صفحه 1:
222 نع نی
حکومت الکترونیک
اخلاق در حکومت الکترونیک, موانع تو سعه دولت
الکترونیک,
نقش دولت الكترونيكى در توسعه سياسى و اجتماعى :
دولت الکترونیک در عصر رسانه های اجتماعی
زیر ساخت های دولت الکترونیک وشکاف دیجیتال
ای در * اقا مس اه وا رو
صفحه 2:
دولت الکترونیک جزومفاهیمی نو جدید است که برای دولت ها چالش برانگیز می
باشد وزمان تحفق آن فرا رسیده است. با آمدن عضر مجاری و دیجیتال, تفییر در
cls, ی اكات السو شد ات و زر سورد عم ای ار ای
سارمان ها يشر ار اندازة متش ود ذواهد شد دولت الكت دييكى ثمره تحول در
قاورة اطلاعات می باشد كه عيارت انسنت ار فاد ار تكتولورى براي Elsa
تسرف واراله خدمات واطلاعات به دورو دان شركات جارك اد رس
كرفئن شكاف ( 1.6.1 ) كاركنان و ساير مؤسسات بتابراين با قذم نهادن به دهكدة
جهانى ديجيتالى حاکم بر آن در عصر مجازى اين امر مهم و اجتناب نايذير قلمداد
د
صفحه 3:
ule, اخلاق در حکومت
||
,> موضوعات درخور بررسي , نسبت حكومت 001
اخلاق است . گفتني است اخلاق تنها به رفتارها و كردارهاي
فردي نمي پردازد. بلکه رفتار گروه ها, خانواده هاء اجتماع ها و
ملت ها را نیز دربرمي گیرد. اخلاق, در نگاهي كلي افزون بر
عمل فردي رت از اين روء در
قلمرو آن. عمل و تصمیم نیز جاي مي گيرند که نمايندة دیگران
اند اخلای حکومت الکترويکي را عوزه ای تویدید مي داند که
راهب 3 راز در پیش دازه دز بعت الکترونیکی شدن كارها و 0
آمور: مسلما ابعاد متغير نظام اخلاقى مورد نظر فى باشد وا 5
يكسرى ارزش ها و كارهاى اخلاقى متفاوت جاى ارزش هاى
قبلی و سنتی را خواهد گرفت. در دنیای الکترونیک جون نوع جرم
ها نیز تغیبر یافته و سایبری(مجازی) شده است, مسلماً در نوع
اخلاق حرفه ای بازرسان نیز تأثیر گذاشته و جتی ممکن است
اموری که زمانی در سیستم سنتی, غیراخلاقی و ضداخلاقی
شمرده می شده (مانند دسترسی a تمامی فایل ها و اطلاعات
سازمان بدون اطلاع مدیران و کارکنان) تبدیل به آموری فادی ۳
صفحه 4:
در يكي از پژوهشها تلاش شده است چارچوبي كلي از مسائل اخلاقي در
حكمراني الکترونيکي پيشنهاد شود. به چهاردسته از مسائل اخلاقي اشاره مي
شود که در حکومت الكترونيكکي خود را نشان مي دهند
he
۹ 4
1 مسائلي که محیط الكترونيکي نه شرط براي هر يك از دسته هاي جهارگانه نمونط
لازم و نه شرط كافي براي يديد امدن ان هايي وجود دارد به عنوان مثال. براي
هاست. دسته نخست از
2. مسائلي كه محيط الكترونيكي شرط لازم " تبلیقات نادرست با کلاهیرداري هاي
و نه كافي براي بيدايش 1 نهاست. . ۱ ال اک
3. مسائلي كه محيط الكترونيكي شرط كافي لسر له شك ا 11 دم
و نه لازم براي نمایان شدن آن هاست. کات ان را زر سای
4 مسائلي که محیط الكترونيکي شرط لازم / ديجيتالي را در دستة سوم \
وکافی برای پدیدار شدن ان ها است ای ری و را ار
| مس رس و وج
هوشمند اينترنتي اشاره می کنند
صفحه 5:
7
در برخى از نوشته ها آورده شده است كه بهره كيري از رويكردهاي تجارت الكترونيكي در
حکومت الكترونيكي دشواري هاي اخلاقي را پیش مي کشد که گسترش ارزش هاي بازار
آزاد در اقتصاد و لیبرالیسم براي نظام هاي سياسي يكي از آن هاست اگرحکومت
الكترونيكي را همچون کسب وکار الكترونيكي بنگریم و به جاي مشتري مداري, شهروند
مداري را بنشانیم. مسائلي اخلاقي سر بر مي آورند که به دموكراسي آسیب خواهند زد
اخلاق حکومت الكترونيكي را گونه اي اخلاق کاربردي در کنار اخلاق رایانه, اخلاق اطلاعات
و...مي دانند که ويژگي هاي خاص خود را داراست. هرچند به دیگر شاخه هاي اخلاق
كاربردي مانند اخلاق ادارة عمومي و اخلاق مدیریت هم اشاره مي کنند, به نظر مي رسد
بیشتر بر جنبه های فناورانه ی حکومت الکترونیک تاکید دارند. در دنیای الکترونیک, نیاز
بیشتری به آموزش در رابطه با اخلاق حرفه ای هر فرد دیده می شود. دادن آموزش به
افراد به صورت همگانی و فراگیر و به طور دائم در رابطه با درست کار کردن و استفاده
از امکانات مختلف در محیط مجازی و الکترونیکی, می تواند باعث کاهش بسیاری از
/ جرایم سایبری شده و همچنین باعث شود نظارت و بازرسی به صورت راحت تر و با
آطمینان بیشتر و مشکلات کمتری صورت بگیرد. آموزش بازرسین نیز همانند تمامی DST
در رابطه با اخلاق حرفه ای توسط سازمان های مربوطه امری الزامی است.
85
و
صفحه 6:
دولتها به صورت روزافزوني از نكنولوژيهاي دیجینال براي ارائه خدمات الكترونيك و سيار
پیشرفته و با هدف ایجاد منفعت براي مردم استفاده مینمایند. کلیه بخشها گسترش چنین
سرويسهايي را با درجات مختلف تجربه نمودهاند. .
از نظر سایر جنبه هاي دولت الكترونيك. چالش عمده براي اینده کاهش شکافهاي دیجیتال
ميان کشورها و مردم خواهد بود که نیازمند سياستگذاري در حوزه هاي اجتماعي و اقتصادي,
تکنولوژیها و ارائه بای یه افراد فقیر و گروههاي آسیب پذیر جامعه در عین
صفحه 7:
موانع توسعه دولت
الکترونیک
صفحه 8:
(Digital Divide) Jlux» شکاف
| شکاف دیجیتالی به نابرابریهای اقتصادی.
امور و اجتماعى بين دو گروه افراد دارای
دسترسى به كامييوتر و ند وافراد
محروم از کامپیوثر و اینتر شاره gle
اصطلاح شکاف دیجیتالی 0:۷106 (Digital )به شكاف
ميان افراد. خانوارها. كسب و کارها و نواحی جغرافیایی در
سطوح مختلف اقتصادی-اجتماعی در دو محور زير اشاره
دارد:
فرصت دسترسی به تکنولوژیهای ارتباطات و اطلاعات (12۲))
صفحه 9:
عوامل موثر بر شکاف
ديجي
صفحه 10:
نقش دولت الکترونیکی در توسعه سیاسی و
اجتماعی
پدیده دولت الکترونیکی؛ پديدة نوظهوری اسبت
كه ترويج وركسترش أن در دهة اخير بيشتر تور
توجه فرار گرفتهاتتتنگ. or ae
صفحه 11:
بی تردید در عصر اطلاعات ظهور پديدة کامپیوتری شدن و اهمیت یافتن اطلاعات بر تمام جنبه های
زندگی فردی و اجتماعی
قت كر اه ا در این رهگد دولت و حاکمیت به Dili Gere cz clean Ole
قاعده مستثنی نیستند.
ار سات ارا لا درلتی بت وان روت کر وک
le ی هک
aLseansselicgaees ای رای ار اس با سا اسان
و کارگزاران حکومتی
در توسعه و رفاه شهروندان جامعه بر هیچکس پوشیده نیست. بر همین اساس اندیشمندان حوزه
مدیریت دولتی تمام همت خود
را به کار بسته تا ضمن ارائةُ شاخصهای علمی و مقبول, زمینه را برای حکمرانی مناسب فراهم
تهات . اتسفاده از فتاورى أرتباظات و اظلاعات به عنوان أبرارى در حهت بارافرس دولك مسارم
میباشد. در مدل بازآفرینی, دولتها به دنبال افزايش توجه به رضایت شهروندان, ارتقا کارایی,
ا ورس ات لا و بای موحوعات کتورهای رتازان فراوانی را
به منظور گسترش زیر ساختهای دولت الکترونیک با هدق رسیدن به سطح مطلوب خدمات دولتی
ونیک, آمکان حکومتمداری الکتروتیک را فراهم میکند و شهروندان جامعه
۲ امکاناتی که حاصل توسعه فناوری اطلاعات در آن جامعه
است توا بارهای تور Gi + کنند._کا تنها آ:
استفاده از فناوری جدید قادر به تأثیرگذاری بر
و ی
صفحه 12:
بررسی های عمیق در زمینه ادبیات دولت الکترونیک را میتوان به طور گسترده در چهار
ا الى تکولورتی وسارانی طیف نی کرد دولت آلکرویکی دازا
گرایای خراوانی است که وان از اين عرايا > توشقه سبانس و اجتماعن در كشور اشارة
كرد. توسعة سياسى مفهومى ير مجادله در عرصه نظرى و شايد دور از دسترس عمل
ماعن الست شت ار كرون در وان هات تس ای ای تا وس باه
سیاسی در هرکشوری, مستلزم عبور دشوار و گاهی پرمخاطره از یک دوران گذار سیاسی
است كه اكر یس انح طولای شود احتمال باركشت به عقب افروثر میس دسا
به توسعة سیاسی یعنی saul که در جریان آن نظامهاى سادة اقتداركراى سياسى جاى
خود را به نظام های رای همگانی, احزاب سیاسی و بوروکراسیهای مدنی میدهند.
نیازمند آگاهی و حرکت عمومی شهروندان از یک سو و پذیرش اراده حاکمان از سوی دیگر
اس ارو رای سای تست سای استناته ار وشايل ربا ی و ارم
ac ee cehom eles ا ل ا
ساس Sin tet وا کات ید این بان آاسرت بر eer غير تايل
انکاری در زمینه توسعه سیاسی میباشد. اساس ارائه خدمات دولت الکترونیک, استفاده از
legal
دولت الکنرونیک با استفاده از روشها و ابزارهای خود میتواند نقش به سزایی بر توسعه
سیاسی و اجتماعی بگذارد. توسعه اجتماعی به این معناست که شهروندان بتوانند به راحتی
و اسرعت ودفت کامل خدمات خود رااار طرية در ك؟افهاى الكترونيكئ دريافت تماييد و
صفحه 13:
هار انتظارات مردم و احساس نیاز آنان باعث شده است که
دولتها خود را پاسخگوی این انتظارات و نیازها دانسته, بر همین
اساس مردم خواهان افزايش زمان ارتباط, طولانی شدن زمان
کاری ادارات. ارایه خدمات با کیفیت بالا و دریافت خدمات با قیمت
کری هستند. پتابراین تها عاملن که میتواند بم lS joo به
درخواست مردم در سراسر دنیا پاسخ دهد وجود دولت الکترونیک
است. ار طرف ديكر دولتها در رميته هاف مكتلفي ار جمله جديا
سرمایه , اشتفال, کارگران ماهر, گردشگران و ... با هم رقابت
دارند و به این منظور به امکانات جدیدی نیز نیاز دارند که دولت
الکترونیک این امکانات را برای آنان فراهم مینماید. دولت الکترونیک
نه تنها موجب یکپارچه شدن خود با جامعه میشود بلکه باعث میشود
که دولت بر منابعی تاکید داشته باشد که بیشتر موردنیاز است.
نیک باعث گسترش فرهنگ خود خدمتی و شهروندان را
ی
صفحه 14:
مهمترین مسئله درخصوص اجرای طرح دولت الکتروئیک فراهم کردن
رات های وک ات اون ریرحت ماع سامل احطه رسای
و سرویسهای فراهمکننده شبکههای ارتباطی هستند؛ بهطور مشخص میتوان از
لینکهای ماهوارهای, شبکههای فیبر نوری, سرویسهای ۸۲5۱, وایمکس و
ای تم رها تا ها مسرن وكا 5
فراهم کردن دسترسی سریع کاربران و مردم به خدمات الکترونیک بهعنوان
نخستین مسئله زیرساختی در حوزه دولت الکترونیک به شمار میآید
صفحه 15:
ایجاد زیرساختها
از موضوعات مهم در توسعه دولت الكترونيکي ایجاد ظرفیتها و وزيرساختهاي مناسب است.اين زیرساخنها در 6 بخش زیر ساخت
فني اقتصادي. اسماعي. فرهنگي. سباسي. قضابي و اجتماعي مد نظر قزار كرفته است.
32 > a, وى
۶ au lw alLos اجتماء
ی ی
صفحه 16:
صفحه 17:
۹
پیشینه تاريخي, ارزشهاي جاري اجتماع و ارزشهاي جديدي که باید براي تحقق دولت
اروت ایا و فراکر شوورا درب ی کیرد نا وی اتهاده و عیدوت
الكترونيکي بصورت يك فرهنگ فراگیر در نیاید. تحقق آن با مقاومت گروههاي مخالف روبرو
بوده و عملي یست گرایشات کارکتان براي یر وم موجود چالسی ارت كه لازم اسك
در فرمول بندي و پیاده سازي دولت الكترونيکي در نظر گرفته شود. کارکنان شرکاي کليدي
هر قعالیت قییر فرایند کلمت و airy US وبابد ار آنقدا درگیر شود گراتشات منفي براي
ont? معمولا ails Hees loss alin ار دست رن مسعیت و شکست در باه سار
قیلي و همجنین مشورتهاي نامناسب مذیزیت با کارکنان دز طي طراحي و پيادهسازي
فراید عیبر میاشد. توح شفاق انگیر- ها و دلیلتغییر و مخابره کرد : ات
پيشنهادي به کارکنان در تمام سطوح يك اولویت است. پبا لت |
است: موضوعات مردم و فرهنگ ج
در هر مرحله از تغییر توجه زيادي شود.
در بخش زیر ساخت سياسي بايد نظرات هیئت حاکم بر نظام کشور,
استقلال و حفظ حاکمیت ارضي از دیدگاه آنها ون اس عمومي به
مردم از منظر شفافیت و دموكراسي مد نظر قرار گیرد.
صفحه 18:
در این بخش باید آموزش؛ پژوهش و نوآوري» توانمند سازي و
افزایش مهارتها و اشتغال در
سطوح مختلف اجتماعي اعم از سنین مختلف و با توانمنديهاي
— مد نظر قرار گیرد.
ن امر نيازهاي جوانان؛ سالمندان, ناتوانان جسمي حرکتي؛
ار وا در بر دی كيرد
cas ee Une رین سس اس ات مس ار
قوانین و مجریان قوانین اجتماعي و استانداردهاي حاکم بر آن که مورد
eS alte ee ecu SRE
صفحه 19:
شبکهها و رسانههای اجتماعی جایگاه مهمی در برنامههای توسعه دولت الکترونیک کشور دارند و اصولا
تدان از ظرفيت هاف ای ابرارها براق بوسفة عدماك رولت الكري يك سناد كرد بان اسای
جاكاء شكدهات اجتساءن سيار ميم اشت زرا |درور جاى :ولي وا سار بان های بررک را
مردم گرفتهاند؛ به عبارت دیگر در حال حاضر در فضای نسل دوم وب به جای اينكة شار جانها تولید
محتوا کنند مردم تولید محتوا میکنند که متأسفانه در ایران اغلب شبکههای اجتماعی فیلتر هستند و
هنوز نتوانستهايم این شبکهها را بومیسازی کنیم و علاوه بر اين از ظرفیتهایشان برای ارائه خدمات
ذر بيكش دول ال اسفاده ریم مرلیل هم وعیها یش احساعی ی وکا
ما بر رای سشارشیسازی و بومیساری این شبکهها بريامت ر شکهها ۶ رساههای احماعط
بتوان یی که و موش موی که حور و فعالیت در انها کل 22222
silanes طرف كه | مركر يراق كارهاى ولد مجوات خودمان سفانت کر ۳
هماكتون ينان سار مان تبليفات الملافى و شهردارى هران تما هادهایی در کشور سا زورره
مثبت به سمت شبكدهاى اجتماعى داشتهاند بهعنوان نمونه تبیان نخستین شبکه اجتماعی ملی را
رااتاری كردة اس وه ری سر رکه اعاعی پر وه وال هرن رادار رد
شان مده Joy nas bi lieu lian sl طرفی سارى هس
ماع ری ار ان رز هر شور اس وتان هی رک ۱
رک ار زان ری ان اک ار رک
موثری در جهت پیشبرد اهداف جامعه باشد.به نظرم می رسد برای قرارگرفتن ایران در رده ی کشوره
ای جهان سوم ,عمده موانع موثر بر عدم توسعه دولت الکترونیک در ایران زیر ساخت های فنی و
او ای سرت من ارت ات ی اد اما سا wee 1 او اه را
صفحه 20:
امروزه فناوری وب 2.0و رسانه های اجتماعی با قابلیت توسعه ی تعاملات و
ارتباطات دوطرفه در حوزه های گوناگون, بسیار موردتوجه بخش دولتی
قرارگرفته اند. درواقع بخش دولتی جهت خدمات رسانی بهتر به مشتریان
خود نیازمند همراهی با تغییرات و مجهز شدن به فناوری مذکور است. انسانها
در طول تاریخ همواره درصدد برقراری ارتباط و تعامل با یکدیگر بوده اند .به
گونه ای که همواره شاهد اختراع و توسعه ی انواع مختلفی از تجهیزات
ارتباطی هستیم.در این بین پیشرفت های فناوری اطلاعات توانسته مسیر
ارتباط و تعامل را هموار نماید. وب 0.2 یکی از جدیدترین نواوریهای
ایجادشده در حوزهی فناوری اطلاعات است که به عنوان نسل دوم وبسایت
ها معرفی شده است. درواقع نیاز به یافتن و به اشتراک گذاشتن اطلاعات در
بين گروهای مختلف منجر به ظهور پدیده وب 0.2 گردیده است . برنامه های
کاربردی وب 0.2 امکان تعامل و مشارکت را در بین کاربران بر پایه ی
eu jal فراهم ماو بدانواء اعکانات راهم شده توسط ویب 02 شر عارك
صفحه 21:
اصطلاح رسانه ی اجتماعی, به استفاده از فثاوری سیار و مبتنی بر وب, برای تبدیل ارتباطات به
گفتگوهای تعاملی اطلاق میگردد.,درواقع رسانه های اجتماعی به عنوان فناورای در نظر گرفته می شود
که در ارائه ی خدمات, بر مشتری گرایی متمرکز است . استفاده از فناوری رسانه های اجتماعی نیز
روزبه روز در حال افزايش است و همواره بر کاربران فناوری مذکور افزوده می شود. بعضی از نمونه
های رسانه های اجتماعی عبارت است از : فیسبوک, توییتر, ویکیپدیا, لینکدین» پوتیوب, اینستاگرام.
رک ار ار ان و PSS
sei Ino) را و رت ادا
یادگیری از یکدیگر و به اشتراک گذاری تجاربشان فراهم می سازدبا توجه به اهمیت یافتن رسانه های
اجتماعی به عنوان یک فناوری نوظهور میتوان از قابلیتهای فناوری مذکور در ارائه ی خدمات دولتی
اسان مور رار ارائة ى less ولت الک رای هو 0 مرا ها
فرصنهای بشما ی را برای دولت جهت _ارائة ى بهتر خدمات الکترمیکی زهیودارتباظات با شهروندان؛
مشارکت آنان در فعالیتهای دولتی, جمع آوری ایده. راه حل و نوآوری در خدمت رسانی, افزایش شهرت
و آوازه سازمانهای دولتی, کنترل بهتر حوادث و بحران های پیش رو و بهبود تصمیم گیری های دولتی
اساس رمانی که از رسان های اجتماعی برای ارانه وا خدمات دولتی استاده
فراهم می سازد برای
ار رسانه اجتماعی برای اداره کردن فرآیندهای دولتهی اطلاق می شود)
صفحه 22:
collaboration
patipation ب
om)
it
صفحه 23:
فرصت رسانه های اجتماعی برای دولت و ایجاد دولت
الکترونیک
رسانه های اجتماعی راهی calle برای گشودن گفتگوی
مستقیم بین دولت و شهروندان ان است .رسانه های
اجتماعی از بسیاری جهات می توانند برای هر دولتی
مفید باشند. از آنجا که رسانه های اجتماعی اکنون به
منبع دانش و آگاهی تبدیل شده اند , این می تواند
دولت را در اگاهی رسانی به مردم از طریق منبع
ارزان تر و کارآمد یاری کند. اين می تواند به دولت در
جلب نظر مردم درباره هرگونه سیاست کمک کند.
دولت درباره هر سیاست عمومی خود بازخورد خواهد
كرفت و می تواند متناسب با آن اصلاح شود. اين مى
تواند برای دولت در شرایط اضطراری مفید باشد ,
زیرا دولت می تواند سریعتر از هر منبع دیگر پیام خود
رابة عردم متتقل كند. بنايرايت . به طور ناكهاتى ,
صفحه 24:
صفحه 25:
در یک تعریف کلی به معنی حل مشکلات سیاست خارجی از طریق
استفاده از فضاي مجازي است و ضمن توجه ویژه به بعد فنی
پیشرفت هاي ارتباطی و نقش رسانه را در خدمت دیپلماسی می
بیند رسانه ها و شبکه هاي پرتفود بین المللی با به كارگيري
امگاات گسترده فهاي محازی ضمن عملیانی گردن افداف
سیاست خارجی خود در كشورهاي غربی, به طور خاص در امریکا
هستندو از سوي دیگر با بسیج افراد در شبکه هاي اجتماعی به
همسو کردن اهداف و نمادین کردن آرمان هاي گروه ها و جماعت
ور اس لكا ی
است كه قابليت رسانه هاي بين المللى و شبكه هاي اجتماعى در
شكل دهى به تحولات و حركات هاي اجتماعى فرهنكى توسط
بسياري از اصحاب سياست درك شده و بخش مهمى از اولويت
های دیپلماسی را تشکیل می دهده