صفحه 1:
حسابدارى دولد
* رشته : مديريت دولتى
* تعداد واحد : 2 واحد
eon 1
»* مولف : دكتر جعفر باباجانى
* تهیه کننده : دکتر محمد جواد حضوری
صفحه 2:
حسايدا
OE een
هدف :
شناخت سازمانهاى دولتى وتفاوت
LS ee Cod
صفحه 3:
حسانددارى دو لد
١ - شناخت سازمان دولتى
وظايف دولتها
امور اقتصادى
امور سياسى امور دفاعى
امور آموزشی امور فرهتكى
امور اجتماعى
صفحه 4:
1 520000 je)
براى اجراى هر وظيفه
تشكيل سازمان يا سازمانهايى كه تمام يا
قسمتى از وظايف را به انجام رساند.
صفحه 5:
حساندا ی ده لد
مثال:
وزارت امور اقتصاد و دارائى: بخشى از
)2 ل
وزارت دفاع- بخشی از وظایف دفاعی
صفحه 6:
حساندا ی ده لد
وزارت فرهتك و ارشاد- بخشى از وظايف
۳
وزارت خارجه- تنظيم روابط با
ساي ر كشورهاى خارجى
صفحه 7:
حساندا ی ده لد
تعریف سازمان دولتی:
|
renee, ا PC rl
دولت را بر طبق برنامههای مصوب انجام
میذهند.
صفحه 8:
حساندا ی ده لد
انواع سازمانهای دولتی
se ۲
ا ا م
صفحه 9:
۳۰ ۳
۱-۱ - مشخصات سازمانهای دولتی غیرانتفاعی:
- برای تحصیل در آمد ایجاد نشدهاند
- بلكه الزامات قانونى و ضرورتهاى اجتماعى
انگیزه ۳ آن | ee)
صفحه 10:
حسابدا
-١ ؟- انواع سازمان دولتى غيرانتفاعى
- وزارتخانه
Road oat ad
صفحه 11:
حساندا ی ده لد
۱1-۳- تعریف قانونی :(مواد ۲و۲ قانون محاسبات کشور )
وزار تخانه:
ee eons er OL S| ee)
قانون به اين عنوان شناخته شده يا بشود.
صفحه 12:
حساندا ی ده لد
موسسه دولتی :
واحد سازمانی مشخصی است که به موجب
قانون ایجاد و زیر نظر یکی از قوای سه
كانه اداره مى شود و عنوان وزارتخانه
Of
صفحه 13:
حساندا ی ده لد
پس موسبه دولتی ۶ مشخصه دارد:
۱- تشکبلات مشخصی دارد
۲- به موجب قانون ایجاد شده باشد
و
است
SOROS SB Wel ara
صفحه 14:
حساندا ی ده لد
۱
- دولت بهاى كالاها و خدمات خود را از
een و ل لك
- هزينهها با در آمدها مرتبط هستند
صفحه 15:
حساندا ی ده لد
مثال : شر كتهاى دولتى
| ا PS) ea
قانون تاسیس میشوند و بیش از پنجاه
۱
صفحه 16:
حساندا ی ده لد
مقايسه سازمان دولتى و بازركانى:
-١ تفاوت در هدف و اكيزه و ايجاد
؟- تفاوت در مالكيت سازمان دولتى و بازركانى
صفحه 17:
حساندا ی ده لد
00 eg
4- تنظيم فعاليتها براساس نيازهاى جامعه و نه
Ee
۵- استفاده از اجبار و قدرت قانونیی
صفحه 18:
APO
LS ee Ce eed)
اختلاف در صورتهاى مالى - ١
۱1-۱- اختلاف در صورت سود و زیان
رز
صفحه 19:
حساندا ی ده لد
لت
صورت سود و زیان
درامد حاصل از خدمات Saeed
(xxx) ESE
سود (زيان) خالص ae
صفحه 20:
حساندا ی ده لد
خزانهداری کل
حساب مستقل وجوه عمومى
صورت دريافت و يرداخت
دریافتهای سال مالی:
۳۳ مالياتى Xxx
صفحه 21:
حساندا ی ده لد
۳
1
لا
آمور ۰۰۰۰«
جمع يرداختها “كدعا
افزايش (كاهش) در حساب مازاكد اكا»ا
صفحه 22:
حساندا ی ده لد
ترازنامه
دارائیها : بدهیها و حقوق صاحبان سرمایه :
دارائیهای جاری»«« ee عن
دارائیهای ثابت<< حقوق صاحبان سرمایه-<د
OLE i ced 1B ad
حقوق صاحبان سرمایه
صفحه 23:
حساندا ی ده لد
خزانهداری کل
يت
ترازنامه
داراتیهای جاری: بدهى و مازاد:
بانک تمر کز وجوه TO oe re ae na Se رت
dS Mee) 2 ون ال
SSD LE Ne i on ا ““ا»ا
صفحه 24:
حساندا ی ده لد
۱ Oe ا
1- لزوم رعايت كنترل بودجه
با توجه به تصويب بودجه توسط بارلمان
لازم است حسابدارى دولتى ابزار مقايسه
ارقام بيش ببنى با ارقام واقعى را فراهم
سازد .
صفحه 25:
حساندا ی ده لد
۱ Co ا
۳ لزوم نکهداری حسلیهای مستقل
در حسابدارى دولتى هر يك از منابع مالى يكك
شخصيت حمابدارى مستقل دارند ؛ در حاليكه
در حسابدارى بازر كانى مجموعه سازمان يكك
شخصيت حسابدارى است .
صفحه 26:
حساندا ی ده لد
مقایسه حسابداری دولتی و باز رگانی
۱
eee eS Rede Ten ial IOS) ) ات
دولتی - منظور شدن به حساب هزینه
صفحه 27:
حساندا ی ده لد
مقایسه حسابداری دولتی و باز رگانی
۵- سایر موارد اختلاف
- بانككت يرداخت هزينه و دريافت درآمد متفاوت
است .
- فقط يك نوع حساب هزينه با عنوان ؛ هزينه
سالجارى وجود دارد.
- معمولاً در انتهای سال بانک مانده ندارد
صفحه 28:
جلسه دوم
0-07
awa) ل كم
صفحه 29:
حساندا ی ده لد
مقایسه حسابداری دولتی و بازر کانی
۱ | ORY ere ee
تعريف مبناى حسابدارى
ا ا pee
صفحه 30:
AO
-1-١ مبناى نقدى
Cash Basis
شناسایی در آمد و هزینه مستلزم وصول با
يرداخت وجه است.
صفحه 31:
MPO ee
؟-1- مبناى تعهدى كامل
Accrual Basis
صرف تحقق در آمد يا هزینه (بدون ارتباط به
وصول يا يرداخت وجه نقد) موجب ثبت
میشود.
صفحه 32:
MPO ee
Co eerie al
با توجه به اصل محافظه کاری
Mixed Basis
هزينه ها > تعهدى
درآمد ها > نقدی
صفحه 33:
حساندا ی ده لد
05 0
Adjusted Accrual Basis
هزینهها > تعهدی
ان وصول در کوتاه مدت وجود دارد > تعهدی
درآمدها
ی OCR
صفحه 34:
حساندار ی ده لذ
ان
Adjusted Cash Basis
لت
هزینه ها > نقدی ار
علیالحساب
درآمدها > نقدی
صفحه 35:
صفحه 36:
يي حسابداری دولتی__ع
مساله :
FO roe ree) ea we) orn DV |
وجوه عمومی دولت در سال مالیی ۱۳۷۰ به
شرح زير میباشد.
صفحه 37:
a حسابداری دولتى fe)
الف - جمع دربافتهای نقدی دولت در طول
ae CS | ل ROWING
ST STO SES) Ry Seren BL
به مالیاتهای تشخیص شده سال ۱٩ و مبلغ
۰ میلیارد ریال مربوط به پیش دریافت
ماليات سال 7١ مى باشد.
صفحه 38:
1 ee
ب- جمع مالياتهاى تشخيص شده سال مالى
VY Slo كه احتمال مى رود در ٠
وصول شود مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد ریال است.
ج- جمع مالیاتهای تنخیص شده سال مالی
نيز ١ كه احتمال وصول آن در سال ٠
3 ا الا ne
است.
صفحه 39:
حسابداری دولتی__ع
ميزان درآمد بروش نقدى:
el ODES ae | eer nT ee
ee eg ee
وجوه وصولی مربوط به مالیاتهای تشخیصی سال قبل< ۷۵۰
پیش دربافت سال آتی - 5
او 19۰
جمع 3۳
صفحه 40:
۳ حسابدارى دولتى 5
میزان درآمد به روش تعهدی کامل
كليه درآمدهاى تحقق ۱
ere) ل ل ل ل
مالياتهاى تشخیصی با احتمال وصول کم ۲۵۰
مالیاتهای وصولی سال جاری ار
جمع 22
صفحه 41:
> حسابداری دولتی__ ء
نکته: در روش تعهدی کامل
-١ مالياتهاى تشخيصى سال قبل كه در سال جارى
وصول شده. سال قبل به حساب در آمد منظور
شده است.
9
میشود.
صفحه 42:
1 eva
ميزان درآمد به روش تعهدى تعديل شده :
مالیاتهای تشخیصی با احتمال وصول بالا ۱۰۰۰
مالياتهاى وصولى سال جارى از
جمع ۰5.۰
صفحه 43:
wl
نکته:
مالياتهاى تشخيصى با احتمال وصول كم به
ee) ma ا ۱
صفحه 44:
AO
مساله :
۱۳ wel Oe
0959 fimo lie Vo Sl Jlw
عمومی دولت به شرح زیر خلاصه شده
tow!
صفحه 45:
يي حسابداری دولتی__ع
الف- جمع وجوه برداخت شده سال مالى
۰ مبلغ ۳۲۵۰ میلیارد ریال است که از
ا 0
هزینههای سال گذشته است و مبلغ ۶۰۰
ميليارد ريال نيز بابت بيبش برداخت خريد
كالاو خدماتى است كه در سال VV Mle
تحويل و يا انجام مى كتردد.
صفحه 46:
5 حسابدارى دولتى 7
ب- مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد ریال کالا و خدمات
در سال مالی ۷۰ تحویل شده و یا انجام
کردبده لیکن پرداخت وجه آنها در سال
|
صفحه 47:
ي حسابداری دولتی__رع
ميزان هزينه به روش نقدى:
لان ری راتسا ی تا
تا بل مطاسية مى تروة
بسن
صفحه 48:
6 oj lul> ©
| سك ei 0
aes) OL ret)
ue 0 cree
بيش يرداخت سال آينده مت
جمع عنس
صفحه 49:
ae CS hee
تعیین میزان هز ینه به روش تعهدی کامل:
eae ns 19
هزینه های سال جاری yee
كالا و خدمات ير داخت نشده ١٠١٠١
جمع ۳۸۰۰
صفحه 50:
نکته:
۱- وجوه سال قبل, قبلاً به حساب هز ینه
منظور شده است.
'- وجوه سال آتى؛ بحساب بيبش بير داخت
منظور شده است.
صفحه 51:
eel لس شت
تعیین ميزان هزينه به روش نقدى تعديل
شده
هزینههای سال جاری 1
وجوه برداختى سال قبل ۳9۰۰
جمع اقم
صفحه 52:
نکته:
-١ وجوه سال آتى به حساب بيش پرداخت
منظور میشود.
۲- برای کالاها و خدمات تحویل شده که
Aw yee ier en de)
صفحه 53:
حسابدارى دو
لتى
| رد ۰ ۰" 94 2 + ۲
شرح
درآمدهایی که وجه آن وصول
۳
وصول مالیاتهای تشخیص شده سال
پیش دریافت در آمد سال ۷۱
شده بااحتمال
aes
سب
الف-۱
از
الف-۱
We
و
نقدی
2
لاسي
0
350
0
750
نقدى
host
شده
درآامدها
3500
750
صفحه 54:
۴ PS ek ۳
نقدى نقدى تعهدی تعهدی
فح عطف | تعديل | كامل تین فك
شده شده
CAN PM PP a Ronee er ioes ies nae eee)
پرداخت شده 2
وجوهى برداختى بابت هزيتدهاى الف-؟ | 250 | 250 aoa =
بل
وجوه پرداختی بابت پیش پرداخت | الف-۲ | 400 3 تس
كالاو خدمات تحويلى كه وجه آن ie) 3-5 0-5 1 | 200/1
000
eS /250 | 850/2 | 800/3 | 800/3
3
صفحه 55:
ا 2
جلسه سوم
هدف :
اصول حسابدارى دولتى و انواع
حسابهاى مستقل
صفحه 56:
حسابدارى دولتى
اصول حسا بدارى دولتى:
و
مجموعه ای از موازین و استاندارها و قواعد
كلى كه جارجوب حمابدارى دولتى بر يايه آن
استوار است .
- تدوین el) ل اه 0
- بر يايه قوانين مالى و يا وظايف سازمانهاى دولتى
صفحه 57:
حسابداری دولتی__ع
اصول حسا بدارى دولتى:
۱- اصل لزوم نگهد اری حساب های مستقل
در سازمان باز ركانى فقط يك واحد مالى و
حسابدارى وجود دارد
در سازمان دولتى هر يبك از منابع تامين مالى يكك
ا ا ل Fa eS
مستقل (1301لاآ) مى كوييم.
صفحه 58:
شرط لازم و كافى براى ايجاد حساب مستقل
el ees mesic a ace
منابع مالی (وجوه نقد و سایر دارا ثبها) برای تامین
هزینه ها
ب) وجود واحد حسابداری
Od ee See RL nC tae Reed
صفحه 59:
1 حسابداری دولتى 2
ae Sale
هر حساب بكثد واحد مالى و حسابدارى مستقل
باحسابهاى متوازن است كه منابع و مصارفى رابراى
عملیاتی خاص در آنها ثبت میشود.
- منبع قانونى - اصل 00 قانون اساسى
- هر وجه در محل صحيح خود مصرف شود
- -از اعتبارات مصوب تجاوز ننمايد
صفحه 60:
ist gd sslulao
-١ اصل لزوم كنترل بودجه
- تكنيكهاى لازم برلى اعمال كنترلهاى بودجه
بوجود میآید تا امکان مقایسه در آمدها و
۳
شود
۱ pm eC pee re) 5
صفحه 61:
حسایدا ی ده لد
۳- اصل تامین اعتبار و ایجاد تعهد
قسمتى از اعتبار تخصيص بافته براى خرج معينى
بلو که شود.
صفحه 62:
حسابداری دولتی__ع
7
اعتبار مصوب- اجازه كلى قانونى ابلاغى از طرف
قوه مقننه به قوه مجريه
اعتبار تخصیص بافته- اجازه دولت به دستگاه
اجرابى جهت استفاده از اعتبار مصوب
a rn NE dl) OD
۱۵ ات ال
صفحه 63:
ات
1
۱ (
Bee Same es te
براى يك هزينه خاص
صفحه 64:
5 OP ee ۳
Od Se See Re ا
متداول حسابدارى
قوانین و مقررات مالی هر کشور خط مشی کلی
۱
RSET puree | ene) Si res
صفحه 65:
1 حسابداری دولتى fe)
فرضاً اكر استانداردهاى كميته بين المللى
حسابدارى توصيه به مبناى تعهدى تعديل
|
کشور مبنای نقدی تعدیل شده را توصیه
قاط
صفحه 66:
۳
- اصل استفاده از مبناى نيمه تعهدى
هه كت
0
ا 0
و يا مبناى تعهدى تعديل شده
صفحه 67:
و حسابداری ده نی 7
aes] ee Arey م Oe ee rm C/N)
استانداردهاى حسابدارى دولتى
سه طبقه عمده:
۳
Governmental Funds
صفحه 68:
۱ eR Tenn) Leal
Capital projects funds
"'- حسابهاى مستقل براى وجوه امانى
Fiduciary funds
صفحه 69:
Jo! طبقا
دولتى
sey و با
(63۰۴.)برای تحصیل و مصرف مناب
انواع :
صفحه 70:
۳
fae) مستقل وجوه عمومى
Roeser] 2 CCL Bs NEL We)
(ED)
OL ECS) Le STO a)
(CCC Rupes Mone EPI he Lye)
صفحه 71:
AOS) re
۳۹
۱۳9 rr mer) ee
منابع مالى از درآمد هاى اختصاصى
محل مصرف > هزينه هاى خاص
(مثال: دانشكاه ييام نور)
صفحه 72:
جم حسابداری دولتی_ع
1-1- حساب مستقل بازيرداخت بدهيهاى
رصن
منابع مالى از وجوه حساب مستقل وجوه عمومى
محل مصرف > اصل و بهره وامهای بلندمدت عمومی
دولت
20 ee st ee SC Le IB)
پرداخت میشود)
صفحه 73:
يي حسابداری دولتی__ع
۱-۶- حساب مستقل وجوه عوارض مخصوص
ere untrue Sere OT) 00
SE TO aL ل oy
(مثال: اجراى آسفالت با هزينه مردم يك محله)
صفحه 74:
a حسابداری دولتى fe)
1-0 — حساب مستقل پروژههای عمرانی
ا ل 0
محل مصرف > احداث با خربد دارائیهای ابت
۳
(Gar cmp eeepc veer eta rag 79)
صفحه 75:
1 حسابداری دولتى fe)
طبقه دوم
۱ et RE TO eh taal
Capital projects funds
برای حفظ و نگهداری سرمایه
به صورت خود کفا اداره میی شود
ره
صفحه 76:
ا ا
١-؟- حساب مستقل خدمات و تداركات
داخلی
منابع مالى از وجوه انتقالى ساير دستكاهها
paw foro 8 © > ا ا شن
شبيه موسسات باز ركانى
صفحه 77:
ا ا
۲-۳- حساب مستقل وجوه انتفاعیی
واحدهاى دولتى كه بصورت انتفاعى اداره
اك توف
eee ا و ed oy
محل مصرف > ايجاد كالا و خدمات
صفحه 78:
AOS) re
طبقه سوم
؟"- حسابهاى مستقل براى وجوه امانى
Fiduciary Funds
ee ele | el S| el en One Ter)
مالکانه در آنها را ندارد
انواع :
صفحه 79:
حسابدارى دود
--١ حساب مستقل وجوه سيرده
منابع مالى از وجوه تضمينى دريافتى از اشخاص
محل مصرف > دولت حق مصرف ندارد فقط
يس از اجراى تضمينى» مسترد مى شود.
ا eye ا ا
صفحه 80:
حسابدارى دود
؟-- حساب مستقل وجوه بازنشستكى
منابع مالى از كسورات حقوق كار كنان و كمك
دولت
محل مصرف > برهاخت مقررى ماهانه بازنثشستكان
(مثال: سازمان بازنشستكى كشورى)
صفحه 81:
ا ا
1-1 حساب مستقل وجوه موقوفه
منابع مالی از اموال وقفی افراد خیر و
اه
محل مصرف > محل تعيين شده توسط
slg
صفحه 82:
a حسابداری دولتى fe)
ee ل [o
قابل مصرف (اصل به مصرف مى رسد) -
1 3 pero 4) ال LB pe —
صفحه 83:
3 Le re
جلسه چهارم
هدف :
شناخت كروه حسابها و ارتباط آن
tO eR led] ا ا ا
بودجه
صفحه 84:
۱ حسابدارى دولتى
گروههای حساب:
هت
كنترل
ثبت در گروه حساب دارائیهای ثابت عمومی با
قیمت تمام شده و بدون محاسبه استهلاکك
صفحه 85:
1 حسابداری دولتى fe)
مشخصات :
بك واحد حسابدارى هستند > زيرا اقدام
Se Teel ne Nera AIBC 510)
ولی
ek ee ene eee iene]
یکت حساب مستقل (۳۱۳0) نیستند.
صفحه 86:
1 ee
رابطه بين حسابهاى مستقل
ا اله الل ل Mey
Se eter ee ep) [ee] ea
> يك شخصيت حمابدارى مستقل است > يس
|
مثال:
اخذ وام از حساب مستقل وجوه سيرده
صفحه 87:
حسابدارى دود
رابطه بين حساب مستقل و كروه حسابها
مثال: خريد ساختمان
هزينه سال جارى «»»
در حساب مستقل بانک پرداخت ۶«
LP) Oe) re Pome)
pee ge) ee we
سرمايه كذارى در دارائيهاى ثابت eee
صفحه 88:
ee وا و
درآمدها
نك عمومی
صفحه 89:
CP eral
Be ee rar
در آمدهاى مالياتى
۶ er BTS
XP rors ee ل
درآمد حاصل از فروش کالا و خدمات
درآمد متفرقه
صفحه 90:
جم _حسابدارى دولتى _ ,م
1 ncn a tee
ey ا nosy oo
اموراقتصادى
صفحه 91:
ا ا
a wearer ge tr) ل ا ل لك
۰ کانه
فصل اول: هزینههای پرسنلی
له
فصل سوم: هزينههاى سرمايهاى إساير فصول
فصل چهارم: پرداختهای انتقالی
صفحه 92:
eel لس شت
طبقه بندی بر حسب مواد هزینه (جدید)
/افصل:
-١ جبران خدمت كار كنان
۲- استفاده از کالاها و خدمات
- هزينهدهاى اموال و ذارائى
صفحه 93:
د_حسابداری دولتی_,ع
۶- رابانه
5- كمكهاى بلاعوض
5- رفاه اجتماعى
ean pl -Y
صفحه 94:
حسايدا 2
9-۳
۱
صفحه 95:
ج_حسابدارى دولتى_ م
حسابدارى خزانهدارى كل:
00
09 0 000
و
مبنای حسایداری: نقدی
صفحه 96:
خزانهداری کل باید دو سیستم حسابداری مکمل
داشته باشد
-١ سيستم حسابدارى براى تكهدارى حساب
دريافت و برداخت وجوه و انعكاس وضعيت
نقد بنگی دولت
es] reer eg ا زه
طریق واحدهای تابعه دولت صورت
می گیرد.
صفحه 97:
1 حسابداری دولتى fe)
ل OO re
-١ حساب مستقل وجوه عمومى
ل تك
eal ف ا ل ك2
4- حساب مستقل وجوه سبرده
- حساب مستقل وجوه بازنشستكى
صفحه 98:
1 حسابداری دولتى fe)
چرخه حسابداری در حساب مستقل وجوه عمومی (مسئله ۳-
3
ات ی
درآمد پیش بینی شده ۱.۰
مازاك ۱۰
ae 2
در مر 8
ae es By
امور اجتماععى 0 Lf
امور اقتصادى ۲۵
متفر قه ۵
صفحه 99:
يي حسابداری دولتی__ع
۳
ی eee BI)
pS ey oa Rd eee
eo de)
صفحه 100:
۳
RE a
are اعتبارات مصوب
درآمد پیش بینی شده موه
کاهش در آمد همراه با صرفه جویی در اعتبارات و
نك
اعتبارات مصوب اع
2
۳۳ پیش بینی شده ۳
صفحه 101:
2 We ree
CO epider
اعتبارات مصوب - امور دفاع ملى *«»
اعتبارات مصوب - امور اجتماعبى “<<
صفحه 102:
۳
ه- تخصيص اعتبار (14 درصد)
اعتبارات مصوب Pea ky ١
ل ون
امور دفاعی لوم
ل ل
000
امور دفاعی peed
صفحه 103:
۶۳۳۱ درآمد
بانک تم رکز وجوه ۰۰/۳۶
دريافتهاى وجوه عمومى ٠٠0/75
درآمد نفتى 54٠٠١
صفحه 104:
د_حسابداری دولتی_ع
۷- دریافت تنخواه از بلنک مر کزی
بانك تمركز وجوه ٠٠0١/10
تنخواه كردان خزانه ٠٠٠١/16
صفحه 105:
we sslulo
۱ SE eer ror sie
اعتباراتد تخصيص يافته ولال...
۳0۰۰۰ By
۰۰۰/۳۵ اعتبارات مصرف شده
۳ ۳۵۰۰۰
بابت تامین اعتبار درخواست وجه های صادره
صفحه 106:
5 حسابدارى دولتى 1
برداختهاى وجوه عمومى ۰۰۰/۳۵
امور 0 A fees
ال يدعي لانن
برداخت وجه به دستكاه
صفحه 107:
. حسابدارى دولتى
را سس مات سس ار
4- تسویه تنخواه دریافتی از خزانه
ل ...۱9
بانك تمركز وجوه ۱۵۰۰۰
صفحه 108:
PETS
-٠ بستن حسابهاى موقت (قسمت د)
اعتبارات مصوب 0.١0/0
اعتبارات تخصیص بافته ۵۰۰/۷
اعتبارات مصرف شده ٠٠٠17
پرداختهای وجوه عمومی ۰۰۰/۹۷
مازاد eee (fh
بابت بستن حسابهای اعتباری
صفحه 109:
eel لس شت
دریافتهای وجوه عمومی ۰۰۰/۸۸
AE نت
درآمد پیش بینی شده ce A eae)
بابت بستن حسابهای در آمدی
صفحه 110:
۳ حسابدارى دولتى 5
حساب مستقل وجوه عمومى
ترازنامه
دارائيها: بدهيها ى جارى و مازاد :
ا لش ل تس
جمع 205 205
صفحه 111:
يي حسابداری دولتی__ع
صورت دربافت و پرداخت و تغییرات مازاد
۳ ۸۸
برداختهاى وجوه عمومى ۳۰۵۸۵
OLS eas nn الم
اضافه مبیشود:
۳-0 5
مازاد در بایان سال الك
صفحه 112:
0 Le re
جلسه ششم
: هدف
شناخت مراحل انجام هزينه و وصول
درآامد در سازمانهاى دولتى
صفحه 113:
د_حسابداری دولتی_,ع
مراحل انجام هزینه:
ی
و 3 ب بضا)
- تأمین اعتبار
وت
صفحه 114:
- نظارت مالى
- پرداخت
صفحه 115:
۳
۷-۱- تشخیص
تعریف - تعیین و انتخاب کالا با خدمت
مراحل: پیشنهاد واحدها > واحد تدار کات
م ۱
ارائه درخواست به رئیس موّسسه يا افراد
مجاز >
صفحه 116:
۳
> بررسی > موافقت
مخالفت
- ثبت حسابدارى > ندارد
- مقام مسئوليت > رئيس دستكاه يا مقام
مجاز
صفحه 117:
۳
وک تأمين اعتبار
ل ل ل
تعريف: اختصاص تمام يا قسمتى از اعتبار
تخصيص بافته براى هزينه معين
مراحل: درخواست موافقت شده >
ذیحسابی
صفحه 118:
۳
> تخصیص درصورت انطباق با قوانین و
وجود اعتبار
مقام مسئول: ذیحساب دستگاه
ثبت حسابداری: (در صورت وجود سیستم دو
43(
صفحه 119:
جم حسابدارى دولتى_ ع
اعتبارات تخصیص بافته *
اند وخته اعتبار تعهدات احتمالى رت
صفحه 120:
۳
۷-۳- تعهد
تعریف: ایجاد دین بر ذمه دولت ناشی از:
OO ea ern LU ee
- اجرای قرارداد- پبوستن به قرارداد بینالمللی
S19 91,8 SG! 4 9 0195155 Slo! solo
صفحه 121:
۳
Ree eS
صور تجلسه تحویل
صورت مقادير كارهاى انجام
۱ ل
صفحه 122:
جم حسابدارى دولتى_ ع
ثبت حسابداری: ندارد
مقام مسئول > رئیس دستگاه
صفحه 123:
حسایدا ی ده لد
۷-۶- سجیل
تعريف: تعيين ميزان بدهى قابل برداخت به
موجب اسناد مثبته
Cee Omer ry er ie ae)
مبلغ قابل پرداخت
صفحه 124:
جم حسابدارى دولتى_ ع
ا
ثبت حسابدارى: ندارد
صفحه 125:
۳
CU ey ern eas
تعریف: اجازه كتبى براى برداخت بدهى
ناشی از تحویل کالا یا خدمت
صدور حواله همان دستور پرداخت است
ات
مقام مسئول > رئيس مؤسسه
صفحه 126:
۳
5-/- نظارت مالى
- كليه مراحل انجام خرج مورك رسيدكى
قرار مى كيرد
- نظارت قبل از خرج (ماده ٠١ قانون محاسبات)
ارت مت جر
صفحه 127:
د_حسابداری دولتی ع
مقام مسئول ذيحساب
ثبت حسابدارى:
مبنای نقدی
ثبت ندارد
صفحه 128:
۳
مبنای تعهدی
اندوخته اعتبار تعهدات احتمالی ۰
اعتبارات مصرف شده saree
oe Sore eS
اسناد هزینه پرداختنی <<
صفحه 129:
۳
re al
Cree ieee) Crewe ا ل lel Aa}
تحقق نيافته است مستلزم كواهى بانكك
مبنى بر انتقال وجه به ذينفع
ee) oe) نكات و
صفحه 130:
د_حسابداری دولتی ع
هه
مبنا نقدی
و سال جاری کوک
aed ee) نا
صفحه 131:
مبنا تعهدی
اسناك هزينه يرداختنى xxx
بانكك يرداخت جارى *«»«»
صفحه 132:
۳
0
مبنا تعهدی
ابلاغ اعتبار مصوب
جارى وت ۱۰
اعتبارات مصوب ۰ ۷۰۰
صفحه 133:
جم حسابدارى دولتى_ ع
ابلاغ اعتبار تخصيصى
اعتبارات مصوب ۰ 1۵۰
اعتبارات تخصیص يافته ۰ 1۵۰
صفحه 134:
حساندا ی ۵
ee er ores
99 ل 1
جارى با خزانه
yor Foes poner
1 eee
3
55
Too
صفحه 135:
جم حسابدارى دولتى_ ع
تامين اعتبار
ا HSL كن
اندوخته اعتبار تعهدات احتمالى ٠١65ه
صفحه 136:
۳
انجام هزینه قطعی
اندوخته اعتبار تعهدات احتمالى ٠5ه
pve Ogre ter BL | 7“
اعتبارات مصرف شده فرك
صفحه 137:
۳
ثبت مالى هزينه انجام شده
هزينه سال جارى a
Se) el ۳۰
de) ا
ا 22
بانككت برداخت وجوه 2
صفحه 138:
بج _حسابدارى دولتى_ 0
مراحل وصول درآمد
-١ بيش بينى درآمد
"- تشخيص درآمد
ol كه
4- انتقال در آمد
صفحه 139:
۳
۱- پیش بینی درآمد
ee TOL re rel oe le
نيس ت(ماده 8" قانون محاسبات)
- لازمه > وجود مجوز قانونى
- تفاوت درآمد و هزينه
صفحه 140:
جم حسابدارى دولتى_ ع
نتيجه تفاوت :
ne eS et reer) ل م
O18 Cd
صفحه 141:
۳
۲- تشخیص ۳۳
مرحله ارزیابی و تعیین درآمد قابل وصول
ثبت حسابداری: با توجه به مبنای مورد عمل
کشور مربوطه
صفحه 142:
۳
فرض اول: مبنا تعهدی
۱
را
مشكوك الوصول
درامد اك
صفحه 143:
حسایدا ی ده لد
پر تب نب نت
- ثبت ندارد
- در برخى كشورها براى جبران كمبود
مالياتهاى دريافتنى سال جارى 2 os
اندوخته مالياتهاى وصول نشده ««»
صفحه 144:
۳
bom كه
ثبت حسابداری: با توجه به مبنای مورد عمل
er OL eee
Xxx ogee 9 F 03 ESL
مالیاتهای در یافتنی سال جاری >«
صفحه 145:
جم حسابدارى دولتى_ ع
فرض دوم: مبنا نقدی
بانک تمر کز وجوه ۰«
درآمد عمومی . ۶«
و یا
صفحه 146:
۳
el) ی
مالیاتهای دریافتی سال جاری ۲*۶
و xxx
ex QOS درامد
صفحه 147:
۳
rrp |e
ثبت حسایداری
درآمدهای عمومی انتقالی ۶«
بانک تمر کز وجوه
<<
صفحه 148:
۳
0 re
مبنا تعهدى تعديل شده
دا
Aes در آمدهای دریافتتی سالجاری
/٠١ ىراجلاس در آمدهاى عمومى
صفحه 149:
حسایدا ی ده لد
1
بانک تمر کز وجوه 2
در آمدهاى عمومى سالجارى 12٠
كل در آمد وصولى 8٠١
Ot 0-6
وصولی در آمدهای تشخیصی ۵۷۰
صفحه 150:
۳
20
بانک تمر کز وجوه eye
OY Syed 5b 95 lau} 99
انتقال وجه به خزانه
در آمد عمومی انتقالی ١٠م
باتك تمركز وجوه ١٠م
صفحه 151:
3 Le re
(9
۱ cee) memes nt a pe
جارى در دسكاههاى دولتى
صفحه 152:
د_حسابداری دولتی_,ع
CES ong mae er eae
واریز در آمد توسط دستگاهها به خزانه -
۱ ee eT We er
دستكاه طبق بر آورد بودجه ونه ميزان
كه
صفحه 153:
۳
تقسيم بندى حسابهاى مستقل دستكاه (دو طبقه كلى)
طبقه اول :
حسابهای مستقل وجوه دولتی
Pa
جارى a لك
وجوه عمرانى
صفحه 154:
۳
طبقه دوم :
حسابهاى مسقل وجوه امانى
ا
الل وجوه سيرده
a) ل"
صفحه 155:
۳
حساب مستقل وجوه جارى
- وجو هی که برای تأمین هزینه های
عمومى 9 مستمر از محل اعتبارات جارى
دريافت و هزينه مى شود
مبناى حسابدارى: در ايران نقدى تعديل
95
كن
صفحه 156:
۳
HU ear elcry
دارائى جارى - بدهى جارى + ا مازاد
دارائى جارى 2 - اندوخته
صفحه 157:
جم حسابدارى دولتى_ ع
ل ين
توضیح: بصورت دو طرفه
ونه
یکطرفه و ساده
صفحه 158:
۳
۱
soel\> بوذجه جارى
۱
A dol» ES colo
ماده ذو
ماذه سه و ...
صفحه 159:
جم حسابدارى دولتى_ ع
ea
۰۰۰/۱ بودجه جاری
۱
صفحه 160:
حسابدارى د
اصلاح اعتبار
اعتبار مصوب Ore
ا نك
TRS es hd
ماده الف برنامه ب
3
صفحه 161:
2
ابلاغ تخصیص اعتبار ٩۰( درصد)
اعتبارات مصوب 3
ey ee) ere er ee
جاری با خزانه بت
بودجه جاری اد
صفحه 162:
۳
دریافت تنخواه گردان حسابداری(ماده ۲۲ ق.م.)
وجهی که خزانه از محل اعتبارات مصوب به
old Shows ۱
بابت هزینههای فروردین
در پایان سال صفر میشود
صفحه 163:
حسایدا ی ده لد
مثال: بت بدا
درخواست وجه 3202002
جارى ase pean
بانكتك يرداخت جارى 32020010
تنخواه گردان حسابداری ۰۰۰/۲۰۰
دم
صفحه 164:
۳
پرداخت تنخواه گردان پرداخت (ماده ۲۷ ق.م.)
وجهی که از محل تنخواه گردان حسابداری از
طرف ذيحساب براى انجام هزينه هاى جزئى
در اختيار واحدها يا مامورين دستكاه قرار
مى كيرد.
صفحه 165:
حسایدا ی ده لد
مثال:
a ارات تخی رن
ِ ee ae er eed
تنخواه كردان برداخت ٠٠١
ب بانكك برداخت جارى ٠٠١
صفحه 166:
حسایدا ی ده لد
درخواست وجه از خزانه (روال عادى)
4
جاری با خزانه ۰۰۰/۸
۱
صفحه 167:
۳
مراحل انجام هزينه با فرض تامين اعتبار و
پرداخت پیش پرداخت ها
ساك
ner 00 0000
00 ا Rea Prey eu
صفحه 168:
حسایدا ی ده لد
يرداخت بيش يرداخت:
ااا 0102
et ا re err
پیش پرداخت سال جاری ۱۰۰
تك يرداخت جارى ٠٠١
صفحه 169:
۳
1
ieee ne ary) |
انجام تعهد صورت مى كيرد.
دو حالت ممكن - -١ تحويل كالا يا خدمت
" - عدم تحويل و واريز نقدى
صفحه 170:
۳
خريد و ارائه كالا:(١- با فرض تامين اعتبار
eres ae
200 elie peeve
۱۰۰ اندوخته پرداختهای غیرقطعی
۵۰۰ اعتبارات مصرف شده
صفحه 171:
۳
هزینه های سال جاری 9.۰
1
بانكك برداخت جارى 2٠٠
صفحه 172:
۳
FAME ل ees
بت بودجه ای ۳
اعتبارات تخصيص بافته Joo
er ned Ted ا BOS
اندوخته پرداختهای غیرقطعی ۱۰۰
۱
صفحه 173:
۳
هزينه هاى سال جارى 0
۰۰ ee EE
بانكك برداخت جارى 65٠٠
صفحه 174:
2
DB rs Fe CN Ee me eee
۱۳ ed)
|
1
۱۰۰ اعتبارات تخصيص بافته
اعتبارات مصرف شده۶۰۰
صفحه 175:
۳
هزينه هاى سال جارى لوال
بيش برداخت سال جارى ٠٠١
ses gd ein wc و
صفحه 176:
حسایدا ی ده لد
2 BI Red ا ا ne
پرداخت( تصمیم خرید به قوت خود باقی است
دی نت
اندوخته تعهدات احتمالى ٠٠١
بانک پرداخت جاری 0
Ves a.
صفحه 177:
۳
ee SLE Raa Me all ed
پرداخت( تصمیم خرید هم لغو Te
eae es el ۱ فا
ل ل كن
0 6
صفحه 178:
۳
بانت پرداخت جاری
۳ Denese 0
صفحه 179:
حسابدارى دود
Re) ل ل ل م
اندوخته تعهدات احتمالى ٠٠١
Oe EO dS Dc dl
علی الحساب سال جاری .۰ ۲۰۰
بانک پرداخت جاری ۲۰۰
صفحه 180:
بج _حسابدارى دولتى_ 0
توضيحات على الحساب (ماده ١4 ق.م.)
برداختى كه به منظوراداى قسمتى از تعهد
خر بت کرت
صفحه 181:
حسابدار ی ده لد
يرداخت حقوق كار كنان
BOOS) a SC pre eral =e Ep)
SSB CRs mere eae
۳- ارائه وجه به بانک به میزان خالص حقوق کار کنان
ا ل 0
5- احتساب به هزينه به ميزان ناخالص حقوق
*- انتقال کسور قانونی به حسابهای ذیربط
صفحه 182:
حسایدا ی ده لد
۱
تامين اعتبار:
اعتبار تخصيص بافته ٠٠١
اندوخته تعهدات احتمالى ٠٠١
ere) ال ا Be
نموده است)
صفحه 183:
۳
۳۲-پرداخت خالص حقوق به حساب کار کنان
بانكك يرداخت حقوق 1١6١
بانكك پرداخت جاری ۱۵۰
صفحه 184:
حسایدا ی ده لد
۳- تایید لیست و احتساب به هزینه قطعی
اندوخته تعهدات احتمالى ٠٠١
Pe
2 0
صفحه 185:
۳
هزینه سالجاری 7
بدهى به ساير سازمانها 6۰
بانک پرداخت حقوق ١٠6١
صفحه 186:
جم حسابدارى دولتى_ ع
واریز کسور قانونی
بدهى به ساير سازمانها 6٠
CS ee oe
صفحه 187:
صفحه 188:
اندوخته تعهدات احد
كد Ie de od Tol ag lad ]|
>
اعتبارات مصرف شده 4
>
صفحه 189:
2 Bra
(9909 9 ا Collar
در دستگاه در مبنای نقدی:
مرحله تشخيص :ثبت حسابدارى ندارد
ولى اكر همجون برخى كشور بخواهيم ثبت
بزنيم
صفحه 190:
۳
۱۰۰ مالیاتهای دربافتنی سالجاری
CS Oper eg ore SOIC IN eee ee
٩۵ ندوخته مالیاتهای وصول نشده |
صفحه 191:
۳
مبلغ ۸۰ واحد پول وصول می شود و
Cea eT meee hi
ee ele deel TO ed Lele cored
Sar
صفحه 192:
۳
بانک تم رکز وجوه ۸۰
اندوخته مالياتهاى دريافتنى م. و. جارى ؟
مالياتهاى دريافتنى سال جارى ١1م
et] ا ا 0 00
۳۳ ۸۰
صفحه 193:
جم حسابدارى دولتى_ ع
Bowe |] ل
CeCe ۱
بانتك تمركز وجوه 8٠١
صفحه 194:
۳
دفاتر كل حسابهاى درامد
ا Sle Jo sb
100
52
در 18
صفحه 195:
۳
SNE eee Nd de Maree Lend
40
مانده
صفحه 196:
۳
ek ede mere ped Sth de ace ied ان
6
صفحه 197:
صفحه 198:
جم حسابدارى دولتى_ ع
yen 5 لك
Ks
صفحه 199:
حسابدارى دول
جا 1 لا
هدف :
تعديلات حساب مستقل وجوه جارى
صفحه 200:
د_حسابداری دولتی ع
اصلاح حسابها
معمولاً بلافاصله يس از يايان سال مالى
/ عنوان حساب بايد اصلاح شود
صفحه 201:
۳
ee) Sum, esti ed 8 (a1)
كليه تنخواه هزينه -١ سه حالت وجود دارد
2*0
UR Pea epee ee]
٠٠٠/٠٠١ اعتبارات مصرف شده
صفحه 202:
جم حسابدارى دولتى_ ع
هزينه سال جارى ٠٠0/1٠٠١
تنخواه گردان پرداخت ۰۰۰/۱۰۰
صفحه 203:
د_حسابداری دولتی_,ع
او بصورت وجه نقد به باتكك واريز شود
ee = ا ey ee ent
۱ ۰
ا ا ل
تنخواه كردان برداخت 2 ٠00/٠١٠١
صفحه 204:
«حسابداری دو لتی ۰
cea مابقى اسناد تحويلى باشد
ex] ۱
year te) eee er ea
ال ee oer phe
صفحه 205:
هزينه سالجارى ٠.0/6١
بانكك برداخت جارى ٠٠٠/5٠
تنخواه كردان پرداخت ۰۰۰/۱۰۰
صفحه 206:
اس
ب) تنخواه گردان حسابداری
ات
۱- تمام آن به صورت وجه نقد در حساب
رو تن است
صفحه 207:
(a ae Bree Sele as
Cut oes
۳
صفحه 208:
حالت اول:
تمام تنخواه كردان حسابدارى به صورت وجه
Reedy et eer) ا ا 2م
صفحه 209:
۰ «حسابداری دو لتی
ea eee peak Ses
cooler و
تنخواه گردان حسابداری ۰۰۰/۲۰۰
(Se ee 00
صفحه 210:
حالت دوم: 00
- تمام تنخواه حسابدارى هزينه (اعم
قطعى با غير قطعى ) شده است
صفحه 211:
- ارسال درخواست بايبايى به ميزان مجموع
هزینههای اسفند و مانده پیش پبرداخت و
على الحساب سالجارى)
تنخواه كردان حسابدارى ٠./7٠٠١
BY) ال ل
صفحه 212:
حالت سوم:
- بخشى از تنخواه بصورت نقد و بخشى از
well 20
eg) Se eee
صفحه 213:
are PUR)
yA Rees) etl ae Smee oe}
٩
صفحه 214:
Ue) SS ee) ol eon eo) Seen
تقاضاى واريز كسور قانونى و قبول آن از
طرف خزانه
٠٠0/1٠١ تنخواه كردان حسابدارى
ا نين ie On Tey
he pa el BT
صفحه 215:
و ل ا ل
Poy eee a epi
درخواست وجه١٠٠/00..
تنخواه كردان حسابدارى ٠٠0/٠٠١
بانكك يرداخت جارى ٠٠0/٠٠١
صفحه 216:
۱
1
بايستى تا يايان فروردين ماه سال بعد
لمأن كك
صفحه 217:
«حسابداری دو لتی ۰
مانده پیش پرداخت سالجاری
BLES] Pee es] are 1
ap
sre eg)
صفحه 218:
صور تحساب دریافت و پرداخت
دریافتی از خزانه ۰۰۰/۹۰۰
كسر مى شود برداختهاى سال مالى:
صفحه 219:
هزینههای سال جاری ۰۰۰/۷۰۰
۱
علی الحساب سالجاری ۰۰۰/9۰
we ۱ للعلا
مانده وجوه مصرف نشده ثءألءة.
صفحه 220:
«حسابداری دولتی
ثبت حسابداری واریز وجه
جاری با خزانه ee ay
درخواست وجه ٠.إلءء..
دریافتی از خزانه ۰۰۰/۱۰۰
بانكك برداخت جارى ٠٠0/٠١٠١
صفحه 221:
د) اصلاح بيش يرداختها و على الحسابها:
a Rael) 50
بيش برداختها زمان تحويل كالا و خدمات
على الحساب زمان تصفيه حساب
به حساب هزینه سالی که پرداخت شده اند
a CE asad
صفحه 222:
درصور تحسابهاى سال جارى درج مى شود
ولى
ا ل ا BO
ش تاتروت
صفحه 223:
«حسابداری دولتی ۲
وتات
Teel rei Ce reser] | eI)
Rene or) الل
آندوخته پرداختهای غیرقطعی ۰۰۰/۲۰۰
اندوخته برداختهاى غير قطعى سنواقى ٠.07٠١
صفحه 224:
۳۷-۱ 3
ثبت مالی:
0
علیالحساب سنواتی ۰۰۰/۱۰۰
ا ا 0 ل
000 FB) eee ee
صفحه 225:
«حسابداری دو لتی ۰
دریافتی از خزانه ۰۰۰/۲۰۰
اندوخته پیش پرداخت و علی الحساب سنواتی ۰۰۰/۲۰۰
صفحه 226:
ه) اصلاح بدهی به سایر سازمانها
- مهلت قانونی یکماه
ل اديه
vices oe a pemecelt
صفحه 227:
«حسابداری دو لتی ۰
نکته:
على القاعده وجهى در حساب بانك نمى ماند
صفحه 228:
ل ا
00
مالیاتهای دریافتنی معوق ۰۰۰/۲۰۰
مالیاتهای دریافتنی سالجاری ۰۰۰/۲۰۰
صفحه 229:
۶ «حسابداری دولنی
۰۰۰/۲۰ اندوخته مالیاتهای دریافتنی م.و. جاری
eR ee ROL RC LL cs oll
Sey ICT eTay ee RNAI Deer RU
..0/16٠١ اندوخته مالياتهاى وصول نشده معوق
صفحه 230:
; موم
حسابداری پیش پرداختهای سنواتی (9۵
0 ۱ اول دوره: ۲
ee) _— ۳
۰/۰ ۰۰
صفحه 231:
على الحساب سنواتى
موه
5 ۳
درخواست وجه سنوا
0
صفحه 232:
حسابداری دول
اندوخته پیش پرداخت و علیالحساب سنواتی
۱۰+
اندوخته پرداختهای غیرقطعی ۳
Peery a ۰
Oe en te) eee ora
صفحه 233:
|
a ded (eal ۱
ثبت بودجه ای:
۱
اعتبار مصرف شده سنواتی ۰ ۰۰۰/6۵
صفحه 234:
«حسابداری دو لتی ۰
ثبت مالی :
See eee SESS
پیش پرداخت سنواتی ۰۰۰/۲۵
علی الحساب سنواتی ۰۰۰/۲۰
صفحه 235:
ere aS رو(
بانكك يرداخت جارى ٠٠٠/16
بيش يرداخت سنواتقى ٠.0/10
صفحه 236:
are PUR)
واریز نقدی وجه پیش پرداخت
CAP ene lee Reo ae enn er Tel
بانک پرداخت جاری ۰۰۰/۱۵
انتقال وجه سنواتى به خزانه
صفحه 237:
«حسابداری دو لتی ۰
اندوخته اعتبار سنواتی ۰۰۰/۱۵
درخواست وجه سنواتی ۰۰۰/۱۵
rere) ل ۳
صفحه 238:
«حسابداری دو لتی ۰
بستن حسابهای سنواتی
ey eer) ا
ea ed cel ewe pois] v1)
ID aad een ey)
صفحه 239:
are PUR)
٠٠٠/50 اندوخته بيش برداخت و على الحساب سنواتى
ل ل لايك
صفحه 240:
۳
داخت سذ
صفحه 241:
صفحه 242:
«حسابداری دولتی
ee) 5) ee) شده سنواتى
صفحه 243:
«حسابداری دولتی
نواتى
اندوخته پ پ و علیالحساب سنوا
5
ا
۳3۳3
Pew an
صفحه 244:
«حسابداری دولتی
هزينه از محل اعتبار سنواتى
صفحه 245:
«حسابداری دولتی
درخواست وجه سنواتى
ere kee
02
صفحه 246:
«حسابداری دولتی
۳
..ء.ل[٠
6-06
«۵
me
صفحه 247:
lol
جلسه نهم
0
0000 Jo
صفحه 248:
حل مسأله نمونه:
مسأله 1-۶ (دو طرفه)
ses وتات ستواتى
۷9۰/۸
صفحه 249:
۰ «حسابداری دو لتی
PL re ed ego ed SNC re ed ol
eon)
علی الحساب a
نك
صفحه 250:
«حسابداری دو لتی ۰
درخواست وجه سنواتی
دض
اندوخته اعتبار سنواتى
992
(با توجه به دو طرفه شدن اضافه شده است)
صفحه 251:
ات و
۱
اعتبارات مصوب
۳9
«۰
صفحه 252:
0 ۰ درصد
RRS oe ere
9 = sees
2520-5 Ske 1۸
عادكح7 خزانه اعتبارات د
iy A ——
صفحه 253:
«حسابداری دو لتی ۰
۳- درخواست تنخواه گردان حسابداری
جاری با خزانه
an
ره
۰
صفحه 254:
«حسابداری دو لتی ۰
eel سا
۱
دان حسايدا
صفحه 255:
ی
Ec ngewe rer] Breed
بت aS ۸
صفحه 256:
ای ده لد
تنخواه كردان يرداخت
ا
بانكك برداخت جار
درون ده
ومع (ae)
صفحه 257:
«حسابداری دو لتی ۰
۵- دریافت وجه از خزانه
جاری با خزانه
۳02۳
«۲۸
صفحه 258:
صفحه 259:
اری ده لز
- پرداخت پیش پرداخت
مت چا
7
6 _أندوخته برداختهاى غير 3
“om
صفحه 260:
ای ده لد
Seo ee
Yor/A
بانک پرداخت جار
ا
9
صفحه 261:
«حسابداری دو لتی ۰
ree een 00
۷) تامین اعتبار اعتبارات ت< يافته
0۳
a) Oe ee eee اندوخته
Cy hah as
ooee
صفحه 262:
«حسابداری دو لتی ۰
eye nee eee ECOG باتك كار كنان
بانک پرداخت جاری
صفحه 263:
are PUR)
بانک پرداخت حقوق
۷۰
صفحه 264:
Ree AR ere =e my pee) Creer An
لی اعتبارات مصرف شده
bo 2
صفحه 265:
بدهی به سایر سازمانها
3232011
صفحه 266:
«حسابداری دولتی
بانک پرداخت حقوق
صفحه 267:
صفحه 268:
«حسابداری دو لتی ۰
هزینه از محل اعتبار سنواتی
۹
۱
صفحه 269:
- واريز نقدى مابقى بيش يرداخت سنواتى
بانک پرداخت جاری_ پیش پرداخت سنواتی
ee
YorlA | +++/8YA
او
صفحه 270:
۰ «حسابداری دو لتی
fet Wel ead
اندوخته يبش برداخت و على الحساب سنواتى
۱ . ۰۰/۱۶
7
صفحه 271:
2
صفحه 272:
صفحه 273:
«حسابداری دولتی ۲
-٩ تسویه علی الحساب سنواتی
اندوخته اعتبار سنوا 3
2
۷۳۰/۱
0/+£0
Fe dene eee) eo
صفحه 274:
«حسابداری دولتی
هزینه از محل اعتبار سنواتی
wh A
0/+£0 ۱۳
6
£0
صفحه 275:
«حسابداری دولتی
-٠١ واريز كسور قانونى
صفحه 276:
ee
۵۰/۸ ۲۸
"۰.۰ ۷۱
صفحه 277:
«حسابداری دولتی
۱
۱ امین اعتبار مابقی هزینهها
اندوخته تعهدات احتمالی
Pe Wh ad RSS os os
Ay ۵۵
صفحه 278:
a TATA
صفحه 279:
«حسابداری دولتی
HIE pe ee ey اللي
صفحه 280:
1
ی
701
صفحه 281:
صفحه 282:
۱
زينهدهاى سالجارى
Ae ot on
Eevee)
صفحه 283:
صفحه 284:
پیش پرداخت سالجاری
MIS
Yo
۱
صفحه 285:
صفحه 286:
«حسابداری دو لتی ۰
۳- پایپا نمودن هزینههای اسفندماه
تنخواه كردان حسابدارى در ی از خزانه
صفحه 287:
ات
اصلاحات:
۱- اصلاح تنخواه گردان پرداخت
mr Mr es ero nee er eu)
۲- اصلاح و ب رکشت مابقی تنخواه گردان
حسابداری
صفحه 288:
«حسابداری دولتی
جارى با خزانه در خواست وجه
صفحه 289:
«حسابداری دولتی
Sl od Sel MES ee eM aed
صفحه 290:
«حسابداری دولتی
'- اصلاح بيش يرداخت سالجارى
صفحه 291:
«حسابداری دو لتی ۰
پیش پوداخت سنواتی
2.۱۱
صفحه 292:
«حسابداری دو لتی ۰
ی و Re
۰۰۱/۱
صفحه 293:
«حسابداری دولتی
ا 2
۰.۱
صفحه 294:
صفحه 295:
ما بقی اصلاحات:
ok Pe) ead] ل ا ا ل
"- بدهى سالجارى نداريم
صفحه 296:
بستن حسابهاى موقت
-١ كليه حسابهاى بودجداى با مانده
بستانكارء بدهكار مى شوند.
صفحه 297:
صفحه 298:
Sohne
aA’
eA)
صفحه 299:
صفحه 300:
0
50
| ree ۱
1 بت a
mary 3
١ دد.
با ماذ
Ow
بدهکار»
صفحه 301:
صفحه 302:
صفحه 303:
«حسابداری دولتی
"'- بستن حسابهاى بودجداى سنواتى
صفحه 304:
«حسابداری دولتی
درخواست وجه سنواتى
Yor/) 07
Tee
2-9۸
صفحه 305:
are PUR)
آندوخته پیش پرداخت و
by Peer) re |
ع ات
۳99
و30
صفحه 306:
«حسابداری دولتی
هزینه از محل اعتبار سنواتی
صفحه 307:
oe al ل رت
ز خزانههزینه سالجاری
صفحه 308:
«حسابداری دو لتی ۰
4- بستن حسابهاى دائم
اندوخته بيش يرداخت
ع ی بارعا ای
۳ ۱9۰۰
۳
صفحه 309:
صفحه 310:
۳
تراز مانده حسابهای دفتر کل در پایان اسفند
ماه
صفحه 311:
عنوان حساب
بودجه جاری
جاری با خزانه
درخواست وجه
اعتبارات مصوب
درخواست وجه سنواتى
ee 0
اندوخته اعتبار سنواتى
ر
بدهكار
000/120
000/35
000/845/1
000/315
o
بستانکار
000/120
(۱
"1
000/315
صفحه 312:
عنوان حساب
تنخواه گردان حسابداری
دريافتى از خزانه
بانكك برداخت
هزينه سال جارى
علیالحساب سالجاری
پیش پرداخت سالجاری
بدهکار
000/65
000/500/
1
000/170
(۱2۱/۸۵
بستانکار
000/150
000/695
/1
صفحه 313:
عنوان حساب
پیش پرداخت سنواتی
علی الحساب سنواتی
ات ee) سنواتى
هزینه از محل اعتبار سنواتی
جمع
ر
بدهکار
00/۳955
۵(
000/100
000/480/
۳1
o
بستانکار
000/315
000/480
۳4
صفحه 314:
«حسابداری دو لتی ۰
-١ درخواست يابياى ٠٠٠/17١ ريال كه يس
a ee Oe) از کسر
BAY Oey ee BO ee) PM aed
صفحه 315:
«حسابداری دو لتی ۰
حل: ۱<
تنخواه كردان حسابدارى ٠٠٠/1170
بدهى به سايرسازمانها ۰۰۰/۵
دريافتى از خزانه es ره
صفحه 316:
«حسابداری دو لتی ۰
واریز نقدی مابقی تنخواه
جارى با خزانه ٠٠0/90
در خواست وجه +++/¥O
صفحه 317:
are PUR)
له ed
۰۰۰/۲۵ بانک پرداخت جاری
صفحه 318:
۰ «حسابداری دو لتی
er Se CO eS) eal
محاسبه:
مانده اندوخته ب.ب سنواتى ٠٠/716
Mat ace! ریت(
على الحساب و هزينه سنواتى ( ٠٠١/٠١٠١ +)
مانده واریز نقدی ٠.٠6
صفحه 319:
«حسابداری دولتی
ثبت:
ال ل ل
باتكك برداخت جارى ٠.00/16
اندوخته اعتبار سنواتى ٠٠٠/16
درخواست وجه سنواقى ٠.00/10
صفحه 320:
ا رت
۳- وجوه مصرف نشده
محاسبه:
Sey CAM UR as eee US
مجموع برداختهاى سالجارى
(هزینه + پیش پرداخت+ (۰۰۰/۸۰۰/۱)
علی الحساب سالجاری) ۰۰۰/۲۵
صفحه 321:
اس
=
جاری با خزانه ۰۰۰/۲۵
درخواست وجه ۰۰۰/۲۵
0000
YES Ors eet 00
صفحه 322:
«حسابداری دولتی
fe) ree ree ee a era
سالجاری
علیالحساب سنواتی ۰ ۰۰۰/۱۷۰
پیشپرداخت سنواتی ۰۰۰/۱۳۰
ا 006
پیش پرداخت سالجاری ۰۰۰/۱۳۰
صفحه 323:
are PUR)
pee 7 eter) 2) ea
Py eee ee ee BT
اندوخته بيبش يرداخت و0. ٠.01"
علی الحساب سنواتی
صفحه 324:
«حسابداری دولتی ۲
0
اعتبار تخصيص بافته ٠.١". ٠#
اندوخته اعتبار سنواتی ۰۰۰/۳۰۰
درخواست وجه سنواتی ۰۰۰/۳۰۰
00 as در وجه
(er eared etl ren) eae)
صفحه 325:
اس
0
اعتبار مصوب 2 ..0/17١
B | revd| ا Sey SAIC
بودجه جاری woe lle
جارى با خزانه مم٠٠
درخواست وجه ۷ مه«
صفحه 326:
-١0 بستن حسابهاى موقت
0 BS
reek aA] هزینه سالجاری
صفحه 327:
|
1
و علی الحساب سنواتی
ا ۰«
اندوخته اعتبار سنواتى* ٠٠0/٠٠١
درخواست وجه سنواتی 2000
(* حساب اعتبار مصرف شده سنواتى)
صفحه 328:
«حسابداری دو لتی ۰
بستن حسابهای دائم
ات ل لله
علیالحساب سنواتی
اندوخته 20 سنواتى 320-000
سا 4
صفحه 329:
0
0
\
a Ce LL verde Ct eared ele)
۰۰۰/۲۱۵ ۰ پیش پرداخت سنواتی
۰۰۰/۲۸۵ ۰ علیالحساب سنواتی