پزشکی و سلامت مراقبت‌های بهداشتی

حفاظت پرتویی در رادیوگرافی دهان و دندان

hefazate_partoee_dar_radiogeraphy

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [2 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “حفاظت پرتویی در رادیوگرافی دهان و دندان”

حفاظت پرتویی در رادیوگرافی دهان و دندان

اسلاید 1: حفاظت پرتویی در رادیوگرافی دهان و دندان

اسلاید 2: هدف هدف از انجام رادیوگرافی دندان فراهم آوردن اطلاعات تشخیصی مفید می باشد در حالی که قرار گرفتن در معرض اشعه برای بیمار و کارکنان به حد اقل برسد.

اسلاید 3: رادیوگرافی دیجیتال در دندانپزشکی رادیولوژی دیجیتال در سال 1987 به دنداپزشکی معرفی شد. این فناوری رفته رفته مقبولیت خودش را بدست آورد تا جایی که در سال 2005 بیش از 22 درصد دندانپزشکان از رادیولوژی دیجیتال استفاده می کردند.

اسلاید 4: منبع تابش همانند سایر دستگاه های رادیولوژی قدیمی که حاوی یک تیوب اشعه x بودند ، در بیشتر دستگاه های رادیولوژی دیجیتال نیز از همان تیوب استفاده می شود .برای تهیه یک تصویر خاص در رادیولوژی دیجیتال نسبت به همان تصویر در رادیولوژی “ فیلم – سیستم“ بین 50 الی 80 درصد تابش اشعه کمتری نیاز داریم .

اسلاید 5: دیگر مزایا عدم نیاز به فیلم، تاریکخانه و دیگرمواد شیمیایی مورد نیاز داشتن قدرت تفکیک و کنتراست بالاظاهر شدن فوری عکس در صفحه مانیتورقابلیت بزرگنمایی بر روی تصاویرآسانی انتقال تصاویر به دندانپزشکان دیگر و البته شرکتهای بیمه

اسلاید 6: برنامه و مقررات حفاظت برابر اشعه (MA)مقررات MA هر گونه در معرض تابش قرار گرفتن یک فرد به منظور آموزش ، تحقیق و دیگر اهداف غیر پزشکی را منع کرده است .

اسلاید 7: درخواست رادیوگرافی دندانرادیوگرافی دندان فقط باید با تجویز مستقیم دندانپزشک ، پزشک و ارائه دهنده های مجاز به لحاظ قانونی انجام شود . همچنین اجرای آزمون باید یوسط دندانپزشک و یا دیگر پرسنلی که دارای شرایط و مدرک می باشند ، صورت گیرد .

اسلاید 8: موقعیت اپراتور اپراتور دندانپزشکی باید حد اقل در 6 قدمی منبع اشعه اولیه بایستد و یا اینکه پشت سد حفاظتی قرار بگیرد . (باید در فاصله شش قدمی و حدفاصل زاویه 90 تا 135 درجه نسبت به خود دستگاه قرار گیرد طوری که درمسیر پرتو ایکس اولیه نباشد.اگر از سد حفاظتی استفاده می شود باید برای دیده شدن بیمار یک پنجره در آن تعبیه شده باشد.

اسلاید 9: فیلم بج برای پرسنلمقررات می گوید آن افرادی که فقط با سیستم رادیوگرافی دندانی کار می کنند نسبت به استفاده از فیلم بج و همچنین شرایط مرتبط با آن معافند.

اسلاید 10: ساختمان (پوشش) تیوب اشعه ایکستیوپ اشعه x در هنگام تابش نباید از موقعیتی که تنظیم شده است تغییر یا حرکت داده شود.در خلال تابش تیوپ نباید توسط اپراتور( تکنسین ) یا بیمار دستکاری شود چون منجر به نشر (نشت) تشعشع از میان تیوپ می شود.اگر به مشکلی با پوشش تیوب برخوردید، سریعا به سوپروایزر گزارش دهید چرا که ناپایداری در بازوی تعلیق قابل تعمیر است.

اسلاید 11: فواصل مورد نیازاگر در واحد دندانپزشکی از KVP بالاتر از 50 استقاده می شود، فاصله سورس تا پوست حداقل باید 18cm باشد.میدان اشعه x باید محدود شود به یک دایره که بیشتر از cm7 قطر نداشته باشد.

اسلاید 12: دستگاه پانورکسفیلد تابش پرتو در این دستگاه ها باید به نحوی محدود شود که فقط ناحیه مورد مطالعه (دندانها و ریشه هایش) مورد تابش قرار بگیرد.(پرتو باید به شکاف تصویربرداری در محور عرضی محدود شود و در کل نباید از 0.5 اینچ بزرگتر در شکاف تصویربرداری در محور عمودی تجاوز کند )

اسلاید 13: فیلتراسیونمیزان فیلتراسیون متنسب است با اشعه تابشی دستگاه. برای مثال :برای اشعه 51تا70 kvp از HVL آلمینیوم 1.5 میلیمتر استفاده می شود و برای مقادیر بالاتر از این(70kvp به بالا) ضخامت فیلتر به 2.1 میلی متر و بیشتر تغییر می کند.اشعه های کمتر از 65 kvp به دلیل جذب بیشتر در بدن بیمار توصیه نمی شود .

اسلاید 14: جدول تکنیک هاروشهای انجام تکنیک های رادیو گرافی باید در دسترس تمام کارکنان با دستگاه قرار گیرد.میلی آمپر و kvp انتخابی آزمونهای مختلف باید در محدوده مجاز باشد.این روشها باید مرتبا به روز رسانی شوند.

اسلاید 15: علایم هشداریاتاق های رادیوگرافی بایستی مجهز به علایم هشدار دهنده باشند تا از ورود افراد به محدوده تابش در حین انجام رادیوگرافی ممانعت بعمل آید.

اسلاید 16: تیروئیدغده تیروئید به ویژه در کودکان از اندام های بسیار حساس نسبت به تابش اشعه می باشد.در حین استفاده از تکنیک های بهینه اشعه اولیه ورودی ممکن است از نزدیک و گاهی حتی از میان غده تیرویید عبور کند.استفاده از شیلد تیروئید میزان دوز دریافتی این غده را کاهش داده و همزمان تصویر تشخیصی مناسبی را به همراه خواهد داشت.

اسلاید 17: روپوش سربی و شیلدهابا وجود اینکه در رادیوگرافی دیجیتال دوز دریافتی بیمار کتر از دستگاه های سنتی است شیلدینگ بیمار باید انجام شود.روپوش ها را آویزان کنیدروپوشهای خم شده و تا شده کیفیت کمتری نسبت به جذب اشعه دارند.

اسلاید 18: محافظت از دیگرانهنگام انجام آزمون هیچ کس به جز بیمار نبیاد در اتاق رادیوگرافی حضور داشته باشد.در مواقع ضروری اگر نیاز به حضور همراه بیمار در اتاق بود بایستی از روش سربی و شیلد تیروئید استفاده نموده و باید حداقل 6 قدم از اشعه تابشی فاصله بگیرد.همراه باید بالای 18 سال داشته باشد.

اسلاید 19: کولیماتورهاکولیماتورها محدوده مورد تابش را تعیین می کند و به اشعه تابشی به بیمار شکل و جهت می دهد. کولیماتورهای مستطیل برای رادیوگرافی های پری اپیکال توصیه می شود که با استفاده از آنها به طور قابل توجهی دوز این منطقه از بدن بیمار که در معرض اشعه قرار گرفته است را کاهش می دهد .

اسلاید 20: مخروط هاADA استفاده از مخروطهای کوتاه و بسته را برای تصویربرداری مجاز نمی داند. زیرا این مخروطها موجب پراکندگی اشعه در ناحیه صورت و سایر نواحی نزدیک آن می شود و دوز بیمار افزایش می یابد.

اسلاید 21: سرعت دستگاهگیرنده های سریع تر در تصویر برداری موجب کاهش دوز دریافتی بیمار می شود.

اسلاید 22: یاد داشت هاDental Products Report (DPR) Radiography: A DPR Survey report. Dental Products Report 2005, May Accessed at: www.dentalproducts.net/xml/display.asp?file=2976Haring, J., Howarten, L., Dental Radiography Principles and Techniques, 3rd Edition. Philadelphia, Elsevier, 2006, 351-2

9,900 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید