صفحه 1:

صفحه 2:

صفحه 3:
مقدمه ایرانیان در طول تاریخ از همان سالهای آغاز هجرت تاکنون پس از كرايش به اسلام و پیشدستی و پیشروی در پذیرش اسلام » خدمات فرهنگی ۰ سیاسی ۰ اجتماعی و مبارزاتی بسیار به اسلام و مسلمین داشتند و به پیروی از پیشاهنگانی مانند سلمان فارسی » در همه ی زمینه ها حماسه آفریدند . . گویی از همان آغاز اسلام » ايران جزء اسلام بود و جداسازی ایران از اسلام که از آرزوهای همیشگی غرب و غرب زدگان است » به هیچ وجه با واقعیت های تاریخ ایران و اسلام سازگار نیست و اين دو روح در دو جسم هستند . من كيم ليلى و مجنون كيست من هر دو يك روحيم اندر دو بدن

صفحه 4:
! ‏جوان عزيز‎ ٠ آیا تا به حال به دو عنصر اساسی زندگی خود « اسلام » و « ایران » اندیشیده ای ؟ ماو همه ی جوانان مسلمان ایرانی به این دو واژه ی زیبا عشق می ورزیم . اندکی تأمل کن . چقدر علاقه داری حقیقت اين دو کلمه ی مقدس را درک کنی ؟

صفحه 5:
اگر این دغدغه ی ذهنی توست و مسایلی به عمق جواهر گونه ی این دو مفهوم و ارتباط متقابل آنها دست یابی » ساعتی با ما باش تاجواب سه سئوال ذیل را که همه مطالب اين تحقيق در ياسخ به اين سه پرسش خلاصه می شود » دریابی : 0)- آيا حس مسلمان بودن يك جوان با حس وطن دوستي و ايراني بودن او » در تضاد است ؟ آن گاه که دین اسلام چهارده قرن پیش به میهن ما ایران وارد شد . جه تحولات و دگرگونی هایی در کشورمان بوجود آورد ؟آیا ورود اين دين به ميهن ما » موهبت بود یا فاجعه ؟ 2- يس از اسلام ملت هاى زيادى به اين دين دل بستند و در نشر آن تلاش نمودند و تمدن زيبايى با نام « تمدن اسلامى » را بنا نهادند . ما ايرانيان در ساختن اين تمدن عظيم جه نقشى و سهمى داشته ايم و انكيزه مان از اين خدمات جه بوده است ؟

صفحه 6:

صفحه 7:
اسلام و ملیت اسلام از همان آغاز کوشید تا پوسته ی عربیت را از خود بدور افکند .... قرآن با لحن شدید و اتهام آمیز ازء اعریاب سخن گفته است و آنان را از نظر روانشناسی اجتماعی » در نفاق و حق کشی از همه سخت تر و شدید تر. خوانده است . قرآن بطور. بسیار مشخصی وجود ملیت ها را به عنوان واقعیت هایی عینی و طبیعی اعتراف نموده است .

صفحه 8:
اسلام گرایی ای رانیان از دیدگاه قرآن در قرآن مجید با توجه به تفسیر و گفتار معصومین (ع) * آیات متعددی در مورد اسلام ایرانیان وجود دارد » که وجود اين آیات » نشانه ی دو موضوع است : 0 ایرانیان در پیشگاهی به حقایق و ارزشها . لیاقت و اشتیاق عمیق دارند . ©- اسلام آنها از اهمیت فوق العاده و ژرفی برخوردار و سرچشمه ی شایسته ای برای رونق و گستردگی اسلام در همه ی جهان خواهد شد .

صفحه 9:
« إن يَشأ ‎ade‏ آیها الناس و یأت باخرین » « ای مردم ! اگر خدا بخواهد شما را از ميان مى برد و افراد دیگری را ( به جای شما ) می آورد . » (نساء- 99 » علامه طبرسی می گوید : در روایت آمده است ؛ هنگامی که اين آیه نازل شد » پیامبر (ص) دست خود را بر پشت سلمان زد و فرمود : « هم قومْ هذا يعني عجَّمٌ الفرس » » آن افراد » از قوم این شخص ( سلمان ) هستند ۰ یعنی مردم غير عرب از فارس

صفحه 10:
خدمات اسلام به ایران آقای تقی زاده: اسلام ... آیینی نو » دارای محاسن و اصول و قوانین منظم آورد و انتشار اسلام در ايران روح تازه و ایمان قویتر دمید که دو مایه ی مطلوب نیز بر اثر آن به اين دیار آمد . یکی زبان بسیار غنی و پرمایه . وسیع یعنی عربی بود ... ... دیگری علوم و معارف و تمدن بسیار. عالی پر مایه ای بود که بوسیله ی ترجمه های کتب یونانی و سریانی و هندی به زبان عربی در شرق اسلامی و قلمرو خلافت شرقیه از اواسط قرن دوم تا اواخر قرن سوم بین مسلمین آشنا به زبان عربی و بالخصوص ایرانیان انتشار يافت

صفحه 11:
* دکتر عبدالحسین زرین کوب : آنچه اين مایه ترقیات علمی و پیشرفت های مادی را برای مسلمین میسر ساخت » در حقیقت همان اسلام بود که با تشویق مسلمین به علم و ترویج نشاط حیاتی » روح معاضدت و تسامح را جانشین تعصبات دنیای باستانی کرد و در مقابل رهبانيت كليسا كه ترک و انزوا را توصیه می کرد » با توصیه ی مسلمین به « راه وسط » توسعه و تکامل صنعت و علم انسانی را تحمیل کرد .

صفحه 12:
کارنامه ی اسلام در ایران اولین چیزی که اسلام آن را در ایران از بین برد » تشتت افکار و عقاید مذهبی بود . سپس به جای آن وحدت عقیده را گسترش داد . اين کار برای اولین بار بوسیله ی اسلام در اين مرز و بوم صورت گرفت . فکر واحد » آرمان واحد و ایده آل واحد پیدا کردند و احساسات برادرانه میان آنها بوجود آمد . هر چند این کار به تدریج در طول چهار قرن انجام گرفت » ولی سرانجام به نتیجه رسید و از آن هنكام تا كنون حدود 9 درصد مردم ايران انديشه و احساسات مشترکی دارند .

صفحه 13:
اسلام از نفوذ و توسعه ی مسیحیت در ایران و به طور عام در مشرق زمین جلوگیری کرد . ایران در پرتو گرايش به اسلام » هنگامي که کشور هاي مسيحي در تاريكي قرون فرو رفته بودند » همدوش با سایر ملل اسلامى و پیشاپیش همه ی آنها مشعلدار تمدنی عظیم و شکوهمند به نام « تمدن اسلامی » بود .

صفحه 14:
* اسلام » ایرانی را هم به خودش شناساند و هم به جهان » معلوم شد که آنچه درباره ایرانی گفته شد که نبوغ و استعدادش فقط در جنبه های نظامی است و دماغ علمی ندارد غلط است » عقب افتادن ایرانی در برخی دوره ها از نقص استعدادش نبوده بلکه بواسطه ی گرفتاری در زنجیر رژیم موبدی بوده است و لهذا همین ایرانی در دوره ی اسلامی نبوغ علمی خویش را در اعلی درجه نشان داد .

صفحه 15:
© اسلام اجتماع طبقاتی آنروز را که ريشه بسیار کهن داشت و بر دو رکن خون و مالکیت قائم بود . همه قوانین و رسوم و آداب و ستن بر محور اين دو ركن مى ككشت در هم ريخت و اجتماعى ساخت منهاى اين دو ركن » بر محور فضیلت » علم » سعى و عمل » تقوا . * اسلام روحانیت موروثی و طبقاتی و حرفه ای را منسوخ ساخت . آنرا از حالت اختصاصی بیرون آورد » بر اصل و مبنای دانش و پاکی قرار داد » از هر صنف و طبقه ای که باشد .

صفحه 16:
© اسلام به زن شخصیت حقوقی داد » تعدد زوجات به شکل حرمسرا داری و بدون قید و شرط و حد را منسوخ ساخت » آن را تحت شرایطی براساس تساوی حقوق زنان و امکانات مرد و در حدود معینی که ناشی از یک ضرورت اجتماعی است مجاز دانست » عاریه دادن زن » فرزند استلحاقی » ازدواج نیابی » ازدواج با محارم » ولایت شوهر بر زن را منسوخ ساخت .

صفحه 17:
* خدمات اسلام به ایران و ایرانی منحصر به قرون اول اسلامی نیست . از زمانی که سایه ی اسلام بر این مملکت گسترده شده است » هر خطری که برای اين مملکت پیش آمده بوسیله اسلام دفع شده است .

صفحه 18:
خدمات ایرانیان به اسلام از کی شروع شد ؟ ‎٠‏ علاقه ايرانيان به دين مقدس اسلام از همان آغاز ظهور اين دين مقس شروت شلد ءقل از آنکه شریعت تفش اسلام بر ام مجاهدين مسلمان به اين سرزمين بيايد » ایرانیان مقيم يمن به آيين اسلام كرويدند و با ميل و رغبت به احكام قرآن تسليم شدند و از جان و دل در ترويج شريعت اسلام كوشش نمودند و حتى در راه اسلام و مبارزه با معاندين نبى اكرم جان سيردند . ‏+ تاريخ فتوحات اسلامى در شرق و غرب جهان حاكى از جانفشانى و مجاهدت كروهى از مردمان ايرانى است كه با خلوص عقيده در راه اسلام از خود كذشتكى نشان دادند و دشمنان داخلى و خارجى اسلام ‏را سرکوب کردند .

صفحه 19:
خدمات ایر انیان به اسلام <گستردگی و همه جانبگی به همان نسبت که اسلام یک دین همه جانبه است و بر جنبه های مختلف حیات بشری سیطره دارد » خدمات ایرانیان به اسلام نیز وسیع و گسترده و همه جانبه است و در همه صحنه ها و جبهه های گوناگون صورت گرفته است . جبهه ی نشر و تبلیغ و دعوت ملت های دیگر » جبهه ی سربازی و نظامی » جبهه ی علم و فرهنگ و جیهه ی ذوق و صنعت و هنر .

صفحه 20:
۱ اولين خدمتى كه بايد از آن نام برد » خدمت تمدن كهن ايرانى به تمدن جوان اسلامى است . ايران قبل از اسلام خود 2 0 ‏ا ا ا ا ل‎ BR) . ‏تمدن در دوره ی اسلامی مورد استفاده واقع شده است‎

صفحه 21:
‎eee Pe ere eee ewer gee caret)‏ زره از روى صميميت و اخلاص و ايمان بوده است .

صفحه 22:
* اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان نسبت به اسلام صمیمی بوده اند و انگیزه ای جز خدمت به اسلام نداشته اند و در اين جهت هيج يك ازملل اسلامى اعم از عررب و غير عرب » به ياى ايرانيان نمى رسند و شايد از اين جهت ايرانيان در دنيا نظير نداشته باشند » به نظر مى رسد هيج ملتى نسبت به هیچ دینی و آیینی اين اندازه خدمت نكرده و صميميت به خرج نداده است .

صفحه 23:
فعالیت های اسلامی ایرانیان حوادث یمن و فداکاری ایرانیان مسلمان آن سرزمین ۰ خود شاهد بزرگی است که اين ملت با آغوش باز این دين مقدس را قبول کرد و در راه نشر آن از هیچ گونه فداکاری خودداری نکرده است . روی هم رفته . حدیث ‏ تفسبر » کلام » فلسفه » تصوف در قرن نخستین اسلامی پی ریزی شد و ملت ایران در- اين مورد در درجه ی اول قرار دارد . غزنویان نیز نخستین افراد ایرانی هستند که دین مقدس اسلام را از طریق سند به هندوستان بردند .

صفحه 24:
حفظ سنت های ایرانی در اسلام ۰ اسلام بی گمان ژرف ترین انقلاب اجتماعی و دینی بود که اگر نخواهیم بگوییم در تاریخ سراسر شرق نزدیک» دست كم در تاريخ عربان روی نمود . قبایل عرب را چنان به جنبش آورد که نه سابقه ای داشت و نه از آن پس چنین چیزی مشاهده شد . زیرا یک فرد مسلمان عرب پس از اسلام دیگر در بند پیوندهای اموال مشترک و تعهدات قبیله ای و قومی خویش نبود . وظایف فردی جایگزین پیوند قبیله ای شد و فرد مسلمان ناگزیر بود که از همه ی امت مسلمان در صورت لزوم با جهاد دفاع کند مسلمانان که مکلف خوانده می شدند متعهد بودند پنج فریضه ی اسلامی را بجای آورند : شهادت » صلات ( نماز ) ۰ صوم ( روزه ) » زکات وحج » گاهی در تاریخ اسلام جهاد هم به عنوان یک رکن ایمان بر فریضه های پیشین افزوده می شود .

صفحه 25:
سربازی و فداکاری - سرکوب کردن نهضت هاي ضد اسلامي توسط ایرانبان - بردن اسلام به آسيايي صغیر توسط سربازان ايراني

صفحه 26:
ذوق و صنعت ۰ خدمات ذوقی و احساسی بیش از خدمات فربهنگی می تواند نشان دهنده ی احساسات پاک و خالصانه ایرانیان بوده باشد . زیرا بیش از آنها سر و کارش با عشق و ایمان است » بطور. کلی شاهکارها مولود عشقها وایمانها است . زر و زور هرگز قادر نیست شاهکار خلق کند . تنها عشق و ایمان است که شاهکار می آفریند .

صفحه 27:
‎٠‏ شاهکارهای صنعتی ایران در دوره اسلامی : اعم از معماری ها نقاشیها » خوشنویسی ها » تذهیب کاریها » خاتم کاری ها » کاشی کاری ها و معرق سازی ها و.... بیشتر در زمینه های دینی اسلامی بوده است . شاهکارهای فوق همه در مساجد و مشاهد ‏و مدارس و قرآنها و کتب تجلی کرده است » معمار‌ها هنر خود را در مساجد و مشاهد و مدارس اسلامی بروز داده اند .

صفحه 28:
علم و فرهنگ * صحنه ی علم و فرهنگ ؛ وسیعترین و پر شور ترين میدانهای خدمات ایرانیان به اسلام است.سرعت پیشرفت و توسعه » کلیت و شمول و همه جانبگی » شرکت طبقات مختلف اجتماع » اشتراک مساعی ملل گوناگون » چیزهایی ‎Gaul‏ که اعجابها را در مورد تمدن اسلامی سخت برانگيخته است .

صفحه 29:
کوشش های علمی ایرانیان در دوران بعد از اسلام توجه خاص ایرانیان به ریاضیات و فروع آن چون حساب » هندسه » نجوم و موسيقي . كسب دانش از. هندیان وبابلیان ومصریان در اين زمینه . نخستین كساني که ارقام عربي را وارد اروپا کردند و اين ارقام جانشین رقام هاي لاتيني شد. نوشتن کتب زيادي در. زمینه هاي مختلف علوم و اهمیت عظیم به علوم. توسعه علوم در کشور. ایران.

صفحه 30:
كا انه ‎٠‏ در ايران ييش از اسلام كتابخانه هايى در سرداب ها و يستوها داشته اند و كتابخانه هايشان از يوست و بخط يهلوى بوده است و يس ان بيدايش اسلام ايرانيان از بزركترين عوامل تاسيس كتابخانه و مدارس در بغداد » ایران و غیره به شمار مى آمدند .

صفحه 31:
مدرسه علم و تمدن در ممالک اسلامی بدون مدرسه رواج و توسعه یافت « فقها و اطبای و فیلسوفان و دانشمندانی بدون رفتن به مدرسه پدید آمدند . نخستین مردمی که در اسلام مدارس تاسیس کردند امراء ( بزرگان ) ایران بودند و اگر هم ریوایت فرنگیان مربوط به مأمون درست باشد باز هم نخستین مدرسه ی اسلامی در ایربان ( خراسان و یا نیشابور ) و با نظر ایرانیان بنا شده است.

صفحه 32:
اسلام نه تنها برای ایرانیانی که مسلمان شدند خیر و برکت آورد در آیین زردتشتی نیز اثر گذاشت و به طور غیر مستقیم موجب اصلاحات عمیقی در آن گشت . ۰ خدمات اسلام به ایران و ایرانیان منحصر به قرون اول اسلامی نیست ؛ از زمانی که سایه ی اسلام بر این مملکت گسترده شده است » هر خطری که برای این مملکت پیش آمده » بوسیله ی اسلام دفع گردیده امروز نیز اسلام است که در مقابل فلسفه های مخرب بیگانه ایستادگی کرده و مایه ی شرف و عزت و استقلال این مردم است . آنچه امروز ملت ايران می تواند به آن افتخار و مباهات کند » قرآن و نهج البلاغه است نه اوستا و زند .

صفحه 33:
منابع ومناخذ ابطحی . نور الدین ( 19050 ) ایرانیان در قرآن و روایات ؛ تهران : به آفرین » چاپ اول . ابراهيميان » حجت اه ( 000 ) اسلام و ایران ؛ تهران : کانون اندیشه جولن » چاپ اول . حقیقت » عبدالرضیع ( 9000 ) خدمات ایرانیان به اسلام » تهران : کومش » چاپ اول . چرس دی روط کرت ی اد عم وی راهم دوه کال دی دز یی تهران : انتشارات امیر کبیر » چاپ پنجم . ر . ناث و گلدزیهر ( 09720 ) اسلام در ايران » شعوبیه : نیضت مقاومت ملی ایران علیه امویان و عباسیان » مترجمان : محمود افتخار زاده و محمد حسین عضدانلو ؛ تهران : مولف » چاپ اول. زرین کوب » عبدالحسین ( 96۳0 ) کارنامه اسلام » تهران : شرکت سهامی انتشار . قربانی » زین العابدین » تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » تهران : نشر فرهنگ . محمدی اشتهاردی ۰ محمد ( 190 ) رابطه ایران با اسلام و تشیع ( از آغاز تاکنون ) » تهران : برهان مطهری » مرتضی ( 40720 ) خدمات متقابل اسلام و ایران » تهران : انتشارات صدرا » چاپ شانزدهم .

صفحه 34:

رایگان