI are oie‏ fe apec er Cary Cap eno sean re te are ‏دارايى را احراز كند و ارزش منصفانه لن به كونداى اتكايذيرء‎ ۱ Fee ets oto Le eden ne es ea) ‏شده را كاهش مى دهد.‎

صفحه 92:
اندازه‌گیری دارایبهای و بخشودگی بدهی حاصل از انتقالات . #داراييهاى حاصل از انتقالات به ارزش منصفانه در تاريخ تحصيلء ار تا دص ار ‎Bo)‏ ‏ارزش خللص را معادل مبلغ دفترى بدهىء به عنوان درآمد شناسايى می‌کند زیرا بدهی شناسایی شده قبلی» تسویه گردیده است. © جرايم هنكامى به عنوان درآمد شناسايى مىشود كه مبالغ دريافتنىء تعريف دارايى را احراز كند و به كونهاى اتكايذير قابل اندازهكيرى باشد. هنكامى كه واحد كزارشكر به عنوان نماينده, ‎EC rae OC a ee ete eS oe aie‏

صفحه 93:
" کمکها و هدایا ‎Me cee eas‏ ات ‎Ree Rte ae io ecd‏ ۱ بر برد لته زر ثی یس نار فا را ‎(BEES eSE‏ دارایی و درآمد شناسایی می‌شود که جریان منافع اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه به درون واحد گزارشگر. محتمل بوده و ارزش منصفانه دارابيها به كونداى اتكايذيرء قابل اندازهكيرىم باشد. ‏اا ا ا ال ل لك ا ل 2 0

صفحه 94:
وثايق #وثيقهء تعهدى مشسروط براى انتقال دارليى .به واحد دريافت كننده است. وثيقه, تعريف دارليى را احراز نمىكند زيرا واحد دريافت كننده قادر به كنترل دسترسى انتقال دهنده به منافع اقتصادى آتى يا خدمات بالقوه موجود در وثيقه نیست. ‎aC ea aaa‏ سا دور ره

صفحه 95:
استانداردهای بخش عمومی شماره ۶ : در آمد حاصل از عملیات مبادله ای

صفحه 96:
هدف؛: ا ا ل ا ا ل ل عمليات مبادلهاى است. اقلام ديكرى كه بليد.به عنوان درآمد شناسايى كردند در ساير استانداردها مطرح مىشوند و در دامنه كاريرد اين 0000 م.دامنه کاربرد: ©اين استاندارد بايد براى حسابدارى درآمدهاى حاصل از عمليات مبادله‌ای زیر بکار گرفته شود: © ارائه خدمات؛ * فروش کالا!و © استفاده ديكران از داراييهاى واحد كزارشكر كه مولد سود تضمين شده. درآمد» حق امتياز و سود سهام است.

صفحه 97:
و مب 20 ۱ توسط واحد گزارشگر است. eevee Re en en yee Re ane aT) ei ‏خریداری شده جهت فروش و همچنین اموال نگهداری شده برای فروش است.‎ . نکته: استفاده دیگران از دارایبهای واحد گزارشگر منجر به تحصیل درآمدهای : Ree ‏مكادل‎ pean Eo roe HP Coe | 001000020007 ‏واحد گزارشگر مطالبه می‌شود.‎ © 2020220 هبالفى كه بلبت استفاده از داراييهاى غيرجارى واححد كزارشكر ‎Ca et ae OS alae eS See) ead‏ *. .. . مبالغی از سود توزیع شده واحد سرمایه‌پذیر که متناسب با سهم‌الشرکه واحد گزارشگر عاید آن می‌شود.

صفحه 98:
اندازه‌گیری درآمد حاصل از عملیات مبادله‌ای ل لت ل ا ا ا 0 غیرنقدی باشد درآمد براساس ارزش منصفانه مابهازاى دريافتى يا دریافتنی اندازه‌گیری می‌شود. . ارائه خدمات #هرگاه ماحصل ارائه خدمات را بتوان ا ل ا درآمد مربوط بايد با توجه به ميزان خدمات ارائه ششده شناسايى شود. ۱ جریان ورودی منافع اقتصادی است. با این حال. در صورت وجود ابهام در مورد قابلیت وصول‌بخشی از درآمد شناسایی شده قبلی» مبلغ غیرقابل ا ا ل به صورت تعدیل درآمد شناسایی شده قبلی در حسایها منظور می‌شود.

صفحه 99:
YW ‏فروش‎ ‎۱ ‎prone واحد گزارشگر مخاطرات و مزایای عمده مالکیت کالای مورد معامله را به خريدار منتقل كرده باشد؟ ۱ ۱ ا ل ل ۱ © جريان منافع اقتصادى مرتبط با فروش به درون واحد كزارشكر محتمل باشد؛ و © مخارجی که در ارتباطبا کالای فروش رفته تحمل شده .يا خواهد شد را بتوان بهكونهاى اتكايذير اندازهكيرى كرد.

صفحه 100:
‎٩‏ برای شناخت درآمد محتصل بودن جریان منافع اقتصادی ‎Sead eae eed Eee Te eta Raed‏ ‎Pe Se Ser Oe ee sane lev rerun ope Yr ese TD i eR a een se eco Mee ee eld ‏می‌شود.‎ ‏© درآمدهاى عمليات مبادلهاى نائسى از استفاده ديكران از داراييهاى ‎SB ct aan eer ay eee eS Ea)‏ ‎EY Le aC ee Se acd‏ ‏© جریان منافع اقتصادی عملیات مذکور به درون واحسد گزارشگر محتمل باشد. و ‎1 oe eer ey. ie

صفحه 101:
© درآمد سود تضمين شسده براساس مدت زمان وبا توجهبه مانده اصل طلب و نرخ مربوط شناسايى مى كردد. 00 et SOME Sete ote see rea 1 cs eed oa ‏ا‎ ‎Dn eR ey ee EN ae Pate SP een Te) ee ONT ol aes ed oat ea eet coe) _ ‏وابسته شناسایی میگردد‎ در برخى شرليطه مثلاء در مواردى كه سود سهام از محل اندوختهها يا سود انباشته مصوب بيش از تحصيل سرمايهكذارى اعلام مى شود ۱ است و درآمد محسوب نمی‌شود.

صفحه 102:
استانداردهای بخش عمومی شماره ۵ : داراییهای ثابت مشهود

صفحه 103:
هدف: #هدف این استاندار تجویز نحوه حسابداری دارایبهای‌ثابت مشهود ‎cee een Pe porn creer rere Ow]‏ 00 ‎TS cee Te Be ReneS Eel Sead‏ دهند. دامنه کاربرد: این استاندارد بلید برای حسابداری تمام دارایبهای ثابت مشهود بکار گرفته شود مگر این که: © به موجب استانداردى ديكرء نحوه حسابدارى متفاوتى مجاز يا لي كن ‎٩‏ . دارایبهای مورد نظر مرتبط با میراث ملی باشد

صفحه 104:
Sy eal ewe NES ‏ل‎ Sl See 55 ee ‏خدمات ناشی از کاربرد مستمر دارایی ازجمله جریانهای نقدی ناشی از‎ Pee nC Sy Tone he ges) Fee ne ese eae Se ey ee ‏ی لت را رت‎ ar) ‏ا اه‎ 202020202208 مبلغ وجه نقديا معادل آن كه از طريق فروش دارايى در شرايط عادى و يس از كسر كليه هزيندهاى مرتبط با فروش حاصل مى شود. ل ا ا ا ا 0 مايل مى توانند در معاملهاى حقيقى و در شرليط عادى: يك دارايى را در ازاى مبلغ مزبور با يكديكر مبادله كتند.

صفحه 105:
شناخت: ا ا ا ‎te‏ ‏سس ا ‎٩‏ _ جریان منافع اقتصادی آتی یا خدمات بالقوه مرتبط با دارایی به ۱ ‎٩‏ بهای تمام شده‌یا ارزش منصفانه دارلیی به گونه‌ای اتکاپذیر قابل ۳ ‎aad‏ یدکی و ابزار تعمیرلتی معمولاّبه عنوان موجودی محسوب ۱ ‎PS eS ene ne ee nes a a ce‏ مورد استفاده واحد كزارشكر واقع شود. به عنوان دارليى ثابت مشهود محسوب مى شود

صفحه 106:
مخارج بعدی: مخارج بعدی مرتبط با دارلیی ثلبت مشهود تنها زملنی به مبلغ دفتری دارایی اضافه می‌شود که مخارج انجام شده موجب بهبود وضعیت ۱ ‎ne‏ ا ا ‎a ere‏ ل 0 ‎aos ee Te elas! iG‏ لت

صفحه 107:
۱ ۱ eae

صفحه 108:
تمام شده اجزای بهای تمام از كسر ل ‎ee‏ ‏بارض كمركى و مالياتهاى غيرقايل استر: خريدء شامل عوار. ت تجاری.

صفحه 109:

صفحه 110:
| مبلغ دفتری دارایی واگذار یا تحصیل شده 2 واگذار شده

صفحه 111:
| 00 00 0

صفحه 112:
اندازهكيرى يس از شناخت: . روش بهای تمام شده ۱ ‏ا‎ men he ‏تمام شده يس از كسر استهلاك انباشته و زيان كاهش ارزش انباشته,‎ ‏منعکس شود.‎ " روش تجدید ارزیابی #پس از شناخت دارلیی تلبت مشهود. چنانچه ارزش منصفانه به گونه‌ای ‎Pe sy rere redo crewed ers Ue pene]‏ ‎Ce RD ee ee tee sy eee) ee ee ese)‏ ‎ne as ee)‏ ار سر ‎cee Sd‏ انباشته قبلی حذف و مبلغ تجدید ارزیابی» از هر نظر جایگزین ناخالص مبلغ دفتری قبلی آن دارایی خواهد شد.

صفحه 113:
ا ل ل ل ل ا ل ل ا ا ا و ل ل ل ا ارزیلبی شده؛ تفاوت با اهمیتی با ا ل ل ی ا هرگاه یک قلم از دارایبهای ثابت مسهود تجدید ارزیابی شود تجدید ارزيابى تمام اقلام طبقهاى كه دارايى مزبور به آن تعلق داردء الزامى است. ۱ دارای صلاحیت حرفه‌ای, انجام شود. افزايش مبلغ دفترى يك دارايى ثابت مشهود درنتيجه تجديد ارزيابى ‎Cr‏ تحت عنوان مازاد تجديد ارزيابى ثبت و بر ‎Ea Si‏ ی ای جی از راان ‎Bee Beals‏ می‌شود

صفحه 114:
ا ‎eet SS)‏ ا ل م ‎one‏ ا ا ال ال ل 0 ‎EN tory‏ ا ا ا ل 0 ل ۱ كاهش مبلغ دفترى يك دارايى ثابت مشهود درنتيجه تجديد ارزيابى آن بهعنوان هزينه شناسايى مىشود. هركاه كاهش مزبور عكس. يك افزايش قبلى ناشى از تجديد ارزيابى باشد كه به ‎ neley‏ ا ل ا ل ا ۱9 ا ا ‎FeO en See) See‏ به بدهکار حساب مازاد تجدید ارزیابی منظور گردد و باقیمانده به‌عنوان هزینه شناسایی شود.

صفحه 115:
ا ی ات ۱ ‎ero‏ ا ا ا ا ا ا ل 1 است. در روش خط مستقیم» مبلغ استهلاك دارايى طى عصر مفيد آن؛ ثلبت است. در روش نزولى» مبلغ استهلاك طى عمر مفيد آن سال به سال كاهش مىيابد. در روشس تعداد توليد يا كاركردء استهلاك برمبناى توليد يا كاركرد مورد انتظار ‎eel a‏ ا ل ل ا ات 4 5 اا ا ا ل ل ل ا ۱ اعمال مر كردة كر اكه در الكرى مصرف منافة 177۱ خدمات بالقوه مورد انتظار دارايى تغييرى بهوجود آيد.

صفحه 116:
کاهش ارزش: ل ا ا ل رت دفتری آن غیرممکن به نظر رسد. مبلغ کاهش باید به عنوان هزینه دوره شناسایی و مبلغ دفتری دارلیی از طریق ایجاد یک حساب کاهنده به مبلغ بازیافتنی برآوردی کاهش داده شود مگر آنکه کاهش مزبور عکس یک ‎ts‏ ی یی ار دس ارم ات لین یرت ی تس لد .به حساب مازاد تجديد ارزيلبى منظور و در كردش حساب ارزش خللص نيؤ 0 ا ا 0 0 بايد در صورت تغييرات در وضعيت مالى دورداى منعكس كردد كه قابل دریافت باشد.

صفحه 117:
برکناری دائمی و واگذاری و ریت حرط ی دیاس ‎ONES ae‏ ‎Ene ome Road Rest a eT RS SEB) ace‏ ‎Sais‏ زین تیار مکی ‎ENE eS BIO‏ یره ‎SS ee ere Seon‏ ۱ ‎RCE S| re eR cE)‏ للك ی اجاره‌ها الزامی می‌باشد. ‏© سوديا زيان ناشى از حذف يك دارليى ثلبت مشسهود بايد معادل تفاوت بین خللص عواید ناشی از واگذاری دارایی و مبلغ دفتری آن تعیین شود.

صفحه 118:
استانداردهای بخنش عمومی شماره 1 : داراییهای ثابت مشهود

صفحه 119:
هدف: Fad sn REY SoS orl once ear See eel ea ‏در حسابداری موجودیهد شناسایی بهای تمام شده به عنوان دارلیی و انتقال آن‎ ‏به دوره‌های آتی جهت تطابق با رویدادهای مربوط است‎ دامنه کاربرد 520111101010 ree ee Se iy ee ‏می‌کند و موارد زیر را دربر نمی‌گیرد:‎ 0 eo Se Dene cn aT Si SR ene Seat melee Re SMe SB ESS eR wees Gal

صفحه 120:
موجودیها ا ا ‎Pa erry Re Ons LOSE Ee See‏ ساخته شده, کار در جریان ساخت. و مواد و ملزومات آماده برای مصرف در تولید ‎eee en mn Re ee eel‏ ۱ سایر بخشها و واحدهاء بدون مطالبه بها یا مطالبه بهای ناچیز می‌باشد. اندازه‌گیری موجودیها LS yes eee ee er Ne ees er ety ai ۱ ener Sent Te elo ‏ا‎ aC sacar ‏ا ا‎ a ‏تاريخ تحصيل اندازه كيرى مى ششوند.‎ ا ۱ ارزش جايكزينى اندازهكيرى شوند: ‎٩‏ توزیع بدون مطالبه بها یا مطالبه به بهای ناچیز؛ یا ‏۴ . مصرف در فرایند تولید کالا جهت توزیع بدون مطالبه بها یا مطالبه به بهای ناچیز.

صفحه 121:
بهای تمام شده موجودیها #بهاى تمام شده موجوديها بايد در بركيرنده مخارج خريدء مخارج تبديل و ساير مخارجى باتسد كه واحد كزارشكر در جريان فعاليت ‎ano)‏ ا ل ا ا ‎Ce‏ ‏متحمل شده است. 7 مخارج خرید ات و ‎ae)‏ ا ل ا BES BD) SEO SES BS co Dis cag ‏لاي‎ مى شود.

صفحه 122:
TCS ad KOEN Oar eS eee eT Re Dell Olea) ‏عوارض گمرکی و حمل است که مستقیماً به خرید مربوط می‌گردد. تخفیف ات‎ | ‏ا ا ا ل‎ * در شرایطی که رساندن موجودى ها به وضعيت قابل فروش مستلزم صرف زمانی قابل ملاحظه باشد. ©إ 7 مجاز نباشد. لام | ‎٠‏ به شرط اينکه تخصیص آن به بهای خرید مواد و ‎US‏ ملاحظه در نرخ ارز مسر باشد.

صفحه 123:
مخارج تبدیل #مخارج تبديل شامل مخارجى است كه مستقيماً به اقلام توليدشده ‎cele) SS POR Ed‏ ا ۱ توليد (اعم از ثابت و متغير) است كه براى تبديل مواد اوليه به محصول يا ارائه خدمات واقع مى شود. ل ل ا ل ۱ مخارج نگهداری ساختمان و تجهیزات کارخانه و مخارج مدیریت ‎Rees‏ Se ieee las React ne 2b) a 5 ‏و‎ ia ey

صفحه 124:

صفحه 125:
py ee Se Ee Ree le ee naa ‏نمی‌شود و در دوره وقوع به عنوان هزینه شناسایی می‌گردد:‎ ‏غيرعادى مواده دستمزد و ساير مخارج توليد (ضايعات قابل‎ 00 ب.مخارج انباردارى باستثناى مخارجى كه در فرايند توليد براى انباردارى ‎ace)‏ ا ل ‎ES Tes occa‏ پ.سربار اداری که در رساندن موجودیها به مکان و شرایط فعلی نقشی ندارد؟ و ت.مخارج فروش. مخارج مدیریت عمومی, برخلاف مدیریت عملیاتی» مستقیماً به تولید ‎Le cree Some‏ ۱ ‎ES Br ote eo eedcd‏

صفحه 126:
بهای تمام شده موجودیهلیی که معمولاً قلبل داد و ستد نیستند و کالاها ی که ریبک رت ای تلو ی تاه لت روت ‎ered St el‏ ‎P| ee‏ ا ‎Ree eee‏ ل ‎Se ree RCE Tees Ne nn te eed cca te mater‏ ‎eer rer Se pre ree‏ 1 ‎SEO Rene tee ‏ا‎ Ca ae ‏ا‎ RU Mest S Rea ewe Cer Ree Ecce) ‏بايد به روش اولين صادره از اولين وارده و يا ميانكين موزون محاسبه شود‎

صفحه 127:
اولین صادره از عبارت است از محاسبه بهای تمام‌شده موجودی ماد و کل براین اساس ۱ عبارت از محاسبه بهاى تمامشده موجودى مواد و كالا براساس اعمال ‎hea ELD eet arta‏ ا ل 0 ‎ed deca Eh at oh red Dee dad Be acd‏ سا آن موجودى محاسبه مى كردد و مى توان از طريق محاسبه دايمي ا الا 0 | روشى است كه در ان مخارج مختص هر يك از اقلام موجودى به ان ‎Fe eel aL AUS TO et ea ae ad‏ ۳ ويزّه ازفرايند خريد يا توليد قابل تشخيص هستند. اما كاربرد اين روش در ‎EE Mrs ered Un tEyL‏ ۱۱ تقکیک نباشند. مناسب نیست.

صفحه 128:
1 recov nee ee ‏ا‎ fe a ‏دیدگاه است که داراییها نباید به مبلغی بیشتر از خدمات بالقوه و‎ ‏منافع اقتصادی موره انتظار حاصل از فروش, معاوضه توزیع.یا استفاده‎ آنهاء در صور تهاى مالى منعكس شود. وفكته :د ادر رد اران ار اتن عا راش يا دري اسان لا و دوره‌ای که درآمد مربوط شناسایی می‌گردد, به عنوان هزینه شناسایی شود. اگر درآمدی وجود نداشته باشد هزینه هنگام توزیع کالا یا ارائه خدمات شناسايى مىشود. ‎٩‏ . واحد گزارشگر ارلئه کننده خدمات هنگامی موجودیها را به عنوان اا ۱[ سك

صفحه 129:
ا كت ا 0 با مصرف این مواد ساخته می شود با سود به ‎See ene eo ney Se)‏ 0 یابد.

صفحه 130:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
14,000 تومان