علوم انسانی و علوم اجتماعی حسابداری

حسابداری مالیات بر ارزش افزوده

hesabdarie_maliat_bar_arzeshe_afzoode

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حسابداری مالیات بر ارزش افزوده”

حسابداری مالیات بر ارزش افزوده

اسلاید 1: عنوان دوره: حسابداری مالیات بر ارزش افزودهمدرس :دكتر محمدجواد نائیجیتابستان 1389

اسلاید 2: تعریف ماليات به مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره برداری از امکانات و منابع یک کشور موظفند آنرا پرداخت نمایند تا توانائی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود. مالیات در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت و یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد؛ زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سود‌ها را دولت فراهم ساخته‌است.

اسلاید 3: اهمیت مالياتدستگاه مالياتي دولتها، اولي‌ترين شریك سود مؤسسات تلقي مي‌شود كه حتي قبل از تقسيم سود بين شركاء موسسه، سهم خود را مطالبه و دريافت مي‌كند. در كشورهاي پيشرفته صنعتي به اندازه‌اي حياتي و حائز اهميت و حساسيت است كه كارفرمايان،‌ به دانش مالياتي مسئولان مالي خود اكتفاء و اتكاء نكرده، و از خدمات تخصصي «حسابداران رسمي» و «مشاوران مالياتي مجرب»، در كنار كادر مالي سازمان خود، بهره‌گيري مي‌كنند.

اسلاید 4: انواع ماليات1- مالياتهاي مستقيم الف) ماليات بر دارايي: مانند: 1. ماليات بر ارث؛ 2. حق تمبر. ب) ماليات بر درآمد: مانند: 1. ماليات بردرآمد املاك؛ 2. ماليات بردرآمد حقوق؛ 3. ماليات بردرآمد مشاغل؛ 4. ماليات بردرآمد اشخاص حقوقي؛ 5. ماليات بردرآمد اتفاقي.

اسلاید 5: انواع ماليات1- مالياتهاي غیرمستقيم الف) ماليات بر واردات: مانند 1. حقوق گمركي؛ 2. سود بازرگاني؛ 3. ماليات بر واردات اتومبيل. ب) ماليات بر مصرف و فروش: مانند: 1. ماليات نوشابه‌هاي غيرالكلي؛ 2. ماليات بر فروش سيگار؛ 3. ماليات اتومبيل؛ 4. ماليات بر فرآورده‌هاي نفتي؛ 5. ماليات توليد الكل طبي و صنعتي؛ 6. ماليات نقل و انتقال اتومبيل؛ 7. ماليات حق اشتراك تلفنهاي خودكار و خدمات مخابرات بين المللي؛ 8. ماليات نوار ضبط صوت و تصوير؛ 9. ماليات فروش خاويار.

اسلاید 6: انواع مالياتپایه های اخذ مالیاتمستقیمغیر مستقیممالیات بر ارزش افزودهمصرفدرآمدثروتروشهای اخذ مالیات

اسلاید 7: قانون تجمیع عوارضدر این قانون طبق استانداردهای علمی موجود در جهان، طبقه‌بندی‌های مختلفی از کالاها و خدمات وجود دارد که در یکی از این طبقه‌بندی‌ها، کالاها براساس هدف استفاده از کالاها به کالاهای مصرفی نهایی و واسطه‌ای تقسیم می‌شوند.در واقع در قانون تجمیع عوارض، نوع استفاده از کالاست که نهایی بودن یا واسطه‌ای بودن آن را مشخص می‌کند بنابراین چنان‌چه مثلا کالایی توسط خانوار و برای مصرف نهایی خریداری شود، کالایی نهایی است؛ اما چنانچه همان کالا توسط یک شرکت و به عنوان نهاده تولید خریداری شود، کالای واسطه‌ای خواهد بود.

اسلاید 8: مشکلات قانون تجمیع عوارضتعیین مرز دقیق کالاهای واسطه‌ای و نهایی تا حدودی مشکل است.در حال حاضر حدود 96 درصد واحدهای تولیدی کشور به علت نبود یک رابطه اجرایی شفاف، امکان گرفتن مالیات و تجمیع عوارض را از خریداران ندارند. از سوی دیگر بیش از 75 درصد سود تولیدکنندگان شناخته شده و مطرح نیز بابت سه درصد تجمیع اختصاص می‌یابد که به ضرر تولیدکنندگان است و آنها را به سمت کتمان درآمد سوق داده است.در بسیاری از کشورهای جهان، تجمیع عوارض بر کالاهای مضر بسته می شود تا مصرف آن ها در جامعه کاهش یابد.

اسلاید 9: مالیات بر ارزش افزوده چیست؟مالیات بر ارزش افزوده یک نوع مالیات بر فروش چند مرحله اى است که خرید کالاها و خدمات واسطه اى را از پرداخت مالیات معاف مى کند. در واقع یک اعتبار مالیاتى براى خریدهاى واسطه اى بنگاههاى اقتصادى در نظر گرفته مى شود که باعث از بین رفتن پدیده مالیات بندى مضاعف مى شود؛ بنابراین عوامل اقتصادى براى هر ارزش ایجادشده فقط یک بار مالیات مى پردازند.

اسلاید 10: مالیات بر ارزش افزوده چیست؟مالیات بر ارزش افزوده هم اکنون در بیش از140 کشور جهان اجرا مى شود. این مالیات در واقع نوعى مالیات بر فروش کالا و خدمات چند مرحله اى است که طى مراحل زنجیره واردات تولید، توزیع، مصرف با نرخ مالیات ثابت (غیر تصاعدى) اعمال مى شود و در نهایت مصرف کنندگان نهایى، تنها پرداخت کننده واقعى آن هستند .

اسلاید 11: طراحی و معرفی اولیه1918- فون زیمنس: طرح ریزی و معرفی به دولت آلمان جهت فائق آمدن به مسائل مالی پس از جنگ1931- آدامز- معرفی به منظور استفاده درآمریکا

اسلاید 12: طراحی و معرفی اولیهاولین سابقه پیاده سازی در جهان: فرانسه در 1948 سپس ساحل عاج، برزیل، دانمارک، آلمان، اروگوئه، سوئد و هلند در دهه 1960 میلادی؛اولین سابقه پیاده سازی در آسیا: کره جنوبی با همکاری صندوق بین المللی پول در اوائل دهه 1970 میلادی، سپس کشورهای اندونزی، ترکیه و تایوان؛

اسلاید 13: روشهاى اجراى مالیات بر ارزش افزودهدر حال حاضر متداول ترین ابزارهای اجراى سیستم مالیات بر ارزش افزوده عبارتند از:روش اعتبارى یا فاکتورنویسى: تعیین بدهى مالیاتى از طریق به کارگیرى نرخ ثابت مالیات روى کل فاکتورهاى فروش و کسر مقدار مالیات پرداختى بابت خریدهاى واسطه اى. روش تفریحى: کسر خریدهاى بنگاه تجارى از فروش و اعمال نرخ مالیاتى بر مقدار خالص.

اسلاید 14: سابقه مالیات بر ارزش افزوده در ایران تاریخچه استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده در ایران1366 : لایحه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس رفت و در شور اول تصویب و در شور دوم هم 6 ماده آن تصویب شد ، اما به دلیل سیاست تثبیت قیمتها ، به دولت مسترد گردید. 1370 : بررسی گسترده کارشناسان داخلی و بین المللی ، اجرای نظام مالیات بر ارزش افزوده را به عنوان یکی از راهکارهای اصلی افزایش کارائی نظام مالیاتی پیش روی دولت قرار داد . 1376 : انجام مطالعات علمی بر روی استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده توسط معاونت وقت درآمدهای مالیاتی وزارت دارائی مجددا آغاز گردید . 1379 : تاسیس دفتر مستقل طرح مالیات بر ارزش افزوده در سازمان امور مالیاتی کشور .

اسلاید 15: سابقه مالیات بر ارزش افزوده در ایران تاریخچه استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده در ایران1380 : ارائه پیش نویس جدید لایحه مالیات بر ارزش افزوده توسط وزارت امور اقتصادی و دارائی ( معاونت وقت درآمدهای مالیاتی ) به هیأت وزیران .مهر 1381 : تقدیم لایحه مالیات بر ارزش افزوده پس از تصویب در هیئت وزیران به مجلس شورای اسلامی .بهمن 1381: اجرای برنامه توسعه مطالعات توجیهی و تطبیقی با هدف فراهم آوردن مقدمات لازم جهت اجرای نظام بر ارزش افزوده در دستور کار سازمان امور مالیاتی .

اسلاید 16: سابقه مالیات بر ارزش افزوده در ایران تاریخچه استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده در ایرانآذر 1383 : تصویب استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده به عنوان بخشی از سیاستهای کلان نظام در بخش مالی توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام . فروردین 1384 : تصویب کلیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی . دی 1384: بررسی جزئیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده توسط کمیسیونهای اصلی و فرعی در شور دوم .

اسلاید 17: سابقه مالیات بر ارزش افزوده در ایران تاریخچه استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده در ایرانتیر 1385: مجلس شورای اسلامی بر اساس اصل 85 قانون اساسی، تصویب اجرای آزمایشی مالیات برارزش افزوده را به کمیسیون امور اقتصادی تفویض نمود . شهریور1385- مهر1386: مواد لایحه مالیات بر ارزش افزوده در اجرای اصل 85 قانون اساسی به تصویب کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی رسید . بهمن1385: تغییر نام دفتر طرح مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور به ”دفتر طرح استقرار نظام مالیات برارزش افزوده“ همراه با بازنگری در ماموریتها، اهداف، سازماندهی و عملکرد و همچنین گسترشفعالیتهای مرتبط

اسلاید 18: سابقه مالیات بر ارزش افزوده در ایران تاریخچه استقرار نظام مالیات بر ارزش افزوده در ایرانبهمن 1386: مدت اجرای آزمایشی لایحه مالیات برارزش افزوده(5سال)، بر اساس اصل 85 قانون اساسی ، به تصویب صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسید .اسفند 1386- اردیبهشت 1387: رفع ایرادات شورای نگهبان به لایحه مالیات برارزش افزوده در دو نوبت . خرداد 1387: لایحه مالیات برارزش افزوده به تائید نهائی شورای نگهبان رسید و به عنوان قانون ابلاغ گردید .

اسلاید 19: ابلاغ نامه قانون مالیات بر ارزش افزودهشماره16273/95 19/3/1387جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژادریاست محترم جمهوری اسلامی ایران عطف به نامه شماره 36300/23783 مورخ 28/7/1381 در اجراء اصل یکصد و بیست و سوم (123) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب جلسه مورخ 17/2/1387 کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطابق اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که با عنوان لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم گردیده بود پس از موافقت مجلس با اجراء آزمایشی آن به مدت پنج سال در جلسه علنی مورخ 9/11/1386 و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌گردد.رئیس مجلس شورای اسلامی ـ علی لاریجانی

اسلاید 20: نتایج و ویژگی های مالیات بر ارزش افزودهمزایا و نتایج استقرار نظام مالیات بر ارزش افزودهشفاف سازی تدریجی مبادلات اقتصادی به دلیل ویژگی خود کنترلی این مالیات و قابلیت ردیابی معاملات در زنجیره های واردات / تولید / توزیع / صادرات ؛تشویق صادرات و حمایت از سرمایه گذاری و تولید ؛ اخذ مالیات بیشتر از آن دسته از افراد جامعه که کالاها و خدمات لوکس و غیر ضروری بیشتری را مصرف می نمایند ؛ افزایش مستقیم و غیر مستقیم میزان درآمدهای مالیاتی و نسبت آن از کل درآمدهای جاری دولت ؛ جلوگیری از اخذ مالیات مضاعف بر مصرف محصول (یا خدمت) نهایی .

اسلاید 21: نتایج و ویژگی های مالیات بر ارزش افزودهویژگی های قانون مالیات بر ارزش افزودهحذف مالیاتها و عوارض موضوع قانون موسوم به تجمیع عوارض ؛مالیات بر ارزش افزوده از نوع مصرفی ؛ فصلی بودن دوره های مالیاتی با امکان کاهش دوره برای مودیان خاص (3ماهه) ؛ تک نرخی (با نرخ پائین 3% = 5/1% مالیات + 5/1 % عوارض) ؛ نرخ ویژه و بالاتر برای دخانیات (15%) و انواع سوخت (30% - 5%) گستردگی معافیتها (با پوشش حدود 50% سبد کالاهای مصرفی خانوار و بیش از 70% سبد کالاهای مصرفی خانوار در پائین ترین دهک درآمدی)؛

اسلاید 22: نتایج و ویژگی های مالیات بر ارزش افزودهویژگی های قانون مالیات بر ارزش افزودهاعمال نرخ صفر برای حمایت از صادرات ؛نرخ یکنواخت جرائم تأخیر برای سازمان امور مالیاتی (در مورد استرداد) و مودیان (ماهیانه 2%) ؛امکان بهره برداری از خدمات حسابداران رسمی توسط سازمان امور مالیاتی و بنگاههای اقتصادی ؛ حمایت از تولید کننده داخلی ـ از آنجا که واردات کالاها علاوه بر ارزش و حقوق گمرکی مشمول این مالیات نیز خواهد بود .

اسلاید 23: نتایج و ویژگی های مالیات بر ارزش افزودهویژگی های قانون مالیات بر ارزش افزودهنرخ های مالیات و عوارض کالاها و خدمات مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده نرخ مالیات و عوارض برای کالاها و خدمات به شرح زیر می باشد : شرح مالیات عوارضانواع سیگار و محصولات دخانی 12% 3%انواع بنزین و سوخت هواپیما 20% 10%نفت سفید و نفت گاز 5/1% 10%نفت کوره 5/1% 5%سایر کالاها و خدمات غیر معاف 5/1% 5/1%1ـ عوارض بر اساس فصل های اول تا هفتم قانون ، در نظر گرفته شده است و شامل حقوق وروردی (فصل هشتم) و سایر مالیات ها و عوارض (فصل نهم) نمی باشد .

اسلاید 24: کلیات و تعاریف مالیات بر ارزش افزودهدر فصل اول، تحت عنوان کلیات و تعاریف، به 11 ماده و 2 تبصره اشاره شده است.

اسلاید 25:   ماده1ـ عرضه كالاها و ارائه خدمات در ايران و همچنين واردات و صادرات آنها مشمول مقررات اين قانون مي‌باشد.ماده2ـ منظور از ماليات در اين قانون به استثناء موارد مندرج در فصول هشتم و نهم، ماليات بر ارزش افزوده مي‌باشد. ماده3ـ ارزش افزوده در اين قانون، تفاوت بين ارزش كالاها و خدمات عرضه شده با ارزش كالاها و خدمات خريداري يا تحصيل شده در يك دوره معين مي‌باشد.کلیات و تعاریف مالیات بر ارزش افزوده

اسلاید 26: ماده4ـ عرضه كالا در اين قانون، انتقال كالا از طريق هر نوع معامله است. تبصره ـ كالاهاي موضوع اين قانون كه توسط مؤدي خريداري، تحصيل يا توليد مي‌شود در صورتي كه براي استفاده شغلي به عنوان دارايي در دفاتر ثبت گردد يا براي مصارف شخصي برداشته شود، عرضه كالا به خود محسوب و مشمول ماليات خواهدشد. ماده5 ـ ارائه خدمات در اين قانون، به استثناء موارد مندرج در فصل نهم، انجام خدمات براي غير در قبال مابه‌ازاء مي‌باشد. کلیات و تعاریف مالیات بر ارزش افزوده

اسلاید 27: ماده6 ـ واردات در اين قانون، ورود كالا يا خدمت از خارج از كشور يا از مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي به قلمرو گمركي كشور مي‌باشد. ماده7ـ صادرات در اين قانون، صدور كالا يا خدمت به خارج از كشور يا به مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي و مناطق ويژه اقتصادي مي‌باشد. ماده8 ـ اشخاصي كه به عرضه كالا و ارائه خدمت و واردات و صادرات آنها مبادرت مي‌نمايند، به عنوان مؤدي شناخته شده و مشمول مقررات اين قانون خواهندبود. کلیات و تعاریف مالیات بر ارزش افزوده

اسلاید 28:     ماده9ـ معاوضه كالاها و خدمات در اين قانون، عرضه كالا يا خدمت از طرف هر يك از متعاملين تلقي و به طور جداگانه مشمول ماليات مي‌باشد. ماده10ـ هرسال شمسي به چهار دوره مالياتي سه ماهه، تقسيم مي‌شود. در صورتي كه شروع يا خاتمه فعاليت مؤدي در خلال يك دوره مالياتي باشد، زمان فعاليت مؤدي طي دوره مربوط يك دوره مالياتي تلقي مي‌شود.  وزير امور اقتصادي و دارايي مجاز است با پيشنهاد سازمان امور مالياتي كشور مدت دوره مالياتي را براي هر گروه از مؤديان دو يا يك ماهه تعيين نمايد.کلیات و تعاریف مالیات بر ارزش افزوده

اسلاید 29: ماده11ـ تاريخ تعلق ماليات به شرح زير است: الف ـ در مورد عرضه كالا: 1- تاريخ صورتحساب، تاريخ تحويل كالا يا تاريخ تحقق معامله كالا، هركدام كه مقدم باشد، حسب مورد؛ 2-  در موارد مذكور در تبصره ماده (4) اين قانون، تاريخ ثبت دارايي در دفاتر يا تاريخ شروع استفاده، هركدام كه مقدم باشد يا تاريخ برداشت، حسب مورد؛ 3- در مورد معاملات موضوع ماده (9) اين قانون، تاريخ معاوضه.       کلیات و تعاریف مالیات بر ارزش افزوده

اسلاید 30:   ب ـ در مورد ارائه خدمات: 1-  تاريخ صورتحساب يا تاريخ ارائه خدمت، هركدام كه مقدم باشد حسب مورد؛ 2- در مورد معاملات موضوع ماده (9) اين قانون، تاريخ معاوضه. ج ـ در مورد صادرات و واردات: در مورد صادرات، هنگام صدور (از حيث استرداد) و در مورد واردات تاريخ ترخيص كالا از گمرك و درخصوص خدمت، تاريخ پرداخت مابه ازاء.       تبصره ـ در صورت استفاده از ماشينهاي صندوق، تاريخ تعلق ماليات، تاريخ ثبت معامله در ماشين مي‌باشد. کلیات و تعاریف مالیات بر ارزش افزوده

اسلاید 31: معافیتهای قانون مالیات بر ارزش افزوده (1)معافیت های مرتبط با عموم انواع محصولات کشاورزی فرآوری نشده ؛مواد خوراکی ، شامل : آرد خبازی ، نان ، گوشت ، قند ، شکر ، برنج حبوبات و سویا ، شیر ، پنیر ، روغن نباتی و شیر خشک مخصوص تغذیه کودکان ؛کتاب ، مطبوعات و دفاتر تحریر ، همچنین انواع کاغذ چاپ ، تحریر و مطبوعات ؛ انواع دارو ، لوازم مصرفی درمانی ، خدمات درمانی و خدمات توان بخشی و حمایتی ؛خدمات حمل و نقل عمومی مسافری درون و برون شهری جاده ای ، ریلی ، هوایی و دریایی ؛ فرش دستباف ؛اموال غیر منقول (زمین ، ساختمان و ...) ؛انواع خدمات پژوهشی و آموزشی ؛ خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق ، موضوع مالیات های مستقیم ؛خدمات بانکی و اعتباری بانک ها ، موسسات و تعاونی های اعتباری و صندوق های قرض الحسنه مجاز و صندوق تعاون ؛

اسلاید 32: معافیتهای قانون مالیات بر ارزش افزوده (2)معافیت های مربوط به بخش کشاورزیانواع محصولات کشاورزی فرآوری نشده ؛ دام و طیور زنده ، آبزیان ، زنبور عسل؛انواع دارو ، لوازم مصرفی درمانی و خدمات درمانی (حیوانی و گیاهی) ؛خوراک دام و طیور ؛ انواع کود ، سم ، بذر و نهال ؛ سایر معافیت هاکالاهای همراه مسافرین خارج از کشور ، برای استفاده شخصی تا میزان مقرر ؛ رادار و تجهیزات کمک ناوبری هوانوردی ویژه فرودگاه ها ؛کالاهای اهدایی به صورت بلاعوض به وزارت خانه ها موسسات دولتی و نهادهای عمومی و غیر دولتی ؛ اقلام با مصارف صرفاً دفاعی (نظامی و انتظامی) و امنیتی .

اسلاید 33: جرائم قانونی نظام مالیات بر ارزش افزودهنوع تخلف جریمه متعلقه عدم ثبت نام در مهلت مقرر = معادل 75% مالیات متعلق عدم صدور صورتحساب = یک برابر مالیات متعلق عدم درج صحیح قیمت در صورتحساب = معادل یک برابر مابه التفاوت مالیات متعلق عدم درج و تکمیل اطلاعات صورتحساب طبق نمونه = 25% مالیات متعلقعدم تسلیم اظهارنامه = 50% مالیات متعلقعدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک = 25% مالیات متعلقتأخیر در پرداخت در موعد مقرر = معادل 2% در ماه نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تأخیر

اسلاید 34: تکالیف فعالان اقتصادی در این نظام مالیاتیماده23ـ تأخير در پرداخت مالياتهاي موضوع اين قانون در مواعد مقرر، موجب تعلق جريمه‌اي به ميزان دو درصد (2%) در ماه، نسبت به ماليات پرداخت نشده و مدت تأخير خواهدبود.

اسلاید 35: تکالیف فعالان اقتصادی در این نظام مالیاتی1. ثبت نام (براساس ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی اعلام می گردد)2. اخذ صورتحساب و پرداخت مالیات در زمان خرید کالاها و خدمات (اعتبار مالیاتی ـ تسویه فصلی)3. صدورصورتحساب ودریافت مالیات در زمان فروش کالاها و خدمات (علاوه بر بهای اصلی)4. نگهداری اسناد و ثبت اطلاعات خرید و فروش ها در دفاتر قانونی شرکت(کما فی السابق) و همچنین مالیاتهای پرداختی در زمان خرید و دریافتی در زمان فروش5. تسلیم اظهارنامه ساده و تسویه حساب مطالبات و بدهی های مالیات بر ارزش افزوده به صورت فصلی با سازمان امور مالیاتی کشور

اسلاید 36: الف) ثبت نام :1. مشمولین مرحله اول ثبت نام : (واجدین یکی یا بیشتر از شرایط زیر)کلیه وارد کنندگان ؛کلیه صادرکنندگان ؛کلیه فعالان اقتصادی با مجموع فروش کالا و خدمات بیش از 3 میلیارد ریال(300 میلیون تومان)در سال ،2. روشهای ثبت نام :از طریق سایت اینترنتی ثبت نام(روش اصلی) ؛از طریق مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی کشور و ادارات کل امور مالیاتی ،

اسلاید 37: سازمان مالیات بر ارزش افزوده و اختیارات آن    ماده24ـ سازمان امور مالياتي كشور موظف است ظرف مدت سه ماه از تاريخ تصويب اين قانون، ساختار و تشكيلات موردنياز خود را از طريق وزير امور اقتصادي و دارايي به رئيس جمهور پيشنهاد نمايد. سازمان امور مالياتي كشور مي‌تواند در ايجاد تشكيلات استاني بدون رعايت سطح تقسيمات كشوري و متناسب با توان اقتصادي هر استان (منطقه) اقدام نمايد. اين تشكيلات پيشنهادي پس از تأييد رئيس جمهور قابل اجراء خواهدبود.

اسلاید 38:     ماده27ـ مؤديان موضوع اين قانون مي‌توانند تنظيم گزارشهاي حسابرسي ماليات بر ارزش افزوده خود را به سازمان حسابرسي جمهوري اسلامي ايران يا مؤسسات حسابرسي عضو جامعه حسابداران رسمي ارجاع نمايند. اشخاص مذكور در صورت قبول درخواست مؤدي، مكلفند گزارش حسابرسي ماليات بر ارزش افزوده را با رعايت شرايط زير و طبق نمونه و دستورالعملي كه سازمان امور مالياتي كشور تعيين مي‌كند، تنظيم نموده و جهت تسليم به اداره امور مالياتي مربوط، در اختيار مؤدي قرار دهند.سازمان مالیات بر ارزش افزوده و اختیارات آن

اسلاید 39:     ماده34ـ مؤديان مشمول ماليات موضوع اين قانون مكلفند از دفاتر، صورتحسابها و ساير فرمهاي مربوط، ماشينهاي صندوق و يا ساير وسايل و روشهاي نگهداري حساب كه سازمان امور مالياتي كشور تعيين مي‌كند، استفاده نمايند. مدارك مذكور بايد به مدت ده سال بعد از سال مالي مربوط توسط مؤديان نگهداري و در صورت مراجعه مأموران مالياتي به آنان ارائه شود. فصل ششم قانون مالیات بر ارزش افزودهسایر مقررات

اسلاید 40: فصل هشتمحقوق ورودي ماده41ـ حقوق گمركي معادل چهاردرصد (4%) ارزش گمركي كالاها تعيين مي‌شود. به مجموع اين دريافتي و سود بازرگاني كه طبق قوانين مربوطه توسط هيأت‌وزيران تعيين مي‌شود حقوق ورودي اطلاق مي‌گردد.تبصره1ـ نرخ حقوقي ورودي علاوه بر رعايت ساير قوانين و مقررات بايد به نحوي تعيين گردد كه:الف ـ در راستاي حمايت مؤثر از اشتغال و كالاي توليد يا ساخت داخل در برابر كالاي وارداتي باشد؛ب ـ در برگيرنده نرخ ترجيحي و تبعيض‌آميز بين واردكنندگان دولتي با بخش‌هاي خصوصي، تعاوني و غيردولتي نباشد؛ج ـ نرخ حقوق ورودي قطعات، لوازم و موادي كه براي مصرف در فرآوري يا ساخت يا مونتاژ يا بسته‌بندي اشياء يا مواد يا دستگاهها وارد مي‌گردد از نرخ حقوق ورودي محصول فرآوري شده يا شيء يا ماده يا دستگاه آماده پائين‌تر باشد.

اسلاید 41: فصل هشتمحقوق ورودي   تبصره2ـ كليه قوانين و مقررات خاص و عام مربوط به معافيت‌هاي حقوق ورودي به استثناء معافيت‌هاي موضوع ماده (6) و بندهاي (1)، (2)، (4) تا (9) و (12) تا (19) ماده (37) قانون امور گمركي مصوب 17/3/1350 و ماده (8) قانون ساماندهي مبادلات مرزي مصوب 8/7/1384 و قانون چگونگي اداره مناطق آزاد و اصلاحات آن و قانون تشكيـل و اداره مناطـق ويـژه اقتصـادي مصـوب 1384 و معافيت لايحه قانـوني راجـع به ماشين‌آلات توليدي كه توسط واحدهاي توليدي، صنعتي و معدني مجاز وارد مي‌شود از پرداخت حقوق ورودي مصوب 24/2/1359 شوراي انقلاب اسلامي ايران و معافيت گمركي لوازم امداد و نجات اهدائي به جمعيت هلال‌احمر جمهوري اسلامي ايران و وزارت‌كشور و اقلام عمده صرفاً دفاعي كشور لغو مي‌گردد. اقلام عمده دفاعي به پيشنهاد مشترك وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور و با تصويب هيأت وزيران تعيين مي‌گردد.

اسلاید 42: سوالات متداول در رابطه با نظام مالیات بر ارزش افزوده 1- آیا فعالان اقتصادی (اعم از کارخانجات ، شرکتها و صاحبان مشاغل) این مالیات را خواهند پرداخت ؟خیر ،نظام مالیات بر ارزش افزوده نوعی نظام مالیات بر مصرف است و فعالان اقتصادی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی که مؤدی این نظام مالیاتی محسوب می شوند ، صرفاً عامل وصول و انتقال دهنده این مالیات آن به مصرف کننده تلقی می گردند و هیچ گونه مالیاتی توسط ایشان پرداخت نمی شود .

اسلاید 43: سوالات متداول در رابطه با نظام مالیات بر ارزش افزوده 2- آیا با اجرای این نظام مالیاتی ، هیچ یک از مالیتهای قبلی حذف یا تعدیل خواهند گردید ؟بلی ، از آنجا که مالیات بر ارزش افزوده بر پایه مصرف وضع می گردد، جایگزین مالیات ها و عوارض موضوع قانون موسوم به تجمیع عوارض خواهد گردید .

اسلاید 44: سوالات متداول در رابطه با نظام مالیات بر ارزش افزوده 3- آیا چند مرحله ای بودن مالیات بر ارزش افزوده و وصول آن در هر یک از مراحل واردات ـ تولید ـ توزیع موجب اخذ مضاعف مالیات نخواهد شد ؟خیر ، مکانیزم اجرایی این مالیات به گونه ای است که مالیات بر ارزش افزوده پرداختی در هنگام خرید به عنوان اعتبار (طلب) مالیاتی ایشان محسوب شده و به صورت دوره ای تسویه می گردد . به همین دلیل هیچ مالیات مضاعفی بر فعالان اقتصادی تحمیل نمی شود ، این مهم از ویژگی های بارز مالیات مورد بحث است که منجر به جایگزینی آن با دیگر انواع مالیات های فروش در سایر کشورهای جهان شده است .

اسلاید 45: سوالات متداول در رابطه با نظام مالیات بر ارزش افزوده 4 ـ آیا ماشین آلات خطوط تولید کارخانجات و به طور کلی تجهیزات مورد استفاده در امر کسب و کار مشمول مالیات برارزش افزوده می گردد ؟خیر ،اساسا مالیات پرداختی توسط مؤدیان ثبت نام شده بابت انواع نهاده ها از جمله ماشین آلات خطوط تولید کارخانجات و سایر تجهیزات که برای فعالیت اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته اند ، از مالیات های وصول شده توسط آنها در اولین دوره مالیاتی با تسلیم اظهار نامه و درخواست مودیان قابل استرداد است .

اسلاید 46: سوالات متداول در رابطه با نظام مالیات برارزش افزوده 5- آیا در این نظام مالیاتی خریدهای یکجای یک بنگاه تولیدی یا توزیعی و یا فرایند طولانی تولید در برخی از صنایع ، موجب تحمل طولانی مدت بار مالیاتی ناشی از این مالیات تا زمان فروش کالاها یا خدمات تولید یا عرضه شده نخواهد گردید ؟ خیر ،مودیان این نظام مالیاتی حتی در صورت انجام یکجای خریدهای خود و یا فرایند طولانی تولید ، بار مالیاتی این نوع مالیات را تا زمان تولید و فروش محصول مربوطه تحمل نخواهند نمود ، بلکه در زمان تسلیم اولین اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده (که دوره های کوتاه فصلی برای آن تصویب گردیده است)، اضافه پرداختی مالیات بر ارزش افزوده را از دولت بازپس خواهند گرفت .

اسلاید 47: سوالات متداول در رابطه با نظام مالیات برارزش افزوده 6- آیا تکالیف عملیاتی نظام مالیات بر ارزش افزوده به سادگی توسط مودیان این نظام مالیاتی قابل اجرا خواهد بود ؟بلی ، مودیان این نظام مالیاتی کافی است : در زمان فروش کالاها و عرضه خدمات صورتحساب صادر و علاوه بر بهای کالاها و خدمات عرضه شده، مالیات را محاسبه و از طرف دیگر معامله اخذ نمایند . علاوه بر نگهداری اطلاعات و اسناد و مدارک خرید و فروش خود (کما فی السابق) . صورت مالیاتهای پرداختی در زمان خرید و دریافتی در زمان فروش را نگهداری نمایند . با تکمیل اظهارنامه ساده فصلی ، تسویه حساب نمایند . (طلب خود بابت مالیاتهای پرداختی در زمان خرید را از مالیاتهای دریافتی کسر و ما به التفاوت را به دولت پرداخت یا از دولت دریافت نمایند)

اسلاید 48: سوالات متداول در رابطه با نظام مالیات برارزش افزوده 7- آیا اجرای این نظام مالیاتی باعث افزایش بهای کالاها و خدمات برای مصرف کننده نهائی نخواهد گردید ؟خیر ، در ابتدا نرخ عمومی مالیاتی 7 و 10 درصدی برای اجرای این نظام مالیاتی پیش بینی گردیده بود ، لیکن با تصمیم و پیشنهاد دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر :کاهش نرخ این مالیات (به 1،5 درصد مالیات به علاوه 1،5 درصد عوارض) ؛حذف مالیاتها و عوارض موضوع قانون موسوم به تجمیع عوارض با اجرای مالیات بر ارزش افزوده ، اعطای معافیتهای گسترده به کالاها و خدمات مورد استفاده اقشار آسیب پذیر و تصویب این پیشنهادات در مجلس شورای اسلامی ، به هیچ وجه شاهد تغییر قابل ملاحظه ای در قیمتها در اثر اجرای این قانون نخواهیم بود .

اسلاید 49: در رابطه با تأثير اجراي لايحه ماليات بر ارزش افزوده بر قيمت کالاها و تورم، مطالعات اقتصادي گسترده اي توسط مؤسسه توسعه و تحقيقات اقتصادي دانشگاه تهران صورت گرفته است. بر اساس نتايج این تحقيقات، با توجه به معافيت‌هاي لايحه ماليات بر ارزش افزوده (که 48% سبد مصرفي متوسط خانوار ايراني را شامل مي‌شود) و حذف ماليات موضوع قانون موسوم به تجميع عوارض، تنها تأثير قابل پيش بيني براي قيمت ها در اثر اجراي لايحه ماليات بر ارزش افزوده تنها يک نوبت افزايش قيمت ها آن هم به ميزان 5/1% خواهد بود.

اسلاید 50: ضمناً تحقيق صورت گرفته در 35 کشور جهان نشان مي‌دهد که در 22 کشور، اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده هيچ گونه تأثير عمده و معني داري بر افزايش شاخص بهاي کالاها برای مصرف کننده نداشته است و در 8 کشور ديگر موجب فقط يک نوبت افزايش قيمت براي هميشه بوده است. مطالعات بين المللي نشان مي‌دهد که تأثيرات اجراي نظام ماليات بر ارزش افزوده بر سطح قيمت‌ها، تا حد زيادي به مجموعه شرايط اقتصادي کشور همچون عرضه و تقاضا، نقدينگي و ... در زمان معرفي اين نظام مالياتي بستگي دارد.

اسلاید 51: سوالات متداول در رابطه با نظام مالیات برارزش افزوده 8- اگر سازمان امور مالیاتی کشور استرداد ناشی از صادرات و یا ناشی از خرید یکجای ماشین آلات ، تجهیزات و یا مواد اولیه را به موقع انجام ندهد ، چه روی خواهد داد؟بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده چنانچه سازمان امور مالیاتی کشور استرداد مالیاتی کشور استرداد مالیات بر ارزش افزوده را در مهلت مقرر قانونی (سه ماه) به انجام نرساند ، مبالغ مالیات بر ارزش افزوده مشمول استرداد مشمول جریمه ای معادل 2 درصد در ماه خواهد گردید که بایستی توسط این سازمان به همراه مالیتهای مشمول استرداد به مودیان پرداخت گردد . در قانون مالیات بر ارزش افزوده نرخ جریمه تأخیر برای مودیان و سازمان امور مالیاتی کشور به صورت یکسان در نظر گرفته شده است .

اسلاید 52: سوالات متداول در رابطه با نظام مالیات برارزش افزوده 9- آيا خريدهاي نقد و فروشهاي مدت دار دریافت و ثبت ماليات را دچار مشکل نمي‌کند؟ با توجه به متن کنوني لايحه ماليات بر ارزش افزوده از موديان خواسته مي‌شود تا حتي در صورت انجام فروشهاي قسطي و مدت‌دار، ماليات بر ارزش افزوده متعلقه را نقداً از خريداران محصولات و يا دريافت‌کنندگان خدمات خود دريافت نمايند که به اين ترتيب وجه VAT خريداران تا تسليم اظهارنامه نزد فروشندگان به امانت نگهداري خواهد گرديد. البته موضوع فروش‌هاي اقساطي و مدت دار در کميته حقوقي دفتر طرح ماليات بر ارزش افزوده در دست بررسي تکميلي مي‌باشد.

اسلاید 53: سوالات متداول در رابطه با نظام مالیات برارزش افزوده 10- در بخش واردات مواد اوليه از خارج از کشور اگر به مجموع ارزش کالا + حقوق گمرکي و عوارض ماليات گرفته شود ماليات روي ماليات است. چون حقوق گمرکي به نوعي ماليات است؟ در تدوين مأخذ ماليات بر ارزش افزوده متعلقه به کالاهاي وارداتي هدف قانونگذاري از نحوه تعيين مأخذ ماليات بر ارزش افزوده در واقع نوعي حمايت از کالاهاي داخلي در مقابل کالاهاي وارداتي بوده است. حال اگر قسمتي از کالاهاي وارد شده کالاهاي سرمايه اي مورد استفاده در واحدهاي توليدي / صنعتي باشد، ماليات بر ارزش افزوده متعلقه در اولين دوره مالياتي بعد (دوره سه ماهه مالیات بر ارزش افزوده) به بنگاه اقتصادي مسترد مي‌شود.

اسلاید 54: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ نحوه محاسبه عملیاتی مالیات بر ارزش افزودهمالیات بر ارزش افزوده در ایران بر اساس استانداردهای حسابداری و با تکیه بر روش صورتحساب ارائه می گردد :در هنگام خرید: خریدار علاوه بر بهای کالای خریداری شده ، حاصلضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در بهای آن کالا را به فروشنده می پردازد (اعتبار مالیاتی).در هنگام فروش: فروشنده علاوه بر بهای محصول ، حاصلضرب نرخ مالیات برارزش افزوده در بهای کالای فروخته شده را از خریدار اخذ می کند . در پایان هر دوره مالیاتی: مؤدی ما به التفاوت مالیات برارزش افزوده پرداختی در زمان خرید با مالیات اخذ شده در زمان فروش را به صورت دوره ای سه ماه یکبار به سازمان امور مالیاتی می پردازد .

اسلاید 55: مالیات برارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ ارائه مطالب با هدف روشن شدن مورد زیر در معاملات یک موسسه تولیدیاسترداد VAT و عوارض پرداختی بابت خرید ماشین آلاتاسترداد VAT و عوارض پرداختی بابت خرید مواد اولیهاسترداد اضافه پرداختی VAT و عوارض بابت مواد اولیهوازیر اضافه دریافتی VAT و عوارض بابت محصولات فروخته شدهوازیر VAT و عوارض دریافتی بابت فروش محصولاتمحاسبه اعتبارمالیاتی بابت خرید دارایی های ثابت و مواد اولیه

اسلاید 56: مالیات برارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ استردادVAT و عوارض پرداختی بابت خرید ماشین آلاتعنوانبهای کالاماشین آلات000 ،000 ،100 جمع000 ،000 ،100 عنوانبهای کالاVAT جمع0در اولین دوره مالیاتی VAT و عوارض ، شرکت تولیدی فرضی اقدام به خرید و نصب ماشین آلات می نماید ، خرید فروش

اسلاید 57: مالیات برارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ استردادVAT و عوارض پرداختی بابت خرید ماشین آلاتجمع VAT فروش :0جمع VAT خرید :000, 000 , 3مانده : 000 , 000 , 3-قابل استرداد به مودی قابل استرداد به مودی کل VAT و عوارض پرداختی بابت خرید ماشین آلات ،در اولین اظهار نامه تسلیمی به شرح فوق قابل استرداد به مودی می باشد. اظهار نامه

اسلاید 58: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ استرداد VATپرداختی بابت مواد اولیهعنوانبهای کالاVATجمع0عنوانبهای کالامواد اولیه Aمواد اولیه B000 ،000 ، 10000 ، 000 ، 20 جمع000 ،000 ،30خرید فروش در دومین دوره مالیاتی شرکت تولیدی فرضی هنوز تولید ندارد، ولی اقدام به خرید مواد اولیه نموده است ، کل VAT پرداختی بابت مواد اولیه در دومین اظهار نامه تسلیمی به شرح فوق قابل استرداد به مودی می باشد (حتی اگر مواد اولیه فاسد شده یا تبدیل به ضایعات گردد) .

اسلاید 59: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ استرداد VATپرداختی بابت مواد اولیهجمع VAT فروش :0جمع VAT خرید :000, 900مانده :000 , 900-قابل استرداد به مودیقابل استرداد به مودیاظهار نامه

اسلاید 60: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ استرداد اضافه پرداخت VAT بابت مواد اولیه عنوانبهای کالامحصول Z 000 , 000 ,5 جمع000 , 000 ,5 عنوانبهای کالامواد اولیه Aمواد اولیه B000 , 000 ,10000 , 000 ,10جمع000 , 000 ,20 در سومین دوره مالیاتی شرکت تولیدی فرضی تولید را آغاز کرده ، اما هنوز فروش شرکت ، کمتر از خرید می باشد. اضافه پرداختی مالیات VAT ، در سومین اظهار نامه تسلیمی ، به شرح فوق، قابل استرداد به مودی می باشد . خرید فروش

اسلاید 61: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ استرداد اضافه پرداخت VAT بابت مواد اولیه جمع VAT فروش :000 ,150جمع VAT خرید :000 ,600مانده :000 ,450-قابل استرداد به مودیقابل استرداد به مودیاظهار نامه

اسلاید 62: عنوانبهای کالاVATمواد اولیه Aمواد اولیه B000 , 000 , 10000 , 000 ,10000 , 300000 ,300جمع000 , 000 ,20 000 ,600 عنوانبهای کالاVATمحصول Z محصول Y000 ,000, 20000 ,000 , 10000, 600000 ,300جمع000 , 000 , 30 000 ,900در چهارمین دوره مالیاتی شرکت تولیدی فرضی هم خرید مواد اولیه و هم فروش محصول دارد ، مابه التفاوت مالیات دریافتی از خریداران محصول و مالیات پرداختی به فروشندگان مواد اولیه ، توسط مودی به سازمان امور مالیاتی پرداخت می گردد .خرید فروش مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ واریز اضافه دریافتی VAT بابت محصولات فروخته شده

اسلاید 63: جمع VAT فروش :000 ,150جمع VAT خرید :000 ,600مانده :000 ,450-قابل استرداد به مودیقابل استرداد به مودیاظهار نامه مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ واریز اضافه دریافتی VAT بابت محصولات فروخته شده

اسلاید 64: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ واریز VAT دریافتی بابت فروش محصولات عنوانبهای کالاVATجمع0عنوانبهای کالاVATمحصولXمحصول Yمحصول Z 000 ,000 ,10000 ,000 ,10000 ,000 ,5000 ,300000 ,300000 ,150جمع000 ,000 ,25000 ,750در پنجمین دوره مالیاتی شرکت تولیدی فرضی خریدی نداشته ، ولی محصولات خود را به فروش رسانیده است ، مالیات بر ارزش افزوده دریافتی مودی از مشتریان ، به سازمان امور مالیاتی پرداخت می گردد . خرید فروش

اسلاید 65: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ واریز VAT دریافتی بابت فروش محصولات جمع VAT فروش :000 ,750جمع VAT خرید :0مانده :000 ,750قابل پرداخت به سازمان امور مالیاتیقابل پرداخت به سازمان امور مالیاتیاظهار نامه

اسلاید 66: نتایج و ویژگی های مالیات بر ارزش افزودهمحاسبه اعتبار مالیاتی بابت خرید دارائی های ثابت و مواد اولیهعنوانبهای کالاVATمحصولXمحصول Yمحصول Z 000 ,000 ,10000 ,000 ,15000 ,000 ,10000 ,300000 ,450000 ,300جمع000 ,000 35000 ,050 , 1عنوانبهای کالاVATمواد اولیه Aمیز مدیریتکامپیوتر 000 ,000 ,10000 ,000 ,1000 ,000 5000 ,300000 ,30000 ,150جمع000 ,000 ,16000 ,480در ششمین دوره مالیاتی VAT ، شرکت فرضی هم خرید مواد اولیه و دارائی های ثابت و هم فروش محصول داشته است ، مابه التفاوت مالیات بر ارزش افزوده دریافتی بابت فروش و پرداختی بابت خرید مواد اولیه به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می گردد (VAT پرداختی بابت اثاثیه اداری نیز اعتبار VAT مودی محسوب می گردد).خرید فروش

اسلاید 67: نتایج و ویژگی های مالیات بر ارزش افزودهمحاسبه اعتبار مالیاتی بابت خرید دارائی های ثابت و مواد اولیهجمع VAT فروش :000 ,050 , 1جمع VAT خرید :000 , 480مانده :000 ,570قابل پرداخت به سازمان امور مالیاتیقابل پرداخت به سازمان امور مالیاتیاظهار نامه

اسلاید 68: مالیات برارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ ارائه مطالب با هدف روشن شدن موارد زیر در مبادلات بازرگانیخرید کالا و فروش با سودخرید کالا و تبدیل آن به ضایعات(فاسد شدنی)خرید کالا و نگهداری بخشی از آن در انبارمرجوع شدن کالای فروخته شده قبلی و فروش مجدد زیانفروش کالای موجود در انبار خرید کالا و فروش با زیان

اسلاید 69: مالیات برارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ خرید کالا و فروش آن با سودعنوان تعداد بهای کالا VATکالای Cکالای Aکالای A31010000 , 000 ,3000 , 500 ,7000 , 000 ,8000 ,90000 ,225000 , 240جمع 000 , 500 , 18000 , 555عنوان تعداد بهای کالا VATکالای Aکالای C203000 , 000 ,1000 , 400 , 2000 ,30000 , 72جمع000 , 400 , 3000 , 102خرید فروش در اولین دوره مالیاتی ، شرکت بازرگانی فرضی ، کالاهایی را خریداری و در دو مرحله با سود به فروش می رساند ، مابه التفاوت VAT پرداختی بابت خرید کالاها (یعنی همان مانده نزد شرکت) توسط شرکت بازرگانی به سازمان امور مالیاتی پرداخت می گردد .

اسلاید 70: مالیات برارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ خرید کالا و فروش آن با سودجمع VAT فروش :000 ,555جمع VAT خرید :000 , 102مانده :000 ,453پرداختی مودی به سازمان امور مالیاتیپرداختی مودی به سازمان امور مالیاتیاظهار نامه

اسلاید 71: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ حرید کالا و تبدیل آن به ضایعات (فاسد شدن کالا)عنوان تعداد بهای کالا VATعنوان تعداد بهای کالا VATکالای R5000 , 000 ,5000 ,150جمع000 , 000 ,5000 ,150در دومین دوره مالیاتی VAT , شرکت بازرگانی فرضی ، کالائی را خریداری می کند ولی کل کالا فاسد شده و به ضایعات تبدیل می گردد کل VAT پرداختی شرکت بازرگانی بابت خرید کالاهای فاسد شده قابل استرداد به شرکت بازرگانی می باشد . خرید فروش

اسلاید 72: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ حرید کالا و تبدیل آن به ضایعات (فاسد شدن کالا)جمع VAT فروش :0جمع VAT خرید :000 , 150مانده :000 ,150-قابل استرداد به مودیقابل استرداد به مودیاظهار نامه

اسلاید 73: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ خرید کالا و نگهداری بخشی از آن در انبارعنوان تعداد بهای کالا VATکالای A20300,0009,000جمع 300,0009,000عنوان تعداد بهای کالا VATکالای A1001,000,00030,000جمع1,000,00030,000در سومین دوره مالیاتی شرکت بازرگانی فرضی مقدار زیادی کالا خریداری می نماید ولی فقط موفق به فروش بخشی از آنها شده و الباقی در انبار شرکت باقی می ماند .اضافه پرداختی مالیات کالای خریداری شده نسبت به مالیات کالاهای فروخته شده (یعنی VAT پرداختی بابت موجودی انبار) قابل استرداد به مودی می باشد . خرید فروش

اسلاید 74: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ خرید کالا و نگهداری بخشی از آن در انبارجمع VAT فروش :9,000جمع VAT خرید :30,000مانده :21,000-قابل استرداد به مودیقابل استرداد به مودیاظهار نامه

اسلاید 75: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ مرجوع شدن کالای فروخته شده قبلی و فروش مجدد با زیانعنوان تعداد بهای کالا VATکالای C21,800,00054,000جمع 1,800,00054,000عنوان تعداد بهای کالا VATکالای C (مرجوعی)22,000,00060,000جمع 2,000,00060,000در چهارمین دوره مالیاتی VAT بازرگانی فرضی ، بخشی از کالاهای فروخته شده در اولین دوره مالیاتی VAT به شرکت مرجوع گردیده و با ضرر به مشتری دیگری فروخته می شود . اضافه پرداختی مالیات VAT شرکت بازرگانی بابات مرجوع شده کالا و فروش مجدد کالا با ضرر قابل استرداد به مودی می باشد . خرید فروش

اسلاید 76: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ مرجوع شدن کالای فروخته شده قبلی و فروش مجدد با زیانجمع VAT فروش :54,000جمع VAT خرید :60,000مانده :6,000-قابل استرداد به مودیقابل استرداد به مودیاظهار نامه

اسلاید 77: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ فروش کالای موجود در انبارعنوان تعداد بهای کالا VATکالای B44,800,000144,000جمع 4,800,000144,000عنوان تعداد بهای کالا VATدر پنجمین دوره مالیاتی VAT ، شرکت بازرگانی فرضی ، بخشی از کالای خریداری شده در دومین دوره مالیاتی را بفروش می رساند . VAT دریافتی شرکت فرضی از خریداران کالا ، به سازمان امور مالیاتی پرداختی می گردد خرید فروش

اسلاید 78: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ فروش کالای موجود در انبارجمع VAT فروش :144,000جمع VAT خرید :0مانده :144,000پرداختی مودی به سازمان امور مالیاتی پرداختی مودی به سازمان امور مالیاتی اظهار نامه

اسلاید 79: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ خرید کالا و فروش آن با زیانعنوان تعداد بهای کالا VATکالای D1015,000,000450,000جمع 15,000,000450,000عنوان تعداد بهای کالا VATکالای D1020,000,000600,000جمع 20,000,000600,000در ششمین دوره مالیاتی VAT ، شرکت بازرگانی فرضی ، کالائی را خریداری ولی با زیان به فروش می رساند .ااضافه پرداختی VAT خرید کالا نسبت به VAT دریافتی در زمان فروش کالا ، قابل استرداد به شرکت فرضی می باشد.خرید فروش

اسلاید 80: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ خرید کالا و فروش آن با زیانجمع VAT فروش:450,000جمع VAT خرید :600,000مانده :150,000-قابل استرداد به مودیقابل استرداد به مودیاظهار نامه

اسلاید 81: مالیات بر ارزش افزوده چگونه محاسبه و پرداخت می گردد ؟ نحوه محاسبه عملیاتی مالیات بر ارزش افزودهمالیات بر ارزش افزوده در ایران بر اساس استانداردهای حسابداری و با تکیه بر روش صورتحساب ارائه می گردد :در هنگام خرید: خریدار علاوه بر بهای کالای خریداری شده ، حاصلضرب نرخ مالیات بر ارزش افزوده در بهای آن کالا را به فروشنده می پردازد (اعتبار مالیاتی).در هنگام فروش: فروشنده علاوه بر بهای محصول ، حاصلضرب نرخ مالیات برارزش افزوده در بهای کالای فروخته شده را از خریدار اخذ می کند . در پایان هر دوره مالیاتی: مؤدی ما به التفاوت مالیات برارزش افزوده پرداختی در زمان خرید با مالیات اخذ شده در زمان فروش را به صورت دوره ای سه ماه یکبار به سازمان امور مالیاتی می پردازد .

اسلاید 82: مالیات بر ارزش افزوده، قطعاً نحوه حسابداری موسسات را تحت تأثیر قرار می دهد و آنها را ملزم می کند برای پاسخگویی در برابر نهاده های مالیاتی ، رویدادهای مالی خود را به نحو مناسب تر و قابل پیگیری تری ثبت و نگهداری می کنند . مالیات بر ارزش افزوده هم بر عملیات خرید و هم بر عملیات فروش هر موسسه اثرگذار است و باید مالیات و عوارض خرید ، مالیات و عوارض فروش و مابه ازای این دو را که به سازمان امور مالیاتی پرداخت می شود را شناسایی نمود .

اسلاید 83: هر چند اخذ مالیات بر ارزش افزوده ، ثبتها و رویدادهایی را به عملیات حسابداری موسسه اضافه می کند؛ اما اگر مبانی حسابداری و ماهیت بدهکار و بستانکار حسابها به خوبی فراگرفته شود، حسابداری مالیات پیچیده به نظر نخواهد رسید .

اسلاید 84: 1ـ حالت عادی در معمولترین حالت حسابداری مالیات بر ارزش افزوده، موسسات خریدار و فروشنده هر دو در این نظام مالیاتی ثبت شده اند و تمام کالاهای مورد معامله، مشمول مالیات ارزش افزوده می شوند .

اسلاید 85: فرض کنید شرکت قطعه سازی ایران توسعه در تاریخ 24 فروردین اقلامی کالا را به فروشگاه لوازم یدکی بهروزی می فروشد و صورتحساب ذیل را صادر می کند :صورتحساب خرید تاریخ 24/1/ XX 13 صورتحساب خرید تاریخ 24/1/ XX 13 صورتحساب خرید تاریخ 24/1/ XX 13 صورتحساب خرید تاریخ 24/1/ XX 13 صورتحساب خرید تاریخ 24/1/ XX 13 صورتحساب خرید تاریخ 24/1/ XX 13 صورتحساب خرید تاریخ 24/1/ XX 13 مشخصات فروشنده: مشخصات خریدار :نام فروشنده : قطعه سازی ایران نام خریدار : فروشگاه بهروزی شماره اقتصادی : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی : شماره ثبت و ملی :مشخصات فروشنده: مشخصات خریدار :نام فروشنده : قطعه سازی ایران نام خریدار : فروشگاه بهروزی شماره اقتصادی : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی : شماره ثبت و ملی :مشخصات فروشنده: مشخصات خریدار :نام فروشنده : قطعه سازی ایران نام خریدار : فروشگاه بهروزی شماره اقتصادی : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی : شماره ثبت و ملی :مشخصات فروشنده: مشخصات خریدار :نام فروشنده : قطعه سازی ایران نام خریدار : فروشگاه بهروزی شماره اقتصادی : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی : شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ مالیاتعوارض جمع مبلغ پس از افزودن مالیات و عوارض 1صفحه کلاج 7000/000/3000/45000/45000/090/32گیربکس 11000/000/6000/90000/9000/180/63آینه بغل 15000/500/4500/67500/67000/635/4جمع کل 000/500/13500/202500/202000/905/13مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 86: در تاریخ معامله ، فروشگاه بهروزی به عنوان خریدار ثبت ذیل را در دفاتر روزنامه خود انجام می دهد : 24 فروردین موجودی کالا 000/500/13 مالیات بر ارزش افزوده خرید 500/202 مالیات عوارض خرید 500/202 وجوه نقد 000/905/13خرید نقدی صفحه کلاج ، گیربکس و آینه از شرکت ایران توسعه

اسلاید 87: همچنین فروشگاه بهروزی باید در دفاتر کل خود دو حساب جداگانه برای مالیات بر ارزش افزوده خرید و عوارض خرید باز کند و نتایج عملیات را به این حسابها منتقل نماید . این دو حساب ماهیت دارایی دارند و همواره مانده شان بدهکار است . مالیات بر ارزش افزوده خرید عوارض خرید 500/202500/202

اسلاید 88: فروشگاه بهروزی در تاریخ 3 اردیبهشت، برخی از اقلام خریداری شده را مطابق با صورتحساب ذیل به یکی از خرده فروشان بازار می فروشند . صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ XX 13مشخصات خریدار :نام خریدار : مالکی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : مالکی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : مالکی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : مالکی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ مالیاتعوارض جمع مبلغ پس از افزودن مالیات و عوارض 1صفحه کلاج 5000/100/3500/46500/46000/193/32گیربکس 10000/300/6500/94500/94000/489/63آینه بغل 15000/500/5500/82500/82000/665/5جمع کل 000/900/14500/223500/223000/347/15مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 89: فروشگاه بهروزی پس از تحقق مبادله فروش فوق ، ثبت ذیل را در دفتر خود منعکس می کند :3 اردیبهشت وجوه نقد 000/347/15 درآمد فروش 000/900/14 مالیات بر درآمد فروش 500/223 عوارض فروش 500/223شناسایی درآمد فروش به همراه مالیات و عوارض دریافتی

اسلاید 90: از آنجا که فروشگاه بهروزی از سیستم ثبت و نگهداری دائمی موجودی کالا استفاده می کند ، در تاریخ فروش ، ثبتی نیز در دفتر روزنامه بابت شناسایی بهای تمام شده کالای فروش رفته و خارج کردن موجودی کالا از حساب مربوطه ، انجام می دهد. فرض کنید بهای تمام شده اقلام فروخته شده ، 000/100/12 ریال بوده است .3 اردیبهشت بهای تمام شده کالای فروش رفته 000/100/12 موجودی کالا 000/100/12شناسایی بهای تمام شده کالای فروخته شده به آقای مالکی

اسلاید 91: همانگونه که در ثبتهای بالا مشخص است در حسابداری مالیات بر ارزش افزوده ، علاوه بر حسابهای مالیات خرید و عوارض خرید ، دو حساب جداگانه مالیات بر ارزش افزوده فروش و عوارض فروش نیز باید در دفاتر کل موسسه باز شود که برای فروشگاه بهروزی بدین شکل نمایش داده می شود . این حسابها ، ماهیت بدهی دارند و مانده آنها همواره بستانکار می باشد .

اسلاید 92: فروشگاه بهروزی در 31 خرداد(پایان دوره مالیات بر ارزش افزوده)، حسابهای دفتر کل مالیات و عوارض فروش را اینگونه نمایش می دهد:مالیات بر ارزش افزوده فروش عوارض فروش 500/223500/223

اسلاید 93: مطابق با حسابهای فوق ، فروشگاه بهروزی در پایان دوره مالیاتی اظهار نامه مالیاتی را به شرح زیر آماده و به سازمان امور مالیاتی ارائه می کند:

اسلاید 94: فروشگاه در تاریخ 31 خرداد، پس از پرداخت مابه التفاوت مالیات خرید و فروش، این ثبت را در دفتر روزنامه خود صورت می دهد :31 خرداد مالیات بر ارزش افزوده فروش 500/223 عوارض فروش 500/223 مالیات بر ارزش افزوده خرید 500/202 عوارض خرید 500/202 وجوه نقد 000/42بابت بستن حسابهای مالیات و عوارض خرید و فروش و پرداخت مابه التفاوت به سازمان امورمالیاتی

اسلاید 95: مساله 1 فرض می شود یک شرکت بازرگانی ثبت نام شده در نظام مالیات بر ارزش افزوده، در یک دوره مالیاتی کالاهایی را طبق یک صورتحساب از یک فروشنده ثبت نام شده دیگر خریداری کرده است.

اسلاید 96: صورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدمشخصات فروشنده: مشخصات خریدار :نام فروشنده : نام خریدار : شماره اقتصادی : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی : شماره ثبت و ملی :مشخصات فروشنده: مشخصات خریدار :نام فروشنده : نام خریدار : شماره اقتصادی : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی : شماره ثبت و ملی :مشخصات فروشنده: مشخصات خریدار :نام فروشنده : نام خریدار : شماره اقتصادی : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی : شماره ثبت و ملی :مشخصات فروشنده: مشخصات خریدار :نام فروشنده : نام خریدار : شماره اقتصادی : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی : شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ مالیاتعوارض جمع مبلغ پس از افزودن مالیات و عوارض 1تلویزیون رنگی4000/000/18000/270000/270000/540/182ضبط صوت5000/250/11750/168750/168500/587/11جمع کل 000/250/29750/438750/438500/127/30مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 97: شرکت در طی این دوره مالیاتی، هزینه های زیر را می پردازد:

اسلاید 98: شرکت در طی دوره مالیاتی 3 دستگاه تلویزیون به مبلغ هر یک 7 میلیون ریال و 5 دستگاه ضبط صوت به قیمت هر یک 000/200/3 ریال طی صورتحساب زیر می فروشد:

اسلاید 99: 2ـ خرید از موسسات ثبت شده و ثبت نشده در سیستم مالیات بر ارزش افزوده در مورد قبل ، هم خریدار و هم فروشنده ، مالیات و عوارض ارزش افزوده را دریافت می کردند. ولی هر موسسه ای ممکن است با فروشندگان و تأمین کنندگانی مواجه شود که به علت عدم ثبت نام در سیستم مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات و عوارض دریافت نمی کنند . در چنین مواردی ، به طور طبیعی ثبتی بابت پرداخت مالیات و عوارض خرید به فروشندگان ثبت نام نشده در سیستم مالیاتی صورت نمی گیرد ، اما ما موقع فروش ، باید مالیات و عوارض فروش را از خریدار دریافت و آن را به سازمانی مالیاتی عودت دهیم .

اسلاید 100: فرض کنید سوپر مارکت امینی در تاریخ 28 و 29 آبان ، اقلامی را طی صورت حساب های ذیل از تعاونی توزیع برادران نیک مرام که یک موسسه ثبت نام شده است و همچنین از شرکت پخش رسولی که موسسه ای ثبت نام نشده است خریداری می کند . صورتحساب خرید تاریخ 28/8/ 13صورتحساب خرید تاریخ 28/8/ 13صورتحساب خرید تاریخ 28/8/ 13صورتحساب خرید تاریخ 28/8/ 13صورتحساب خرید تاریخ 28/8/ 13صورتحساب خرید تاریخ 28/8/ 13صورتحساب خرید تاریخ 28/8/ 13مشخصات فروشنده :نام فروشنده : برادران نیک مرام شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی مشخصات فروشنده :نام فروشنده : برادران نیک مرام شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی مشخصات فروشنده :نام فروشنده : برادران نیک مرام شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی مشخصات خریدار :نام خریدار : امینی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : امینی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : امینی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : امینی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ مالیات عوارض جمع خرید بعد از مالیات و عوارض 1کالباس 25000/500/2500/37500/37000/575/22شوینده های بهداشتی 18000/900500/13500/13000/9273روغن نباتی 22000/100/1ــــــ000/100/14پنیر 16000/240ــــــ000/240جمع کل 000/740/4000/842/4000/842/4000/842/4مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدارمهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدارمهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدارمهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدارمهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدارمهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدارمهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدارنکته : طبق ماده 12 قانون مالیات برارزش افزوده : روغن نباتی و پنیر از اقلام معاف از این مالیات محسوب می شوند .

اسلاید 101:

اسلاید 102: در ادامه نسبتهای دفتر روزنامه سوپر مارکت امینی را در هر یک از دو خرید بالا بررسی می کنیم . از آنجا که شرکت پخش رسولی در سیستم سازمان امور مالیاتی به ثبت نرسیده ،ثبت مربوط به خرید از این شرکت فاقد حساب های مالیات برارزش افزوده خرید و عوارض خرید می باشد . 28 آبان موجودی کالا 000/740/4 مالیات برارزش افزوده خرید 000/51 عوارض خرید 000/51 وجوه نقد 000/842/4 بابت خرید از تعاونی برادران نیک مرام29 آبان موجودی کالا 000/286/2 حسابهای پرداختنی 000/286/2 خرید کالا از شرکت پخش رسولی به صورت نسیه

اسلاید 103: در تاریخ 5 آذر، سوپر مارکت امینی، اقلامی از موجودی کالای خود را به شرح صورتحساب ذیل می فروشد:صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13مشخصات فروشنده :نام فروشنده : امینی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی مشخصات فروشنده :نام فروشنده : امینی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی مشخصات فروشنده :نام فروشنده : امینی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ مالیات عوارض جمع فروش بعد از افزودن مالیات و عوارض 1کالباس 20000/000/3000/45000/45000/090/32کنسرو 35000/520800/7800/7600/5353روغن نباتی 47000/700/2ــــــ000/700/24شوینده بهداشتی15000/000/1000/15000/15000/030/15کره39000/360400/5400/5800/370جمع کل 000/580/7200/73200/73400/726/7مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 104: از آنجا که سوپر مارکت امینی ، از سیستم ثبت دائمی موجودی کالا استفاده می کند، انعکاس دو ثبت ذیل در دفتر روزنامه این موسسه با این فرض که بهای تمام شده اقلام فروخته شده 000/700/5 بوده است ، تاریخ فروش ضروری است :5 آذر وجوه نقد 400/726/7 در آمد فروش 000/580/7 مالیات برارزش افزوده فروش 200/73 عوارض فروش 200/73 شناسایی در آمد فروش به مشتریان و مالیات و عوارض مربوطه5 آذر بهای تمام شده کالای فروش رفته 000/700/5 موجودی کالا 000/5700 بابت شناسایی بهای تمام شده اقلام فروخته شده

اسلاید 105: پس از انجام ثبتهای خرید و فروش فوق ، حسابهای مالیات و عوارض در دفتر کل بدین صورت گزارش خواهند شد: مالیات بر ارزش افزوده خرید عوارض خرید 000/51 مالیات بر ارزش افزوده فروش عوارض فروش 200/73 200/73000/51

اسلاید 106: در انتهای آذر با اتمام مهلت ارائه اظهار نامه مالیات برارزش افزوده ، سوپر مارکت امینی اظهار نامه ای به شرح زیر برای سازمان امور مالیاتی تنظیم و مابه التفاوت مالیات و عوارض خرید و فروش را به حساب این سازمان واریز می کند :

اسلاید 107: برای بستن حسابهای مالیات و عوارض خرید و فروش و به حساب گرفتن وجوه نقد واریز شده بابت مابه التفاوت مالیات و عوارض، ثبت ذیل در دفتر روزنامه سوپر مارکت امینی صورت می گیرد:30 آذر مالیات برارزش افزوده فروش 200/73 عوارض فروش 200/73 مالیات برارزش افزوده خرید 000/51 عوارض خرید 000/51 وجوه نقد 400/44 بابت بستن حسابهای مالیات و عوارض و واریز وجوه مازاد به حساب سازمان امور مالیاتی

اسلاید 108: مساله 2 فرض می شود لبنیات فروشی الف، طبق شرایط سازمان امور مالیاتی مؤدی ثبت نام شده می باشد و در طول دوره مالیاتی چنین عملیاتی را انجام می دهد:

اسلاید 109: صورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدمشخصات فروشنده :نام فروشنده : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی مشخصات فروشنده :نام فروشنده : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی مشخصات فروشنده :نام فروشنده : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ مالیات عوارض جمع خرید بعد از مالیات و عوارض 1شیر300 بطری000/400/2ــــــ000/400/22پنیر50 کیلو000/500/2ــــــ000/500/23ماست 40 کیلو000/800/4000/72000/72000/944/44کره20کیلو000/600000/9000/9000/6180جمع کل 000/300/10000/81000/81000/462/10مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدارمهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدارمهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدارمهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدارمهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدارمهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدارمهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 110: همچنین لبنیات فروشی الف، طبق صورتحساب ذیل، از یک فروشنده ثبت نام نشده پنیر و ماست خریداری می نماید:

اسلاید 111: فرض می شود لبنیات فروش مقداری از کالاهای خریداری شده را به شرح صورتحساب ذیل می فروشد:صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13صورتحساب فروش تاریخ 28/8/ XX 13مشخصات فروشنده :نام فروشنده : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی مشخصات فروشنده :نام فروشنده : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی مشخصات فروشنده :نام فروشنده : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ مالیات عوارض جمع فروش بعد از افزودن مالیات و عوارض 1شیر 300 بطری000/000/3ــــــ000/000/32پنیر 70 کیلو000/500/4ــــــ000/500/43ماست 600 کیلو000/500/8500/127500/127000/755/85کره18 کیلو000/760400/11400/11800/782جمع کل 000/760/16900/138900/138800/037/17مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 112: 3ـ تولید و عرضه کالاهای معاف و مشمول به طور همزمان فرض می شود کارخانه پردیس تولیدکننده محصولات لبنی به عنوان یکی از مودیان ثبت نام شده در نظام مالیات بر ارزش افزوده، در طی یک دوره مالیاتی با خرید مواد اولیه اقدام به عرضه شیر، پنیر، ماست، کره، بستنی و .. می نماید (فرض بر این است که این کارخانه مواد اولیه را از سایر مودیان ثبت نام شده در نظام مالیات بر ارزش افزوده خریداری می نماید):

اسلاید 113:

اسلاید 114: در تاریخ خرید، کارخانه پردیس به عنوان خریدار ثبت ذیل را در دفاتر روزنامه خود انجام می دهد : موجودی شیر 000/000/10خدمات کنترل کیفیت 000/000/1موجودی پاکت های بسته بندی 000/000/5موجودی شکر 000/500موجودی لوازم یدکی ماشین آلات 000/000/2مالیات بر ارزش افزوده خرید 000/120عوارض خرید 000/120 وجوه نقد 000/740/18خرید نقدی شیر ، خدمات کنترل کیفیت، پاکت های بسته بندی، شکر و لوازم یدکی ماشین آلات

اسلاید 115: کارخانه پردیس حساب های مالیات بر ارزش افزوده خرید و عوارض خرید را در دفتر کل خود اینگونه نمایش می دهد:مالیات بر ارزش افزوده خرید عوارض خرید 000/120000/120

اسلاید 116: کارخانه پردیس تا پایان دوره مالیاتی، برخی از اقلام خریداری شده را مطابق با صورتحساب ذیل به یکی از خرده فروشان بازار می فروشند . صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ 13 صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ 13 صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ 13 صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ 13 صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ 13 صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ 13 صورتحساب فروش تاریخ 3/2/ 13 مشخصات خریدار :نام خریدار : کارخانه پردیس شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : کارخانه پردیس شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : کارخانه پردیس شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : کارخانه پردیس شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ مالیاتعوارض جمع مبلغ پس از افزودن مالیات و عوارض 1شیر و پنیر000/000/10معافمعاف000/000/102فروش مشمول(کره، ماست، بستنی و ...)000/000/10000/150000/150000/300/10جمع کل 000/000/20000/150000/150000/300/20مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 117: کارخانه پردیس پس از تحقق مبادله فروش فوق ، ثبت ذیل را در دفتر خود منعکس می کند :وجوه نقد 000/300/20 درآمد فروش 000/000/20 مالیات بر ارزش افزوده فروش 000/150 عوارض فروش 000/150شناسایی درآمد فروش به همراه مالیات و عوارض دریافتی

اسلاید 118: کارخانه پردیس باید حساب های مالیات بر ارزش افزوده خرید و عوارض خرید را در دفتر کل خود اینگونه نمایش می دهد:مالیات بر ارزش افزوده فروش عوارض فروش 000/150000/150

اسلاید 119: نکته مهم:هر مؤدی تولیدی که کالاهای معاف و مشمول را به طور همزمان تولید می کند، پس از تعیین کل مالیات و عوارض پرداختی و دریافتی و پیش از تکمیل اظهارنامه خود باید میزان استفاده از کالاها و خدمات خریداری شده را برای تولید کالاهای معاف و مشمول به صورت شفاف مشخص کند. برای این کار، اقدم به نسبت گیری میزان فروش محصولات مشمول به کل فروش خود در دوره مالیاتی مزبور می نماید.

اسلاید 120: راه ساده و آسان برای شفافیت میزان استفاده از کالاها و خدمات خریداری شده در هر یک از کالاها خدمات مشمول و غیر مشول، استفاده از نسبت فروش محصولات مشمول به کل فروش (معاف و مشمول) است.با استفاده از این رابطه، سهم مالیات بر ارزش افزوده و عوارض کالاهای مشمول، به شرح ذیل محاسبه می شود:مالیات قابل قبول= 50% × مالیات خرید(000/000/60= 50% × 000/000/120)عوارض قابل قبول= 50% × عوارض خرید(000/000/60= 50% × 000/000/120)

اسلاید 121: با اتمام مهلت ارائه اظهار نامه مالیات برارزش افزوده ، کارخانه پردیس اظهار نامه ای به شرح زیر برای سازمان امور مالیاتی تنظیم و مابه التفاوت مالیات و عوارض خرید و فروش را به حساب این سازمان واریز می کند :

اسلاید 122: کارخانه پردیس در پایان دوره مالیاتی، اینگونه در دفتر روزنامه خود ثبت می زند :مالیات بر ارزش افزوده فروش 000/000/150عوارض فروش 000/000/150سایر هزینه های تولیدی 000/000/120 مالیات بر ارزش افزوده خرید 000/000/120 عوارض خرید 000/000/120 وجوه نقد 000/000/180بابت بستن حسابهای مالیات و عوارض خرید و فروش و پرداخت مابه التفاوت به سازمان امورمالیاتی

اسلاید 123: 4 ـ حسابداری مالیات برارزش افزوده در صورت استفاده شخصی موسسات تجاری گاهی از روی موجودی کالا برای استفاده خود یا کارمندانشان برداشت می کنند و همه موجودی را به فروش نمی رسانند . در چنین شرایطی ، باز هم موسسه باید بابت اقلام برداشت شده برای مصارف شخصی ، مالیات برارزش افزوده و عوارض فروش شناسایی کند؛ با این تفاوت که قیمت فروش به همان قیمت خرید در نظر گرفته می شود.

اسلاید 124: فرض کنید تعاونی پخش ضیائی و شرکاء اقلامی را طی صورتحساب ذیل در تاریخ 21 مرداد از یکی از عاملین پخش بازار تهران خریداری کرده است :صورتحساب خرید تاریخ 21/5/ xx13 صورتحساب خرید تاریخ 21/5/ xx13 صورتحساب خرید تاریخ 21/5/ xx13 صورتحساب خرید تاریخ 21/5/ xx13 صورتحساب خرید تاریخ 21/5/ xx13 صورتحساب خرید تاریخ 21/5/ xx13 صورتحساب خرید تاریخ 21/5/ xx13 مشخصات خریدار :نام خریدار : تعاونی ضیائی و شرکاءشماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : تعاونی ضیائی و شرکاءشماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : تعاونی ضیائی و شرکاءشماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : تعاونی ضیائی و شرکاءشماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ مالیاتعوارض جمع مبلغ بعد از مالیات و عوارض 1لوازم خانگی 17000/000/143000/145/2000/145/2000/290/1472میز تحریر8000/920/1800/28800/28600/977/13مواد غذایی45000/495425/7425/7850/509جمع کل 000/415/145225/181/2225/181/2450/777/149مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 125: در تاریخ خریده ثبت ذیل در دفتر روزنامه تعاونی پخش ضیائی و شرکاء منعکس می گردد :21 مرداد موجودی کالا 000/415/145 مالیات برارزش افزوده خرید 225/181/2 عوارض خرید 225/181/2 وجوه نقد 450/777/149 خرید لوازم خانگی، میز و مواد غذایی از آقای عظیمی به صورت نقدی

اسلاید 126: تعاونی ضیائی در تاریخ 7 شهریور ماه ، بخشی از لوازم خانگی و مواد غذایی را مطابق صورتحساب ذیل به مشتریانش می فروشد ، ولی 7عدد میز تحریر را به بهای تمام شده (هر عدد 000/240 ریال) و به عنوان پاداش ، به کارمندان و شرکاء واگذار می کند . صورتحساب فروش تاریخ 7/6/ 13 صورتحساب فروش تاریخ 7/6/ 13 صورتحساب فروش تاریخ 7/6/ 13 صورتحساب فروش تاریخ 7/6/ 13 صورتحساب فروش تاریخ 7/6/ 13 صورتحساب فروش تاریخ 7/6/ 13 صورتحساب فروش تاریخ 7/6/ 13 مشخصات خریدار :نام خریدار : مالکی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : مالکی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : مالکی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : مالکی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ فروشمالیاتعوارض جمع مبلغ پس از افزودن مالیات و عوارض 1لوازم خانگی 14000/000/165000/475/2000/475/2000/950/1692مواد غذایی32000/388820/5820/5640/3993میز تحریر(پاداش کارکنان)7000/680/1200/25200/25400/730/1جمع کل 000/068/167020/506/2020/506/2040/080/172مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 127: در تاریخ مبادله فروش ، ثیتهای ذیل در دفتر روزنامه تعاونی ضیائی منعکس می شود (با فرض بهای تمام شده 000/000/120 ریال برای اقلام فروخته شده و واگذار شده):7شهریور وجوه نقد 640/394/170 در آمد فروش 000/88/653 مالیات برارزش افزوده فروش 820/480/2 عوارض فروش 820/480/2بابت شناسایی درآمد فروش لوازم خانگی و موادغذایی 7شهریور هزینه پاداش 400/730/1 در آمد فروش 000/680/1 مالیات برارزش افزوده فروش 200/25 عوارض فروش 200/25 پاداش پرداخت شده به کارکنان از طریق واگذاری میزهای تحریر 7شهریور بهای تمام شده کالای فروش رفته 000/000/120 موجودی کالا 000/000/120شناسایی تمام شده اقلام فروخته شده

اسلاید 128: از آنجا که در ثبت بالا هزینه پاداش با درآمد فروش مقابله داده می شود و با هم تهاتر می شوند ، در اینجا هیچ تغییری در سود صورت نخواهد گرفت . ضمن آنکه ، تعاونی ضیائی بابت پاداش کارکنان ، خودش باید مالیات و عوارض را بپردازد . باید دقت داشت که این تعاونی ، قبلا بابت میزهای تحریر همین مقدار مالیات و عوارض خرید پرداخت کرده است . در ادامه ، حسابهای دفتر کل مالیات و عوارض خرید و فروش را با هم بررسی می کنیم :مالیات بر ارزش افزوده خرید عوارض خرید 225/181/2 225/181/2 مالیات بر ارزش افزوده فروش عوارض فروش 820/480/2 820/480/2200/25 200/25 020/506/2 020/506/2

اسلاید 129: مطابق با حسابهای فوق ، تعاونی ضیائی و شرکاء اظهار نامه مالیاتی را به شرح زیر آماده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت می کند:

اسلاید 130: در تاریخ تسلیم اظهار نامه و واریز مابه التفاوت مالیات و عوارض به حساب سازمان امور مالیاتی ، ثبت ذیل در دفتر روزنامه تعاونی ضیائی صورت می گیرد :29 اسفند مالیات برارزش افزوده فروش 020/506/2 عوارض فروش 020/506/2 مالیات برارزش افزوده خرید 225/181/2 عوارض خرید 225/181/2 وجوه نقد 590/649 بابت بستن حسابهای مالیات و عوارض خرید و فروش در پایان دوره سه ماهه منتهی به اسفند

اسلاید 131: 5 ـ حسابداری مالیات برارزش افزوده در موسسات خدماتی موسسات خدماتی به دو صورت عمده فعالیت می کنند: برخی از یکسری اقلام مصرفی گسترده در فعالیتهایشان استفاده می کنند که برای آنها علاوه بر حسابهای مالیات و عوارض فروش باید مانند موسسات تجاری ،حساب های مالیات و عوارض خرید نیز در دفاتر کل گشود . برای مثال ، تعمیرگاه های خودرو ، مرتبا قطعات یدکی خریداری و در کار خود مورد استفاده قرار می دهند .

اسلاید 132: در مقابل ، برخی موسسات خدماتی دیگر ، تنها از طریق ارائه خدمات خالص که نیازی به خرید موجودی ندارد ، به کسب درآمد می پردازند . در اینگونه موسسات ، تنها حسابهای مالیات بر ارزش افزوده فروش و عوارض فروش که برروی درآمد خدمات گرفته می شود ، وجود دارد . مراکز خدمات مشاوره حقوقی، نمونه ای از این موسسات هستند.

اسلاید 133: از آنجا که موسسات خدماتی دسته اول ، هم حسابهای مالیات و عوارض فروش و هم مالیات و عوارض خرید دارند ، تقریبا شباهت کاملی با موسسات تجاری پیدا می کنند . بنابراین ، با ذکر مثالی ، تنها موسسات خدماتی دسته دوم را بررسی خواهیم کرد .

اسلاید 134: فرض کنید باشگاه ورزشی تختی ، بابت دوره های ورزشی سه ماهه دوم سال خود، صورتحساب فروش ذیل را صادر کرده است : صورتحساب فروشتاریخ 31/6/ xx 13 صورتحساب فروشتاریخ 31/6/ xx 13 صورتحساب فروشتاریخ 31/6/ xx 13 صورتحساب فروشتاریخ 31/6/ xx 13 صورتحساب فروشتاریخ 31/6/ xx 13 صورتحساب فروشتاریخ 31/6/ xx 13 صورتحساب فروشتاریخ 31/6/ xx 13 مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ فروشمالیاتعوارض جمع مبلغ پس از افزودن مالیات و عوارض 1دوره های ورزشی در تیر ، مرداد و شهریور ــ000/000/90000/350/1000/350/1000/700/92جمع کل 000/000/90000/700/92000/700/92000/700/92مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 135: باشگاه تختی ، پس از صدور این صورتحساب ، ثبت ذیل را در هر روزنامه خود برای شناسایی درآمد و مالیات و عوارض متعلقه ، انجام می دهد: 31شهریور وجوه نقد 000/700/92 درآمد خدمات 000/000/90 مالیات برارزش افزوده فروش 000/350/1 عوارض فروش 000/350/1 شناسایی درآمد سه ماهه تیر ، مرداد ، و شهریور و مالیات و عوارض مربوطه

اسلاید 136: براساس صورتحساب فوق ، باشگاه در پایان شهریور ماه و با فرا رسیدن مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات برارزش افزوده ، اظهارنامه ای را به شرح زیر تهیه و مبلغ مالیات و عوارض را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می کند . در نهایت ثبت مربوطه را در دفتر روزنامه خود انجام می دهد .

اسلاید 137: 31شهریور مالیات برارزش افزوده فروش 000/350/1 عوارض فروش 000/350/1 وجوه نقد 000/700/2 بابت واریز مالیات و عوارض فروش به حساب سازمان امور مالیاتی

اسلاید 138: 6 ـ حسابداری مالیات برارزش افزوده کالاها و خدمات فاقد اعتبار مالیاتی فرض می شود شرکت حمل و نقل باربری وطن به عنوان یکی از مؤدیان ثبت نام شده در نظام مالیات بر ارزش افزوده، طی یک دوره مالیاتی نهاده های زیر را بابت ارائه خدمات باربری خود خریداری کرده است فرض می شود که این خریدها از سایر مؤدیان ثبت نام شده در نظام مالیات بر ارزش افزوده بوده است):

اسلاید 139: * سوخت به عنوان کالای مشمول مالیات 20 درصدی و عوارض 10 درصدی می باشد و طبق تبصره 4 ماده 17 قابل احتساب به عنوان اعتبار مالیاتی نمی باشد.

اسلاید 140: شرکت باربری وطن، پس از صدور این صورتحساب ، ثبت ذیل را در هر روزنامه خود برای شناسایی هزینه ها و مالیات و عوارض متعلقه، انجام می دهد: هزینه سوخت 000/000/7هزینه تعمیرات 000/200/1هزینه آب و برق و تلفن 000/200/1هزینه مالیات بر ارزش افزوده خرید و عوارض 000/100/2مالیات بر ارزش افزوده خرید 000/800/19عوارض خرید 000/800/19 وجوه نقد 600/459/10خرید نقدی هزینه سوخت، هزینه تعمیرات، هزینه آب و برق و تلفن، هزینه مالیات بر ارزش افزوده خرید و عوارض، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض خرید

اسلاید 141: پس از این ثبت، حسابهای دفتر کل مالیات و عوارض خرید و فروش شرکت باربری وطن به صورت ذیل درخواهد آمد :مالیات بر ارزش افزوده خرید عوارض خرید 000/800/19 000/800/19 هزینه مالیات بر ارزش افزوده و عوارض خرید000/100/2

اسلاید 142: شرکت باربری وطن طی دوره مالیاتی مزبور، درآمدهای ذیل را بابت ارائه خدمات خود کسب می نماید: صورتحساب فروشصورتحساب فروشصورتحساب فروشصورتحساب فروشصورتحساب فروشصورتحساب فروشصورتحساب فروشمشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ فروشمالیاتعوارض جمع مبلغ پس از افزودن مالیات و عوارض 1حق الزحمه ارائه خدمات ــ000/000/30000/450000/450000/900/30جمع کل 000/000/30000/450000/450000/900/30مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 143: همچنین باربری وطن، کسب درآمد و مالیات و عوارض متعلقه را اینگونه ثبت می زند:وجوه نقد 000/900/30 در آمد خدمات باربری 000/000/30 مالیات برارزش افزوده فروش 000/450 عوارض فروش 000/450شناسایی در آمد فروش به مشتریان و مالیات و عوارض مربوطه

اسلاید 144: پس از انجام ثبتهای فروش، حسابهای مالیات و عوارض فروش در دفتر کل بدین صورت گزارش خواهند شد: مالیات بر ارزش افزوده فروش عوارض فروش 000/450 000/450

اسلاید 145: باربری وطن با فرا رسیدن مهلت تسلیم اظهارنامه مالیات برارزش افزوده ، اظهارنامه ای را به شرح زیر تهیه و مبلغ مالیات و عوارض را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می کند . در نهایت ثبت مربوطه را در دفتر روزنامه خود انجام می دهد:

اسلاید 146: مالیات برارزش افزوده فروش 000/450عوارض فروش 000/450 مالیات برارزش افزوده خرید 800/19 عوارض خرید 800/19 وجوه نقد 400/860بابت بستن حسابهای مالیات و عوارض خرید و فروش در پایان دوره سه ماهه منتهی به شهریور

اسلاید 147: 7 ـ حسابداری مالیات برارزش افزوده شعب موسسات بسیاری هستند که پس از توسعه کسب و کارشان، اقدام به راه اندازی شعبی در نقاط مختلف می کنند. از نظر حسابداری، نوع ارتباط شعب با دفتر مرکزی بسیار تعیین کننده است، زیرا گاهی این شعب با چنان استقلالی از نظر حقوقی و مالی اداره می شوند که آنها را باید یک موسسه جداگانه تلقی کرد.

اسلاید 148: در این موارد ، هر شعبه دارای دفاتر مخصوص خود بوده و به علت آنکه به طور مستقل در سازمان امور مالیاتی به ثبت رسیده است ، اظهارنامه ای جداگانه به این سازمان ارائه می کند . با این فرض ، حسابداری مالیات برارزش افزوده هر شعبه ، همانند مواردی که تا کنون ذکر کردیم ، در دفاتر روزنامه و کل ثبت می گردد .

اسلاید 149: در مقابل ، شرایطی نیز وجود دارد که شعب دارای وابستگی نسبی به دفتر مرکزی می باشند و به عنوان یک واحد مستقل مالی و مالیاتی عمل نمی کنند . در این صورت ، دفتر روزنامه ، دفتر کل و اظهارنامه مالیاتی تنها در دفتر مرکزی شرکت تنظیم می شود و شعب به صدور اسناد عملیاتها و تهیه حسابهای معین برای هماهنگی با دفتر مرکزی اقدام می کنند .

اسلاید 150: تبصره3 ماده 21در مورد كارگاهها و واحدهاي توليدي، خدماتي و بازرگاني كه نوع فعاليت آنها ايجاد دفتر، فروشگاه يا شعبه در يك يا چند محل ديگر را اقتضاء نمايد، تسليم اظهارنامه واحد مطابق دستورالعملي است كه توسط سازمان امور مالياتي كشور اعلام مي‌گردد.

اسلاید 151: فرض کنید شرکت بازرگانی اخگر دارای یک دفتر مرکزی در تهران و سه شعبه در شهرهای کرج ، کاشان و بندر کیش است . در شرکت اخگر ، خرید به صورت متمرکز ، ولی فروش در دفتر مرکزی و تمام شعب انجام می شود . در تاریخ 23 خرداد ماه ، این شرکت مطابق با صورتحساب ذیل ، 250 عدد کفش دست دوز از کارگاه پاپوش تبریز خریداری و بین واحدهای تابعه به تناسب تقسیم می کند . صورتحساب خرید تاریخ 23/3/ xx 13 صورتحساب خرید تاریخ 23/3/ xx 13 صورتحساب خرید تاریخ 23/3/ xx 13 صورتحساب خرید تاریخ 23/3/ xx 13 صورتحساب خرید تاریخ 23/3/ xx 13 صورتحساب خرید تاریخ 23/3/ xx 13 صورتحساب خرید تاریخ 23/3/ xx 13 مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت اخگرشماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت اخگرشماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت اخگرشماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت اخگرشماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ فروشمالیاتعوارض جمع مبلغ پس از افزودن مالیات و عوارض 1کفش دست دوز تبریز 250000/000/80000/200/1000/200/1000/400/82جمع کل 000/000/80000/400/82000/400/82000/400/82مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 152: شرکت اخگر در تاریخ خرید ثبت ذیل را در دفتر روزنامه خود انجام می دهد :23خرداد موجودی کالا 000/000/80 مالیات برارزش افزوده خرید 000/200/1 عوارض خرید 000/200/1 وجوه نقد 000/400/82 خرید نقدی کفش از شرکت پاپوش تبریز و دریافت مالیات و عوارض مربوطه

اسلاید 153: شرکت بازرگانی اخگر تا پایان تیر ماه که مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی است ، عملکرد ذیل را در فروش دفتر مرکزی و شعب داشته است : صورتحساب فروش تاریخ 31/4/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ 31/4/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ 31/4/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ 31/4/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ 31/4/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ 31/4/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ 31/4/ xx 13 مشخصات خریدار :نام خریدار :شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار :شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار :شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار :شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالا تعداد مبلغ فروش مالیات عوارض مبلغ فروش پس از افزودن مالیات و عوارض 1کفش تبریز32000/800/12000/192000/192000/84/131کفش تبریز80000/000/32000/480000/480000/960/321کفش تبریز66000/400/26000/396000/396000/192/27دفتر مرکزی 1کفش تبریز56000/400/22000/336000/336000/372/2شعبه کرج شعبه کاشان شعبه بندر کیش

اسلاید 154: پس از صدور صورتحساب فوق ، دفتر روزنامه شرکت بازرگانی اخگر ، عملیات فروش را به صورت ذیل و به طور جداگانه برای هر یک از واحدها منعکس می کند : 31 تیر وجوه نقد 000/960/32 درآمد فروش 00/000/32 مالیات برازرش افزوده فروش 000/480 عوارض فروش 000/480شناسایی درآمد فروش دفتر مرکزی و مالیات و عوارض مربوطه 31تیر وجوه نقد 000/184/13 درآمد فروش 000/800/12 مالیات برارزش افزوده فروش 000/336 عوارض فروش 000/336 شناسایی درآمد فروش شعبه کرج و مالیات و عوارض مربوطه

اسلاید 155: 31تیر وجوه نقد 000/72/23 درآمد فروش 000/400/22 مالیات برارزش افزوده فروش 000/336 عوارض فروش 000/336شناسایی درآمد فروش شعبه کاشان و مالیات و عوارض مربوطه 31تیر وجوه نقد 000/192/27 درآمد فروش 000/400/26 مالیات برارزش افزوده فروش 600/39 عوارض فروش 600/39شناسایی درآمد فروش شعبه بندرکیش و مالیات و عوارض مربوطه

اسلاید 156: در انتهای تیر ماه ، شرکت اخگر اظهارنامه ای را به شرح ذیل تنظیم و به سازمان امور مالیاتی تسلیم می کند . در این اظهارنامه به علت آنکه فعالیتهای فروش شرکت به صورت غیر متمرکز انجام می شود ، مالیات و عوارض فروش برای هر واحد جداگانه قید می شود ؛ اما چون خرید را تنها دفتر مرکزی انجام می دهد ، مالیات و عوارض خرید به صورت یکجا آورده می شود .

اسلاید 157: شرکت اخگر بابت بستن حسابهای مربوط به مالیات برارزش افزوده و عوارض خرید و فروش و پرداخت وجوه ما به التفاوت به حساب سازمان امور مالیاتی ثبت ذیل را در دفتر روزنامه انجام می دهد :31تیر مالیات برارزش افزوده فروش 000/404/1 عوارض فروش 000/404/1 وجوه نقد 000/408 مالیات برارزش افزوده خرید 000/200/1 عوارض خرید 000/200/1 بستن حسابهای مالیات و عوارض خرید و فروش و پرداخت مازاد به حساب سازمان امور مالیاتی

اسلاید 158: مساله 3فرض می شود شرکت بازرگانی الف که به خرید و فروش کالاهای مشمول مالیات بر ارزش افزوده و عوارض می پردازد، دارای یک شعبه مرکزی و دو شعبه در شهرهای اصفهان و خوی است. دفتر مرکزی، کالاها را خریداری و به شعب ارسال می کند و فروش در شعب انجام می شود. حساب ها در دفتر مرکزی به صورت متمرکز نگهداری می شود.

اسلاید 159: این شرکت مطابق با صورتحساب ذیل ، 250 عدد کالای A خریداری و بین واحدهای تابعه به تناسب تقسیم می کند . صورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدصورتحساب خریدمشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ فروشمالیاتعوارض جمع مبلغ پس از افزودن مالیات و عوارض 1کالای A100000/000/10000/150000/150000/300/10جمع کل 000/000/10000/150000/150000/300/10مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 160: فروش (بدون احتساب مالیات و عوارض) و هزینه های شعب به شرح زیر بوده است:

اسلاید 161: شرکت الف تا پایان دوره مالیاتی است ، عملکرد ذیل را در فروش دفتر مرکزی و شعب داشته است : صورتحساب فروشصورتحساب فروشصورتحساب فروشصورتحساب فروشصورتحساب فروشصورتحساب فروشصورتحساب فروشمشخصات خریدار :نام خریدار :شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار :شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار :شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار :شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالا تعداد مبلغ فروش مالیات عوارض مبلغ فروش پس از افزودن مالیات و عوارض 1کالای A000/500/2500/37500/37000/575/21کالای A000/000/3000/45000/45000/090/3دفتر مرکزی 1کالای A000/000/4000/60000/60000/120/4شعبه اصفهان شعبه خوی

اسلاید 162: 8 ـ کسری مالیات و عوارض فروش نسبت به مالیات و عوارض خرید در شرایط مختلفی که تا کنون بررسی کردیم ، همواره مالیات و عوارض خرید کمتر از مالیات و عوارض فروش بوده است. بنابراین، موسسات با پایان مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی ، مبلغ مازاد را به حساب سازمان امور مالیاتی یا ادارات تابعه آن در استانها واریز می کردند . اما موارد زیادی پیش می آید که مالیات و عوارض خرید یک موسسه بیشتر از فروش آن است . این شرایط اغلب برای موسساتی که در ابتدای فعالیت خود هستند یا آنها که جریان فروششان به دلایل مختلف مختل شده است ، اتفاق می افتد .

اسلاید 163: مطابق با تبصره ماده 17 قانون مالیاتهای مستقیم ، در صورت وجود اضافه پرداخت توسط مؤدی، مالیات اضافه پرداخت شده، به حساب مالیات دوره های بعدی منظور خواهند شد و در صورت تقاضای مؤدی ، اضافه مالیات پرداخت شده از محل وصوای های جاری درآمد مربوطه ، مسترد خواهد شد .

اسلاید 164: شرکت ایمن بان در 30آذر ، اظهارنامه ای به شرح زیر تنظیم و ارائه می کند :

اسلاید 165: همانگونه که اظهارنامه فوق نشان می دهد ، مالیات و عوارض خرید پرداخت شده توسط شرکت ، بیش از مالیات و عوارض فروش دریافت شده است . طبق قانون ، این کسری را می توان به دوره های بعد منتقل کرد ، بدین معنا که در صورت وجود مازاد مالیات فروش نسبت به خرید در دوره های بعد ، ابتدا مبلغ این کسری از مازاد مورد نظر در دوره بعد کم می شود ، سپس اگر مازادی باقی مانده بود ، فقط مبلغ مازاد باقیمانده پرداخت می شود . در هر صورت ، اگر در هر دوره کسری مالیاتی وجود داشت ، موسسه باید آن را در قالب نوعی پیش پرداخت تلقی کرده و به عنوان یک دارایی (پیش پرداخت مالیاتی) در حسابها ثبت کند .

اسلاید 166: حالت دیگری از برخورد با کسری مالیات و عوارض فروش نسبت به مالیات و عوارض خرید نیز وجود دارد. در قانون مالیات بر ارزش افزوده پیش بینی شده است که اگر موسسه ای با کسری واجد شود، می تواند از سازمان امور مالیاتی درخواست استرداد کسری مالیاتی را داشته باشد. از آنجا که از زمان درخواست استرداد وجوه کسری تا پرداخت آن معمولا مدتی طول می کشد ، موسسه باید در زمان درخواست ، این مبلغ را به حسابهای دریافتی منظور کند.

اسلاید 167: در ادامه ، نحوه حسابداری کسری را با توجه به مثال شرکت ایمن بان بررسی می کنیم . اگر شرکت ایمن بان ، قصد استرداد اضافه مالیات پرداخت شده را نداشته باشد ، با انجام ثبت ذیل، ضمن بستن حسابهای مالیات و عوارض خرید و فروش، مبلغ اضافه پرداخت شده را به حساب بیش پرداخت مالیاتی که یک حساب دارائی در ترازنامه است ، منتقل می کند :30 آذر مالیات برارزش افزوده فروش 000/728/1 عوارض فروش 000/728/1 پیش پرداخت مالیات 000/394/2 مالیات برارزش افزوده خرید 000/925/2 عوارض خرید 000/925/2 بابت بستن حسابهای مالیاتی و انتقال اضافه پرداخت شده به پیش پرداخت

اسلاید 168: در صورتی که شرکت بخواهد اضافه پرداخت شده را از سازمان امور مالیاتی مسترد کند، به جای حساب پیش پرداخت، حسابهای دریافتی را بدهکار خواهد کرد. در این صورت، پس از دریافت مبلغ اضافه پرداخت از سازمان مالیاتی، وجوه نقد مربوطه در حسابها منظور و این مبلغ از حسابهای دریافتی کسر می گردد.

اسلاید 169: فرض کنید شرکت ایمن بان یک موسسه تجاری است که به خرید و فروش تجهیزات ایمنی ساختمان مشغول است. این شرکت در تاریخ 11آبان، 300 دستگاه کپسول آتش نشانی و 500 عدد کلاه ایمنی از شرکت کوشان صنعت طبق صورتحساب ذیل خریداری می کند :صورتحساب خرید تاریخ 11/8/ xx 13 صورتحساب خرید تاریخ 11/8/ xx 13 صورتحساب خرید تاریخ 11/8/ xx 13 صورتحساب خرید تاریخ 11/8/ xx 13 صورتحساب خرید تاریخ 11/8/ xx 13 صورتحساب خرید تاریخ 11/8/ xx 13 صورتحساب خرید تاریخ 11/8/ xx 13 مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت ایمن بانشماره اقتصادی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت ایمن بانشماره اقتصادی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت ایمن بانشماره اقتصادی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت ایمن بانشماره اقتصادی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغمالیاتعوارض جمع خرید از مالیات و عوارض 1کپسول آتش نشانی 500000/000/150000/250/2000/250/2000/500/1542کلاه ایمنی300000/000/45000/675000/675000/350/46جمع کل 000/000/195000/925/2000/925/2000/850/200مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 170: شرکت ایمن بان ، طبق صورتحساب ، در تاریخ خرید ثبت ذیل را در دفتر روزنامه خود انجام می دهد :11آبان موجودی کالا 000/000/195 مالیات برارزش افزوده خرید 000/925/2 عوارض خرید 000/925/2 وجوه نقد 000/850/200 خرید نقدی کپسول آتش نشانی و کلاه ایمنی از شرکت کوشان صنعت

اسلاید 171: تا تاریخ 30آذر که پایان مهلت سه ماهه شرکت برای ارائه اظهارنامه است ، شرکت ایمن بان تنها 294 دستگاه کپسول آتش نشانی و 180عدد کلاه ایمنی فروخته است که نتایج عملکرد فروش در صورتحساب زیر مشاهده می شود : صورتحساب فروش تاریخ30/9/xx 13 صورتحساب فروش تاریخ30/9/xx 13 صورتحساب فروش تاریخ30/9/xx 13 صورتحساب فروش تاریخ30/9/xx 13 صورتحساب فروش تاریخ30/9/xx 13 صورتحساب فروش تاریخ30/9/xx 13 صورتحساب فروش تاریخ30/9/xx 13 مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت ایمن بانشماره اقتصادی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت ایمن بانشماره اقتصادی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت ایمن بانشماره اقتصادی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت ایمن بانشماره اقتصادی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغمالیاتعوارض جمع خرید از مالیات و عوارض 1کپسول آتش نشانی 294000/200/98000/473/1000/473/1000/146/1012کلاه ایمنی180000/000/37000/555000/555000/110/38جمع کل 000/200/135000/028/2000/028/2000/256/139مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 172: در پایان آذر ، شرکت ایمن بان عملیات فروش را اینگونه در دفتر روزنامه ثبت می کند (بهای تمام شده کالای فروش رفته 000/200/115 تومان است):30آذر وجوه نقد 000/256/139 درآمد فروش 000/ 200/135 مالیات برارزش افزوده فروش 000/028/2 عوارض فروش 000/028/2 شناسایی درآمد فروش و مالیات و عوارض مربوطه 30آذر بهای تمام شده کالای فروش رفته 000/200/115 موجودی کالا 000/200/115 بابت شناسایی بهای تمام شده اقلام فروخته شده

اسلاید 173: 30آذر مالیات برارزش افزوده فروش 000/028/2 عوارض فروش 000/028/2 حسابهای دریافتی 000/794/1 مالیات برارزش افزوده خرید 000/925/2 عوارض خرید 000/925/2 بابت بستن حسابهای مالیات و عوارض خرید و فروش و استرداد اضافه مالیات پرداخت شده

اسلاید 174: در تاریخ 7دی ماه ، سازمان امور مالیاتی ، مبلغ اضافه پرداخت شده را به حساب بانکی شرکت ایمن بان واریز می کند و این شرکت، ثبت ذیل را در دفتر روزنامه خود منعکس می کند:7دی بانک 000/794/1 حسابهای دریافتی 000/794/1 دریافت طلب از سازمان امور مالیاتی بابت اضافه پرداخت مالیات

اسلاید 175: در هر دو صورت ، یعنی چه شرکت خواهان استرداد اضافه مالیات پرداخت شده باشد و چه یا این اضافه را پیش پرداخت برای دوره های بعد به حساب آورد ، حسابهای مالیات و عوارض در دفتر کل پس از ثبتهای بستن در تاریخ 30آذر به صورت ذیل گزارش می شوند : مالیات بر ارزش افزوده خرید عوارض خرید مالیات بر ارزش افزوده فروش عوارض فروش 000/925/2 000/925/2 000/925/2 000/925/2 000/028/2 000/028/20000000/028/2 000/028/2

اسلاید 176: نکته قابل توجه که در پایان بحث مالیات اضافه پرداخت شده ذکر می کنیم ، در خصوص عملیات موسساتی است که در مبلغ اضافه پرداختی مالیات را به عنوان پیش پرداخت به دوره بعد منتقل می کنند . فرض کنید شرکت ایمن بان در دوره مالیاتی بعدی ، فروشی مطابق صورتحساب ذیل داشته است : صورتحساب فروش تاریخ31/12/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ31/12/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ31/12/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ31/12/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ31/12/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ31/12/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ31/12/ xx 13 مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت ایمن بانشماره اقتصادی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت ایمن بانشماره اقتصادی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت ایمن بانشماره اقتصادی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت ایمن بانشماره اقتصادی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغمالیاتعوارض جمع خرید از مالیات و عوارض 1کپسول آتش نشانی 180000/000/63000/945000/945000/890/642کلاه ایمنی90000/500/18500/277500/277000/055/19جمع کل 000/500/81000/945/83000/945/83000/945/83مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 177: باتوجه به اینکه بهای تمام شده کالاهای فروخته شده 000/000/66 ریال بوده است ، شرکت ایمن بان ثبتهای ذیل را برای شناسایی در آمد فروش انجام می دهد:29اسفند وجوه نقد 000/945/83 مالیات بر درآمد فروش 500/222/1 عوارض فروش 500/222/1 درآمد فروش 000/500/81 شناسایی در آمد فروش برای دوره سه ماهه آخر سال 29 اسفند بهای تمام شده کالای فروش رفته 000/000/66 موجودی کالا 000/000/66 شناسایی بهای تمام شده کپسولها و کلاههای ایمنی فروخته شده در سه ماهه پایانی سال

اسلاید 178: شرکت در پایان اسفند ماه ، با پایان مهلت قانونی ، اظهارنامه ای را به شرح ذیل تهیه می کند :

اسلاید 179: با وجود اینکه مالیات و عوارض متعلقه این دوره ،000/445/2 ریال است ، اما چون شرکت ایمن بان در دوره مالیاتی قبل 000/394/2 ریال را به عنوان پیش پرداخت مالیاتی در حسابهای دارایی ذخیره کرده بود، در دوره اخیر تنها 000/51 ریال به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می کند و رویداد مربوطه را اینگونه در دفتر روزنامه خود ثبت می نماید :29 اسفند مالیات برارزش افزوده فروش 000/225/1 عوارض فروش 000/225/1 پیش پرداخت مالیاتی 000/394/2 وجوه نقد 000/51 بستن حسابهای مالیات و عوارض فروش در محل پیش پرداخت و واریز باقیمانده به حساب سازمان امور مالیاتی

اسلاید 180: 8 ـ حسابداری مالیات برارزش افزوده در وادرات و صادرات مطابق ماده 1قانون مالیتهای مستقیم ، نه تنها عرضه کالاها و خدمات در ایران، بلکه واردات و صادرات آنها مشمول مقررات این قانون می باشد . مواد 6 و 7 قانون مالیاتهای مستقیم ، واردات را ورود کالا یا خدمات از خارج از کشور و صادرات را صدور کالا یا خدمت به خارج از کشور یا به مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی می داند . ماده 8 این قانون بار دیگر تاکید می کند اشخاصی که به واردات و صادرات کالا یا خدمات مبادرت می کنند ، به عنوان مؤدی شناخته می شوند و مشمول قانون مذکور می گردند .

اسلاید 181: مطابق با قانون مالیاتهای مستقیم، چند نکته کلیدی در مورد واردات و صادرات وجود دارد که ابتدا آنها را بررسی می کنیم؛ سپس با مثالی، حسابداری مالیاتی وادرات و صادرات را مرور می نمائیم :نکته 1: وادرات کالا و خدمات همانند کالاها و خدمات تولید شده در ایران مشمول 5/1 درصد مالیات برارزش افزوده و 5/1 درصد عوارض می شود. با اینحال، صادرات کالا و خدمت به خارج از کشور از طریق مبادی خروجی رسمی، مشمول مالیات این قانون نمی باشد و مالیاتهای پرداخت شده بابت آنها با ارائه برگه خروجی صادره توسط گمرک و اسناد و مدارک مثبته، مسترد می گردد (ماده 13 قانون مالیاتهای مستقیم).

اسلاید 182: نکته2: با توجه به اینکه واردات کالا و خدمت معمولا از طریق ارزیابی خارجی صورت می گیرد، تعیین مأخذ محاسبه مالیات دارای اهمیت بسیاری است. ماده 15 قانون مالیاتهای مستقیم، مأخذ محاسبه مالیات وادرات کالا را ارزش گمرکی کالا (قیمت خرید ، هزینه حمل و نقل و حق بیمه) به علاوه حقوق ورودی (حقوق گمرکی و سود بازرگانی) مندرج در اوراق گمرکی می داند. تبصره این ماده، در مورد واردات خدمات صحبت می کند و مأخذ محاسبه مالیات خدمات وارد شده به کشور را معادل ارزش ریالی خدمات مربوطه می داند .

اسلاید 183: در مجموع ، برای تعیین اینکه به چه مبلغی شامل مالیات و عوارض می شود، ابتدا باید قیمت ارزی تمامی هزینه هایی که برای به وارد کردن کالا و خدمات پرداخت می کنیم را محاسبه کنیم، سپس با استفاده از نرخ برابری ارز مورد نظر با ریال، نسبت به محاسبه ارزش ریالی کالا و خدمت اقدام نمائیم . در ادامه نحوه حسابداری مالیات برارزش افزوده واردات و صادرات را در شرکت فولاد صنعت که به طور مستمر به واردات مواد اولیه تولیدی و خدمات و صادرات محصولات تولید شده به خارج از کشور اشتغال دارد، بررسی می کنیم.

اسلاید 184: شرکت فولاد صنعت در تاریخ 25فروردین ، مواد اولیه را به شرح ذیل از یکی از کشورهای اروپایی وارد می کند . از آنجا که ارز مورد استفاده در معامله ، یورو بوده است ، مبالغ معادل ارزش ریالی یورو در اسناد و مدارک و حسابها ثبت شده اند :سند گمرکیسند گمرکیسند گمرکیسند گمرکیسند گمرکیسند گمرکیسند گمرکیسند گمرکیمشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت فولاد صنعت شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملیمشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت فولاد صنعت شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملیمشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت فولاد صنعت شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملیمشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت فولاد صنعت شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملیمشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت فولاد صنعت شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملیمشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت فولاد صنعت شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملیمشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت فولاد صنعت شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملیمشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت فولاد صنعت شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملیردیفشرح کالا ارزش گمرکی (قیمت خرید + هزینه حمل و بیمه)حقوق گمرکی (4درصد)جمع ارزش و حقوق گمرکیمالیاتعوارض جمع مبلغ پس از مالیات و عوارض 1مواد اولیه000/000/500000/000/20000/000/520000/800/7000/800/7000/600/535جمع کل 000/000/500000/000/20000/000/520000/800/7000/800/7000/600/535

اسلاید 185: شرکت فولاد صنعت بخش دیگری از نیازمندیهای خود را از طریق انتقال تکنولوژی که نوعی خدمات محسوب می شود در تاریخ 30فروردین طبق صورتحساب ذیل تأمین می کند : صورتحساب خدمات تاریخ 31/1/ xx 13 صورتحساب خدمات تاریخ 31/1/ xx 13 صورتحساب خدمات تاریخ 31/1/ xx 13 صورتحساب خدمات تاریخ 31/1/ xx 13 صورتحساب خدمات تاریخ 31/1/ xx 13 صورتحساب خدمات تاریخ 31/1/ xx 13 صورتحساب خدمات تاریخ 31/1/ xx 13مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت فولاد صنعتشماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت فولاد صنعتشماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت فولاد صنعتشماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : شرکت فولاد صنعتشماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح خدماتتعداد مبلغمالیاتعوارض جمع خرید از مالیات و عوارض 1خدمات فنی ــ000/000/250000/750/3000/750/3000/500/2572خدمات انسانی ــ000/000/310000/650/4000/650/4000/300/319جمع کل 000/000/560000/400/8000/400/8000/800/576مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 186: شرکت فولاد صنعت ثبتهای ذیل را بابت واردات مواد اولیه و خدمات انتقال تکنولوژی در تاریخهای مربوطه در دفتر روزنامه انجام می دهد : 25فروردین موجودی کالا 000/000/520 مالیات برارزش افزوده خرید 000/800/7 عوارض خرید 000/800/7 وجوه نقد 000/600/535 واردات مواد اولیه از شرکت امگا و مالیات و عوارض متعلقه 30فروردین هزینه انتقال تکنولوژی 000/000/560 مالیات برارزش افزوده خرید 000/400/8 عوارض خرید 000/400/8 وجوه نقد 000/800/576 بابت واردات تکنولوژی مطابق با ارزش ریالی شناسایی شده

اسلاید 187: در تاریخ 17 خرداد ، شرکت فولاد صنعت ، اقلامی را به قرار ذیل به صنایع داخلی و یک شرکت خارجی می فروشد. همانگونه که از این صورتحساب مشخص است، شرکت مالیاتی بابت اقلام صادراتی دریافت نمی کند:صورتحساب فروش تاریخ 17/3/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ 17/3/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ 17/3/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ 17/3/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ 17/3/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ 17/3/ xx 13 صورتحساب فروش تاریخ 17/3/ xx 13 مشخصات خریدار :نام خریدار : مالکی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : مالکی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : مالکی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :مشخصات خریدار :نام خریدار : مالکی شماره اقتصادی :شماره ثبت و ملی :ردیف شرح کالاتعداد مبلغ فروشمالیاتعوارض مبلغ فروش پس از مالیات و عوارض 1میلگرد20 تن000/000/90000/350/1000/350/1000/700/922نورد سرد 34 تن000/000/125000/875/1000/875/1000/750/1283صادرات نورد سرد 50 تن 000/000/210ــــــ000/000/210جمع کل 000/000/425000/225/3000/225/3000/450/431مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار مهر و امضاء فروشنده مهر و امضاء خریدار

اسلاید 188: در 17 خرداد ، شرکت نتایج مالی صورتحساب فوق را با ثبت ذیل در دفتر روزنامه خود ثبت می کند :17 خرداد وجوه نقد 000/450/431 درآمد فروش 000/000/425 مالیات برارزش افزوده فروش 000/225/3 عوارض فروش 000/225/3 شناسایی درآمد فروش بابت فروشهای داخلی و صادرات و مالیات و عوارض متعدد

اسلاید 189: در 31خرداد ، شرکت فولاد صنعت اظهارنامه ای را به شرح زیر تنظیم می کند:

اسلاید 190: در این تاریخ ، حسابهای مالیات برارزش افزوده خرید و فروش و عوارض خرید و فروش در دفتر کل شرکت فولاد صنعت اینگونه گزارش می شوند : مالیات بر ارزش افزوده خرید عوارض خرید 000/800/7 000/800/7 000/400/8 000/400/8 000/200/16 000/200/16

اسلاید 191: به علت آنکه شرکت دارای اضافه مالیات پرداختی می باشد ، قصد دارد این مبلغ را از سازمان امور مالیاتی مسترد دارد . بنابراین ثبت ذیل را بابت بستن حسابهای مالیات و عوارض خرید و فروش در دفتر روزنامه خود انجام می دهد :مالیات برارزش افزوده فروش 000/2250/3 عوارض فروش 000/225/3 حسابهای دریافتی (وزارت امور اقتصادی و دارایی) 000/95/25 مالیات برارزش افزوده خرید 000/200/16 عوارض خرید 000/200/16 بستن حسابهای مالیات و عوارض خرید و فروش و درخواست استرداد اضافه پرداختی از سازمان امور مالیاتی

اسلاید 192: فرض کنید یک شرکت تولید کننده اتومبیل در یک دوره مالیاتی برای تولید محصول خود کالاها و خدماتی را طی فاکتوری به شرح زیر از خارج از کشور خریداری نماید:مساله 4

اسلاید 193: همچنین این شرکت بخشی از نهاده های تولید خود را به شرح زیر از تولیدکنندگان داخلی خریداری می نماید:

اسلاید 194: شرکت تولیدکننده اتومبیل خدمات موناتاژی را نیز به شرح زیر از ارائه دهندگان خدمات در داخل خریداری می نماید:

اسلاید 195: شرکت تولیدکننده اتومبیل خدمات موناتاژی را نیز به شرح زیر از ارائه دهندگان خدمات در داخل خریداری می نماید:

اسلاید 196: حالت اول- این شرکت طی دوره مالیاتی 50 دستگاه خودرو را به قیمت هر دستگاه 400 میلیون ریال طی فاکتور زیر در بازار داخلی به فروش رسانده است:

اسلاید 197: حالت دوم- این شرکت طی دوره مالیاتی 50 دستگاه خودرو را به قیمت هر دستگاه 400 میلیون ریال طی فاکتور زیر به خارج از کشور صادر می نماید:

اسلاید 198: 2ـ حسابداری مالیات بر ارزش افزوده در عملیات پیمانکاری(شرکت پیمانکار)فرض می شود شرکت پیمانکاری صفادوست با شرکت ایران توسعه به عنوان کارفرما قراردادی را به مبلغ یک میلیارد ریال منعقد نموده اند و عملیات ذیل در اولین دوره مالیاتی صورت گرفته است:

اسلاید 199: عملیات انجام شده توسط شرکت صفادوست در اولین دوره مالیاتیدریافت پیش پرداخت از شرکت ایران توسعه به مبلغ 100 میلیون ریالشرکت پیمانکاری صفادوست در طول دوره مالیاتی پرداختهای ذیل را انجام داده است:

اسلاید 200: با دریافت پیش دریافت، چون خریدوفروشی انجام نشده، مالیاتی شناسایی نمی شود:وجوه نقد 000/000/10 پیش دریافت ها 000/000/10بابت پیش دریافت از شرکت ایران توسعهبابت هزینه های صورت گرفته نیز، ثبت ذیل در دفتر روزنامه شرکت صفادوست زده می شود:پیمان در دست اجرا 000/000/85مالیات برارزش افزوده خرید 000/675 عوارض خرید 000/675 وجوه نقد 000/350/86 بابت پرداخت هزینه های پیمانکاری

اسلاید 201: شرکت پیمانکاری در اواخر دوره، صورت وضعیتی را به مبلغ 120 میلیون ریال تهیه و برای کارفرما ارسال می کند و شرکت کارفرما آن را تائید می کند:

اسلاید 202: با صدور این صورت وضعیت، ثبت ذیل در دفتر روزنامه شرکت صفادوست صورت می گیرد:حسابهای دریافتنی-ایران توسعه 000/600/87پیش دریافتها 000/000/12سپرده حسن انجام کار 000/000/12پیش پرداخت مالیات(تکلیفی پیمان) 000/600پیمان در دست اجرا(بیمه) 000/600 درآمد پیمان 000/000/120 مالیات برارزش افزوده فروش 000/800/1 عوارض فروش 000/800/1 بابت پرداخت هزینه های پیمانکاری

اسلاید 203: با اتمام مهلت ارائه اظهار نامه مالیات برارزش افزوده ، شرکت صفادوست اظهار نامه ای به شرح زیر برای سازمان امور مالیاتی تنظیم و مابه التفاوت مالیات و عوارض خرید و فروش را به حساب این سازمان واریز می کند :

اسلاید 204: برای بستن حسابهای مالیات و عوارض خرید و فروش و به حساب گرفتن وجوه نقد واریز شده بابت مابه التفاوت مالیات و عوارض ، ثبت ذیل در دفتر روزنامه شرکت صفادوست صورت می گیرد :مالیات برارزش افزوده فروش 000/800/1عوارض فروش 000/800/1 مالیات برارزش افزوده خرید 000/675 عوارض خرید 000/675 وجوه نقد 000/250/2 بابت بستن حسابهای مالیات و عوارض و واریز وجوه مازاد به حساب سازمان امور مالیاتی

اسلاید 205: پرداخت پیش پرداخت به شرکت صفادوست به مبلغ 100 میلیون ریالخرید کالاهای مشمول به مبلغ 000/000/80 طبق فاکتور زیر:2ـ حسابداری مالیات بر ارزش افزوده در عملیات پیمانکاری(شرکت کارفرما)

اسلاید 206: با پرداخت پیش پرداخت ، چون خریدوفروشی انجام نشده، مالیاتی شناسایی نمی شود:پیش پرداخت ها 000/000/10 وجوه نقد 000/000/10بابت پیش پرداخت به شرکت صفادوستبابت هزینه های صورت گرفته نیز، ثبت ذیل در دفتر روزنامه شرکت ایران توسعه زده می شود:موجودی کالا 000/000/80مالیات برارزش افزوده خرید 000/200/1عوارض خرید 000/200/1 وجوه نقد 000/400/82 بابت خرید کالاها به صورت نقدی

اسلاید 207: تائید صورت وضعیت شرکت پیمانکاری صفادوست

اسلاید 208: با صدور این صورت وضعیت، ثبت ذیل در دفتر روزنامه شرکت صفادوست صورت می گیرد:دارایی درجریان تکمیل 000/000/120مالیات برارزش افزوده خرید 000/800/1 عوارض خرید 000/800/1 حسابهای پرداختنی 000/600/87 پیش پرداخت ها 000/000/12 سپرده حسن انجام کار-دریافتی 000/000/12 مالیات های تکلیفی پرداختنی 000/600 بیمه تکلیفی پرداختنی 000/600بابت صورت حساب شماره 1 شرکت صفادوست

اسلاید 209: فروش کالا به مبلغ 000/000/220 طبق صورتحساب زیر:

اسلاید 210: شرکت ایران توسعه عملیات فروش را اینگونه در دفتر روزنامه ثبت می کند (بهای تمام شده کالای فروش رفته 000/000/176 تومان است):وجوه نقد 000/000/226 درآمد فروش 000/ 000/220 مالیات برارزش افزوده فروش 000/300/3 عوارض فروش 000/300/3 شناسایی درآمد فروش و مالیات و عوارض مربوطه بهای تمام شده کالای فروش رفته 000/000/176 موجودی کالا 000/000/176بابت شناسایی بهای تمام شده اقلام فروخته شده

اسلاید 211: با اتمام مهلت ارائه اظهار نامه مالیات برارزش افزوده ، شرکت صفادوست اظهار نامه ای به شرح زیر برای سازمان امور مالیاتی تنظیم و مابه التفاوت مالیات و عوارض خرید و فروش را به حساب این سازمان واریز می کند :

اسلاید 212: برای بستن حسابهای مالیات و عوارض خرید و فروش و به حساب گرفتن وجوه نقد واریز شده بابت مابه التفاوت مالیات و عوارض ، ثبت ذیل در دفتر روزنامه شرکت ایران توسعه صورت می گیرد :مالیات برارزش افزوده فروش 000/300/3 عوارض فروش 000/300/3 مالیات برارزش افزوده خرید 000/000/3 عوارض خرید 000/000/3 وجوه نقد 000/600 بابت بستن حسابهای مالیات و عوارض و واریز وجوه مازاد به حساب سازمان امور مالیاتی

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید