hesabdariye_mianeh

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حسابداری میانه ۱”

حسابداری میانه ۱

اسلاید 1: کانال تلگرامی بانک پاور پوینت @PptBankhttps://telegram.me/joinchat/CrBIZT1leC0x3lRhxgL_5g

اسلاید 2: حسابداری میانه 1 رشته حسابداری4 واحد درسینام منبع درسی و مولف:حسابداری میانه 1، مهدی مشکی – عبدالکریم مقدمانتشارات دانشگاه پیام نورنام تهیه کننده اسلاید: علیرضا غلامی کیان

اسلاید 3: 3طرح درسحسابداری سرمایه گذاریهای کوتاه مدتحسابداری مطالباتحسابداری موجودی کالاحسابداری دارایی ثابت مشهود و نامشهود

اسلاید 4: 4طرح درسبسط و تکامل مبانی نظری و عملی حسابداری و گزارشگری مالیصورت سود و زیان،گردش سود و زیان انباشته و صورت سود و زیان جامعترازنامهصورت جریانهای وجوه نقدحسابداری وجوه نقد

اسلاید 5: 5اهداف درسآشنایی با مفهوم حسابداری و اصول و قواعد حاکم بر آنآشنایی با مفاهیم درآمد، هزینه، سود و گزارشهای مربوط به عملکرد مالیآشنایی با نحوه تهیه، طبقه بندی و مفاهیم حاکم بر ترازنامه

اسلاید 6: 6اهداف درسآشنایی با نحوه تهیه صورت جریانهای وجوه نقدآشنایی با مفهوم وجه نقد و اجزای تشکیل دهنده آنآشنایی با انواع روشهای ثبت سرمایه گذاریها

اسلاید 7: 7اهداف درسآشنایی با طبقه بندی و روشهای حسابداری مطالباتآشنایی با مفهوم موجودیها و نحوه محاسبه مبلغ قابل انعکاس در ترازنامهحسابداری دارییهای ثابت مشهود و نامشهود

اسلاید 8: 8جایگاه درسدرس حسابداری میانه 1 از دروس اصلی و تخصصی رشته حسابداری می باشد. معمولا این درس در ترم 4 ارائه شده و به عنوان درس پیش نیاز درس حسابداری میانه 2 مطرح می گردد.

اسلاید 9: فصل اول بسط و تکامل مبانی نظری و عملی حسابداریهدف کلی :آشنایی با مفهوم حسابداریآشنایی با اصول و قواعد حاکم حسابداری

اسلاید 10: 10تعریف حسابداریحسابداری فرایند تشخیص، اندازه گیری و گزارش اطلاعات مالی است که برای استفاده کنندگان اطلاعات مزبور، امکان قضاوت و تصمیم گیریهای آگاهانه را فراهم می سازد.

اسلاید 11: 11تعریف حسابداریحسابداری یک سیستم اطلاعاتی است که اطلاعات مالی مربوط به واحدهای اقتصادی را اندازه گیری،پردازش و گزارشگری می کند.

اسلاید 12: 12حسابداری به عنوان یک سیستم اطلاعاتی برای تصمیمات تجاریتصمیم گیرندگانفعالیتهای تجاری داده هااندازه گیری بوسیله ثبت داده هاپردازش به واسطه ذخیره و آماده سازی داده هاحسابداریگزارشگری با تهیهگزارشات مالیاطلاعاتنیازهای اطلاعاتیکنش

اسلاید 13: 13استفاده کنندگان از اطلاعات مالیاستفاده کنندگان داخلیشامل سطوح مختلف مدیریت و کارکنان موسسهاستفاده کنندگان خارجیشامل سرمایه گذاران، بانکداران و اعتباردهنگان،سازمانهای دولتی، مراجع قانونی و ......

اسلاید 14: 14اصول و مفاهیم حسابداریالف) مفاهیم (مفروضات) بنیادی حسابداریب) اصول حسابداریج) میثاقهای محدودکننده حسابداری

اسلاید 15: 15مفروضات بنیادی حسابداریفرض تفکیک شخصیتفرض تداوم فعالیتفرض واحد اندازه گیریفرض دوره مالیفرض تعهدی

اسلاید 16: 16فرض تفکیک شخصیتطبق این فرض هر واحد اقتصادی ( اعم از اینکه دارای شخصیت حقوقی یا فاقد آن باشد) به عنوان یک واحد مستقل از مالک یا مالکان آن و نیز جدا از موسسات دیگر در نظر گرفته می شود.

اسلاید 17: 17فرض تداوم فعالیتطبق این فرض هر واحد اقتصادی تا آینده قابل پیش بینی به فعالیتهای خود ادامه خواهد داد مگر آنکه عکس آن ثابت شود.

اسلاید 18: 18مثالهایی از فرض تداوم فعالیتبر اساس این فرض دارایی ها و بدهی ها به جاری و بلندمدت طبقه بندی می گردد.

اسلاید 19: 19مثالهایی از فرض تداوم فعالیتفرآیند اندازه گیری در حسابداری از قبیل ثبت دارایی ها به بهای تمام شده به جای ارزش جاری متاثر از فرض تداوم فعالیت می باشد

اسلاید 20: 20فرض واحد اندازه گیریفرض واحد اندازه گیری بدین معنی است که کلیه معاملات ، عملیات و رویدادهای مالی باید بر حسب پول مورد سنجش قرار گرفته و گزارش شود.

اسلاید 21: 21فرض دوره مالیبر اساس فرض دوره مالی، عمر یک واحد اقتصادی به دوره های زمانی نسبتا کوتاهی به نام دوره حسابداری تقسیم می شود. دوره مالی ممکن است یک ماهه، 3ماهه،6ماهه یا یکساله باشد.

اسلاید 22: 22فرض تعهدیبر اساس فرض تعهدی ، درآمدها به محض تحقق و هزینه ها به محض تحمل شناسایی می شود.

اسلاید 23: 23اصول حسابداریاصل بهای تمام شدهاصل تحقق درآمداصل تطابقاصل افشا

اسلاید 24: 24اصل بهای تمام شدهطبق اصل بهای تمام شده، مبادلات حسابداری در تاریخ وقوع به بهای تمام شده در دفاتر ثبت و بر همین اساس نیز در صورتهای مالی منعکس می گردد.

اسلاید 25: 25اصل تحقق درآمدطبق اصل تحقق درآمد، درآمد زمانی شناسایی می گردد که دو شرط زیر برقرار باشد:فرایند کسب سود کامل شده باشد.مبادله ای صورت گرفته باشد.

اسلاید 26: 26اصل تحقق درآمدطبق اصل تحقق درآمد، درآمد زمانی شناسایی می گردد که دو شرط زیر برقرار باشد:فرایند کسب سود کامل شده باشد.مبادله ای صورت گرفته باشد.

اسلاید 27: 27اصل تطابقطبق اصل تطابق ، هزینه های انجام شده جهت ایجاد درآمد، باید به حساب دوره ای که درآمد در آن تحصیل گردیده منظور گردد.

اسلاید 28: 283 ضابطه اصلی در بکارگیری اصل تطابقمقابله مستقیم هزینه ها با درآمدها: رابطه علت و معلولیمانند بهای تمام شده کالای فروش رفته، هزینه کمیسون فروش و...

اسلاید 29: 293 ضابطه اصلی در بکارگیری اصل تطابقهزینه دوره مالی: سرشکن کردن منطقی و سیستماتیکمانندهزینه استهلاک، هزینه بهره و ..

اسلاید 30: 303 ضابطه اصلی در بکارگیری اصل تطابقمخارج مرتبط با درآمد آتی: شناخت بلادرنگمانند هزینه تحقیق و توسعه، هزینه آموزش کارکنان

اسلاید 31: 31اصل افشاءطبق اصل افشاء ، واحدهای اقتصادی موظفند که کلیه رویدادها و وقایع مالی با اهمیت مربوط به فعالیتهای مالی خود را به طور مناسب و کامل افشاء نمایند.

اسلاید 32: 32میثاقهای محدود کننده حسابداریفزونی منافع بر مخارجاهمیتخصوصیات صنعتمحافظه کاری

اسلاید 33: 33فزونی منافع بر مخارجبر اساس این محدودیت، هزینه تهیه اطلاعات حسابداری باید بر منافع حاصل از بکارگیری این اطلاعات فزونی نداشته باشد، به عبارت دیگر اطلاعات حسابداری باید مقرون به صرفه باشد.

اسلاید 34: 34اهمیتبر اساس این محدودیت، واحدهای اقتصادی مجازند در خصوص اقلام و رویدادهای کم اهمیت از بکارگیری روشهای تئوریک اجتناب نموده و روشهای کم هزینه تر و عملی تر را اجرا نمایند.

اسلاید 35: 35خصوصیات صنعتدر برخی از موارد ممکن است ویژگی یک صنعت خاص، بکارگیری روشی را ایجاب نماید که مطابق اصول پذیرفته شده حسابداری نباشد. این ویژگی می‌تواند استثناء در بکارگیری اصول و رویه های حسابداری را توجیه نماید.

اسلاید 36: 36محافظه کاریدر مواردی که برای اندازه‌گیری یک رویداد، روشها و رویه‌های متفاوتی که همگی منطبق با اصول پذیرفته شده حسابداری است وجود داشته باشد، باید روش یا رویه‌ای انتخاب شود که تاثیر افزایشی کمتری بر سود دوره و جمع دارایی‌ها داشته باشد.مثال قاعده اقل بهای تمام شده

اسلاید 37: 37ویژگی کیفی اطلاعاتبه خصوصیاتی اطلاق می‌شود که موجب می‌گردد اطلاعات ارائه شده در صورتهای مالی برای استفاده کننده‌گان در راستای ارزیابی وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف‌پذیری مالی واحد تجاری مفید واقع شود.

اسلاید 38: 38ویژگی کیفی اطلاعاتویژگی کیفی اطلاعاتمربوط به ارائه اطلاعاتمربوط به محتوای اطلاعات مربوط بودنقابل اتکاء بودن قابل مقایسه بودنقابل فهم بودن

اسلاید 39: 39مربوط بودناطلاعاتی مربوط تلقی می شود که بر ارزیابی استفاده‌کنندگان نسبت به وقایع گذشته، حال و رویدادهای آتی تاثیر گذاشته و موجب تایید، تعدیل و یا رد آن را فراهم ساخته و بتواند بر تصمیمات اقتصادی استفاده‌کنندگان موثر واقع شود.

اسلاید 40: 40مربوط بودنویژگی مربوط بودن اطلاعاتانتخاب خاصه اندازه گیریبه موقع بودنسودمندی در پیش بینی

اسلاید 41: 41به موقع بودنبسیاری از اطلاعات مالی نسبت به گذشت زمان حساس بوده و با گذشت زمان ارزش و سودمندی خود را در تصمیم گیریها از دست می دهند. بنابراین اطلاعات مالی باید در زمان مناسب در دسترس استفاده کنندگان قرار بگیرد.

اسلاید 42: 42سودمندی در پیش بینیاطلاعات مالی باید به گونه ای فراهم شود که استفاده کنندگان را در پیش بینی نتایج حاصل از فعالیتهای جاری و آتی یک واحد انتفاعی کمک نماید.

اسلاید 43: 43انتخاب خاصه اندازه گیریجهت سنجش ارزش اقلام گزارشهای مالی، خواص متعددی (بهای تمام شده، ارزش متعارف، ارزش دفتری و ...) می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. انتخاب خاصه‌ای که قرار است در صورتهای مالی آورده شود باید مبتنی بر مربوط بودن آن به تصمیمات استفاده‌کنندگان باشد.

اسلاید 44: 44قابلیت اتکااطلاعات مالی زمانی قابل اتکا تلقی می گردد که دور از هرگونه اشتباه بااهمیت باشد و به شکل منصفانه و بی طرفانه تهیه شده و به طور صادقانه مبین ارزشهای مورد انتظار باشد .

اسلاید 45: 45قابلیت اتکاءویژگی قابلیت اتکاءصحیح بودنبی طرفانه بودنکامل بودنرجحان محتوا بر شکل

اسلاید 46: 46بی طرفانه بودناندازه گیری حسابداری هنگامی بی طرفانه و عینی محسوب می شود که اگر اشخاص ذیصلاح مختلفی، رویدادها و فعالیتهای مالی مربوطه را با استفاده از مقیاس و روش اندازه گیری واحدی اندازه گیری نمایند به نتایج یکسانی دست یابند.

اسلاید 47: 47کامل بودناطلاعات مالی هنگامی معتبر است که با در نظر گرفتن اهمیت واقعه، کلیه حقایق لازم در خصوص وقایع اقتصادی مهم را بیان نماید.

اسلاید 48: 48صحیح بودنصحیح بودن اطلاعات مالی به معنی مطابقت داشتن اطلاعات مزبور با وقایع و رویدادهایی است که به واسطه آن اطلاعات بیان می شود. صحیح بودن اطلاعات به معنی دقیق بودن اطلاعات نمی باشد.

اسلاید 49: 49رجحان محتوا بر شکلعملیات مالی و سایر رویدادها باید بر اساس محتوا و واقعیت مالی نه صرفا شکل قانونی آنها مد نظر قرار گرفته و ارائه شود.

اسلاید 50: 50قابل مقایسه بودناستفاده کنندگان گزارشهای مالی باید بتوانند صورتهای‌مالی واحد تجاری را در طول زمان جهت تشخیص روند تغییرات در وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطاف‌پذیری مالی با هم مقایسه نمایند.

اسلاید 51: 51قابل مقایسه بودنقابل مقایسه بودنهمسانی روشها (متحدالشکلی)رعایت یکنواختی (ثبات رویه)

اسلاید 52: 52رعایت یکنواختیبه قابلیت مقایسه اطلاعات مالی ارائه شده توسط یک واحد تجاری در طول زمان، رعایت یکنواختی گویند. چنین مقایسه ای زمانی دارای اعتبار خواهد بود که واحد تجاری در طی سالهای مختلف از روشهای یکسانی استفاده کرده باشد.

اسلاید 53: 53همسانی روشهابه قابلیت مقایسه نتایج حاصل از عملیات دو یا چند واحد اقتصادی شاغل در یک صنعت واحد و در یک مقطع زمانی مشخص اطلاق می‌گردد.

اسلاید 54: 54قابل فهم بودناطلاعاتی قابل فهم تلقی می شود که برای استفاده کنندگان عادی که دارای دانش متعارفی از حسابداری می باشند، قابل درک باشد.

اسلاید 55: فصل دوم صورت سود و زیانهدف کلی :آشنایی با مفاهیم درآمد، هزینه و سودآشنایی با نحوه گزارشگری مربوط به عملکرد مالی

اسلاید 56: 56نظریه عملکرد جاریبر اساس نظریه عملکرد دوره جاری فقط آن نوع از رویدادها و تغییرات ارزش که توسط مدیریت قابل کنترل بوده و معلول تصمیمات دوره جاری است باید در محاسبه سود خالص در نظر گرفته شود.

اسلاید 57: 57نظریه عملکرد جاریتغییرات مربوط به دوره های قبل نباید در محاسبه سود خالص منظور شود.

اسلاید 58: 58نظریه شمول کلی (سود جامع)بر اساس نظریه شمول کلی سود باید شامل کلیه تغییرات در حقوق صاحبان سهام که با ثبت عملیات یا تجدید ارزیابی واحد تجاری طی یک دوره مالی مشخص شناسایی می شود با استثنای توزیع سود سهام و نقل و انتقال سرمایه ای باشد.

اسلاید 59: 59صورتحساب سود و زیان، شکل و نحوه ارائه آنصورتحساب سود و زیان را می توان به اشکال مختلف طبقه‌بندی نمود. در عمل صورتحساب سود و زیان به دو شکل متفاوت ارائه می‌شود که عبارتند از:الف) شکل چند مرحله‌ایب ) شکل یک مرحله‌ای

اسلاید 60: 60صورتحساب سود و زیان چند مرحله ای

اسلاید 61: 61صورتحساب سود و زیان یک مرحله ای

اسلاید 62: 62طبقه بندی اقلام صورتحساب سود و زیانبه منظور سهولت مقایسه نتایج عملکرد هر دوره مالی با دوره های دیگر و برای اینکه اطلاعات ارائه شده در صور سود و زیان جهت تصمیم گیری های اقتصادی مفید واقع شود اقلام صورتحساب سود و زیان به دو طبقه کلی تقسیم می شود:1) اقلام عادی2) اقلام غیر عادی (غیرمترقبه)

اسلاید 63: 63اقلام عادیاقلام عادی عبارت است از اقلام درآمد یا هزینه ای که از فعالیتهای معمول، مستمر و منظم واحد تجاری ناشی شده و یا وقوع آنها در طی یک دوره مالی متصور می باشد.این اقلام به دو دسته تقسیم می شوند:الف) اقلام عادی عملیاتیب ) اقلام عادی غیرعملیاتی

اسلاید 64: 64اقلام عادی عملیاتیاقلام عادی عملیاتی عبارت اند از درآمدها و هزینه هایی که در نتیجه انجام عملیات مرتبط به موضوع اصلی فعالیتهای واحد تجاری حاصل می شود.

اسلاید 65: 65اقلام عادی غیرعملیاتیاقلام عادی غیرعملیاتی عبارت اند از درآمدها و هزینه هایی که مرتبط با فعالیتهای واحد تجاری نمی باشد.

اسلاید 66: 66اقلام غیرعادی (غیرمترقبه)اقلام غیرعادی از رویدادهای خارج از فعالیتهای عادی واحد تجاری ناشی شده و انتظار نمی رود که به طور عادی و مستمر به وقوع پیوندد.

اسلاید 67: 67اقلام غیرمترقبهنمونه هایی از اقلام غیرمترقبه :سود یا زیانهای عمده ناشی از بلایای طبیعی ( مثل سیل، زلزله و ......)مصادره داراییها و یا سلب مالکیتممنوعیت اشتغال به فعالیتی از طریق وضع قوانین جدید

اسلاید 68: 68اقلام استثناییبه اقلامی گفته می شود که با وجود اینکه ناشی از فعالیتهای عادی می شوند ولیکن به منظور ارائه مطلوب صورت سود و زیان به صورت جداگانه افشا می گردند.

اسلاید 69: 69اقلام استثناییزیانهای ناشی از بلایای طبیعی در مناطقی که وقوع آنها به طور متناوب انتظار می رود.زیانهای ناشی از انتقال صنایع مزاحم به خارج از محدوده شهرها.سود یا زیان حاصل از فروش داراییهای ثابت و سرمایه گذاریهای بلندمدتو....

اسلاید 70: 70توقف عملیاتنتایج عملیات یک قسمت متوقف شده شاملسود و زیان حاصل از واگذاری آن قسمت، برای دوره جاری باید به طور مجزا پس از سود و زیان عملیاتی در صورت سود و زیان منعکس گردد.

اسلاید 71: 71تغییرات حسابداریتغییرات حسابداریتغییر در شخصیت حسابداری واحد گزارشگرتغییر در اصول و روشهای پذیرفته شده حسابداریتغییر در برآورد حسابداری

اسلاید 72: 72تغییر در اصول و روشهای پذیرفته شده حسابداری1. تغییر در روش ارزشیابی موجودیها مانند تغییر از روش FIFO به LIFO2. تغییر در روش محاسبه استهلاک مثل تغییر از روش نزولی به روش خط مستقیم3. تغییر در روش حسابداری قراردادهای بلند مدت پیمانکاری مثل تغییر از روش درصد پیشرفت کار به روش کار تکمیل شده

اسلاید 73: 73نحوه انعکاس اثر انباشته ناشی از تغییر روش در صورت سود و زیان

اسلاید 74: 74تغییر در برآورد حسابداریتغییر در برآورد حسابداری عمدتا به دلیل وقوع رویدادهای جدید و یا دستیابی به اطلاعات اضافی انجام می گیرد.

اسلاید 75: 75تغییر در برآورد حسابداریتغییر در برآورد میزان مطالبات مشکوک الوصولتغییر در برآورد ارزش اسقاطتغییر در برآورد عمر مفید دارایی

اسلاید 76: 76تغییر در شخصیت حسابداری واحد گزارشگراگر صورتهای مالی تهیه شده در دوره جاری از لحاظ شخصیت حسابداری با صورتهای مالی ارائه شده در دوره های قبل متفاوت باشد، تنظیم و ارائه مجدد صورتهای مالی سنوات قبل ضرورت دارد.

اسلاید 77: 77گردش حساب سود (زیان) انباشتهگردش حساب سود (زیان) انباشته به عنوان مکمل صورتحساب سود و زیان ارائه می شود.

اسلاید 78: 78اصلاح اشتباهات با اهمیت دوره های قبلاشتباهات ریاضی و محاسباتیاشتباه در اعمال رویه های حسابداریتعبیر نادرست یا نادیده گرفتن واقعیتهای موجود در زمان تهیه صورتهای مالی

اسلاید 79: 79اصلاح اشتباهات با اهمیت دوره های قبلتغییر از یک رویه غیر استاندارد حسابداری به یک رویه استانداردموارد تقلب

اسلاید 80: 80صورت سود و زیان جامعسود جامع عبارت است از تغییر حقوق صاحبان سهام واحد تجاری در یک دوره در نتیجه وقوع معاملات و رویدادها به استثنای تغییرات ناشی از سرمایه گذاری صاحبان سهام و داراییهای توزیع شده.

اسلاید 81: 81نحوه ارائه صورت سود و زیان جامعسود جامع عبارت است از تغییر حقوق صاحبان سهام واحد تجاری در یک دوره در نتیجه وقوع معاملات و رویدادها به استثنای تغییرات ناشی از سرمایه گذاری صاحبان سهام و داراییهای توزیع شده.

اسلاید 82: فصل سوم ترازنامه یا صورت وضعیت مالیهدف کلی :آشنایی با مفاهیم حاکم بر ترازنامهآشنایی با نحوه طبقه بندی ترازنامهآشنایی با نحوه تهیه ترازنامه

اسلاید 83: 83ترازنامهصورتحسابی است که وضعیت مالی واحد تجاری را در یک مقطع زمانی مشخص نشان می دهد.

اسلاید 84: 84 هدف از طبقه بندی اقلام ترازنامههدف اصلی از طبقه بندی اقلام ترازنامه ، تسهیل تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی و ارائه مفید آن می باشد.

اسلاید 85: 85طبقه بندی اقلام ترازنامهداراییها :الف) داراییهای جاریب ) داراییهای بلند مدت شامل:سرمایه گذاریهای بلند مدتاموال، ماشین آلات و تجهیزاتداراییهای نامشهودسایر داراییهامخارج انتقالی به دوره های آتی

اسلاید 86: 86طبقه بندی اقلام ترازنامهبدهیها : الف) بدهی های جاری ب ) بدهی های بلند مدت حقوق صاحبان سهامسرمایهصرف (کسر) سهاماندوخته هاسود (زیان) انباشته

اسلاید 87: 87دارایی های جاریدارایی جاری عبارت است از وجه نقد و یا داراییهای دیگری که به طور معقول انتظار می رود در طی چرخه عادی عملیات واحد تجاری یا دوره مالی، هر کدام که طولانی تر باشد مصرف شده یا به وجه نقد تبدیل شده و یا فروخته شود.موجودی کالاحسابها و اسناد دریافتنیوجه نقدفروش نقدیخریدوصول مطالباتفروش نسیه

اسلاید 88: 88اقلام تشکیل دهنده داراییهای جاریداراییهای جاری :موجودی نقدسرمایه گذاری کوتاه مدتحسابها و اسناد دریافتنی تجاریحسابها و اسناد دریافتنی غیر تجاریموجودیهاسفارشات مواد و کالاپیش پرداختها

اسلاید 89: 89موجودی نقدیکی از مهمترین اقلام تشکیل دهنده دارایی های جاری وجه نقد می باشد.

اسلاید 90: 90موجودی نقدوجه نقد شامل وجوهی است که واحد تجاری در صندوق، حساب جاری بانک، حسابهای ارزی و یا در قالب تنخواه نزد کارپرداز نگهداری می نماید.

اسلاید 91: 91سرمایه گذاری کوتاه مدتسرمایه گذاری کوتاه مدت نوعی سرمایه گذاری است که بنا به ماهیت آن، به آسانی قابلیت نقد شوندگی دارد و به قصد نگهداری برای بیش از یکسال تحصیل نشده است.

اسلاید 92: 92سرمایه گذاری کوتاه مدتسرمایه گذاری در سهامسرمایه گذاری در اوراق قرضهسپرده کوتاه مدت بانکی

اسلاید 93: 93حسابها و اسناد دریافتنی تجاریشامل مطالبات کوتاه مدت واحد تجاری بابت فروش کالا و انجام خدمات می باشد که در ترازنامه معمولا تحت سرفصل واحدی نشان داده می شود.

اسلاید 94: 94حسابها و اسناد دریافتنی غیرتجاریمبالغی که اشخاص حقیقی یا حقوقی به غیر از مشتریان به واحد تجاری بدهکار هستند.شامل:مطالبات از کارکنان بابت وام و مساعدهمطالبات از مدیرانسود سهام دریافتنیو.....

اسلاید 95: 95موجودی هاموجودیها شامل موجودی مواد اولیه، کالای در جریان ساخت، موجودی کالای ساخته شده‌ای که به قصد فروش در روال عادی عملیات نگهداری می‌گردد و قطعات مورد نیاز برای تعمیرات و نگهداشت می‌باشد.

اسلاید 96: 96سفارشات مواد و کالاکلیه اقلام مربوط به کالای بین راهی و نیز کلیه هزینه هایی که در خصوص انجام سفارشات، ثبت سفارشات، کارمزد گشایش اعتبار و... انجام می شود معمولا در سرفصلی جدا از موجودیها، تحت عنوان سفارشات مواد و کالا ثبت می شود.

اسلاید 97: 97پیش پرداختهاشامل پیش‌پرداخت بیمه، بهره، اجاره، مالیات، تبلیغات و کلیه پیش‌پرداخت‌هایی که انتظار می‌‌رود طی یکسال از تاریخ ترازنامه تحقق یابند.

اسلاید 98: 98بدهیهای جاریتعهداتی است که به طور معقول انتظار می‌‌رود در طی یکسال یا یک چرخه عادی عملیاتی هر کدام که طولانی تر باشد از محل داراییهای جاری یا ایجاد بدهیهای جاری بازپرداخت یا تسویه شود.

اسلاید 99: 99اقلام تشکیل دهنده بدهی های جاریبدهی های جاری :اضافه برداشت بانکیحسابها و اسناد پرداختنی تجاریحسابها و اسناد پرداختنی غیر تجاریپیش دریافت از مشتریانذخیره مالیاتسود سهام پیشنهادی(پرداختنی)وامهای پرداختنی

اسلاید 100: 100اضافه برداشت بانکیاضافه برداشت بانکی به معنی مانده بستانکار حساب بانک می باشد که در نتیجه صدور چک به میزانی بیش از موجودی بانکی ایجاد می شود.

اسلاید 101: 101حسابها و اسناد پرداختنی تجاریمعرف تعهدات واحد تجاری ناشی از خرید مواد و کالا است که انتظار می رود در طی یکسال از تاریخ ترازنامه تسویه گردد.

اسلاید 102: 102حسابها و اسناد پرداختنی غیرتجاریشامل آندسته از بدهی های کوتاه مدت می باشد که عمدتا ناشی از دریافت خدمت، عمل به احکام و قوانین و یا دریافت وجه در قالب سپرده می باشد.

اسلاید 103: 103حسابها و اسناد پرداختنی غیرتجاریبیمه پرداختنیمالیات پرداختنیسپرده حسن انجام کارو.....

اسلاید 104: 104پیش دریافت از مشتریاننشانگر تعهداتی است که در نتیجه وصول مبالغی برای انجام خدماتی در آینده و یا ساخت و تحویل کالا ایجاد می شود.

اسلاید 105: 105ذخیره مالیاتبه دلیل اختلاف بین قوانین مالیاتی و اصول حسابداری، بدهی مالیاتی تا زمان قطعی شدن آن ،ماهیتا یک بدهی برآوردی محسوب شده و معمولا تحت عنوان ذخیره مالیات ثبت و گزارش می گردد.

اسلاید 106: 106سود سهام پیشنهادیتوزیع سود سهام به هنگام پیشنهاد از سوی هیئت مدیره به مجمع عمومی صاحبان سهام تحت عنوان سود سهام پیشنهادی ثبت و جزء بدهی جاری نشان داده می شود.

اسلاید 107: 107وامهای پرداختنیکلیه وامهای کوتاه مدت دریافتی و حصه جاری وامهای بلند مدت که سر رسید آن در سال مالی آتی می باشد تحت عنوان وامهای پرداختنی گزارش می گردد.

اسلاید 108: 108سرمایه در گردشفزونی دارایی جاری نسبت به بدهی جاری را سرمایه در گردش می نامند.

اسلاید 109: 109دارایی های بلند مدتداراییهای بلند مدت شامل کلیه داراییهای است که در سرفصل داراییهای جاری قابل انعکاس نمی باشد و شامل:سرمایه گذاریهای بلند مدتاموال، ماشین آلات و تجهیزاتداراییهای نامشهودسایر داراییهامخارج انتقالی به دوره های آتی

اسلاید 110: 110سرمایه گذاری بلند مدتسرمایه گذاری که قابلیت فروش سریع نداشته باشد و یا برای ایجاد ارتباط و مناسبات عملیاتی و تجاری با واحدهای دیگر انجام شده باشد به عنوان سرمایه گذاری بلند مدت طبقه بندی می گردد.

اسلاید 111: 111اموال ، ماشین آلات و تجهیزاتبه داراییهای مشهودی اطلاق می شود که دارای عمر مفید نسبتا طولانی بوده و به منظور استفاده در تولید یا عرضه کالا و خدمات و یا مقاصد اداری توسط واحد تجاری نگهداری می شود.زمین و ساختمانساختمانتاسیساتماشین آلات و ......

اسلاید 112: 112داراییهای نامشهود به آن گروه از داراییهای بلند مدت اطلاق می شود که فاقد ماهیت عینی بوده و به منظور استفاده در تولید یا عرضه کالا و خدمت و یا اجاره به دیگران و برای مدتی بش از یک دوره مالی تحصیل شده باشد.

اسلاید 113: 113داراییهای نامشهود الف) قابل شناسایی : مانند حق ختراع ، حق تالیف ، علائم و نامهای تجاری ، فرانشیز ، نرم افزارهای رایانه ای ، فرمولها و قالبها و ..ب) غیرقابل شناسایی : سرقفلی

اسلاید 114: 114سایر داراییهاکلیه داراییهای بلند مدتی که نمی توان آنها را تحت عنوان سرمایه گذاری بلندمدت،اموال ماشین آلات و تجهیزات و دارایی نامشهود طبقه بندی کرد. مانند ودایع، حق انشعاب آب ،برق،گاز و...

اسلاید 115: 115مخارج انتقالی به دوره های آتیمخارجی است که به دلیل داشتن منافع آتی و در راستای عمل به اصل تطابق به عنوان دارایی تلقی شده و در ترازنامه منعکس می گردد. هزینه های تاسیس هزینه انتشار سهام هزینه تحقیق و توسعهو ..

اسلاید 116: 116بدهیهای بلند مدتبدهیهایی که مبتنی بر استقراض می باشد. مانند اسناد پرداختنی بلند مدت ، وامها و اوراق قرضه.سایر بدهی های بلند مدت که فاقد ویژگی استقراض می باشد.مانند ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان

اسلاید 117: 117بدهیهای بلند مدتدرآمد انتقالی به دوره های آتیمانند کمکهای بلاعوض دولت

اسلاید 118: 118بدهیهای بلند مدتشامل کلیه تعهداتی که قابل طبقه بندی در سر فصل بدهیهای جاری نبوده و از محل داراییهای جاری و یا ایجاد بدهی های کوتاه مدت در طی سال مالی قابل پرداخت یا تسویه نمی باشد

اسلاید 119: 119حقوق صاحبان سهامنشان دهنده حقوق مالی صاحبان یک واحد انتفاعی نسبت به دارایی های واحد است که مبلغ آن از طریق کسر جمع بدهیهای واحد تجاری از جمع داراییهای آن به دست می آید.

اسلاید 120: 120اقلام تشکیل دهنده حقوق صاحبان سهامحقوق صاحبان سهام :سرمایه قانونی (اسمی)سرمایه پرداخت شده اضافی اندوخته ها (محدودیت در سود انباشته)سود(زیان) انباشتهسرمایهه تحقق نیافته

اسلاید 121: 121سرمایه قانونیسرمایه قانونی می تواند شامل سهام عادی و سهام ممتاز باشد که هر کدام از آن باید به ارزش اسمی گزارش شوند.

اسلاید 122: 122سرمایه پرداخت شده اضافیکلیه اقلامی که در سرفصلهای سرمایه قانونی، اندوخته و یا سود انباشته قابل طبقه بندی نباشد در این طبقه بندی قرار می گیرد.

اسلاید 123: 123سرمایه پرداخت شده اضافیمبلغ مازادی که نسبت به ارزش اسمی دریافت می شود.منافع اضافی ناشی از تحصیل یا فروش سهام خزانه و یا اهدای آنمازاد حاصل بازخرید، ابطال و یا تجزیه سهامصرف ناشی از تبدیل اوراق قرضه و یا سهام ممتاز یه سهام عادی

اسلاید 124: 124اندوخته هانوعی محدودیت در توزیع سود سهام می باشد که بر اثر الزامات قانونی، تصمیمات مدیریت یا مجمع عمومی صاحبان سهام ایجاد می شود.

اسلاید 125: 125اندوخته هااندوخته قانونیاندوخته توسعه و تکمیلاندوخته جایگزینی ماشین آلاتاندوخته احتیاطی

اسلاید 126: 126سود(زیان) انباشتهسود انباشته معرف آن بخش از سود سالجاری و سود انباشته سنواتی است که هیچگونه محدودیتی در توزیع آن بین صاحبان سهام وجود ندارد.

اسلاید 127: 127سرمایه تحقق نیافتهسرمایه تحقق نیافته شامل افزایش و یا کاهش در حقوق صاحبان سهام می باشد که در طبقات قبلی و سرفصلهای عنوان شده حقوق صاحبان سهام نمی گنجد.

اسلاید 128: 128اشکال تهیه ترازنامهشکل حساب Tشکل وضعیت مالیشکل گزارشی

اسلاید 129: فصل چهارم صورت گردش وجوه نقدهدف کلی :آشنایی با مفهوم صورت گردش وجوه نقدآشنایی با نحوه تهیه صورت گردش وجوه نقد

اسلاید 130: 130صورت گردش وجوه نقد صورت گردش وجوه نقد به عنوان سومین صورت مالی اساسی، منابع و مصارف وجوه نقد واحد تجاری را در طی دوره حسابداری نشان می‌دهد.

اسلاید 131: 131هدف از تهیه صورت گردش وجوه نقدبرآورد قابلیت واحد تجاری در ایجاد جریانهای نقدی مثبت در دوره های آتیبرآورد واحد تجاری در بازپرداخت تعهدات جاری و پرداخت سود سهام

اسلاید 132: 132هدف از تهیه صورت گردش وجوه نقدبرآورد نیاز واحد تجاری به اخذ وجه از منابع خارج از شرکت مشخص نمودن دلایل اختلاف بین رقم سود خالص و وجوه نقد دریافتی و پرداختی مربوط به آن

اسلاید 133: 133هدف از تهیه صورت گردش وجوه نقدجنبه های نقدی و غیر نقدی فعالیتهای سرمایه گذاری و تامین مالی شرکت علل تغییر در مانده وجه نقد ابتدای دوره و انتهای دوره

اسلاید 134: 134ساختار صورت گردش وجوه نقد: فعالیتهای عملیاتی بازده سرمایه گذاریها و سود پرداختی بابت تامین مالیمالیات بر درآمدفعالیتهای سرمایه گذاری فعالیتهای تامین مالی

اسلاید 135: 135وجوه نقدگردش وجوه نقدفعالیتهایعملیاتیفعالیتهای سرمایه گذاریفعالیتهایتامین مالیجریان ورودیمالیات بر درآمدبازده سرمایه گذاریها و سود پرداختیبابت تامین مالیفعالیتهایعملیاتیفعالیتهای سرمایه گذاریفعالیتهایتامین مالیجریان خروجیمالیات بر درآمدبازده سرمایه گذاریها و سود پرداختیبابت تامین مالی

اسلاید 136: 136فعالیتهای عملیاتی در این بخش جریانهای نقدی ناشی از فعالیتهای عملیاتی واحد تجاری نشان داده می شود.

اسلاید 137: 137فعالیتهای عملیاتی جریان ورودی وجه نقد مربوط به درآمدهای عملیاتی و جریان خروجی وجه نقد ناشی از هزینه های عملیاتی در این بخش گزارش می گردد.

اسلاید 138: 138فعالیتهای عملیاتی دریافتهای نقدی:وصول مطالبات از مشتریان در مقابل فروش کالا و خدمات دریافت بابت حق الامتیاز ، حق الزحمه و کارمزد

اسلاید 139: 139فعالیتهای عملیاتی پرداختهای نقدی:پرداخت به عرضه کنندگان کالا و خدماتپرداخت هزینه های عملیاتیسایر پرداختهای عملیاتی

اسلاید 140: 140بازده سرمایه گذاریها و سود پرداختنی بابت تامین مالیدر این بخش کلیه مبالغ دریافتی و پرداختی در رابطه با سود سهام، درآمد سرمایه گذاری و سود و کارمزد تامین مالی نشان داده می شود.

اسلاید 141: 141بازده سرمایه گذاریها و سود پرداختنی بابت تامین مالیدریافتهای نقدی:سود و کارمزد دریافتی( بهره دریافتی)سود سهام دریافتی

اسلاید 142: 142بازده سرمایه گذاریها و سود پرداختنی بابت تامین مالیپرداختهای نقدی:سود و کارمزد پرداختی( بهره پرداختی)سود سهام پرداختیهزینه تامین مالی اجاره به شرط تملیک

اسلاید 143: 143مالیات بر درآمددر این بخش جریانهای نقدی مرتبط با مالیات بر درآمد به صورت مجزا نشان داده می شود.

اسلاید 144: 144مالیات بر درآمددریافتهای نقدی:اضافه پرداختی مالیات بر درآمدپرداختهای نقدی:مالیات بر درآمد

اسلاید 145: 145فعالیتهای سرمایه گذاری دریافتهای نقدی:وجه نقد حاصل از فروش سرمایه گذاریهاوجه نقد حاصل از فروش داراییهای ثابت مشهود وجه نقد حاصل از فروش داراییهای نامشهودوجه نقد حاصل از دریافت اصل وامهای اعطا شده

اسلاید 146: 146فعالیتهای سرمایه گذاری پرداختهای نقدی:پرداخت وجه نقد برای تحصیل سرمایه گذاریهاپرداخت وجه نقد برای تحصیل دارایی های ثابت مشهودپرداخت وجه نقد برای تحصیل دارایی های نامشهودپرداخت وجه نقد به عنوان وام

اسلاید 147: 147فعالیتهای تامین مالی دریافتهای نقدی:وجه نقد حاصل از استقراض کوتاه مدت و بلند مدتوجه نقد حاصل از صدور سهام (افزایش سرمایه)وجه نقد حاصل از صدور اوراق مشارکت

اسلاید 148: 148فعالیتهای تامین مالی پرداختهای نقدی:بازپرداخت مبالغ استقراضی( بدون در نظر گرفتن بهره)بازپرداخت اصل مبلغ اوراق مشارکت

اسلاید 149: 149روشهاي گزارشگري جريانهاي نقدي ناشي از فعاليتهاي عملياتي1- روش مستقيم2- روش غيرمستقيم

اسلاید 150: 150فعالیتهای عملیاتی – روش مستقیم در روش مستقیم با بررسی هر یک از اقلام صورت سود و زیان، وجه نقد دریافتی یا پرداختی حاصل از فعالیتهای عملیاتی را مشخص می شود. به همین منظور از اولین رقم صورت حساب سود و زیان یعنی فروش شروع کرده و به سمت پایین حرکت می شود.

اسلاید 151: 151فعالیتهای عملیاتی – روش مستقیم وجه نقد دریافتی از مشتریان ×××وجه نقد پرداختی بابت خرید کالا (×××)وجه نقد پرداختی بابت هزینه ها (×××)خالص وجه نقد ورودی(خروجی) ناشی از فعالیت عملیاتی: ×××

اسلاید 152: 152فعالیتهای عملیاتی – روش مستقیم وجه نقد دریافتی از مشتریانفروش خالصبعلاوه کاهش حسابهای دریافتنی منهای افزایش حسابهای دریافتنی مساوی است با وجه نقد دریافتی از مشتریان

اسلاید 153: 153فعالیتهای عملیاتی – روش مستقیم وجه نقد پرداختی بابت خرید کالابهای تمام شده کالای فروش رفتهبعلاوه افزایش موجودی کالامنهای کاهش موجودی کالا مساوی است با خرید خالصخرید خالصبعلاوه کاهش حسابهای پرداختنی منهای افزایش حسابهای پرداختنیمساوی است با وجه نقد پرداختی بابت خرید کالا

اسلاید 154: 154فعالیتهای عملیاتی – روش مستقیم وجه نقد پرداختی بابت هزینه هاهزینه ها به استثناء هزینه های غیر نقدی، بهره و مالیاتمنهای کاهش پیش پرداختهامنهای افزایش هزینه پرداختنیمساوی است با وجه نقد پرداختی بابت هزینه هابعلاوه افزایش پیش پرداختهابعلاوه کاهش هزینه پرداختنی

اسلاید 155: 155وجه نقد دریافتی بابت بهره ×××وجه نقد دریافتی بابت سود سهام ×××وجه نقد پرداختی بابت بهره (×××)وجه نقد پرداختی بابت سود سهام (×××)خالص وجه نقد ورودی(خروجی) ناشی از بازده سرمایه گذاریها و سود پرداختی بابت تامین مالی : ××× بازده سرمایه گذاریها و سود پرداختنی بابت تامین مالی

اسلاید 156: 156وجه نقد دریافتی بابت بهرهدرآمد بهرهبعلاوه کاهش بهره دریافتنی منهای افزایش بهره دریافتنی مساوی است با وجه نقد دریافتی بابت بهرهبازده سرمایه گذاریها و سود پرداختنی بابت تامین مالی

اسلاید 157: 157وجه نقد دریافتی بابت سود سهامدرآمد سرمایه گذاریبعلاوه کاهش سود سهام دریافتنی منهای افزایش سود سهام دریافتنی مساوی است با وجه نقد دریافتی بابت سود سهامبازده سرمایه گذاریها و سود پرداختنی بابت تامین مالی

اسلاید 158: 158وجه نقد پرداختی بابت بهرههزینه بهرهمنهای افزایش بهره پرداختنیمساوی است با وجه نقد پرداختی بابت هزینه بهرهبعلاوه کاهش بهره پرداختنیبازده سرمایه گذاریها و سود پرداختنی بابت تامین مالی

اسلاید 159: 159وجه نقد دریافتی بابت بهره ×××وجه نقد دریافتی بابت سود سهام ×××وجه نقد پرداختی بابت بهره (×××)وجه نقد پرداختی بابت سود سهام (×××)خالص وجه نقد ورودی(خروجی) ناشی از بازده سرمایه گذاریها و سود پرداختی بابت تامین مالی : ××× مالیات بر درآمد

اسلاید 160: 160مالیات بر درآمدوجه نقد پرداختی بابت مالیاتهزینه مالیاتمنهای افزایش مالیات پرداختنیمنهای کاهش پیش پرداخت مالیاتمساوی است با وجه نقد پرداختی بابت هزینه مالیاتبعلاوه کاهش مالیات پرداختنیبعلاوه افزایش پیش پرداخت مالیات

اسلاید 161: 161فعالیتهای سرمایه گذاری وجه نقد دریافتی بابت فروش دارایی ثابت ×××وجه نقد دریافتی بابت فروش سرمایه گذاریها و ...××× وجه نقد پرداختی بابت خرید دارایی ثابت (×××)وجه نقد پرداختی بابت اعطای وام و ..... (×××)خالص وجه نقد ورودی(خروجی) ناشی از فعالیت سرمایه گذاری: ×××

اسلاید 162: 162فعالیتهای تامین مالی وجه نقد دریافتی بابت استقراض ×××وجه نقد دریافتی بابت افزایش سرمایه××× وجه نقد پرداختی بابت استقراض (×××)خالص وجه نقد ورودی(خروجی) ناشی از فعالیت تامین مالی: ×××

اسلاید 163: 163صورت گردش وجوه نقدخالص وجه نقد ورودی(خروجی) ناشی از فعالیت عملیاتی ××× خالص وجه نقد ورودی(خروجی) ناشی از بازده سرمایه گذاری ××× خالص وجه نقد ورودی(خروجی) ناشی از مالیات ××× خالص وجه نقد ورودی(خروجی) ناشی از فعالیت سرمایه گذاری ××× خالص وجه نقد ورودی(خروجی) ناشی از فعالیت تامین مالی ××× خالص افزایش (کاهش) در وجه نقد ××× وجه نقد ابتدای دوره ××× وجه نقد پایان دوره ×××

اسلاید 164: فصل پنجم حسابداری وجه نقدهدف کلی : آشنایی با مفهوم وجه نقد و اجزای تشکیل دهنده آن

اسلاید 165: 165وجه نقد پول نقد نزد موسسه، سپرده های دیداری متعلق به موسسه که نزد بانکها و یا موسسات مالی دیگر نگهداری شده و هر آنچه که در ازاء ارائه آن به واحدهای مالی فوراً و بدون قید و شرط پرداخت شود را شامل می گردد.تعریف وجوه نقد

اسلاید 166: 166وجه نقد شامل :تنخواه گردانصندوقموجودی نزد بانکوجوه نقد

اسلاید 167: 167واحدهای تجاری به منظور سهولت در انجام پرداختها مقداری وجه نقد را در اختیار شخصی به نام کار پرداز قرار می دهند تا از محل ان هزینه های انجام شده شرکت را پرداخت نماید.تنخواه گردان

اسلاید 168: 168روش تنخواه گردان ثابتروش تنخواه گردان متغیر روشهای حسابداری تنخواه گردان

اسلاید 169: 169در این روش در هنگام اولین پرداخت وجه به کار پرداز حساب تنخواه بدهکار می شود و در نهایت در پایان سال هنگام بستن حسابها،حساب تنخواه گردان بستانکار می گردد. روش تنخواه گردان ثابت

اسلاید 170: 170 روش تنخواه گردان ثابت

اسلاید 171: 171در این روش در هنگام ارائه اسناد هزینه توسط کارپرداز حساب تنخواه گردان بستانکار می گردد و پس از بررسی هزینه ها مجددا حساب تنخواه گردان ترمیم شده و بدهکار می گردد. روش تنخواه گردان متغیر

اسلاید 172: 172 روش تنخواه گردان متغیر

اسلاید 173: 173شامل وجوه نقدی است که نزد موسسه و در صندوق آن نگهداری می شود.با توجه به حجم بالای عملیات دریافت و پرداخت وجه نقد ممکن است صندوقدار در پایان هر ماه با کسری یا اضافه صندوق مواجه شود.صندوق

اسلاید 174: 174 کسری و اضافه صندوق

اسلاید 175: 175 کسری و اضافه صندوق

اسلاید 176: 176شامل وجوه نقدی است که نزد موسسه و در صندوق آن نگهداری می شود.حساب بانک

اسلاید 177: 177با توجه به حجم بالای عملیات دریافت و پرداخت وجه نقد ممکن است صندوقدار در پایان هر ماه با کسری یا اضافه صندوق مواجه شود.حساب بانک

اسلاید 178: 178امنیت بیشتر وجه نقد نزد بانکهاحساب بانککاهش هزینه نگهداری وجوه نقدتسهیل در دریافت و پرداخت وجوه نقددلایل استفاده از حساب بانک

اسلاید 179: 1791. عملیاتی که در دفاتر شرکت انجام شده ولی هنوز در دفاتر بانک انجام نشده است.چکهای معوقچکها و اسناد در جریان وصولوجوه بین راهیچکهای لاوصولاشتباهاتدلایل ایجاد مغایرت بانکی

اسلاید 180: 1802. عملیاتی که در دفاتر بانک انجام شده ولی هنوز در دفاتر شرکت انجام نشده است.وجوه دریافتی توسط بانکواخواست اسناد تجاری تنزیل شدهکارمزد و هزینه های بانکیاشتباه در برداشت یا ثبت فعالیت مالیدلایل ایجاد مغایرت بانکی

اسلاید 181: 181به چکهایی اطلاق می شود که دارنده چک تا تاریخ ارسال صورتحساب بانک، برای دریافت وجه آن به بانک مراجعه نکرده است.چکهای معوق

اسلاید 182: 182وجوهی که در آخرین روز ماه توسط شرکت به بانک واریز می گردد و در همان روز در دفاتر شرکت ثبت می شود ولی بانک در دفاتر خود در روز بعد این ثبت را انجام می دهد.وجوه بین راهی

اسلاید 183: 183چکهایی که برای وصول به حساب بانک منظور شده ولی به دلیل عدم موجودی حساب صادر کننده چک، لاوصول تلقی می شودچکهای لاوصول

اسلاید 184: 184حسابدار شرکت ممکن است در هنگام ثبت حسابداری رقم بدهکار یا بستانکار بانک را اشتباه ثبت کرده باشد. در چنین مواردی در هنگام تهیه صورت مغایرت بانکی رقم مذکور اصلاح می گردداشتباهات حسابدار شرکت

اسلاید 185: 185بانک ممکن است به دلیل تشابه اسمی دارنده حساب ، مبلغی را به صورت اشتباه به حساب شرکت واریز یا از حساب آن برداشت نماید. و یا ممکن است رقم ثبت شده توسط بانک اشتباه باشد.اشتباهات بانک

اسلاید 186: 186در صورتی که اسناد تجاری مانند سفته توسط شرکت نزد بانک تنزیل شده باشد و صادر کننده آن در تاریخ سررسید از پرداخت آن خوداری نماید، بانک مبلغ اسمی سفته، کارمزد دیرکرد و هزینه بانکی را از حساب شرکت برداشت می کند.واخواست اسناد تجاری تنزیل شده

اسلاید 187: 187شامل وجوهی است که به حساب شرکت واریز شده ولی اعلامیه بستانکار آن هنوز به دست شرکت نرسیده استوجوه دریافتی توسط بانک

اسلاید 188: 188شامل انواع هزینه ها و کارمزد بانکی است که بابت ارائه خدمات از حساب شرکت برداشت می شود. مانند بهای تمبر و دسته چک ، هزینه حوالهکارمزد و خدمات بانکی

اسلاید 189: 189در صورت مغایرت بانکی موارد اختلاف بین مانده صورتحساب ارسالی بانک و حساب بانک در دفاتر موسسه دارنده حساب جاری نشان داده می شود.صورت مغایرت بانکی

اسلاید 190: 190صورت مغایرت بانکی روش مانده واقعیمانده طبق دفاتر شر کت ×××× مانده طبق صورتحساب بانک ×××× اضافه می شود:اضافه می شود:وجوه واریزی به بانک ×××× وجوه بین راهی ×××× اشتباه در ثبت ×××× اشتباه بانک ×××× ×××× ×××× کسر می شود:کسر می شود:نکول سفته تنزیلی ×××× چکهای معوق ×××× چک لاوصول ×××× اشتباه بانک ×××× هزینه بانکی ×××× اشتباه در ثبت ×××× (××××) مانده واقعی ×××× (××××) مانده واقعی ××××

اسلاید 191: فصل ششم حسابداری سرمایه گذاری کوتاه مدتهدف کلی : آشنایی با مفهوم سرمایه گذاریآشنایی با انواع روشهای ثبت سرمایه گذاری

اسلاید 192: 192براساس استاندارد شماره 15، سرمایه گذاری نوعی دارایی است که واحد سرمایه گذار برای افزایش منافع اقتصادی از طریق توزیع منافع، افزایش ارزش و یا مزایای دیگر نگهداری می کند.سرمایه گذاری

اسلاید 193: 193بهای تمام شده یک سرمایه گذاری شامل قیمت خرید سهام بعلاوه مخارج تحصیل از قبیل کارمزد کارگزار، حق الزحمه ها و عوارض و مالیات خرید می باشد. بهای تمام شده سرمایه گذاری

اسلاید 194: 194اگر سرمایه گذاری به قصد تبدیل به وجه نقد در طی مدتی کمتر از یکسال از تاریخ ترازنامه و یا در طی مدت چرخع عملیات(هرکدام که طولانی تر باشد) انجام شده باشد، نوعا کوتاه مدت تلقی می شود.سرمایه گذاری کوتاه مدت در سهام

اسلاید 195: 195روش ارزش بازارروش اقل بهای تمام شده و خالص ارزش فروشروشهای ارزیابی سرمایه گذاریها

اسلاید 196: 196در این روش کلیه تغییرات در ارزش بازار سرمایه گذاری، صرف نظر از اینکه سرمایه گذاری به فروش رسیده یا نرسیده باشد در صورتهای مالی شناسایی شود.روش ارزش بازار

اسلاید 197: 197در این روش کلیه تغییرات در ارزش بازار سرمایه گذاری، صرف نظر از اینکه سرمایه گذاری به فروش رسیده یا نرسیده باشد در صورتهای مالی شناسایی شود.روش ارزش بازارافزایشکاهشدرآمد ناشی از افزایش ارزش سرمایه گذاریهزینه ناشی از کاهش ارزش سرمایه گذاری

اسلاید 198: 198روش ارزش بازار

اسلاید 199: 199در این روش ارزش دفتری سهام با خالص ارزش فروش مقایسه شده و هرگونه کاهش ارزش بازار نسبت به ارزش دفتری سرمایه گذاری به عنوان هزینه ناشی از کاهش ارزش سرمایه گذاری ثبت شده و برای آن ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاری در نظر گرفته می شود.روش اقل بهای تمام شده یا خالص ارزش فروش

اسلاید 200: 200روش اقل بهای تمام شده یا خالص ارزش فروش

اسلاید 201: 201مثال صفحه 190نوع سهامتاریخ خریدتعدادکل سهامقیمت هر سهمکارمزدبهای تمام شده هر سهمآلفا10/01/8020002000020023002500بتا15/03/8050002500010011001200آلفابتا200050002500120050000006000000نوع سهامتعدادبهای تمام شده هر سهمبهای تمام شده سرمایه گذاری

اسلاید 202: 202مثال صفحه 190

اسلاید 203: 203مثال صفحه 190200000(1000000)(800000)

اسلاید 204: 204مثال صفحه 190

اسلاید 205: 205شرکت سرمایه پذیر به هنگام پرداخت سود سهام موظف است درصدی از سود سهام را به عنوان مالیات محاسبه و از مبلغ قابل پرداخت به شخص سرمایه گذار کسر نماید و به وزارت دارایی پرداخت کند.مالیات سود سهام

اسلاید 206: فصل هفتم حسابداری مطالباتهدف کلی : آشنایی با مفهوم مطالبات آشنایی با مفهوم طبقه بندی و روشهای حسابداری مطالبات

اسلاید 207: 207مطالبات تجاریمطالبات تجاری به دو گروه اصلی حسابهای دریافتنی و اسناد دریافتنی تقسیم می شود.

اسلاید 208: 208حسابهای دریافتنیاصطلاح حسابهای دریافتنی(بدهکاران) به آن دسته از مطالبات واحد تجاری اطلاق می شود که در ازاء آن هیچگونه سند تجاری دریافت نشده است.

اسلاید 209: 209اسناد دریافتنیاصطلاح اسناد دریافتنی به آن دسته از مطالبات واحد تجاری اطلاق می شود که مستند به اسناد تجاری نظیر سفته و برات می باشد.

اسلاید 210: 210مطالبات مشکوک الوصولحسابها و اسناد دریافتنی همواره با خطر عدم وصول مواجه می باشند. بر همین اساس و احتمال سوخت بخشی از مانده این حسابها دو روش حسابداری جهت ثبت فعالیتهای مالی مزبور استفاده می شود.1. روش حذف مستقیم2. روش ایجاد ذخیره

اسلاید 211: 211روش حذف مستقیمدر روش حذف مستقیم، هر گونه هزینه ناشی از عدم وصول مطالبات هنگامی در دفاتر ثبت می شود که مدارکی دال بر قطعی شدن سوخت مطالبات وجود داشته باشد.

اسلاید 212: 212بازیافت مطالبات سوخت شده - روش حذف مستقیم

اسلاید 213: 213روش ایجاد ذخیرهدر این روش با توجه به تجربیات سنوات گذشته، مطالباتی که احتمال می رود در طی سال مالی آتی وصول نگردد، برآورد شده و به بستانکار حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول منتقل می شود

اسلاید 214: 214روشهای برآورد مطالبات مشکوک الوصولبرای برآورد مطالبات مشکوک الوصول از چهار روش به شرح زیر استفاده می شود.1. روش درصدی از فروش نسیه2. روش درصدی از مانده حسابهای دریافتنی3. روش تجزیه سنی4. روش شناسایی ویژه

اسلاید 215: 215روش درصدی از فروش نسیهدر این روش مبلغی که در دوره جاری باید به حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول انتقال یابد به صورت درصدی از خالص فروش نسیه محاسبه می گردد.فروشهای نسیهمتوسط درصد مطالبات سوخت شده به فروشهزینه مطالبات مشکوک الوصول در سال جاری×=

اسلاید 216: 216روش درصدی از مانده حسابهای دریافتنیدر این روش میانگین نسبت مطالبات سوخت شده به حسابهای دریافتنی سالهای گذشته به عنوان مبنا در مانده حسابهای دریافتنی ضرب می شود تا مبلغ ذخیره مطالبات مشکوک الوصول محاسبه گردد.مانده پایان دوره حسابهای دریافتنیمتوسط درصد مطالبات سوخت شده به حسابهای دریافتنیمانده ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در پایان سال×=

اسلاید 217: 217روش درصدی از مانده حسابهای دریافتنیپس از محاسبه مانده ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در پایان سال مابه التفاوت مانده ذخیره مطالبات مشکوک الوصول ابتدای دوره نسبت به اول دوره به عنوان هزینه مطالبات مشکوک الوصول در نظر گرفته می شود.××××هزینه مطالبات مشکوک الوصول

اسلاید 218: 218چگونگی انجام ثبت اصلاحی ذخیره در پایان سال مالی××××هزینه مطالبات مشکوک الوصولمانده پایان دورهذخیره مطالبات مشکوک الوصول مانده ابتدای دورهذخیره مطالباتمشکوک الوصولهزینه مطالباتمشکوک الوصول>

اسلاید 219: 219چگونگی انجام ثبت اصلاحی ذخیره در پایان سال مالی××××بازیافت مطالبات سوخت شدهمانده پایان دورهذخیره مطالبات مشکوک الوصول مانده ابتدای دورهذخیره مطالباتمشکوک الوصولبازیافت مطالباتسوخت شده<

اسلاید 220: 220روش تجزیه سنیدر این روش حسابهای مشتریان فهرست شده و با مبالغ آنها بر حسب سررسید طبقه بندی می شود.در این روش فرض می شود که هرچه مدت سپری شده از موعد پرداخت بیشتر گردد، احتمال وصول آن کمتر خواهد بود. در نتیجه از نرخ بالاتری استفاده می گردد.

اسلاید 221: 221روش شناسایی ویژهدر این روش وضعیت تک تک مشتریان مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به مشتریانی که وضعیت مالی خوب و مطلوبی ندارند ذخیره بیشتری در نظر گرفته می شود.

اسلاید 222: فصل هشتم حسابداری موجودی کالاهدف کلی : آشنایی با مفهوم موجودیها نحوه محاسبه مبلغ قابل انعکاس موجودیها در ترازنامه

اسلاید 223: 223بهای تمام شده موجودیهابهای تمام شده موجودیها شامل: مخارج خرید : شامل قیمت خرید، هزینه حمل، بیمه، حقوق و عوارض گمرکی و سایر هزینه های مستقیم خرید مخارج تبدیل : هزینه دستمزد و سربار در موسسات تولیدی و سایر مخارج

اسلاید 224: 224گردش موجودیهاجریان ورود و خروج موجودیهاگردش فیزیکیگردش بهای تمام شده

اسلاید 225: 225سیستم ثبت موجودیهاسیستم ثبت موجودیهاثبت ادواریثبت دایمی

اسلاید 226: 226سیستم ثبت ادواریدر سیستم ادواری، مقادیر موجودی با شمارش فیزیکی در یک تاریخ مشخص، تعیین گردیده و سپس با توجه به نتایج شمارش فیزیکی، قیمت گذاری بر مبنای یکی از روشهای ارزشیابی انجام می شود

اسلاید 227: 227سیستم ثبت دایمیدر این سیستم، سوابق و مدارک موجودیها به تفصیل نگهداری شده و هر یک از اقلام خرید یا فروش معاملات مرتبط به آن به محض وقوع در حساب موجودیها منعکس می گردد.

اسلاید 228: 228ثبت خرید نسیه در سیستم ادواری و دایمی

اسلاید 229: 229ثبت هزینه حمل در سیستم ادواری و دایمی

اسلاید 230: 230ثبت تخفیفات نقدی در سیستم ادواری و دایمی

اسلاید 231: 231ثبت برگشت ازخرید نسیه در سیستم ادواری و دایمی

اسلاید 232: 232ثبت فروش کالا به طور نسیه در سیستم ادواری

اسلاید 233: 233ثبت فروش کالا به طور نسیه در سیستم دایمی

اسلاید 234: 234ثبت برگشت ازفروش نسیه در سیستم ادواری

اسلاید 235: 235ثبت برگشت ازفروش نسیه در سیستم دایمی

اسلاید 236: 236ثبت تخفیفات نقدی فروش در سیستم ادواری و دایمی

اسلاید 237: 237ثبت اصلاحی پایان سال در سیستم ادواری

اسلاید 238: 238روشهای محاسبه بهای تمام شده در سیستم ادواریروش اولین صادره از اولین وارده FIFOروش اولین صادره از آخرین وارده LIFO روش میانگین موزونروش شناسایی ویژه

اسلاید 239: 239روش اولین صادره از اولین وارده FIFOدر این روش فرض می شود که اولین کالای تحصیل شده ابتدا صادر می شود و آخرین اقلام وارده، موجودی پایان دوره را تشکیل می دهد.

اسلاید 240: 240 روش اولین صادره از اولین وارده FIFOمزایا : موجودی پایان دوره به قیمتهای بازار نزدیک است.معایب : در دوران تورم استفاده از این روش منجر به شناسایی بیشتر سود می گردد.

اسلاید 241: 241روش اولین صادره از آخرین وارده LIFOدر این روش فرض برآن است که کالای خارج شده از انبار از محل آخرین خریدها بوده و در نتیجه موجودی کالای پایان سال بر حسب اولین اقلام وارده محاسبه می گردد.

اسلاید 242: 242روش اولین صادره از آخرین وارده LIFOمزایا: با توجه به اینکه بهای تمام شده کالای فروش رفته بر اساس آخرین خریدها محاسبه می شود، اندازه گیری سود در این روش دقیق تر می باشد.

اسلاید 243: 243روش اولین صادره از آخرین وارده LIFOمعایب: در دوران کاهش قیمتها منجر به شناسایی سود بیشتر و پرداخت مالیات بیشتر می گردد.

اسلاید 244: 244روش میانگین موزوندر این روش میانگین موجودی کالا از تقسیم مجموع بهای تمام شده کالای آماده برای فروش بر تعداد آن محاسبه می گردد.

اسلاید 245: 245روش میانگین موزونمزایا:روش کاربردی و کم هزینهبه حداقل رساندن اثرات غیرعادی قیمتها

اسلاید 246: 246روش میانگین موزونمعایب:هیچکدام از اقلام موجودی کالا و بهای تمام شده کالای فروش رفته به قیمت بازار نزدیک نمی باشد

اسلاید 247: 247روش شناسایی ویژهاین روش در مواردی کاربرد دارد که بتوان گردش هر یک از اقلام موجودی را از زمان خرید تا لحظه فروش پیگیری نمود.

اسلاید 248: 248روش شناسایی ویژهمزایا:ساده ترین روش ارزیابی موجودیهامعایبوقت گیرترین روش ارزیابی موجودیها

اسلاید 249: 249مثال صفحه 249

اسلاید 250: 250حل مثال سیستم ادواری موجودی در 31/6/85280؟فروش خالص(410)؟کالای آماده برای فروش690769.80027/6/85 خرید خالص کالا1301.200156.00018/4/85 خرید خالص کالا1401.170161.00025/1/85 خرید خالص کالا2001.200220.0001/1/85 موجودی ابتدای دوره2701.000270.000شرحتعدادقیمت واحدمبلغ

اسلاید 251: 251حل مثال با استفاده از روش FIFOبهای تمام شده کالای فروش رفته438.000= 331.800 - 769.800 قیمت تمام شده موجودی در 31/6/85331.80012.000= 1.200×10163.800= 1.170×140156.000= 1.200×130280

اسلاید 252: 252حل مثال با استفاده از روش LIFOبهای تمام شده کالای فروش رفته487800= 282000 - 769800 قیمت تمام شده موجودی در 31/6/8528200012000= 1200×10270000= 1000×270280

اسلاید 253: 253حل مثال با استفاده از روش میانگینبهای تمام شده کالای فروش رفته457320= 312480 - 769800 بهای تمام شده موجودی کالا در 31/6 312480= 1116×280متوسط بهای تمام شده یک واحد 1116= 690 ÷ 769800

اسلاید 254: 254حل مثال با استفاده از روش FIFO- سیستم دایمیفروش کالا270100030120030600012012001440001501200450000برگشت از خرید(50)1100(55000)2701000هزینه حمل-7515000200117550500027010002001100490000خرید2001100220.0002701000اول دوره2701000270000تعدادفیمبلغتعدادفیمبلغتعدادفیمبلغشرحواردهصادرهموجودی

اسلاید 255: 255حل مثال با استفاده از روش FIFO- سیستم دایمی15012001401225361500هزینه حمل-751050010100014011503510001501200خرید1401150161000101000(10)1000(46000)1501200190000برگشت از فروش(30)1200101000نقل از صفحه قبل1201200144000تعدادفیمبلغتعدادفیمبلغتعدادفیمبلغشرحواردهصادرهموجودی

اسلاید 256: 256حل مثال با استفاده از روش FIFO- سیستم دایمی

اسلاید 257: 257حل مثال با استفاده از روش LIFO- سیستم دایمیفروش کالا1501200150100033000012010001200001501200450000برگشت از خرید(50)1100(55000)2701000هزینه حمل-7515000200117550500027010002001100490000خرید2001100220.0002701000اول دوره2701000270000تعدادفیمبلغتعدادفیمبلغتعدادفیمبلغشرحواردهصادرهموجودی

اسلاید 258: 258حل مثال با استفاده از روش LIFO- سیستم دایمی1401170323800تخفیفات نقدی-55(7700)16010001401225331500هزینه حمل-751050016010001401150321000خرید14011501610001601000برگشت از فروش(40)1000(40000)1601000160000نقل از صفحه قبل1201000120000تعدادفیمبلغتعدادفیمبلغتعدادفیمبلغشرحواردهصادرهموجودی

اسلاید 259: 259حل مثال با استفاده از روش LIFO- سیستم دایمی

اسلاید 260: 260حل مثال با استفاده از روش میانگین- سیستم دایمی

اسلاید 261: 261برآورد موجودیهاروش سود ناویژهروش خرده فروشی

اسلاید 262: 262روش سود ناویژهدر این روش از متوسط نسبت سود ناویژه به فروش خالص سالهای گذشته استفاده می شود.

اسلاید 263: 263روش خرده فروشیدر این روش ابتدا نسبت کالای آماده برای فروش بر حسب بهای تمام شده به کالای آماده برای فروش بر حسب قیمت خرده فروشی محاسبه می شود. نسبت بهای تمام شده=کالای آماده برای فروش بر حسب بهای تمام شدهکالای آماده برای فروش بر حسب خرده فروشی

اسلاید 264: 264روش خرده فروشیسپس به واسطه ضرب نسبت مزبور در موجودی پایان دوره به قیمت خرده فروشی، بهای تمام شده موجودی پایان دوره محاسبه می گردد.موجودی پایان دورهبر حسب بهای تمام شده=×نسبت بهای تمام شدهموجودی پایان دوره بر حسب خرده فروشی

اسلاید 265: فصل نهم حسابداری دارایی های ثابت مشهود و نامشهودهدف کلی : آشنایی با مفهوم داراییهای ثابت چگونگی محاسبه قیمت تمام شده روشهای تحصیل روشهای محاسبه استهلاک

اسلاید 266: 266دارایی ثابت مشهودبه دارایی هایی اطلاق می شود که به منظور استفاده در تولید یا عرضه کالاها یا خدمات، اجاره به دیگران یا برای مقاصد اداری توسط واحد تجاری نگهداشته شده و انتظار می رود بیش از یک دوره مالی مورد استفاده قرار گیرد.

اسلاید 267: 267طبقه بندی داراییهای ثابت مشهودداراییهای ثابت مشهودداراییهای نقصان پذیرداراییهای استهلاک پذیر داراییهای استهلاک ناپذیر

اسلاید 268: 268داراییهای استهلاک پذیراین داراییها دارای عمر مفید محدود بوده و در طول دوره انتفاع خود مستهلک شده و به حساب هزینه استهلاک انتقال می‌یابد.ساختمانتجهیزاتوسائط نقلیه

اسلاید 269: 269داراییهای استهلاک ناپذیراین داراییها دارای عمر مفید نامحدود بوده و درنتیجه استفاده و یا گذشت زمان از بین نمی‌روند.زمین

اسلاید 270: 270داراییهای نقصان پذیراین داراییها بر اثر بهره برداری و استفاده از آن تحلیل یافته و به دارایی های دیگری چون مواد یا کالا تبدیل می‌شود.معادنمنابع طبیعی

اسلاید 271: 271قیمت تمام شده داراییهای ثابتمتشکل از قیمت خرید شامل عوارض گمرکی، مالیاتهای خرید و هرگونه مخارج مستقیمی است که برای رساندن دارایی به وضعیت قابل بهره‌برداری تحمل می‌شود.

اسلاید 272: 272قیمت تمام شده داراییهای ثابتمخارج مرتبط مستقیم:مخارج آماده سازی محل نصبمخارج حمل و نقل اولیهمخارج نصبحق الزحمه های فنی از قبیل حق الزحمه مهندسان و معمارانمخارج پیاده سازی و جابه‌جایی دارایی

اسلاید 273: 273قیمت تمام شده داراییهای ثابتاقلامی که در محاسبه بهای تمام شده دارایی منظور نمی گردد: هر گونه تخفیف تجاری یا تخفیف نقدیاقلام غیر عادی و پیش بینی نشده مانند هزینه تعمیر تجهیزات آسیب دیده در اثر حمل و نقل و ...

اسلاید 274: 274زمینکلیه مخارجی که برای تحصیل زمین انجام شده و یا زمین تحصیل شده را برای استفاده مناسب آماده می نماید، باید جزء بهای تمام شده زمین منظور گردد.

اسلاید 275: 275زمینقیمت تمام شده زمین شامل:قیمت خرید زمینکارمزد دلالیمالیات خریدحق الثبت و هزینه های دفتریهزینه های تسطیح و خاکریزیمخارج تخریب ساختمان قدیمی موجود در زمین پس از کسر عواید حاصل از فروش مواد و مصالح اسقاط

اسلاید 276: 276تاسیسات و مستحدثات در زمیناگر در زمین خریداری شده تاسیساتی نظیر نرده کشی، آسفالت کاری محوطه یا پیاده‌رو سازی و احداث پارکینگ ایجاد گردد، به دلیل عمر مفید محدود اقلام مزبور تحت سرفصل تاسیسات و مستحدثات در زمین ثبت می‌شود.

اسلاید 277: 277معادن و منابع طبیعیقیمت تمام شده معادن و منابع طبیعی شامل:قیمت خریدمخارج مربوط به تحصیل امتیاز خرید اراضیوسایل و تاسیسات مربوط به بهره برداری مانند دکل، ریل، واگن و ..

اسلاید 278: 278ساختماندر صورتی که ساختمان موجود خریداری شود، قیمت تمام شده آن شامل قیمت خرید و تمام هزینه هایی است که جهت استفاده مناسب از آن دارایی لازم است انجام گردد.

اسلاید 279: 279ساخت ساختماندر صورتی که ساختمان ساخته شود، قیمت تمام شده آن شامل هزینه مواد، دستمزد مستقیم، حق الزحمه طراحی، مهندسی، مخارج احداث کارگاه و کلیه هزینه های سربار مرتبط با دارایی می باشد.

اسلاید 280: 280تخریب ساختمان قدیمیمخارج تخریب (پس از کسر عواید حاصل از فروش مواد و مصالح اسقاط) قابل انتقال به حساب زمین یا ساختمان نمی باشد، بلکه مستقیما به حساب سود و زیان منتقل می شود.

اسلاید 281: 281احتساب مخارج تامین مالی در بهای تمام شده داراییاحتساب مخارج تامین مالی در بهای تمام شده دارایی زمانی آغاز می شود که:الف) برای دارایی مربوط مخارجی در حال انجام باشدب ) مخارج تامین مالی در حال وقوع باشدج ) فعالیتهای لازم برای آماده سازی دارایی مربوط جهت استفاده مورد نظر یا فروش در جریان باشد

اسلاید 282: 282ماشین آلات و تجهیزاتبهای تمام شده ماشین آلات و تجهیزات شامل:قیمت خرید پس از کسر کلیه تخفیفاتهزینه حمل و نقل و بیمه و بارگیریحقوق و عوارض گمرکیهزینه نصب و راه اندازی اولیههزینه بهسازی و مرمت ماشین آلات دست دوم خریداری شده

اسلاید 283: 283روشهای تحصیل اموال، ماشین آلات و تجهیزات1. نقد2. نسیه3. صدور اسناد بلندمدت4. صدور سهام5. تحصیل گروهی داراییها6. احداث یا ساخت7. به صورت رایگان (اهداء)8. معاوضه

اسلاید 284: 284 1. تحصیل داراییها به صورت نقددر صورتیکه دارایی به صورت نقد خریداری گردد، بهای تمام شده آن شامل وجوهی است که در یک معامله حقیقی از سوی خریدار پرداخت می شود.

اسلاید 285: 2852. تحصیل داراییها به شکل نسیهدر معاملاتی که با شرط تخفیفات نقدی انجام می شود، لازم است کلیه تخفیفات تجاری و نقدی از قیمت دارایی ثابت کسر شده و دارایی تحصیل شده بر حسب قیمت نقدی آن در دفاتر ثبت گردد.

اسلاید 286: 2863. تحصیل داراییها از طریق صدور اسناد بلندمدتدر صورتی که داراییهای ثابت مشهود درمقابل اسناد پرداختنی بلند مدت تحصیل گردد، باید به ارزش متعارف (معادل قیمت نقدی) در دفاتر ثبت گردد.

اسلاید 287: 287تحصیل داراییها از طریق صدور اسناد بلندمدتالف) ارزش منصفانه دارایی تحصیل شده مشخص یا قابل تعیین باشد.ب ) ارزش منصفانه دارایی تحصیل شده مشخص یا قابل تعیین نباشد.

اسلاید 288: 288تحصیل داراییها از طریق صدور اسناد بلندمدتالف) ارزش منصفانه دارایی تحصیل شده مشخص یا قابل تعیین باشد: در این حالت دارایی تحصیل شده بر حسب ارزش منصفانه آن در دفاتر بدهکار شده و در مقابل اسناد پرداختنی به ارزش اسمی بستانکار می شود.

اسلاید 289: 289تحصیل داراییها از طریق صدور اسناد بلندمدتالف) ارزش منصفانه دارایی تحصیل شده مشخص یا قابل تعیین نباشد: در این حالت قیمت تمام شده دارایی تحصیل شده بر حسب ارزش فعلی مجموع پرداختهای آتی محاسبه و تعیین می شود.

اسلاید 290: 2904. تحصیل داراییها از طریق صدور سهامبه منظور ثبت مبادله، ارزش جاری بازار سهام صادره یا ارزش جاری بازار دارایی تحصیل شده، هرکدام که با قابلیت اتکاء بیشتر قابل تعیین باشد، مورد استفاده قرار می گیرد.

اسلاید 291: 2915. تحصیل گروهی داراییها به طور یکجادر این حالت بهای تمام شده داراییهای تحصیل شده به نسبت ارزش نسبی آنها بین داراییها تسهیم می گردد.

اسلاید 292: 2926. تحصیل داراییها در قالب احداث یا ساختبهای تمام شده داراییهای ساخته شده شامل کلیه هزینه‌های ساخت از قبیل مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و کلیه هزینه‌های سربار مرتبط با دارایی اعم از سربار ثابت و یا متغیر می‌باشد.

اسلاید 293: 2936. تحصیل داراییها در قالب احداث یا ساختبهای تمام شده داراییهای ساخته شده شامل کلیه هزینه‌های ساخت از قبیل مواد مستقیم، دستمزد مستقیم و کلیه هزینه‌های سربار مرتبط با دارایی اعم از سربار ثابت و یا متغیر می‌باشد.

اسلاید 294: 294تحصیل داراییها در قالب احداث یا ساختبهای تمام شده داراییهای ساخته شده به هیچ وجه نباید از قیمت نقدی بازار تجاوز کند، لذا هر گونه هزینه زاید و بدون بازده به حساب سود و زیان دوره مالی منتقل می شود

اسلاید 295: 2957. تحصیل داراییها به صورت رایگان یکی دیگر از روشهای تحصیل داراییها، تحصیل آن در قالب کمکهای بلاعوض یا اهداء می‌باشد. در مورد نحوه حسابداری کمکهای بلاعوض دو روش مطرح میگردد :1. روش سرمایه ای2. روش درآمد

اسلاید 296: 296تحصیل داراییها به صورت رایگان روش سرمایه‌ای: در این روش کمکهای بلاعوض دریافتی مستقیما به بستانکار سرمایه اهدایی (اندوخته سرمایه ای) انتقال یافته و در بخش حقوق صاحبان سهام منعکس می شود.

اسلاید 297: 297تحصیل داراییها به صورت رایگان روش درآمد: در این روش کمکهای بلاعوض به عنوان درآمد یک یا چند دوره مالی محسوب می شود. بر اساس روش مذکور، کمکهای بلاعوض به عنوان درآمد انتقالی به دوره های آتی ( یک نوع بدهی) تلقی و در طی مدت عمر مفید دارایی مستهلک می شود.

اسلاید 298: 2988. تحصیل داراییها در قالب معاوضه ممکن است اموال، ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز واحد تجاری از طریق معاوضه با اموال، ماشین آلات و تجهیزات موجود در واحد تجاری تحصیل شود.

اسلاید 299: 299تحصیل داراییها در قالب معاوضه معاوضه داراییها1. معاوضه داراییهای غیر مشابه2. معاوضه داراییهای مشابهمعاوضه داراییها را به طور کلی می توان به دو طبقه اصلی تقسیم نمود:

اسلاید 300: 300معاوضه داراییهای غیر مشابهدر صورتی که داراییهای معاوضه شده کاربری یکسانی نداشته باشد و یا در فعالیتهای تجاری مشابهی به کار گرفته نشود، معاوضه از نوع معاوضه داراییهای غیر مشابه تلقی خواهد گردید. مانند معاوضه ماشین آلات با زمین

اسلاید 301: 301معاوضه داراییهای غیر مشابهدر معاوضه داراییهای غیر مشابه ممکن است دو حالت بوجود آید:الف)ارزش منصفانه دارایی تحصیل شده مساوی ارزش منصفانه دارایی واگذار شده باشد (بدون سرک)ب )ارزش منصفانه داراییهای معاوضه شده متفاوت باشد. (با سرک)

اسلاید 302: 302معاوضه غیر مشابه بدون سرکدر این حالت بهای تمام شده دارایی تحصیل شده براساس ارزش متعارف دارایی واگذار شده ثبت می گردد.در این حالت هرگونه سود یا زیان معاوضه شناسایی و ثبت می گردد.بهای تمام شدهدارایی تحصیل شدهارزش متعارفدارایی واگذار شده=

اسلاید 303: 303ثبت معاوضه غیر مشابه بدون سرکتحصیل شدهواگذار شده

اسلاید 304: 304ثبت معاوضه غیر مشابه بدون سرکتحصیل شدهواگذار شده

اسلاید 305: 305ثبت معاوضه غیر مشابه بدون سرکتحصیل شدهواگذار شده

اسلاید 306: 306معاوضه غیرمشابه همراه با سرکدر این حالت بهای تمام شده دارایی تحصیل شده براساس ارزش متعارف دارایی واگذار شده بعلاوه(منهای) سرک پرداختی(دریافتی) ثبت می گردد.در این حالت هرگونه سود یا زیان معاوضه شناسایی و ثبت می گردد.بهای تمام شدهدارایی تحصیل شدهارزش متعارفدارایی واگذار شده=بعلاوه سرک پرداختیمنهای سرک دریافتی

اسلاید 307: 307معاوضه غیرمشابه همراه با سرکتحصیل شدهواگذار شده

اسلاید 308: 308معاوضه غیرمشابه همراه با سرکتحصیل شدهواگذار شده

اسلاید 309: 309معاوضه غیرمشابه همراه با سرکتحصیل شدهواگذار شده

اسلاید 310: 310معاوضه غیرمشابه همراه با سرکتحصیل شدهواگذار شده

اسلاید 311: 311معاوضه غیرمشابه همراه با سرکتحصیل شدهواگذار شده

اسلاید 312: 312معاوضه داراییهای مشابهدر صورتی که داراییهای معاوضه شده کاربری یکسانی داشته باشد و یا در فعالیتهای تجاری مشابهی به کار گرفته شود، معاوضه از نوع معاوضه داراییهای مشابه تلقی خواهد گردید. مانند معاوضه ماشین آلات با ماشین آلات

اسلاید 313: 313معاوضه داراییهای مشابه معاوضه داراییهای مشابه1. معاوضه داراییهای غیرمولد2. معاوضه داراییهای مولدمعاوضه داراییهای مشابه را به طور کلی می توان به دو دسته تقسیم نمود:

اسلاید 314: 314داراییهای مولددارایی‌هایی می باشد که جهت تولید کالا و یا ارائه خدمات در واحد تجاری نگهداری می شود. مانند تجهیزات و ماشین آلات

اسلاید 315: 315داراییهای غیرمولددارایی‌هایی که برای فروش در جریان عادی عملیات واحد تجاری نگهداری می شوندمانند موجودیها

اسلاید 316: 316معاوضه داراییهای مشابهدر معاوضه داراییهای مشابه ممکن است دو حالت بوجود آید:ارزش منصفانه داراییهای معاوضه شده مساوی هم باشد (بدون سرک)ارزش منصفانه داراییهای معاوضه شده متفاوت باشد. (با سرک)

اسلاید 317: 317شناسایی زیان در معاوضه داراییهای مشابهدر معاوضه دارایی‌های مشابه زیان بدون در نظر گرفتن دریافت یا پرداخت سرک، همواره شناسایی و ثبت می‌شود.

اسلاید 318: 318شناسایی سود در معاوضه داراییهای مشابهولی سود تنها زمانی شناسایی می شود که سرک دریافت شده باشد. در این حالت سود به تناسب بخش نقدی مبادله و بر حسب رابطه زیر شناسایی و ثبت می گردد.سود قابل شناساییکل سود مبادله=×سرک دریافتیسرک دریافتی + ارزش متعارف دارایی تحصیل شده

اسلاید 319: 319معاوضه مشابه بدون سرکدر این حالت بهای تمام شده دارایی تحصیل شده براساس ارزش دفتری یا ارزش متعارف دارایی واگذار شده، هر کدام که کمتر باشد ثبت می گردد.بهای تمام شدهدارایی تحصیل شدهارزش دفتری یا متعارف دارایی واگذار شده هر کدام که کمتر باشد=

اسلاید 320: 320ثبت معاوضه مشابه بدون سرکتحصیل شدهواگذار شدهارزش دفتری یا متعارف دارایی واگذار شده هر کدام که کمتر باشد

اسلاید 321: 321ثبت معاوضه مشابه بدون سرکتحصیل شدهواگذار شدهارزش دفتری یا متعارف دارایی واگذار شده هر کدام که کمتر باشد

اسلاید 322: 322ثبت معاوضه مشابه بدون سرکتحصیل شدهواگذار شدهارزش دفتری یا متعارف دارایی واگذار شده هر کدام که کمتر باشد

اسلاید 323: 323معاوضه مشابه با سرک (بدون سود)در این حالت بهای تمام شده دارایی تحصیل شده براساس ارزش متعارف یا دفتری دارایی واگذار شده هرکدام که کمتر باشد بعلاوه(منهای) سرک پرداختی(دریافتی) ثبت می گردد.بهای تمام شدهدارایی تحصیل شدهارزش دفتری یا متعارف دارایی واگذار شده هر کدام که کمتر باشد=بعلاوه سرک پرداختیمنهای سرک دریافتی

اسلاید 324: 324ثبت معاوضه مشابه با سرک(بدون سود یا زیان)تحصیل شدهواگذار شدهارزش دفتری یا متعارف دارایی واگذار شده هر کدام که کمتر باشد بعلاوه سرک پرداختی منهای سرک دریافتی

اسلاید 325: 325ثبت معاوضه مشابه با سرک (همراه با زیان)تحصیل شدهواگذار شدهارزش دفتری یا متعارف دارایی واگذار شده هر کدام که کمتر باشد بعلاوه سرک پرداختی منهای سرک دریافتی

اسلاید 326: 326ثبت معاوضه مشابه با سرک پرداختی (همراه با سود)تحصیل شدهواگذار شدهارزش دفتری یا متعارف دارایی واگذار شده هر کدام که کمتر باشد بعلاوه سرک پرداختیبا توجه به اینکه پرداخت سرک انجام شده است هیچگونه سودی شناسایی نمی شود

اسلاید 327: 327ثبت معاوضه مشابه با سرک دریافتی (همراه با سود)تحصیل شدهواگذار شدهارزش دفتری یا متعارف دارایی واگذار شده هر کدام که کمتر باشد منهای سرک پرداختی بعلاوه سود قابل شناساییبا توجه به اینکه دریافت سرک انجام شده استسود شناسایی می گردد

اسلاید 328: 328مخارج بعد از تحصیل اموال، ماشین آلات و تجهیزاتپس از تحصیل داراییها، ممکن است مخارجی از بابت تعمیرات و نگهداری، بهسازی و یا تعویض برخی از قطعات آن انجام گیرد. این مخارج به دو دسته طبقه بندی می شود:مخارج جاریمخارج سرمایه ای

اسلاید 329: 329مخارج جاریهزینه هایی می باشد که منافع اقتصادی ناشی از آن فقط مربوط به یک دوره مالی است. این هزینه ها بلافاصله پس از وقوع به سود و زیان انتقال می یابند.

اسلاید 330: 330مخارج سرمایه ایاین دسته از هزینه ها دارای منافع اقتصادی بلند مدت بوده و معمولا به افزایش ظرفیت تولید، عمر مفید دارایی، بهبود اساسی در کیفیت تولید و یا کاهش هزینه ها می انجامد.

اسلاید 331: 331مخارج سرمایه ایدر صورتی که مخارج سرمایه ای قابلیت اندازه گیری داشته باشد، به شرط با اهمیت بودن به حساب دارایی انتقال یافته و در عمرمفید باقیمانده دارایی مستهلک می شود.

اسلاید 332: 332انواع مخارج پس از تحصیلمخارج تعمیرات و نگهداریمخارج تعویض و بهسازیمخارج گسترش و الحاقمخارج جابه جایی و نصب مجدد

اسلاید 333: 333مخارج تعمیرات و نگهداریمخارج تعمیرات و نگهداری به دو طبقه بندی می شود: مخارج جاریمخارج سرمایه ای

اسلاید 334: 334مخارج جاری تعمیرات و نگهداریکلیه هزینه های مربوط به تعویض قطعات جزئی و کم اهمیت که جهت نگهداری دارایی در وضعیت عادی عملیاتی انجام می شود و هزینه هایی که به طور منظم جهت نگهداری دارایی استفاده می شود، هزینه نگهداری گفته می شود.مانند نظافت ساختمان، روغنکاری ماشین آلات

اسلاید 335: 335حسابداری مخارج جاری تعمیرات و نگهداریهزینه های جاری مربوط به تعمیرات و نگهداری به محض وقوع به حساب هزینه دوره جاری انتقال یافته و در صورتحساب سود و زیان منعکس می شود.به منظور افزایش قابلیت مقایسه، حسابداران از روش ذخیره استفاده می کنند.

اسلاید 336: 336حسابداری مخارج جاری تعمیرات و نگهداریهزینه های جاری مربوط به تعمیرات و نگهداری به محض وقوع به حساب هزینه دوره جاری انتقال یافته و در صورتحساب سود و زیان منعکس می شود.به منظور افزایش قابلیت مقایسه، حسابداران از روش ذخیره استفاده می کنند.

اسلاید 337: 337حسابداری مخارج جاری تعمیرات و نگهداری

اسلاید 338: 338حسابداری مخارج سرمایه ای تعمیرات و نگهداری1. روش انتقال به حساب دارایی.2. روش انتقال به حساب استهلاک انباشته.

اسلاید 339: 339روش انتقال به حساب داراییدر صورتی که تاثیر اولیه هزینه های تعمیرات اساسی، افزایش کارایی و ظرفیت دارایی و یا افزایش منافع آتی باشد، مخارج انجام شده به حساب دارایی مربوطه بدهکار خواهد شد.

اسلاید 340: 340روش انتقال به حساب استهلاک انباشتهاگر تاثیر اولیه هزینه های تعمیرات اساسی، افزایش عمرمفید یا ارزش اسقاط دارایی باشد، مخارج انجام شده به حساب استهلاک انباشته بدهکار خواهد شد.

اسلاید 341: 341مخارج تعویض و بهسازیاصطلاح تعویض به جایگزینی یک قطعه از دارایی با قطعه مشابه دیگر که اساسا از همان نوع و قابلیت می باشد، اطلاق می گردد.

اسلاید 342: 342مخارج تعویض و بهسازیاصطلاح بهسازی به جایگزین نمودن قطعات یا اجزای عمده داراییهای ثابت مشهود با قطعات دیگری که از قابلیت و توانایی بالاتری برخوردار باشد، گفته می شود.

اسلاید 343: 343حسابداری مخارج تعویض و بهسازیاگر ارزش دفتری دارایی کنار گذاشته شده قابل تعیین باشد از روش جایگزینی جهت ثبت عملیات استفاده می شود.

اسلاید 344: 344حسابداری مخارج تعویض و بهسازیاگر ارزش دفتری دارایی کنار گذاشته شده قابل تعیین نباشد، یکی از دو روش زیر جهت ثبت عملیات استفاده می شود:روش انتقال به حساب داراییروش انتقال به حساب استهلاک انباشته

اسلاید 345: 345مخارج گسترش و الحاقاضافه کردن داراییهای جدید به اقلام موجود و یا توسعه آن را لصطلاحا گسترش و الحاق گویند.مانند افزودن یک خط تولید به ماشین آلات

اسلاید 346: 346حسابداری مخارج گسترش و الحاقمخارج گسترش و الحاق جزء هزینه های سرمایه ای بوده و باید به بهای تمام شده دارایی مربوطه اضافه شود.

اسلاید 347: 347مخارج جا به جایی و نصب مجدددر بعضی از شرایط به جهت کمک به افزایش کارایی یا کاهش بهای تمام شده محصولات تولیدی، ضروری است ماشین آلات و تجهیزات نصب شده در محل، به محل جدیدی انتقال یابد.

اسلاید 348: 348حسابداری مخارج جا به جایی و نصب مجددمخارج مزبور به شرط داشتن منافع آتی و با اهمیت بودن سرمایه‌ای تلقی شده و در حسابی تحت عنوان مخارج جا به جایی و نصب مجدد ثبت شده و در ترازنامه تحت سرفصل مخارج انتقالی به سنوات آتی نشان داده می‌شود.

اسلاید 349: 349کنارگذاری و واگذاری داراییاقلام داراییهای ثابت مشهودی که واگذار شده و یا به طور دایمی بلااستفاده بوده و فاقد منافع آتی تشخیص داده می شود، باید از حسابها حذف و هرگونه سود یا زیان مربوطه محاسبه و در حسابها شناسایی گردد.

اسلاید 350: 350ثبت کنارگذاری دارایی

اسلاید 351: 351ثبت واگذاری دارایی

اسلاید 352: 352استهلاک داراییهای ثابت مشهوداستهلاک فرایند تخصیص سیستماتیک بهای تمام شده یک دارایی به سالهای عمر مفید اقتصادی آن می باشد.

اسلاید 353: 353انواع روشهای استهلاک داراییهای ثابت مشهود1. روش ساعت کارکرد2. روش میزان تولید1. روش مانده نزولی2. روش نزولی مضاعف3. روش مجموع سنوات1. روش خط مستقیم2. روش فعالیت3.روشهای نزولی 1. روش استهلاک گروهی2. روش استهلاک ترکیبی4. سایر روشها

اسلاید 354: 354روش خط مستقیمدر روش خط مستقیم استهلاک دارایی بر حسب گذشت زمان محاسبه شده و انتفاع حاصل از استفاده از دارایی در سنوات مختلف عمر مفید آن یکسان می باشد، لذا هزینه استهلاک محاسبه شده نیز در طول دوره های عمر مفید مساوی است.هزینه استهلاک= ارزش اسقاط - بهای تمام شده داراییعمر مفید

اسلاید 355: 355روش فعالیتروش ساعت کارکرد: در این روش هرچقدر میزان ساعت کارکرد و فعالیت بیشتر باشد، هزینه استهلاک بیشتری محاسبه و ثبت می گردد.نرخ استهلاک به ازایهر ساعت= ارزش اسقاط - بهای تمام شده داراییساعات کارکردهزینه استهلاک=نرخ استهلاک به ازایهر ساعت×ساعت کارکردواقعی

اسلاید 356: 356روش فعالیتروش میزان تولید: در این روش هرچقدر میزان تولید بیشتر باشد، هزینه استهلاک بیشتری محاسبه و ثبت می گردد.نرخ استهلاک به ازایهر واحد تولید= ارزش اسقاط - بهای تمام شده داراییمیزان تولیدهزینه استهلاک=نرخ استهلاک به ازایهر واحد تولید×تعداد تولید واقعی

اسلاید 357: 357روش مانده نزولیدر این روش فرض بر آن است که داراییها در سالهای اول کارایی بالاتری دارند، بنابراین در سالهای اول هزینه استهلاک بیشتری محاسبه و درحسابها ثبت می گردد.هزینه استهلاک×(استهلاک انباشته – بهای تمام شده)=نرخ استهلاکهزینه استهلاک×ارزش دفتری=نرخ استهلاک

اسلاید 358: 358روش مانده نزولی مضاعفدر این روش، نرخ استهلاک دو برابر نرخ استهلاک به روش خط مستقیم فرض می شود.2nهزینه استهلاک×(استهلاک انباشته – بهای تمام شده)عمر مفید دارایی=

اسلاید 359: 359روش مجموع سنواتدر این روش،یک نرخ نزولی در بهای تمام شده منهای ارزش اسقاط ضرب می گردد .n+1– dyهزینه استهلاک×(ارزش اسقاط – بهای تمام شده)عمر مفید دارایی=n(n+1)2سال مورد محاسبه

اسلاید 360: 360نمودار مقایسه ای هزینه استهلاک مثال صفحه326

10,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید