صفحه 1:
صفحه 2:
صفحه 3:
مقدمه
ایرانیان در طول تاریخ از همان سالهای آغاز هجرت تاکنون پس از
كرايش به اسلام و پیشدستی و پیشروی در پذیرش اسلام » خدمات
فرهنگی ۰ سیاسی ۰ اجتماعی و مبارزاتی بسیار به اسلام و مسلمین
داشتند و به پیروی از پیشاهنگانی مانند سلمان فارسی » در همه ی
زمینه ها حماسه آفریدند . . گویی از همان آغاز اسلام » ايران جزء
اسلام بود و جداسازی ایران از اسلام که از آرزوهای همیشگی
غرب و غرب زدگان است » به هیچ وجه با واقعیت های تاریخ
ایران و اسلام سازگار نیست و اين دو روح در دو جسم هستند .
من كيم ليلى و مجنون كيست من
هر دو يك روحيم اندر دو بدن
صفحه 4:
! جوان عزيز ٠
آیا تا به حال به دو عنصر اساسی زندگی خود « اسلام » و «
ایران » اندیشیده ای ؟
ماو همه ی جوانان مسلمان ایرانی به این دو واژه ی زیبا عشق
می ورزیم . اندکی تأمل کن . چقدر علاقه داری حقیقت اين
دو کلمه ی مقدس را درک کنی ؟
صفحه 5:
اگر این دغدغه ی ذهنی توست و مسایلی به عمق جواهر گونه ی این
دو مفهوم و ارتباط متقابل آنها دست یابی » ساعتی با ما باش تاجواب
سه سئوال ذیل را که همه مطالب اين تحقيق در ياسخ به اين سه
پرسش خلاصه می شود » دریابی :
0)- آيا حس مسلمان بودن يك جوان با حس وطن دوستي و ايراني بودن
او » در تضاد است ؟
آن گاه که دین اسلام چهارده قرن پیش به میهن ما ایران وارد شد .
جه تحولات و دگرگونی هایی در کشورمان بوجود آورد ؟آیا ورود
اين دين به ميهن ما » موهبت بود یا فاجعه ؟
2- يس از اسلام ملت هاى زيادى به اين دين دل بستند و در نشر آن
تلاش نمودند و تمدن زيبايى با نام « تمدن اسلامى » را بنا نهادند .
ما ايرانيان در ساختن اين تمدن عظيم جه نقشى و سهمى داشته ايم و
انكيزه مان از اين خدمات جه بوده است ؟
صفحه 6:
صفحه 7:
اسلام و ملیت
اسلام از همان آغاز کوشید تا پوسته ی عربیت را از خود
بدور افکند .... قرآن با لحن شدید و اتهام آمیز ازء اعریاب
سخن گفته است و آنان را از نظر روانشناسی اجتماعی »
در نفاق و حق کشی از همه سخت تر و شدید تر. خوانده
است .
قرآن بطور. بسیار مشخصی وجود ملیت ها را به عنوان
واقعیت هایی عینی و طبیعی اعتراف نموده است .
صفحه 8:
اسلام گرایی ای رانیان از دیدگاه قرآن
در قرآن مجید با توجه به تفسیر و گفتار معصومین (ع) *
آیات متعددی در مورد اسلام ایرانیان وجود دارد » که
وجود اين آیات » نشانه ی دو موضوع است :
0 ایرانیان در پیشگاهی به حقایق و ارزشها . لیاقت و
اشتیاق عمیق دارند .
©- اسلام آنها از اهمیت فوق العاده و ژرفی برخوردار و
سرچشمه ی شایسته ای برای رونق و گستردگی اسلام در
همه ی جهان خواهد شد .
صفحه 9:
« إن يَشأ ade آیها الناس و یأت باخرین »
« ای مردم ! اگر خدا بخواهد شما را از ميان مى برد و
افراد دیگری را ( به جای شما ) می آورد . » (نساء-
99
» علامه طبرسی می گوید : در روایت آمده است ؛ هنگامی
که اين آیه نازل شد » پیامبر (ص) دست خود را بر پشت
سلمان زد و فرمود : « هم قومْ هذا يعني عجَّمٌ الفرس »
» آن افراد » از قوم این شخص ( سلمان ) هستند ۰ یعنی مردم
غير عرب از فارس
صفحه 10:
خدمات اسلام به ایران
آقای تقی زاده: اسلام ... آیینی نو » دارای محاسن و اصول و
قوانین منظم آورد و انتشار اسلام در ايران روح تازه و
ایمان قویتر دمید که دو مایه ی مطلوب نیز بر اثر آن به اين
دیار آمد . یکی زبان بسیار غنی و پرمایه . وسیع یعنی
عربی بود ... ... دیگری علوم و معارف و تمدن بسیار.
عالی پر مایه ای بود که بوسیله ی ترجمه های کتب یونانی
و سریانی و هندی به زبان عربی در شرق اسلامی و قلمرو
خلافت شرقیه از اواسط قرن دوم تا اواخر قرن سوم بین
مسلمین آشنا به زبان عربی و بالخصوص ایرانیان انتشار
يافت
صفحه 11:
* دکتر عبدالحسین زرین کوب : آنچه اين مایه ترقیات علمی
و پیشرفت های مادی را برای مسلمین میسر ساخت » در
حقیقت همان اسلام بود که با تشویق مسلمین به علم و
ترویج نشاط حیاتی » روح معاضدت و تسامح را جانشین
تعصبات دنیای باستانی کرد و در مقابل رهبانيت كليسا كه
ترک و انزوا را توصیه می کرد » با توصیه ی مسلمین به
« راه وسط » توسعه و تکامل صنعت و علم انسانی را
تحمیل کرد .
صفحه 12:
کارنامه ی اسلام در ایران
اولین چیزی که اسلام آن را در ایران از بین برد » تشتت
افکار و عقاید مذهبی بود . سپس به جای آن وحدت عقیده
را گسترش داد . اين کار برای اولین بار بوسیله ی اسلام
در اين مرز و بوم صورت گرفت . فکر واحد » آرمان
واحد و ایده آل واحد پیدا کردند و احساسات برادرانه میان
آنها بوجود آمد . هر چند این کار به تدریج در طول چهار
قرن انجام گرفت » ولی سرانجام به نتیجه رسید و از آن
هنكام تا كنون حدود 9 درصد مردم ايران انديشه و
احساسات مشترکی دارند .
صفحه 13:
اسلام از نفوذ و توسعه ی مسیحیت در ایران و به طور عام
در مشرق زمین جلوگیری کرد .
ایران در پرتو گرايش به اسلام » هنگامي که کشور هاي
مسيحي در تاريكي قرون فرو رفته بودند » همدوش با سایر
ملل اسلامى و پیشاپیش همه ی آنها مشعلدار تمدنی عظیم و
شکوهمند به نام « تمدن اسلامی » بود .
صفحه 14:
* اسلام » ایرانی را هم به خودش شناساند و هم به جهان »
معلوم شد که آنچه درباره ایرانی گفته شد که نبوغ و
استعدادش فقط در جنبه های نظامی است و دماغ علمی
ندارد غلط است » عقب افتادن ایرانی در برخی دوره ها از
نقص استعدادش نبوده بلکه بواسطه ی گرفتاری در زنجیر
رژیم موبدی بوده است و لهذا همین ایرانی در دوره ی
اسلامی نبوغ علمی خویش را در اعلی درجه نشان داد .
صفحه 15:
© اسلام اجتماع طبقاتی آنروز را که ريشه بسیار کهن داشت
و بر دو رکن خون و مالکیت قائم بود . همه قوانین و رسوم
و آداب و ستن بر محور اين دو ركن مى ككشت در هم
ريخت و اجتماعى ساخت منهاى اين دو ركن » بر محور
فضیلت » علم » سعى و عمل » تقوا .
* اسلام روحانیت موروثی و طبقاتی و حرفه ای را منسوخ
ساخت . آنرا از حالت اختصاصی بیرون آورد » بر اصل و
مبنای دانش و پاکی قرار داد » از هر صنف و طبقه ای که
باشد .
صفحه 16:
© اسلام به زن شخصیت حقوقی داد » تعدد زوجات به شکل
حرمسرا داری و بدون قید و شرط و حد را منسوخ
ساخت » آن را تحت شرایطی براساس تساوی حقوق زنان
و امکانات مرد و در حدود معینی که ناشی از یک
ضرورت اجتماعی است مجاز دانست » عاریه دادن زن »
فرزند استلحاقی » ازدواج نیابی » ازدواج با محارم » ولایت
شوهر بر زن را منسوخ ساخت .
صفحه 17:
* خدمات اسلام به ایران و ایرانی منحصر به قرون اول
اسلامی نیست . از زمانی که سایه ی اسلام بر این مملکت
گسترده شده است » هر خطری که برای اين مملکت پیش
آمده بوسیله اسلام دفع شده است .
صفحه 18:
خدمات ایرانیان به اسلام از کی شروع شد ؟
٠ علاقه ايرانيان به دين مقدس اسلام از همان آغاز ظهور اين دين
مقس شروت شلد ءقل از آنکه شریعت تفش اسلام بر ام
مجاهدين مسلمان به اين سرزمين بيايد » ایرانیان مقيم يمن به آيين
اسلام كرويدند و با ميل و رغبت به احكام قرآن تسليم شدند و از
جان و دل در ترويج شريعت اسلام كوشش نمودند و حتى در راه
اسلام و مبارزه با معاندين نبى اكرم جان سيردند .
+ تاريخ فتوحات اسلامى در شرق و غرب جهان حاكى از جانفشانى و
مجاهدت كروهى از مردمان ايرانى است كه با خلوص عقيده در راه
اسلام از خود كذشتكى نشان دادند و دشمنان داخلى و خارجى اسلام
را سرکوب کردند .
صفحه 19:
خدمات ایر انیان به اسلام
<گستردگی و همه جانبگی
به همان نسبت که اسلام یک دین همه جانبه است و بر جنبه
های مختلف حیات بشری سیطره دارد » خدمات ایرانیان به
اسلام نیز وسیع و گسترده و همه جانبه است و در همه
صحنه ها و جبهه های گوناگون صورت گرفته است . جبهه
ی نشر و تبلیغ و دعوت ملت های دیگر » جبهه ی
سربازی و نظامی » جبهه ی علم و فرهنگ و جیهه ی
ذوق و صنعت و هنر .
صفحه 20:
۱
اولين خدمتى كه بايد از آن نام برد » خدمت تمدن كهن ايرانى
به تمدن جوان اسلامى است . ايران قبل از اسلام خود
2 0 ا ا ا ا ل BR)
. تمدن در دوره ی اسلامی مورد استفاده واقع شده است
صفحه 21:
eee Pe ere eee ewer gee caret) زره
از روى صميميت و اخلاص و ايمان بوده است .
صفحه 22:
* اکثریت قریب به اتفاق ایرانیان نسبت به اسلام صمیمی بوده
اند و انگیزه ای جز خدمت به اسلام نداشته اند و در اين
جهت هيج يك ازملل اسلامى اعم از عررب و غير عرب »
به ياى ايرانيان نمى رسند و شايد از اين جهت ايرانيان در
دنيا نظير نداشته باشند » به نظر مى رسد هيج ملتى نسبت
به هیچ دینی و آیینی اين اندازه خدمت نكرده و صميميت به
خرج نداده است .
صفحه 23:
فعالیت های اسلامی ایرانیان
حوادث یمن و فداکاری ایرانیان مسلمان آن سرزمین ۰ خود
شاهد بزرگی است که اين ملت با آغوش باز این دين مقدس
را قبول کرد و در راه نشر آن از هیچ گونه فداکاری
خودداری نکرده است .
روی هم رفته . حدیث تفسبر » کلام » فلسفه » تصوف در
قرن نخستین اسلامی پی ریزی شد و ملت ایران در- اين
مورد در درجه ی اول قرار دارد . غزنویان نیز نخستین
افراد ایرانی هستند که دین مقدس اسلام را از طریق سند به
هندوستان بردند .
صفحه 24:
حفظ سنت های ایرانی در اسلام
۰ اسلام بی گمان ژرف ترین انقلاب اجتماعی و دینی بود که اگر
نخواهیم بگوییم در تاریخ سراسر شرق نزدیک» دست كم در تاريخ
عربان روی نمود . قبایل عرب را چنان به جنبش آورد که نه سابقه
ای داشت و نه از آن پس چنین چیزی مشاهده شد . زیرا یک فرد
مسلمان عرب پس از اسلام دیگر در بند پیوندهای اموال مشترک و
تعهدات قبیله ای و قومی خویش نبود . وظایف فردی جایگزین پیوند
قبیله ای شد و فرد مسلمان ناگزیر بود که از همه ی امت مسلمان در
صورت لزوم با جهاد دفاع کند مسلمانان که مکلف خوانده می
شدند متعهد بودند پنج فریضه ی اسلامی را بجای آورند : شهادت »
صلات ( نماز ) ۰ صوم ( روزه ) » زکات وحج » گاهی در تاریخ
اسلام جهاد هم به عنوان یک رکن ایمان بر فریضه های پیشین
افزوده می شود .
صفحه 25:
سربازی و فداکاری
- سرکوب کردن نهضت هاي ضد اسلامي توسط ایرانبان
- بردن اسلام به آسيايي صغیر توسط سربازان ايراني
صفحه 26:
ذوق و صنعت
۰ خدمات ذوقی و احساسی بیش از خدمات فربهنگی می تواند
نشان دهنده ی احساسات پاک و خالصانه ایرانیان بوده باشد
. زیرا بیش از آنها سر و کارش با عشق و ایمان است »
بطور. کلی شاهکارها مولود عشقها وایمانها است . زر و
زور هرگز قادر نیست شاهکار خلق کند . تنها عشق و
ایمان است که شاهکار می آفریند .
صفحه 27:
٠ شاهکارهای صنعتی ایران در دوره اسلامی : اعم از معماری
ها نقاشیها » خوشنویسی ها » تذهیب کاریها » خاتم کاری ها »
کاشی کاری ها و معرق سازی ها و.... بیشتر در زمینه های دینی
اسلامی بوده است . شاهکارهای فوق همه در مساجد و مشاهد
و مدارس و قرآنها و کتب تجلی کرده است » معمارها هنر خود را
در مساجد و مشاهد و مدارس اسلامی بروز داده اند .
صفحه 28:
علم و فرهنگ
* صحنه ی علم و فرهنگ ؛ وسیعترین و پر شور ترين
میدانهای خدمات ایرانیان به اسلام است.سرعت پیشرفت و
توسعه » کلیت و شمول و همه جانبگی » شرکت طبقات
مختلف اجتماع » اشتراک مساعی ملل گوناگون » چیزهایی
Gaul که اعجابها را در مورد تمدن اسلامی سخت برانگيخته
است .
صفحه 29:
کوشش های علمی ایرانیان در دوران بعد از
اسلام
توجه خاص ایرانیان به ریاضیات و فروع آن چون حساب »
هندسه » نجوم و موسيقي .
كسب دانش از. هندیان وبابلیان ومصریان در اين زمینه .
نخستین كساني که ارقام عربي را وارد اروپا کردند و اين
ارقام جانشین رقام هاي لاتيني شد.
نوشتن کتب زيادي در. زمینه هاي مختلف علوم و اهمیت
عظیم به علوم.
توسعه علوم در کشور. ایران.
صفحه 30:
كا انه
٠ در ايران ييش از اسلام كتابخانه هايى در سرداب ها و يستوها
داشته اند و كتابخانه هايشان از يوست و بخط يهلوى بوده است و
يس ان بيدايش اسلام ايرانيان از بزركترين عوامل تاسيس كتابخانه
و مدارس در بغداد » ایران و غیره به شمار مى آمدند .
صفحه 31:
مدرسه
علم و تمدن در ممالک اسلامی بدون مدرسه رواج و توسعه یافت
« فقها و اطبای و فیلسوفان و دانشمندانی بدون رفتن به مدرسه
پدید آمدند . نخستین مردمی که در اسلام مدارس تاسیس کردند
امراء ( بزرگان ) ایران بودند و اگر هم ریوایت فرنگیان مربوط به
مأمون درست باشد باز هم نخستین مدرسه ی اسلامی در ایربان
( خراسان و یا نیشابور ) و با نظر ایرانیان بنا شده است.
صفحه 32:
اسلام نه تنها برای ایرانیانی که مسلمان شدند خیر و برکت آورد در
آیین زردتشتی نیز اثر گذاشت و به طور غیر مستقیم موجب
اصلاحات عمیقی در آن گشت .
۰ خدمات اسلام به ایران و ایرانیان منحصر به قرون اول اسلامی
نیست ؛ از زمانی که سایه ی اسلام بر این مملکت گسترده شده
است » هر خطری که برای این مملکت پیش آمده » بوسیله ی اسلام
دفع گردیده امروز نیز اسلام است که در مقابل فلسفه های مخرب
بیگانه ایستادگی کرده و مایه ی شرف و عزت و استقلال این مردم
است . آنچه امروز ملت ايران می تواند به آن افتخار و مباهات
کند » قرآن و نهج البلاغه است نه اوستا و زند .
صفحه 33:
منابع ومناخذ
ابطحی . نور الدین ( 19050 ) ایرانیان در قرآن و روایات ؛ تهران : به آفرین » چاپ اول .
ابراهيميان » حجت اه ( 000 ) اسلام و ایران ؛ تهران : کانون اندیشه جولن » چاپ اول .
حقیقت » عبدالرضیع ( 9000 ) خدمات ایرانیان به اسلام » تهران : کومش » چاپ اول .
چرس دی روط کرت ی اد عم وی راهم دوه کال دی دز یی
تهران : انتشارات امیر کبیر » چاپ پنجم .
ر . ناث و گلدزیهر ( 09720 ) اسلام در ايران » شعوبیه : نیضت مقاومت ملی ایران علیه امویان و عباسیان
» مترجمان : محمود افتخار زاده و محمد حسین عضدانلو ؛ تهران : مولف » چاپ اول.
زرین کوب » عبدالحسین ( 96۳0 ) کارنامه اسلام » تهران : شرکت سهامی انتشار .
قربانی » زین العابدین » تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی » تهران : نشر فرهنگ .
محمدی اشتهاردی ۰ محمد ( 190 ) رابطه ایران با اسلام و تشیع ( از آغاز تاکنون ) » تهران : برهان
مطهری » مرتضی ( 40720 ) خدمات متقابل اسلام و ایران » تهران : انتشارات صدرا » چاپ شانزدهم .
صفحه 34: