hesabdary_meyane_1

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حسابداری میانه یک”

حسابداری میانه یک

اسلاید 1: حسابداري ميانه يكتاليف مهدي مشكي وعبدالكريم مقد م انتشارات دانشگاه پيام نور تهيه كننده عبدالكريم مقد م

اسلاید 2: جايگاه درساين درس در نيمسال چهارم رشته حسابداري وبعداز گذراندن درس اصول حسابداري 3بايد گذرانده شود

اسلاید 3: فصل اول

اسلاید 4: بسط و تكامل مباني نظري و عمليحسابداري و گزارشگري مالي

اسلاید 5: هدف كلي آشنايي با مفهوم حسابداري و اصول و قواعد حاكم بر آن

اسلاید 6: مقدمهشكي نيست كه هر گونه تصميم گيري درست براي سرمايه گذار در سطح بنگاههاي اقتصادي و تخصيص بهنيه منابع كمياب در جامعه مستلزم وجود اطلاعات مالي شفاف، كافي و قابل مقايسه مي باشد..

اسلاید 7: تعريف حسابدارييكي از تعاريفي كه از حسابداري شده است، آن را «زبان تجارت» ناميده است علل انجـــــــام چنين نامگذاري متفاوت است. از يكسو در حسابـــداري نيز همانند يك زبان خارجي، برخي از قواعد،قطعي و صريح بوده و در خصوص برخي ديگر اختلاف نظر بين علمــــا حسابداري وجود دارد

اسلاید 8: تعربف ديگري بيان مي كند كه «حسابداري عبارت از مجموعه قواعد و روشهايي است كه با به كار گيري آنها، اطلاعاتي مالي و اقتصادي يك واحد اقتصادي جمع آوري، ثبت، طبقه بندي و به شكل گزارشهاي مالي تخليص مي شود تا جهت اتخاذ تصميم در اختيار اشخاص ذينفع قرار گيرد».

اسلاید 9: يكي ديگر از تعاريف انجام شده از حسابداري، تعريفي است كه انجمن حسابداري آمريكا – (AAA) از حسابداري ارائه مي نمايد.« حسابداري فرايندي تشخيص، اندازه گيري و گزارش اطلاعات مالي است كه براي استفاده كنندگان اطلاعات مزبور، امكان قضاوت و تصميم گيريهاي آگاهانه را فراهم مي سازد».

اسلاید 10: استفاده كنندگان از اطلاعات مالي را به طور كلي به دو دستة متمايز مي توان تقسيم نمود:1- استفاده كنندگان داخلي 2- استفاده كنندگان خارجي

اسلاید 11: از تعاريف بسيار معتبر و نسبتاً جديد حسابداري، تعريفي است كه در آن عنوان شده: « حسابداري يك سيستم اطلاعاتي است كه اطلاعات مالي مربوط به واحدهاي اقتصادي را اندازه گيري، پردازش و گزارشگري مي نمايد».

اسلاید 12: اطلاعات مزبور به استفاده كنندگان اجازه مي دهد تا از بين روشهاي مختلف استفاده از منابع كمياب در اداره فعاليتهاي اقتصادي و تجاري، روشي معقول را انتخاب نمايند.

اسلاید 13: اصول و مفاهيم حسابداري. اصول حسابداري بر خلاف اصول علوم پايه و طبيعي كه از قوانين طبيعت ناشي شده و منتج از مشاهده و تجربه قابل تكرار و سنجش مي باشد، عمدتاً برخاسته از ميثاقها، قواعد و رويه هايي است كه مورد قبول و پذيرش بيشتر حسابدارن و مجامع حرفه اي حسابداري است.

اسلاید 14: بنابراين مي توان گفت كه شرط اصلي در مورد اعتبار اصول و مفاهيم حسابداري، پذيرفته شدن آن توسط حسابداران بوده كه مفهوم قابليت پذيرش اصول خود به سه ويژگي مهم مربوط بودن، عيني بودن و عملي بودن استوار مي باشد.

اسلاید 15: اصول حسابداري در هر كشوري بر حسب نياز ها و ميزان توسعه يافتگي آن كشور توسط مجامع حرفه اي حسابــــداري تدوين مي گردد.

اسلاید 16: هيئت توين استانداردهاي مالي حسابداري از سال 1973 با تركيبي تازه و با حضور متخصصاني از نهادهاي مختلف كار خود را اغاز كرد تا جايگزين هيئت تدوين اصول حسابداري گردد. فعاليتهاي هيئت مزبور همجنان ادامه داشته و در طي اين مدت بيانيه هاي متعددي را در حوزه مسائل مالي و حسابداري منتشر كرده است.

اسلاید 17: اگر چه در مورد طبقه بندي اصول و مفاهيم حسابداري تحت عناوين مفروضات، اصول و امثالهم اتفاق نظر وجود ندارد و ليكن يكي از طبقه بنديهاي معمول از اصول حسابداري به شرح زير قابل ارائه مي باشد.الف) مفاهيم (مفروضات) بنيادي حسابداريب) اصول حسابداريج) اصول (ميثاقهاي) محدود كننده حسابداري

اسلاید 18: الف) مفاهيم (مفروضات) بنيادي حسابداري مفروضاتي عام و اصولي بوده كه مبناي تهيه صورتهاي مالي و اساس وضع اصول حسابداري مي باشند. اين مفروضات عموماً به طور مشخص بيان نمي شود زيرا فرض بر پذيرش و استفاده از آنهاست و به همين دليل نيازي به اثبات ندارند. مفروضات بنيادي حسابداري شامل مفاهيم زير مي باشد.

اسلاید 19: فرض تفكيك شخصيت. طبق اين فرض، هر واحد اقتصادي (اعم از اينكه داراي شخصيت حقوقي و يا فاقد آن باشد) به عنوان يك واحد مستقل از مالك يا مالكان آن و نيز جدا از مؤسسات ديگر در نظر گرفته مي شود.

اسلاید 20: در مواردي كه هدف سودمندي اطلاعات مالي بهتر فراهم شود، ممكن است شخصيت حسابداري مفهومي فراتر از شخصيت حقوقي پيدا كرده و يا بالعكس ممكن است مفهوم آن بسيار محدود تر از مفهوم واحد شخصيت اقتصادي باشد.

اسلاید 21: 2- فرض تداوم فعاليت. فرض تــــداوم فعاليت بدين معني است كه واحد اقتصادي تا آينده قابل پيش بيني به فعاليتهاي خود ادامه خواهد داد مگر آنكه عكس آن ثابت شود..

اسلاید 22: فرض تداوم فعاليت مبناي طبقه بندي داراييها و بدهيها به جاري يا بلند مدت مي باشد..

اسلاید 23: توقف واحد انتفاعي اعم از قهري يا اختياري، تصميم اركان ذيصلاح واحد انتفاعي به انحلال، انقضاي مدت تعيين شده در اساسنامه، تحمل زيانهاي عمده و پياپي و يا تعطيل بلند مدت تمام يا بخش عمده اي از فعاليت هاي يك واحد انتفاعي، وضعيت هايي است كه مي تواند فرض تداوم فعاليت را منتفي سازد

اسلاید 24: فرض واحد اندازه گيري: فرض واحد اندازه گيري بدين معني است كه كليه معاملات، عمليات و رويدادهاي مالي بايد بر حسب پول (به عنوان مقياس مشترك انـــــــدازه گيري ارزش در كليه مبادلات اقتصادي) مورد سنجش قرار گرفته و گزارش شود.

اسلاید 25: 4- فرض دورة مالي: اصولاً نتايج واقعي حاصل از عمليات يك واحد اقتصادي را صرفاً مي توان در پايان عمليات آن و پس از تصفيه كامل تعيين نمود. اما استفاده كنندگان از گزارشات و اطلاعات مالي نمي توانند تا آن موقع تأمل نمايند.

اسلاید 26: بنا به دلايل فوق، در حسابداري عمر يك واحد اقتصادي به دوره هاي زماني نسبتاً كوتاهي بنام «دوره حسابداري» تقسيم مي شود.

اسلاید 27: يكي از مزاياي تقسيم عمر يك واحد اقتصادي به قطعات زماني كوچكتر اين است كه ويژگي «قابليت مقايسه» را فراهم كرده و امكان سنجش و ارزيابي نتايج حاصل از فعاليتهاي مؤسسات اختصادي را در دوره هاي زماني مختلف ايجاد مي نمايد.

اسلاید 28: 5- فرض تعهدي: اساس فرض تعهدي بر اين است كه در حسابداري درآمدها به محض تحقق و هزينه ها به محض وقوع بايد شناسايي و در حسابها ثبت گردد.

اسلاید 29: . در مبنا نقدي همان گونه كه عنوان گرديد درآمد به جاي آنكه به هنگام تحقق شناسايي گردد به هنگام وصول در حسابها ثبت مي گردد. لذا درآمد قابل شناسايي در اين مبنا به شرح زير قابل محاسبه خواهد بود.

اسلاید 30: پيش دريافت درآمد+ دريافتي از بابت حسابها+ درآمد(فروش) نقدي= درآمد و اسناد دريافتني تجاريهمچنين هزينه ها ( شامل قميمت تمام شده كالاي فروش رفته و هزينه هاي ديگر) به ترتيب زير قابل محاسبه مي باشد.پيش پرداخت خريد كالا+ پرداختي از بابت حسابها+ خريد نقدي= قيمت تمام شده كالاي فروش رفته و اسناد پرداختي تجاري

اسلاید 31: پيش پرداخت هزينه+ پرداختي بابت هزينه هاي معوق+ هزينه هاي نقدي= هزينه ها

اسلاید 32: ب) اصول حسابداري قواعد كلي كه رهنمودها و مباني لازم در مورد نحوة اندازه گيري، ثبت، طبقه بندي و گزارش نتايج معاملات و عمليات واحدهاي اقتصادي را فراهم مي آورد، اصول حسابداري خوانده مي شود، اصول حسابداري بر خلاف مفروضات بنيادي كه جنبه زير بنايي دارند، عمدتاً به جنبه هاي كاربردي وعملي قضيه پرداخته و شامل اصول زير مي باشند:اصل بهاي تمام شدهاصل تحقق درآمداصل تطابق (مقابله) هزينه با درآمداصل افشاء

اسلاید 33: 1- اصل بهاي تمام شده: طبق اين اصل، داراييهاي تحصيل شده در مبادلات بايد به جاي قيمتهاي جاري بازار، بر حسب بهاي تمام شده ثبت و بر همين اساس نيز در صورتهاي مالي، منعكس گردد، بهاي تمام شده كه به آن «بهاي تمام شده تاريخي» نيز مي گويند، مبلغي است كه نشان دهنده ارزش اقلام تحصيل شده در معاملات حقيقي و شرايط عادي مي باشد

اسلاید 34: 2-اصل تحقق درآمد: ابتدا لازم است مفهوم «درآمد» و تعاريفي كه از آن انجام شده، مشخص و عنوان گردد.استاندارد بين اللملي حسابداري شماره 18، درآمد را به شرح زير تعريف نموده است.«جريان و رود ناخالص وجوه نقد، دريافتنييها و ساير ما به ازاهايي كه از فروش كالا، انجام خدمات و استفاده ديگران از منابع واحد تجاري كه مولد سود تضمين شده (بهره)، حق امتياز و سود سهام است، در روند عادي فعاليتهاي تجاري حاصل مي شود.»

اسلاید 35: درآمد را مي توان به سه طبقه اصلي تقسيم نمود:1- درآمد حاصل از فوش كالا2- درآمد حاصل از انجام خدمات و استفادة ديگران از داراييهاي واحد اقتصادي كه مولد سود تضمين شده، حق امتياز، سود سهام، درآمد اجاره و امثالهم براي واحد مزبور باشد.2- درآمد حاصل از فوش ساير منابع نظير فروش اموال و ماشي آلات يا سرمايه گذاريها.

اسلاید 36: پس از آشنايي نسبي با تعريف و مفهوم درآمد، اينك لازم است زمان شناسايي و ثبت درآمد را مشخص نمود. بر اساس اصل تحقق درآمد، اغلب درآمد هنگامي شناسايي مي شود كه:اولاً: فرآيند كسب سود كامل شده باشد.ثانياً: مبادله اي انجام گرفته باشد.

اسلاید 37: فرآيند كسب سود در خصوص فروش كالا، زماني كامل مي شود كه :الف) فروشندة كالا كليه خطرات و مزاياي عمدة ناشي از مالكيت را به خريدار انتقال داده باشد به گونه اي كه تمامي مراحل عمده، تكميل شده و فروشنده نسبت به حقوق مربوط به مالكيت مورد معامله، هيچ گونه مديريت مستمر يا كنترل مؤثري نداشته باشد.

اسلاید 38: ب) هيچ گونه ابهام قابل ملاحظه اي نسبت به موارد زير وجود نداشته باشد:1- ما به ازايي كه از فروش كالا حاصل خواهد شد.2- هزينه هاي مربوط به توليد يا خريد كالا كه رخ داده و يا در آينده رخ خواهد داد.3- ميزان احتمالي برگشتيهاي فروش.

اسلاید 39: سهام(سود سهام اعلام شده باشد).در اينجا لازم به توضيح است كه در پاره اي از موارد، درآمد براساس مباني ديگري غير از اصل تحقق، شناسايي مي شود. به عنوان مثال هنگامي كه ما به ازاء مبادله به شكل اقساطي قابل دريافت مي باشد.

اسلاید 40: 3.اصل تطابق هزينه با درآمد مالي قبل از بيان مفهوم اصل فوق، لازم است تعريف مشخصي از «هزينه» انجام شود. تعريف معتبر از هزينه به شرح زير قابل ارائه مي باشد:«حريان خروج دارييهاي يا ساير موارد استفاده از دارييها يا ايجاد بدهيها طي يك دوره كه به منظور توليد و تحويل كالا، ارائه خدمت يا انجام ساير فعاليت ها در اجراي عمليات اصلي و مسمتر واحد تجاري صورت مي گيرد.»

اسلاید 41: ب) هزينه هاي دوره مالي. برخي ديگر از اقلام هزينه مي باشند كه در ظاهر هيچ گونه رابطه علت و معلول با درآمدها نداشته و ارتباط مستقيمي با درآمدها ندارند اما چون مربوط به عمليات يك دوره مالي معين مي باشند بايد به حساب هزينه همان دروه منظور شوند.

اسلاید 42: ج) مخارج غير مرتبط با درآمدهاي آتي. هر گاه نتوان بين مخارج انجام شده و ايجاد درآمدهاي مشخص در آينده، ارتباط موجهي برقرار نمود، مخارج مزبور بايد در دورة وقوع، به عنوان هزينه شناسايي شود.

اسلاید 43: اصل افشاء: بر اساس اصل مزبور واحدهاي اقتصادي موظفند كليه واقعيتها و اطلاعات با اهميت مربوط به فعاليتهاي مالي خود را به نحو مناسب در متن صورتهاي مالي اساسي و در صورت عدم امكان، در يادداشتهاي پيوست صورتهاي مالي گزارش و افشاء نمايند.

اسلاید 44: . اصولاً در يادداشتهاي ضميمه گزارشهاي مالي آن گروه از اطلاعات با اهميت و مربوط ارائه مي شود كه انعكاس آن در متن اصلي صورتهاي مالي اساسي موجب تراكم بيش از حد اطلاعات و كاهش مطلوبيت آن مي گردد. در هر حال تمام اطلاعاتي كه عدم افشاي آن در گزارشات مالي موجب مي شود كه اين گونه گزارشها گمراه كننده باشد، لازم است به نحو مناسب افشاء گردد.

اسلاید 45: ج) اصول (ميثاقهاي) محدود كنندة حسابدارياصول محدود كننده حسابداري دامنه عمل به اصول متداول و محدوديتهاي موجود در اعمال اصول مزبور را تشريح نموده و شامل اصول زير مي باشد: فزوني منافع بر مخارج

اسلاید 46: 2- اهميت: براساس اصل فوق واحدهاي اقتصادي مجازند در خصوص اقلامي كه به توجه به وضعيت، محيط و عملكرد واحد از جهت ارزش، ناچيز و كم اهميت مي باشند از به كار گرفتن صحيحترين روشهاي تئوريك اجتناب نموده و به جاي آن از روشهاي استفاده نمايند كه كم هزينه تر، عملي تر و راحت تر باشد.

اسلاید 47: . اصولاً بايد عنوان كرد كه اطلاعاتي با اهميت است كه بتواند بر تصميمات اقتصادي استفاده كنندگان كه بر مبناي صورتهاي مــــالي اتخاذ مي شود، تأثير گذارد.

اسلاید 48: خصوصيات صنعت. در صنايع مختلف با توجه به ويژگيها و خصوصيات خاص آن صنعت مي توان اقدام به تعديل و يا اصلاح روشهاي حسابداري نموده و يا از روشهاي جديدي استفاده كرد به شرط آنكه اثبات گردد كه روشهاي اصلاح شده و يا جديد اطلاعات سودمندتري نسبت به روشهاي پذيرفته شده حسابداري ارائه مي نمايد

اسلاید 49: 4- محافظه كاري (احتياط): واحدهاي اقتصادي همواره به هنگام تهيه گزارشات مالي با ابهاماتي مواجه مي باشند. چنين ابهاماتي با رعايت احتياط بايد در تهيه صورتهاي مالي و همواره با افشاي ماهيت و ميزان، مورد شناسايي قرار گيرند.

اسلاید 50: ويژگيهاي كيفي اطلاعات ماليويژگيهاي كيفي به خصوصياتي اطلاق مي شود كه موجب مي گردد اطلاعات ارائه شده در صورتهاي مالي براي استفاده كنندگان در راستاي ارزيابي وضعيت مالي، عملكرد مالي و انعطاف پذيري مالي واحد تجاري مفيد واقع شود..

اسلاید 51: الف) ويژگيهاي كيفي مربوط به محتواي اطلاعات مربوط بودن: اطلاعاتي مربوط تلقي مي شود كه بر ارزيابي استفاده كنندگان نسبت به وقايع گذشته، حال و يا انتظارات آنان در خصوص رويدادهاي آتي تأثير گذاشته و موجبات تأييد، تعديل و يا رد آن را فراهم ساخته و از اين رهگذر بتواند بر تصميمات اقتصادي استفاده كنندگان مؤثر واقع شود.

اسلاید 52: ويژگي مربوط بودن اطلاعات مبتني بر مفاهيم: به موقع بودن، سودمندي در پيش بيني و انتخاب «خاصه اندازه گيري» مي باشد كه هر يك از اين مفاهيم به اختصار در زير تشريح مي شود: به موقع بودن: بسياري از اطلاعات مالي نسبت به گذشت زمان حساس بوده و بعضاً با مرور زمان ارزش و سودمندي خود را در تصميم گيريها از دست مي دهند.

اسلاید 53: بنابراين اطلاعات مالي بايد در زمان مناسب در دسترس استفاده كنندگان قرار بگيرد.

اسلاید 54: 2- قابليت اتكاء : اطلاعات مالي هنگامي قابل اتكاء تلقي مي شود كه دور از هر گونه اشتباه با اهميت و به شكل منصفانه و بيطرفانه تهيه شده و به طور صادقانه مبين ارزشهاي مورد انتظار باشد.

اسلاید 55: بي طرفانه بودن: بي طرفانه بودن اطلاعات مالي بدين معني است كه در اندازه گيري فعاليتهاي مالي لازم است از هر گونه افراط و تفريط و يا خوشبيني و بدبيني اجتناب نموده و وقايع كوچك و كم اهميت را بزرگ و رويدادهاي با اهميت را حقير جلوه نداده و در عين حال از هر گونه پيش داوري پرهيز شود.

اسلاید 56: كامل بودن. اطلاعات مالي هنگامي معتبر است كه با در نظر گرفتن اهميت واقعه، كليه حقايق لازم در خصوص وقايع اقتصادي را بيان نمايد. حذف بخشي از اطلاعات، ممكن است باعث شود كه اطلاعات نادرست يا گمراه كننده شده و از مربوط بودن و قابليت اتكاء آن كاسته شود.

اسلاید 57: ب) ويژيگي هاي كيفي مربوط به ارائه اطلاعات 1. قابل مقايسه بودن. استفاده كنندگان گزارشهاي مالي بايد بتوانند صورتهاي مال واحد تجاري را در طول زمان جهت تشخيص روند تغييرات در وضعيت مالي، عملكرد مالي و انعطاف پذيري مالي با هم مقايسه نمايند.

اسلاید 58: الف) رعايت يكنواختي. به قابليت مقايسه اطلاعات مالي ارائه شده توسط يك واحد تجاري در طول زمان، رعايت يكنواختي گويند.

اسلاید 59: مطلبي كه در اينجا بايد متذكر شد اين است كه عمل به مفهوم رعايت يكنواختي هرگز بدين معني نيست كه واحدهاي تجاري پس از انتخاب رويه حسابداري، به هيچ وجه مجاز به تغيير آن نمي باشند.

اسلاید 60: ب) همساني روشها(متحدالشكلي)- اصطلاحاً به قابليت مقايسه نتايج حاصل از عمليات دو يا چند واحد اقتصادي شاغل در يك صنعت واحد و در يك مقطع زماني مشخص اطلاق مي شود.

اسلاید 61: - قابل فهم بودن. اطلاعاتي قابل فهم تلقي مي شود كه براي استفاده كنندگان عادي كه داراي دانش متعارفي از حسابداري مي باشند، قابل درك بوده و حتي الامكان عمليات و رويدادهاي مالي را به زباني ساده و با اصطلاحاتي متداول توصيف نمايد.

اسلاید 62: تضاد بين ويژيگي هاي كيفي و لزوم ايجاد تعادل بين آنهااين مطلب كه اطالعات مالي داراي كليه ويژيگي هاي كيفي باشد بسيار مطلوب است اما اين خصيصه كه ويژگي هاي مختلف و به ويژه دو ويژگي « مربوط بودن» و « قابليت اتكاء» غالباً با هم رابطه معكوس داشته و تقويت يكي به بهاي تضعيف ديگري تمام مي شود، موجب گريده است

اسلاید 63: اهميت بيش از حد قايل شدن به يك ويژگي و كم اهميت دانستن ويژگي ديگر موجب كاهش سودمندي اطلاعات براي تصميم گيرندگان خواهد شد.

اسلاید 64: پایان

اسلاید 65: فصل دوم حسابداري ميانه

اسلاید 66: هدفهاي كلي : آشنايي با مفاهيم درآمد , هزينه , سود و گزارشهاي مربوط به عملكرد مالي

اسلاید 67: اهداف رفتاري از شما انتظار مي رود پس از مطالعه اين فصل :سود و مفاهيم حاكم بر آن را توضيح دهيد .نظريه هاي مربوط به اندازه گري سود خالص را تشريح نماييد .

اسلاید 68: اشكال تهيه صورت و زيان را توضيح دهيد . قادر به بيان مفاهيم مربوط به اقلام عادي و غير عادي , اقلام عملياتي و غير عملياتي, و اقلام استثنائي باشيد .انواع تغييرات در حسابداري را مشخص نموده نحوه ي انعكاس اثرات هر يك را در گزارشهاي مالي توضيح دهيد .نحوه ي تهيه گردش سود (زيان) انباشته را تشريح كنيد .مفهوم سود جامع را توضيح داده و ضرورت تهيه صورت سود و زيان جامع را بيان نماييد .

اسلاید 69: نظريه هاي مربوط به اندازه گيري سود خالص . برخي از حسابداران معتقدند كه در محاسبه سود خالص هر دوره لازم است كليه رويدادهاي اقتصادي واقع شده طي دوره , در نظر گرفته شود

اسلاید 70: در حالي كه عده اي ديگر بر اين باورند كه فقط آن گروه از رويدادهاي واقع شده طي دوره كه ناشي از هملكرد جاري و مستمر واحد تجاري است , در محاسبه سود خالص بايد دخالت داده شود . در هر حال , مباحثات فوق باعث پيدايش دو مفهوم اساسي در مورد اندازه گيري سود خالص دوره شده است . اين دو مفوم عبارتند از :

اسلاید 71: نظريه عمل كرد جاري مفهوم عمل كرد جاري به اندازه گيري كارايي واحدتجاري تاكيد دارد.اسطلاح كارايي به استفاده موثر از منابع موجود واحد تجاري در عمليات در كسب سود , مربوط مي شود .در تعبير اقتصادي كارايي به تركيب صحيح عوامل توليد يعني زمين , نيروي كار , سرمايه و مدريت مربوط مي شود ..

اسلاید 72: در محاسبه سود بر اساس نظريه فوق , تاكيد خاصي بر اصلاحات ((جاري )) و (( عمليات )) شده و فقط آن نوع از رويدادها وتغييرات ارزش كه توسط مدريت (( قابل كنترل )) بوده و معلول تصميمات ((دوره جاري )) است بايد در محاسبه دخالت داده شود

اسلاید 73: طبق نظريه عملكرد جاري , تغييراتي كه مربوط به دوره هاي قبل بوده اما در دوره هاي مزبور شناسايي و ثبت نشده است , نبايد در محا سبه سود خالص منظور شود ,

اسلاید 74: نظريه شمول كلي (سود جامع( طبق اين نظريه , سود بايد شامل كليه تغييرات در حقوق صاحبان سهام , كه با ثبت عمليات يا تجديد ارزيابي واحد تجاري طي يك دوره مالي مشخص شناسايي مي شود , با استثناي توزيع سود سهام و نقل و انتقال سرمايه اي , باشد .

اسلاید 75: دلايل طرفداران نظريه عملكرد جاري 1.سود خالص بايد بر عمليات عادي و متعارف واحد تجاري تاكيد كند واقلام غير متفرقه (اقلامي كه غير عادي و غير مستمر مي باشند ) در آن منظور نشود . 2. منظور اصلي از تهيه صورتحساب سود و زيان سالانه , آگاه كردن گروه هاي ذينفع از مبلغي است كه واحد تجاري از محل عمليات جاري طي دوره مالي تحصيل كرده است .

اسلاید 76: 3.سود خالص دوره مالي بايد آشكارا نشان دهد كه در دوره جاري چه رويدادهايي اتفاق افتاده است تا مقايسه عمليات با سالها ي قبل و با عملكرد ساير واحدهاي تجاري امكان پذير باشد . 4.استفاده كنندگان صورتهاي مالي , در صورت منظور كردن اقلام غير متفرقه در محاسبه سود خالص , غالبا توانايي تعيين سود تحصيل شده از عمليات را ندارند .

اسلاید 77: 5. انعكاس اقلام غير متفرقه ي با اهميت در صورت سود وزيان ممكن است آنچنان سود خالص را تعريف كند كه موجب قضاوتهاي نابجا در مورد نتيجه عملكرد واحد تجاري شود .

اسلاید 78: دلايل طرفداران نظريه شمول كلي طرفداران نظريه شمول كلي ادعا مي كنند كه گزارش اقلام مؤثر بر حقوق صاحبان سهام در صورت سود و زيان , به استثناي توزيع سود سهام و معاملات بين واحد تجاري وصاحبان آن , اطلاعات مفيدتري را در اختيار استفادكنندگان صورتهاي مالي قرار مي دهد

اسلاید 79: 1.اگر سودهاي خالص سالانه براي تمام عمر واحد تجاري با هم جمع شود بايد عادل كل يود خالص واحد مزبور باشد . عدم انعكاس اقلام بدهكارناشي از رويدادهاي غير مترقبه و يا اصلاحات دوره هاي قبل در محاسبه سود خالص دوره هاي مربوط باعث مي گردد كه سود آن دوره ها بيش از ميزان واقع گزارش شود .

اسلاید 80: 2.حذف برخي از اقلام بدهكار يا بستنكار از محاسبه سود خالص باعث دستكاري و تحريف احتمالي رقم سود خالص سالانه مي شود . 3.اگر صورتحساب سود و زيان شامل كليه اقلام درآمد و هزينه شناسايي شده در طي دوره باشد . تهيه آن آسانتر و براي استفاده كنندگان صورتهاي مالي , مفهومتر بوده و دستخوش قضاوتهاي قردي مديران يا حسابداران تهيه كننده ي صورتهاي مالي قرار نمي گيرد .

اسلاید 81: اجزاي تشكيل دهنده گزارش مالي جهت كمك به استفاده كنندگان صورتهاي مالي و تلاش به منظور افزايش قابليت درك و فهم آنان از عملكرد مالي واحد تجاري گزارش عملكرد مالي به دو بخش مجزا , تحت عنوان صورت سود و زيان و صورت سود و زيان جامع تقسيم شده است .

اسلاید 82: صورتحساب سود وزيان , شكل نحوه ارائه آن صورت حساب سود وزيان را مي توان به اشكال مختلف و با توجه به مفاهيم مختلف درآمد تفكيك و طبقه بندي هزينه ها ارائه كرد . در عمل , صورتحساب سود وزيان به دو شكل متفاوت ارائه مي شود كه عبارتند از : الف ) شكل چند مرحله اي

اسلاید 83: ب ) شكل يك مرحله اي شكل چند مرحله اي صورتحساب سود وزيان مبتني بر طبقه بندي اقلام و تفكيك نتايج حاصل از عمليات جاري از نتايج فعاليتهاي جنبي و غير عملياتي است .

اسلاید 84: در صورت حساب سود و زيان يك مر حله اي , هيچ گونه طبقه بندي بين اقلام درآمد و هزينه به عمل نمي آيد بلكه كليه درآ مدها اعم از عمليات يا غير عملياتي از يك طرف و كليه هزينه ها نيز اعم از عملياتي و غير عملياتي و حتي ماليات , از طرف ديگر با هم جمع شده و سپس جمع هزينه ها از جمع درآ مد ها كسر مي گردد تا سود ويژه به دست آيد (شكل 2-2 )

اسلاید 85: صورتحساب سود و زيان به شكل يك يا چند مرحله اي را مي توان به صورت تفضيلي يا فشرده ارائه كرد .

اسلاید 86: بسياري از واحد هاي تجاري براي گزارش نتايج عمليات خود , شكل فشرده صورتحساب سود و زيان را به كار مي برند . در اين حالت جزئيات اقلام منعكس شده در سود و زيان , در يادداشتهاي پيوست صورتهاي مالي افشاء خواهد شد . در عمل شكل چند مرحله اي و فشرده صورتحساب سود و زيان كاربرد بيشتري دارد .

اسلاید 87: طبقه بندي صورتحساب سود و زيان به منظور سهولت مقايسه نتايج عملكرد هر دوره با دوره هاي ديگر و براي اينكه اطلاعات ارائه شده در صورت سود و زيان جهت تصميم گيريهاي اقتصادي مفيد واقع شود , اقلام صورت حساب مزبور به دو طبقه كلي تقسيم مي شود :

اسلاید 88: 1. اقلام عادي 2.اقلام غير عادي (غيرمتفرقه ) 3.اقلام استثنايي

اسلاید 89: . اقلام غير عادي (غير متفرقه ) اقلام عادي عبارت است از اقلام درآمد يا هزينه اي كه از فعاليتهاي معمول مستمر و منظم واحد تجاري ناشي و يا وقوع آنها در طي يك دوره مالي متصور مي باشد . اين اقلام خود به دو دسته قابل تقسيم است : الف) اقلام عادي عماياتي ب) اقلام عادي غير عملياتي

اسلاید 90: اقلام عادي عملياتي عبارتند از درآمد و هزينه هايي كه در نتيجه انجام عمليات مرتبط به موضوع اصلي فعاليتهاي واحد تجاري حاصل مي شود . اقلام غير عادي انتظار نمي رود كه به طور عادي و مستمر به وقوع پيوندد . بنابران شرط طبقه بندي درآمد و يا هزينه اي به عنوان اقلام غير مترقبه داشتن هر دو شرط غير عادي بودن و غير مستمر بودن مي باشد .

اسلاید 91: اقلامي غير عادي مي باشد كه با توجه به محيط فعاليت واحد تجاري با عمليات عادي و متعارف واحد تجاري آشكارا ارتباط نداشته ويا تنها به طور تصادفي ارتباط پيدا نمايد . همچنين اقلام غير مستمر اقلامي مي باشند كه وقوع مجدد آنها در آينده قابل پيش بيني به طور معقول مورد انتظار نمي باشد .

اسلاید 92: سود يا زيان اقلام غير مترقب و ماليات مربوط بايد بطور جداگانه در صورت سود و زيان پس از سود و زيان ناشي از فعاليتهاي عادي نشان داده شود . ماليات سود يا زيان غير مترقبه بايد از طريق مقايسه ماليات سود يا زيان ناشي از فعاليت عادي بدون احتساب اقلام غير مترقبه و ماليات سود يا زيان سال مالي (پس از اقلام غير مترقبه ) تعيين گردد . هر گونه اضافه يا كسر ماليات ناشي از مقايسه فوق بايد به اقلام غير مترقبه نسبت داده شود .

اسلاید 93: تغييرات حسابداري از آنجايي كه شرايط اقتصادي و اجتماعي جامعه و در نهايت نيازهاي استفاده كنندگان از گزارشهاي مالي همواره در حال تغيير مي باشد , لذا لازم است جهت انطباق هر چه بيشتر واحد تجاري با شرايط جديد , تغييراتي نيز در اصول و روشهاي حسابداري انجام گردد . تغييرات حسابداري معمولا به سه طبقه تقسيم مي گردد :

اسلاید 94: تغيير در اصول و روشهاي پذيرفته شده حسابداري تغيير در بر آورد حسابداري تغيير در شخصيت حسابداري واحد گزارشگر

اسلاید 95: تغيير در اصول و روشهاي پذيرفته شده حسابداري در حسابداري به جهت تبعيت از مفهوم (( رعايت يكنواختي )) امكان تغيير در روش حسابداري بكار گرفته شده فقط وقتي مي تواند قابل توجيه باشد كه روش جديد حسابداري داراي مزايا و ارجحيتهاي قابل اثباتي نيست به روش قبلي باشد . تغييرات متداول در اصول و روشهاي پذيرفته حسابداري به شرح زير مي باشد :

اسلاید 96: تغيير در روش ارزشيابي موجوديها مانند تغيير از روش FIFO به روش LIFO تغيير در روش محاسبه استهلاك مثل تغيير از روش نزولي به روش خط مستقيم تغيير در روش حسابداري قراردادهاي بلند مدت پيمانكاري مثل تغيير از روش درصد پيشرفت كار به كار تكميل شده

اسلاید 97: تغيير در اصول روشهاي حسابداري , اغلب به واسطه محاسبه اثر انباشته تغيير و انعكاس آن در صورتحساب سود و زيان دوره , شناسايي ميشود . اثر انباشته تغيير در اصول و روشهاي حسابداري از طريق تسري روش جديد به دوره هاي قبل و مقايسه نتايج حاصله با نتايج به دست آمده از به كار گيري روش قديم در كليه دوره هاي مربوط , محاسبه مي شود .

اسلاید 98: در چنين شرايطي , نياز به تهيه و ارائه مجدد صورتهاي مالي مقايسه اي دوره هاي قبل با فرض به كارگيري روش جديد در دوره هاي مزبور نيست , چون اين احتمال وجود دارد كه تنظيم و ارائه مجدد صورتخاي مالي , موجب كاهش اعتماد عمومي نسبت به

اسلاید 99: آن گردد . با اين وجود برخي از تغييرات حسابداري به دليل آثار با اهمييتي كه بر نتايج عمليات واحد تجاري دارد , نظير تغيير از روش ((اولين صادره ار آخرين وارده )) به روشهاي ديگر مستلزم تنظيم و ارائه مجدد صورتهاي مالي مقايسه اي دوره هاي قبل بوده و اثر انباشته تغيير به جاي انعكاس در صورتحساب سود و زيان , در صورت سود (زيان) انباشته گزارش مي شود .

اسلاید 100: . تغيير در برآورد هاي حسابداري تغيير در برآوردهاي حسابداري عمدتا به دليل وقوع رويدادهاي جديد و يا دستيابي به اطلاعات اضافي انجام مي گيرد . در حسابداري اصولا استفاده از برآورد مثل برآورد ميزان مطالبات مشكوك الوصول , تعيين ارزش اسقات و عمر مفيد دارايي و انجام برآوردهاي ديگر اجتناب نا پذير مي باشد .

اسلاید 101: حسابداري تغيير در برآورد از طريق تنظيم و ارائه مجدد صورتهاي مالي سالهاي قبل انجام نشده و اصولا اثر تغيير در برآوردهاي حسابداري فقط به سال تغيير و يا دوره ي تغيير و دوره هاي آتي محدود مي شود .

اسلاید 102: . تغيير در شخصيت حسابداري واحد گزارش اگر در صورتهاي مالي تهيه شده در دوره جاري از لحاظ شخصيت حسابداري با صورتهاي مالي ارائه شده در دوره هاي قبل ماهيتا متفاوت باشد , تنظيم و ارائه مجدد صورتهاي مالي سنوات قبل ضرورت خواهد داشت . نمونه بارز اين نوع تغيير , تركيب دو واحد تجاري به روش اتحاد منافع مي باشد كه در آن صورتهاي مالي دوره جاري بدون افشاي منايب صورتهاي مالي مقايسه اي دوره هاي قبل , قابل مقايسه نخواهد بود .

اسلاید 103: گردش حساب سود ( زيان ) انباشته گردش حساب سود ( زيان ) انباشته به عنوان مكمل صورتحساب سود و زيان ارائه شده هدف از آن , گزارش كليه تغييرات در سود ( زيان ) انباشته طي دوره حسابداري است به نحوي كه بتوان از مانده ابتداي دوره , مانده پايان دوره را محاسبه نمود .

اسلاید 104: با توجه به اهميت اطلاعات مندرج در حساب سود ( زيان ) انباشته , گردش اين حساب متشكل از سود ( زيان ) انباشته ابتداي دوره , اضلاح اشتباهات با اهميت مربوط به دورههاي قبل , سود يا زيان دوره , سود سهام پيشنهادي (يا اعلام شده ) , محدوديتهاي ايجاد شده در توزيع سود نظير اندوخته ي قانوني و ساير اندوخته ها مي باشد .

اسلاید 105: اصلاح اشتباهات با اهميت دوره هاي قبل ممكن است در دوره ي جاري اشتباهاتي مربوط به صورتهاي مالي يك يا چند دوره ي مالي گذشته كشف گردد كه اصلاح اين اشتباهات , به شرط اهميت بودن بايد در حساب سود ( زيان ) انباشته انجام و در گردش حساب مزبور نشان داده شود . اين اشتباهات ممكن است ناشي از موارد زير باشد :

اسلاید 106: الف) اشتباهات رياضي و محاسباتي ب) اشتباهات در اعمال رويه هاي حسابداري ج) تغيير نادرست يا نا ديده گرفتن واقعيتهاي موجود در زمان تهيه صورتهاي مالي د) تغيير از يك رويه غير استاندارد حسابداري به يك رويه استاندارد. ه)موارد تقلب

اسلاید 107: اصلاح اشتباهات با اهميت دوره هاي قبل به عنوان اصلاح مانده سود ( زيان ) انباشته ابتداي دوره اي كه در آن دوره اشتباه كشف مي شود تلقي گرديده و در نتيجه مانده افتتاحيه تعد يل و ارقام صورتهاي مالي سالهاي قبل ارائه مجدد مي شودمثال اطلاعات مقايسه اي زير در مورد شركت سهامي شقايق در دست است :

اسلاید 108: صورت سود و زيان جامع در متون نظري رسمي , سود جامع براي اولين بار در بيانيه شماره 3 مفاهيم هيئت استانداردهاي حسابداري مالي كه تحت عنوان (( عناصر صورتهاي مالي واحدهاي انتفاعي )) در سال 1980 منتشر شده بود , تعريف گرديد .در اين بيانيه سود جامع چنين تعريف شده است :

اسلاید 109: ((سود جامع عبارت است از تغيير حقوق صاحبان سهام واحد انتفاعي در يك دوره در نتيجه ي وقوع معاملات و رويدادها به استثناي تغييرات ناشي از سرمايه گذاري صاحبان سهام و داراييهاي توزيع شده )).

اسلاید 110: پيشتر با دو نظريه مربوط به اندازه گيري ضسود خالص تحت عنوان عملكرد جاري و شمول كلي آشنا شديم كه حكايت از قدمت بالاي مفهوم سود جامع در متون نظري دارد . كميته اجرايي انجمن حسابدار آمريكا در بيانيه (( اصول حسابداري زير بناي صورتهاي مالي شركتهاي سهامي )) از مفهوم سود فراگير دفاع كرده درآن را به شرح زير عنوان مي نمايند

اسلاید 111: (( صورت سود و زيان بايد كليه درآمدها و هزينه هاي شناسايي شده طي دوره را , صرف نظر از ارتباط آن با نتايج عمليات دوره جاري , منعكس نمايد . يعني صورتهاي سود و زيان دوره هاي حيات شركت به عنوان يك مجموعه بايد تمام درآمد و هزينه ها را نشان دهد )) .

اسلاید 112: در نهايت هيئت استانداردهاي حسابداري مالي در سال 1997 با انتشار بيانيه 130 تحت عنوان (( گزارشگري سود جامع )) مفهوم مزبور را رسما پذيرفت . سازمان حسابرسي نيز در بيانيه شماره 6 رهنمودهاي حسابداري تحت عنوان (( گزارش عملكرد مالي )) صورت مالي جديدي را با عنوان (( صورت سود و زيان جامع )) معرفي نمود كه از ابتداي سال 1378 لازم الاجرا شناخته شد .

اسلاید 113: نحوه ارائه صورت و زيان جامع هيئت استانداردهاي حسابداري مالي (FASB ) در خصوص نحوه ارائه صورت سود و زيان جامع , سه روش و استانداردهاي بين المللي حسابداري نيز دو روش مشخص نموده است . و ليكن سازمان حسابدلري در بيانيه شماره 6 رنمودهاي حسابداري ( گزارش عملكرد مالي ) جهت بهبود قابليت مقايسه صورتهاي مالي واحدهاي تجاري مختلف تنها يك روش برا ارائه آ ن پيشنهاد نموده است كه در آن صورت سود و زيان جامع به عنوان يك صورت مالي اساسي جداگانه ارائه مي شود ( شكل 5-2)

اسلاید 114: در آنجا توضيح نكته اي ضروري است و آن ا ينكه بر اساس بيانيه شماره 130 استانداردهاي حسابداري مالي , اصلاح اشتباهات اساسي در صورت سود و زيان جامع منظور نمي گردد . در بند 106 استاندارد مذبور عنوان شده كه به دليل لزوم تجديد ارائه صورتهاي مالي دوره هاي قبل , تعديلات سنواتي در سود و زيان جامع دوره هاي مزبور انعكاس مي يابد و بنابراين نبايد در صورت سود وزيان جامع دوره ي جاري نشان داده شود .

اسلاید 115: استانداردهاي بين المللي حسابداري رويه ي ديگري را انخاذ نموده اند وبر اساس اين رويه تعديلات سنواتي در صورت سود و زيان جمع منعكس مي شود . دليل اصلي هم اين است كه كليه تغييرات در خالص دارايي ها بجز آورده وستانده صاحبان سرمايه بايد در صورت سود و زيان جامع شناسايي شود .

اسلاید 116: بر اساس بند 8 بيانيهشماره 6 رهنمودهاي حسابداري سازمان حسابرسي كه تا حد زيادي منطبق با استانداردهاي بين المللي حسابداري مي باشد , در مواردي كه بجز سود و زيان دوره و تعديلات سنواتي , درآمد يا هزينه ي شناسايي شده ي ديگري وجود نداشته باشد

اسلاید 117: نيازي به تهيه و ارائه ي صورت سود و زيان جامع نبوده و در اين گونه موارد , صورت سود و زيان و صورت گردش سود ( زيان ) انباشته , اطلاعات كافي در مورد مجموع درآمد ها و هزينه هاي شناسايي شده طي دوره ارائه مي دهد . در چنين حالتي ارائه يادداشتي ذ يل صورت سود و زيان به شرح زير كفايت مي كند :

اسلاید 118: (( از آنجايي كه اجزلاي تشكيل دهنده ي سود و زيان جامع محدود به سود ( زيان ) دوره و تعديلات سنواتي است , صورت سود و زيان جمع ارائه نشده است .))

اسلاید 119: پايان

اسلاید 120: حسابداری میانهفصل سومترازنامه یا صورت وضعیت مالی

اسلاید 121: اهداف کلی فصلآشنایی با مفهوم و تهیه وطبقه بندی مفاهیم حاکم بر ترازنامه

اسلاید 122: اهداف رفتاریتعریف ترازنامهاهمیت ترازنامه برای استفاده کنندگاننحوه ی طبقه بندی اقلام ترازنامهمفاهیم دارایی بدهی و حقوق صاحبان سهامواجزای تشکیل دهنده ی آنهانظامهای اندازه گیری حاکم بر ترازنامهاشکال مختلف ترازنامه

اسلاید 123: مقدمهگزارش وضعیت مالی یک واحد تجاری مستلزم تشریح حاکمیت آن واحد بر منافع اقتصادی و ادعاهای موجود بر آن منافع در یک مقطع زمانی خاص می باشد.

اسلاید 124: مفهوم و کاربرد ترازنامهترازنامه صورتحسابی است که وضعیت مالی واحد تجاری را در یک مقطع زمانی مشخص نشان می دهد. وضعیت مالی شامل اطلاعاتی در خصوص داراییها بدهیها و حقوق صاحبان سرمایه است.

اسلاید 125: استفاده کنندگان ترازنامه و اطلاعات مورد نیاز آنهااستفاده کنندگان صورتهای مالی به اشخاصی اطلاق می شود که جهت رفع نیازهای اطلاعاتی از ترازنامه استفاده می کنند.اطلاعات مالی شامل: اعطا کنندگان تسهیلات مالیعرضه کنندگان کالا وخدمات و... می باشد.

اسلاید 126: طبقه بندی اقلام ترازنامهاهداف اصلیتسهیل تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و ارائه ی خلاصه های مفید از آن می باشد.

اسلاید 127: نحوه ی طبقه بندی اقلام در ترازنامهدر ترازنامه داراییها به ترتیب ”کاهش نقدینگی“و بدهیها بر اساس ”تاریخ سررسید“ و حقوق صاحبان سهام بر حسب ”کاهش بقاء“ طبقه بندی و گزارش می شود.

اسلاید 128: مفهوم داراییدارایی به مفهوم مال و اموال و حقوقی که منافع آتی قابل تقویم به پول دارند و بر اثر معاملات و عملیات و یا رویدادهای مشخص به مالکیت یک واحد درآمده اند.

اسلاید 129: انواع داراییدارایی جاریدارایی های بلند مدتموجودی نقدسرمایه گذاری موقتحسابها و اسناد دریافتنی تجاریحسابها و اسناد دریافتموجودیهاسفارشات کالاسرمایه گذاری بلند مدتاموال و ماشین الات داراییهای نامشهود سایر داراییهامخارج انتقالی به دورههای آتی

اسلاید 130: دارایی های جاریوجه نقد یا دارایی های دیگری که به طور معقول انتظار می رود در طی چرخه ی عملیاتی تبدیل شده یا فروخته شود یا مصرف شود.

اسلاید 131: نمودار زیر بیانگر چرخه ی عادی عملیات موسسه است.وجه نقدموجودی کالاخریدفروش نقدیحسابها و اسناد دریافتنیوصول مطالباتفروش نسیه

اسلاید 132: موجودی نقداقلام تشکیل دهنده ی دارایی های جاری است و شامل وجوهی است که واحد تجاری در صندوق و یا در بانک نگهداری مینماید.

اسلاید 133: سرمایه گذاری موقتسرمایه گذاری است که بنا به ماهیت آن به آسانی قابل بازیافت بوده و به قصد نگهداری برای بیش از یک سال تحصیل نشده است.

اسلاید 134: حساب ها و اسناد دریافتنی تجاریشامل مطالبات کوتاه مدت واحد تجاری بابت فروش کالا و انجام خدمات می باشد.این حسابها در ترازنامه به ارزش خالص بازیافتنی نشان داده می شود.

اسلاید 135: حساب ها و اسناد دریافتنی غیر تجاریمبالغی که اشخاص حقیقی یا حقوقی به غیر از مشتریان به واحد تجاری بدهکار هستند.

اسلاید 136: موجودیهاموجودیها شامل موجودی مواد اولیه کالای در جریان ساخت وموجودی کالای ساخته شده ای که به قصد فروش در روال عادی عملیات نگهداری می گردد و قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز برای تعمیرات و نگهداشت می باشد.

اسلاید 137: طریقه ی محاسبه ی قیمت تمام شده ی موجودی کالاقیمت تمام شده ی موجودی کالا بر حسب قاعده اقل بهای تمام شده یا قیمت بازار ارزیابی و در ترازنامه منعکس می شود.هدف اصلی از یک سو عمل به اصل تقابل درآمد و هزینه و از سوی دیگر انعکاس موجودیها در ترازنامه بر حسب منافع آتی مورد انتظار می باشد.

اسلاید 138: سفارشات مواد و کالاکلیه اقلام مربوط به کالای بین راهی و نیز کلیه هزینه هایی که در خصوص انجام سفارشات و ثبت سفارشات و... انجام می شود.

اسلاید 139: دارایی های بلند مدت کلیه اقلامی است که در سر فصل دارایی ها ی جاری قابل انعکاس نمی باشد دارایی های بلند مدت گفته می شود.

اسلاید 140: سرمایه گذاری بلند مدتآن بخش از سرمایه گذاریها که به سهولت قابل فروش نبوده و برای ایجاد ارتباط و مناسبات عملیاتی و تجاری با واحدهای دیگر انجام می گیرد .

اسلاید 141: اموال و ماشین آلات و تجهیزات به دارایی های مشهودی گفته می شود که دارای عمر مفید به نسبت طولانی بوده و به منظور استفاده در تولید یا عرضه کالا و خدمات توسط واحد تجاری نگهداری می شود.

اسلاید 142: داراییهای نا مشهودآن گروه از دارایی های بلندمدت که فاقد ماهیت عینی بوده و به منظور استفاده در تولید و عرضه کالا و برای مدتی بیش از یک دوره مالی تحصیل شده باشد.

اسلاید 143: انواع دارایی های نا مشهوددارایی های قابل شناساییدارایی های غیر قابل شناسایی

اسلاید 144: دارایی های نامشهود قابل شناساییحقوقی که موجودیت آن مشخص و جدا از واحد تجاری قابل فروش و معامله باشد مانند حق اختراع.

اسلاید 145: دارایی های نامشهود غیر قابل شناساییبه داراییهای گفته می شود که جدا از واحد تجاری قابل فروش نبوده و ارزش آن به سایر داراییهای واحد تجاری وابسته است مانند سرقفلی.

اسلاید 146: سایر داراییهاعبارتند از وجوه مسدود شده ی بانکی – حسابها و اسناد دریافتنی بلند مدت – اموال و تجهیزاتی که در جریان عملیات عادی استفاده نشده و برای فروش یا معاوضه کنار گذاشته شده است مانند ودایع و حق انشعاب آب.

اسلاید 147: مخارج انتقالی به دوره های بعدمخارجی که به دلیل داشتن منافع آتی و در راستای عمل به اصل تقابل هزینه و درآمد به عنوان دارایی تلقی شده و در ترازنامه منعکس می شود.

اسلاید 148: بعضی از مخارج انتقالی به دوره های بعدمخارج قبل از بهره برداری – هزینه های تاسیس- پیش پرداخت بلند مدت هزینه- هزینه انتشار سهام و هزینه تحقیق و توسعه.

اسلاید 149: مخارج قبل از بهره برداریمخارجی را شامل می شود که بعد از تاسیس ولیکن قبل از بهره برداری و آغاز عملیات اصلی انجام می شود.

اسلاید 150: هزینه انتشار سهامشامل مخارج مربوط به حق ثبت کمیسیون فروش و مخارج چاپ اوراق سهام می باشد.

اسلاید 151: هزینه تاسیسشامل هزینه های حقوقی برای تهیه اساسنامه و شرکت نامه و حق الزحمه حسابداری و هزینه ثبت شرکت و هزینه های مربوط به گردهمایی سهامداران و هیئت مدیره و امثال آن می باشد.

اسلاید 152: مخارج تحقیق و توسعهپیش از شروع به بهره برداری تجاری به برنامه یا طراحی برای تولید مواد و فراورده ها و فرایند ساخت و سیستم ها یا خدماتی که جدید یا به میزان قابل ملاحظه ای بهبود یافته باشد تعریف شده است.

اسلاید 153: انواع بدهی هابدهی های جاریبدهی های بلند مدتاضافه برداشت بانکحسابها و اسناد پرداختنی تجاریحسابها و اسناد پرداختنی غیر تجاریپیش دریافت از مشتریانذخیره مالیاتسود سهام پیشنهادیوامهای پرداختنیبدهی هایی که مبتنی بر استقراض استدرآمد انتقالی به دورههای بعدتعهداتی که فاقد خاصیت استقراض می باشد

اسلاید 154: بدهی های جاریتعهداتی است که به طور معقول انتظار می رود در طی یک سال یا یک چرخه ی عملیاتی از محل دارایی ها ی جاری یا ایجاد بدهی جاری باز پرداخت یا تسویه شود.

اسلاید 155: اضافه برداشت بانکیبه معنی مانده ی بستانکار حساب بانک می باشد که در نتیجه ی صدور چک به میزانی بیش از موجودی بانکی ایجاد می شود.

اسلاید 156: حسابها و اسناد پرداختنی تجاریمعرف تعهدات واحد تجاری ناشی از خرید مواد و کالا است که انتظار می رود در طی یک سال از تاریخ ترازنامه تسویه گردد.

اسلاید 157: حسابها و اسناد پرداختنی غیر تجاریشامل ان دسته از بدهی های کوتاه مدت می باشد که به طور معمول ناشی از دریافت خدمات و عمل به احکام و قوانین و یا دریافت وجه در قالب سپرده می باشد.مانند حق بیمه پرداختنی که قابل پرداخت به حساب سازمان تامین اجتماعی می باشد.

اسلاید 158: پیش دریافت از مشتریاننشانگر تعهداتی است که در نتیجه ی وصول مبالغی برای انجام خدماتی در آینده و یا ساخت و تحویل کالا ایجاد می شود.

اسلاید 159: ذخیره ی مالیاتبر اساس قانون مالیاتها ی مستقیم جمع درآمد ها شرکتها که از منابع مختلف پس از کسر معافیت های مقرر در قانون مشمول مالیات خواهد بود.

اسلاید 160: سود سهام پیشنهادیتوزیع سود سهام به هنگام پیشنهاد از سوی هیئت مدیره به مجمع عمومی صاحبان سهام تحت عنوان سود پیشنهادی ثبت و جزء بدهی های جاری در ترازنامه ثبت می شود.

اسلاید 161: وامهای پرداختنی در این طبقه از بدهی ها لازم است کلیه ی وامهای کوتاه مدت دریافتی و نیز حصه ی جاری وامهای بلند مدت که سررسید آنها در سال مالی آتی است گزارش شود.

اسلاید 162: سرمایه ی در گردشفزونی دارایی جاری نسبت به بدهی جاری را سرمایه در گردش گویند.

اسلاید 163: حقوق صاحبان سهام حقوق صاحبان سهام نشان دهنده ی حقوق مالی صاحبان یک واحد انتفاعی نسبت به دارایی های واحد است که مبلغ آن از طریق کسر جمع بدهیهای واحد تجاری از جمع دارایی های آبه دست می آید.

اسلاید 164: بخش حقوق صاحبان سهام را در شرکتهای سهامی به شرح زیر طبقه بندی می کنند:سرمایه ی قانونیسرمایه ی پرداخت شده ی اضافیاندوخته هاسود(زیان)انباشتهسرمایه ی تحقق نیافته

اسلاید 165: سرمایه قانونی می تواند شامل ”سهام عادی“ و ”سهام ممتاز“ باشد که هر کدام از آن باید به ارزش اسمی گزارش شوند. هر گونه تفاوت بین ارزش اسمی و ارزش بازار به عنوان صرف یا کسر سهام تلقی وثبت می شود.

اسلاید 166: سرمایه پرداخت شده ی اضافیشامل کلیه ی اقلامی می باشد که در سرفصلهای سرمایه ی قانونی اندوخته و یا سود انباشته قابل طبقه بندی نمی باشد.

اسلاید 167: سرمایه های پرداخت شده ی اضافی شامل موارد زیر است:مبلغ مازادی که نسبت به ارزش اسمی دریافت می شود. منافع اضافی ناشی از فروش سهام خزانه. مازاد حاصل از بازخرید و یا تجزیه ی سهام . صرف ناشی از تبدیل اوراق قرضه.

اسلاید 168: اندوخته هانوعی محدودیت در توزیع سود سهام می باشد که ممکن است ناشی از الزامات قانونی و تصمیمات مدیریت یا مجمع عمومی صاحبان سهام و یا توافقها و قراردادهای منعقده با اشخاص ثالث باشد. مانند اندوخته توسعه و تکمیل یا اندوخته جایگزینی ماشین آلات.

اسلاید 169: سود یا زیان انباشتهآن بخش از سودجاری که هیچ گونه محدودیتی در توزیع آن بین صاحبان سهام وجود ندارد را سود انباشته وآن بخش از زیانهای سالهای گذشته که مانده بدهکار آن به شکل یک رقم منفی در بخش حقوق صاحبان سهام قابل انعکاس می باشد زیان انباشته می گویند.

اسلاید 170: سرمایه تحقق نیافتهشامل افزایش و یا کاهش در حقوق صاحبان سهام می باشد که ممکن است در نتیجه ی تجدید ارزیابی دارایی هایی نظیر اموال و ماشین آلات ایجاد گردد.

اسلاید 171: نظام های اندازه گیری حاکم بر ترازنامهعبارت است از تعیین مقادیر پولی هر کدام از اقلام عناصر حسابداری است که به دو صورت می باشد : ارزشهای خروجی مبادله ارزشهای ورودی مبادله

اسلاید 172: ارزش های خروجی مبادلهنشان دهنده ی وجه نقد یا ارزش مابه ازایی است که هنگام خرید یک دارایی از طریق مبادله و یا تبدیل باید دریافت گردد.

اسلاید 173: انواع ارزشهای خروجی مبادلهقیمت خروجی جاریارزش فعلی دریافت های نقدی آتیارزش تسویه

اسلاید 174: قیمت خروجی جاریوقتی محصول یک واحد تجاری در بازار فروخته شود قیمتهای جاری ممکن است تخمین معقولی از قیمتها در آینده باشد. جهت محاسبه ی قیمت های جاری هزینه های مزبور از قیمت فروش تخمینی کسر می شود به ارزشی که بر حسب روش فوق بدست می آید ارزش خالص بازیافتی گویند.

اسلاید 175: ارزش فعلی دریافتهای نقدی آتیارزش فعلی یک قلم دارایی عبارت از مبلغ تنزیل شده وجوه نقد خالصی است که انتظار می رود در روال عادی عملیات از به کارگیری و یا واگذاری آن دارایی تحصیل شود. برای بدست آوردن ارزش فعلی از فرول زیر استفاده می شود: P v=1/(1+i)^n

اسلاید 176: دو حالت اساسی در ارزش تسویههنگامی که موجودی ها استفاده ی عادی خود را از دست بدهند. هنگامی که واحد تجاری انتظار دارد که فعالیت هایش در آینده ای نزدیک متوقف شود به نحوی که قادر به فروش دارایی هایش در بازار نباشد.

اسلاید 177: ارزشهای ورودی مبادله نشان دهنده ی وجوهی است که شرکت جهت تحصیل دارایی ها مورد استفاده در عملیات خود باید مصرف نماید.

اسلاید 178: ارزشهای ورودی مبادله شامل موارد زیر است:بهای تمام شده ی تاریخیقیمت ورودی جاری بهای استاندارد

اسلاید 179: انتخاب مبنای اندازه گیریموجودی نقد:ارزش جاری حسابها و اسناد دریافتنی: ارزش خالص بازیافتنیموجودیها:اقل بهای تمام شده سرمایه گذاری:برحسب نوع و ماهیت سرمایه گزاریاموال و ماشین آلات:به بهای تمام شده پس از کسر استهلاکدارایی های نامشهود:به بهای تمام شده پس از کسر استهلاکبدهیهای جاری:ارزش سررسید بدهیهای بلند مدت:ارزش فعلی حقوق صاحبان سهام:بستگی به نحوه ی اندازه گیری موارد فوق دارد.

اسلاید 180: اشکال مختلف ترازنامهشکل حساب شکل وضعیت مالیشکل گزارشی T

اسلاید 181: اطلاعاتی که در خصوص اقلام ترازنامه قابل افشاء می باشد عبارتند از:

اسلاید 182: موجودی نقدمحدودیت در برداشت و استفاده از وجوه نقدتفکیک وجوهی که در نظر است برای مقاصد خاص مصرف شود.

اسلاید 183: سرمایه گذاری کوتاه مدتبهای تمام شده و ارزش بازار روش ارزیابی نرخ سود تضمین شده سود یا زیان تحقق نیافته سود یا زیان تحقق یافته افشای سرمایه گذاری

اسلاید 184: اسناد دریافتنیاسناد دریافتنی تجاری و غیر تجاری اسناد دریافتنی اقساطی اسناد وثیقه داده شده مبلغ اسمی اسناد دریافتنی اسناد دریافتنی تنزیل شده

اسلاید 185: حسابهای دریافتنیحسابهای دریافتنی تجاری و غیر تجاری حسابهای دریافتنی اقساطی حسابهای دریافتنی ارزی ذخیره ی مطالبات مشکوک الوصول مطالبات از صاحبان سهام

اسلاید 186: موجودی هاروشهای استفاده شده برای ارزیابی و محاسبه بهای تمام شده ی مبلغ هر یک از گروههای عمده ی موجودیهاکالای امانی زیانهای ناشی از تعهدات خرید

اسلاید 187: پیش پرداختهاتفکیک انواع پیش پرداختها طبقه بندی دقیق به عنوان اقلام جاری یا بلند مدت

اسلاید 188: اموال ماشین آلات و تجهیزاتمبنای ارزیابی هزینه استهلاک دوره ی مالی مانده های طبقات عمده دارایی های استهلاک پذیر

اسلاید 189: سرمایه گذاریهای بلند مدتروشهای حسابداری سرمایه گذاریها ارزش بازار سرمایه گذاری تعداد سهام مورد سرمایه گذاری نسبت سرمایه گذاری

اسلاید 190: دارایی های نامشهودارزش دفتری روش استهلاک و بر آورد عمر مفید

اسلاید 191: مالیات بر درآمد پرداختنیاثرات مالیات اصلاحات دوره های قبل ماهیت تفاوت عمده بین سود یا زیان مشخص کردن مالیات پرداختنی جاری از اقلام غیر جاری تعیین نحوه تشخیص و مرحله ی رسیدگی

اسلاید 192: اسناد پرداختنیانواع اسناد پرداختنی مبلغ اسناد پرداختنی تفکیک اسناد پرداختنی

اسلاید 193: حسابهای پرداختنیحسابهای پرداختنی ارزی حسابهای پرداختنی تجاری و غیر تجاری حسابهای پرداختنی به اشخاص وابسته

اسلاید 194: سایر بدهیهای جاریبدهیهای جاری ناشی از هزینه های تحقق یافته حصه ی جاری بدهیهای بلند مدت بدهیهای ناشی از ضمانت

اسلاید 195: بدهیهای بلند مدتوامهای با وثیقه وامهای بدون وثیقه توصیف شرایط و نرخهای بهره قابلیت تبدیل به سهام عادی

اسلاید 196: حقوق صاحبان سهامسهام عادی سهام ممتاز صرف سهام سود انباشته اندوخته ها

اسلاید 197: رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامهوقایع مطلوب یا نا مطلوبی است که بین تاریخ ترازنامه و تاریخ تصویب صورتهای مالی رخ میدهد.

اسلاید 198: رویدادهای مزبور به دو دسته تقسیم می شود:رویدادهای تعدیلیرویدادهای غیر تعدیلی

اسلاید 199: رویدادهای تعدیلی رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه است که در باره ی شرایط موجود در ترازنامه شواهد بیشتری را فراهم می آورد.مانند مالیات – سود سهام دریافتی

اسلاید 200: رویدادهای غیر تعدیلیبه رویدادهایی اطلاق می شود که به شرایط ایجاد شده ی بعد از تاریخ ترازنامه مربوط می شود. مانند: انتشار سهام جدید ترکیب واحدهای تجاری

اسلاید 201: پایان فصل سوم

اسلاید 202: بسمه تعالی فصل چهارم( حسابداری ميانه)

اسلاید 203: صورت جريانهاي نقدي هدف كلي آشنايي با مفهوم وهدف ، تهيه صورت جريانهاي نقدي

اسلاید 204: اهداف رفتاري1- مفهوم صورت جريانهاي نقدي ومزاياي آن 2-اقلام تشكيل دهنده آن 3-جريان ورودي وخروجي 4-دلايل انجام تعديلات 5-محاسبه در روش مستقيم وغير مستقيم (فعاليتهاي عملياتي )6-سرمايه گذاري وتامين مالي بدون تاثير به وجه نقد

اسلاید 205: مزاياي صورت جريانهاي نقدي

اسلاید 206: 1-قابليت اتكا ومقايسه :اطلاعات مالي و ويژگیهائي مثل مربوط بودن قابل اعتماد بودن وقابل مقايسه بوده باشد

اسلاید 207: 2-قابليت فهم :درك مفاهيم و واژه هاي معمول درصورت جريان نقدي به سهولت براي استفاده كنندگان صورتهاي عالي ميسر باشد

اسلاید 208: 3-توجه به علايق طلبكاران – توانايي واحد تجاري در باز پرداخت بد هيايش براي طلبكاران بيش ازسود آوري اهميت دارد

اسلاید 209: شكل ومحتواي صورت جريان نقدي

اسلاید 210: صورت جريانهاي نقدي بايد بصورت ورودي وخروجي وجه نقد باشد بنحوي مانده موجودي ابتدا وانتهاي سال را محاسبه كرد

اسلاید 211: الف :ورودي 1- كاهش داراي 2- افزايش در بدهيها 3- كاهش درسرمايه

اسلاید 212: ب : خروجي 1- افزايش دردارايي 2- كاهش در بدهيها

اسلاید 213: مفهوم وجه نقد وجه نقد شامل پول نقد ومعادل آن مي باشدبين سرمايه گذاري كوتاه مدت با قابليت تبديل وجه نقد بنا به دلايل متعدد انجام مي گيرد.

اسلاید 214: الف : تشخيص اقلام معادل وجه نقد ب: تعريف وجه نقد بدون شمردن اقلام ج :عدم شمردن اقلام معادل وجه نقد

اسلاید 215: طبقه بندي اقلام صورت جريانهاي نقدي

اسلاید 216: صورت جريانهاي نقدي عمدتا بر پنج سر فصل تقسيم مي شود:

اسلاید 217: فعاليتهاي سرمايه گذاري فعاليت هاي تامين مالي فعاليت هاي عملياتي بازده سرمايه گذاريها ماليات بر درآمد.

اسلاید 218: فعاليت هاي سرمايه گذاري-1 به دارايي تاكيد داشته شامل جريانهاي نقدي ورودي وخروجي است

اسلاید 219: الف : جريانهاي نقدي ورودي ورودي 1-وجه نقد از فروش سرمايه گذازي 2-فروش دارايي بلند مدت

اسلاید 220: ب :جريانهاي نقدي خروجي 1-وجه نقد مصرف شده براي تحصيل سرمايه گذاري 2-مصرف شده جهت خريد دارايي

اسلاید 221: فعاليت هاي تامين مالي ( برعكس-2 فعاليت سرمايه گذاري )

اسلاید 222: الف :جريانهاي نقدي ورودي 1- وجه نقد انتشار سهام 2- دريافت ناشي از استقراض

اسلاید 223: ب :جريانهاي نقدي خروجي 1-مصرف شده بابت بازخريد به بازپرداخت تحصيلات

اسلاید 224: وجه دريافتي از مشتريان به شرح زيرمحاسبه مي شود: افزايش درپيش دريافت + كاهش درحسابهاي فروش كالا اسناد دريافتي +فروش خالص = وجوه دريافتي مشتريان

اسلاید 225: كاهش درپيش دريافت - افزايش در حسابها فروش كالا دراسناد دريافتي - فروش خالص = وجوه دريافتي مشتريان

اسلاید 226: وجه نقد بابت خريد كالا كاهش در حسابهاي اسناد پرداختي تجاري+ افزايش در پيش پرداخت خريد كالا + كاهش در پيش پرداخت خريد كالا- افزایش درحسابهاواسنادپرداختی تجارت- خریدخالص=وجوه نقد پرداختي بابت خريد كالا

اسلاید 227: مبلغ خريد خالص بصورت زير محاسبه مي شود: افزايش درموجودي كالا + قيمت تمام شده كالای فروش رفته =خريد خالص كاهش درموجودي كالا -

اسلاید 228: وجه نقد بابت هزينه ها افزايش درپيش پرداخت هزينه ها + كليه اقلام هزينه ها = وجه نقد پرداختي كاهش درهزينه هاي معوقبابت هزينه ها+ كاهش در پيش پرداخت هزينه ها- افزايش در هزينه هاي معوق-

اسلاید 229: ب : روش غيير مستقيم (روش تعديلي ) دراين روش تفاوت بين سود عملياتي دوره وخالص وجه نقدي حاصل از عمليات جهت دستيابي به اين هدف اقلامي كه سود عملياتي دوره را كاهش داده اما تاثير بر وجه نقد ندارد به سود اضافه شده وبالعكس

اسلاید 230: خالص جريانهاي نقدي ناشي از عمليات با روش غير مستقيم سود (زيان) عملياتي اضافه مي شود هزين استهلاك ماشين آلات ودارايي نا مشهود ومزاياي پايان خدمت كاركنان

اسلاید 231: كاهش درحسابهاي اسناد دريافتي وموجوديها وپيش پرداخت هزينه وساير اقلام دارايي جاري

اسلاید 232: افزايش در حسابها واسناد پرداختي وهزينه هاي پرداختي وپيش دريافت درآمد وسايراقلام بدهي جاري كه مي شودافزايش درحساب واسناد پرداختي وموجوديهاوپيش پرداخت هزينه ها وساير اقلام دارايي جاريكاهش درحساب واسناد پرداختني وهزينه وهزينه پرداختي وپيش دريافت درآمد وساير اقلام بدهي خالص وجه نقد ناشي از (مصرف شده درعمليات)

اسلاید 233: درآگاهي بيشتر ازروش غيرمستقيم به تشريع تعديلات مپردازيم كه از جهت تطبيق سود خالص با جريان نقدي خالص ناشي از فعاليتهاي عملياتي است

اسلاید 234: 1-تعديلات مربوط به هزينه هاي غير نقدي 2-تعديلات مربوط به موجودي كالا 3-تعديلات مربوط به خالص حسابها واسناد دريافتي

اسلاید 235: 4-تعديلات مربوط به پيش پرداخت هزينه 5-تعديلات مربوط به پيش دريافت درآمد 6-تعديلات مربوط به حسابها واسناد پرداختي تجاري

اسلاید 236: مقايسه روشهاي مستقيم وغير مستقيم

اسلاید 237: 1-روش مستقيم براي استفاده كنندگان مهارت كافي ندارد منطقي وقابل فهم بوده كمتر گيچ كننده ميباشد

اسلاید 238: روش غير مستقيم : استفاده از آن كم -2 هزينه تر مي باشد تفاوت بين وجوه نقد وسود عملياتي را به نحوي مطلوب توضيح دهيد.

اسلاید 239: بازده سرمايه گذاري-3 مبالغ دريافتي در رابطه با سود وسهام دراين سرفصل آورده شده است

اسلاید 240: جريان ورودي وخروجي الف : ورودي 1- سود و كارمزد 2-سود سهام دريافتي ب : خروجي 1- سود وكارمزد پرداختي 2- سود سهام پرداختي

اسلاید 241: جهت محاسبه مبلغ بهره دريافتي مبناي متعدي به نقدي

اسلاید 242: كاهش بهره دريافتي + درآمد بهره = دريافت بابت بهره افزايش بهره دريافتي-

اسلاید 243: محاسبه مبلغ وجوه دريافتي بابت درآمد

اسلاید 244: كاهش سود سهام + درآمد حاصل از سرمايه گذاري = دريافتي بابت سود سهام افزايش سود سهام -

اسلاید 245: محاسبه وجه نقد پرداخت شده افزايش پيش پرداخت بهره + كاهش در بهره پرداختي + خريد بهره = وجوه پرداختي بابت خريد بهره كاهش در پيش پرداخت بهره – كاهش در بهره پرداختي - محاسبه مي شود

اسلاید 246: - ماليات بر درآمد براي استفاده كنندگان داراي اهميت ويژه مي باشد

اسلاید 247: پرداختي بابت ماليات بر درآمد كاهش ماليات بر درآمد + افزايش پيش پرداخت ماليات + هزينه ماليات = بابت پرداختي ماليات افزايش ذخيره ماليات بر درآمد - كاهش پيش پرداخت ماليات-

اسلاید 248: فعاليتهاي سرمايه گذاري وتامين مالي بدون تاثير بر وجه نقد

اسلاید 249: برخي از فعاليتهاي سرمايه گذاري وتامين مالي هستند كه بر وجه نقد هيچ تاثيري ندارد وهيچ گونه تاثيري بر پرداختها ودريافتها هم ندارد براي مثال انتشار سهام عادي بمنظور باز پرداخت بدهي.

اسلاید 250: پايان

اسلاید 251: فصل پنجم حسابداري وجوه نقد

اسلاید 252: اهداف رفتاري 1- مفهوم وجه نقد 2- مفهوم صندوق 3- تنخواه گردان5- اعلاميه بدهكاري و بستانكار 6- تهيه صورت مقادير بانكي

اسلاید 253: وجوه نقد : آنچه كه با ارائه آن سريع و بدون قيد و شرط وجه نقد پرداخت گردد .

اسلاید 254: وجوه نقد مؤسسه به دو دسته تقسيم مي شود : 1- وجوه نقد نزد مؤسسه 2- وجوه نقد نزد بانک

اسلاید 255: وجوه نقد مؤسسه خود به دو دسته تقسيم مي شود : الف ) تنخواه گردان :در واحد هاي تجاري جهت سهولت در پرداختها مقداري وجوه نقد در قالب تنخواه گردان در واحد اشخاص قرار مي گيرد

اسلاید 256: حسابداري تنخواه گردان به دو صورت انجام مي شود : 1- تنخواه گردان ثابت 2- تنخواه گردان متغیر

اسلاید 257: ب ) صندوق : وجوه نقد نزد مؤسسه كه حسابداري صندوق به دو صورت: 1) مؤسسه مبلغي به عنوان كسري صندوق به صندوقدار پرداخت مي كند .2 ) هيچ مبلغي به صندوقدار پرداخت نمي كند . ) انجام مي شود .

اسلاید 258: حساب بانك مانده بستانکار حساب بانك ( اضافه برداشت ) :

اسلاید 259: زماني كه فردي بيشتر از موجودي خود ، چك صادر نموده و بانك پرداخت نمايد .

اسلاید 260: صورت حساب بانكي گزارش از عمليات حساب جاري شخصي را اطلاع مي دهد .

اسلاید 261: صورت مغایرت بانكي به دليل عــــدم همزماني عمليات مالي شركت با بانك مانده و حساب جاري شركت طبق دفاتر بانك و شركت به ندرت با هم مطابقت دارد .

اسلاید 262: الف )عملياتي كه در واحد تجاري انجام ولي در بانك ثبت شده :1- چک هاي معوق 2- چک ها و اسناد درجریان وصول 3- وجوه بین راهی 4- چک های را وصول 5- اشتباه حسابدار شركت

اسلاید 263: ب ) عملياتي كه در بانك ثبت شده ولي در واحد تجار ثبت شده : 1- اشتباه در برداشت يا ثبت فعاليت 2- كار مزد خدمات و هزينه هاي بانكي 3- واخواست اسناد تجاري تنزیل شده 4- وجوه دريافتي توسط بانك

اسلاید 264: - براي تهیه ی صورت مغایرت بانكي اقــــــلام بدهكار حساب بانك و مؤسســــــه با اعـــــــلام بستانكارصورت حساب بانك و بالعكس مطابقت داده شود .

اسلاید 265: 3 روش تهیه صورت مغایرت بانكي : الف ) ثبت قرار دادن صورتحساب بانك در شركت ب ) ثبت قرار دادن صورت حساب بانكي ج ) مانده وا قعی

اسلاید 266: پايان

اسلاید 267: فصل ششم

اسلاید 268: هدف كلي: اشنايي با مفهوم انواع و روشهاي ثبت سرمايه گذاري

اسلاید 269: مقدمه:سرمايه گذاري نوعي دارائي است كه واحد سرمايه گذار براي افزايش منافع اقتصادي از طريق توزيع منافع افزايش ارزش ويا مزاياي ديگر نگهداري مي كند.

اسلاید 270: سرمايه گذاريها ممكن است به شكل مالي نظير سرمايه گذاري در سهام اوراق قرضه و يا سپردههاي بانكي انجام گرفته و يا در قالب داراييهاي فيزيكي مثل زمين و ساختمان

اسلاید 271: فلزات گرانبها وامثال ان نگهداشته شود قابل توجه است كه در خصوص سرمايه گذاريهاي كوتاه مدت استفاده بهينه از وجوه نقدمازاد به منظور كسب بازدهي مناسب در دوره اي كوتاهتراز يك سال هدف و دليل اصلي سرمايه گذاري تلقي ميگردد.

اسلاید 272: سرمايه گذاري نوعي دارائي است كه واحد سرمايه گذاري براي افزايش منافع

اسلاید 273: از طريق توزيع منافع افزايش ارزش ويا مزاياي ديگر نگهداري مي كند.

اسلاید 274: بهاي تمام شده كه سرمايگذاري شامل قيمت خريد سهام به علاوه مخارج تحصيل

اسلاید 275: از قبيل كارمزد كارگر ، حق الزحمه ها وعوارض و ماليات خريد مي باشد

اسلاید 276: اگر سرمايه گذاري به قصد تبديل به وجه نقد در طي مدت كمتر از يكسال از تاريخ ترازنامه

اسلاید 277: ويا در طي مدت چرخه عمليات (هر كدام كه طولانيتر باشد) انجام شده باشد نوعاً كوتاه مدت تلقي خواهد شد.

اسلاید 278: سرمايه گذاري هاي سريع المعامله در بازار هرگاه به عنوان دارائي جاري نگهداري شود. به صورت

اسلاید 279: الف ) ارزش بازار ب) قيمت پيشنهاد فروش ج ) قيمت ميانگين بازار

اسلاید 280: در رابطه با سرمايه گذاريهاي ديگري كه تحت عنوان دارائي جاري طبقه بندي مي شود

اسلاید 281: نيز مي توان به يكي از دو روش زير اقدام به ارزيابي آن در ترازنامه نمود.

اسلاید 282: الف) خالص ارزش فروش ب) اقل بهاي تمام شدخ وخالص ارزش فروش

اسلاید 283: ـ شركت سرمايه پذير به هنگام پرداخت سود سهام موظف است درصدي از سود سهام را به عنوان ماليات محاسبه

اسلاید 284: واز مبلغ قابل پرداخت به شخص سرمايه گذار كسر نمود وظرف مدت معين به حسابهاي وزارت دارائي پرداخت كند.

اسلاید 285: ـ اوراق قرضه شامل اوراق قرضه ، اوراق قرضه شركتها وموسسات مي باشد كه مبين بدهي موسسات مزبور به شخصي

اسلاید 286: خريدار بوده وداراي سر رسيد مشخص ونرخ سود تضمين شده معين است.

اسلاید 287: ـ هنگامي كه اوارق قرضه در تاريخي بين تاريخ هاي پرداخت بهره فروخته شود

اسلاید 288: خريدار بايد بهره متعلق به اوراق قرضه را از تاريخ قبلي پرداخت بهره به فروشنده بپردازد.

اسلاید 289: ـ اگر دو يا چند نوع اوراق بهادار به شكل يكجا خريداري شود

اسلاید 290: . لازم است كل مبلغ پرداختي به هر طبقه از اوراق بهادار تخصيصي يابد.

اسلاید 291: پایان

اسلاید 292: فصل هفتم : مطالبات

اسلاید 293: هدف كلي : آشنايي با مفهوم طبقه بندي و روشهاي حسابداري مطالبات

اسلاید 294: به طور كلي حسابها و اسناد دريافتني عبارتند از مطالبات واحد تجاري بر حسب وجه نقد كالا يا خدمات كه به مطالبات تجاري و غير تجاري تقسيم مي شود و بر اساس ماهيت حسابهاي

اسلاید 295: دريافتني و احتمال سوخت بخشي از مانده اين حسابها دو روش حسابداري جهت ثبت فعاليتهاي مالي آن ممكن است استفاده شود1 . روش حذف مستقيم 2 . روش ايجاد ذخيره

اسلاید 296: روش حذف مستقيم : در روش حذف مستقيم هر گونه هزينه ناشي از هر گونه عدم مطالبات هنگامي در دفاتر ثبت ميشود كه مداركي دال بر

اسلاید 297: قطعي شدن سوخت مطالبات وجود داشته باشد و مطالبات غير قابل وصول در بدهكار ((هزينه مطالبات سوخت شده )) و بستانكارحسابهاي دريافتني ثبت شود

اسلاید 298: روش ايجاد ذخيره در روش ايجاد ذخيره با توجه به تجربيات سنوات گذشته و يا نحوه عمل در صنايع مشابه مطالباتي كه احتمال مي رود در طي سال مالي آتي وصول نگردد

اسلاید 299: براورد شده و به بستانكار حساب ((ذخيره مطالبات مشكوك الوصول )) و بدهكار حساب ((هزينه مطالبات مشكوك الوصول)) انتقال مي يابد.

اسلاید 300: روشهاي بر آورد مطالبات مشكوك الوصول :1.روش درصدي از فروش خالص : همانطور كه از نام آن پيداست در اين روش ميزان مطالبات سوخت شده هر سال نسبت به فروش نسيه خالص محاسبه و ميانگين از نسبت مزبور در طي چند سال متوالي به عنوان مبناي بر آورد هزينه مطالبات مشكوك الوصول انتخاب مي شود

اسلاید 301: 2.روش درصدي از مانده حسابهاي دريافتي پايان دوره : در اين روش ميانگين نسبت مطالبات سوخت شده به مانده پايان سال حسابهاي دريافتني در طي چند سال گذشته به عنوان مبناي بر آورد هزينه مطالبات مشكوك الوصول استفاده مي شود.

اسلاید 302: روش تجزيه سني : در اين روش كليه حسابهاي دريافتني فهرست و بر حسب سر رسيد طبقه بندي مي گردند و فرقي بر اين است كه هر چه مدت زمان ايجاد مطالبات بيشترو از موعد سر رسيد آن بيشتر گذشته باشد

اسلاید 303: نشاندهنده اين موضوع است كه احتمال وصول اين مطالبات كمتر مي باشد و از ريسك بالاتري برخوردار مي باشد لذا مي بايست درصد بيشترياز اين مطالبات را به عنوان هزينه مطالبات مشكوك الوصول در نظر گرفت

اسلاید 304: به عنوان مثال در پايان سال بخواهيم اين روش را براي ذخيره گيري استفاده نماييم مطالباتي را كه بعد از 30/11 ايجاد گرديده براي آن 2%و براي مطالباتي بين 30/10 تا 30/11ايجاد گرديده 4%به عنوان هزينه مطالبات مشكوك الوصول در نظر گرفته مي شود

اسلاید 305: روش شناسايي ويژه : در اين روش رابطـــه مستقيمي بين ميزان ذخيره مطالبات مشكوك الوصول و وضعيت مالي مشتري وجود داشته و هر اندازه وضعيت مالي مشتري نا مطلوبتر باشد ميزان مطالبات مشكوك الوصول بيشتري نياز خواهد بود

اسلاید 306: روش شناسايي ويژه تنها در مواردي كه تعداد بدهكاران محدود باشد قابل اجراست هنگامي كه تعداد بدهكاران زياد باشد به لحاظ نياز به زمان زياد و انجام هزينه هاي گزاف مقرون به صرفه نيست

اسلاید 307: روش درصدي از فروش نسيه روش ساده اي است كه از لحاظ تئوريك معتبر بوده و كاربرد آن بيشتر از شيوه هاي ديگر است

اسلاید 308: اسناد دريافتني اسناد در يافتني اسنادي هستند كه پرداخت بدون قيد و شرط مبلغ معيني توسط شخص متعهــــد در آن تصريح شــــده است

اسلاید 309: و در مقايسه با حسابهـــاي دريافتني داراي سنــــديت قانوني بيشتري ميباشــــد اسناد در يافتني در ايران شامل سفته و برات مي باشد

اسلاید 310: سفته : سفته ممكن است با بهره يا بدون بهره باشد و به موجب آن امضا كننده تعهد مي كند مبلغي در موعد معين يا عند المطالبه در وجه حامل يا شخص معين و يا به حواله كرد آنشخص كار سازي كند

اسلاید 311: بهره مربوط به اسناد تجاري به شرح زير قابل محاسبه ميباشد : مدت سفته × نرخ بهره × مبلغ اسمي سفته = درآمد (هزينه )بهره مبلغ بهره + مبلغ اسمي = مبلغ واقعي سفته

اسلاید 312: تنزيل اسناد در يافتني : در قانون عمليات بانكي بدون ربا ، تنزيل در قالب (( خريد ديني )) پيش بيني شده است .

اسلاید 313: تنزيل يعني اينكه سفته اي قبل از تاريخ سر رسيـــد توسط دارنده سفته به فرد يا موسسهاي واگــذار شود و وجه آن پس از كسر مبلغي به عنوان هزينه تنزيل از فرد يا موسسه مزبور دريافت شود . هزينه تنزيل به شرح زير قابل محاسبه است

اسلاید 314: مدت تنزيل × نرخ تنزيل × مبلغ واقعي سفته = هزينه تنزيل هزينه تنزيل - مبلغ واقعي سفته = مبلغ در يافتي بابت تنزيل

اسلاید 315: نكول( واخواست سفته : به عدم پرداخت وجه سفته در سررسيد توسط صادر كننده سفته نكول گويند.نكول سفته در دفاتر صادر كننده سفته ثبت نشده و از نظر صادر كننده بدهي او يك بدهي با سند تجاري است و به همين ترتيب نيز بايد در دفاتر منعكس گردد

اسلاید 316: تجديد سفته : عمل تجديد ممكن است به دو صورت انجام گردد :1.تعويض سفته قبل از سر رسيد2.تعويض سفته در تاريخ سررسيد

اسلاید 317: الف) اگر تعويض سفته قبل از سررسيــــد انجام شود و هر دو سفته معاوضه شده بدون بهره باشد در چنين حالتي كافيست معـــادل مبلغ اسمي سفته اسنـــاد دريافتني ( جديد ) بدهكار شود و اسناد دريافتني ( قبلي ) بستانكارشود.

اسلاید 318: صادر كننده سفته نيز در دفاتر خود در تاريخ تعويض سفته اسناد پرداختني ( قبلي )را بدهكار و اسناد دريافتني (جدبد )را بستانكارمي نمايد.

اسلاید 319: ب)اگر تجديد سفته در تاريخ سررسيــــــد آن انجام شود در اين حالت تعويض سفته به معني ناتواني صـــادر كننده سفته در پرداخت بدهي خود به دارنده سفته تلقي شده و لذا ابتــــدا بايد نكول سفته در دفاتر دارنده سفته نشان داده شده و سپس ثبت تعويض انجام گردد

اسلاید 320: برات : برات عبارت است از يك حواله كتبي كه به موجب آن صــــادر كننده دستور مي دهد شخص ديگري مبلغ معيني را به محض رويت و يا در تاريخ معيني در وجه وي يا شخص ثالث و يا به حواله كرد او بپردازد

اسلاید 321: برات تجاري را مي توان از لحاظ تاريخ پرداخت وجــــه آن به برات ديداري و مدت دار تقسيم كرد

اسلاید 322: برات ديداري برواتي هستند كه وجه آنها بايد به محض رويت برات پرداخت شود

اسلاید 323: برات مدت دار براتي هستند كه وجه آنها بايد در يك روز معين و يا به فاصله زماني مشخص از تاريخ صدور و يا تاريخ رويت برات پرداخت گردد

اسلاید 324: برات پس از اعلام قبولي توسط برات گير حكم سفته را پيدا نموده و مطالب مربوط به سفته نيز در مورد آن مصداق خواهد داشت.

اسلاید 325: برات ممكن است دو طرفه باشد : صادر كننـــــده برات (برات كش ) ، دريافت كننده وجه برات (دارنده برات ) ويا ممكن است به حواله كرد شخص ديگري باشد

اسلاید 326: كه در اين صورت داراي ســــه طرف صـــادر كننــــده برات (برات كش) ، پرداخت كننده وجه برات ( برات گير )، دريافت كننده برات (دارنده برات) مي باشد

اسلاید 327: پايان

اسلاید 328: فصــــل هشتم

اسلاید 329: حسابداری موجودی کالا

اسلاید 330: بند 3حسابداری شماره 8 مربوط به حسابداری موجودی مواد و کالا می شود.

اسلاید 331: موجودیها شامل:موجودی مواد.کالای ساخته شده.کالای در جریان ساخت.ضایعات و امثال آن می باشد.

اسلاید 332: گردش موجودیها: 1- گردش فیزیکی که با توجه به ماهیت موجودی از لحاظ دوام یا نحوه انبار نمودنآن می تواند به اشکال مختلف انجام شود.

اسلاید 333: 2-گردش بهای تمام شده: مستقیما بر قیمت تمام شده موجودی کالا و نیز بهای تمام شده کالای فروش رفته و نیز بر ترازنامه وصورت سود و زیان موثر میباشد.

اسلاید 334: سیستم ثبت موجودیها:1-سیستم ثبت ادواری : با توجه به شمارش فیزیکی قیمت گذاری بر مبنای یکی از روشهای ارزشیابی صورت می گیرد.

اسلاید 335: -سیستم ثبت دایمی: سوابق ومدارک موجودیها به تفصیل نگهداری و هر یک از اقلام خرید یا فروش معاملات مرتبط به آن به محض وقوع در :

اسلاید 336: اولین اقلام تحصیل شده ابتدا صادر شده و آخرین اقلام وارده موجودی (fifo) روشهای محاسبه بهای تمام شده:

اسلاید 337: روش اولین صادره از اولین وارده پایان دوره را تشکیل می دهد.

اسلاید 338: : در این روش کالای خارج شده از انبار از محل آخرین خریـــــــدها بوده و اولین اقـــــلام وارده موجــــودی کالای (fifo روش اولین صـــــادره از آخرین واردهپایان سال را نشان میدهد.

اسلاید 339: روش میانگین موزون:محاسبه بهای تمام شده موجودی بر حسب اعمال بهای متوسط در مورد واحد موجودی است.

اسلاید 340: روش شناسایی ویژه:این روش وقتی استفاده می شود که اقلام موجودی محدود باشدو گردش هر یک از اقلام موجودی از زمان خرید تا لحظه فروش پی گیری می شود.

اسلاید 341: در هر دو سیستم که قبـــــلا توضیح داده شد از همین روشها استفــــاده می شود فقط در سیستم دایمی به جـــای میانگین موزون از روش میانگین متحرک (محاسبه مجدد بهای تمام شده هر واحد پس از هر قثره خرید)استفاده میشود.

اسلاید 342: در دو سیستم از لحاظ قیمت تمام شده موجودی کالا و بهای تمام شده کالای فروش رفته نتیجه ی کاملا یکسانی دارد زیرا در این روش fifoروش اولین وارده در هر دو سیستم مفهوم یکسانی داشته و به موجودیهای ابتدای دوره اطلاق میشود . ولی نتیجه ی محاسبات در روشهای دیگر در دو سیستم با هم فرق دارد.

اسلاید 343: ولی نتیجه ی محاسبات در روشهای دیگر در دو سیستم با هم فرق دارد.

اسلاید 344: fifoمزایای روشهای ارزیابی موجودی کالای پایان دوره را به قیمت های نزدیک به بازار محاسبه کرده

اسلاید 345: :lifo استفاده از این روش منجر به کاهش سود و هزینه مالیات بر درآمد گردیده و مزیت نقدی ایجاد می نماید

اسلاید 346: روش میانگین: این روش بر آورد با ثبات تری از هزینه ها دارد.

اسلاید 347: روش شناسایی ویژه ساده ترین روش ارزیابی که به اصل تقابل درآمد و هزینه عمل می کند.

اسلاید 348: اصل تقابل درآمد و هزینه رعایت نشده و باعث می شود هزینه مالیات بیشتر شود و توان جایگزین نمودن کالای فروش رفته به تدریج از دست خواهد رفت. :

اسلاید 349: : fifoمعایب روشهای ارزیابی موجودی کالا

اسلاید 350: Lifo: این روش باعث میگردد سودها عمده ولی واهی و مجازی شناسایی گردد.

اسلاید 351: روش میانگین:کاربرد این روش موجب میشود موجودی کالا و قیمت تمام شده کالای فروش رفته به ارزشهای بازار نزدیک نباشد.

اسلاید 352: روش شناسایی ویژه این روش وقت گیرترین روش ارزیابی است و هزینه اجرای آن غالبا بالا بوده.

اسلاید 353: lifoو میانگین موزون محاسبه شود و هیچ گونه شرایط خاصی را جهت استقاده از روش fifoطبق استاندارد حسابداری بهای تمام شده موجودی مواد و کالا باید با استفاده از روشهای شناسایی ویژه. پیش بینی ننموده.

اسلاید 354: روش اقل بهای تمام شده یا قیمت بازار:طبق این روش موجودیها به بهای تمام شده یا قیمت بازار هرکدام کمتر است ارزیابی و تقدیم شود(عمل به اصل احتیاط).دو نوع قیمت بازار جهت اعمال قاعده اقل بهای تمام شده یا قیمت بازار پیش بینی شده:

اسلاید 355: خالص ارزش فروش:عبارت است از بهای فروش خالص پس از کسر مخارج برآوردی تکمیل و مخارج برآوردی. بازاریابی.فروش و توزیع.بهای جایگزینی:مخارجی که باید برای خرید یا ساخت یک قلم موجودی کاملا مشابه تحمل شود.

اسلاید 356: ارزش جاری در بر گیرنده سه نگرش متفاوت است: ارزش ورودی. ارزش خروجیو ارزش اقتصادی.ارزش برای واحد تجاری برابر اقل بهای جایگزینیجاری دارایی و مبلغ بازیافتنی_بالاترین مبلغی که مالک فعــلی می تواند بدان دست یابد)می باشد.

اسلاید 357: در استاندارد حسابداری ارزش اقتصادی نادیده گرفته شده و مبلغ بازیافتنی معادل خالص ارزش فروش است.

اسلاید 358: طبق این استانداردوقتی خالص ارزش فروش موجودیها به گونه ای قابل اتکا امکانپذیر نباشد بهای جایگزینی می تواند تقریبی قابل قبول برای خالص ارزش فروش باشد پس لازم است از خالص ارزش فروش به عنوان ارزش بازار استفاده شود

اسلاید 359: ثبت اصلاحی مربوط به موجودی کالا:1-ثبت مربوط به کاهش ارزش موجودیها:هزینه کاهش ارزش موجودی بدهکار و ذخیره کاهش ارزش موجودی بستانکار.

اسلاید 360: 2-ثبت مربوط به افزایش ارزش موجودی:حساب ذخیره کاهش ارزش موجودیها بدهکار و بازیافت هزینه کاهش ارزش موجودیها (حداکثر تا میزان کاهش قبلی)بستانکار

اسلاید 361: 2-ثبت مربوط به افزایش ارزش موجودی:حساب ذخیره کاهش ارزش موجودیها بدهکار و بازیافت هزینه کاهش ارزش موجودیها (حداکثر تا میزان کاهش قبلی)بستانکار

اسلاید 362: کاربرد قاعده اقل بهای تمام شده یا ارزش بازار در مورد مجموعه ای از موجودیها:استاندارد شماره 8 تاکید بر مقایسه تک تک اقلام دارد ولی در صورت عملی نبودن این مقایسه. مقایسه طبقات موجودی را مجاز می داند.

اسلاید 363: بر آورد موجودیها : جهت برآورد موجودیها دو روش وجود دارد1- ارزش سود نا ویژه: از متوسط نسبت سود ناویژه به فروش خالص چند ساله گذشته واحد اقتصاد ی جهت برآورد موجودی کالای پایان سال استفاده می شود.

اسلاید 364: 2-روش خرده فروشی:نسبت کالای آماده فروش بر حسب بهای تمام شده به کالای آماده فروش بر حسب قیمت خرده فروشی ضرب در قیمت خرده فروشی موجودی پایان سال برآورد می شود.

اسلاید 365: 2-روش خرده فروشی:نسبت کالای آماده فروش بر حسب بهای تمام شده به کالای آماده فروش بر حسب قیمت خرده فروشی ضرب در قیمت خرده فروشی موجودی پایان سال برآورد می شود.

اسلاید 366: مالکیت موجودیها:مالکیت قانونی عامل تعیین کننده ای برای منظور کردن کالاها در موجودیهای یک واحد تجاری محسوب می شود.انتقال مالکیت بستگی به شرایط مورد توافق طرفین(خریدار و فروشنده)دارد.

اسلاید 367: :FOB مالکیت کالابا این شرط به هنگام تحویل کالا در عرشه کشتی کشور مبدا انجام می شود.

اسلاید 368: :C&F در این روش زمان انتقال مالکیت کالا نیز زمان تحویل کالا خواهد بود.

اسلاید 369: CIF :انتقال مالکیت در نقطه تحویل کالا به کشتی می باشد

اسلاید 370: (Ex Factory) FOB Factoryبه محض اینکه کالا در مبدا یا کارخانه بار گیری شد انتقال مالکیت نیز انجام می شود. )

اسلاید 371: COD :تحویل کالا و پرداخت بهای آن به طور همزمان انجام میگیرد(نوعی فروش(

اسلاید 372: پايان

اسلاید 373: فصل نهم

اسلاید 374: حسابداري داراييهاي ثابت مشهود و نا مشهود

اسلاید 375: هدف كلي اشنايي با مفهوم داراييهاي ثابت –چگونگي محاسبه قيمت تمام شده –طرق تحصيل و استهلاك ان

اسلاید 376: مقدمه:در اين فصل به بحث در خصوص مفاهيم داراييهاي ثابت مشهود و داراييهاي نا مشهود پرداخته و چگونگي انجام عمليات حسابداري ان بحث خواهد شد داراييهاي فوق بر عكس داراييهاي جاري داراي منافع بلند مدت بوده

اسلاید 377: و در بيش از يك دوره مالي مورد استفاده و بهره برداري قرار ميگيرد لذا بهاي تمام شده ان بعنوان مخارج سرمايه اي تلقي شده ودر جهت عمل به اصل تقابل درامد و هزينه در طي دورههاي انتفاع و به تدريج به حساب هزينه انتقال مي يابد عملي كه اصطلاحا به ان استهلاك گفته مي شود

اسلاید 378: دارائي ثابت مشهود: به دارائيهاي اطلاق مي شود كه به منظور استفاده در توليد يا عرضه كالاها يا خدمات ، اجاره به ديگران يا براي مقاصد اداري توسط واحد تجاري نگهداشته شده وانتظار مي رود بيش از يك دوره مالي مورد استفاده قرار گيرد.

اسلاید 379: دارائيهاي ثابت دارائيهاي مشهود قابل استهلاكدارائيهاي مشهود استهلاك ناپذيردارائيهاي نقصان پذير

اسلاید 380: روشهاي تحصيل اموال ، ماشين آلات وتجهيزات :1ـ به شكل نقد 2 ـ نسيه يا نقد ونسيه 3ـ با صدور اسناد بلند مدت4ـ با صدور سهام

اسلاید 381: 5ـ به صورت تحصيل گروهي از دارائيها به شكل يكجا 6ـ در قالب احداث يا ساخت7ـ به صورت رايگان 8ـ به صورت معاوضه

اسلاید 382: تحصيل داراييها به صورت رايگان به دو صورت: 1)روش سرمايه اي 2)روش درامد امكان پذير است

اسلاید 383: معاوضه:در معاوضه دارائيهاي غير مشابه ممكن است دو حالت پيش آيد:الف ) ارزش منصفانه دارائي تحصيل شده مساوي ارزش منصفانه دارائي واگذار شده باشد.ب ) ارزش منصفانه دارائيهاي معاوضه شده متفاوت باشد.

اسلاید 384: ـ در معاوضه دارائيهاي مشابه نيز ممكن است دو حالت پيش آيد:الف ) ارزش منصفانه دارائيهاي معاوضه شده مساوي هم باشد.ب ) ارزش منصفانه دارائيهاي معاوضه نشده با هم متفاوت باشد.

اسلاید 385: ـ مخارج بعد از تحصيل اموال ، ماشين آلات وتجهيزات:الف ) مخارج جاري ب) مخارج سرمايه اي

اسلاید 386: ـ مخارج سرمايه اي شامل 1ـ مخارج تعميرات ونگهداري 2ـ مخارج تعويض وبهسازي 3ـ مخارج گسترش والحاق4ـ مخارج جابه جايي ونصب مجدد

اسلاید 387: مخارج تعميرات و نگهداري: 1ـ روش انتقالي به حساب دارائي2ـ روش انتقال به حساب استهلاك انباشته

اسلاید 388: مخارج تعويض و بهسازي:اصطلاح تعويض به جايگزيني يك قطعه از دارايي با قطعه مشابه ديگر كه اساسا از همان نوع و قابليت مي باشد اطلاق مي گردد در حالي كه مفهوم بهسازي به جايگزين نمودن قطعات يا اجزاي عمده داراييهاي ثابت مشهود با قطعات ديگري كه از توانايي و قابليت بالاتر و بهتري برخوردار است گفته مي شود

اسلاید 389: مخارج گسترش و الحاق :اضافه كردن داراييهاي جديد به اقلام موجود و يا توسعه ان را اصطلاحا گسترش و الحاق گويند

اسلاید 390: مخارج جابجايي و نصب مجدد:در بعضي از شرايط به جهت كمك به افزايش كارايي و يا كاهش بهاي تمام شده محصولات توليدي ضروري است ماشين الات و تجهيزات نصب شده در محل به محل جديدي انتقال يابد

اسلاید 391: كاهش دايمي در ارزش داراييهاي ثابت مشهود:شرايطي كه به تنهايي يادر مجموع مي تواند در صورت تداوم طي چند سال متوالي منجر به لزوم بررسي امكان كاهش دايمي در ارزش دارايي گردد به شرح زير است

اسلاید 392: الف)خسارت فيزيكي ب)بلا استفاده ماندن دارايي ج)زيان دهي عمليات دارايي د)جريانهاي نقدي منفي از دارايي ه)كاهش خالص ارزش فروش دارايي به مبلغ كمتر از ارزش دفتري ان

اسلاید 393: و)نابابي فني ز)تغييرات قانوني يا محيطي موثر بر قابليت بازيافت مبلغ دفتري دارايي ح)تغييرات ساختاري در شرايط اقتصادي ط)فزوني قابل ملاحظه مخارج انباشته تحصيل يك دارايي بر بهاي تمام شده مورد انتظار ان

اسلاید 394: ضوابط و شرايط تجديد ارزيابي :يكي از ضوابط مهم كه در امر تجديد ارزيابي داراييهاي ثابت مشهود بايد در نظر گرفته شود تناوب در تجديد ارزيابي است يعني مبالغ تجديد ارزيابي داراييهاي ثابت مشهود بايد در فواصل زماني منظم تجديد نظر شود

اسلاید 395: انتقال تمام يا بخشي از مازاد تجديد ارزيابي به سود (زيان)انباشته با تحقق درامد مزبور و تنها در موارد زير صورت ميگيرد الف)بركناري يا فروش دارايي مربوطه ب)به موازات استفاده از دارايي توسط واحد تجاري

اسلاید 396: كنارگذاري و واگذاري دارايي:اقلام داراييهاي ثابت مشهودي كه واگذار شده و يا به طور دايمي بلا استفاده بوده و فاقد منافع اتي تشخيص داده مي شود بايد از حسابها حذف و هر گونه سود يا زيان مربوطه محاسبه و در حسابها شناسايي گردد

اسلاید 397: استهلاك داراييهاي ثابت مشهود:استهلاك فرايند تشخيص سيستماتيك بهاي تمام شده يك دارايي به سالهـــــاي عمر مفيد اقتصادي ان مي باشد بدين صورت ميتوان از دو روش 1)روش مستقيم 2)روش فعاليت (روش تغييرهزينه)

اسلاید 398: الف)روش ساعات كاركرد ب)روش ميزان توليد 3)روش نزولي:الف)روش مانده نزولي ب)روش نزولي مضاعف ج)روش مجموع سنوات

اسلاید 399: 4)ساير روشهاي محاسبه استهلاك الف)روش استهلاك گروهي ب)روش استهلاك تركيبي

اسلاید 400: محاسبه استهلاك معادن ومنابع طبيعي متضمن توجه به چهار عامل اساسي است:1 ـ هزينه تحصيل امتياز 2ـ اكتشاف 3ـ توسعه4ـ اعاده سازي

اسلاید 401: ـ هزينه توسعه شامل :الف ) تجهيزات مشهودب) هزينه هاي نامشهور وتوسعه

اسلاید 402: ـ دارائيهاي نامشهود به دو دسته تقسيم مي شوند:1)دارائيهاي نامشهودقابل شناسايي 2) دارائيهاي نامشهود غير قابل شناسايي

اسلاید 403: نمونه هايي از دارائيهاي نامشهود قابل شناسايي:الف) حق اختراع ب ) حق تاليف ج ) سرقفلي د ) علائم ونامهاي تجاريه ) حق امتياز

اسلاید 404: پايان

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید