صفحه 1:

صفحه 2:
کارگاه مهارتهای زندگی وزارت بهداشت.درمان وآموزش پزشکی,دفتر امورزنان ‎eat‏ رل ۱ مرکز تحقیقات بهداشت روان 1386

صفحه 3:
خشونت خانگی اوبا سس بر کرت نیک سر بدرفتارى نسبت به كودك بدرفتارى نسبت به سالمند

صفحه 4:
همسرآزاری ‎sD‏ ا ا می گویند که انواع مختلفی دارد: ‎١‏ ‏" بدرفتارى عاطفى: نشانه هاى زيادى دارد كه برخى از انها عبارتند از: تهديدء تحقيرء منع همسر از ادامه كارء ارتباط با دوستان و آشنايان» بئ توجهى به نيازها و... ‏" بدرفتار : برخى از نشانه هاى آن عبارتند از: كتك زدن» ‎Pee re TAD veer en ey‏ ‏* بدرفتاری جنسی: برخی از نشانه های آن شامل: خشونت در رابطه ‎ee‏ جنسی با زور و اجبار و یا با شیوم ای یر ‎ter ‏اا‎

صفحه 5:
میزان فراوانی همسرآزاری با * از هر 6 زن یک زن در شیلی مورد خشونت و بدرفتاری قرار می گيرد, | os i و ‎eB)‏ 2 1 رد رس 2 ‎ay‏ * در مکزیک 9۵66 قربانیان خشونت خانگی زنان هستند. * در زان ازنان ©/© بار بيشتر از مردان مورد بدرفتارى قرار مى كيرند. * در ايران بدرفتارى نسبت به زن در خانواده در يك مطالعه ©9068 و در مطالعه ای دیگر 9606 گزارش شده است.

صفحه 6:
علل خشونت نسبت به همسر " بدرفتارى نسبت به ززن با تحصيلات يايين» بيكارىء اعتياد ا د أست. " مردانى,كه در دوران كودكى شاهد خشونت در خانواده ۱

صفحه 7:
مشکلات روان پزشکی در قریانیان خشونت خانگی " اختلالات خلقى به ويه افشتردكىء, اختلالات اضطرابى» تحریک پذیری, احساس درماندگی» تمایل به خودکشی. رس و ا ۱0۱۱ ۱ درب مور ات ریاستیو روشک هرا ‎beg‏

صفحه 8:
مهارت های زندگی و خشونت و ۳ 50 و مهارت قاطعیت هستند

صفحه 9:
ك5 # در بسیاربی از کشورهای دنیا برنامه های زیر برای پیشگیری و کاهش خشونت به کار گرفته می شود. " تبليغات از طريق ررسانه هاى جمعى ‎Aes CSE‏ از جمله دانش آموزان؛ دانشجويان و 9 ره ‏" بروشورء يوسترء يمفلت براى مردم و قرّبانيان خشونت ‎SEC EOE eee eS ONE I I ‏* آموزش مهارت های زندگی ‏يي يي يا بيت يوي 333

صفحه 10:
و " تلاشى است كه فرد براى حل يك مشكل يا كاهش استرس انجام مى دهدء كه به دو نوع است:

صفحه 11:
مقایله هیجان مدار 0 ‎es re‏ ا ا ۱9 لازم را بدست أورد. براى مثال: دعا كردنء پرداختن به فعالیت های ‎Sa‏ لذت بخشء دلدارى دادن به خودء كريه و زارى؛ سيكار ‎cs‏ اه ‏" در كوتاه مدت مفيد هستند. ‏* موقتا استوس را برطرف مى کنند. ‏* در درازمدت بی فایده و حتی مضر هستند.

صفحه 12:
‎aD See Cet eb See > ES Tl‏ ل حل نماید» برای متال: ‎9 <a ‏* برنامه ریزی برای حل مشکلات موجود ‏" جستجوى اطلاعات ‏مرج / ‏و

صفحه 13:
2: " مرحله 4 - پذیرش مشعل " هدف : فرد بيذيرد كه دجار مشكل شده است. - درن اين سرسله نتن ابت انعر سل زیلو به در ‎BE At‏ و سبب شود که فرد نتو اند مشتکل را که هست بپذیرد. عمده ترين افتارة منتى در اين مرسكه عبر ند از " جرا بايذ اين.مشكل براى من بيش آيد؟ و * من هرگز قادر به حل مشکل نیستم.

صفحه 14:
و تعريف دقيق مشكل هدف: در اين مرحله فرد بايد مشكل را دقيقاً مشخص كند و آن را تعريف كند. ‎eee este i cet Sep Cavey‏ " مرحله 9- بارش فكرى ‎Bye ES‏ ا ا ا ل ل اك بدون سانسور به ذهنش خطور کند. :2 ‎es epee‏ توجهی نمی شود. هر چه راه حل بیشتر بهتر (کمیت " مرحله 0- اززيابى راه حل ها ‎rape ON‏ آنها از نظر مزايا و معايب مؤرد ارزيابى قرار اي ل اين نفع خودمان باشد و هم به تفع دیگران) انتخاب می شود.

صفحه 15:
‎La‏ مرحله 0- اجرای راه حل ‏و ‏* زمان اجرا ‎۱ See ‎eee ‏۴ اگر راه حل انتخاب شده موثر بود یعنی مشکل حل شده است و اگر موتر نبود به فیرست راه حل ها مراجعه کرده و راه حل دیگری که ‎Tee ee bye Be‏ ۳

صفحه 16:

صفحه 17:
ا 0 0- سبى رفتارى منفعل (غير قاطع) ‎yey kas 0‏ سى كندركه ديتران به راحتى ‎ee JOE‏ ال حورت ‏ل ل اا ‎Tes‏ ا ا ا ‏رفتارهاى غيركلامى فرد غير قاطع يا منفعل ‏و عدم تماس جشمى ‏با بين نكاد كردن ‏با تن ل دك

صفحه 18:
2 سبک رفتاری پر خاشگر انه و ال ۶ _ برای خود ارزش بیشتری از دیگران قایل است. ‎See SP DC es‏ ا هدف برنده شدن است به هر قيمت ممكن. رفتارهای غیر کلامی در فرد پرخاشگر ees 8 صدای بلند و خشن ‎ "‏ داد زفن ل 0

صفحه 19:
9 سبک رفتاری قاطع ‎c‏ رت تین ‎ss}‏ احساسات و عقايد شخصى خود را به راحتى بيان مى كند. براى خود و ديكران ارزش يكسانى قايل است. رفتارهاى غير كلامى فرد قاطع: تشر ی امین ا لحن محکم و قاطع . سل ۳

صفحه 20:
00 PTE SSPE Tors ACTER ay ‎tre ai‏ ا ‏و ‎9 rene ees Re iy Fe UDO ney aCe Sto WTO TCe iy 0 ‏3 15 شرایطی مواضع خود را با اعتماد به نفس و آزادانه ابراز ‎۱ Nee Verne) NOD) ie ‏دا ریاستیو روشک هرا ‎beg‏

صفحه 21:
انواع رفتارهاى قاطعانه بیان فاطعانه احساسات مثبت و منفی رد قاطعانه در خواست ها درخواست قاطعانه ‎eee ene)‏ دادن به كفتكو

صفحه 22:
شیوه های ابراز قاطعیت

صفحه 23:
ل * ضمن درک احساسات دیگران وضعیت خود را بر ایشان توضيح مى دهيم: براى مثال: ور 7 ‎RC ce‏ ا ا ال ل ديرامدنم بشوى.

صفحه 24:
قاطعیت اساسی * اینکه زوجها بتوانند افكار» نظریات و احساسات خود ربا * خولی خشمگ تم و سل در و

صفحه 25:
قاطعیت فز اینده ۱ ‏رز‎ rear aeons ‏مقابله با يك درخواست از ياسخهاى خفيف شروع مى كند‎ eee gee Lene)

صفحه 26:
۱ er ee ronan ey ‎SEB eB pert karte)‏ را در با قاطعیت نظرات و احساسات خود را بیان می کند و روی خواسته خود يافشارى مى كند و اكر طرف مقابل أصرار بورزد. أو با شدت بیشتری قاطعیت به خرج می دهد. برای مثال: ‎ea) eb) ‏تمايلى به مرف الكل ندارم. ‏و اله ‏ل 0 ‏۴ از الکل یدممی آيد. ‏* به هیچ عنوان مایل نیستم الكل بنوشم.

صفحه 27:
ل 0 در این نوع قاطعیت فرد تأثیر رفتار یا کلام طرف مقایل را بر روی خودش توضیح می دهد. برای مثال: دی مت رسد ‎DAS‏ ‏لا زر ار 2 مسر Be SUD eee So eee ae Se) ‏مشغول مى كنىء به من بر مى خورد.‎

صفحه 28:
ال 9 الف) جنبه کلامی (محتوا) جنبه کلامی قاطعیت موارد زیادی را دربر می گیرد: * ابراز خواسته هاء عقاید, نظرات. انتظارات» احساسات خود به طور شفاف, برای مثال: دلم می خواهد اين رفتار. را با من نداشته باشی. انتظار دارم شبها زودتر به خانه بیایی. .به عقيده من؛ بهتر است با هم صداقت داشته باشيم. ‎se ph‏ الطفاً ينجره زا بازكن, الطفأ در كارهاى منزل كمكم كن ‎yorce We Dar‏ ا اك كر مس الم ترا ‎Fee ee‏

صفحه 29:
ب) جنبه غیر. کلامی (فر.ایند) # جنبه غيركلامى قاطعيت ا ا اندامی ر احتی دارد حالت قوز کردم با وضتعیت اندامی خشعی ندارد. صاف راه ‎Sonny)‏ ۳ ‎ed rae aan‏ ‎CHE. ۳‏ تكإن دادن ياها و ‎ne‏ ‏- حالات چهره ای: رت بدون تنش است. اخم نداردة تمس 2 می 1:6 دی ح هایچیره ی مسی در که ‏ری ‎Na‏ هماهنگ است.

صفحه 30:
تكلم " باتن صداى مناسب (نه خيلى بالا و نه خيلى يايين) صحبت می کند. باعجله صحبت نمی کند و حرف طرف مقابل را قطع نمی کند. بدون دلیل بین صحیت هایش مکت نمی کند. مطالبى كه بيان مى كند با حالت هاى جهرريه اى و رفتارش هماهنگ می باشد.

صفحه 31:
رفتار " حقوق ديكران را رعايت مى كند " حقوق خود را به رسميت مى شناسد و حفظ مى كند * فاصله مناسبی با طرف مقابل دارد و زیاد نزدیک نمی شود ‎RR‏ ار " رفتارش با چیزی که بیان می کند و با حالات چهره ای اش هماهنگ می باشد.

صفحه 32:
برگه حقوق من حقوق تو ‎re eS Teena OTe ec‏ الل ‎۱ ‏ا‎ TO Ie ‏* من حق دارم که توسط دیگران جدی گرفته شوم و تو نیز ‏* من حق دارم بدون احساس گناه نه بگویم و تو تیز ‏و ‏* من حق دارم اشتباه کنم و تو نیز ‏2 رك رل گر 9 ‏3 ‏وس ار قاطعانه داشته باشم و تو نيز ‎beg cea act ‏نت‎

صفحه 33:
۱ res Cra rere) i er ng ‏رفتارش را تغيير دهد.‎ و ‎Teo eer)‏ |

صفحه 34:
* مرحله 2 با احساسات مّبت شروع کنید. " 2-)- همدلى داشته باشيد. احساسات او را بفهميد. مثال: به نظر مى رسد كه هر دوى ما تحت فشارهاى ‎te Gl‏ ‎١‏ ككس ال تم ی ‏* ©-2- توجه نشان دهيد. براى مثال: اكر علاقه من به شما نیود» این مسأله را بازگو نمی کردم.

صفحه 35:
* مرحله 5 - با مشکل شروع کنید -1- طلب کمک نمائید. مثلا: من مشکلی دارم و امیدوارم تو بتوانى به من كمك كنى. ‎OP ape p Were nC he)‏ ا ا ا ا است. مثلاً:.وقتى سرم داد می کشی» ناراحت می شوم و احساس می كنم كدير | درست ندار ور ‏وقتى دير مى كنى» نكران مى شوم از اين كه ممكن است اتفاقى براى ‎gee)‏ ل

صفحه 36:
* مرحله - رفتار جدیدی که از همسرتان انتظار دارید. گنود برای مثال: به جای این که مرایی ملاحظه خطاب کنی» بهتر است رفتار اشتیاه مرا به من گوشزد کنی و احساست را به من بگویی. در ‎eae eae‏ را ل ا Se eo Te ‏اك‎

صفحه 37:
مرحله ©- نتيجه را ارزيابى كنيد " اكر يس از بيان درخواست شماء همسرتان ياسخ مناسبى مى دهدء حمله مى كندء,انتقاد مى كندء در شما احساس كناه و خشم ایجاد می کند و يا صرفا از انجام درخواست شما امتناع سی کند می توانید: اب ريه

صفحه 38:
nn ‏نکته: در طول همه مراحل قاطع باشید و سبک‎ ‏قاطعانه داشته باشید.‎ ‏از لغات خنثی استفاده کنید تا لغاتی که بارٍ منفی دارند و‎ * ‏سرزنش آمیز. هستند.‎ 0 aren eS ae i ‏چشمی مناسب. حالت چهره ای مناسب. وضعیت اندامی‎ ‏راحت.‎

صفحه 39:
مهارت حل تعارض

صفحه 40:
برداشت هاى نادرست درباره كشمكش و تعارض ‎ree‏ ا ‏كشمكش و اختلاف نشانه يك مشكل شخصيتى است. ‏* زمان همه چیز ربا حل می كند. ‏- زوجيباية ترقيخت سركز يا سم كشدتش پاتارتر دارتر

صفحه 41:
علل بروز کشمکش و تعارض در خانواده ۴ دلایل زیادی وجود دارد. برخی از آن ها عبار تند از : مشعلات مالی. تفاوت های عفیدتی» داشتن انتظار اث با ۷ 2)

صفحه 42:
علایم هشدار دهنده وجود کشمکش در خانواده ۴ _ زود عصبانی شدن هنگام صحبت با همسر " بكو مكو و مشاجرات مكرر ل ۱ ۴ خرق کردن خود در کار و فعاليت وس را خشونت جسمانی - عاطفی یا جنسی

صفحه 43:
واکنش های سالم به تعاروض _توانایی بخشیدن طرف مقابل را داشته باشیم. * _بتوانیم برای تغییر رفتار خود یا حل یک مشکل قرارداد بیندیم و به آن عمل کنیم: بايد رروشى را انتخاب كنيم كه منافع و نظرات هر دو طرف ربا برآورده نماید.

صفحه 44:
واکتش های ناسالم به تعاروض به مشكلى كه براى فرد مقابل مهم است» اهميتى ندادن. بیان سرشار از خشم؛ کنایه آمیز» آزارنده داشتن. در انتظار نتیجه نامطلوب بودن. 1 ree etre ‏گردن.‎

صفحه 45:
مهارت های ارتباطی ‎eves Sone AES‏ ۲[

صفحه 46:
ویژگی های ارتباط ناسالم هر یک از طرفین هميشه خود را به حق و طرف مقایل را مقصر می داند سرزنش كردن طرف مقابل تحقير نمودن طرف مقابل اتوقع بيش از اندازه از همسر انكار احبناسات خود و ناديده كرفتن احساسات ديكرى پرخاشگری باتكنا OS ay دفاع اتهام زدن برجم زین قضاوت كردن و زير سؤال بردن همسر

صفحه 47:
ارتباط سالم * در ارتباط سالم هیچ یک از موارد بالا دیده نمی شود و | و کنند. بثایر این ار تباط,بهتری با یکدیگر برقرار می نمایند.

صفحه 48:
مهارت هاى حرف زدن 0- استفاده از جملاتى كه با ضمير" من" شروع مى ‎SBe es ero ee ee‏ ا وقتى از ضمير "من" استفاده مى كنيد معمولاً: 0-)- به موفضوع خاصى اشاره مى نماييد. براى مثال: ال است . بر مر سر 2 ا م من خیلی لاغر شده ام من کسل هستم 333 ‏يوي‎ el

صفحه 49:
‎Eee) |‏ كلك مادر شوهرم زن بسیار خوبی است رحايتى از برتر ين درستارة تررم الست ار بر راب خریو. با التوام تو هرم دارم 7 ۱۳ تن رش من اس ‎AS‏ | هوکربا ‎0 ‏م‎ sp NOY. BV) os

صفحه 50:
صيف اطلاعات حسى 3 ‎ie‏ راجع به اتفاقات روزمره براى مثال: ‎oN‏ ‏أمروز برق نداشت ‎١‏ 5 ‎wwii‏ ل رت ترا 5 oo OG ae aye ‏ص 2 و چشمانت گود افتاده است.‎ 2 1+ ج08

صفحه 51:
© بيان افكار و انتظارات. براى مثال: ‎Toren eel‏ ا رك انتظار دارم شب ها زودتزاةخانه بيابى.

صفحه 52:
“6- بيان احساسات. براى مثال: PSS Sy gly ots ‏از‎ یه هم ريختگی اتاق مرا عصبانی می کند. نكته: افكارتان راابا احساساتتان مخلوط نكنيد. براى مثال: ۳ eres ee احساس می کنم که اين روش بهتر. است (ببان کننده نظن و عقيده) 8 احساس غم می گنم (ییان کننده احساس)

صفحه 53:
* - بیان احساسات. برای متال: از شنیدن خبر بیماری پدرت ناراحت شدم به هم ریختگی اتاق مرا عصیانی می کند. نكته: افكارتان را با احساساتتان مخلوط نكنيد. براى مثال: * لحيل :حى كنم كه تصميم خوبى كرتم ی كننده فكر) * احساس می کنم که اين روش بهتر است (بيان كننده نظر و عفیده) ۶ احساس عم 2 کنم (بیال کننده احساس) اک 333

صفحه 54:
©- بیان خواسته ها. برای متال: (ESA GSN fie ‏دل‎ سل لد رح و شم نکته: ‎Gila a‏ ی دی ۳ ‎Balsa co) are‏ 8 مرو نبايدها در ل مجر " بايد شسبزودتر به خانه بركردى (جمله نامناست) ىم لا ۱ ۳

صفحه 55:
ی ام ريفتارت را توضيح دهى جه رفتارهايى كه در كذشته انجام داده اى و جه رفتارهايى كه در حال حاضر انجام مى دهى. براى مثال: علت خميازه كشيدن من اين است كه ديشب تا دير وقت بدا ‎ee‏ كتيدن حرتوان تر كته نمى, ee ‏یادم رفت سطل زباله را خالی کنم.‎ ۶ يي ا يي يوي 333

صفحه 56:
‎ee |‏ ره ‏* گوش دادن فعال یعتی با جان و دل به حرفهای همسرت ا 5 به يايان برساند. مهارت كوش دادن از جند خرده مهارت ‎Case)‏ 6 0

صفحه 57:
)- مهارت توجه كردن 0-)- خوب نكاه كردن. براى مثال: ۱ ‎ee Let bee eee re‏ ا Ce ne tee ee ee ‏غمگین است؟‎ ل ان ا ا ا 0 1

صفحه 58:
۱ " لحن صدايش جطور است؟ " تن صدايش بالا است يا يايين؟ آیا تندتند صحبت می کند؟ 5-5 ردكيرى 0 " ممكن است به شمابكويد خوشحال استء اما و دیگری را نشان دهد.

صفحه 59:
2- اشاره كردن ا ا ۱ دصار ا مد رد ل 0 پا کنید. برای مثال: تکان دادن سرء لبخند,زدن» تماس چشمی. سا ا ل ا م ا ا ‎PEND‏ ‏تنى فهمم كه خيلى خشمكين هستى.

صفحه 60:
8- دعوت كردن ا را جيز ديكرى:است كه نكفته باشى. درباره این موضوع مرا ریوشن کن. ۳ نکته: بهترین زمان برای دعوت کردن زمانی است که طرف مقابل مکث کرده و ساکت است. پس از ‎re)‏ ۱۱۰

صفحه 61:
‎cis‏ رت ‏براى اين كار بهتر است: ‏* 0-42 از جملات خودش استفاده كنيد. براى مثال: ‏وا زیر ترا مره زاك ويا إن ان قربي عرد سن مو ‏0 > در ا ا ار ل لك را تایید کند. برای مثال: با صحبتی که گردی» به نظر می وسد آز اين اتفاق آزرده اى؟ ‎ap epee ee ‏يي يي نس يي يوي 333

صفحه 62:
5 ‏سوال کردن‎ S ۴ بهتن است وقتی احسامن می کنید به اطلاعات نیاز دارید آن را بپرسید. ‎a ere er ele‏ سس و دست طرف مقابل را در ارئه پاسخ باز می گذارند. برای مثال: وچ (Cnr Ree ies et een aL es ai ۴ _ نکته: جملاتی که با چرا شروع می شوند» جملات مناسبی ۰ دهند, بهتر است از ی ار ۳ 0

صفحه 63:
تعارضص * تعارض به معنی کشمکش با فرد دیگر است که تنش زیادی را برای دو طرف به بار می آورد.

صفحه 64:
شیوه های رایچ حل تعاروض )- اجتناب ۴ زن و شوهر سعی می کنند در مورد مسایلی که با هم تعارض و اختلاف دارند. صحبت نکنند و از کنار آن بگذرند. ‎ee)‏ کردن ع ‎og‏ ‏۳۳ می شوده حل 3 جها به دلایلی کوثاه می آید ا 9 ۰ ‎Stern ‏8 ا ا ال ل يا

صفحه 65:
Ce ‏زن و شوهر درباره مشكل بحث مى كنند اما به جواب‎ " ‏ارا‎ eee 0 2- يرخاشكرى * ترش های حل تشد ى هم تلنبار شده و سبب ‎er te‏ ۳ هر هی اوقت نسیت هه رفتارهاى ير يي ييا يي يوي 333

صفحه 66:
oa ‏مشارکت جویی‎ 2 ‏کنند تا با کمک و مشارکت یکدیگر مث‎ j 3 ‏لل عم نوی منک رین از‎ SST CPA ‏يى خودا ارزيابى انجام دهيد:‎ " ‏از آنجایی که تعارض با دیگران از ویژگی های خود ما ناشی می شوده پس از همسرتان بپرسید:‎ ‏آیا من رفتارا خو خواهانه دارم؟‎ ‏آیا سرد و کناره گیر هستم؟-‎ ‏اب زیت سس نوزم‎ ‏ليك‎ ‏الك شر ولق سكا‎

صفحه 67:
" براى حل تعارض بايد: عشق بدون قید و شرط نسبت به همسرتان داشته باشید. تواضع داشته باشيد (بيذيريذاكة كامل نيستيد) * تمایل به حل تعارض داشته باشید. " اهل مذاکره و توافق باشید. ۰ب * خودتان را جای طرف مقابل بگذارید و مسایل را از چشم او ببینید.

صفحه 68:
و رویکرد برنده - برنده ۴ بهترین حالت است هر دو نفر احساس ۳ ‎rs eee my‏ رفتاری دارند دیده می شود. 1 ‎ee‏ اک ار تس ار زار ار رل ‎a etl‏ برنده با هش میک که ارس ار ‎Tae‏ ‏کسیر قاری مق م

صفحه 69:
‎ae Beta,‏ رز ‎eC kL SP Its)‏ 3 ‎Le‏ ا لالم ‏زن: نباید می گذاشتم اين اتفاق پیش می آمد؟ ‎sce‏ چرا برای بقیه پیش نیامد؟ ‏اما براخى.ديكر از زوجها مشكل را يك جالش مى بينند آنها به دنبال ‎pe Ieee or‏ ریق ی زن - چه کار باید کرد؟ ‏مرد - چگونه می توائم آن را حل کنم؟ ‏پآ ‏زن - زندگی یعنی این؟

صفحه 70:
9- رویکرد همدلانه ‎ere *‏ ارس ين الايد كاد كنى. زوجهايى كه از رويكرد همدلانه ‏اد ‎ers)‏ رايس لسرن بقار ‏©-2- همديكر .را بهتر درك مى كنند. ‎| enone ine ee) ‎ae)‏ ا ا ‎SEs‏ ل ا ‏9-3 به احساسات و هیجانات یکدیگر توجه می کنند. ‏0-0 به نیاز ها و خواسته های یکدیگر پاسخ می گویند. ‏اک 333

صفحه 71:
<6- رويكرد حل مسأله ۴ گام اول - شناسایی مشکل ۶ _ گام دوم - بستن قرارداد ۶ گام نوم - بارش فکری گام چهارم - ارزیایی هر یک از راه حل.ها كام ينجم - اجراى رراه حل ۳

صفحه 72:
جند نكته در مورد رويكرد حل مسأله ‎Be eran Teese ei‏ و 0 0 000000 * از مهارت هاى حرف زدن و كوش دادن استفاده نماييد. لل تا اتف اف ۳ * منصف باشید. چیزی که برای خودتان نمی پسندید برای دیگری نخواهید. سس *_واقعاً تشریک مساعی داشته باشید.

صفحه 73:
9- رویکرد مذاکره. فرآیندی که افراد برای حل مشكل با هم مذاكريه مى كنند و سعى مى كنند با كمك یکدیگر مشکل ربا حل کنند. مذاکره نامیده می شود که از 9 مرحله تشکیل می شود. الف) قبل از مذاكره Gy Adis 5 St) (aby. ۴ ع تب ۵۸

صفحه 74:
ب) ,در طول مذاكره . مرحله 2- بیان دیدگاه» نیازها و علايق خود به صورت شفاف CTE De Daw Tes ‏ا‎ مرحله 62 انتخاب و توافق هر دو .هاى خود را مى دهند و بر سر اين كه براى حل ‎Ga‏ باید بکننده به توافق می رسند. مرخله ©- قرارداد كتبى. اي ا 2 هر دو طرف ۳ چا

صفحه 75:
ا ا 1 و ار ۱ و ار رت سكوت نكنيد. اكر براى تصميم كيرى به زمان احتياج داريد» آن را ل ا ا 1 خواست ب ها.و احساسات خود را به طور شفاف بيان كنيد. مراقب رفتارهاى غيركلامى خود باشيد.

صفحه 76:
۴ از اطلاعات خصوصی همدیگر برای تحقبر یکدیگر استفاده نکنید. - تون سدان خرترا پایین دترداريد وا پر چسب نز نید و " اجازه صحبت به طرف مقابل را بدهید. * تنها به ذکر مشکل یا شکایت اکتفا نکنید, راه حل بدهید. 0

صفحه 77:
مهارت كنترل خشم

صفحه 78:
۳ ‏ی رای‎ ۳ Sc CL "ا خصومت: احساس دشمنى ‎a‏ 5 )> ممکن است تا مدت ها ادامه ذاشته باشد و در موقعیت های مختلف ‎OR‏ ی و ار رويد او دير هم مشاهده است كه به دو دسته تقتتيم مى. شود: کلامی: توهین کردن ۰ فریاد زدن = مس حمله ور شدن» شکستن اشیاء» صدمه زدن به خود یا ‎Gg‏

صفحه 79:
برانگیزاننده ها " ابتلاء به يك بيمارى جسمانى يا روانى ا لت " ناتوانى در كنترل تكانه هاى درونى " عدم آشنايى با مهارتهاى ارتباطى " رويارويى با ناكامى و شرايط تهديد آمين براك وی یش ‎AA‏ ا

صفحه 80:
0 a وس " فروخوردن خشم ® اك * گذشت و عفو * ابراز خشم الف) غیرسازنده مانند رفتار پرخاشگرانه ب) سازنده مانند قاطعیت

صفحه 81:
نشانه های خشم و نشانه هاى بدنى يا احساس برانكيختكى مانند: افزايش ضربان قلب و نبضء» سرخ شدن؛ تنفس سطحى و سريع. و ‎Bi‏ ل ا ‎ee‏ هت ‎y Sie Sere reat)‏ ل ۱

صفحه 82:
مهارت های کنترل خشم 0- تکنیک هایی برای مقابله با نشنانه های بر انگیختگی بدنی - تنس كتيع ۶ تکنیک تن آرامی 2 تکنیک هایی بر ای مقایله با نشاته های شناختی خشم چلتر تتاعتی. ل دك ا ا ل ال 5 0 * مهارت قاطعيت م سس

صفحه 83:
الفف) جنبه بدنی خشم ESO ER UPD Coli br ae OE CER po حا ل ی و کرد. پس علایم برانگیختگی بدنی نشانه ل ‎Ss le SU‏ ار رت زور ‎een a a‏ pie y eeneee es سرخ مي شویم. داغ مق کنیم. اترژی زیادی را احساس می تمییم. سا ۱ ۳ ES IS ye ESI Ses 7 9 تست ‎ae‏ ‏ادهيم و خشمكين مى

صفحه 84:
سنجش برانكيختكى ۴ (- برانكيخته نيستيم و آرام مى باشيم. و ‎vats ASG Lge‏ ا ار

صفحه 85:
سنجش خشم و ۴ 06 - کمی خشمگینم * (6- در حد متوسط خئتتتگینم ۴ 26 در حد. زنیاد خشمگینم ‎BE ests eee Se‏

صفحه 86:
0 ار هه در حالت برانگیختگی تنفس سریع و سطحی است به همین دلیل فرد احساس تتش و تنیدگی می کند پس اگر فرد بتواند به روش صحیح ۳ 1 و ملایم و بدون سر و صدا باشد. روى صندلى راحتى بنشنيد و يا روى زمين دراز بكشيد. خودتان را 7 0 و

صفحه 87:
ا ار ك0 به كمك دستهايتان بالا آمدن شكمتان را احساس كنيد. توجه كنيد كه شكمتان بايد بالا بيايد نه سيئه شما. " هوا را به تدريج با © شمارة از راه دهان بيرون دهيد. - اين تاراريا 4[ بار اتجام دنید ر در سين انجام اين كار سس کید ‎Dy‏ لت ‎EdD‏ را و جا بیفتد(برای انجام فعالیت های ) تا 6 به بخش ضمیمه قسمت مهارت کنترل خشم مراجعه کنید).

صفحه 88:
© تكنيك تن آرامى ‎ie a eee wae % 5‏ ‎Wee Si rear)‏ ا ‎IEP BGs‏ لالت ل ل ‎eens -Te hes Te vb e Ser en)‏ | را رها سازید. برای شرو ةا ‎ee‏ ‏هر عضله حدود 6 ثانیه ‎RE,‏ ‎wie:‏ . رها كردن عضله (00 تا ‎eee Shes Ae) poe‏ > ‎acel‏ م بندى نمابيد. - ی رم 29 گروه باید آن را به صورت عملی تمرین کنند تا بهتر یاد

صفحه 89:
Le 7 ره کر ‎Bee‏ ببرید و در پیشانی چین ایجاد ‎3s‏ سس ‎Rk epee eee 0‏ واره» انقباط ایجاد کنید و سپس رها سازید. ۰ یر به قسمت بالای دهان بچسبانید» ‎ee.‏ به اكور ۳ و ‎See eed‏ meee Ear a هایتان را بالا ل كص ‎a,‏

صفحه 90:
ae کف یا و انگشتان پا را به سمت بالا خم: ۰ مراک ی رود داب ۱ ‎Pees ۳ 7‏ 1 ‏ا‎ ‏ا‎ ee ae 9 hire: 2 a 0 ‏اب‎ a ‏ایجاد کنید‎ 3

صفحه 91:
ب) جنبه شناختى خشم واقعه بر انگیزاننده ا ل -رفتارسه

صفحه 92:

صفحه 93:
| * تعمیم بیش از ل ‎eels‏ لامك برای منزل خرید کند و سارا با يك مورد نتيجه كيرى مى كند و مى كُويد: تو هميشه اينطورىء اين كار توست. تو هیچوقت تسب ۳ 551 مريم و ميلاد در رابطه يا فرستادن دخترشان به يك مهد كودك ا ل ا ل ‎Epon‏ ‏9 ا م ‎rare‏ كه eas a ‏دض‎ ae ‏روزهاف شوت‎ انتظار دارد که ‎ee‏ ل« ار 0 7 ‎BN IT 1‏ ابه خود مى دهندء برجسب

صفحه 94:
* بزرگ نم ز فاطمه پیراهنی برای خودش خرید که بهروز دائماً اله 7 اب 0 ‏ال‎ aie 0 ‏ل‎ aor ere eer RAN Nie Cae Eres 3 os

صفحه 95:
ee et) vo) get ee a ee ‏دارئد. آنها اند وس‎ ‏مشکلی برای آنها پیش نیاید. اين باور سبب می شود که به دنبال بروز‎ ‏ل ا ل ا ا ا‎ ee aie, ‏سیاه و سفید دیدن است.‎ ‏آل و در شرایط دشوار او را بسیار بد و نامطلوب می بینند.‎ ‏درا ابا رتدب زيد كدري تك اليا‎ ee ۳ ‏بکنی. تو نباید اینطوری با من حرف بزنی و .. به همین دلیل همیشه کارشان به‎ eee ee Pee en er eee eee eS veers oD)

صفحه 96:
| ی توش رل مر زد ست اک کیرش از رل بد سل مر رسد مده از اين بابت خشمكين است و با خود مى كويد "حتماً زير سرش بلند ‎ean B eS etree ieee)‏ ا ل ا ا 2 ل لك برای خیانت همسرش داشته باشد. بر اساس یک مورد نتیجه گیری می کند. این تحريف شناختى نتيجه كيرى دلبخواهى ناميده مى شود. تحريف هاى شناختى سبب مى شوند كه ما واقعيت ها را تحريف كنيم و اطلاعات را دستکاری نمائیم. آنها واکنشهای شدیدی در ما ایجاد می کنند به طوریکه ممکن است نسبت به یک حادثه بی اهمیت و جزیی به شدت خشمگین 0 هاى شناختى يشت افكار منفى ينهان مى شوند بآ شتاسايى افكازٌ منفى ‎mr‏ ل الاي و و آنها را به جالثن:كشيم.

صفحه 97:
مقابله با جنبه شناختی خشم خود - يايشى * برای شناسایی افکار منفی و تحریف های شناختی باید خود ار لد بت حدم زر ‎Beers ree ee ye oer aene ts)‏ ‎ae‏ ۱ بيرون بكشيم. يك نمونه جدول خود - بايشى در زير ازائه شده است. ‏ ييا يي يوي 3333

صفحه 98:
* تاريخ اتفاق يا رويدادميزان خشم افكارى كه در آن لحظه داشتم تحريف هاى شناختى

صفحه 99:
جالش شناختى یعنی مقابله با افکار منفی و تحریف های شناختی با جایگزین ساختن افکار منطقی ثر و مثبت تر.

صفحه 100:
شيوه هاى جالش شناختى ال ال ا ف ل ل ‎for) A 5‏ ا ل يداد دسي یم چاه و تا من مراجعه کند به او چه می گویم؟ تحريف هاى شناختى من كدامند؟ مزاياو معايب اين نوع طرزفكر يا اين نوع رفتار جيست. فكر يا رفتار خاص مزایا ‎coal‏

صفحه 101:
خود - گویی مثبت ‎eee TD Tee ie ere rhea ny‏ ره ‎Oe See re er hehe ene er ee ne Ee TD) ED)‏ بیشتری بر برفتارمان داشته باشیم. در خود - گویی مثبت افراد ابتدا: ‎re ive rere‏ 1 * سپس آن را با صدای آرام بان می کند. وچ برای مثال: فردی قبل از روبارویی با همسر خشمگین به خود می گوید: و * می توانم خود.را کنترل کنم و خشمگین نشوم. ‎AS SS pe‏ يتم * به خوييى شروع خواهم كرد و به خوبى هم تمام مى كنم. ‎Tey‏ ا ا

صفحه 102:
" ج) جنبه رفتارى خشم ريفتار يرخاشكرانه انواع مختلفى دارد. رفتار يرخاشكريانه كلامى» رفتار يرخاشكرانه غيركلامى» رفتار يرخاشكررانه منفعل و رفتار پرخاشگرانه فعال. به کمک دو مهارت زیر می توان رفتار پرخاشگرانه را کاهش داد و رفتار های سازنده تری در پیش گرفت.

صفحه 103:
دك * به کمک مهارت قاطعیت خشم به شيوه اى مناسب ابرراز می شود و نیاز. به رفتار پرخاشگرانه نیست. در واقع فرد بدون صدمه زدن رح شیوه ای سازنده بیان می کند.

صفحه 104:
*به کمک مهارت حل مسلهبرانگیزننده ها یا مسایل ایجاد اكننده خشم د اكاك ۳ حل ‎a‏ + 9 ین و حل مى شوند. بنابراين فرد

صفحه 105:
همانطور که می دانید برخی از افراد: ‎Te ee Lee dl‏ ل ل ‏# احساس خشم خود را انکار می کنند. ‏* أن را بر روى فرد ديكر يا جيز ديكر خالى مى كنند (جا به جايى) ‏* به صورت رفتارهای پرخاشگرانه نشان می دهند. ‏اما روشهای سالم تری برای ابراز خشم وجود دارد که عبارتند از: ‏ج ادلی تلا او رس (درتر. حرالمز رت مرت ۳ * راب فلت ای زمر هنری (رقص, موسیقی, آوازء نقاشی ‏" ابراز اختتم به صورت كلامى (بيان قاطعانة).

صفحه 106:
ویژگی های بیان قاطعانه ‎era Er‏ ا ل را

صفحه 107:
بیان قاطعانه بیان پرخاشگرانه مبهم صحبت می کند مسایل زیادی را پیش می فرد واضح و شفاف صحبت می کند كشد 0 اس ی مس ی 5 به شخصیت آشاره می کند به طرف مقابل برچسب به رفتار اشاره می کند نه به شخصيت برای مثال: 9 . من از این رفتار شما آزرده هستم. جملاتی را به کار می گیرد که با "تو" شروع می an Petco WUC edocs ie S-ee ose ME cee ‏ا‎ ns 2S) نمی کند وت می کند ‎١‏ nee ay anes SE TS Ieee Me RE ce 2 استفاده

صفحه 108:
بیان قاطعانه بیان پرخاشگرانه ار ‎Ban‏ سح ار رس ‏- وضعیت اندامی راحتی ندارد - وضعیت اندامی راحتی دارد. ‏- سرش در وضعیت متناسبی نیست - سرش را بالا می كيرد ‏- تماس چشمی مناسبی ندارد -به چشم های طرف مقابل نگاه می کند ‏- لجن صدای او جشن است - لحن صداى او آرام است با - تن صدایش مناسب است ‏- فاصله او با شخ مقابل مناسب نیست یا خیلی ‏ - فاصله مناسبی با طرف مقابل دارد زیاد نزدیک ادور اس ت قا يا ,خيلى نزديك نمى شوذ : ‎| ‏ا ا‎ ee ۱ ‏به نظر می رسد.‎

صفحه 109:
ا 9 Ret gee Ss IS Sead SCS IB) ار دا ا 100 اد ‎g rT‏ 22 21 " هركز از خودتان دفاع نكنيد. ‎SH) eS ۰‏ را ترجيه كنيد ‏" در مورد قصد و نيت خود حرفى نزنيد. ‏يي اس يت يوي 333

صفحه 110:
ا ا ل كا ‎ee Sa TO eee aC‏ رك اين كار بايد تفاوت بين خشم و يرخاشكرى را برايش روشن ‎en‏ ا اله " مى:فهمم كه خيلى خشمكين هستى اما حق ندارى سرم داد ‎oy‏ * می دانم آنقدر عصبانی هستی که نمی توانی خودت را کنترل کنی» اما اجازه نداری به من توهین کنی. يي ييا يت يوي 333

صفحه 111:
حرط # اكر همجنان به داد كشيدن ادامه دهى » اتاق را ترك مى كنم. " اكر بخواهى دست روى من بلند كنىء اتاق خوابم را جدا مى كنم. ال رز و تپ چ اا و ا ا 7 اينجا بهترين كار اين است كه به او تذكر دهيدء اكر بخواهى به اين كار ادامه دهئ» بهتر است جلسه تعطيل شود جون به اين صورت ۱ يي يي ا سي يوي 333

صفحه 112:
a oe aa? gg ae ‏زمانی که ض التقادات شدید هستید و‎ a we ‏ار‎ ‎۱ ane yaa ‏ا‎ eee) ‏و‎ ‎Ee eee Me Ae Fv ee IDs ree ie er lee ES Te ‏عد يت اا اللا‎ = ‏مى‎

صفحه 113:
راهيرد شماره ايه اعرد بيان قاطعانه داشتة ۳ بلند (نه يرخاشكر ‎mir 0‏ تج > کت ‎Mc 5‏ از خودثان دفاح نکنید. ‏* هرگز از او انتقاد نكنيد. ‏* هرگز,شخصیت او را زیر سوال نبرید. ‏* فقط به آوریگویید که رفتارشز| نمی پسندید. * حرف خود را تکرار کنید.

صفحه 114:
راهیرد شماره 6 - موقعیت را ترك كنيد در صورتی که: همسرتان مست است و كنترلى بر رفتارش ندارد * راهبردهایی که به کار گرفتید بی تأثیر بوده است. ۴ هسرتان با صحبت و با رفتار شما را هدید به حمله می کند و می اترسائدة 0 a Te aD ree nro. ia " به وسايل مورد علاقه شما آسيب مى رساند. .ترز ندانتان راهى ترساك و يايه وشت هى الداژ در " بهتر است براى جند ساعت موقعيت را ترك كنيد.

صفحه 115:
راهبرد شماره © - تكرار درخواست ‎eee EE See Si‏ ا ‎Bee) De CnC Se)‏ ‏* _سرویس داذن را متوقف کنید تا زمانی که به صحبت و در خواست شما توجة كند. ‎(ec)‏ یک ال کنید. ‎eer‏ ۳۳ ‏2-6 تكرار يك سؤال. رفتار همسرتان را زير سؤال نبريد» ع ‎SRR‏

صفحه 116:
راهبرد 0 نامناسب همسرتان را اك ‎eee Pe Eee‏ 1 ۱ ‏را لا رز‎ ont ‏قیفر و تمجید تک‎

صفحه 117:
راهبرد شماره ©- در رابطه با خشونت رازدار نباشيد " به همسرتان بكوييد كه رفتارهاى خشونت آميز او را به ‎PLDT Ewe)‏

صفحه 118:
۱ ‏رح‎ ١ ‏ا ا و ار‎

صفحه 119:

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
29,000 تومان