صفحه 1:
چ خانواده و فرزندان در دوره دبیرستان وم نهیه و تنظیم: عباس سليمى مدرس آموزقن خانوانه ن شيروان

صفحه 2:
پدر ومادر عزیزو گرامی: ریم بهترین و صمیمانه ترین سلام ها و درود ها به پیشگاه شما هیچگاه از یاد خدا غافل نشوید. فرزند امانت الهی است و این امانت الهی را به بهترین وجه تعلیم وتربیت کنید. بهترین میراث شما فرزند صالح و با تقوا است. کودکان و نوجوانان همانگونه رفتار می کنند که شما با آنها رفتار می کنید. در بر قراری رابطه با فرزندنتان همواره خدا را حاضر و ناظر بدانید.

صفحه 3:
اصول برقراری رابطه انسانی با فرز در دوره دبیرستار *خانواده مهمترین و اصلی ترین نهادتربیتی جامعه است. *سعادت و شقاوت امتها مرهون رشادت و ضلالت خانواده است. "تاريخ تواناترین ملتها را ملتی می داند که در آن خانواده قوی بوده است. *مهمترین قدم در فرایند تعلیم و تربیت : *آشنا کردن پدران و مادران به اصول وروشهای برقراری رابطه انسانی با فرزندان

صفحه 4:
‎J‏ که می دانند که نمی دانند هستند ؟ ‏*خیر؛ دانایان با نادانان برابر نیستند. ‎ ‏: هیچ پدری و مادری خود بخود نمی تواندپدر ومادر موفقی بشود. ‏*پژوهش : هرقدر والدین داناتر و آگاهتر باشند؛ با مشکلات کمتری روبرو می شوند. ‎

صفحه 5:
نیاز به مهربانی و محبت نیاز به امنیت و آسایش خاطر نیاز به احساس تعلق داشتن نیاز به قابلیت واحترام نیاز به استقلال به قدر دانی. اگر نیازهای مهم نوجوان را بشناسیم مى توانیم آنهارا پاری کنیم.

صفحه 6:
شيوه ها صميميت و رفاقت پرهیز از خشونت احترام و مهر و محبت توجه به علایق نوجوان مشورت سهیم کردن نوجوان در برنامه ریزی ها قاطعیت با دقت گوش کردن به حرفهای نوجوان پرهیز از تب شناخت درست نوجوان

صفحه 7:
رشد اخلاقی کودک و نوجوان : "اخلاق کودک مبتنی بر دیگر پیروی است. *اخلاق نوجوان مبتنی بر خود پیروی است. : ‏کودک مبتنی بر دیگر پیروی است؛ یعنی‎ DEM عایت ضوابط اخلاقی را می کند چون والدینش او را به این مساله امر کرده اند. كودكان والدين داراى 1595 2 *اخلاق نوجوان مبتنی برخود پیروی است؛ یعنی : *او به اصول و ضوابط اخلاقی بعلت اینکه خود ارزش آنها را درک کرده تن می دهد. *نوجوان فرمانهای اخلاقی والمین را مورد تعمق و بررسی قرار می دهد اگر آنها را منطقى بداند به كار مى كيرد

صفحه 8:
اصول ابطه ا: فرزندان اصل آماده سازى نوجوان براى زندكى در دنياى واقعى اصل توجه به نيازهاى همه جانبه اصل الكو يذيرى و همانند سازى اصل ثبات عاطفى اصل ایجاد امنیت روانی اصل حفظ عزت نقس اصل برخورد مثبت و مثبت فکر کردن اصل صداقت اصل بر قراری ارتباط کلامی و عاطفی اصل قاطع و جدی بودن

صفحه 9:
اصول [ ابطه ا: فرزندان دوره اصل پذیرش و احترام اصل محبت اصلپرهیز از افراط و تفریط اصل مسئولیت دادن اصل پرهیز از تحمیل کردن اصل مشورت کردن وخود تصمیم گیری اصل پرهیز از مقايسه كردن اصل هماهنكى و همكارى عاملان تربيتى اصل توجه به كسب هويت نوجوان ۱ ‏همدلی و همفکری‎ bol

صفحه 10:
اصل آماده سازی توجوان برای زندگی در دنیای واقعی آماده سازی نوجوان با دنیای وافعی یکی از مهمترین هدفهای تعلیم و تربیت است. آموختن برای زیستن باید هدف همه معلمان و مربیان باشد. هرگونه تقاضای نوجوان بایستی با دلیل و منطق پاسخ داده شود. تعلیم و تربیت بایستی در دنیای واقعی و طبیعی صورت گیرد. نوجوان بایستی با برنامه ریزی و بودجه بندی و اولویتها آشنا شود. ساده مختصر و سعی شودبا زمینه سازی و ایجادآمادگی های لازم بتدریج به زب صمیمانه واقعیتها و حقایق زندگی با نوجوان در میان گذاشته شود.

صفحه 11:
اصل الگو پذیری و همانند سازی نوجوان از طریق همانند سازی با بزرگتر ها و چهره هاى درخشان ياد مى كيرد كه چگونه رفتار کند سیره امه معصومین علیهم السلام بعنوان الگو و سر مشق برای نوجوانان قرار داده شود. نوجوان در این دوره بیش از حد تحت تاثیر دوستان و همسالان و افراد با نفوذ است. والدین با رفتار و اعمال خود الگو های شایسته ای برای فرزندان باشند. نوجوان در فرایند رشد پدر ومادر خود را بعنوان قهرمان مورد تحسین قرار می دهد. اگر رابطه پدر ومادر با فرزندان یک رابطه سالم و امن و پذیرا باشد تاثیر پذیری فرزندان از آنها

صفحه 12:
اصل ایجاد امنیت روانی قضای خانه و خانواده سرشار از امنیت محبت و آرامش باشد. فرزندان باید در خانه احساس امنیت روانی کنند. کانون خانواده بایستی بهترین و امن ترین پناهگاه باشد. ناامنی روانی مهمترین عات بروز ناهنجاریهای رفتاری وعاطفی بشمار می رود. تحقیر کردن - سرزنش کردن- مقایسه کردن-داشتن انتظارات نابجا - دعواهای خانوادگی وتنبیه کردن موجب نا امنی درونی و آشفتگی عاطفی نوجوان می شود اگر نوجوان اشتباه ویا کار نادرستی انجام داد هیچگاه نباید به او گفت: (دوستت ندارم) -( تو دیگر پسر ویا دختر من نیستی)

صفحه 13:
ساق | 58 2 اجازه دهيد ديدار شما با نوجوان خوشايند باشد. اجازه دهيد برخورد شما با نوجوان آرامش بخش باشد. هنگامی که‌با نوجوان روبرو می شهید سعی کنید که از کلمه ها و عبارتهای تشویق آمیز استفاده کنید. همواره در برخورد با فرزندانتان موفقیت ها-ونقاط مثبت و توانائیهای آنان را رفتار های مطلوب فرزندتان را تحسین کنید.

صفحه 14:
اصل در هر فرصتی که پیش می آید با فرزندتان صحبت کنید. هرشب پیش از خواب در کنار بستر او دقایقی بنشینید و در خلوت آرام آرام با او حرف بزنید. همواره فعالانه به حرفهای نوجوان گوش کنید.و واکنشهای مناسب نشان دهید. در ابتدای صحبت به نوجوان آزادی کامل بدهید تا از هر جا دلش می خواهد صحبتش را شروع کند. ابتدا رفتار های مطلوب و درست وسپس رفتارهای نامطلوب و نادرست اورا بررسی نی كاهى اوقات در طول روز با فرزند نوجوان خود خلوت کنید. سعی کنید در یک فضای محبت آمیزار تباط کلامی و عاطفی بر قرار کنید. ‎i‏ مرا 1

صفحه 15:
اصل احترام و پذیرش نوجوانی که مورد پذبرش قرار می گیرد احساس خود ارزشمندی و اعتماد به نفس می کند. نوجوانی که احساس ارزش کند از زندگی و زنده بودن خود احساس رضایت و شادمانی می کند. اصل پذیرش نوجوان یعنی به یکتاییی شخصیت-بی همتا بودن و متفاوت بودن او احترام بگذارید. مشورت کردنبا نوجوان- سهیم کردن او در برنلمه ریزی های زندگی خانوادگی-توجهبه نیازها و علائق او و توجه به اوقات فراغت او همگی بیانگر و نشانگر احترام كذاث به نوجوان محسوب می شود.

صفحه 16:
سعی کنید با نوجوان بر اساس اصل اعتدال رفتار نمائید. سعى كنيد نو جوان را به سوی حقایق هدایت نمائید. سعی کنید نوجوان را با اصول. ارزشهاء قواعد و واقعیتها آشنا کنید.

صفحه 17:
اصل پرهیز از تحمیل کردر نوجوانان باید تصمیم گیری در امور زندگی. تحصیلی و شغلی را تمرین کنند. نبایدپدران و مادران. پدر بزرگها و مادر بزرگها نظرات. رغبتها و عللیق خودشان را به فرزندان تحمیل نمایند. به‌نو جوانان اعتماد کنید وبه آنها اجازه دهید که بتدریج چس از کسب آگاهیهای لازم خود تصمیم بگیرند.

صفحه 18:
اصل پرهیز از مقایسه کردر سوره نوح آیه ۱۱۴ : به تحقیق خداوند شما را طور طور آفریده است. تفاوتهاى موجود در انسان بیانگر این نکته است که : پدر ومادر باید با فرزندان خود مطابق روحیه. علابق و ویژگی های او رفتار کنند. هر گز توانایی های نوجوان را با نوجوان دیگر مقایسه نکنید. هنگامی که نوجوان را با نوجوان دیگرمقایسه می کنید در واقع غرور او را می شکنید و تواناییهای او را مورد غفلت قرار می دهید. هر فردی را با خودش و وضعیت او در گذشته و حال مقایسه کنید.

صفحه 19:
اصل توجه به کسب هویت نوجوان: نوجوان نیاز دارد هوبت مشخصی از خود بدست آورد تا احسا س ارزشمندی کند. نوجوان در جست جوی ام است و می خواهد خود را بشناسد و بشنا ساند. إسبه تعلی داشتن‌به گروه و نیازبه پذیرفته شدن را بطور شدید نوجوان در لين زما بيشتر از هر زمان دیگر احساس می کند. نوجوان می خواهد که مشخص شود او کیست و چه می خواهد. گاهی نو جوان فکر می کند همه چیز را می داند. نوجوان دقیقا چیزی نمی داند و بی تجربه است و نیاز به راهنمایی و همراهی دارد. کوچکترین بی توجهی به نوجوان؛ آغاز انحراف است. به نوجوان باید کمک کرد تا خویشتن خویش را همانطور که هست خود شناسی لازم نائل گردد. ‎i‏ و بپذیرد وبه

صفحه 20:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان