صفحه 1:
تالیف:
نسرین دخت عماد خر اساني
(Sle lo eas tI Bo)
چاپ چهارم
صفحه 2:
طرح و اجرا:
ee SS مختاري es
عضو هيات علمي دانشكاه بيام نورمركز ملاير
ارزش درس: © واحد
كروه كتابدارى و اطلاع رسانى
صفحه 3:
عماد خراساني» نسریندخت» See
خدمات عمومي کتابخانه و شيوههاي آن/ نسریندخت عماد خراساني.-
تهران: ۱
1
۱
99
اكت > eee = MCN Dem C ECL EG
002 ۱
066
0
اسه
صفحه 4:
8 دیباچه
[۱۹ |
فصل دوم: خدمات عمومي
8 فصل سوم: امانت
8 فصن چهارم: شناساندن کتابخانه
Frees eye eee
| فصل ششم: کاربرد مواد ديداري و شنيداري
| فصل هفتم: نقش خدمات عمومي در رشد كيفي آموزش و يرورش
صفحه 5:
فصل اول
Gus
4 کتابخانه و اجتماع
” انواع كتابخانه و وظايف عمده آن
الف. كتابخانه ملي
ج. كتابخانههاي اختصاصي
د. کتابخانههاي آموزشي
صفحه 6:
فصل اول
كليات
8 مديريت كتابخانه
2000006
۳
۳۳4
ee Sele Se
۷نظارت و مراقبت
تس
ارزشيابي
۷ کارمندان
er ee
صفحه 7:
ae
۳۹
كتابدار 4
الف. کتابدار و خود خویشتن
اس
در كتابخانههاي مدرسه اي <
و در كتابخانههاي دانشكاهي
00 ا
در كتابخانههاي عمومي a
ج. کتابدار و جامعه
صفحه 8:
فصل اول
كليت
٩ انواع خدمات کتابخانه
[ ۳
eee
0
ری
نمايهسازي
24۵2
7
برگهآرايي
آمادسازي
0
صفحه 9:
are) دوم
خدمات عمومي
32000
پیشینه تاريخي
6 اهمیت و کاربرد
25005
در كتابخانههاي مدرسه اي
در كتابخانههاي دانشگاهي
9 کت خانههاي اختصداصی
۳
و
صفحه 10:
فصل دوم
yee ي از آن
ore Pe 4
۲ آشنايي با کتاب
0 اسخكويي [خدمات ارجاعي]
5 جع گويي [خد ارج
: - اري و
a = 1 ۱ ۱
- با سایر مباحث علوم ابد
ابطه خدمات عمومي ب
0 )2 کتا
صفحه 11:
فصل دوم
خدمات عمومي
| نكاهي به روابط عمومي و ارتباطات
9
00
خدمات عمومي و فناوري اطلاعات
v
5
۷
۷
0
تلکس
52
يرستل
es م
ماهواره
كاربرد رايانه در خدمات عمومي
صفحه 12:
امانت
| تعريفدو هدف
0 شيوههاي امانت
الف. فرایند کار
< روش يك بركه اي
> روش دو برگه اي
20
ا
صفحه 13:
one
امانت
| ب. نوع کتابخانه
کتايخانههاي مدرسه اي
3 6 4S
۳
كتابخانهدهاي اختصاصي
Perrone eee
کتابخانه ملي
عد طسو
صفحه 14:
۳0
|
۳ 5 Culs
3
ما
05200
صفحه 15:
| ۱۳۰۳
”7 همكاري متقابل
کتابخانه ها
استفاده کنندگان
کتاب و سایر مواد خواندني
کتابداران
۳
| 0
6 کتابخانه منبع
PIA oer weap ca Tee crceaCe EG
ee cqerre A ۱
SS SES
er ee
صفحه 16:
one
امانت
18 كاربرد رايانه در بخش امانت
8 کاربرد آمار و روش آمارگيري
تعریف و مفاهیمآمار
<< روش هاي آمارگيري
جدول هاي آماري
ree
ستوني
ميله اي
Bony ote
pied
تصويري
كرد يا دايرهاي
سایر نمودارها
one
er ee
صفحه 17:
فصل چهارم
شناساندن كتابخانه
4 هدف و اهميت
ساختمان و تجهیزات
a نيروي eee
۷ کتابخانههاي مدرسهاي
2
|
CrEInS 220
صفحه 18:
فصل جهارم
شناساندن کتابخانه
8 کار مرجع (پاسخگويي)
پرسش و پاسخ
< شیوه جويندگي
| فرایند تهیه و تنظیم کتابشناسيها و فهرستها
2 کتابشناسي
Cun yd
صفحه 19:
PO eae re)
شناساندن کتابخانه
۱
خدمات مرجع ويزيه ناتوانان و معلولان 4
شیوه تهیه و تنظیم راهنماهاي مختلف کتابخانه 8
نشریات خبري کتابخانه 6
نشست ها و گردهماييها 6
صفحه 20:
ا همايش ها و نشست ها
ا 5 م
ll شيوه بريايي
الف. برنامه ريزي
Pe Stee ned
ج. ارزيابي
۱
الف. قبل از بركزاري
ب. همزمان با بريايي
ج. يايان كار
صفحه 21:
۳
معرفي کتاب 8
۳-6 co)
ا OS La دورهها 8
۳ eee Sy Rew ieee
cas 8 سا رس سس
انتخاب مربي
تعیین روش آموزشي
تهيه ابزار و مواد آموزشي
pes ees
Poe
ارزشيابي
8 شکل ها و گونههاي دیگر
000000
اسه
صفحه 22:
كاربرد مواد ديداري» شنيداري 3 رايانهاي
8 تعریف و هدف
ل
۳
** نورافكن شفاف (يروزكتور اورهد)
۳
۶ دستگاه نسخهبرداري (ماشین فتوکپي)
& ضبط صوت
۶ میکروفیش و میکروفیلمخوان
۱
آزمایشگاه زبان
er ee
صفحه 23:
کاربرد مواد ديداري» شنيداري و رايانهاي
4 اهميت كاربرد آنها در كتابخانه
8 نقش مواد ديداريء شنيداري و رايانهاي در بهسازي
8
4 كاربرد انواع مواد ديداري؛ شنيداري و رايانهاي در
تس
صفحه 24:
فصل ششم
كاربرد مواد ديداري؛» شنيداري و رايانهاي
| كاربريد انواع مواد ديداريء شنيداري و رايانهاي در
121000
1
< يوستر
meyer
ES)
الف. تابلو برقي
م
صفحه 25:
كاربرد مواد ديداري» شنيداري 3 رايانهاي
ey eee 20
2 eg
نمونه ها
rey
ares
wees
* ماكت
اسه
صفحه 26:
کاربرد مواد ديداري» شنيداري و رايانهاي
رادیو
خ صفحه و نوار
< قیلم
as فیلم هاي کار آموزشي
08 3 هاي مستند
Ceo as
200
ل م
اسه
صفحه 27:
كاربرد مواد ديداريء شنيداري و رايانه اي
7
اسلاید
فیلم استریپ
تلویزیون
8 نوار ويدئو
1# نوشتن از راه دور
| مشاوره (كنفرانس) از راه دور
نمایش» نمایش عروسكي» خیمه شب بازي
خواندني هاي كودكان كمتر از دو سال
ا
7
Vv
7
er ee
صفحه 28:
نقش خدمات عمومي در رشد كيفي اموزيش و يروريش
8 تعریف و هدف
اهمیت کتابخانه مدرسه
8 کتابدار - معلم
8 دانش آموز و کتابخانه
۷ ایجاد عادت به مطالعه
۷ تشویق به مشارکت در كارهاي گروهي
۳
صفحه 29:
فصل اول
صفحه 30:
8 نهادي اجتماعي
ES ERT EES | لت ل د
cliial gla s) 5! atijl il
1# داراي رابطه متقابل
8 بر اساس نيازهاي اجتماعي
بخشي از فرهنگ جامعه
ل
صفحه 31:
انواع كتابخانه و وظايف عمده آن
4 الف: كتابخانه ملي
ee Cree aed |
ت0۳ اختصاصي Ka a
۱۳ enD |
صفحه 32:
۱0۳
ore |
كردآوريء حفظ و نكهداري آثار فرهنكي مكتوب يك كشور
| وظايف
<< نكهداري حداقل يك نسخه از آثار جايي كشور
0 ا ERY Sg
صفحه 33:
8 براي عموم افراد
8 ارایه انواع مدارك در رشتهها و زمينههاي مختلف
اک[
SYD ene Srey 0
صفحه 34:
|
cas 0|
کمك به اعضاي يك سازمان یا يك موسسه در کسب اطلاعات مورد نیاز
8 وظيفه
” بالا بردن سطح دانش تخصصي كاركنان
۷ تهیه و تدوین انواع چکیدهنامههاء کتابشناسيها» فهرستها و فهرستگانهاي
موضوعي
| نمونه
,روز از ا سازمانهاي دولتي؛ مراکز و موسسات فني و تخصصي
er ee
صفحه 35:
کتابخانههاي آموزشي
#ا وظيفه
2 ا ا 0 mis
** هدايت و راهنمايي دانشجويان و دان شآموزان در زمينه استفاده
رو ۳۹۰۰
*#* ایجاد و پرورش عادت مطالعه سالم در کودکان و نوجوانان
صفحه 36:
PSE eee Sar:
(Bl Au pe (glass i (alRuidls GLAS |
ما بر اساس نظام آموزشي کشور
er eee eee SYA eee Tene a |
ان دانش آموز
۷ گردآوري و سازماندهي گردآوري مجموعه هاي جامع و
مجموعدهاي اختصاصي مناسب Bese)
صفحه 37:
Us» lj و ظایف
near SSA ome ves ea hehe 9
SLE e SITE > "he
كتاب
آموزش افراد
48
ترویج كتابخواني جهت اشتغال
res yen) ۱[
بردن از مطالعه
صفحه 38:
ل ا ل ا 0
ا ا ۳
و
۳
صفحه 39:
فعاليتهاي مدیریت کتابخانه
8 برنامهريزي
3
| سازماندهي
هدایت و رهبري
8 نظارت و مراقبت
8 هماهنكي
8 كزارشنويسي
8 ارزشيابي
8 كارمندان
صفحه 40:
| فرايند تعيين هدفا. شناخت وضع موجودء بررسي نيازهاء
تعيين اولويتها وييشبيني كارهايي كه دستيابي به وضع
مطلوب را ممکن مي سازد.
۹
صفحه 41:
بودجهبندي
| برآورد بودجه و تامین مالي
SSG | ل ا ل ل ال ل SD
8 يرداخت دستمزدهاء 3 كناك زر سير مواد كر سني
انجام تعمیرات لازم
لت ا لك لمك
صفحه 42:
sel) 2 هدايا
| يرداخت منظم مبلغي از جانب واحدهاي اقتصادي
| ایجاد تشكلهاي مختلف. حامي کتابخانه
CRS ER TOS TE | ۳
8 همكاري افراد داوطلب د ركار رروزانه كتابخانه
nae
| اهداي 0 شخصي
صفحه 43:
۳
| 20 عوامل تشکیل دهنده کتابخانه
Ne 2 rm oS net
ساختار سازماني كتابخانه با جامعه
0
همكاري كاركنان كتابخانه
مجموعه
۶ بودجه
<ا ۱
۱
صفحه 44:
ل هه
| ا |
8 داشتن خصوصیات توانايي فكري و مهارت در طرحريزي
mae et Nes OCTET SE seh)
4 جكونكي رابطه ررييس كتابخانه با كاركنان و ساير
9
صفحه 45:
نظارت ومراقبت
ابي كيري كارها
ال ا ل ۱ ۱3
مزبور
18 شناخت نكتههاي مثبت و موثر در روند كار
| اصلاح رويدادهاي اشتباه و رفع نارساييها
4 در جریان کار انجام مي شود.
صفحه 46:
هماهنگی
| همزماني و هماهنك نمودن وظايف و بخشهاي مختلف
كتابخانه
ایجاد رابطه بین اجزاي کتابخانه
8 مهمترین عامل مدیریت
صفحه 47:
كزارشنويسي
موجب آگاهي کنابدار از روندهاي کتابخانه
0 شناساندن کتابخانه به مردم
#رعایت اصول گزارشنويسي
لاتفاوت با انتشارات ديكر كتابخانه
۷ذکر مشکلات و نارساییها
1 0
م۳ ييشنهادها
صفحه 48:
ارزشيابي
PEERS CPO TPS |
| بر اساس كزاريشهاي موجود
0 سنجش نظرات
4 در يايان سال ۱
14 هدف: بهترين خدمات با حداقل هزينه و زمان مصرفي
صفحه 49:
كارمندان
4 تعيين نيرريوي انساني مورد نياز
انتخاب و استخدام
8 تشكيل دورههاي كوتاهمدت آموزيشي
8 تقسیم کار و نيروي انساني
8 تعيين درجه شايستكي براساس ارزشيابي
| حفظ شرایط مساعد کار*
صفحه 50:
حفظ شر ایط مساعد ls BSS کر 9 eer
8 كتابدار متخصص
0 ا BS
۳
90۳۹ |
دستیار کتابدار متخصص
”امانتدهيء بركدآرايي و ماشيننويسي
8 كاركنان ساير بخشهاي كتابخانه
“ امور_اذا وطاق مالي
0 6
” يايكاةهاي اظلاعاتي
صفحه 51:
Cis A asd 5 IS (|
PRES PED REESE (os)
كتابدار و جامعه )©
صفحه 52:
ernie ک
08 مومن به خدا
6 هوش, حافظه قوي و توان کار
8 کتابدوست
۳۳
8 ذهنیت فعال همراه با روشني کلام
ان
ا در بي آموزش و آموختن
بر
8 رفتار مودبانه
ار ۳
صفحه 53:
کتابدار و کتابخانه
ا
##ا اطلاعات موضوعي كافي
8 آشنايي با زبان خارجي
Ee ec ee
8 تمایل به کار در کتابخانه
6 شناسايي کتابخانه خود و دیگر کتابخانههاي وابسته
8 آشنايي با مراجعان
۳ تقاضاي مراجعان
|
#ا شركت در جلسات سازمان مادر
صفحه 54:
کتابدار و کتابخانه
به گردش درآوردن مجموعه کتابخانه
##ا ياسخكويي به مراجعان
8 تشویق مراجعان به مطالعه
آشنايي با علم سازماندهي
8 تمرکز بر حرفه
| تفسیر کتابخانه براي مراجعان
8 آشنايي با مجموعههاي مرجع
ا تلاش براي توسعه مجموعه
SSS SEER |
#ها كارآمدي و شايستكي
صفحه 55:
کتابدار و کتابخانه
| آموزش کتابداران بي تجربه
# آشنا با روشهاي تحفیق
8 اعتقاد به حرفه كتابداري
#ها برخور داري از توان قضاوت
| تشخیص موارد سودمند و غیرسودمند
8 امین: و صنادق(
صفحه 56:
در كتابخانههاي مدرسه اي
8 رياهنماي معلمان و دانشآموزیان
| کتابدار - معلم
4 آگاهي از. برينامههاي مدرسه
اعتماد به دانش آموزيان
| نوآوري در خدمات كتابخانه
Cen | ل ات 5
صفحه 57:
۱
8 داشتئن تخصص موضوعي
14 همكاري با دانشجويان و كاركنان كتابخانه
en | ل ل ين
4 ارتباط با اعضاي هيات علمي دانشكاه
حفظ تعادل مجمو عه
صفحه 58:
۳ 5 ام
es اجرايي کتابخانه
| ا ل
4 دانش روانشناسي
1# صراحت بيان و قلم شيوا
آشنايي با فناوري اطلاعات
lil جذب افراد به كتابخانه
8 بهرهگيري از روش اشاعه اطلاعات
صفحه 59:
Ea Ae CCR IRE |
| آشنايي با ادبیات کودکان و نوجوانان
داش رال رز ری
SUSE DOOR TOR eee Ter SP cer
9
Pee Reece peeves eB) |
8 ارتباط با واحدهاي صنعتي» اقتصادي. بهداشتي» خدماتي»
آموزشي و ديني بيرامون كتابخانه
صفحه 60:
کتابدار و جامعه
0 007 9
| دار اي جهان بيني مثبت
| آموزشدیده
8 دارباي نقش معلمي
1 eva EOE IE
انتشار موثر دانش 8
8 اعنقاد راسخ به حرفه
8 اشاعه اطلاعات در جامعه
صفحه 61:
انواع خدمات کتابخانه
خدمات فني
6 خدمات عمومي
صفحه 62:
خدمات فني
8 فراهمآوري
00 يسي تو 2-6
فهرستنويسي تحليلي
<ردمندي
00
و ea
روش شمارهاي
روش الفبايي
erin:
* کلمه به کلمه
< آمادسازي
اسه
صفحه 63:
Pewee
خدمات عمومي
صفحه 64:
8 تعریف و هدف
ار
6 اهميت و کاربرد
0 شيوههاي ارایه
| رابطه خدمات عمومي با سایر. مباحث علوم کتابداري و
اطلاعرساني
# نكاهي به روابط عمومي و ارتباطات
صفحه 65:
SOT Nee Te) Meo ل ا |
مراجعان به طور مستقیم POE kG Cage y eer wy Wen kiko)
#ا براي علاقهمند كردن مردم به # تامين نيازهاي اطلاعاتي
ll ۱۳ ee eewiesy 2
##ا در داخل و خارج از کتابخانه
صفحه 66:
۱
8 تابعي از متغيرهاي اجتماعي زمان و مکان
8 فرن هفتم پ.م. كتابخانههاي آشوریان (استفاده عموم)
4 بيت الحكمه بغداد (نسخهبرريداري» ترجمه متون» تدريس و
مباحثه)
0
آكسفورد و كمبريج (امانت)
صفحه 67:
اهمیت و کاربرد
4 شناساندن كتابخانه
ل اك ۱9۳۳۹۱
صفحه 68:
اهمیت و کاربرد
| در كتابخانههاي عمومي
20 CC ee CeaeD |
در کتابخانههاي دانشگاهي
[0
0 aay
صفحه 69:
در كتابخانه هاي عمومي
كت
| آموزيش و فراكيري
شكوفايي استعدادها
6 ترویج کتابخواني
4 در خدمت اقشار مختلف مردم
esos ا كم
۱
ظ عضویت رایگان
صفحه 70:
EES RE i 9 سي
| 5 ك0 ارتقاي برنامههاي آموزشي و يرورشي
#برزورش شخصيت
شكوفايي استعدادها
۳
"الهام بخشي
2
۷سرگرم کردن دانشآموزان
Gre rT 1
٩ ارتباط با كتابخانههاي عموميء دانشگاهي ا ۱۳
صفحه 71:
25 دانشگاهي
| عامل مهم توسعه فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي
| تامين نيازهاي اطلاعاتي دانشجويان و مدرسان
بازدید از کتابخانه و آموزش نحوه بهرمكيري
ee va ۱
هدايت تحصيلي و شغلي دان شآموزان
صفحه 72:
در دس ۳ اختصاصي
ee اك
0 اشاعه اطلاعات گزیده
۱ 8
ee ee Ten eed | كت
| نسخهبرداري و تکثیر
صفحه 73:
در كتابخانه ملي جمهوري اسلامي ايران
ر اهنماييهاي علمي و 8 نگهداري آثار مرتبط با ایران
0«( ۱۳۳
۱ 8 تدوین كتابشناسي ملي و دیگر
8 اداره امور گردش کتاب کتابشناسيها
##ا ارايه رادها و روشهاي بهبود 9
اصول كتابداري و
اطلاعرساني
٩ فهرستنويسي پیش از انتشار
eee eB Ce) |
0 مرجم و مشاوره
صفحه 74:
در کتابخانه ملي جمهوري اسلامي ایران
0 روشهاي تازبه
انجام امور مربوط به گردش و امانت مجموعه کتابخانهها در
سراسر کشور
ا Ete
دانشجویان دانشگاههاي کشور و دانشجویان ايراني مقیم خارج از
JS
Pe ا
"كمك به طرحها و برنامههاي سایر کتابخانهها
er ee
صفحه 75:
شيوههاي ارایه
| به تناسب هدف» وظیفه. نوع مجموعه و جامعه استفادهکننده
0
8 رایجترین شيوههاي استفاده
<آشنايي باكتابخانه و شيوه بهرمكيري از آن
امانت
*كار مرجع و«ياشخكويي (خدمات ارجاعي)
<#اظلا عرساني
صفحه 76:
Ee eee Serer) ۳0 5 آن
4 آشنايي با نظام ردهبندي كتابها در قفسه
آشنايي با منابع مرجم موجود
شناخت نشريات ادواري
۳
52010
زمینه موضوعي کتابخانه
9
| (۱ 0 ۱
صفحه 77:
امانت
6 تحویل و دریافت منابع مجاز. اماني کتابخانه
*#درون كتابخانهاي
ل ا
**كتابخانههاي يك شهر يا كشور
**كتابخانههاي داخل يا خارج از كشور
eer
صفحه 78:
4 خدمات مشورتي
ا ا ل ا ل FPO
000
8 ارتباط بين يزوهشكران و صاحبنظرريان
8 شناسايي و ارتباط با كتابخانهها و مراكز اطلاعرساني
داراي زمينه موضوعي مشتيك
8 كمك به مراجعان
صفحه 79:
هدف: ارايه بيشترين اطلاعات در كمترين
صفحه 80:
۷ اشاعه اطلاعات گزیده
9
تهیه و تدوین كتابشناسيها» نمایهنامهها...
“” فهرست تازههاي رسيده
۷ ترجمه متون و مورد نیاز
۱
بریده جراید
اعلان همایشها
صفحه 81:
5 gels gs
۳
os) 5
otras
eee
كوييء كتابخواني... 3 7
قصمكوبي as ree
Rearer ORES A
صفحه 82:
خدمتمحور بودن كتابداري
صفحه 83:
رابطه خدمات عمومي با ساير مباحث Pen
8 انتقال تجربه و دانش
8 آموزش
۳ |
|[ 20-7
٩ بهرهگيري مناسب از دانش بشري
8 تولید منابع اطلاعاتي
ا 2
8 قوانین و مقررات
8 گستره رو به افزایش دانشرساني
8 ارتباطات
ا ae
اشاعه بهنگام اطلاعات
ال
8 تسهيل جستجوء بازيابي و دستيابي
صفحه 84:
رابطه خدمات 0 مباحث Pen
eB ES 0 اطلاعرساني
ا دروس تخصصي كتابداري و اطلاعرساني
1# دريوس غيرتخصصي كتابداري و اطلاعرساني
ا دريوس غيرتخصصي كمكي كتابداري و اطلاعرساني
صفحه 85:
نگاهي به روابط عمومي و ارتباطات
4 بخشي از وظايفه مديرييت سازمان
ا ل ل ل TES Sige
8 كوشش براي تفاهم بين سازمانها و افراد ذينفع
صفحه 86:
die a 5
۱ ا e-35)
9
Cee
خبرنامهها
emi
كفتاري 8
۷ سخنراني
5056
54
8 ديداري
فیلمهان گوتاه
۳
” نمايشكادهاي موضوعي
اسه
صفحه 87:
روشهاي به كارگيري روابط عمومي در کتابخانه
Oe)
re CeO PIED ke er | فلسفه و منطق»
NA GL) Gllsasi 5 GlSaS OM
سالمندان» ...دولتمردان» کارمندان» جهانگردان...
صفحه 88:
a | ا Ss ۱
لا هدف خیر» وسیله آري
8 تأثیر برکیفیت و کمیت
9 oe
استفاده ان شنيكدها
ا ضرورتء آكاهي و روز آمدسازي اطلاعات
صفحه 89:
1
weenie
1# نمابر(يست تصويري)
1
۳
Jin
الوح نوري (سي دي ريام)
yee
PCr)
صفحه 90:
نمابر
٩ انتقال و جابجايي اطلاعات مکتوب
4 خط تلفن معمولي و دستكاه تكثير خاص
8 تسهيل مبادله اسناد و مداريك
صفحه 91:
05-5
le Waly cia SLs) Il
6 صفحه کلید؛ چاپگر و شمارهگیر
| ا ا ل ا ا ا
0 مزيت
۳
۶ انعطافپذيري در تنظیم وقت
معایب
۱
۳
اق ۹
هزینه زیاد
صفحه 92:
تله تکست
زر زر ار
| رايانه كوجك و شبكه تلويزيوني كشوري و تلویزیون خاص
8 قابل استفاده براي ناشنوايان در كتابخانهها
صفحه 93:
۱ م fio JL! ll
متن از را ae
دول ۵ con
Js 8 رگ تلفز 1 ‘
متصل به تلو ۹ 5
۱ ۱ ۳۹۳
یزیون یا دستگا 2 -
۱ 5
3 عمومي بز
صفحه 94:
لوح نوري (سي دي رام)
4 ذخيره و انتقال مقادير بالاي اطلاعات
| كاربزدهاي آموزشيء» يزوهشي...
on هزینه 8
| آساني استفاده
Yu yg jlo
2
صفحه 95:
ماهواره
4# مهمترين ابزار اطلاعرساني در عصر ارتباطات و
ف ۱
| يكيارجسازي و مرتبط نمودن همه بايكاهدهاي اطلاعاتى د
DVS tea پ و تي در
يك نظام واحد و هماهنك اطلاعرساني
| ارایه اطلاعات روزآمد ودقیق در سريعترين زمان
| نظامي و غيرنظامي
8 آنتن» دستكاه كيرنده تلويزيوني يا رايانهاي
صفحه 96:
كاربرد رايانه در خدمات عمومي
8 تسهیل جستجوي اطلاعات. بازيابي و دستيابي به اطلاعات
ES Ee TES SSeS
8 ایجاد بانكهاي اطلاعاتي
6 دستربسي به پايگاههاي اطلاعاتي
ل ا |
صفحه 97:
صفحه 98:
اماذ
للدم
re |
صفحه 99:
تعریف
#ا اصطلاحنامه كتابداري
Sa ا ا ا ا ا 0
نام شخص گیرنده و واسپاردن آن به او
ا ا ل ا ل
0
#رساندن كتاب و ديكر مواد به دست خوانندكان
4
صفحه 100:
6
8 تهيه كتابها و مواد خواندني مورد نياز مراجعان
##ا كمك به مراجعان براي دستيابي به منابع مورد نيازشان در
كتابخانه
| امانت دادن كتابها و ساير مواد خواندني به متقاضيان طبق
et] prey ۳۳
| تشويق مراجعان به خواندن آثار و استفاده از مجموعه
كتابخانه
| جيدن كتابها در قفسههاء تنظيم و نكهداري مجموعههاي
oe Ss اساس رده بندي
صفحه 101:
شیوه هاي امانت
( فرایند کار
ی
9) جامعیت و فراگيري
صفحه 102:
فرايند كار
0 روش يك برگهاي
5200-0-55
صفحه 103:
9
بركه تكي امانت كتاب
تنظيم بر حسب تاريخ
بركشت و ترتيب الفباي
نویسنده
ياسخ به سؤالات:
۱
ل 0
نام كيرنده 3
تاريخ بركشت
صفحه 104:
روش دوبركهاي
| ا 0
| در دو رنگ متفاوت:
<ابركه سفيد برحسب تاريخ بركشت
De eres TESOL Sy
8 پاسخ به سوالات زیر:
لاامانت كتاب
الانزد جه كسي
DA ته
صفحه 105:
انوا عبر 2 3 3
نواع بركّهها در روشهاي يكبركّي و دوبركي
4 بركه خواننده
8 برگه سررسید
صفحه 106:
بر در
تاريخ برء
بركّه خواننده
تاريخ بركشت
جمهوري اسلامي ایران
کتابخانه....
۳ شماره عضوید
53502 ۳
عد طسو
صفحه 107:
برگه سررسید
8 كتابهاي اماني سر
۷۲ در ٩/6 سم.
A
Oke
صفحه آخر كتاب
صفحه 108:
برگه سررسید
4 کتابهاي غيراماني
لادرج نام كيرنده كتاب
بر اساس الفباي عنوان
خواهشمند است کتابها را از اطاق خارج ننمایید.
انام
تاريخ و ساعت
صفحه 109:
نوع کتابخانه و مجموعه
۰
کتابخانه
4
براي يك - دو هفته
#اويزه اعضا
به استثناي كتابهاي مرجع...
8 کتابخانههاي مدرسه
ل کتابخانههاي دانشگاهي
8 كتابخانههاي اختصاصي
8 كتابخانههاي عمومي
8 كتابخانه ملي
صفحه 110:
جامعيت و فراككيري
| مبادله
ROB eee
8 امانت بین کثابخانهها
صفحه 111:
۳
8 توافقنامه بين كتابخانههاء موسسات و مراكز فرهنكي
| مبادله منابع كتابخانهاي
| ات ۳
BSUS ا
##ا يونسكو: استينفو
| یونیدو: وین
صفحه 112:
استفاده مشتر ك 0 منابع
ادر كتابخانههاي تخصصي
4 كمك به حل مشكلات مجموعهسازي
| ۳
| زوم وجود فهرستگان
| حوزه نشريات ادواري
صفحه 113:
0
8 تعريف (اصطلاحنامه كتابداري) | xs
۳
که طي آن يك کتابخانه مي تواند
ee ay را عم
بگیرد
ES we ey ea
کتابخانه به کتابخانه دیگر
۶ تسریع در تهیه مدارك
صفحه 114:
امانت بين كتابيخانه ها
ررلا بر را
[ ۱ 3
| کتابخانه ها
8 استفاده کنندگان
| كتاب و ساير مواد خواندني (مجموعه)
كتابداران
0 ا ات ا ere
دانماركك: مرکز ملي امانت
امانت کتابحانه ها در سطح بین الما
8 امانت بین کتابخانه ها در ایران
صفحه 115:
امانت بين كتابخانهها در سطح بينالمللي
4 تبلور انديشه امانت بينالمللي
ا اطلاعاتي كشورهاي درحال رشد
8 شناسايي كتابخانهها و مراكز اطلاعرساني عمومي و
Uo eed
6 شناسايي انواع منابع مرجه ردیف دوم
4" تدوين مقررات توسط كميته دايمي امانت بينالمللي ايفلا
2/۵9
صفحه 116:
اصول عمده کمیته دايمي امانت بينالمللي ایفلا
|۱۳ ee Tee Dene Rte nate eres DrerL |
9 |
Bin we Ce eee eSB
| امانت فتوكيي يا ميكروفيلم منابع
8 بهرهگيري از سریعترین روشهاي ارسال و دریافت مدارك
0 سررعت و دقت
1
صفحه 117:
برخي کتابخانههاي معتبر
)19729( کتابخانه بریتانیا |
۳ Peer eee S|
صفحه 118:
امانت بين كتابخانهها در ايران
8 يز وهشكده اطلاعت و مدارك علمي ايريان
ا ا ا ال
ا ا ا ل ا 0
لافراهمآوري بهرهبرداري از منابع اطلاعاتي داخل
Scr eCe EO eta 2010
صفحه 119:
علل عدم موفقيت نظام امانت بين كتابخانهها در
ايران
pvr | فرهنگي
ee ena
۷ فرهنگ مالکیت
۳
کمیود آموزش
| مشکلات اجرايي
فا
ere i,
مشکلات تجهيزاتي
و 0
تبود شبكههاي اطلاعاتي
In A 0
صفحه 120:
كاربرد رايانه دربخش امانت
4 مكانيزه كردن بخش امانت
1# روانسازي فعاليتهاي جاري بخش امانت
og NS 453 5 Go S le i
0 سرعت و دقت
00 یت صحیح نظام امانت
8 پروتکل امانت 2 020
| برينامههاي جامع كتابخانهاي
صفحه 121:
اد ۳ پروتکل امانت بین کتابخانهها
8 تعداد و نوع پيامهاي قابل مبادله
4 عناصر كتابشناختي و اجزا دادههاي اطلاعاتي
8 ترتيب و توالي صحيح در ارتباط و ارسال ييامها
6 ترکیب انتقال دادهها
صفحه 122:
8 تشکیل پرونده عضویت براي هر عضو
PCR rey |
۳ |
1
8 ثبت بازگشت کتابها
| تمدید امانت
2-۷ 0
| ارایه بروندادهاي آماري کتابخانه
صفحه 123:
کاربرد آمار و روش آمارگيري
8 تعریف و مفاهیم آمار
8 روشهاي آمارگيري
8 جدولهاي آماري
0 نمودارها
| كاربرد آمار
صفحه 124:
تعريف ومفاهيم آمار
8 تعريف
”مجموعه اي از اطلاعات عددي كه به عنوان شاخهاي از علوم
ا ا م
انسان مربوط مي شود.
صفحه 125:
تعريف ومفاهيم آمار
3
Fiore
(CIES Tee 6 ا NESEY oe
كردن دادهها ee EMER CED
تحليل دادهها 5 43 ja >
0 evs
صفحه 126:
۳
۱ |
a Bue
1 :
0 1 **دادههاي
فهاي آماري
Ns
صفحه 127:
روشهاي آمارگيري
«lS ml
سزشماريها
8 نمونهاي
0 دورهاي
Aula
صفحه 128:
جدولهاي اماري
8 تنظیم سازمان یافته اطلاعات به صورت مجموعهاي از
ستونها و ردیفها براي مطالعه و ارزيابي سریع
0 مشخصات
و
es
ED MIRC aE er
شمارههاي ردیف
صفحه 129:
نمونهاء
ي از جدول
PEL ener ey ere es A ety cy aN 00
۳
۳۳
زین (متن اسلياچکیدم
صفحه 130:
نمودارها
8 ستوني
oe
8 جندضلعي يا منحني
8 خطي
ا تصويري
8 كرد يا دايرهاي
8 ساير نمودارها
صفحه 131:
BPE) ستوني
8 چند مستطیل داراي پایه افقي
8 ارايه اطلاعات از طريق
ee eB TE) OE Te)
0000-7
err
7 ۷ 2
ا بين لفت لنت نك
@r @r Gr Gr
صفحه 132:
Ber ميلهاي
8 اصول نمودار ستوني
صفحه 133:
نمودار جند ضلعي يا منحني
| اصول نمودار ستوني
| اتصال خطوط قائم
| 0(
aay i
ع0 م
Seek cael ۱
2
اص
—= نك ات لت كن
@Qr Gr Gr Gir
صفحه 134:
نمودار خطي
8 نمایش نوسانات و تغییرات
|
للا خطرط شكستة
نالا
لان كا
fe
۹۵
صفحه 135:
نمودار تصويري
84 استفاده ان شكل به عنوان واحد اطلاعات
00
صفحه 136:
نمودار گرد یا دايرهاي
fa اطلاعات آماري درصدي
8 مطالعات آماري مقايسهاي در
0 نشان دادن بخشهاي يك ۵۳ 0 2
مجموع انه فيه
۳۹۳ ۳ 00 1 994
esos | ل Pe
صفحه 137:
نمودارهاي ديكر
م
ee!
درختي (شجرري)
0 شبكهاي
8 كردشنما
صفحه 138:
dS امار
4 سنجش كميت و كيفيت كتابخانهها
8 نوع و ميزان عملكرد
8 تجزیه و تحلیل هزینه - سودمندي
hail a JL) |
8 ارزيابي فعاليتها
صفحه 139:
فصل چهارم
شناساندن کتابخانه
صفحه 140:
شناساندن کتابخانه
4 هدف و اهميت
چه چیزهايي؟
۱
<براي ور
توسط چه افرادي؟
<«باجه روش و ابزاري؟
rela ۱
در کجا؟
صفحه 141:
ساختمان وتجهیزات
| داراي اهميت از زمانهاي باستان
| لزوم اختصاص فضا در هر ساختمان براي كتابخانه
| فضاي آرام و بي دغدغه
6 تسهیل دسترسي به اطلاعات
كت
مکان مناسب
صفحه 142:
8 کتابخانههاي مدرسه اي
| كتابخانههاي دانشگاهي
(glails 0[
٩ کتابخانههاي عمومي
صفحه 143:
9۳ مدرسه 52
18 ارايه كزارش درباره كتابخانه درجلسه سالانه انجمن اوليا و
مربیان
۱ Ct Se Were OY we eran eC Nees
همكاري معلم و ارايه آن به والدين
نكهداري بهترين مقالهها و تنظيم نمايه موضوعي براي آنها
ERIE ES ل
صفحه 144:
0
4 آشنايي با عناوين و شرح دروس و ارتباط با استادان
##ا برقراي ارتباط با كتابخانههاي هم موضوع
4 آكاهيرساني جاري از طريق توجه به مندرجات مطبوعات
##ا معرفي انتشارات موضوعي جديد
صفحه 145:
كتابخانههاي اختصاصي
| شركت مسئول كتابخانه در جلسات مختلف سازمان مادر و
ارايه كزارش
| برنامه آشنايي با كتابخانه و شیوه بهرهگيري از آن
۱ Gere RNP ECE SCRUB SIEND) |
صفحه 146:
2ك
6 محیط پیرامون هر يك از آنها به لحاظ بنیه فرهنگي و
SPB We CCC ewe ees
Ey oy سک
” تشكيل اردوهاي درون شهري
| كك ا ا 30 0 ۱9۳
له
بيماران بستري
ک لك
5200
صفحه 147:
تا 06625
ويزكّيهاي كتابدار
68 روشهاي کار مرجع
صفحه 148:
BENE Se So)
His gales ltl i
6 آشنايي با مجموعه کتابخانه خود
6 اطلاع از ساختار سازماني
#ا شناسايي مراكز اطلاعاتي همموضوع
| رعايت اصول اخلاقي
#لا كوشش جهت تامين منابع اطلاعاتي
8 تهيه و تدوين منابع مرجع رديف دوم
لا آموزش شیوه بهرهگيري از کتابخانه
8 همگامي با تغییرات و نوآوريها
eer ne | م
nae
صفحه 149:
روشهاي كار مرجع
ا
Pepe les ates
نوع خاصي از اطلاعات
استفاده از منابع دیگر کتابخانهها
اطلاعات روزآمد بينالمللي
| جويندگي
Bee ere he
م۳4
0
Beery oe ree
شکل و زیان منابع
er ee
صفحه 150:
فرایند تهیه وتنظیم کتابشناسيها
0) کتابشناسي
) فهرست
صفحه 151:
00 ee TON
00 أموزش فشرده نيريوي انساني
0 +
WS 2 GS Cus (FP
ans
3
صفحه 152:
00 ee TON
Goa (P
بركهارايي )©
| ا ا
افراد و تنالگانها
تنظیم نمایهها )0
1
صفحه 153:
تاثير فناوري بر خدمات مرجع
4 ايجاد بانكهاي اطلاعاتي
ذخيره و بازيابي سريع اطلاعات
EOS COTE. |
4 تبدیل کتابدار مرجع به متخصص اطلاعات
۱
0 ورود به شبکه محوري
صفحه 154:
خدمات مرجع ويزه ناتوانان و ep
| معلولیت و ضرورت برنامهريزي
4 توجه خاص کتابدار به این گونه افراد
۰ |
6 مجموعهسازي مناسب
8 جايگاهي براي تبلور احساس مفید بودن
ا استفاده از ابزار هاي مختلف ارتباطي
epee eres tea |
صفحه 155:
تاثير فناوري بر خدمات مرجع ويزه ناتوانان و
معلولان
8 كمك به يادكيري غيرريسمي
م 0
امکان ارتباطات دوربرد (مکاتبهاي» تلفني و ابنترنتی)
8 مفيد بدون بيشتر كتابخانهها براي معلولان
صفحه 156:
شیوه تهیه و تنظیم راهنماهاي مختلف کتابخانه
cn
خخ مسير رفت و آمدء محل استقرار بركعدان» نحوه استفاده از
00
گردشنماي خدمات
ا داك
0 a
نحوه مراجعه به مکانهاي مختلف کتابخانه g
Een Beeps etre rg
9۳
صرفهجويي در وقت خواننده 2
سرا
صفحه 157:
نشریات خبري کتابخانه
mee
*#نشريهاي است مختصر و کوتاه که اخبار کتابخانه را نقل مي کند.
Were
22 SB OLN em eae)
شود و با فاصله زماني منظم
توسط کتابخانه تهیه» تدوین و منتشر مي گردد.
صفحه 158:
SEIKI een e pret}
4 شناساندن كتابخانه
8 وابسته به هدفء وظيفه و توان كتابخانهها
8 لزوم برنامهريزي دقيق
8 در شكلهاي ديواري؛ تاشوء مجلد
1# مبتني بر اصول برنامهريزيء اجرا و ايزيابي
صفحه 159:
نشستها و گردهماييها
4 تاثير بر آكّاهيهاي كتابداران و مراجعان
ارتباط با مردم
8 تبادل انديشه
۱ 4
صفحه 160:
نشستها و گردهماييها
3 1 اطلاعاتي 8
pee oe
ire “js!
۹
< الكترونيكي
صفحه 161:
505
Wes
بريايي همايشها و نشست
صفحه 162:
برپايي ل
4 هدف
ل لت
صفحه 163:
هدف
| ات یا 50
##ها تبلور استعدادها در فعاليت هاي جمعي
8 شناخت تاثیر کار گروهي در بهسازي انديشهها و
خلاقیتها
8 تقویت حس همكاري و مشارکت
صفحه 164:
0 سمپوزیوم
corer |
ed
کنفر انس
epee |
POG [|
8 اجلاس و اجلاسيه
ا كردهمايي
صفحه 165:
شيوه بريايي
0 برنامه ريزي
ence) 111
) ارزيابي
صفحه 166:
۷
| تعيين هدف بر اساس اطلاعات
4 تعیین موضوع
8 نعیین مخاطبان
منابع مالي
ا انتخاب مكان و زمان
بيني انتشارات
8 اطلاعیه
اف اك
| تعيين جدول زمانبندي شده
صفحه 167:
۳ ۳ اجرا
8 تشکیل اولین جلسه کمیته اجرايي
تشیل جلسات منظم پیشرفت کار
0 تهیه اطلاعیه
#ا تهيه متن و تصويرر تبليغاتي و تكثير آن
4 تنظيم و تدوين انتشارات مورد نظر
انجام كاردها بر اساس جدول زمانبندي شده
oe
صفحه 168:
ارزيابي
8 مشخص كردن اهداف ارزيابي
J) oe
8 انتخاب مسئول
#ها تعيين روش
8 تعيين نوع ارزيابي بر اساس نظرات شركت كنندكان:
< آزاد
Pa ا 060
برگزارکنندگان
مجموعه افراد فوق
صفحه 169:
نمایشگاه کتاب
8 سیر. تکامل تاريخي
لا ا
ال رس |
۳
ا اطلاعات يك همايش
#لا مناسبت هاي مختلف
صفحه 170:
نمایشگاه کتاب
0 قبل از برگزاري
۱۳۳0۵
©) يايان كار
صفحه 171:
قبل از بركزاري
8 رعایت اصول اول و سوم برپايي همایشها و نشستها
| تعیین موضوع در قالب يك پیام
ayes hey |
تصميمگيري پیر امون فعاليتهاي جنبي
صفحه 172:
۱۳00
4 رعايت اصول دوم و سوم بريايي همايشها و نشستها
ا آغاز كار نمايشكاه در روز اعلام شده
۹ |
#ا مشاوره با افراد خبره براي حل مشكلات هنكام بريايي
صفحه 173:
اه
| ا م
4 سرعت و دقت در انجام امور
4 برجيدن نمايشكاه طبق اصل مشاركت همكاني
8 انتقال مجموعه به مكان اصلي
8 تحويل صحيح امكانات و تجهيزات
| كزارش خسارتها
8 تشویق کار گروهي
ofl
صفحه 174:
سخنراني
لك
3
9
oA
vw
3
موضوع خاص و متفاوت
موضوع خاص و پي در پي
موضوع خاص و پي در پي با سخنرانان متفاوت
بخش هايي از يك موضوع خاص
بخش هايي از يك موضوع خاص با سخنرانان متفاوت
8 مناسبتي
صفحه 175:
معرفي کتاب
8 برپايي جلسات ویژه معرفي کتاب
| معرفي كتاب از طريق درج در نشريات ادواري
| بحث ييرامون يك كتابء آثار يك نويسنده يا كتاب هاي هم
سر صرح
6 بخش از فعالیت جنبي يك گردهمايي...
معرفي يك شخصیت نامي
RATE C RCE ES. |
کتاب هاي مرجع
et Bow 5 Able il
صفحه 176:
قصهگويي و كتابخواني
ae
##ا كتابخواني
صفحه 177:
قصدكويي
0(
را ار
8 روش قصهگويي
لا ۱۳
۱
صفحه 178:
كتابخواني
| آشناسازيي کودکان» نوجوانان و بزرگسالان با کتاب
8 تشویق به مطالعه
| به كاركيري معيارهاي قصدكويي
صفحه 179:
خن ها 3 ACS هاي آموزشي
٩ بررسي نيازهاي آموزشي و انطباق آنها با امکانات کتابخانه
# تعيين زمان اجراي برنامه آموزشي
8 انتخاب مربي
ا تعيين روش آموزشي
8 تهيه ابزار و مواد اموزشي
8 تعیین و تامین بودجه
14 اطلاع رساني و نام نويسي
tt)!
صفحه 180:
| نمایش فیلم و اسلاید
65 (glide 5 Sill
٩ اجراي موسيقي
| شعرخواني
8 دیدار با شخصیتها
گردشهاي علمي و سياحني
| داستاننويسي
۳0
صفحه 181:
فصل ششم
is يانها
کاربرد مواد ديداري» شنيداري و رايانهاي
اربرا ۳ ) 5
صفحه 182:
كاربرد مواد ديداريء» شنيداري و رايانهاي
تعريف
4 هدف
a
ل
صفحه 183:
8 اصطلاحنامه کتابداربي:
**وسايل كمكي براي آموزش از راه كوش و جشم مانند صفحه
كرامافون» اسلايد و فيلمسينمايي و غيره كه غالبا براي استفاده از
ال ۱
صفحه 184:
هدف
| يادكيري آسانترء يريبارتر و عمليتر
| مكمل مواد آموزشي سنتي
8 ترميم تجربهها و تكميل يادكيريها
صفحه 185:
انواع
8 نورافکن (پروژکتور)
8 نورافکن مات (پروژکتور اوپك)
| نورافكن شفاف (يروكتور اورهد)
##ا اسلايدنما (يروزكتور اسلايد)
| 0 2
6 ضبط صوت
Se rere reo | رت
##ا ديسك [لوح] كردان نوري
8 آزمايشكاه زبان
صفحه 186:
آرشیو
| مجموعه و مكان نكهداري مواد ديداريء شنيداري و
رايانهاي و تجهیزات آنها با هدف نگهداري» سازماندهي و
اشاعه اطلاعات
صفحه 187:
PU ort ۳ 9ق 0 آنها
8 استفاده در آموزش و يرورش (قرين م05)
# اولين كتاب تصويري از كمنيوس با عنوان <طا,:0©
pictus ادنوه
8 اولين مجموعه عكس در كتابخانه (قرين ©09)
8 اوج رونق اين مواد در كتابخانههاي غربي(1990)
صفحه 188:
PU ort ۳ 9ق 0 آنها
| برورش مهارتهاي ذهني
زنمینه انسجام فكري
8 افزايش علاقه به موضوع
0
8 ایجاد مهارت
| كت
4 دستيابي آسان به اطلاعات
| ایجاد انگیزه براي كتابخواني
صفحه 189:
ا 0
8 هزینه زیاد و مداوم
6 رورت تربیت نيروي انساني ماهر
صرف وقت و انرژي زیاد
8 دشواري سازماندهي
#ا نارسايي در اطلاعرساني و امانت دادن آنها
8 تصور ذهني باطل در مورد آنها
| ناباوري مسئولان در ضرورت استفاده آنها
صفحه 190:
نكاهي به مواد ديداري شنيداري در کتابخانههاي
0
| كم توجهي به كاربرد آنها
ا Se
| 95000025200
بي توجهي به فراهمسازي آنها
8 عدم سازماندهي و استفاده از آنها
il نبود تجهيزات نمايش
|
صفحه 191:
نقش مواد ديداري شنيداري در بهسازي معلولان
| ا حق دستزسي به اطلاعات براي همكان
| کتاب هاي بریل
کتابهاي گویا
4 لوحهاي رايانهاي نوشتاري [Uxx]
##اتل - بريك (ناشنوايان نابينا)
| ا 19
صفحه 192:
انواع مواد ديداري - شنيداري و رايانهاي در
کتابخانه ها
8 مواد ديداري
a.
” يوستر
Lay
ol ¥
4 اد
مواد شنيداري
5 راديو
و
0
مواد ديداري - شنيداري
صفحه 193:
مواد ديداري - شنيداري
8 نمونه ها
sli
8 صفحه و نوار
aim
6 اسلاید
GAS
8 خواندنيهاي كودكان كمتر از
دو سال
02
تابلو (تخته)
er Te rey |
ا مواد شفاف
8 كارت يستي/ يستال» كيي آثار
هنري و عتيقه و انواع نشانها
صفحه 194:
عکس
#ا تعريف
۱
نقاشي» عكسبرداري یا دیگر فنون هنر گرافيك به وجود
مي آید»
۱
احساس واقعيت بخشي
#كاقتن مدت يادكيري
امکان مقایسه پدیدهها
صفحه 195:
عکس
0 |‘
شنايي بهتر با موضوعات
* داراي زبان كوياتر
**انواع عكسها
#ورقه اي
a ۳
2
ere
Sete
صفحه 196:
كاريرة عکسها BS كتابخانهها
ا آكاهيرساني علمي
1 meyer
موضوعي
ل ك2
#ا مسابقه تهيه عكس
مسابقه توصیف عکس
| تهيه منابع مرجع
۳
Pere Sr ف
۳
صفحه 197:
سر
ا تصوير يا نوشته بزرك بر روي يك ورق كاغذ كه معمولا
Ge Peg ل ا ل Bee
اماكن نصب مي شود
8 خط و تصوير و رنگ
| دريك پیام در يك نگاه بدون توضیح شفاهي
4alS Cute fSloa
صفحه 198:
صفحه 199:
9 ۳9 يوستر
پا
56
9۳۳
50-6
cob 8 (محتواي ديداري)
< منطبق با بيام اصلي
# پیام تانوي
۳
**ایجاد انگیزه
8 گوینده پیام
صفحه 200:
ار
| تهیه آلبومهايي به تفكيك موضوع
6 نمایشگاه
0
8 ماسبقه توصیف پوستر
د ات مت
۱۳ |
صفحه 201:
نقشه و اطلر
زمين بر روي
موادي مانند كاغذء يلاستيكء مقواءيارجه»... كه به نسبت
معيني (مقياس) كوجك شده باشد.
| ارايه اطلاعات يكجا
8 استفاده از. علایم و رنگها
صفحه 202:
انواع نقشه
سياسي
كت
20 a
201111
JL i يي
ا
0 كشاورزي
8 ز مينشناسي
8 راه و ترابري
6 کره جغرافيايي
صفحه 203:
کاربرد نقشه و اطلس در کتابخانهها
CE RR PIC | 21202
##ا تهيه آلبومهاي نقشه به تفكيك موضوع
0 تشکیل نمایشگاه
۱۳ ee Cy
COED ا
Adin I
تهیه منابع مرجع
8 استفاده در گردهماييها
صفحه 204:
تابلو (تخته)
ا صفحه اي است نسبتا سخت با رويه اي تيره رنك و كاملا
صيقلي يا صاف كه از قديميترين و مفيدترين مواد ديداري
به شمار مي رود.
8 ساخت و پرداخت منسجم
4 درك اطلاعات بدون احساس خستكي
8 توجیه مختصر مسایل
ابزار. آگاهيرساني جاري در کتابخانهها
صفحه 205:
م
8 تابلو برقي
ا
© يان فاي مت
se عمرمي
( تامين اطلاعات فوري
eed |
“استفادة از آهنئزيا
صفحه 206:
2
| 0
”حلقه فيلم ©0)؛ © يا (0© م.م
لاسلسله عكسهاي ذره بيني
Sa 0
RESIGN Ey ۳4 كت
۷سرعت بخشیدن به تورق مدارك
صفحه 207:
|
id Su #8
57 ne Rn tr oer atte
6 is PSE Pe
9۳ ۳۰0 va
حدود 200000 صفحه كتاب
صفحه 208:
2
8 طرز تهیه
**توليد مستقيم در كتابخانه از طريق ميكروفتوكراف
د
Fe eee wurepent enh
| کتابخانههاي فعال
ا ۱
#ملي
"مركزي دانشگاه تهران
صفحه 209:
ا ورقداي از طلق شفاف كه بر روي آن كلمات و مطالبي
نوشته شده و يا شكلهايي ترسيم گردیده است.
8 استفاده از نور براي رويت مطالب
0 اك
6 به عنوان مجموعه مرجع
Quis II LSI Gy yb 5) agi
8 کتابخانههاي تخصصي شرکتها...
صفحه 210:
6
| قطعه
Ja il
ل |
صفحه 211:
reper)
1# كاربرد آموزشي و يزوهشي
8 نگهداري و سازماندهي موزهاي
تت ا
| تشكيل نمايشكاه
rae
8 و اقعيتنمايي بیشتر
صفحه 212:
5
ee Do Ee BIS Dc DIS Sone Do oo |
صوت را از راه دور با كمك امواج راديويي ضبط و پخش
ميكند.
4 موثرتريين ابزارٍ اطلاع رساني دنيا
8 ارتباط آسان و كمهزينه
8 تركيب كلام» موسيقي و صدا
صفحه 213:
رادیو
8 سرگرمي
ا افزايش سطح آكاهيها
8 آموزش و يادگيري
8 تفویت تخیل
8 آشنايي بهتر ييرامون
8 آگاهيرساني جاري عمومي
8 جلوگيري از انزواي فرهنگي
0
4 كمك به گروههاي خاص
صفحه 214:
صفحه و نوار
| مواد شنيداري
8 آموزش و يادگيري
2 ead |
ا هزينه كم
8 سهولت استفاده
| ا Pee Mere
8 تهيه از جلسات» سخنرانيها...
| 000 م
صفحه 215:
#ها نوار شفافي از يلاستيك كه با تركيباتي حساس به نور»
يوكش شده است و در توليد عكس با استفاده از دوربين
عكاسي مورد استفاده قرار ميكيرد.
| آرشیو فیلم
0 تصاویر متحرك
0g 40( 3906 20> م.م
صفحه 216:
فیلم
8 رنگي یا سیاه و سفید
culo ۱[
| سلسله تصاویر یا نقاشيها
i ۱۳۲۵۱ ۱(
0 خطاي دید
ee
aS Ree B eRe ee ck |
صفحه 217:
اد مر اسر
8 کا رآموزشي/ تعلیمدهنده
6 مستند
8 خبربي
a ie
تفريحي
صفحه 218:
1
8 تهیه منابع مرجع
ED Re Eere SN COVeL |
نقد و بررسي فیلم 8
8 استفاده براي همايشها...
0
۱۳۰
صفحه 219:
اسلاید
#ها قطعداي ازفيلم يا ساير مواد شفاف كه حاوي يك تصوير
ثابت است و درقالب مخصوصي از جنس مقوا یا پلاستيك
قرار دارد.
ل 0*6 اينج
ae OS ali”
Salemi ney |
| رنگي یا سیاه و سفید
زا
صفحه 220:
عات
cet gal Cilos)
تكميل اطلاعات 4
علاقه به مطالعه 8
كتابخانه هاي آموزشي و تحقيقاتي 8
صفحه 221:
نكاتي درباره LE Sat Ut در كتابخانه
8 تهیه فرستهاي موضوعي همراه با چکیده
8 نظام امانت دهي
لدم
ll نمایش
vss ml
صفحه 222:
al
#8 مجموعه عکسهاي ثابتي است که برروي يك حلقه فیلم (CS
يا 0 م.م پشت سرهم یا به ترتیب معین چاپ مي شود.
منفرد یا مضاعف
8 رنكي يا سيا و سفید
0 صامت یا ناطق
0 بدون توهم حرکت
صفحه 223:
تلویزیون
8 دستگاهي است که تصاویر اشیا و اشخاص را از مسافت
دور به وسيله امواج الكتريكي انتقال مي دهد.
رایجترین و قويترین رسانه ديداري- شنيداري
ll رويدادها
روزآمدسازي اطلاعات
8 برقراري ارتباط
Soll
8 آموزش و يادگيري
صفحه 224:
تلویزیون
Pere
Ah glee 5b lls ill
| 9[
8 نوار ویدیو
ill نوشتن ان راه دور
8 كنفرانس از راه دور
lnsd | ا ل كت
8 قابلیت بصري
صفحه 225:
0۳
| نمايش عروسكي/ خيمه شببازي
8 سیاحت و بازدید
8 قصهكويي تصويربي
صفحه 226:
31 aD eS e SE We "Yee eS
8 جديدترين ماده ديداري - 7
ا ل ل ۱9
8 انواع:
۷صورت انسان
eh
”اصداي اطرافيان
۳ eae 2
كتابخواني 8
كتابهايي با جنس خاص 8
core S See oey |
صفحه 227:
چند رسانهايها
Pe ee EC IY eB Ne ل ا ا Tse]
كلام» عكسء نوشته» طرح و رنكء كه به كمك رايانه به
استفاده درميايد.
رواج با تكنولوزي اطلاعات
ill مجموعه از رسانه هاي مختلف
8 جذابيت
| لوحهاي فشرده نوري
صفحه 228:
چند رسانهايها
8 ارايه منابع مرجع
8 بازيابي سريع اطلاعات
8 کاهش زمان يادگيري
0۱
٩ ذخير سازي آسان اطلاعات
0 حمل و نقل آسان
صفحه 229:
تم رسانهايها
8 آموزش و پژوهش
ELS 4 9
14 صر فدجويي تا
| ارايه حجم گستردهاي از اطلاعات
8 ارايه از طريق اينترنت
صفحه 230:
فصل هفتم
CDE ل Te eee
ا
صفحه 231:
CUES RTC ST le eS eT eee ret
8 تعریف و هدف
اهمیت کتابخانه مدرسه
8 کتابدار - معلم
| دانشآموز و کتابخانه
صفحه 232:
3
كا ياد دادن دانشها و مهارتها و رفتارهاي معين
#ا آنجه ياد داده ميشود
#ا آنكه ياد ميكيرد
#ا آنكه ياد ميدهد
۳
صفحه 233:
[۱0 |
8 افز اش سواد جامعه
8 افزايش آگاهيهاي غيردرسي
۳19 |
4 جامعهپذیر ساختن افراد
مکمل برنامههاي درسي
باريور كردن آموزش به منظور 1
ee ae ESS Ee DS كت
صفحه 234:
اهمیت کتابخانه مدرسه
8 انتقال دانش
الا جات ير ساكتن انراد
| مكمل برنامههاي درسي
Fee es
Bere ee فرش اف
rece eee
Peet 8
صفحه 235:
خدمات 5 كتابخانههاي 0
8 بريايي نمايشكاه يا معرفي كتاب
اتح تساك رح
8 همكاري در برنامهريزي آموزشي
صفحه 236:
كتابدار- معلم
4 مشاركت در برنامهريزي آموزشي
#ا تجهيز كتابخانه
| SEo |
| ارایه خواندنيهاي مناسب در جهت لذت
8 تشویق به فعاليتهاي گروهي
| سانگاري بیشتر دانشآموزان با محیط
2 2 210
صفحه 237:
كتابدار- معلم
Cail a دورههاي كوتاهمدت و بلندمدت كتابداري
۵ داشتن ذهن خلاق
8 توان سوق دادن به فعاليتهاي زيباييشناختي
صفحه 238:
كتابدار- معلم
OO | ا اتن
8 همكاري نزديكک
4 آشنايي با مشكلات معلمان و كتابدار مدرسه
8 ارایه انواع منابع مناسب از طریق کتابدار
| تشویق مداوم دانشآموزان به استفاده از کتابخانه
ern tee Ewe Cenc | سس
صفحه 239:
ويزكيهاي كتابدار
| آكاهي از برنامههاي آموزشي
ا شناخت Obj gal tile
eee | ۱
##ا تشكيل برخي كلاسها در كتابخانه
0 معريفي در ۳ ۳
6 تهیه و تدوین منابع اطلاعاتي جدید
8 تاكيد بر انجام كارهاي تحقيقاتي
| ارتباط دوستانه ومحترمانه
صفحه 240:
دانش آموز و کتابخانه
4 ایجاد عادت به مطالعه
تشويق به مشاركت در كارهاي كروهي
| ساير ويزكيها