علوم انسانی و علوم اجتماعی حسابداری

حسابداری صنعتی ۱ ( کلیات، مفاهیم و طبقه بندی هزینه ها )

Fasl_1_hesabdari_sanati_1_koliyat_mafahim_tabaghebandi_hazineha

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حسابداری صنعتی ۱ ( کلیات، مفاهیم و طبقه بندی هزینه ها )”

حسابداری صنعتی ۱ ( کلیات، مفاهیم و طبقه بندی هزینه ها )

اسلاید 1: 1حسابداری صنعتی 1علی فرحناکاستاد:بهمن 1393وبلاگ کاندید مدیریتhttp://afarahnak.blogfa.comتهیه اسلاید:

اسلاید 2: 2فهرست

اسلاید 3: 3فصل اول کلیات ، مفاهیم و طبقه بندی هزینه ها

اسلاید 4: 4تعریف حسابداري صنعتی به شاخه ای از حسابداری اطلاق می شود که وظیفه آن شناخت ، جمع آوری ، پردازش و گزارشگری اطلاعات مربوط به عوامل بهای تمام شده و محاسبه بهای تمام شده محصولات و خدمات و همچنین ارائه روش های تقلیل بهای تمام شده تولید از طریق تجزیه و تحلیل گزارش ها می باشد .

اسلاید 5: 5نقش وماهیت حسابداري صنعتیبه عنوان بازوی مدیریت جهت : برنامه ریزی تصمیم گیری کنترل عوامل بهای تمام شده تلقی می گردد .

اسلاید 6: 6وظایف حسابداري صنعتی ارائه اطلاعات به مدیران برای کمک به : برنامه ریزی ( تولید ، خرید ، فروش و ..... )کنترل هزینه ، مراکز هزینه و .... تصمیم گیری های مدیریت در مورد راهبردها و مسائل اجرایی شرکت تعیین بهای تمام شده کالاها یا خدمات جهت ارائه در صورت های مالی

اسلاید 7: 7 اهداف سیستم حسابداري گزارش به مدیریت در مورد وقایع روزمره گزارش به مدیریت در تصمیمات بلند مدت گزارشگری خارجی (برون سازمانی ) اهداف شماره 1 و 2 بوسیله حسابداری مدیریت تامین می شود هدف شماره 3 بوسیله حسابداری مالی تامین می شود اهداف شماره 1 و2 و تا حدودی هدف شماره 3 بوسیله حسابداری صنعتی دنبال می شود .

اسلاید 8: 8اهداف حسابداري صنعتی

اسلاید 9: 9مقایسه حسابداری صنعتی با حسابداری مالیحسابداری صنعتی حسابداری مالی ارائه اطلاعات به استفاده کنندگان درون سازمانیارائه اطلاعات به استفاده کنندگان برون سازمانیبستگی به نیاز مدیریت داردگزارش ها محدود به صورت های مالی اساسی است استاندارد خاصی وجود ندارد رعایت استاندارد های حسابداری گزارش ها می تواند روزانه ، هفتگی ، ماهانه باشدگزارش ها عمدتا مربوط به یک سال است می تواند علاوه بر ریال برحسب وزن ، حجم و.. باشدواحد اندازه گیری گزارش ها ریالی استبیشتر بر قیمت روز و قیمت های آتی تاکید دارد گزارش ها بر حسب بهای تمام شده تاریخی استگزارش ها عمدتا آینده نگر هستند . گزارش ها عمدتا گذشته نما هستند گزارش ها عمدتا جزئی نگر هستند گزارش ها عمدتا کلی نگر هستند

اسلاید 10: 10ارتباط حسابداری صنعتی با حسابداری مدیریت و مالی دیدگاه اول :حسابداری صنعتی همان حسابداری مدیریت است دیدگاه دوم : حسابداری مدیریت + آن بخش از حسابداری مالی که به محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته و ارزشیابی موجودی های پایان دوره می پردازد .

اسلاید 11: 11تعریف واژه ها و اصطلاحات در حسابداری صنعتی بهای تمام شده : منابع صرف شده در جهت کسب منبع یا منابع دیگر هزینه : از دست دادن منابع در جهت کسب منفعت ( درآمد ) که منافع کسب شده کاملا منقضی شده اند – هزینه ها منافع آتی ندارند و بر اساس اصل شناخت بلادرنگ ، در همان دوره ای که تحمل می شوند به سود و زیان منظور می شوند . هزینه مطالبات مشکوک الوصول زیان : از دست رفتن منابع بدون کسب هر گونه منفعت . ضایعات غیرعادی

اسلاید 12: 12مقایسه بهای تمام شده و هزینه هزینهبهای تمام شده دارای منافع آتی نیستدارای منافع آتی است هدفدار است هدفدار است

اسلاید 13: 13مقایسه هزینه و زیانزیانهزینهمنافعی را در گذشته ایجاد نکرده است منافعی را در گذشته ایجاد کرده است غیر ارادی و ناخواسته است ارادی و هدفدار است قابلیت کنترل چندانی نداردقابل کنترل استتلخ و ناخوشایند است ناخوشایند است

اسلاید 14: 14هزینه یابیفرایند تعیین بهای تمام شده کالا و یا خدمات می باشد حسابداری صنعتی عمدتا بر هزینه یابی تاکید دارد .

اسلاید 15: 15 موضوع هزینه یابیچیزی که در هزینه یابی به دنبال تعیین بهای تمام شده آن هستیم ، اصطلاحا موضوع هزینه یابی نام دارد . موضوع هزینه یابی ممکن است یک پروژه ، یک فعالیت ، یک محصول و امثال آن باشد . در حسابداری صنعتی موسسات تولیدی موضوع هزینه یابی ، محصول یا کالاست . در حسابداری سنجش مسئولیت ، موضوع هزینه یابی معمولا یک واحد ، بخش یا دپارتمان است .

اسلاید 16: 16 موضوع هزینه یابی

اسلاید 17: 17عامل هزینه (شاخص فعالیت) عاملی که باعث تغییر در بهای تمام شده می شود : مانند تعداد محصول ، ساعت کار مستقیم ، تعداد پرسنل در موسسات تولیدی معمولا تعداد محصول و یا ساعت کار به عنوان عامل هزینه در نظر گرفته می شود .

اسلاید 18: 18مرکز هزینه جایی است که مسئول کنترل هزینه های مربوط به خود می باشد . مانند دایره مونتاژ ، دایره رنگ کاری و .... مدیر هر قسمت یا بخش ، مسئول هزینه های مربوط به آن بخش است .

اسلاید 19: 19انباشت و تخصیص هزینه در هر سیستم حسابداری صنعتی بطور معمول دو مرحله وجود دارد : انباشت هزینه – هزینه ها جمع آوری و تعیین می گردد تخصیص هزینه – هزینه های انباشته شده به موضوع هزینه یابی اختصاص داده می شود . تخصیص هزینه ممکن است از طریق رهگیری هزینه و یا تسهیم هزینه صورت گیرد .

اسلاید 20: 20طبقه بندی هزینه ها ماهیت هزینه عملکرد مدیریتدوره های انتفاع از هزینه رفتار هزینه ارتباط با محصول دیدگاه کنترلی

اسلاید 21: 21طبقه بندی هزینه ها بر اساس ماهیت هزینه1 ) هزینه محصول : هزینه هایی است که بهای تمام شده تولید را تشکیل می دهد اینکه بهای تمام شده محصول را چه هزینه هایی تشکیل می دهد بستگی به هدف هزینه یابی دارد . محصول از ابتدا تا انتها یک زنجیره را طی می دهد که زنجیره ارزش نامیده می شود .هدف هزینه یابی قیمت گذاری باشد : کل زنجیره هزینه محصول است هدف هزینه یابی مقاصد مالیاتی باشد : سه عامل اول زنجیره هزینه محصول است هدف هزینه یابی گزارشگری مالی باشد : هزینه تولید هزینه محصول است 2 ) هزینه دوره : برخلاف هزینه های محصول از نوع بهای تمام شده نیستند بلکه عمدتا هزینه هستند و منافع آتی ندارند و شامل هزینه های عمومی و اداری و فروش می شوند .خدمات پس از فروشتوزیع و فروش بازاریابیتولیدطراحیتحقیق و توسعه

اسلاید 22: 22طبقه بندی هزینه ها بر اساس عملکرد مدیریت هزینه های تولید هزینه های عمومی و اداری هزینه های توزیع و فروش

اسلاید 23: 23طبقه بندی هزینه ها بر اساس دوره های انتفاع از هزینه هزینه های جاری : هزینه هایی هستند که منافع آنها فقط به یک دوره مربوط می شود : هزینه های عمومی ، اداری و فروش هزینه های سرمایه ای : هزینه هایی هستند که دارای منافع آتی هستند مانند : دارایی های ثابت هزینه های جاری از نوع هزینه هستند و هزینه های سرمایه ای از نوع بهای تمام شده .

اسلاید 24: 24طبقه بندی هزینه ها بر اساس رفتار هزینهرفتار هزینه : عکس العمل هزینه ها نسبت به تغییرات عامل هزینه است هزینه های متغیر: هزینه هایی هستند که مبلغ کل آنها در اثر تغییرات عامل هزینه تغییر می کند ، ولی نرخ آنها برای هر واحد از عامل هزینه ، ثابت است . هزینه متغیر کل و هزینه متغیر هر واحد در نمودار های ذیل نشان داده شده است :

اسلاید 25: 25طبقه بندی هزینه ها بر اساس رفتار هزینههزینه های ثابت : هزینه هایی هستند که مبلغ کل آنها در یک دامنه مربوط ، در اثر تغییرات عامل هزینه تغییر نمی کند ، ولی نرخ آن برای هر واحد از عامل هزینه ، متغیر است . دامنه مربوط : عبارت است از حد فاصل بین حداقل و حداکثر عامل هزینه که در آن مبلغ کل هزینه ثابت تغییر نمی کند . هزینه ثابت کل و هزینه ثابت هر واحد در نمودار های ذیل نشان داده شده است :

اسلاید 26: 26طبقه بندی هزینه ها بر اساس رفتار هزینههزینه های نیمه متغیر: هزینه هایی هستند که بخشی از آنها ثابت و بخش دیگری از آنها متغیر است . مثل هزینه آب ، برق و تلفن که بخش ثابت آن همان آبونمان و بخش متغیر آن تابع میزان مصرف است به هزینه های نیمه متغیر اصطلاحا هزینه مخلوط یا مختلط نیز می گویند هزینه نیمه متغیر کل و هزینه نیمه متغیر هر واحد در نمودار های ذیل نشان داده شده است :

اسلاید 27: 27طبقه بندی هزینه ها بر اساس ارتباط با محصول هزینه های مستقیم : هزینه هایی هستند که رهگیری یا ردیابی آنها از نظر اقتصادی ، عملی باشد . از نظر اقتصادی ، عملی باشد یعنی : فزونی منافع بر مخارج موضوع دارای اهمیت نسبی باشد موضوع مربوط باشد – یعنی بطور بالقوه در تصمیم گیری موثر باشد . هزینه های غیر مستقیم: هزینه هایی هستند که رهگیری یا ردیابی آنها از نظر اقتصادی ، عملی نیست و تخصیص آنها از طریق تسهیم صورت می گیرد . مثل هزینه برق مصرفی ، هزینه حقوق سرپرست کارگاه ، هزینه مواد کمکی ، هزینه اجاره کارگاه و هزینه استهلاک ماشین آلات در کارگاه تولید صندلی چوبی

اسلاید 28: 28طبقه بندی هزینه ها با توجه به زمان وقوع آنها

اسلاید 29: 29طبقه بندی هزینه ها با توجه به منظور نمودن آنها در صورت های مالی

اسلاید 30: 30طبقه بندی هزینه ها با توجه به ارزیابی عملکرد و تصمیم گیری های مختلف

اسلاید 31: 31طبقه بندی هزینه ها با توجه به ارزیابی عملکرد و تصمیم گیری های مختلف

اسلاید 32: 32عوامل بهای تمام شده

اسلاید 33: 33عوامل بهای تمام شده

اسلاید 34: 34بهای اولیه و بهای تبدیل

اسلاید 35: 35بهای اولیه و بهای تبدیل

اسلاید 36: 36بهای اولیه و بهای تبدیل

اسلاید 37: 37بهای اولیه و بهای تبدیل

اسلاید 38: 38بهای اولیه و بهای تبدیل

اسلاید 39: 39حسابداری سنجش مسئولیتیکی از مقاصد حسابداری صنعتی ، کمک به مدیران در کنترل هزینه هاست . دربرخی مواقع این کنترل از طریق رهگیری هزینه ها به دوایری که هزینه های مورد نظر در آن واقع شده است تسهیل می شود . این رهگیری هزینه به دوایر را حسابداری سنجش مسئولیت می نامند . در حسابداری سنجش مسئولیت تاکید زیادی بر تفکیک هزینه های قابل کنترل و غیر قابل کنترل می شود .

اسلاید 40: 40اصل مدیریت بر پایه استثنادر مدیریت بر پایه استثنا اقلامی مورد توجه قرار می گیرند که نسبت به بودجه ، دارای انحراف با اهمیت باشند و اقلامی که با میزان مورد انتظار برابر یا به آن نزدیک باشند ، کمتر مورد توجه قرار می گیرند .

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید