صفحه 1:
۳۴ عنوان درس : تحلیل فلسفي مدیریت در اسلام استاد محثرم : جناب آقاي دکتر غلام حسین حيدري : موضوع سمینار - خصوصيات انسان در قرآن :نقاط ضعف و قدرت وتاثيرآن در مديريت اسلامي دانشجو: علي صباغيان ‎ey‏ رك بهار © 066

صفحه 2:
خداءانسان و جهان سه محور اساسی اندیشه بشری است که در طول تاریخ و در همه جوامع پرسش های مهم. اساسی. اليه سور 3 اندیشه ساز, همواره درباره آنها مطرح شده و می شود.

صفحه 3:
اگر به اله رولنى در قرآن توجه لازم و كافى شود و اكربه آن بایستگیها و شایستگی هایی که قرن برای انسان مقرر می دارد اطلاع لازم و کافی بدست بیاید؛ می توانیم انسان و قرآن را چنین معرفی کنیم: «قرآن کتاب انسان »و« انسان نیازمند قرآن»

صفحه 4:
تعریف انسان شناسی: هر منظومه معرفتی را که به بررسی انسان, بعد یا ابعادی از وجود او یا گروه و قشر خاصی از انسانها می پردازد.

صفحه 5:
اهمیت انسان شناسي: در بین مجموعه اموری که ۷ ‎ad‏ ها در روند کمال یابی انسان موثر و مهم تلقی می شود. هیچ امری به اندازه شناخت خود انسان و ویژگیهای وجودی او اهمیت ندارد.

صفحه 6:
امام علي (ع): که انسان خود را بشناسد.

صفحه 7:
انسان شناسي و مباني مدیریت : اكد ملق علم مدیریت دقت شود می بینیم كه بینش تئوری بردازان مدیریت نشت به السان ‎oo‏ تحول علم مديريت نقش اساسى داشته است .

صفحه 8:
اما نقاط قدرت و ضعف انسلن:

صفحه 9:
ستایش انسان در قر آن (جنبه هاي قدرت انسان): ۱- کرامت وارزش انسان ولقد اور بنی آدم و.. (Ve al

صفحه 10:
۳- انسان کامل خلیفه خداوند و اذ قال وَيْكَ للملائكة الى جاهل فى الارش خلیقه ... (بقره ‎07٠‏

صفحه 11:
۳- انسان کامل معبود فرشتگان وا قلتا تلملانگه اسجدو الاذم ۰.۰ (VF: ‏(بقره‎

صفحه 12:
4 انسان کامل معلم فرشتگان 3 كلم ‎pal‏ الاسماء كلما .. (بقره.0©)

صفحه 13:
LL oe 5- انسان امانتدار خداوند است 3 عملها الاتسان WY. ole!)

صفحه 14:
6- انسان متعلم از جانب خداوند علم الانسان مالم بعلم (علق, ۵)

صفحه 15:
7- انسان آفریده شده در بهترین شر ایط نقد خلقنا الانسان فى أحمن تقويم ‎ors)‏ ۳۰(

صفحه 16:
8- آفرین بر خالق انسلن فتبارك الله احسن الخالقينٍ

صفحه 17:
9- تسخیر جهان براي انسان و سخرلگم ما فی السموات و ما فی الارش (جائیه .۱۳)

صفحه 18:
0- ظرفیت علمي انسان بزركترين ظرفيتهايي است كه بك مخلوق ممکن است داشته باشد. ...قال با آدمگ آثيثهم باسمافهم... بقره ۲۱-۲۲۰ .. ای آدم تو به اینها بیاموز و فرشتگان را آگاهی ده

صفحه 19:
1- او فطر تی خدا آشنا دارد به خداى خويش درغمق وجدان خريش اكاهن دارد (اعراف ۱۷۲- روم ۴۳)

صفحه 20:
2- درسرشت انسان علاوه برعنصرمادي که درجمادوگیاه و حیوان وجود دارد» عنصري ملكوتي و الهي وجود دارد. 7 انسان بر کی است از طبیعت و ماورای طبیعت. از ماده و جسم. از جسم و جان (سجده ¥-4(

صفحه 21:
3- آفرینش انسان آفرینش حساب شده استءتصادفي نيست. انسان موجودی انتخاب شده وبرگزیده است. ‎ab)‏ ۱۲۱)

صفحه 22:
4- او شخصيتي مستقل و آزاد دارد اماتعدار خذاست, وشالت و صن لت هارد از ار خواسته شده است که با کار و ایتکار خود زمین را آباد سازد و با انتخاب خود یکی از دو راه سعادت و شقاوت را اختیار کند. ( احزاب ۷۲- اهزاب ۲-۳)

صفحه 23:
0 5-اواز يك كرامت ذاتى و شرافت ذاني بر حوردار است. ‎eo‏ ‏و لقب گرمثا ‎ae‏ ‏) We ahal

صفحه 24:
6 او جز با ياد خداء با چیز دیگر آرام نمیگیرد. ‎a‏ الا يذكر اللّه تطمئن القلون

صفحه 25:
7- نعمتهاي زمين براي انسان ل لاه الس (بقره.9؟)

صفحه 26:
8- او جزدرراه پرستش خداي خویش وجزبا ياد او >99 را نمي تابد. و 9 تگونوا گالذین ‎lees‏ اللّه... (A ‏(سوره‎

صفحه 27:
9- او همین که از لین جهان برود» حقابق زيادي كه براي او بوشيده بود بر وي آشکار خواهد شد همان ددرا كنار ردي انون ديه اتن لب امت

صفحه 28:
0- از معيارهاي مورد توجه قر آن خودشناس بودن انسان است.

صفحه 29:
نکوهش قرآن از انسان (نقاط ضعف انسان):

صفحه 30:
۰ و كفار (ابراهیم ,۳۴)

صفحه 31:
2- انسان موجودي مغرور و هرگاه که به انسان نعمتی عطا کردیم. روی گرداند و شانه خود را (از روی تکیر) جرخاند و چون (کمترین) گزندی به او رسد از همه چیز ( اسراء :۸۳)

صفحه 32:
3- انسان موجودي ممسك و بخیل هوه 4 كان الانسان قنورا (Yee ahead)

صفحه 33:
4- انسان موجودي 0 ۵۰ 9 6» انه كان ‎wo‏

صفحه 34:
ان الانسان خلق هلوعا 7 (معارج ۱ -۷۱)

صفحه 35:
6- انسان موجودي متمایل به گناه بل يريد الانسان لیفحر أمامه (سوره قيامه)

صفحه 36:
7- انسان موجودي ناسپاس و هنگامیکه ضرری به انسان پرسد در حالتی که به و انا شمه وب انا شا رام خواهد ولی چون ضرر را از او بر طرف ساختیم چنان به راه خود می رود که گوییی هرگز ما را برای گرفتاری که به وی رسیده بود نخوانده است. (یونس۱۲۰)

صفحه 37:
8- انسان در زیان ‏ | ۰۰ ‎eet et‏ لتى سر (عصر ۱-۲)

صفحه 38:
9- دوستدار مال دنیا و سودجوست | 0 «و تحبون المال حبا 3 ‎(Us Ue‏ .۰( فجر» wa

صفحه 39:
0 - حيلة فر است «ویمکرون و یمگر اه واه خیر الما کرین: ‎Jal)‏ « 9 ۳(

صفحه 40:
1- اگر بي نيازي احساس کند طغبان خواهد کرد «کلا ان الانسان لیطشی آن راه استخنی) (علق.ع)

صفحه 41:
53- انسان ناتوان است | 3 (Mund glad Wl gl 9) (YA us)

صفحه 42:
4- اعتدال ندارد | ۰۰ (Us gla ‏الانسان خلق‎ gh (معارج ©0)

صفحه 43:
5- موجودی است«حدل | ‎ie‏ ۰ و کان الانسان اکثر شیئی حدلا (OF. gS)

صفحه 44:
16- دکفرورز» است و پوشاننده ‎gle‏ (فان الانسان کنور) (شوری۴۸۰)

صفحه 45:
اصول موجود انساني که در قر آن آمده است در زیر بیان مي شود:

صفحه 46:
الف) اصول مربوط به حيات طبيعي « در زمینه خود طبيعي,

صفحه 47:
ب) اصول مربوط به حیات طبیعی در دخود انسانی: انسان از خود طبیعی با لاتر ولی به شخصیت ‎tls‏ خود هم ترسیده ات Cal iat take a.)

صفحه 48:
۳( اصول مربوط به حیات ‎ily‏ در وت ای ای ی را

صفحه 49:
از دیدگاه علامه محمد تقي جعفري کلیه اوصاف ۰ انسان را مي توان به سه قسم معین تقسیم کرد : قسم اول- صفاتی است که با دخالت خود انسان و با اختیار او بوجود می اید. (ظلم- مکر-جدلکفر ورزی و..) قسم دوم- صفاتی است که زمینه خلقت ایجاب می کند که دارای آن صفات باشد قسم سوم- صفات ناشی از مجموعه واحدهای منجر به زمينه طبيعى او (طغيانكرى -بخل 6

صفحه 50:
0:0۳: ۵: 600۱0۵ ۵ 0 ۵0 منابع 9 مأخذ: ( تفسیر المیزان علامه طباطبایی ۲ انسان در افق قرآن علامه محمد تقی جعفری ۳انسان کامل اناد شهید مرنضی مطهری ۴ قرآن و روانشناسی دکتر محمد عثمان نجاتى (ترجمه عباس عرب) ‎BEGG‏ قات ‎luli:‏ دک خر ی در ات و ‏۶) آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تریبت و بیان آن دفتر همکاری حوزه و دانشگاه ۷) راهنمایی پژوهش در قرآن وعلوم روز بنیاد پژوهشهای قرآنی حوزه ودانشگاه 8) الحياه مس ‎Sl as‏ فبز الت كن الك ٩)مدیریت‏ در اسلام ازير نظر دكتر سيد مهدى الوانى ‏۰نتجموعه میاحتی اژ مد بریت:در استلام حجت ادسلام دکتر ولی آثه تقی بور

رایگان