صفحه 1:
Max PLANCK FOUNDATION for International Peace and the Rule of Law

صفحه 2:
Introduction to Children’s Rights پیمان نامه بین المللی حقوق کودک , مصوب مجمع عمومی سازمان ملل, ۲۰ + توامبر ۱۹۸۹, ۲۵ سال از زمان تصویب کنوانسبون می گذرد این پیمان نامه سندی بین المللی است که حقوق مدنی , سیاسی, اقتصادی, ‏ ۰ اجتماعی و فرهنگی کودکان را بیان میکند . دولتهایی که کنوانسیون را امضا کرده اند موظف به اجرای آن هستند و شکایت های مربوط به آن به کمیته بين المللى . حقوق کودک تقدیم می شود کمیته بین المللی حقوق کودک ؟ (ماده ۴۲ ک) ۶ : چهار اصل بنبادین کنوانسبون حقوق کودک ۰ اصل ممنوعیت تبعیض (ماده ۲ ک) اصل احترام به منافع عالی کودکان (۲ ک) سوم: اصل حق رشد و حیات (ماده ۶ ک) جهارم : حق آزادی انديشه و مشار کت در تصمیم گیریهای مربوط به خود کودک (ماده

صفحه 3:
Introduction to Children’s Rights كشورفاي عضو کنوانسیون متعهد می شوند * كان در مقابل سو استفاده و بهره كشى جنسى و اقتصادى . و تمامى اشكال خشونت حمايت كنند در راستاى تامين حق تحصيل كودكان و دسترسى اطفال به .امکانات آموزشی و پرورشی تلاش کنند 3 در راستای تامین سلامتی و شرایط زندگی آبرومندانه برای .كودكان تلاش كنند بر اساس كنوانسيون حقوق زير براى كودكان به رسميت شناخته : شده اند حق داشتن نام , حق داشتن تابعیت , حق دسترسی به سیستم قضایی ‎sole‏ و شنیده شدن توسط مقامات قضایی , حق

صفحه 4:
Introduction to Children’s Rights :چند سوال درباره کنوانسیون سوال اول: چند کشور کنوانسیون را تصویب کرده اند ؟ سوال دوم : آيا ايالات متحده آمریکا به کنوانسیون حقوق کودک پیوسته است ؟ سوال سوم : آيا كنوانسيون حقوق كود كه اكنون بيست و بنج سال از زمان تصویب آن می گذرد , در بهبود اوضاع و زندكى كودكان موثر بوده است ؟ كاهش قابل ملاحظه ميزان مرك و مير كودكان كاهش تعداد كودكان سرباز يا كودكان قربانى جنكق افزايش دسترسى كودكان به تحصيل كاهش تعداد كودكان كار كاهش ميزان ختنه در زنان کاهش میزان تنبیه بدنی کودکان فراموش نکنیم که کنوانسیون حقوق کودک دولتها را نسبت به اجرای حقوق کودک متعهد میکند و بدین وسیله دولتها نسبت به.انباعشان در اين زمینه مسوولیت دارند. کنوانسیون حقوق کودک ابزاری است ارزشمند در دست مردم یک کشور و نهاد های غیر انتفاعی و ان جی او ها برای اینکه به دولتها برای اجرای تعهدانشان نسبت به کودکان فشار بیاورند

صفحه 5:
Introduction to Children’s Rights کودک نیازمندحمایت توسط دولت است ولی کودکان هم حق دارند که در مقابل دولت ‏ * مورد حمایت قرار بگیرند . دولت سه وظیفه اصلی درباره ی کودکان دارد : نخست ‏ تامین حق تحصیل برای کودکان , دوم : تامین سلامت و بهداشت , سوم : کنترل کار کودکان و مبارزه با مصادیق بد ترین انواع کار کودکان (بهره کشی جنسی و اقتصادی از کودکان) سوال چهارم: آیا دولتها به نعهداتشان در قبال اجرای کنوانسیون عمل میکنند ؟ به نظر + میرسد اگر چه بسیاری از کشورها قوانینی را در حمایت از کودکان وضع نموده اند ولی در : عمل آنها را اجرا نمی کنند . آمار چند نمونه از واقعیت وضعیت کودکان در جهان پنجاه و هشت میلیون کودک محروم از تحصیل در سراسر جهان. دختران , کودکان فقیر. ۰ کودکان دارای معلولیت و کودکانی که در کشورهای نا آرام و محل مناقشه زندگی میکنند سهم پیشتری در این محرومیت دارند. فقر, جنگ , نابرابری شرایط اقتصادی و ‎pallial‏ , . همگی از دلایل ريشه ای وضعیت نابسامان کودکان می باشند هنوز امروزه کودکان بسیاری هستند که بدلیل عدم دسترسی به امکانات بهداشتی اولیه جان . + خود را از طریق ابتلا به بیماریهای گوناگون از جمله مالاریا و فلج اطفال از دست می دهند. (موفقیت افغانستان در مبارزه با فلح اطفال , گزارش ۲۰۱۳ , یونیسف)

صفحه 6:
Introduction to Children’s Rights ‎als Sea gall 5‏ یزان تاغل كان - ود يسو و ‎aka 9 S98 apis ag Caan‏ دنا فقول :يد كال هننتند و درضد زیادی از این کودکان قریاتی یکی از بدترین انواع کار می باشتد , [ تعریف بدترین انواع کار . ماده © کتونسیون ۲ سازمان بین المللی کار ) ‏. هر ساله حدودا جهارده ميليون دختر ‏ يعنى سى و هشت هزار دختر در روز قبل از رسيدن به سن هجده سالگی ازدواج میکند با اينكه بر اساس تعهدات مندرج در كنوانسيون حقوق كودك , دولتها مى توانند بعنوان آخرين راه حل ممكن و براى مدت زمان بسبار كوناه و تصورت كاملا موقتس لز مکان بازداشت و پا ندنی گردن کودکان استفادهکنند , ولی حداقل یگ میلیون کودگ در سراسر جهان در زئداتها و بازداشتكاهها به سر مى برند . ( بدون تفهيم اتهام و اكثرا بدلابل واهى). مثلا صد ها هزار كودى و نوجوان در سراسر دنیا بدلایل افامتی در بازداشتگاه هستند ( وضعیت کودکان بدون ملیت , كودكان بدون همراه ويا جدا شده از خانواده که متقاضی بناهندگی در کشوری دیگر هستند , کودکان قربانی قاچاق انسانی و ...) ‏سوال پنجم: نحوه اجرا و عمل به کنوانسیون ؟ ارسال گزارش به کمیته حفوق کودک درباره ی اجرای کنوانسیون پروتکل سوم کنوانسیون حقوق کودک و پروسه شکایت بدلیل عدم اجرای مفاد کنوانسیون ‏سوال ششم : پروتگلهایاختبری کنوانسوین حقوق کودک کدامند ؟. ‏کنوانسیون حقوق کودک دارای سه بروتكل اختبارى مى باشد كه همكى بعد از تصویب کنوانسیون حقوق کودک منعقد شده و بعنوان ‏: یک معاهده مستفل مجسوب می شون .ان پروتکلهاعبارند از ‏پروتکل اختباری کنوانسیون حثوق کودک درباره مشارکت و بكار گیری کودکان در مناقشات مسلحانه , مصوب سال دوهزار میلادی ‏پروکل اتباریکنوانسیون حقوق کودگ دربرهفروش کودکان . روسیگری کودگان و هرزهناریکودان , مصوب سال دو هزار ادی ‏بروتكل اختبارى كنوانسيون حقوق (معروف به سومين بروتكل) , براى طرح شکایت , مصوب سال دو هزار و بزدهمیادی

صفحه 7:
Introduction to Children’s Rights پروتکل اختیاری سوم کنوانسیون حقوق کودک» شکایتهای فردی 2 در تاريخ نوزدهم دسامیر سال دو هزار و يازده ميلادى سومين بروتكل الحافی کنوانسبون حقوق کودک در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصويب سید عد از پوستن دهمین ‎aU Tepe Sig MU il)‏ جاردهم سال دو هرا و چهارده میلادی لازم الاتباع گردید. تا کنون چهل و پنج کشور ستد پروتکل را امضا کرده و بازده کشور آن را به تصویب رسانده اند. کنوانسیون جدید این امکان را به کودکان یا نمایندگان انها میدهد که در صورتی که یکی از حقوق برشمرده در کنوانسیون یا دو پروتکل اختیاری آن توسط دولتها پایمال شود بتوانند به کمیته بین المللی حقوق کودک که متشکل از کارشناسان است شکایت یکنند. (امکان ارائه شکایت درباره تمامی حقوق متدرج در کنوانسبون از حق تحصیل گرفته تا حق حمایت از کودکان در بزایر و اشتفادهاقتصادی و چسی] تا قبل از تصويب بروتكل سوم , کنوانسبون حقوق کودک تنها سند حقوق بشری سازمان ملل متحد بود كه از جتين مكانيسم تطارتى آى برخوردار نبود . أز اين ببعد و به لطف اين مكانيسم جديد , بايبتدى كشورها به مقاد كتوانسيون و يروتكل ها ببشتر .خواهد شد سه نوع شکایت در پروتکل پیش بیتی شده : شکایتهای فردی, پروسه تحقیق درباره عدم بايبندى و زیر پا گذاشتن های سيستماتيك و غير قابل اغماض كنوانسيون , شکایتهای بين دولتی اول - شکایت فردی , توسط کوک یا نمایندگان کودک از کشور متبوعشان در صورتیکه احقاق حق در دادگاههای داخلی ظهرت فگرفته ط با پرفسه رینیدگی مه نقکایت بر حقوی تاعلی تضورت خر قابل پدیرشی کد و طولالی اش دوم - پروسه تحقیق (ماده سیزده) : بر اساس ماده سیزده پروتکل , در صورتی که یک دولت عضو بصورت سیستماتیک و غير قابل قبول حقوق كودكان را بايمال ميكند . اين وضعیت به کمیته حقوق کودک اجازه می دهد که حتی در غياب شكايت . نسبت ‎sores cusses a,‏ تحقیق تماید سوم : شكابتهاى بين الدولى (ماده دوازده): دول عضو بروتكل در صورتيكه معتقد يه عدم رعايت كنوانسيون حقوق كود و پروتکل هاینش توسظ دولت متعاهد دیگری باشتد میتوانند نسبت به این وضعیت به کمینه بين المللي حقوق کودک شکایت کنند. دولتى كه متهم به عدم رعایت حقوق کودکان است می باید نسبت به شکایت دولتها از وی اجازه داده باشد و ماده ی مربوط له این مگانم شکایت مین |لدولن را یفن راد

صفحه 8:
دولتهاچگونه میتوانند نقش موثرتری در اجرای حقوق کودک ایفا بکنند ؟ * (راهکارهایی یشنهادیسازمانب ین مللی‌دیده بان‌حقوق‌ب شر) بازتكرى قوانين داخلى بمنظور انطباق بيشتر آنها با مقررات و فوانين بين المللى و لزوم محكوميت جدى رفتارهاي نافض حفوق أبنيادين و بشرى كودكان در قوانين رسمى كشور ( محكوميت بهره كشى اقتصادى از كودكان , محکومیت ازدواج های زود رس و .اجباری . محکومیت ختنه زنان و سابر اعمال خشونت آمیز علیه کودکان) تضمین و تعیین مسوولیت کیفری برای مرتکبین جرم و نافضین حقوق کودک از طریق فرآیند شکایت و با مکانیسم های تحفبق: تاقصین حقوق کودک . صرفنظر از موفعیت خاصشان [ پدر و مادر. معلمین, کارفرهایان, بلیس و با سایر مقامات رسمی ) همگی در برابرفانون مسوول هستند و هیچگونه مصوئیتی ندارند رهيابي و تشخیص کودکان آسیب بذير و اطفال به حاشیه رانده شده با هدف تخصیص امکانات حمایتی ویژه و متناسب با شرایط خاص أنها ( كودكان محروم از مدرسه , بهداشت, كودكان ناتوان جسمى و دهنى, كودكان اقليتهاى نزادى و قومى, كودكان مهاجر. کودکانی که در متاطق چنگی و محل مناقشه زندگی میکنند). تببین سیاستها و برنامه های عملی خاص با هدف تضمین دسترسی آين کودکان به مدرسه و امکانات تحضیلی كنار گذانفین سیاسنتها و پرنامه مان که :در عمل:موئز نبوده آید و حتن متجر به: وزود لطمه:به کودگان شده آند: بعیوان: منال نگاه: داشتن کودکان و نوجوانان برای مدت طولانی در بازداشتگاهها , توسل مکرر به بازداشتهای موفت . تعبین سیاستهای فضایی مناسب با روحيات كودكان و نوجوانان و اعمال مجازاتهاى جايكزين حبس . إتغيير سياستهاى تقنينى درياره اطفال بزهکار)

صفحه 9:
حقوق اطفال در اسناد و مقررات بین المللی اسلامی اعلامیه اسلامی و جهانی حقوق بشر (۱۹۸۱) ۰ اعلامیه قاهره درباره ی حقوق بشر (۱۹۹۰) ۰ اعلامیه درباره حقوق کودک و حمايت از آنها در ۶ دنیای اسلام (۱۹۹۴) میثاق حقوق کودک در اسلام (۲۰۰۵) ۰ ۰ ‏رباط درباره کودک در دنیای اسلام‎ onal ۲۰۰۵

صفحه 10:
کودکان و حق تحصیل و دسترسی به آموزش حق تحصیل کودکان در قوانین و مقررات بين : المللی مواد سيزده و چهارده میثاق حقوق اقتصادی, ۰ اجتماعى و فرهنكى ماده بيست و ششم اعلاميه جهانى حقوق بشر ‎٠‏ ماده بيست و هشت, ماده بيست ونه * Sin Sete omelet

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان