حسابداریعلوم انسانی و علوم اجتماعی

حسابداری مدیریت استراتژیک (هزینه یابی کیفیت)

حسابداری مدیریت استراتژیک (هزینه یابی کیفیت) 25 اسلاید فهرست مقدمه تعریف هزینه های کیفیت مدل های مختلف هزینه های کیفیت مدل پیشگیری-ارزیابی- شکست(P-A-F) مدل هزینه‌یابی فرایندی مدل هزینه های فرصت یا هزینه های نامشهود مدل هزینه های فرآیند مدل هزینه یابی بر مبنای فعالیت مدل کوه یخ تعیین مقدار بهینه هزینه های کیفیت خلاصه و نتیجه گیری

yoyo.nazar1367

صفحه 1:
aber ‏مات(‎

صفحه 2:
© ‎oe‏ 3 يي ‎ae‏ ‏عنوان ۷ حسابداری مدیریت استراتژیک (هزینه‌یایی کیفیت)

صفحه 3:
بسیاری از شرکت‌ها کیفیت محصولاتشان رابه عنوان مهم ترین ارزش 2 مشتریان و حيلقى ترین معیار کسب مزیت گگابتی ‎tat‏ آوردق )در پی بهبود آن هستند. ه رگونه تلاش برای بهبود کیفیت بليدبة خوبی بررسی و هزینه‌های مربوط به آن نیز دقیقاً تعیین شود. چرا ‎Pe‏ رتیه های بهبود مستمر فقط برآورده کردن نیاز مشتریان درخصوصکیفیت نيست» بلکه این هدف باید با کمترین هزینه تحقق یابد. پر واضح است که کاهش هزینه های کیفیت زمانی امکان پذیر است که این هزینه ها ‎Sol‏ ‏تعریف, شناسایی و اندازه گیری شوند تا بتوان تصمیمات منطقی و صحیحی درمورد آنها اتخاذ کرد. برای کار با هزینه‌های کیفیت لازم است تا مانند هر پروژه دیگری در ش رکت‌هاء توجیه اقتصادی مناسبی برای استفاده از ابزا کیفیت به‌وجود آید و بدین‌منظور باید ارزیابی اولیه‌ای صورت گیرد. ( 70/۲

صفحه 4:
دراین ارزیابی اهدافی موردتوجه هیتند که اهم آنها شامل مواردزیرند: للف) ارلثه اهمیت مسائل کیفی-به زبلنی‌تکه مره توجه مدیران ارشد قرار گیرد. مدیران ارشد سازمان ها معمولاً تنها وقتی + ۲ ۳۹ مسائل چی می برند و آنها را در دستور کار خود قرا۵9۴هند که ارزش پهلی و مللی آن مسائل قلبل توجه و توجیه باشد. مقوله کیفیت + دلیل غیرمادی بودن و ارتباط با سائل ذهنی بیشتر نیازمند این است كه به یک زبان مشتر کث(پول) بیان شود. ب) تعیین نقاط اصلی توجه جهت کلهش هزینه هاء علل به آمدن هزينه هاى كيفيت برشمار است و ميزان تأثيرر كذارى ينه ها نيز يكسان نيست. در اين ارزيابىها بايد مهمترين كه سبب صرفه‌جویی در هزینه های کیفیت می شوند. شناسایی گردند. ۳۵/۴

صفحه 5:
هزینه‌های کیفیت ازمجموع "هزیندهای انطباق" و هزینه‌های "عدم انطباق "حاصل می‌شود.هزینه‌های انطباق مّلفی اک ه برای پپشکیری از کیفیت پایین پرداخت می شود. مانند هزینه های بازرسی ‎an‏ ‏كيفيت و هزینه های عدم انطباق عبارت از هزینه هلیی است,که به دلیل وجود کیفیت پایین محصولات و خدمات ایجاد می شود؛ مانند هزینه‌های دوباره کاری. هزینه های کیفیت شامل چهار مورد زیر است: ‎.١‏ هزينه هايى كه در طول طراحىء به کارگیری و نگهداری يت ‏سیستم مدیریت کیفیت رخ می دهد. ‏۲ هزینه منابعی که برای بهبود مستمر د رکیفیت ت ‏۳ هزینه های شکست(نقص) سیستم» خدمات و محصو ‏۶ سابر هزینه های ضروری و فعالیتهای فاقد ارزش ‏تهیه محصولی با کیفیت نیاز است. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎۳۵/۵ ‎ ‎ ‎

صفحه 6:
مدل های هزینه های کیفیت را به ‎ole de re‏ طبقه بندی کرد. این چها رگروه شامل موارد زیرگ ‎.١‏ مدل پیشگیری-ارزیابی-شکست(۳-۸-۳) یا مد ‎ae‏ ‏۲ مدل های هزینه فرصت» ۳ مدل های هزینه فرایند. ۶ مدل های هزینه بابی برمبنای فعالیت. ۳۵/۶

صفحه 7:
جدول ۱۰-۱ مدل های هزینه یابی کیفیت و طبقات هزینه مربوط هزینه های انطباق+ عدم انطباق هزینه های ‎ee‏ ابی+ شکست + صت هزینه‌های نامشهود یا فرصت هزینه های فرایند هزینه‌های انطباق + عدم انطباق هزینه های ‎ABC‏ هزینه های دارای ارزش افزوده + فاقد ارزش افزوده

صفحه 8:
مدل پیشگیری-ارزیابی - شکست(۳-۸-۳) ‎eo 67‏ از جمله مهترین مدل ها می‌توان به مدل ۳-۸-۳ رد با که بیشتر, دیگر مدل های هزینه های کیفیت براسأَطبقه بندی همین مدل از هزینه های کیفیت عمل می کنند. در واقع فرض مهم این مدل آن است که افزايش هزینه های پیشگیری و ارزیلبی» هزینه های شکست را کاهش می‌دهد و افزایش در هزینه‌های پیشگیری, هزینه های ارزیابی را نیز کاهش,می ‎ ‎۳۵/۸ ‎ ‎ ‎

صفحه 9:
گروه‌های چهار کلنه هزینه هاى يفيت د ‎Wa‏ - به این شرح ‎QZ. (A> tc‏ الف) هزینه های شکست ‎ow‏ ‏۱. هزینه های شکست درونی(خرابی درون سازمانی) ۲. هزینه های شکست برونی(خرابی برون سازمانی) ب)هزینه های اختیاری ۳ هزینه ارزیابی ۶ هزینه های پیشگیرانه ۳۵/۹

صفحه 10:
۰ ۳ هه ۲ أ.هزينه هاى شكست درون ى(درون سازماني). 3 5 مواردی را در بر می‌گیرند که ایرادلتی 4 | تحویل محصول به مشتری بروز می کنند و سازمانیهطرق مختلف از قبیل بازرسی و آزمایش از سوی کار کنان واحد کنترل خود یا بازرسان خارجی به لین ابرادات چی می برد. زب رگروه‌های اصلی تشکیل دهنده این گروه شامل موارد زیر است: دورییزیا اسقاطی. محصولاتی که به علت عدم ان های تعریف شده قابلیت ارائه به مشتریان را نداشة کار گیری در محل ها و کاربردهای دیگر را ندارند. ۳۵/۱۰

صفحه 11:
تعمیرو دوباره‌کاری. محصولاتی که ‎we‏ مطابقت‌نداشتن بامشخصه‌های موردنیاز قلبل استفاده نیستند در ‎ey‏ فعالیت‌ها با انجام فعالیت‌های تعمیراتی. انطباق حاصل کرده و رد ده پل شوند كه هزينه اين گونه فعالیت‌ها باید از فعالیت‌های"تولپدی تفکیک و به عنوان هزینه کیفیت منظور شود. ‎a‏ ‏تحلیل شکست. هزینه های مربوط به بررسى و تحليل عل بروز ايراد در محصول و تدبير راه حل هاى رفع و بيشكيرى از تكرار آنها در اين زير كروه قرار مى كيرند. تعمير و بازكارى اقلام معيوب دريافتى. هزينههاى مربو اقلام دريافتى از تأمين كنندكان مواد مورد استفاده كه با سازى فعلى به علت عدم رعايت مشخصه هاى دريافتى از طرف تأميئن كننده قابل به کار گیری و استفاده نبوده و باید مورد تعمیر یا باز کاری قرار گیرند. | ۲۵/۱۲

صفحه 12:
بازرسی صد درصد. درصورتی کهکالای آماده شده برای ارسال به مشتری دارای عیهبی بیش از حد قلبل قَبّوّل با لیلٍ مورد باؤارسى صددرصد قرار گرفته و اقلام معیوب آن تا ‎ao or‏ و جداسازی شود. ‎a‏ بازرسی و آزملیش مجدد. درصورتى كه محصولى الؤرد تعميرء يا بازكارى يا دوباره كارى قرار كرفته باشدء نيازمند بازرسى و آزمايش به منظور کسب اطمینان از قرار گرفتن در حدود قابل قبول است. درجه بندی زیر سطح. هزینه ناشی از فروش پایین‌تر جه دلیل مطابقت نداشتن مشخصه‌های آنهابا بالاتر (با کیفیت بهتر) در این زیر گروه قرار می گیرد.

صفحه 13:
۲.هزینه‌های شکست برونی ۲ سازمانی)؛ این گروه هزينههلبى را شامل مى شود عه بس 4 اریافت ل به یله مشتری ایجاد می شود و تا پیش از به کار گیریآیچصول از سوى مشتری مشخص و کشف نشده اند و لذا اشکال توس گقری درهنگام استفاده از محصول نمود پیدا می . مهمترین زی رگروه‌های این گروه شامل موارد زیرند: هزینه های ضمانت. هزینه های تعویض, تعمیر یا < محصولاتی هستند که در دوره گارانتی قرار دارند محصول جدید. حمل و نقل. نصب مجدد و غیره می باشد. vos"

صفحه 14:
هزينه هاى شكليت مشتريان. حزن فعاليت هليبي که برای پاسخگویی به مشتربان و جلب رضایت 3 از ال می شود و شامل پرداخت خسارت به مشتریان نی زآمی,شود. هزینه برگشت محصول در برگیرنده. هزینه های ‎ae‏ ‘ یا جایگزینی محصولات معیوبی هستند که عودت داده شده اند و دوره گارانتی آنها به پایان رسیده است. تخفیف. هزینه کاهش قیمت یا سایر امتیازلتی است ‎Anal‏ ‏دلیل پذیرش محصول با کیفیت پایین قر داده امتیازات شامل نصب يا حمل ونقل مجانی نیز می باشد. لاا

صفحه 15:
۳ هزینه ارزیابی. اين هزینه‌ها برای تعیین مطابقت يا عدم مطابقت مشخصه های محصول با مشخصگگهای ی گرد نظر رف می شود. برخی از زیر گروه‌هایی که در اين,کروه قرار دارند. شامل موارد زیرند: ‎to‏ ‏بازرسی و آزمایش ورودی ها ۷ بازرسی و آزمایش حین فرایند بازرسی و آزمایش محصول نهایی کنترل تجهیزات بازرسی و اندازه گیری تأمين مواد و خدمات SSK KKK بررسی کیفی موجودی ۳۵/۱۵

صفحه 16:
۴ هزینه های پیشگیرانه. هزینه فعالیت‌هلیی هستند که برای پیشگیری از رخداد ابرادات و خرلبی ها در محصولرت موف شوند. در واقع هزینه هلیی است که لین اطمینان را می دهد که فراین‌ها لات و خدمات با کیفیت تولید می کنند. صرف این هرنه‌ها سبب کاهش رخداد خرلبی و ایراد در محصول تولیدی در مراحل مختلنگ" از ورود محصولات به شرکت تا تحویل محصول نهلیی می شود. صلی ترین زیر گروه‌های موجود در این گروه شامل موارد زیرند: هزینه های طرح ریزی کیفیت هزینه های آموزش هزینه های طراحی و کنترل فرایند هزینه های گزارش دهی هزینه های ارزیابی پیمانکاران فرعی ۹/۴ 3 % % % 2 4 5 4 2 4

صفحه 17:
[مدل هزينهيابى فرايندى | .35 ۱۰ هت نی طبقه بندى هزينهها در اين مدل شبيه مدل "1- کیفیت راجه عنوان «تطلبق با نیازمندی‌ها» در شرفت رین هزینه های کیفیت رابه صورت مجموع هزینه های انطباق و عدم انطباق تعریف کرد. لین مدل در حقیقت هزینه‌های کیفیت از فعالیت‌های کیفی می‌داند. منظور از فعالیت‌های فعالیت‌هایی است که در جهت بهبود کیفیت محصو فرایندها انجام می‌شود. دا ناشی ۳۵/۱۷

صفحه 18:
کرازبی فعالیت‌های کیفی را به دو ۵ ahr eee ‏محصولات. خدمات و فرایندها به سطح کیفیت مور ور برسد.‎ ‏فعالیت‌هایی که در جهت رفع نقص هاء دوباره کاریآها و غیره؛‎ .۲ ‏بعد از حصول سطح کیفیت طعیف و در جهت بهبود کیفیت انجام‎ می شود. درواقع منابعی که جه دلیل عدم انطباق با نیازمندی‌های مشتریان ازدست می رود در این طبقه قرار می گیرن ۳۵/۱۸

صفحه 19:
هزينه هاى نامشهود هزينه هليى برآ وردي هتتتد و }2{ را سودهای بالقوه ای دانست که با از دست دادن مشتریان يا كاهش درآمدها به دليل عدم انطباق محقق نشده اند. از و براویدز درسال ۱۹۹۸ هزینه‌های فرصت را به مدل سنتی,هزینه های کیفیت ۳-۸-۳ اضافه کردند. براساس نظریات ایشان هزینه های فرصت به سه دسته تقسیم می شوند: ۱. وجود ظرفیت بلااستفاده؛ ۲ _مواد خام نامناسب. ۳ ضعف در خدمت‌رسانی. ۳۵/۹

صفحه 20:
© 7 #6 سیستمی از هزینه های کیفیت است که به جای تکیه محصؤلات یا خدمات بر فرایندها تمرکز دارد. هزینه‌های فرّاینه عبارت است از مجموع هزینه‌های انطباق و عدم انطباق برای یکت فرایند هزینه های انطباق. هزینه های واقعی فرایند تولید محصولات با خدماتی است که در دفعه اول به وسیله فرایندی خاص از استانداردهای لازم برخوردار است. درحللی که هزینه انطباق. هزینه های نقصان فرایندهلیی است که به دا با استانداردها ایجاد می شود. ۳۵/۰

صفحه 21:
سیستم هزینهیلبی بر مبنای فعالیت الزام ‎shiney EE JOU‏ کیفیت نیست. بلکه این سیستم می‌تواند درخصوص تشخيص» اندازه گیری و حتی تخصیص هزینه های کیفیت به محصولات,په کار رود. تسای(۱۹۹۸) در تحقیق خود چهارچوبی را پشنادٌ کرد که در ‎OT‏ سیستم هزینه یلبی بر مبنای فعالیت با سیستم هزینه یلبی کیفیت ادغام می شود تا اطلاعات مللی و غیرمللی درخصوص هزینه ها فراهم کردد. هدف اصلی این سیستم آن بود که فعالیتهای, ذ افزوده حذف و هدف بهبود مستمر در فرایندها فعا دنبال شود تا هیچ محصول معیوبی ایجاد نشود.

صفحه 22:
در حقیقت هزینه های کیفیت را مانند یکت کوه یی در نظر ‎he‏ کیرد که بیننده در نگاه اول فقط بخش کوچکی یا به عبارت دیگر فقط قله کوه را می‌بیند. غافل از لین نکته که بخش اعظم یآ کوه یخ در زیر قیانوس قرار گرفته است. طبق مدل ارلله شده. مهندسان کیت هزینه های کارانتی» هزینه های ساعات اضافی کار ناشی اژ ضعف کیفیت وهزینه دوباره کاری ها را به طور مستقیم مشاهده می کنند؛ مدل كوه يخى را شيل و بلاتكت د سال ۱۹۹۵ ارلئه مدل مشتریان. هزبنه های بهبود برنامه های کیفی. کنترل رف مشتری و ارزیلبی کیفیت از دید کارشناسان کیفیت هزینه یلبی کیفیت اهمیت دارد. فراموش نکردن هزینه های پنهان است. ۱۹/۲

صفحه 23:
‎eee £22‏ در مورد مقدار بهینه هزینه های کیفیت منتشر نکرده ‎٠‏ اما ی توان شاخص هایی را برای صنایع مختلف بر حسب "پیچید گی و ‎Tobe‏ ‏محصول به دست آورد که اهم این شاخص ها شامل موارد زبرّند:م لا هرجه محصول و صنعت مورد بحث پیچیده تر باشقا مجموع هزینه های کیفیت در آن بیشتر است و هرچه محصول و صنعت ساده تر باشد هزینه کیفیت پایین تری برای آن متصور است. لا معمولاً در تمامی صنایع» هزینه های شکست(شکست بیشترین سهم از هزینه های کیفیت را به خود اختصا لا هزینه های پیشگیرلنه معمولاً کمترین سهم را در ش ر کت ها دارا هستند. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 24:
۰ نتلیج تحقیقات بسیاری از صنایع مختلفل/ نشان ی ينه یابی کیفیت به طور گسترده مورد استفاده وا ‎ee,‏ ‏شركتها به ندرت اطلاعات دقيقى از اين موضوع ب 57 مقدار از سود را به دلیل کیفیت پایین از دست دادهآند. شرکت های کوچکن‌تر حتی بودجه کیفیت نداشته و هیچ گهنه تلاشی نیز برای کنترل هزینه های کیفیت ندارند. براساس تحقیق مورس در سال ‎۱۹٩۱‏ بیشتر مدیران ادعا می کنند که مهم تری کیفیت است. اما عده قلیلی از آنهابه جمع آوری و برزسی نتایج برنامه های بهبود کیفیت می‌پردازند. ۱۵/۳۴

صفحه 25:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
24,000 تومان