صفحه 1:
عم لد للرصر, عم 5 ‎—~N‏ حقوق ارتباط جمعی

صفحه 2:
۱- تعاریفی از حقوق و طبقه بندی آ ۲- مقدمه تاریخی ‎enn‏ 1 >- زمینه های تخصصی حقوق ارتباطات ۰- آموزش حقوق ارتباطات 7- سیر تاریخی آزادی بیان ‏/- آزادى بيان در نظام حقوق اسلامى ‎alia‏ را ‎۷ PE Peer] cee ca ‏اا ل 1 ۱ ال ‎Fs‏ ‏| ‎

صفحه 3:
تعار یفی از حقوق ۱- واژگانی را در برمی گیرد که در یک معنای وسیع کاربرد اخلاق وعدالت رانشان می دهد. ۲- جمع حق است :مجموعه اختیاراتی که به موجب آن هرفرد می تواند چیزی ازدیگران بگیرد.آنان را به انجام یاانصراف ازچیزی وامتناع ازامری وادار سازد . ۳- حقوق به معنای اخص : مجموعه قواعد ومقررات حاکم بر روابط اجتماعی که از طرف قدرت عمومی وضع واعمال می شود ودارای ضمانت اجرایی هستند . ابن قواعد را حقوق موضوعه نیز می گویندودر هرکشوری کیفیت خاصی دارند . ۴- حقوق به معنای علم قواعد قضایی : زمینه آموزشی و پژوهشی دانشگاهی دار . مانند: (دانشکده حقوق )(مرکز مطالعات حقوقی)و. ‎te‏

صفحه 4:
تعریف واژه حق © واژه حق در ادب فارسی به معتی درست , ژابنت » ثابت» سرا آمده است .وقتی گفته می شود «سخن حق» به معنی راست ودرست و مطابقت با حقیقت است . در جمله دادگاه به حق حکم داد . یعنی به عدل و داد . داوری کرد و دستور داد : «فّل الحق ولوکان علیک » حق را بگوگرچه برعلیه تو باشد. ایزد همه آفاق بدوداد گرچه به حق داد/نا حق نبودآنچه پود کارخدایی. کلمه حق در اصل و ريشه در زبان عرب به معنای ثبوت و تحقق است ‎ean‏

صفحه 5:
۱- حق در مقابل باطل : سوره مبارکه ی حج ایه ی شریفه ۶۲ می فرماید : الک بان اند رای را رد هوالباطل» : ۱ و آن به اين خاطر است که تنها خدا حق است و آنچه که غیر از خدا می خوانند آن باطل است.

صفحه 6:
‎sage:‏ بسرلبر گمرلهی(6 فمذا بعدا لحقا_لاضادل» بونو" پسس‌چیستبعدازحق مرگ لیس ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 7:
: حقدر ‎DY Julie‏ یفیلمواهم حقل لسائل وا سلمحروم) ررت» در امرال آنها حقی برای مسکین و .محروم است

صفحه 8:
11 ]211111 ‎ae‏ دك ان عر شك درا سب( کی دار ند متا کار ف رما را کارگر رلبطه ی حقو تسکلیفبسرقرار لست کار ف رما حقدارد فطلب‌فرارداه از کر کر كار بخولهد وكاركر حقدارد در مقاب [لنجام : كار دستمزد مطاله نمايد ‎Mmmm ol ply‏

صفحه 9:
الف)روابط متقابل افراد جامعه با هم دیگر: حقوقی که از مرز بندی این روابط ناشی می شود حقوق خصوصی است مانند حقوق مدنی حقوق تجاری... ب)روابط متقابل افراد و دولت متبوع آنها : به حقوقی كه از اين نوع روابط ناشی می شود حقوق عمومی می گویند. ج( روابط متقابل بين دولت ها : اين نوع رابطه حقوق عمومی حقوق بين الملل عمومى را بوجود مى اورد كه بيشتر به حقوق بين الملل معروف است .

صفحه 10:
طبقه بندی حقوق حقوق‌طبیعی حقوقی‌که ب لعتقاد ف_اسفه غریی -1) طبیعتودر ذلتلنسان‌دارد وجزء لاسینفکوجود فرد بسه شمار صی‌رود مقانونگنار بسایدبه لن‌لحترلم بسکنارد وفرمانرولیان حقوق طبیعی منشاء حقوق موضوعه محسوب می شود . مفاهیمی همچون آزادی و عدالت سرلوحه تمام قوانین است . . اين حقوق منشاء مخالفت با فرمانروایان بوده وهست

صفحه 11:
حقوق‌موضوعه :مجموعه مقررلتولستکه درزمان-0 صعینی دریکجامعه بلعما (می‌ش و ندلیرق ولعد شامل سوم عرف‌قولنین رویه هاوقضاییو.... هستند لین قولعد منشاء الم ولجبارند ووجه مشترک‌لنها لیجاد نظم ومحدود کرد نآزادیمطاقفرددرزندگی‌جمعی لست‌مهمترین‌عامللطاعتلفراد ؛ ضمان‌تلاجرلیی .لنهاتر سا زمجازلتلست

صفحه 12:
تخسيم بندى حفوق مو ‎Gol‏ 45 حقوقعمومی شاملقولعد و مقررلتولستکه ب رتشکیلات-1) . قدرت سیاسی ومنافع عمومی وروابط دولت وافراد حاکمند جقوق‌خصوصی قولعد یمقررلتی‌لستکه بررولبط یمنانع -6 .مخصوصلفراد در بسرلبر سکدیگر مربوط می‌شوند نکته : حقوق عمومی در واقع حقوق دولتی محسوب می شود که از اين طریق دولت ها درروایط فردی وحقوق خصوصی نیزمداخله می کنند. مثل مداخله دولت ها در امورکارگری , حرفه ای وخانوادگی به منظور تامین وحفظ حقوق اجتماعی

صفحه 13:
تفسیم بندی هتون عهو می و خصه هس خحقوقعمومي ‎Ca ade‏ قولعد حاکم بر نهادها -0 وسازمانهارطرزلعما (قبرتفرمانرولیانورولبط لنانبا مردم دردلخلک شورلستمثل حقوقلساسی|دار عماسله جزاءلییندادر سیک یفریک ار حقوقار تباطاتو...) حقو قخصوصىدلخلئ رولبط شخص و إفراد در دلخل- © كشوررا تنظيم مىكند وشاخه هاىمهم لنمثلحقوق ‎ea,‏ امد =

صفحه 14:
حقوقعمومی‌خارجی قولعد ومقررلتولست-٩‏ که بسررولبط متقابلک‌شورها حکوصتصی . کنند. مثلحقوقب ین لمللارتباطات حقوق‌خصوصی‌خارجی: بررولبط لفراد در -*6 . خصوصی‌معروفش ده لست

صفحه 15:
نسبت حقوق بشر و حقوق الهی حقوق بشر برای تنظیم روابط بین انسان‌ها تدوین شده ,و در تعارض با حقوق خدا قرار ندارد اعلامیه‌ی حقوق بشر یک فرآورده و قرارداد انسانی است که برای تعیین روابط انسان‌ها با یکدیگر تدوین شده ونباید با حقوق خدا که رابطه‌ی انسان را با خدا ‎٠‏ معین می کند.تعارض داشته باشد

صفحه 16:
اهداف اصلی اعلامیه حقوق بشر افراد و نهادهایی اعلامیه‌ی ۳۰ ماده‌یی حقوق بشررا چون مساله‌یی ساخته وپرداخته انسان است. رد می‌کنند و می‌گویند اساس صلاحیت برای تعیین حقوق انسان‌ها با ‎ache Sos‏ خد اون است و وت که:با انیا را تعیین کند. آنها می‌گویند چون حتی حکومت از آن بخداوند اسب سن او ‎Gee GU‏ شر || دعين كنا

صفحه 17:
=> اعلامیه‌جهانی حقوق بشرسه هدف اصلی را دنبال می‌کند هدفآزادیف کر و عقیده و بیان ف کر وعقیدد؛ -) مساولتهمدى لمنسانها در حقوقو تكا يف -© . مشارکتهمه لنسازها در ساختنزند گولجتماعی 6۶

صفحه 18:
=> از نظر اعلامیه‌ی حقوق بشر این اصول در عصر حاضر مبنای حکومت کردن انسان‌ها اعلام شده است وانسان حق دارد مبانی و اصول آن را پر اساس درک و تفسیر خود از عدالت تنظیم کند . درواقع اعلامیه‌ی حقوق بشر نتیجه اندیشیدن یک عده فیلسوف , سیاستمدار و حقوقدان است و فلسفه‌های معینی بر محتوای تدوین اعلامیه‌ی حقوق بشر اثر گذاشته‌اند اما تدوین حقوق ۳۰ ماده‌یی یک ضرورت + تاریخی برای تنظیم زندگی انسان‌ها بر مبتای عدالت بوده است

صفحه 19:
مبانی حقوق شهر وندی * فرانسه احیاکننده‌ی اين حقوق بوده است وبا انتشار اعلامیه «حقوق پشو و شهر نی »در سال ۱۷۸۵ آن را خوبازه زنده کره اما دز حقوق کشورایران (لااقل با این عنوان) سابقه‌ی چندانی ندارد. * تنها دکتر قاضی در کتاب «بایسته‌های حقوی اساسی» اشاره‌ای به آين مقهوم دارد و شهروند را «انسان‌های ساکن و مقیم در یک کشور. اعم از اتباع و بیگانگان که در سرزمین یک دولت-کشور و تحت حاکمیت آن هستند» تعریف می کند. ‎ES‏

صفحه 20:
=> حقوق شهروندی در کشورهای اروپایی و آمریکایی زیر مجموعه‌ی علوم سیاسی (سنیه امطلا۳) قرار می‌گیرد و بیشتر ناظر به حقوق مشارکت شهروندان در اداره‌ی امورکشور است و ابعاد متفاوتی را در بر مى كيرد و از اين رو به حقوق سیاسی و حقوق عمومی (به معنای اخص) نزدیک می‌شود.

صفحه 21:
تمایز حقوق شهروندی از حقوق بشر این دو مقهرم چندان مشابهت دارند که آشتراکات‌شان؛ تمایو را مشکل می‌کند. برای تفکیک این دو. چند محور را می‌توان كر كره كيرنده ينا دارتدفى لَنْ دارندهی حقوقبشر: موجودهلست) ‎ate Lee ale‏ على هاا( از آن‌منتفع خولهد بود؛ در حالوكه دارندفى حقوق .شهريندى شهروند (به تسعریفی‌که ذکر ش

صفحه 22:
مخاطبلن حقوقبشر هر لنسان نهد و 60۰ لجتماع لنسلنی | مخاطبخود قرار میهد و توصیه و فرمان‌مي‌بهد در حاسلی‌که حقوق شهروندیلجتماع بالفراد خاصی را در

صفحه 23:
موضوع ن مفاهیم حقوقب‌شر عموماً 6 ما بعدالطبیعه هستند و از اين رو کلی و دارای ایهام‌های اساسى اند. أما حقرق شهر ويد رار إن رو که مستقیماً با مردم و اجرا مواجه‌اند دارای ابهام نیستند و بر اساس همان مبانی حقوقی ایجاد .می‌شو ند

صفحه 24:
حقوق شهروندی در ابران ایران باستان را پای‌گذار حقوق شهروندی در جهان دانسته‌اند. منشور صادر شده از سوی کوروش, پادشاه هخامنشی: بسیاری مبانی و مبادی اولیه‌ی حقوق بشر و شهروندی را مورد تاکید قرار داده است. منع برده‌داری و به‌اسارت گرفتن آزادگان. رعایت حقوق کارگران و شرایط مناسب کار منع تس کتی ‎as shal ester AU was)‏ براي انون و" .در اسناد به ذبت ‎pha‏ از تخت جمشید قابل مشاهده است

صفحه 25:
حقوق شهروندی در آبران معاصر در تاریخ معاصر ایران چندان نمی‌توان جایی برای حقوق شهروندی پیدا کرد. نظام شاهنشاهی و ‎ates‏ حل ان جتان رسي ارو حقوق مردم نمی‌کرده است. یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران نیز توجه به همین نقض «حقوق مردم در ایران بوده است

صفحه 26:
‎eee (a‏ نب دای لمیر ان رسای حقوق انسان را جز در ادییاتی پراکنده و نامدوّن نظیر دی آدم اعضای تک کرد اف چون ضمانت اجراهای چندانی نداشته است. به .صورت اندرزهای اخلاقی و حکمت مانده است ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 27:
یکی از مشهورترین اسناد مربوط به حقوق شهروندی در دوران معاصر فرمانی است که در ان اما شاوی ‎cates‏ علان شده است که در آن به رعایت حقوق مردم ترئط حاكيان ر اند كان انها اک نو قت

صفحه 28:
در لیزیقناز قمرار شسکایلتیکه مقرینسمع همایونلفتد. حکام ولایاتمکرر» بسندگان‌خدا رلخولد به جهتلقرار تسقصیریکه متهم میشّوند و خولد محض لبرازجلیی‌که لموا-شانسنهانبسودد بسه شسکنجه موگستاردهلند چنیه رکتی سنافومروتو لحكام شرع و خلافولء قد سشهريارىلستلهنا قدغزميقرمائيم كهبه هيج يجه متهميزرا به شكنجه نكنارند يسراز لنكه تقصير صتهمين شابتو محتق‌گردید به لندازمی تسقصیرشانگرفتار همان‌سزلی‌شرعوو عرفی مرگردند حکام ولایاتمزیور بسه هیچ وجه کسیرا بسه شکنجه آسیبیررسانند و مرلقبساشند كه لكر لحدومرتكبجنيزعملىكردد مورد مؤلخذد و سیاست خولهد شد میساید حسابلترر معمول‌دلشته تخلفو تسجاوز از مدلولحکم «قضا شمولننملیند (۲۵ شهر ربیعاسللنی۱۲۶۶)

صفحه 29:
در اين فرمان, شکنجه و هرگونه اقدام ترذیلی دیگر علیه متهمین ممنوع دانسته و حکام را از تعدی به حقوق رغایا بر حذر داشته است اما این قانون و امثال این قانون در مسیر اجرا چندان پایدار نماندند. چرا که معمولاً وایستگی‌ها و روابط پر ضوابط و قواعد .برترى مى يافتند

صفحه 30:
اصول ۳۳:۳۲ ۳۷۰۳۵ ۳۸ و ‎۳٩‏ تتها اصولی از قانون اساسی هستند که .به موضوع حقوق شهروندی پرداخته‌اند در سال‌های اخیر حقوق شهروندی به یکی از اولویت‌های نظام قضایی. سیاسی و اداری تبدیل شده است. ماده‌ی ۱۴۰ «قانون برنامه‌چهارم توسعه» قوه‌ی قضائیه را مسئول تهیه‌ی «لایحه‌ی حفظ و ارتقای حقوق شهروندی و حمایت از حریم خصوصی افراد» کرده است. این توجهات با تصویب ماده واحده‌ی «حقوق شهروندی در قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی» تشدید شد و با تأكيدات .رئيس قودى قضائيه وقت برحفظ اين حقوق به اوج رسيد

صفحه 31:
سه دیدگاه درباره‌ی حقوق بشر و شهروندی دید گاد نخستکه بسه هانتینگتون‌منسوب») ‎es ad ee‏ يككشور بر كلكشورهاغالشود. از ليزمنظر؛ الكو ىلمريكاي حقو قبشر .بايدبر همدى کسشورها حاکم گردد

صفحه 32:
دب _____ سس ید اف مامتها داز ‎a Gil‏ بسر لینعقیدهلند که لصول‌حقوق از حقوقب‌شر مربوطبه بسکک‌شور .يا جامعه سخنكفت

صفحه 33:
دب _____ سس در مقابللین‌دودید گاد نينيسقدرها - باتأكيد بر مسائلمنطقطىو ويز كيهاى فرهنگی‌هرلجتماع برلی‌هر کس وهرجامعلین_سخه‌ی خاص‌خود را

صفحه 34:
از قدیمی ترین رشته های حقوقی است .نخستین بار در قرن شانزدهم به منظور حقوق طبیعی افراد برای آزادی رفت وآمد و حمل ونقل و کشتیرانی وارتباطات دریایی به کاربرده شد .به مرور زمان به ارتباطات رودخانه ای . ارتباطات زمینی جاده ای .ودریایی » يستى , هوایی وفضایی اطلاق شد از نیمه دوم قرن بیستم ,عنوان حقوق ارتباطات به زمینه های مربوط : به حقوق مطبوعات . سینما ‏ رادیو,تلویزیون و...اطلاق شد مسحو

صفحه 35:
در دورد پسز جنگجهانی‌اول حقوقمطبو عاتمورد توجه بود -4 بعد از جنگچهانی‌دوم وباپیطلیشت-ویزیون و گسترشوتوسعه -6 ‎sol‏ بحنحقوق سانه ها و حقوقار تباطاتجمعی‌مورد تسوجه شزا رگرفت تسوجه سازمان‌آموزشی علمی‌یفرهنگیمال‌متحد (بونسکو) به -9 مباححقوقار تباطاتدر دهه ۱۹۵۰ ولنتشار کتابیت-حتعنولنحقوق ارتباط جمعی موجشدلینسحشبه سای رکشورها نیز کشیدد .شود

صفحه 36:
آز ادی مطبو عات آنچه در موضوع حقوق مطبوعات دایرمدار کلام و هسته کانونی بحث است واژه ‎eek ale)‏ باه از امی نیز عات نید بیان انرازه که بر کار رشمند و مفنس ات على است و معناى واضحى اناده لم كند

صفحه 37:
در این دوران, آزادی به عنوان یک حق بنيادین و یک ارزش ‎Gy‏ در تمام جوامع بشری مورد قبول و وفاق همگانی است و به همين سبب. به ویژه در صاحبان قدرت‌ها» کسی را یارای مخالفت با آزادی به مثابه یک مفهوم کلی نیست. به سیب فرآیندهای مخالفت با آزادی. اغلب از آنجایی آغاز می‌شوندکه مصداق‌های ازادی پابه عرصه می‌گذارند. برای گریز از اين کلیت مبهم دردسرساز بهترین و ساده‌ترین ‎ol.‏ انحلال «حق ازادی» به «حقوق متعدد» است

صفحه 38:
از نظرحقوقی,برای تحقق آزادی باید حق‌هایی که مقتضای ذات حق ازادی‌اند. کشف و تبیین شوند. به عنوان مثال «آزادی بیان» یکی از مقتضیات حق کلی .آزادى اشت

صفحه 39:
به همین ترتیب آزادی بیان نیز. که یک مفهوم کلی است. مقتضیاتی داشته و به حق‌های دیگر منحل یا خرد می‌شود که از جمله آنها «حق آزادی مطبوعات» است. همین منطق بر منهوم «حق آزادی مطبوعات». که خود از مقتضیات «حق آزادی بیان» و «حق آزادی» است. حاکم است. یعنی «حق آزادی مطبوعات» اگرچه مفهومی دقیق‌تر از حق آزادی بیان يا حق آزادی است, اما باز هم یک مفهوم ‎Po ees eee ey eal te‏ .دقیق‌تری را که ابهام بزدایند. کشف یا حسب مورد وضع کرد

صفحه 40:
مهم‌ترین حق‌هایی که از آنها به عنوان «حق‌های اساسی مطبوعات» نام برده می شوند بر «اصل آزادی مطبوعات» که در اصل بیست و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آن تاکید یو استوار است: «نشریات و مطبرعات در بیان مطالب آزادند مگر آنکه مخل به مبانی اسلام يا حقوق عمومی باشد. تفصیل آن را قانون معين می‌کند.» اصل بیست و چهارم قانون اساسی آزادی مطبوعات را به عنوان یک «اصل» مورد شناسایی و قبول قرار داده است. «اصل : آزادی مطبوعات» دارای الزاماتی است.

صفحه 41:
لصلبر آزادیمطبوعاتو دیگر رسانه ها در گردش-1) آزاد (طلهاتلست ۲- تاهنکامی‌که دلیلر خاهلصلآزادیو گردشآزاد لطلاعاتوجود نلشته باشد باید به لقتضایلصل‌عمل شود. .۳- در موارد شکللزم لستبه لصلعمل‌شسود

صفحه 42:
Pa ai alg i ce eat ‏لنبازد و کیفیتی‌توسعه و گسترش‌بابد که‎ ‏موجبتعطیل با خدشه ک لی‌به لصل‌گردشآزاد‎ ‏لطلاعاتو مقتضیاتن‌شود. به عبارتدیگر در‎ ‏موارد تعییرلستنناها باید بسنابه «قاعدد قبح‎ ‏.تخصيصإكثر» از تخصيص إكثر جل وكيرىكرد‎

صفحه 43:
حق‌لستمرار لنتشار شم يكواز مقتضیا تاص لآ زادیمطب و عات- 6 1 ارادم طیعات امن اعد نشریات‌باید بتولنند در وضعیتلستمرار فعاسلتخود را لنجام دهند متصود از حق‌لستمرار لنتشار آزلستک» جل وكيرىاز لنتشار ‎EEGs‏ ی ممنوع و لستثناست آزادی مطبوعات از نظر قانون اساسی یک اصل است. از حیث قواعد تفسیر, موارد خلاف اصل باید به صورت مضیق و .محدود تفسیر شوند

صفحه 44:
‎Nig ah al orl p‏ ان لست كه هر اي فى توأتد :+ ريه موردعلاقه خودرا منتشركند وانتشار نشريه موكول به اثباته ‏صلاحت نیست ا تدز جه ذاشت : که ارادی زر اراجمله آزادی مطبوعات یک حق ذاتی است نه اعطایی. وقتی یک حق ذاتی است یکی از نتایجش این است که همگان صلاحیت استیفای آن حق را دار بدا مكر خلافا آن ثابت شود ‏.پر همین اساس هر کس می‌تواند نشریه مورد علاقه خود را منتشر کند ‎

صفحه 45:
از انح ‎ae‏ تشر یه فک رفتاز اجتیای اسب زا مهن با انتشار نشریه, طرف تعهد و مسووليت حقوقى و احتمالاً کیفری قرار می‌گیرد. لاجرم باید از شرایط مسوولیت قانونی برخوردار باشد. به عنوان متال باید به سن قانونی رسیده باشد. لذا برای انتشار نشریه برخورداری از شرایط .عمومی مسوولیت قانونی ضروری است

صفحه 46:
اما برابر با قانون مطبوعات دریافت پروانه انتشار برای شروع به فعالیت نشریه الزامی است. نکته بسیار مهم اين است که در رژیم صدور پروانه باید صلاحیت متقاضی احراز شود. حال آنکه وقتی گفته می‌شود اصل بر آزادی مطبوعات است و ازادی مطبوعات یک حق ذاتی است, به معنای آن است که همه افراد صلاحیت ,استیفای آزادی مطبوعات و حق‌های ناشی از آن را دارند

صفحه 47:
حق کسب خبر از جمله مهم‌ترین حق‌های مطبوعات ات کار تشر بات کردش اراد اطلاعات است و لازمه گردش آزاد اطلاعات داشتن اطلاعات است. حق کسب خبر به طور خلاصه عبارت است از حق دسترسی نشریات به اطلاعات و .اخبار

صفحه 48:
لازم است به تقسیم‌بندی اخباریراساس منابع آتها اشاره شود. اخبار بنه اعتبار منبع به دو دسته قابل تقسیم‌اند؛ یک‌دسته را اطلاعات میدانی می‌نامند.اطلاعات و داده‌های خبری که در کانون اصلی واقعه یا سوژه قرار دارند. آنچه در مجلس یادرخیابان‌ها یا هر مکان عمومسی نا اخبار ميدانىاند .از نظر حق کسب خبر؛ كليه ابن اطلاعات باید در دسترس نشریات باشد. . وقتى روزنامه‌تگار ممما به لین اخبار مراجعه می‌کند در واقع مستقيماً از میدان اطلاعات, خبر کسب می‌کند و نمی‌توان جز در موارد استثناز دسترسی رگ به ان اطلاعات و اخبار ممانعت کرد.

صفحه 49:
دسته دیگر اطلاعات رسانه‌ای است.اطلاعاتی که نشریات از رسانه‌های دیگر کسب می‌کنند. پایگاه‌های اینترنتی» تلود بو ن‌هاء اد اها وياد كفا مطبورعات و.. که هر یک ممکن است برای رسانه دیگر یک منبع خبری باشند. درواقع قانون مطبوعات ایران حق کسب خبر را به رسمیت شناخته ‎Oe oa cal‏ ماده ۵ این قانن ت«کس واتعاراخبار داخلی و خارجی که به منظور افزایش آگاهی عمومی وحفظ مصالح «.جامعه باشد.,بارعایت این قانون حق قانونی مطبوعات است

صفحه 50:
‎(gut sala (om‏ خاص ‏اصل یکصدوشصت وهشتم قانون اساسی ایران» مقررات ویژه‌ای را برای رسیدگی به جرلئم مطبوعاتی (و سیاسی) وضع کرده است که اختضاصا حاکم بز رسبد گیب همین دو جرم است: در واقع اصل یکصد و شصت و هشتم. بعضی شرابط دادرسی خاص را برای جرلئم مطبوعاتی پیش‌بینی کرده است که از لن به عنوان «حق دادرسی خاص» برای رسیدگی به جرائم مطبوعاتی یاد می‌شود. ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 51:
به موجب این اصل «رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هيات منصفه در محاکم داد گستری صورت 1 نحوه انتخاب. شرایط, اختيارات هيات منصفه در تعريف جرم سياسى را قانون بر اساس موازين

صفحه 52:
چنان که از این غبازت آشکاز امی‌شود: ‎Vl‏ رسیدگی به جرائم مطبوعاتی الزاماً علنی است و دادگاه تمی‌تواند تحت هیچ عنوان و بهانه‌ای محاکمه را به صورت غیرعلنی برگرار کند. این الزام منحصر به مخا کمه بجرائم مطبوعاتی (و سباسی) است. علنی بودن محاکمه نوعی ضمانت اجرای عملی برای دادرسی عادلانه در محاکمه‌های مطبوعاتی ‎Cult ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 53:
ثانياً حضور هیات منصفه در محاکمه جرائم مطبوعاتی ضروری است و می‌توان گفت از شرایط صلاحیت ذاتی دادگاه است و بدون آن دادگاه فاقد صلاحیت ذاتی برای محاکمه است. ‎Ole‏ منصفه به عنوان نماینده افکار عمومی با حضور در دادگاه در مورد گناهکاری یا بی‌گناهی متهم تصمیم گیری می‌کند. به بیان دیگر, در جرائم مطبوعاتی این افکار عمومی و .طبعاً جامعه است که نسبت به متهم تصمیم می‌گیرد

صفحه 54:
شیود کنترل- ‎Cw [eas‏ «-- هردوشیوه در دوران ناپلئون بناپارت پدید آمد © أزادى مطبوعات از بين رفت ؛ * انواع مطبوعات دولتى پدیدآمد؛ * روزنامه هانقش تبلیغاتی پیدا کردند؛ * اعمال كنترل افزايش يافت ؛ © مطبوعات به دست ناموران دولتى افتاد.

صفحه 55:
پس از سقوط ناپلئون . منشور آزادی مطبوعات درفرانسه به تصویب ءرسید : اصول این منشور لغو لمتبازلتپ بشگیرلنه ( مثل‌عدم ضرورتک سمهعجوز) 4-4 ازمیانرفتن‌جرليم عقیدتی -6 رسید گیبه جرلیم مطبوعاتوبه وسیله هیشمنصفه ؛-6 سم تمد یر مسرل معاین‌منویلتدط ‎PHA IS Ss‏ . تامينحقجولج©

صفحه 56:
.نظام آزادی مطبوعات درسال ۱۹۶۶ درسازمان ملل تصویب شد : در اين قانون محدودیت هایی برای مطبوعات درنظر گرفته شد مطاءلبی‌که لستقلا لو حا کم تملیوتمامیتار ضیینظم ولمنبت‌عمومی-1) ک‌ثور را هدید کنده مطالی‌که به سامت وآسایش‌جامعه لطمه بزند؛ -6 مطالی‌که به لخاق و عفتعمومی‌خدشه وارد کند؛ -6 و به حیئیتوحرمتفردیو زند گی‌خصوصولفراد سب 6 + رساك

صفحه 57:
اصول کلی نظام آز ادی مطبوعات در غرب الف - ازادی فعایت از ب - تعدد ؛ .ج - بی طرفی واستقلال

صفحه 58:
مخهوم آز ادی مطبوعات ( رسانه ) : در دو بعد قابل تعریف است آزادیه معنای‌عام : جستجو ‏ جمع آوری کسسآزادلنه لخبار . 0 لطلاعات عقاید عمومی لنتقا لیمخابرد آزادلنه آنها لنتشار آزادلنه روزنامه ها مپخشرنامه های ادیویی‌وتلویزیونی لینترنتی و مطا امه ‎١‏ ادلنه مطبو عاش در ياقتازادلتة سرتافه اود كور ‏آزادیبه معنای‌خاص: نش رآزاد روزنامه ورسانه. عدم محدوديته-© ونظارتقملاز لنتشار . عدم تسوقیفخودسرلنه پسسراز لنتشار . ‏۰ رسید گوبه تنخلفاتب ا حضورهیکتمنصفه ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 59:
نظام های تاسیس واداره مطبوعات دوروش متفاوت و جود دارد نظام بسيشكيرىيامحتياطئ در ک شورهلیی‌که نظام سیاسی‌لن‌ها - از آزادی‌هایسیاسی یمناک‌هستند , نار مطبر عاست يم روش یک نظام تعقيبىيا تنبيهئ در کشورهلیی‌که محدودیتیبرلی-6 لنتشاروجود ندارد ( جزدرموارد لستثنایی) از لینروش‌لستفادد می شود وفقط زمانی‌که جرم مطبوعاتیرخ دهد از طریق‌دادگاد وبا حضورهیشتمنصفه موردبررسی‌قرار می‌گیرد

صفحه 60:
معبار های آزادی مطبوعات ( رسانه ها ) الف - استقلال ؛ .ب - قابلیت ومیزان انتقاد گری ران همینا ور سیم بقای از رساند ها آراته شلر است رسانه های‌ک‌املاآزاد ؛ -4 Ce Jee NS ol atl

صفحه 61:
معبار های استخلال ؟ کنترل های قانونی . کتترل های خارج از قانون ؛ ترجيح كذارى در دادن اخبار دولتی ۰ كسب اجازه . كنترل بريخش وتوزيع . خود نظام دهى , مالكيت دولتی یاحزبی » كنترل دولت برتهيه وتوزیع کاغذومبادلات ارزی . يارانه ها . ياداش ‎oh.‏ دولتی ۰ ‎ay‏ و ‎ ‎ ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 62:
معیبار های انتقاد ؟ #درجه انتقاد به مسئولان حکومتی . منطقه ای . رسمی ,داخلی » خارجی ؛ *درجه انتقاد از دولت ؛ اقا تا سا ما

صفحه 63:
نظام های رسانه ای ( دیدگاه هنجاری) رسانه هایآزاد -) رسانه های‌لقتدار گرا ؛ -6 ٩- ‏هایمسئولیتلجتماعی‎ aly رسانه هایک مونیستی ‎Pe‏ رسانه های‌ک شورهایدر حالتوسعه ؛ ‎Ge‏ ‏: رسانه هایمشار کتک ننده -9

صفحه 64:
پس از آنکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۰ قععنامه ۳ را در خصوص مسئوولیت بینالمللی دولتها در قبال پخش مستقیم ماهوارهای تصویب کرد. مرحله جدیدی از فعالیتهای کوپیوس آغاز شد. به این نحو که بسیاری از دولتهای حامی ممنوعیت کامل پخش برنامههای ماهوارهای. ضمن عدول از نظرية قبلی خود. عمده ترین تمرکز ‎oa‏ را بر محتوای برنامهها استوار نموده و با قبول اصل جریان آزاد اطلاعات در صدد اعمال محدودیتهای خاصی بر این اصل آمدند.

صفحه 65:
“كن از أبن دكشورهاء فرانسة بوذ كه صمن ‎MUL‏ ‏طرح خود خواستار پذیرش و تصويب آن شد. نكته مهم در طرح فرانسوی ها عبارت بود از تمرکز بخشیدن به مباحث حقوقی یوی محتوای برنامه‌های پخش مستقیم ماهواره‌ای؛ که موارد زیر را جزء برنامه های ممنوعه وغیر قانونی اعلام می کرد:

صفحه 66:
‎Cleese este ie te eile ne‏ ی کشور گیرنده پرنامه تلقی می‌شود. ‏* تبلیغاتی که پخش آنها مضر به صلح و امنیت ملی و بین‌المللی باشد. ‏* برنامه‌هایی که به شرافت و حیثیت فردی افراد حمله می‌کند. ‏۷ برنامههایی که در صدد تخریب مبانی مدنی, فرهنگی, مذهبی و ستثی کشور گیرنده بررآمده باشد. ‏* برنامههای تبلیغاتی و پخش آگهیهای بازرگانی که بر اساس واقعیت ‏یا متضمن منفعت هنری, علمی و آموزشی نبوده باشد. ‎ ‎

صفحه 67:
نتيجه طرح فر انس» ‎ole‏ طرح اگرچه تا حدود زیادی خواست مار ‎dairy oar eu‏ ایلات متحده آمریکا روبرو شد. ‏طرح فرانسه بدلیل شکاف بین دیدگاه های عضو کوپیوس تصویب نشد. ‎ ‎ ‎ ‎

صفحه 68:
چند سال بعد در ۱۹۷۲ اتحاد جماهیر شوروی سابق طرح پیش نویس کنوانسیونی بین‌المللی را در زمینه پخش مستقیم ماهواره‌ای تقدیم کوپیوس کرد که از نکات مهم لن می توان به «نابودی و خنشی کردن برنامه‌های ناخواسته پخش مستقیم ماهواره‌ای » اشاره کرد که لين امر فقط از طریق نابودی و خنثی کردن ابزارهای پخش مستقیم برتام‌های ماهواره‌ای» حتی نابود کردن ماهزارد فرستنده در داخل یا خارج از قلمرو کشور گیرنده. انجام شدنی بود. علاوه بر ایالات متحده. کشور هاى زياد ديكرى نیز با این ماده پیشنهادی شوروی مخالفت کردند .در نهایت شوروى بس از تغيير مواد حساس برانگیز, ازجمله ماده ‎٩‏ آسن. طرح جدیدی تحت عنوان «اعلامية اصول» تقدیم کوپیوس کرد. طرح پیشنهادی شوروی, به خصوص اعلامیه اصول در حد وسیعی در قطعنامه ۲۹۱۶ مجمع عمومی سازمان ملل متحد پذیرفته شد.

صفحه 69:
نکته مهمی که در لین قطعنامه وجود دارد. حمایت دولت های عضو مجمع عمومی سازمان ملل (۱۰۲ کشور از ۱۰۳ کشورحاضردر مجمع عمومی به جزء ایالات متحده امریکا) از حاکمیت ملی دولت ها در مقابل هر شکل و نوع دخالت در امور داخلی دولت های دیگر و لو در قللب پخش برنامه تلویزیوتی باشد, بنایراین تأکید عمده قطعنامه مذکور نیز بر محتوای برتامه‌های ارسالی از کشور فرستند: آشتو ان است

صفحه 70:
بحث اختلافی «تحصیل رضایت قبلی». «حاکمیت ملی دولت ها و رابطه پخش مستقیم ماهواره‌ای با آن» و «جریان آزاد اطلاعات « همچنان به عنوان یکی از موارد مهم دستور کار کوپیوس ادامه یافت. تا اينكه بعدها به جای دو نظریه مطرح در آن روز. چهارنظریه عمده در کوپیوس راجع به آنها مطرح شد :

صفحه 71:
* نظریه اول: در صورتی کشوری می تواند از طریسق دج ‎Suga 6 er ae, GG Ss fbn sacle eee‏ موافقت لن کشور را جلب, یا قراردادی در این خصوص منعقد کرده باشد. * نظريه دوم: وضع هرگونه قاعده و مقرراتی در خصوص پخش مستقیم برنامه‌های ماهواره‌ای, باعث نادیده گرفتن جریان آزاد اطلاعات می‌شود, در حالی که اصل مذکور مبتنی بر توافقات بین‌المللی بوده و در قانون اساسی بسیاری از کشورها به رسمیت شناخته شده است.

صفحه 72:
‎a‏ سوع: اين نظریه ابراز می دارد که تکلیف تحصیل رضایت قبلی دولت هاى گیرنده برنامه‌های پخش مستقیم هیچ منافات و مخالفتی با جریان آزاد اطلاعات نداشته و بالعکس, باعث تقویت آن و جلوگیری از هرگونه سوء استفاده از اصل مذکور خواهد شد. ‏نظریه چهارم: بر اساس این نظریه. اصل بر آزادی پخش برنامه‌های ماهواره‌ای است. مگر در موارد خاصی همچون موردی که پخش برنامه ای از طریق پخش مستقیم ماهواره‌ای باعث سوء تفاهم دولت ها و افزایش تنشهای بین‌المللی می‌شود ‎ ‎ ‎

صفحه 73:
موضعی را که سرانجام مجمع عمومی سازمان ملل متحد از میان دیدگاههای رایج و کنفرانسهای حقوقی فضا رایج به مسئولیت بين المللی دولتها در قبال پخش مستقیم ماهواره ای اتخاذ کرده عبارت است از اينکه : دولتها باید مسئولیت بین المللی خود را در قبال فعالیتهایی که در زمینه پخش مستقیم تلویزیونی از طریق بکار گیری ماهواره انجام میدهند اعم از اینکه خودشان انجام دهند یات حت صلاحتت| نها حور کرد . با اصول وضع شده در ان قطعنامه منطبق کنند

صفحه 74:
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران | .ا ®& مه

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان