صفحه 1:
به نا فرا
عمل و نقل هوایی
استار درس pS: ادریسی
رضا قاسمی رهچشمه
ای
صفحه 2:
تاریفچه حملونقل هوایی .
در روز ۱۷ جسامبر سال ۸٩۰۳ ر ایال تکرولتای شمالی شنصی به تام رلیت با استفاره از وسیلها ی که ستگی7
۰ فوت را پروا زگرر. این مایرا سرآغاز عملونقل هوایی بو هکه oa زه بدوت شك يلى. از مهم ترن من
-استفاره از هواپیمای(0۱1]۱)۹۸-۱۹6 260 توسط آلمانی 2 1 ۳
-اولین سرویس بست هوايى دافلى ور امريلا در سال og ju
-اولین سرویس بینالمللی هوایی در سال ۱۹۸ بین تولوز و باسلون تو :
-اولین خطوط هوایی بینالمللی نیز چر سال ۹۹ بی نکشورهای المان و فرانسه و
-اولینبار اقای لینربورگ در سال (oy ٩۲۷ شهررهای i 9 00 را بروا زكرن
-ر سال ۱۹5۶ سازمان بين المللى هواريماي یکشوری با هضور نمانرگان ۲ هکشور جهان ور مونترا کارا تشکیل شر.
-امروزه بیش از ۱۸۰ کشور جهان به عفويت اين سازمان ios و توافقنامه تالو را. _ و زیرنای
بینالمللی هواپیمای یکشوری به رسمیت میشناسر.
صفحه 3:
معرفی سازمان های حمل و نقل هوایی
صفحه 4:
مزایای سیستم هملونقل هوایی
)١ سرعت زیار و صرفهبویی در زمان
۲ توسهی منلقه, توسع هگررشلری و بیائگرری
۳ قابلیت رسترسی به اهاي كه برای رسیرن به آنها ما
۶) ماع نقامی
۵) ایمنی و امنیت بالا
|") اتتقال سريع فرهكك رر سطوح داخلى و بين المللى
a
۷ درآمرزایی (منعت حملونقل هوایی به علت توسعه در صنعت و ایبار ۵ م
باشر). ۳۳۳۹ 7
5 3
"a
ial
صفحه 5:
مفروریت های سیستم هملونقل هوایی
AA ظرفي تكم )١
هزیههای بالا (هزينههاى سرمايهلزارى اوليه بالاء هزینه ۲
شغلى بسياربالا)
۳) وابستلی به شرایط آب و هوا
۶) ممرورت سبت به امانات فروگاه
ae 4
صفحه 6:
4 Runway Lighting 410 Stopway
2 Dereing-Area 11 Holding Position
3. Pre-Threshold 42 Edge Marking
4 PAPI 43 High-Speed Twy
5 Runway Designator 44, Helicopter Stand
ين General Aviation Terminal 6 Center Line 45 Fire Station
۳ Parking Deck 2 T Touchdown Zone 46 Airline Service
9+ 0 HEB Concrete. " ۵۵۸ 47 Bus Stop
Railway Station ۱ ستا 9 Threshold 48 Taxi Stands
1
صفحه 7:
مر ام
پرامهریزی برای ایجار فرورلاههای چریر
پراش مس تمه مدای ]۱
) انواع مطالعات مربوط به طراعی فرورگاه 1
pe suis (P تراک , ۱
۳ بررسی ظرفیت فروگاه موبور
(E بررسى املا ن كسترش ظرفیت فرووگاه جریر
۵) طراص فروولاه جرير
صفحه 8:
انواع مطالعات مربوط به طراهی فرووگاه
اهراف طرخ سیستمی فرووگاه +
p=
توسعه منظم و زمانبنریشره برای ایبار مجموعهای از ی و لو به نازهای آینره )١
57 شب
۲ توسه منعت هوانورری به عنوان بفش ape ازْ يك سيستم عملونقل
۳ بررسی تاثیرات زيست مفيطى ناشى از مراهل اجرايى فرورلاه
ع) ارائه طرحهای مالی بلنر مرت و تعیین اولويتهاى مالى و اعتبارى فرورلاه
صفحه 9:
lial
Spb 4 bys elles gl
7
« اهراف طرح جامع فروگاه
a
ا) طرح تسهیلات و تمهیزات شامل طرامیهای مهنرسی و معماری
ao
برس تثیرات زیستممیطی ناشی از مرامل:
اقتصارى و اجرایی « JOG بررسی طرحها از نظر فنی, (P
اراثه برنامه زمانبنری از اولویت طرحها و فازیثری اولویتها )۶
تعیین منیع اعتباری لازم و برتمهریزی مالی طرحهای اجرليى | ۳ بر (0
7) تیه یک طرج مربرتی ماوع به مق رکترل 8 a call aT
1
۷ ارائه طر حجکاربری زمینهای مباور
صفحه 10:
انواع مطالعات مربوط به Boe al
اهراف طرح تفعیلی یا پوژهای فرواه +
بهطور خلاصه اینطرح برروی عناصر و ازای ویژهای از طرح بامع فروگاه متمرلز میشور
همانتر سافت باثر چریر. اصلاح باثرهای موبور » سافت باثر نزش و ...
صفحه 11:
| ABP (ae بيش بينى
- مهمترین موضوع طراصی فرووكاهء ارزباين عجم آینره تراک هوایی میباشر و براسا
طرامی و جزیات و گلمیل مرعلهای lo OF توصیه میگررد:
- رابطهای يبن متغيير های اقتصاری, ابتماعی و فنی با
است:
1( مشاهره رون رگزشته و باری در تقاضای سفر
۲ بررسی تغییرات در عوامل اقتماری, ابتماعی و فنی در میزان تقاضای سفر
۳) ماسبه مقاری رگمی و ارزش عوامل تاثیرگزار بر روی تقاضای سفر
۶) استفاره از مرل سافتهشره برای پیشیینی تقاضای سفر هوایی در آینره
صفحه 12:
مبم سایانه مسافرین ( 1
ديم سايانه هواييك (2
مرالثر میمسافر و ( 3
هواپیط در روز و ساعالوج
بلرهایسوایی (4
هوانور رئقصوصى ( 5
عوامل موثر در پیش بینی بح ترافيك
میرا و مقسر (6 سطحررتمر فائوايه (10
—
sig, تنرَافيلهوايىرر اشل ( 7 دس
رافلو قليهي
صفحه 13:
50
بررسى ظرفیت فرورلاه موبور
تعريف ظرفیت: عبارت است از مالزيمم تعرار هوايبما یگه طی یک زمان مشتص با متوسط اثیرمباز برفاست
موارر مورر بررسی در تعیین ظرفیت فرووگاه موبور به شرح زیر اسگ0
) مناسببورن مسیر فرور برای انواع هواپیماها
۳ ۲ ۲ Ba
قرفی تکافی بانر پرواژ و بانر خزش جهت جوا بگویی عبم ترافیك ساعات اوج ۲
۳) ظرفیت سانتمان فروگاه رربهت پاسعگویی به مسافرین و بار
5) سطح بايان هكافى برای هواپیماها
صفحه 14:
بررسی امکا نکسترش ظرفیت فروواه جریر و امراث آن
7 صورت یکه ظرفيت فرووكاههاى موجور جوابلوى ترافيك * ee
)١ توسعه بانر بروازء افراث بانر جریری موازی بانر موبور و ١
'ا) توسه بانرهاى خز ش كه هواييما بتوائر با سرعت زيار از باند برواز فارج و يا وارر 8
سا) افزايش انرازه سافتمان فروگاه و مموطه باركيرى هواييما
۶)کسترش وساي ل كنترل ترافيك هوایی
تیه با پررسی تمام راههاییکه اشاره شدء گر معلو م كرردله فروولاه موجور نمى توائد جوالاو
0 للضي مولبه خواهزشر و آن» cash ayia also Miss
صفحه 15:
اطلاعات لازع قبل از انتقاب معل فرووگاه
507" و 9
قبل از تصميم به انتناب ممل فرورگاه, بایر اطلاعات زیر در رابطه با آینره فروولاه جم ع آور ى لرزرة
)١ عراثر هيم ساعت اوج ترافيك هوای یکه از فروگاه استفارهخواهن رکزد:
و
Os ae 7 ۰ 7
۲ انولع هواييماهايى له رر هال هاضر و آينره از فرورلاه اليتفاره فؤاهن ركرد.و فصوصيات آنها از جمله انرازهء شما ع لروش» شعع رورزرن»
با
وزن و ترلیب قرارلرفتن پرخها و .. صه يه ۳]
9 ود
۱ '
۳ امانات رفاهی برای مسافرین, توشه و بار و سرویس هواپیماها بابر تعيب نكررر. 4
اطلاعات فوق مى توائر نوع فروولاه و طبقهبنرى آن و به صورت تقريس تراز توبولرافى و سطخ مورر ثاژآفروگاه و طرح هنرسی بانه پرواز و
ape 7 5 00 ات 5 3-7 5 sy.
خزش را تعيين لنر و اين مى توائر رر تعیین تقریبی زمین مورر نیاز موثر باشر.
صفحه 16:
aa —O
ل ae ۳
عوامل موثر در انتفاب معل مناسب برای فرورلاه های اصلی
ص
مسد 5 (1 تووگرافیمنطق. (5 تررم اه 9
ae. ۳
مور استغره ۶ وله (2 6 oe 8 سرت اترم )10
2 د هس
ی (3 میرانریر (7
فروولاههائريا
دسترسوبه فرووكاء (4 بلروبو (8 ی بررسىاقتصلرى ( 12
Oh ee 3 519 ۳ 2 5
دسترسیبه امکاناش هریمانثر آب وگ از و برقو سروسهاینرماتی ( 13
صفحه 17:
دهان ار
em
سازمان هوانورری بیر ونه پعریف میلنر:
و 4 2 سس
5 ae +h (os 4 a she
منطقهاى مستطيل شلل رر ستلح غروولا هله براى برفاستن و نشستن هواپیما آماره شرا :
كيفييت و استانراررورن بانر نقش مهمی در امنیت پرواز رارر و هواپیما قبل از برفاستن ۷۰ باتشرعت_زبار در PMY
io ۳ the هنا ْ للد 7 کمک
م ىكنر و همينين مسافتى را زر هنلام فرور طی میگنر تا سرعتش را له A
۲ Ei
پاثر فرووگاه به رو صورت طیعی و مصنوعی میتوانر وبور راشتهباشر.
يخ و ۰ است. Sb was باثد فرووكا طبيعى معمولا فشای مسطح و هموار روی
بانر فرووكاه مصنوعى نيز توسط انسانها سانتءشره و سطح آن معمولا توسط موارى مثل آسفالت» بتن یا تیب لینرو پوشیره میشور.
A y 7 1 3 2 1 17 fs ۳ 5 2 4 ۳9 73
از انواع طرح و هل بانرهای پرواز میتوان به باثرهای منفرد IGM sib بانرهای موازی, باترهای ال ۰ ۱ ۶ ۲ ۲
صفحه 18:
صفحه 19:
صفحه 20:
صفحه 21:
صفحه 22:
صفحه 23:
صفحه 24:
مه
و
er ee aE Te و ات رت ات وتا وت مها
a eal eee Oe te ee ee ee ae ea ات
atest lec et tee tae eat ec Teter te ic eM tam ۳]
و 22 2 یل زان ]دوه و و وس و
Pee CRG RED, OIREKTORAT JENDERAL ی
صفحه 25:
صفحه 26:
صفحه 27:
صفحه 28:
صفحه 29:
bolas
۱. موتور
۲ بدنه هواپیما
۳ بالها
۴ کنترل کنندههای سهگانه
۵. بالچهها
(Propeller) al. +
۷ چرخها
Vertical
Stabilizer
Ailerons
Horizontal
Stabilizer
صفحه 30:
اجزاءهواپیما
رادر
Rudder
Le = Flap فزا
Cantber 4 - Horizontal = <2 ii)
Stabilizer
لبه فرار
Trailing Edge
Propeller: Landing Gear
satel ade لیه
x leading Edge
صفحه 31:
۱ موتور پیستونی حور
۲ توربوجت (۲۱/۲۵0(6) ۱ - هس
۳ توربوپراپ (۲11۲۵0۳۲۵/۵)
توربوپراپ (0 9 سیر
(Ramjet) ceel,.¥
۵ موشك ( راکت. ۶۳91۳6 (Raket
۶ توربوفن
صفحه 32:
مونور پیستونی
1- تزربق سوخت بهداخل موتور
2- راهاندازی پیستونها
3- چرخش شافت و ملخ متصل به آن
4-عقبراندن حجم زیادی از هوا
5- حرکت هواپیما
صفحه 33:
= urbojet) co» 593
em توربو
1- جرخيدن كميرسور بوسيله
COMPRESSION COMBUSTION EXHAUST ونور
2- مكندن هوا به دخل
3- تراكم هوا در محفظه تراکم 94 ۳ 7 ۸
4- احتراق سوخت
صفحه 34:
(TurboProp) UI» 555
موتور توربوجت ملخدار
صفحه 35:
(Ramjet) cel,
we)
2- افزايش فشار
3- احتراق
4 خروج گازهای گرم منبسط
صفحه 36:
عینا شبیه رامجت تامین میگردد و تنها یک
a. an دارد. تمام موتورهای
مختلفى 5 تا اينجا د أقادهشدها اا 0 سكن ,اكسيزن
موردنياز احتراق» دا رای سقف 2 3
درمورد راكت محدوديت سقف ١
ز وجود ندارد» زيرا احتراق اين
ليست تون موجوا 5 جو نیشت. این سیستم ضمن
حمل اکسیژن موردنیاز خود. با سرعتی سریعتر از سرعت صوت.
جزء موتورهای خاج از جو رونده میباشد.
صفحه 37:
تورپوفن
کارایی بهتر نسبت به توربوجت
پرواز طولانی با سوخت کم
صفحه 38:
مزایای موتورهای جت نسبت به موتورهای معمولی
. عاری از هرگونه ازئعاش هستند.
نیروی محرکه تولید شده به بهترینصورت, ممکن, مستفیما و با حذف مکانیّزمآخعبه دنده و مبدل موژداستفاده قرار میگیرند.
. رادیاتور پا سایر سیتمهای SUS کننده طذف A055 go
. هوای ناچیزی جهت خنک کردن موئور لازم است.
. حین کارکردن نیاز به شمع ندازند.
از به کارپراتور و کنترل مخلوط ندارند.
انتقال صدابه کابین هواپیما بسبار کم است.
yb ws يذ هذ
<<
. احتمال آتشسوزی کاهش بافتهاست.
٩ دارای وزن کمتری میباشند.
۰-روغن کمتری مصرف میکنند.
صفحه 39:
بدنه
=
اث 1 1 3-0 = ae . ge.
شکل اصلی و فضای لازم جهت موتور سوخت شاه 1 ا 1 007
* شکل آن پید ری طراحی کردد که مومت درا را ۷ 0
و برشی تولیدشده دراثر نیروی باد مقاومت نماید
صفحه 40:
بال ه
1
ک به برخا ستن از زمين 2 سا )= 1
جایی و تغییر مسیر VN We / 7 22
فاده از فشار هوا با استفاده از شكل منحنیمانند ١
صفحه 41:
سکان بالابر
سکان عمودی
صفحه 42:
بالچهها
شبیه شهپرها هستند که در قسمت عقب بال و نزدیک به بدنه هواپیما
.مفصل شدهاند و جهت افزایش نیروی بالابری به کار میروند
صفحه 43:
(Propeller) elo
استفاده در هواپیماهای ملخدار(پیستونی و توربوپراپ)
دارای دو یا چند تیغه برای شتابگیری هواپیما
~~ Ae
صفحه 44:
=e
=e 25
Trailer Tractor ۱
چرخه و با
BS Meck 2
محور منفرد با چرخهای دوبل . محوردویل با چرخهای دو
بهت حرکت و جذب ضربه فرود
حمل و توزیع وزن هواپیما
۲7 چرخهای هواپیما
صفحه 45:
. نوع بالابری(جلوبری)
Ueda asus
. حداقل شعاع گردش
. سرعت هواپیما
» ظرفیت هواپیما
. وزن هواپیما و ترکیب چرخها
. خروج گازهای اگزوز جت
و ترش Oe
. سروصدا
صفحه 46:
طراحی فرودگاه بهصورت دقیقتر در ادامه موردبحث قرار
صفحه 47:
اندازههای هواییماها
Jb Jeb -1
2- طول بدنه
3- ارتفاع
4- فاصله بین مجموعه چرخهای |
6- عرض دم
صفحه 48:
حداقل شعاع
گردش
استفاده در:
1- شعاع باند چرخش
2- وضعیت هواپیماها
در محوطه بارگیری و
آشیانهها
3- ایجاد مسیر حرکت
صفحه 49:
حداقل شعاع دورزدن در هواً
بستگی دارد به:
1-نوع هواپیما
2-حجم ترافیک هوایی
3-وضعیت جوی ١ Jf 5 _—
وم
.١ هواپیماهای کوچک تحت وضعیت کنترل رویتی()۱/1)) : ۱.۶ کیلومتر
۲ هواپیماهای بزرگتر مثلا دوموتوره پیستونی تحت وضعینت کنترل روینی : ۲.۳ کیاومتر
۳ هواپیکاهای موتور پیستونی تحت سیستم پرواز دستگاهی (1۳68) : ۱۲ کیلومتر
۴ هواپیماهای موتور جت تحت سیستم پرواز دستگاهی : ۸۰ کیلومتر
صفحه 50:
سرعت هواپیما
1- سرعت زمینی (rou Gpeed)
شروع توربوجت
۲- سرعت 2 (Crise Gpeed) we | 3 توربویراب
۳- سرعت هوایی دحوم (ir
؟- سرعت هوايى واقعى 5
(ne ir Gpeed)
185,
240
305
480
570
600
600
1300
960
2100
1935 16-3 داگلاس
ديو هط دالاس
7 1049 کانستلیشن
DC-6 B 1951
1951 1 کامنت
wc } 1960
(Sit, 707-120
Sty, 720 } 1961
0 کانویر
1969 7 بوفینگ
1961 میگ
سرعت گشت زنی هواپیماهای مختلف
صفحه 51:
See
clade داخلی هواپیما بهمنظور استقرار مسافر. وساد
سوخت تعیین گردیده است :
*لین اطلاعات جهت ایجاد امکان
مسافرينء توشه و بار بسیار موثر میباشد.
*انبارکردن سوخت و روش توزيع لن مىتواذ if. |
اطلاعات برنامهريزى كردد.
صفحه 52:
0 هواییما و آرایش چرخها vis
- وزن خالی هواپیما ات
- وزن بار و سرنشین ee |
- وزن سوخت
- حداقل وزن ناخالص برخاست gi Jae وزن وی هدر
-حداکثر وزن فرود
تال نوع هوايينا
12,200 1935 م
110,000 50,000 1951 1 کاشت
160,000 75,000 1956 0 يريتانيا
Sty 707-120 1959 111,000 244,000
328,000 150,000 1960 0 يوثينك
680,000 310,000 1969 47 بودینگ
emis
ميانكين مصرف سوخت ساعتى براى هوابيماهاى مختلف افزايش ورن باخالض عوابينانها
صفحه 53:
خروج گازهای اگزوز جت
یکی از خصوصیات هواپیماهای توربوجت و توربوپراپ است. لین هواپیماها گازهای داغ را از اگزوز خود با سرعت
et ES a Ree eRe SB ۱
SS eB DA ReaD eRe cat IT aa 52 تاثير حرارت
ل م وليدرجه نسبت به سطح روسازى مىباشد. ارتفاع موتور از
سطح روسازی درحدود ۱.۵ متر بوده 79
درهواپیماهای جت ارتشی که لوله اگزوز دارای ۳
آسفالت ناچیز میباشد.
0 ts ل a
صفحه 54:
بایستی روسازیهای آسفالتی در محلهای سرویس هوا
سطوح روسازی که در زیر لوله سوخت. موتور و 7 دا |
قرار می گيرند. در معرض ترشحات بیشتر سوخت و رو
صفحه 55:
هواپیماها بههنگام فرود و برخاست سروصدا
آزار سروصدا در نتیجه برخاستن به مراتب بیشتر از فرود میباشد.
حتیالامکان باند پرواز باید در محلی قرار گیرد که امکان 3س ٠ش ليلكا ابروا
صفحه 56:
حداكثر
189
189
168
516
136078
ارتفاع
m
12.93
10.36
11.13
19.33
13.56
15.85
18.5
دهانه بال
m
| 4442
32.92
28.88
64.92
38.05
47,57
60.9
طول
m
46.61
46.69
36.45
70.66 |
47,32
48.51
73.8
نوع
هوابيما
8707 |
B727
B737
B747
B757
B767
BI77 |
حداکثر
ظرفیت
376
280
179
440
440
حداکثر
وزن
برخاستن
165000
150000
73500
212000
212000
ارتفاع
m
16.53
15.8
1.8
16.74
16.74
دهانه بال
m
44.84
43.89
33.91
60.30
60.30
طول
m
54,08
46.66
37.57
63.65
63.65
نوع
هوابيما
A310
صفحه 57:
2016 International flight routing map of China Southern Airlines the routes are سس China southern flights
subjectto the actual capacity. —— Code sharefiights
صفحه 58:
مسئله: زمانبندی فرود و پرواز هواپیماها به صورت همزمان
9
زمانبندی فرود و پرواز هواپیماها بر روی باندها با در نظ رگرفتن محدودیت در تعداد مکان استفرار هواپیما
سعید صائمی, دانشجوی دکتری» گروه مهندسی صنایع؛ واعد تهران مرکز دالشگاه از الصى تهران.ابران
رضا توکلی مقدم )مسئول مکاتبات(؛ استاد. دانشکده مهندسی صنایع. واحد تهران مرکزء دانشگاه آزاد اسالمی تهران. ایران
حامد نوذری. دانشجوی دکتری. گروه مهندسی صنایع. واحد تهران مرکزء دانشگاه آزاد اسالمی تهران» ایران
انآ مکیمدم. انشجوی دکتر. کروهمعندسی صنامه وحد ترا زا ای رانا
وی جندین باند یا در نظرگرفتن محدودیت در تعداد مکانهای استقرار هواپیما (50868
(Parking —
۳۶
«time Target)
جوابهای قابلقبولی برای این نمونهمسائل بهدست آمد. به طوری که این الگوریتم توانست برای مسائل کر جک تيساك
بهینهای با زمانهای معقول بهدست ]
اورد و در مورد مسائل بز
نیز جوبهای نزدیک به بهین» ۱۱ ۲ ۳۱
نمود جوابهای بهدست آمده باق أين لگوریتم دارای زمان نسبتا پییتری نسبت به ۲۳۱۱
صفحه 59:
برنامهریزی پرواز با استفاده از روشهای بهینهیایی جستجویی
سید صابر ناصرعلوی. دانشجوی دکتری. دانشکده فنی و مهندسی, دانشگاه تربیت مدرس, تهران. ايران
محمود صفارزاده. استاد. دانشکده فنی و مهندسی. دانشگاه تربیت مدرس, تهران, ایران
مسئله: بهینهسازی برنامهریزی پرواز و حل زیرمسئلهها و تخصیص هواپیما
تعیین نوع هواپیمای هر پرواز
جوابهای بهدست آصده از حل کلب 4 مسائل نمونه با زوشهای پیشنهادی از نظر رعت و دقت با لو ۲ قلگوریتم ۳
نزدیک به هم است ولی با دقت در نتایج ملاحظه میشود که ACO ol IS کمی بیشتر از ده الکوریتم دیگ است ۳ ۰ امیذوار
هستيم با استفاده از روشهاى بهيثة ياب گتتچویی. بتوان زمینه حل همزمان مسائل برنامهریری رو ۱3۳۹
صفحه 60:
مدل ریاضی یکپارچهی مسیریابی هواپیماها و زمانبندی خدمه برای خطوط هوایی با تنوع ناوگان وهاب تعمیرات
محمد امین گردانی . علیرضا رشید ی کمیجان
هدف:
تعیین زنجیرهی پروازی برای هواپیماها و تخصیص خدمه(تیم پرواز»
به تمام پروازهای هواپیماها با توجه به قوانین و مقررات
Pe varia vel res erp eo ec year are peg
تحوى كه هزينةعاى كل خطوط هوابى
سوالات الى تحقيق به اين سورت بيان موود
هر پرواز توسط کدام هواپیما انجام شود؟
هر پرواز توسط کدام خدمه انجام میشوند؟
مسیر پرواز هواپیماها یه چه صورت باشد؟
مشاهده شد که در مسائل بعد بزرگ حل مسئله توسط گمز درییک زمان معقول. غیرممکن است؛ در حالیکه الگور ینم ژنتیک پیشنهادی. مسئله را در لس ابماد
حل کرده است وبا توجه به کیفیت جواب آن در ابعاد کوچک و متوسط میتوان اطمینان داشت در ابعاد بزرگ نیز جوابهای لن از مقدار بهینه سراسری
صفحه 61:
صفحه 62: