khososiate_sazmanhaye_dolati

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “خصوصیات سازمان های دولتی”

خصوصیات سازمان های دولتی

اسلاید 1: The Name Of Allah GOVERNMENTAL ACCOUNTING فصل 1

اسلاید 2: خصوصيات سازمانهاي دولتي استاد محترم آقاي دكتر محمدزاده دانشجو سميه صابونچي پائيز91

اسلاید 3: برخی واژه های کلیدی در حسابداری دولتی:دستگاه اجرائی به سازمانی اطلاق می شود که تمام یا قسمتی از برنامه های مصوب منظور در بودجه سالانه دولت را اجرا نمایند. به بیان دیگر دستگاه اجرائی به موسسات و شرکتهائی گفته می شود که به نحوی از بودجه سالانه استفاده میکنند و در مقابل وظایفی بر عهده دارند.وزارتخانه طبق ماده 2 قانون محاسبات عمومی کشور واحد سازمانی مشخصی است که به موجب قانون به این نام شناخته شده مانند وزارت آموزش و پرورشموسسه دولتي واحد سازماني مشخصي است كه به موجب قانون تشكيل شده و زير نظر يكي از قواي 3 گانه اداره مي شود و عنوان وزارتخانه ندارد.

اسلاید 4: شركت دولتی مطابق ماده 4 قانون محاسبات عمومی کشور شركت دولتي واحد سازمانی مشخصی است که با اجازه قانون به صورت شرکت ایجاد شود و یا به حکم قانون یا دادگاه صالح ملی شده یا مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش از 50% سرمایه آن متعلق به دولت باشد. بطور کلی هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه گذاری شرکتهای دولتی ایجاد شود مادام که بیش از 50% سهام آن متعلق به دولت باشد شرکت دولتی است . مانند شرکت فولاد ایران وهپکو اراک

اسلاید 5: تئوریوجوه بر این اساس مبنای حسابداری نه مالک نه واحد اقتصادی بلکه گروهی از دارائیها و تعهدات مربوطه و محدودیتها بنام وجوه است که مصرف دارائیها بر آن اساس انجام میشود . فرمول تئوري وجوه دارائیها =محدودیتهای دارائیها هدف اصلی این تئوری بر مدیریت و مصرف مناسب این دارائیها متمرکز می باشد بجای ترازنامه و صورت سود و زیان تهیه و ارائه صورت منابع و مصارف وجوه اولین هدف گزارشگری مالی است . تئوری وجوه اساسا برای سازمانهای دولتی و غیر انتفاعی سودمند است .

اسلاید 6: تعهد مطابق ماده 19 قانون محاسبات عمومی تعهد عبارتست از ایجاد دین بر ذمه دولت ناشی از: _1 تحویل کالا یا ارائه خدمت _2 اجرای قراردادهائی که با رعایت قانون و مقررات منعقد شده باشد _3احکام صادر شده از مراجع قانونی و ذیصلاح _4پیوستن به قراردادهای بین المللی و عضویت در سازمانها یا مجامع بین المللی با اجازه قانون . هزینه مطابق ماده 23 قانون محاسبات کشور عبارتست از پرداختهائی که بطور قطعی به ذینفع در قبال تعهد یا تحت عنوان کمک یا عناوین مشابه با رعایت قوانین و مقررات مربوط صورت می گیرد .

اسلاید 7: تنخواه گردان حسابداری مطابق ماده 26 قانون محاسبات عبارتست از وجهی که خزانه یا نمایندگی خزانه در استان از محل اعتبارات مصوب برای انجام هزینه های سال جاری و تعهدات قابل پرداخت سالهای قبل در اختیار ذیحساب قرار میدهد تا در قبال حواله های صادر شده واریز و با صدور درخواست وجه مجدد دریافت شود تنخواه گردان پرداخت مطابق ماده 27 قانون محاسبات عمومی عبارتست از وجهی که از محل تنخواه گردان حسابداری از طرف ذیحساب با تائید وزیر یا رئیس موسسه و یا مقامات مجاز از طرف آنها برای انجام برخی از هزینه ها در اختیار واحدها و یا مامورین که به موجب این قانون و آئین نامه های اجرائی آن مجاز به دریافت تنخواه گردان هستند قرار می گیرد تا به تدریج که هزینه های مربوط انجام می شود اسناد هزینه تحویل و مجددا وجه دریافت دارند.

اسلاید 8: پیش پرداخت مطابق ماده 28 قانون محاسبات عمومی عبارتست از پرداختی که از محل اعتبارات مربوط بر اساس احکام و قراردادها طبق مقررات پیش از انجام تعهد انجام می گیرد . علی الحساب مطابق ماده 29 قانون محاسبات عمومی عبارتست از پرداختی که به منظور ادای قسمتی از تعهد با رعایت مقررات صورت می گیرد این نحوه عمل از آنجا نشات می گیرد که مبنای حسابداری هزینه ها در ایران عموما نقدی تعدیل شده است . دریافتهای دولت برابر ماده 11 قانون محاسبات عمومی کشور دریافتهای دولت عبارتست از کلیه وجوهی که تحت عنوان درآمد عمومی درآمد اختصاصی درآمد شرکتهای دولتی سایر منابع تامین اعتبارسپرده ها هدایا به استثنای هدایائی که برای مصارف خاصی اهدا می گردد و مانند اینها و سایر وجوهی که به موجب قانون باید در حسابهای خزانه داری کل متمرکز گردد.

اسلاید 9: انواع سازمانهای دولتی )فعالیتهای دولت )فعاليتهاي از نوع دولتي (غيربازرگاني) در تشكيل سازمانهاي دولتي غير انتفاعي (غير بازرگاني) انگيزه تحصيل درآمد مورد توجه قرار نمي گيرد بلكه الزامهاي قانوني و ضرورتهاي اجتماعي(برنامه هاي اقتصادي سياسي فرهنگي اجتماعي دولت ) از انگيزه هاي مهم تاسيس اين قبيل سازمانها به شمار مي رودلذا هزينه هاي اين سازمانها هيچ ارتباطي به درآمد آنها ندارند مانند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي سازمانهاي دولتي غير انتفاعي به دو دسته تقسيم مي شود الف_ وزارتخانه ها ب _ موسسات دولتي

اسلاید 10: خصوصيات فعاليتهاي (غير بازرگاني)دولت 1_هدف دولت از انجام اين فعاليتها كسب سود نبوده بلكه اين فعاليتها كه از اعمال حاكميت دولت ناشي مي شود بر پايه ضرورتهاي اجتماعي اقتصادي سياسي و فرهنگي انجام مي گيرد. 2_رابطه مبادله اي بين اين نوع فعاليتها و منابعي كه دولت براي تامين هزينه انجام آنها از مردم اخذ ميكند وجود ندارد. 3_معيار اندازه گيري سود نيست (يكي از معيارها مطابقت با بودجه است) 4_سازمانهاي دولتي مجري اين نوع فعاليتها به دو دسته وزارتخانه ها و موسسات دولتي تقسيم مي شوند.

اسلاید 11: فعاليتهاي از نوع بازرگاني (غيردولتي) دولت در راستاي تحقق اهداف و انجام مسوليتهاي قانوني خود و در مواردي كه قانون اجازه مي دهد بهاي كالا و خدماتي را كه به مردم ارائه مي دهد از آنان دريافت مي نمايد .باتوجه به تعريف شركت دولتي دولت مي تواند در مواردي كه قانون اجازه مي دهد در امور توليدي و بازرگاني سرمايه گذاري نموده واقدام به تشكيل سازمانهاي بازرگاني نمايد در اين قبيل موارد سازمانهاي بازرگاني ضمن انجام اقداماتي در جهت تحقق هدفهاي دولت درآمد نيز تحصيل مي نمايند و به همين دليل سود سهام شركتهاي دولتي مي تواند بخشي از منابع مالي دولت را تامين نمايد مانند : شركت دخانيات ايران و سازمان منطقه اي آب و برق حسابداري شركتهاي دولتي شبيه شركتهاي بازرگاني خصوصي تابع اصول و موازين و استانداردهاي حسابداري بازرگاني است.

اسلاید 12: اهداف فعاليتهاي از نوع بازرگاني دولت 1_اگرچه هدف دولت از اين فعاليتها ميتواند كسب درآمد باشدولي هدف اصلي دولت معمولا عدم انگيزه بخش خصوصي براي فعاليت در آن زمينه مي باشد. 2_رابطه مبادله اي وجود دارد بدان معنا كه بين ارائه كالا و خدمات و وجه دريافتي رابطه وجود دارد . 3_معيار اندازه گيري سود مي باشد. 4_مبناي حسابداري معمولا (مشابه بخش خصوصي )تعهدي كامل مي باشد. 5_شركتهاي دولتي از جمله مجريان اين نوع فعاليتها هستند.

اسلاید 13: تفاوتهاي موجود در سازمانهاي دولتي و شركتهاي بازرگاني خصوصي 1- انگيزه و هدف تاسيس آنهاست 2- نوع مالكيت 3- منابع مالي 4- هزينه ها 5- وصول درآمد اجباري

اسلاید 14: تعریف حسابداری دولتی حسابداری دولتی مجموعه عملیاتی است که با توجه به قوانین و مقررات مالی دولت و با رعایت اصول و فنون حسابداری اسناد مالی را تنظیم و دفاتر روزنامه کل و معین را ثبت نموده و گزارشها و اطلاعات مالی را استخراج و تجزیه تحلیل می نماید. حسابداری ابزار مسولیت پاسخگوئی و تصمیم گیری مدیریت است حسابداری و گزارشگری مالی دولتی نظامی است که اطلاعات مالی مربوط به فعالیتهای دولت و واحدهای تابعه را به نحوی جمع آوری طبقه بندی تلخیص و گزارش میکند که از یک سو دولت و مقامات منتخب مردم را در ادای مسولیت پاسخگوئی و تصمیم گیری صحیح مالی و کنترل برنامه های مصوب یاری داده و از سوی دیگر زمینه را برای قضاوت آگاهانه مردم نسبت به عملکرد دولت و ارزیابی مسولیت پاسخگوئی فراهم نماید .

اسلاید 15: یک نظام حسابداری وگزارشگری مالی دولتی مبتنی بر مسولیت پاسخگوئی نظامی است دوسویه که هم مقامات منتخب مردم را در ادای مسولیت پاسخگوئی در مورد مصرف منابع و وضعیت مالی دولت یاری میدهد و هم شهروندان یک کشور را به عنوان صاحبان حق در جریان عملکرد دولت قرار می دهد بنابراین حسابداری و گزارشگری مالی دولتی یک فعالیت اجتماعی است زیرا در تحقق حقوق شهروندان دایر بر دانستن حقایق درباره تصمیماتی که مقامات منتخب از جانب آنان اتخاذ نموده اند نقش اساسی ایفا می نماید.

اسلاید 16: کاربرد حسابداری و گزارشگری مالی دولتی-1اطلاعات مفید و قابل اعتمادی را برای تعین و پیش بینی ورود خروج و مانده منابع مالی دولت تهیه و در دسترس مسولین دستگاههای دولتی و یا مسولین ارشد مالی دولت قرار میدهد.-2اطلاعات مالی معتبری برای تعین و پیش بینی وضعیت مالی دولت و واحدهای تابعه آن تهیه و در اختیار تصمیم گیرندگان قرار میدهد.-3اطلاعات لازم و مفیدی را برای برنامه ریزی و بودجه بندی جمع آوری و پس از قابل استفاده نمودن آن در اختیار مسولین مختلف رده های مدیریت دولتی قرار می دهد .-4سیستم حسابداری دولتی ابزار مناسبی برای بررسی کارائی مدیران اجرائی به حساب می آید.-5ایجاد ارتباط صحیح بین واحدهای اجرائی دولت.

اسلاید 17: استفاده کنندگان از حسابداری دولتیاستفاده کنندگان داخل سازمان که بطور مستقیم در فعالیتهای موسسه دولتی شرکت دارند و از اطلاعات مالی در جهت تصمیم گیری استفاده می کنند. مانند:_1 مسولین برنامه ریزی_2 وزیر یا رئیس موسسه دولتی_3 مدیران سطوح میانی_4 بازرسان و حسابرسان داخلی

اسلاید 18: استفاده کنندگان خارج از وزارتخانه یا موسسه دولتی افراد یا سازمانهائی هستند که بطور مستقیم در فعالیت وزارتخانه یا موسسه دولتی شرکت ندارند لیکن بصورت قانونی حق دارنداز اطلاعات استخراج شده از سیستم حسابداری مورد عمل سازمانهای مذکور استفاده نمایند. مانند _1 هیات دولت _2 مجلس نمایندگان _3 حسابرسان مستقل _4 مردم

اسلاید 19: مقایسه حسابداری دولتی و حسابداری بازرگانی1- تفاوت اهداف و وظایف سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی2- تفاوت حسابها و صورتهای مالی سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی3- اهمیت اجرای قوانین و مقررات در حسابداری دولتی و تقدم آنها بر اصول پذیرفته شده حسابداری4- لزوم رعایت کنترل بودجه ای 5- لزوم نگهداری حسابهای مستقل در حسابداری دولتی6- تفاوت در نحوه ثبت دارائیهای سرمایه ای7- تفاوت مبانی حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی

اسلاید 20: تفاوت اهداف و وظایف سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی:  برخلاف موسسات بازرگانی كه هدف اصلی آنها تحصیل سود است منظور اصلی از تاسیس سازمانهای دولتی ارائه خدمات و كالا به مردم جهت رفع نیازهای اساسی آنها، افزایش رفاه اجتماعی، تامین ثبات اقتصادی و مالی كشور، ایجاد انگیزه برای فعالیتهای بخش خصوصی، انجام وظایف ناشی از حاكمیت و تصدی دولت و نیل به اهداف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است. برخلاف موسسات بازرگانی كه می توانند با رعایت قوانین تجاری و مالی تاسیس شوند و به ثبت برسند، تاسیس هر سازمان دولتی باید به تصویب مراجع قانونگذار برسد. خصوصیات سازمانهای دولتی: 1- سازمانهای دولتی به منظور تحصیل سود برای تامین كنندگان منابع مالی خود تاسیس نمی شوند. 2- سازمانهای دولتی معمولا برای ارائه خدمات و كمك به همه یا گروهی از مردم كشور تاسیس می شوند. 3- سازمانهای دولتی معمولا به اجازه قانون و بوسیله دولت اداره می شوند. 4- سازمانهای دولتی در اجرای وظایف، عملیات و فعالیتهای مالی خود ملزم به رعایت قوانین و مقررات مالی و بودجه ای هستند. 5- در سازمانهای دولتی معمولا هیچ گونه منافع یا حقوق مالكیت مشخص قابل خرید و فروش یا انتقال وجود ندارد. 6- سازمانهای دولتی معمولا منابع مالی لازم جهت انجام هزینه های خود را از محل مالیاتها و عوارض قانونی وصولی و كمكهای دریافتی و یا از محل وجوه دریافتی از خزانه داری كل كشور در محدوده اعتبارات بودجه مصوب تامین می كنند. 

اسلاید 21: 2-تفاوت حسابها و صورتهای مالی سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی دلیل تفاوت موجود ناشی از انگیزه تاسیس سازمانهای بازرگانی و دولتی است صورت سود و زیان یکی از صورتهای مالی اساسی موسسات بازرگانی است در حالی که در موسسات دولتی که انگیزه تشکیل آنها سود نبوده و فعالیت غیر بازرگانی انجام می دهندتنظیم صورت سود و زیان موردی ندارد.لذا بجای آن صورت درآمد و هزینه تنظیم می گردد. در حسابداری بازرگانی ترازنامه یکی از صورتهای مالی اساسی محسوب می شود در حالیکه در حسابداری دولتی این صورت مالی با تفاوتهای قابل ملاحضه ای تنظیم می شود و علت را هم میتوان در نوع دارائیهای ثابت عمومی که بعضا بهای آنها قابل ارزیابی برای انعکاس در ترازنامه نمی باشد نظیر رودخانه جنگل منابع طبیعی معدن و .... و همچنین نحوه ثبت دارائیهای ثابت در هنگام خرید از محل وجوه دولتی و اهدافی که انعکاس دارائیها در ترازنامه دنبال میکند جستجو نمود.

اسلاید 22: در هر سازمان دولتی معمولا صورتهای مالی زیر در پایان هر سال مالی تهیه می شود: 1- ترازنامه هریك از حسابهای مستقل یا واحدهای حسابداری و مالی مستقل كه در سازمانهای دولتی نگهداری می شد (متضمن داراییها، بدهیها، اندوخته و مازاد انباشته)  و نیز ترازنامه تركیبی از كلیه حسابهای مستقل. 2- صورتحساب درامدها، هزینه ها و تغییرات در مازاد برای هر یك از حسابهای مستقل و نیز صورت تركیبی آنها 3- صورت درامدها و سایر منابع تامین اعتبار برحسب طبقه بندی استاندارد درامدها و صورت هزینه ها بر حسب برنامه، فعالیتها، طرحها، مواد هزینه و سایر گروه بندیهای استاندارد هزینه ها 4- صورت مقایسه درامدهای شناسایی شده با درامدهای پیش بینی شده و هزینه های انجام شده با اعتبارات مصوب

اسلاید 23: 3- اهمیت اجرای قوانین و مقررات در حسابداری دولتی و تقدم آنها بر اصول پذیرفته شده حسابداری: قوانین و مقررات ایجاد كننده محدودیتهای اساسی برای حسابداری دولتی می باشند. به عبارت دیگر در صورت وجود تناقض بین قوانین و مقررات از یكسو و اصول متداول حسابداری از سوی دیگر، حسابدار دولتی همیشه ناگزیر از چشم پوشی از اصول و موازین پذیرفته شده حسابداری در رعایت قوانین و مقررات است. قوانین حاكم بر حسابداری دولتی در ایران: اصول 51 تا 55 قانون اساسی، قانون محاسبات عمومی، قانون دیوان محاسبات كشور، قانون برنامه و بودجه، قانون بودجه سالانه كشور، آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرائی مربوط به قوانین مذكور و برخی از قوانین و مقررات مالی دیگر

اسلاید 24: _4 لزوم رعایت کنترل بودجه ای كنترل بودجه ای: عبارت است از مقایسه درامدها و سایر وجوه وصول شده با درامدها و سایر منابع تامین اعتبار پیش بینی شده در بودجه مصوب از یك طرف و مقایسه هزینه های انجام شده با اعتبارات مصوب سازمانهای دولتی از طرف دیگر. در حسابداری دولتی اهمیت اعمال كنترل بودجه ای در مورد هزینه ها به مراتب بیشتر از درامدهاست زیرا تنها شرط لازم و كافی برای وصول درامدها وجود قوانین و مقرراتی است كه این امر را تجویز می نماید و نه پیش بینی درامدها در بودجه مصوب. قانون بودجه محدودیت قابل توجهی بای وصول درامدها ایجاد نمی كند و كنترل بودجه ای در مورد درامدهای دولت صرفا جنبه مقایسه ای دارد. انجام هزینه های سازمان دولتی در سال مالی اجرای بودجه، علاوه بر آنكه طبق مقررات مشروط به كفایت درامدهای وصولی و سایر منابع تامین اعتبار است مستلزم رعایت دو شرط لازم و كافی نیز می باشد كه عبارتند از: 1) عدم تجاوز هزینه از اعتبارات مصوب برای هریك از طرحها، برنامه ها، فعالیتها و مواد هزینه 2) رعایت مقررات و تشریفات قانونی مصوب برای مصرف اعتبارات

اسلاید 25:   5- لزوم نگهداری حسابهای مستقل در حسابداری دولتی حساب مستقل: هر حساب مستقل عبارت است از وجوه نقد یا سایر داراییها و منابع مالی كه برای اجرای برنامه ها و عملیات معین یا جهت نیل به اهداف مشخص طبق قوانین و مقررات اختصاص داده شده است. هر حساب مستقل معمولا شامل مجموعه ای از فعالیتهای مالی جداگانه و گروه حسابهای منفك و خودتراز برای ثبت انواع داراییها، بدهیها، ارزش ویژه، درامدها و هزینه های مربوط به آن می باشد. مابه اتفاوت درامدها و هزینه های هر دوره مالی مازاد یا كسری همان دوره را ایجاد می كند و مابه التفاوت داراییها و بدهیهادر پایان هر دوره مالی معادل ارزش ویژه حساب مستقل است كه اساسا شامل مازاد انباشته شده (مازاد تخصیص نیافته) و اندوخته هایی است كه برای مقاصد معین درنظر گرفته شده است. در برخی از حسابهای مستقل علاوه بر حسابهای عادی، حسابهای بودجه متضمن درامدهای پیش بینی شده، اعتبارات مصوب و تعهدات قطعی نشده نیز نگهداری می شود. در این صورت مابه التفاوت داراییها و درامدهای پیش بینی شده با بدهیها و اعتبارات مصوب و اندوخته ها معادل مازاد انباشته ای بودجه ای حساب مستقل خواهد بود.

اسلاید 26: 6- تفاوت سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی از نظر نحوه ثبت داراییهای ثابت در اغلب سازمانهای دولتی هنگام خرید اموال، ماشین آلات و تجهیزات بهای تمام شده آنها مستقیما به حساب هزینه منظور می شوند در حالی که در حسابداری بازرگانی دارائیها در موقع خرید به بهای تمام شده به حساب دارائی منظور می گردند و به تدرج و بر اساس عمر مفید به حساب هزینه منظور می گردند.

اسلاید 27: 7- تفاوت مبانی حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی زمان شناسائی و ثبت هزینه و درآمد در حسابداری تفاوت داشته و می تواند در سیستم حسابداری مورد عمل موثر واقع شود.انتخاب هر یک از مبانی حسابداری تاثیر قابل ملاحظه ای در انعکاس درآمد و هزینه سال مالی خواهد داشت برخلاف حسابداری بازرگانی به لحاظ رعایت اصل وضعیت هزینه های یک دوره از درآمدهای همان دوره فقط از مبنای حسابداری تعهدی كامل استفاده می شود، در حسابداری دولتی از مبنای حسابداری نقدی و سایر مبانی حسابداری متناسب با نوع فعالیتهای مالی هر سازمان دولتی یا حساب مستقل استفاده می شود. بطور خلاصه در سیستم ثبت نقد دریافت و پرداخت وجه مبنای ثبت درآمد یا هزینه است درحالیکه در سیستم تعهدی کامل تحقق درآمد و یا تحمل هزینه مبنای ثبت درآمد یا هزینه در دفاتر حسابداری می باشد و زمان دریافت و پرداخت وجه آنها مورد توجه قرار نمی گیرد.

اسلاید 28: مبانی حسابداری دولتی: 1- حسابداری نقدی2- حسابداری تعهدی3- حسابداری نیمه تعهدی4- حسابداری تعهدی تعدیل شده5- حسابداری نقدی تعدیل شده

اسلاید 29: حسابداری نقدی: در حسابداری نقدی درامدها در سال مالی وصول وجوه نقد مربوط و هزینه ها در سال مالی پرداخت وجوه نقد مربوطه به حساب منظور می شوند. صورتهای مالی که با حسابداری نقدی تنظیم می شود معمولا فاقد حسابهای دریافتنی و پرداختنی است. اموال خریداری شده نیز ممکن است به جای انعکاس در حسابهای دارایی ثابت، در هنگام خرید مستقیما به حساب هزینه منظور شود، ولی سرمایه گذاریها و بدهیهای بلندمدت ناشی از فعالیتهای مالی نقدی معمولا در حسابهای ترازنامه ای ثبت می شوند. سرمایه گذاریها و اوراق بهاداری که نقدا خریداری شده اند به بهای تمام شده ثبت می شوند ولی در ترازنامه معمولا ارزش بازار آنها نیز در داخل پرانتز در مقابل بهای تمام شده نشان داده می شود. سرمایه گذاریها و اوراق بهاداری که به عنوان کمک یا هدیه دریافت شده است به ارزش متعارف بازار در تاریخ دریافت در حسابها منظور می شود.

اسلاید 30: مثال برای مبنای نقدی اداره امور مالیاتی شیراز در 79/02/25 مبلغ 500.000 مالیات مشاغل آقای محمدی را که در سال 78 توسط اداره امور مالیاتی تشخیص و به ایشان ابلاغ شده بودوصول می نماید . درآمد مذکور علیرغم آنکه در سال 78 برای اداره مالیاتی تحقق پیدا کرده بود چون در سال 79 دریافت شده به حساب درآمد عمومی سال 79 منظور می گردد. 79/02/25 بانک 500.000 درآمد 500.000وصول مالیات مشاغل آقای محمدی

اسلاید 31: حسابداری تعهدی: در حسابداری تعهدی درامدها در سال انجام خدمات یا فروش کالاها، و هزینه ها در سال دریافت کالاها و خدمات و ایجاد تعهد به حساب منظور می شوند. در حسابداری بازرگانی به منظور رعایت اصل وضع هزینه های هر دوره مالیاز درامدهای متعلق به همان دوره و تعیین سود یا زیان سال مالی و وضعیت مالی واقعی در پایان هر دوره مالی معمولااز حسابداری تعهدی استفاده می شود. افتتاح حسابهایی مانند پیش پرداختها، هزینه های معوق و پیش دریافتها و همچنین به حساب دارایی منظور نمودن موجودی کالای پایان دوره مالی از نتایج به کار بردن حسابداری تعهدی است. دلایل دشواری استفاده ازروش تعهدی: الف(عدم امکان اندازه گیری دقیق میزان درآمد ب(عدم اطمینان از وصول درآمد در کوتاه مدت

اسلاید 32: مزایای حسابداری تعهدی: 1- حسابداری تعهدی برای تعیین بهای تمام شده و هزینه های واقعی اجرای برنامه ها، عملیات و فعالیتهای سازمانهای دولتی در قالب اعتبارات مصوب ضروری می باشد. 2- کنترل دقیق درامدها و سایر منابع تامین اعتبار و هزینه ها و سایر پرداختهای حسابهای مستقل در صورتی میسر خواهد بود که از مبنای حسابداری تعهدی استفاده شود. 3- مبنای تعهدی اطلاعات کاملتر و جامعتری جهت نظارت بر عملکرد ازمانهای دولتی و ارزیابی آنها در اختیار قوه مقننه، دولت و سایر مراجع قانونی و افراد کشور قرار می دهد. 4- حسابداری تعهدی اطلاعات و گزارشهای مالی صحیح تر و دقیق تری جهت برنامه ریزی و تصمیم گیری و اجرای عملیات و برنامه ها د اختیار مدیران سازمانهای دولتی قرار میدهد. 5- در برخی حسابهای مستقل و سازمانهای دولتی انتفاعی شناخت درامدها و هزینه های واقعی و تعلق آنها به دوره مالی و نیز تعیین وضع مالی صحیح در پایان دوره مالی فقط با به کار گیری حسابداری تعهدی مقدور است.

اسلاید 33: مثال برای تعهدی کاملاداره امور مالیاتی شیرازپرونده املاک یک مودی را در دهم خرداد سال 79 مورد بررسی قرار می دهد و با توجه به قانون مالیاتهای مستقیم مبلغ 4000000 ریال مالیات تشخیص و به ایشان ابلاغ نموده مودی مورد بحث پس از ابلاغ در تاریخ 79/4/10 مالیات تشخیصی را به حساب اداره مالیاتی پرداخت نمود.79/3/10مالیات دریافتی4000000 درآمد400000079/4/10بانک 4000000 مالیات دریافتنی4000000

اسلاید 34: فرض کنید دانشگاه پیام نور در تاریخ 79/12/25مقداری کاغذ به ارزش 50000 ریال جهت مصارف آموزشی خریداری می نمایدو مقرر می گردد وجه آن را تا پایانتیر ماه 80 پرداخت نماید.چون دانشگاه مذکور در ثبت هزینه ها از مبنای تعهدی استفاده نماید. در تاریخ 80/4/31 وجه کاغذ خریداری شده پرداخت می گردد . 79/12/25هزینه 50000 اسناد هزینه پرداختنی50000 80/4/31اسناد هزینه پرداختنی50000 بانک 50000 پرداخت بدهی ناشی از خرید کاغذ

اسلاید 35: حسابداری نیمه تعهدی:در حسابداری نیمه تعهدی برای ثبت درامدها از مبنای نقدی و برای ثبت هزینه ها از مبنای تعهدی استفاده می شود. یا به عبارت دیگر در مبنای نیمه تعهدی درامدهایی که عملا وصول و هزینه هایی که تعهد یا تحمل شده است (هزینه های واقعی دوره مالی) در حسابهای هر دوره مالی ثبت می شود. دلایل استفاده از حسابداری نیمه تعهدی در سازمانهای دولتی بسیاری از کشورها: 1- استفاده از مبنای تعهدی برای ثبت هزینه ها به منظور کنترل بیشتر آنها ضروری تر از درامدهاست 2- همیشه احتمال عدم وصول بخشی از مالیاتها و عوارض و سایر درامدهای پیش بینی شده وجود دارد که بنابر اصل احتیاط به کار بردن حسابداری نقدی را در مورد آنها ایجاب می کند.

اسلاید 36: مثال برای نیمه تعهدیدرآمد مربوط به شهریه دانشجویان 1000.000.000 است از مبلغ مذکور 800.000.000 نقدی وصول شده مابقی حداکثر تا اردیبهشت سال بعد تسویه خواهد شد و برای بقیه آن به دانشجویان فرصت داده شده که حداکثر تا پایان اردیبهشت 79 به حساب دانشگاه پرداخت نماید بانک800000000 درآمد 800000000 وصول شهریه دانشجویان در سال 78

اسلاید 37: هزینه های ایجاد شده دانشگاه در سال 78 جمعا مبلغ 750000000ریال بوده است که از مبلغ مذکور 700000000ریال به صورت نقد پرداخت گردیده و مقرر شده است بقیه آن حداکثر تا پایان فروردین 79 پرداخت گردد. هزینه 800000000 بانک 800000000 پرداخت هزینه های سال 78 هزینه 50000000 بانک50000000 بابت هزینه های پرداخت نشده سال 78

اسلاید 38: 4- حسابداری تعهدی تعدیل شده: در حسابداری تعهدی تعدیل شده شناخت و ثبت درامدها و حسابها در دوره مالی ای انجام می پذیرد که در آن دوره درامد آماده، در دسترس و قابل اندازه گیری باشد. منظور از آماده و در دسترس بودن درامدها قابل وصول بودن آنها در دوره مالی جاری یا مدتی کوتاه پس از پایان دوره جاری است به ترتیبی که پرداخت بدهیها و تعهدات دوره جاری از محل درامدهای مذکور میسر باشد. در حسابداری تعهدی تعدیل شده از مبنای تعهدی برای ثبت هزینه ها استفاده می شود. در آن گروه از سازمانهای دولتی و حسابهای مستقل که با استناد به قوانین و مستندات موجود تشخیص قطعی مالیاتهای دریافتی و سایر درامدهای آنها قبل از وصول امکان پذیر است، حسابداری تعهدی تعدیل شده به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

اسلاید 39: تفاوت مبنای نیمه تعهدی و تعهدی تعدیل شده در نحوه شناسائی و ثبت درآمدها می باشد.بدین معنی که در حسابداری نیمه تعهدی درآمدها منحصرا در زمان وصول شناسائی و ثبت می شوند در حالیکه در حسابداری تعهدی تعدیل شده برخی درآمدها در زمان وصول شناسائی و ثبت می گردند و برخی درآمدها در زمان تحصیل یا تحقق شناسائی و ثبت می شوند.در هر دو مبنای حسابداری هزینه ها بر مبنای تعهدی و منحصرا در زمان ایجاد یا تحمل شناسائی و ثبت می شوند.

اسلاید 40: 5- حسابداری نقدی تعدیل شده: در حسابداری نقدی تعدیل شده ثبت درامدها در دوره دریافت وجوه نقد و ثبت هزینه ها مستلزم تحقق دو شرط لازم و کافی یعنی ایجاد تعهد و انجام پرداخت است. در وزارتخانه ها و موسسات دولتی ایران درامدها و هزینه ها با حسابداری نقدی تعدیل شده شناسای و در حسابها ثبت می شوند. در برخی از سازمانهای دولتی و حسابهای مستقل انتفاعی  که ناگزیر به تعیین سود یا زیان ویژه هر سال مالی می باشند از مبنای حسابداری تعهدی کامل استفاده می شود، لیکن در اغلب سازمانهای دولتی و حسابهای مستقل برای ثبت درامدها و هزینه ها سایر مبانی حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد. در هر سازمان دولتی انتخاب مبنای حسابداری معمولا به عوامل متعددی مانند اهمیت انواع مختلف اطلاعات مالی و سودمندی آنها در رفع نیازهای محاسباتی و مدیریت، سطح پیشرفت فن حسابداری، تخصص مدیران و کارکنان مالی دولت و ماهیت برنامه ها و عملیات بستگی دارد.

اسلاید 41: مثال برای تعهدی تعدیل شده ونقدی تعدیل شده وضعیت مالی شهرداری تهران در سال 78 به شرح زیر است .الف (درآمدها و عوارض تشخیص شده قابل وصول دریافت نشده 350000هزا ر ریالب(درآمها و عوارض وصول شده 29650000هزار ریالج(هزینه های ایجاد شده پرداخت شده 17500000 هزار ریالد(هزینه های ایجاد شده پرداخت نشده2500000 هزار ریالمطلوبست :تعین میزان درآمدها و عوارض و هزینه های واقعی سال 78 با مبنای تعهدی تعدیل شده و نقدی تعدیل شده

اسلاید 42: روش تعهدی تعدیل شده: هزینه های واقعی سال 17500000+2500000=20000000)78 درآمدها و عوارض سال 350000+29650000=30000000)78 روش نقدی تعدیل شده : میزان درآمدها و عوارض سال 29650000)78 هزینه های قابل شناسائی17500000)

اسلاید 43: علل تبدیل نشدن مبنای حسابداری وزارتخانه ها و موسسات دولتی ایران به تعهدی یا تعهدی تعدیل شده:1- درصد قابل توجهی از هزینه های موسسات دولتی را هزینه های پرسنلی تشکیل می دهد که ارقام تعهد شده و پرداخت شده آن تقریبا مساویند.2- تبدیل مبنای حسابداری مستلزم وجود مالی معتنابه و نیز تخصصهای حسابداری در سطوح بالاست که موسسات دولتی معمولا فاقد آنها هستند.3- تبدیل مبنای حسابداری مستلزم انجام تغییرات و تحولات اساسی در نظام بودجه ریزی به منظور تبدیل بودجه برنامه ای به بودجه عملیاتی جهت ایجاد ارتباط میان خدمات ارائه شده توسط سازمانهای دولتی با بهای تمام شده خدمات مذکور است.4- تبدیل مبنای حسابداری به تعهدی مستلزم انجام اصلاحات و تعدیلات اساسی در سازمان و روشهای حسابداری دولتی و طبقه بندی حسابهای آن است. 

اسلاید 44: Thank You

20,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید