صفحه 1:
The Name Of Allah GOVERNMENTAL ACCOUNTING ‏عصل1‎

صفحه 2:
خصوصیات سازمانهاي دولتي استاد محترم آقاي دکتر محمدزاده پائیز 91

صفحه 3:
برخی واژه ‎sl‏ کلیدی در حسابداری دولتی: دستگاه اجرائی به سازمانی اطلاق می شود که تمام یا قسمتی از برنامه های مصوب منظور در بودجه سالانه دولت را اجرا نمایند. به بیان دیگر دستگاه اجرائی به موسسات و شرکتهائی ‎ro aia‏ شود که به نحوی از بودجه سالانه استفاده میکنند و در مقابل وظایفی بر عهده دارند. وزارتخانه طبق ماده 2 قانون محاسبات عمومی کشور واحد سازمانن مشخصن استت که به.موجب قانون ‎ay‏ اين نام شناخته شده مانند وزارت آموزش و پرورش موسسه دولتي واحد سازماني مشخصي است که به موجب قانون تشکیل شده و زير نظر يكي از قواي 3 گانه اداره مي شود و عنوان وزارتخانه ندارد.

صفحه 4:
شرك . دول مطابق ماده 4 قانون محاسبات عمومى كشور شركت دولتي واحد سازمانى مشخصى است كه با اجازه قانون به صورت شركت ايجاد شود و يا به حکم قانون يا دادگاه صالح ملى شده يا مصادره شده و به عنوان شرکت دولتی شناخته شده باشد و بیش از %50 سرمایه آن متعلق به دولت باشد. بطور کلی هر شرکت تجاری که از طریق سرمایه گذاری شرکتهای دولتی ایجاد شود مادام که بیش از 0 سهام آن متعلق به دولت باشد شرکت دولتی است . مانند شرکت فولاد ایران وهپکو اراک

صفحه 5:
تثوریوجوه يوان الساسن ميلا عستايذارى,بمة. قالكل مه ولخد افتصادی بلكه كروهى از دارائيها و تعهدات مربوطه رو محدودیتها بنام وجوه است که مصرف دارائیها بر فرمول نثوري وجوه دارائیها < محدودینهای هدف اصلی این نثوری بر مدیریت و مصرف مناسب این دارائیها متمیکن می باشد ‎she‏ ‏ترازنامه و صورت سود و زبان تهیه و ارائه صورت منابع و مصارف وجوه اولین هدف گزارشگری ‎IEG‏ | 7( وري وجوه انناسا جراع اسارفاتهاق: دولعن:وغبرر انتفاعی سودمند ‎cowl‏ » ۵ ررم 1۳

صفحه 6:
تعهد مطابق ماده 19 قانون محاسبات عمومی تعهد عبارتست از ایجاد دین بر ذمه دولت ناشی از: _1 تحویل کالا یا ارائه خدمت اجرای قراردادهائی که با رعایت قانون و مقررات منعقد شده باشد _3احکام صادر شده از مراجع قانونی و ذیصلاح _4پیوستن به قراردادهای بین المللی و عضویت در سازمانها یا مجامع بين المللی با اجازه قانون . هزینه مطابق ماده 23 قانون محاسبات کشور عبارتست از پرداختهائی که بطور قطعی به ذینفع در قبال تعهد يا تحت عنوان کمک یا عناوین مشابه با رعایت قوانین و مقررات مربوط صورت می گیرد .

صفحه 7:
محاسبات عبارتست ز وجهی که خزانه یا نمایندگی خزانه در استان از محل اعتبارات مصوب برای انجام هزینه های سال جاری و تعهدات قابل پرداخت سالهای قبل در اختیار ذیحساب قرار میدهد تا در قبال حواله های صادر شده واریز و با صدور درخواست وجه مجدد دریافت شود تنخواه گردان پرداخت مطابق ماده 27 قانون محاسبات عمومی عبارتست از وجهی که از محل تنخواه گردان حسابداری از طرف ذیحساب با ‎wl‏ ‏وزير يا رئيس موسسه و یا مقامات مجاز از طرف آنها برای انجام برخی از هزینه ها در اختیار واحدها و یا مامورین كه به موجب اين قانون و آتين نامه های اجرائی آن مجاز به دریافت تنخواه گردان هستند قرار می گیرد تا به تدریج که هزینه های مربوط انجام می شود اسناد هزینه تحویل و مجددا وجه

صفحه 8:
اساس احكام ورفرارداده طبق مقررات پیش از انجام تعهد انجام مى كيرد . على الحعساب »مطابق ماده :29 قانون محاسبات عمومی عبارتست از پرداختی که به و قسمتی از تعهد با رعایت مقررات صورت می ؟ اين نحوه عمل از آنجا نشات می گیرد که مینای " حسابداری هزینه ها در ایران عموما نقدی تعدیل شده دریافتهای دولت برابر ماده 11 قانون محاسبات عمومی کشور دریافتهای دولت عبارتست از کلیه وجوهی که تحت عنوان درآمد عمومی درآمد اختصاصی درآمد شرکتهای دولتی سایر منابع تامین اعتبارسپرده ها هدایا به استثنای هدایائی که برای مصارف خاصی اهدا می گردد و مانند اینها و سایر وجوهی که به ‎cy asl cial cpa‏ ین یرای ‎IS ew Ay alot‏ سیگ

صفحه 9:
انواع سازمانهای دولتی )فعالیتهای دولت ) فعاليتهاي از نوع دولتي (غیربازرگاني) در تشکیل سازمانهاي دولتي غیر انتفاعي (غیر بازرگاني) انگیزه تحصیل درآمد مورد توجه قرار نمي كيرد بلکه الزامهاي قانوني و ضرورتهاي اجتماعي(برنامه هاي اقتصادي سياسي فرهنگي اجتماعي دولت ) از انگیزه هاي مهم تاسیس این قبیل سازمانها به شمار مي رودلذا هزینه هاي اين سازمانها هيج ارتباطي به درآمد آنها ندارند مانند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي سازمانهاي دولتي غیر انتفاعي به دو دسته نقسیم مي شود الف _ وزارتخانه ها ب _ موسسات دولتي

صفحه 10:
خصوصیات فعاليتهاي (غیر بازرگاني)دولت 1_هدف دولت از انجام این فعالیتها کسب سود نبوده بلکه این فعاليتها که از اعمال حاکمیت دولت ناشي مي شود بر پایه ضرورتهاي اجتماعي اقتصادي سياسي و فرهنگي انجام مي گیرد. 2_رابطه ‎lolita‏ بين ]دوع فعاليتها بو مالع اكه دولت براي تامين هزينه انجام أنها از مردم اخذ ميكند وجود ندارد. 3_معيار اندازه كيري سود نيست (يكي از معيارها مطابقت با بودجه است) 4_سازمانهاي دولتي مجري اين نوع فعاليتها به دو دسته وزارتخانه ها و موسسات دولتي تقسيم مي شوند.

صفحه 11:
فعاليتهاي از نوع بازرگاني (غیردولتي) دولت در راستاي تحقق اهداف و انجام مسوليتهاي قانوني خود و در مواردي که قانون اجازه مي دهد بهاي کالا و خدماتي را که به مردم ارائه مي دهد از آنان دریافت مي نماید .باتوجه به تعریف شرکت دولتي دولت 1- مي تواند در مواردي که قانون اجازه مي دهد در امور توليدي و بازرگاني سرمایه گذاري نموده واقدام به تشکیل سازمانهاي بازرگاني نماید در اين قبیل موارد سازمانهاي بازرگاني ضمن انجام اقداماتي در جهت تحقق هدفهاي دولت درآمد نیز تحصیل مي نمایند و به همین دلیل سود سهام شركتهاي دولتي مي تواند بخشي از منایع مالي دولت را تامین نماید مانند : شرکت دخانیات ابزان و سازمان جتطفه اي آب وتبتزق حسابداري شرکتهاي دولتي شبیه شرکتهاي بازرگاني خصوصي تابع اصول و موازین و استانداردهاي حسابداري بازرگاني است.

صفحه 12:
اهداف فعاليتهاي از نوع بازرگاني دولت | ۲ 1_اگرچه هدف دولت از اين فعالیتها میتواند کسب ‎‘eS‏ ‏درآمد باشدولي هدف اصلي دولت معمولا عدم = انگیزه بخش خصوصي براي فعالیت در آن زمینه مي باشد. 2_رابطه مبادله اي وجود دارد بدان معنا که ‎ow‏ ارائه کالا و خدمات و وجه دريافتي رابطه وجود دارد . 3_معیار اندازه گيري سود مي باشد. 4_مبناي حسابداري معمولا (مشابه بخش خصوصي )تعهدي کامل مي باشد. 5_شرکتهاي دولتي از جمله مجریان این نوع فعالیتها

صفحه 13:
تفاوتهاي موجود در سازمانهاي دولتی و شرکتهاي بازرگاني خصوصي 1- - انكيزه و هدف تاسیس 5- وصول درآمد اجباري 7

صفحه 14:
تعریف حسابداری دولتی حسابداری دولتی مجموعه عملیاتی است که با توجه به قوانین و مقررات مالی دولت و با رعایت اصول و فنون حسلبداری اسناد مالی را تنظیم و دفاتر روزنامه کل و معین را ثبت نموده و گزارشها و اطلاعات مالی را استخراج و تجزیه تحلیل می نماید. حسابداری ابزار مسولیت پاسخگوثی و تصمیم گیری مديريت است حسآندازی وگزازسگزی مالی: دول نطاتن لت که اسلاغا هد مالی مربوط به فعالیتهای دولت و واحدهای تابعه را به نحوی جمع آوری طبقه بندی تلخیص و گزارش میکند که از یک سو دولت و مقأمات منتخب مردم را در ادای مسولیت پاسخگوئی و تصمیم گیری صحيح مالى و كنترل برنامه هاى مصوبه يارى داده و از وى مك وررسنديرا براي قصاوت أكاهانه مرردم نسيت ,نه عملكود دولت و ارزيابى مسوليت ياسخكوئى فراهم نمايد .

صفحه 15:
یک نظام حسابداری وگزارشگری مالی دولتی مبتنی بر مسولیت پاسخگوئی نظامی است دوسویه که هم مقامات منتخب مردم را در ادای مسولیت پاسخگوئی در مورد مصرف منابع و وضعیت مالی دولت یاری میدهد و هم شهروندان یک کشور را به عنوان صاحبان حق در جریان عملکرد دولت قرار می دهد بنابراین حسابداری و گزارشگری مالی دولتی یک فعالیت اجتماعی است زیرا در تحقق حقوق شهروندان دایر بر دانستن حقایق درباره تصمیماتی که مقامات منتخب از جانب آنان اتخاذ نموده اند نقش اساسی ایفا می نماید.

صفحه 16:
کاربرد حسابداری و گزارشگری مالی دولتی -1اطلاعات مفید و قابل اعتمادی را برای تعین و پیش بینی ورود خروج ‎“oe‏ مانده منابع مالی دولت تهیه و در دسترس مسولين دستكاههاى دولتى ويا مسولين ارشد مالى دولت قرار ميدهد. -2اطلاعات مالى معتبرى براى تعين و ييش بينى وضعيت مالى دولت و واحدهاى تابعه أن تهيه و در اختيار تصميم گیرندگان قرار میدهد. -3اطلاعات لازم و مفیدی را برای برنامه ریژی و بودجه بندی جمع آوری و پس از قابل استفاده نمودن آن در اختیار مسولین مختلف رده های مدیریت دولتی قرار می دهد . -4سیستم حسابداری دولتی ابزار مناسبی ‎sly‏ بررسی کارائی مدیران اجرائی به حساب می آید. -5ایجاد ارتباط صحیح بین واحدهای اجرائی دولت.

صفحه 17:
استفاده کتندکان از حسابداری دولتی استفاده کنندگان داخل سازمان که بطور مستقیم در فعالیتهای موسسه دولتی شرکت دارند و از اطلاعات مالی در جهت تصمیم گیری استفاده می کنند. مانند: 1 مسولین برنامه ریزی 2 وزير يا رئيس موسسه دولتی 3 مدیران سطوح میانی 4 1 بازرسان و حسابرسان

صفحه 18:
استفاده کنندگان خارج از وزارتخانه یا موسسه دولتی افراد یا سازمانهائی هستند که بطور مستقيم در فعاليت وزارتخانه يا موسسه دولتی شركت ندارند ليكن بصورت قانونى حق دارنداز اطلاعات استخراج شده از سيستم حسابدارى عورد عسل سارمانهای,:مذگون انستفاده ‎silly oiled‏ 1 هيات دولت 2 مجلس تمايتدكان 3 حسابرسان مستقل 4 مردم

صفحه 19:
مقايسه حسابداری دولتی و حسابداری 1۰ - تفاوت اهداف و وظایف سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی © 2- تفاوت حسابها و صورتهای مالی سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی *- اهمیت اجرای قوانین و مقررات در حسابداری دولتی و تقدم آنها بر اصول پذیرفته شده حسابداری 4°- لزوم رعایت کنترل بودجه ای لزوم نگهداری حسابهای مستقل در حسابداری دولتی *- تفاوت در نحوه ثبت دارائیهای سرمایه ای *- تفاوت مبانی حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی

صفحه 20:
ات اهداف و وظایف سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی: برخلاف موسسات بازرگانی که هدف اصلی آنها تحصیل سود است منظور اصلی از تاسیس سازمانهای دولتی ارائه خدمات و کالا به مردم جهت رفع نیازهای اساسی آنهاء افزايش رفاه اجتماعی؛ تامین ثبات اقتصادی و مالی کشور, ایجاد انگیزه برای فعالیتهای بخش خصوصی, انجام وظایف ناشی از حاکمیت و تصدی دولت و نیل به اهداف سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است. برخلاف موسسات بازرگانی که می توانند با رعایت قوانین تجاری و مالی تاسیس شوند و به ثبت برسند» تاسیس هر سازمان دولتی باید به تصویب مراجع قانونگذار برسد. خصوصیات سازمانهای دولتی: 1- سازمانهای دولتی به منظور تحصیل سود برای تامین کنندگان منابع مالی خود تاسیس نمی شوند. 2- سازمانهای دولتی معمولا برای ارائه خدمات و کمك به همه یا گروهی از مردم کشور تاسیس می شوند. 3- سازمانهای دولتی معمولا به اجازه قانون و بوسیله دولت اداره می شوند. 4- سازمانهای دولتی در اجرای وظایف, عملیات و فعالیتهای مالی خود ملزم به رعایت قوانین و مقررات مالی و بودجه ای هستند. 5- در سازمانهای دولتی معمولا هیچ گونه منافع یا حقوق مالکیت مشخص قابل خرید و فروش يا انتقال وجود ندارد. 6- سازمانهای دولتی معمولا منابع مالی لازم جهت انجام هزینه های خود را از محل مالياتها و عوارض قانونی وصولی و کمکهای دریافتی و یا از محل وجوه دریافتی از خزانه داری کل کشور در محدوده اعتبارات بودجه مصوب تامین می کنند.

صفحه 21:
2-تفاوت حسابها و صورتهای مالی سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی دلیل تفاوت موجود ناشی از انگیزه تاسیس سازمانهای بازرگانی و دولتی است صورت سود و زیان یکی از صورتهای مالی اساسی موسسات بازرگاني است در حالی که در موسسات دولتی که انگیزه تشکیل آنها سود نبوده و فعالیت غیر بازرگانی انجام می دهندتنظیم صورت سود و زیان موردی ندارد.لذا بجای آن صورت درآمد و هزینه تنظیم مى گردد. در حسابداری بازرگلنی ترازنامه یکی از صورتهای مالی آساسن محسوب می شود در حالیکه در حسابدارى دولتى اين صورت مالی با تفاوتهای قابل ملاحضه ای تنظیم می شود و علت را هم میتوان در نوع دارائیهای ثابت عمومی که بعضا بهای آنها قابل ارزیابی برای انعکاس در ترازنامه نمی باشد نظیر رودخانه جنگل منابع طبیعی معدن و .... و همچنین نحوه ثبت دارائیهای ثابت در هنگام خرید از محل وجوه دولتی و اهدافی که انعکاس دارائیها در ترازنامه دنبال میکند جستجو نمود.

صفحه 22:
در هر سازمان دولتی معمولا صورتهای مالی زیر در پایان هر سال مالی ‎uno angi‏ شود: 1- ترازنامه هريك از حسابهای مستقل يا واحدهای حسابداری و مالی مستقل که در سازمانهای دولتی | نگهداری می شد (متضمن داراییهاء بدهیهاء اندوخته و . مازاد انباشته) و نیز ترازنامه ترکیبی از کلیه حسابهای مستقل. 2- صورتحساب درامدهاء هزینه ها و تغییرات در مازاد برای هر يك از حسابهای مستقل و نیز صورت فرکیین آنها 3- صورت درامدها و سایر منابع تامین اعتبار برحسب طبقه بندی استاندارد درامدها و صورت هزینه ها بر حسب برنامه, فعاليتها, طرحهاء مواد هزینه و سایر گروه بندیهای استاندارد هزینه ها 4- صورت مقایسه درامدهای شناسایی شده با درامدهای پیش بینی شده و هزینه های انجام شده با اعتبارات مصوب

صفحه 23:
3- اهمیت اجرای قوانین و مقررات در حسابداری دولتی و تقدم آنها بر اصول پذیرفته شده حسابداری: قوانین و مقررات ایجاد کننده محدودیتهای اساسی لح برای حسابداری دولتی می باشند. به عبارت دیگر در صورت وجود تناقض بین قوانین و مقررات از یکسو و اصول متداول حسابداری از سوی دیگر, حسابدار دولتی هميشه ناگزیر از چشم پوشی از اصول و موازین پذیرفته شده حسابداری در رعایت قوانین و حقزرات است: قوانین خاکم‌بر خشاندازی قولنی در ‎deal tL jl‏ .51 تا 55 قانون اشساسی, قانون تحاسبات: عمومی: قانون دیوان محاسبات کشور, قانون برنامه و بودجه, قانون بودجه سالانه کشور, آئین نامه ها و دستورالعمل های اجرائی مربوط به ۰ قوانین مذکور و برخی از قوانین و مقررات مالی دیگر

صفحه 24:
_ 6 لزوم رعایت کنترل بودجه ای کنترل بودجه ای: عبارت است از مقایسه درامدها و سایر وجوه وصول شده با درامدها و سایر منابع تامین اعتبار پیش بینی شده در بودجه مصوب از يك طرف و مقایسه هزینه های انجام شده با اعتبارات مصوب سازمانهای دولتی از طرف ديكر. در حسابدارى دولتى اهميت اعمال كنترل بودجه اى در مورد هزينه ها به مراتب بيشتر از درامدهاست زيرا تنها شرط لازم و كافى براى وصول درامدها وجود قوانين و مقرراتى است كه اين امر را تجويز مى نمايد و نه بيش بينى درامدها در بودجه مصوب. قانون بودجه محدوديت قابل توجهى باى وصول درامدها ايجاد نمى كند و كنترل بودجه اى در مورد درامدهاى دولت صرفا جنبه مقايسه اى دارد. انجام هزينه هاى سازمان دولتى در سال مالى اجراى بودجه؛ علاوه بر آنكه طبق مقررات مشروط به كفايت درامدهاى وصولى و ساير منابع تامين اعتبار است مستلزم رعايت دو شرط لازم و كافى نيز مى باشد كه عبارتند از: 0) عدم تجاوز هزینه از اعتبارات مصوب برای هريك از طرحهاء برنامه هاء فعالیتها و مواد هزينه ©) رعايت مقررات و تشريفات قانونى مصوب براى مصرف اعتبارات

صفحه 25:
©- لزوم نگهداری حسابهای مستقل در حسابداری دولتی حساب مستقل: هر حساب مستقل عبارت است از وجوه نقد یا سایر داراییها و منابع مالی که برای اجرای برنامه ها و عمليات معين يا جهت نيل به اهداف مشخص طبق قوالین و مقررات اختصاص داده شده استر هر حساب مستقل معمولا شامل مجموعه ای از فعالیتهای مالی جداگانه و گروه حسابهای منفك و خودتراز برای ثبت انواع داراییهاه بدهيهاء ارزش ویژه» درامدها و هزینه های مربوط به آن می باشد. مابه اتفاوت درامدها و هزینه های هر دوره مالی مازاد یا کسری همان دوره را ایجاد می کند و مابه التفاوت داراییها و بدهیهادر پایان هر دوره مالی معادل ارزش ویژه حساب مستقل است که اساسا شامل مازاد انباشته شده (مازاد تخصیص نیافته] و اندوخته هایی است که برای مقاصد معین درنظر گرفته شده است. در برخی از حسابهای مستقل علاوه بر حسابهای عادی» حسابهای بودجه متضمن درامدهای پیش بینی شده؛ اعتبارات مصوب و تعهدات قطعی نشده نیز نگهداری مى شود. در اين صورت مابه التفاوت داراییها و درامدهای پیش بینی شده با بدهیها و اعتبارات مصوب و اندوخته ها معادل مازاد انباشته ای بودجه ای حساب مستقل خواهد بود.

صفحه 26:
0 تفاوت سازمانهای دولتی با موسسات بازرگانی از نظر نحوه ثبت داراییهای ثابت در اغلب سازمانهای دولتی هنگام خرید اموال» ماشین آلات و تجهیزات بهای تمام شده آنها مستقیما به حساب هزینه منظور می شوند در حالی که در حسابداری بازرگانی دارائیها در موقع خرید به بهای تمام شده به حساب دارائی وق ایس ریز ی ار سر با متا عزييه مطور. مي ‎wh‏

صفحه 27:
2 تفاوت مبانی حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی زمان شناسانی و ثبت هزینه و درآمد در حسابداری تفاوت داشته و می تواند در سیستم حسابداری مورد عمل موثر واقع شود.انتخاب هر یک از مبانی حسابداری تاثیر قابل ملاحظه ای در انعکاس درآمد و هزینه سال مالی خواهد داشت برخلاف حسابداری بازرگانی به لحاظ رعایت اصل وضعیت هزینه های یک دوره از درآمدهای همان دوره فقط از مبنای حسابداری تعهدی کامل استفاده می شود در حسابداری دولتی از مبنای حسابداری نقدی و سایر مبانی حسابداری متناسب با نوع فعالیتهای مالی هر سازمان دولتی پا حساب مستقل استفاده می شود. بطور خلاصه در سیستم ثبت نقد دریافت و پرداخت وجه مبنای ثبت درآمد یا هزینه است درحالیکه در سیستم تعهدی کامل تحقق درآمد و یا تحمل هزینه مبنای ثبت درآمد یا هزینه در دفاتر حسابداری می باشد و زمان دریافت و پرداخت وجه آنها مورد توجه قرار نمی گيرد.

صفحه 28:
مبانى حسابدارى دولتى: © 1- حسابدارى نقدى ©6- حسابدارى تعهدى ۶- حسابداری نیمه تعهدی ۶- حسابداری تعهدی تعدیل شده ۶- حسابداری نقدی تعدیل شده

صفحه 29:
a Ie ee ‏مالی پرداخت وجوه نقد مربوطه به حساب‎ ‏منظور می شوند.‎ صورتهای مالی که با حسابداری نقدی تنظیم می شود معمولا فاقد حسابهای دریافتنی و پرداختنی است. اموال خریداری شده نیز دارایی ثابت, در هنگام خرید مستقیما به حساب هزینه منظور شود ولی سرمایه گذاریها و بدهیهای بلندمدت ناشی از فعالیتهای مالی نقدی معمولا در حسابهای ترازنامه ای ثبت می شوند. سرمایه گذاریها و اوراق بهاداری که نقدا خریداری شده اند به بهای تمام شده ثبت می شوند ولی در ترازنامه معمولا ارزش بازار آنها نیز در داخل پرانتز در مقابل بهای تمام شده نشان داده می شود. سرمایه گذاریها و اوراق بهاداری که

صفحه 30:
مثال برای مبنای نقدی اداره امور مالياتى شيراز در 79/02/25 مبلغ 1 0 مالیات مشاغل آقاى محمدى را كه در سال 8 توسط اداره امور مالياتى تشخيص و به ايشان ابلاغ شده بودوصول مى نمايد . درامد مذكور عليرغم آنکه در سال 78 برای اداره مالیاتی تحقق پیدا کرده بود چون در سال 79 دریافت شده به حساب درآمد عمومی سال 79 منظور می گردد. 5 بانک 500.000 درآمد 500.000 وصول مالیات مشاغل آقای محمدی

صفحه 31:
حسابداری تعهدی: در حسابداری تعهدی درامدها در سال انجام خدمات یا فروش کالاهاء و هزینه ها در سال دریافت کالاها و خدمات و ایجاد تعهد به حساب منظور می شوند. در حسابداری بازرگانی به منظور رعایت اصل وضع هزینه های هر دوره مالیاز درامدهای متعلق به همان دوره و تعیین سود یا زیان سال مالی و وضعیت مالی واقعی در پایان هر دوره مالی معمولااز حسابداری تعهدی استفاده می شود. افتتاح حسابهایی مانند پیش پرداختها, هزینه های معوق و پیش دریافتها و همچنین به حساب دارایی منظور نمودن موجودی کالای پایان دوره مالی از نتایج به کار بردن حسابداری تعهدی است. دلایل دشواری استفاده ازروش تعهدی: . _ الف(عدم امکان اندازه گیری دقیق میزان درامد ب(عدم اطمینان از وصول درآامد در کوتاه مدت

صفحه 32:
مزایای حسابداری تعهدی: 0- حسابداری تعهدی برای تعیین بهای تمام شده و هزینه های واقعی اجرای برنامه هاء عملیات و فعالیتهای سازمانهای دولتی در قالب اعتبارات مصوب ضروری می باشد. 0 کنترل دقیق درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار و هزینه ها و سایر پرداختهای حسابهای مستقل در صورتی میسر خواهد بود که از مبنای حسابداری تعهدی استفاده شود. 0- مبنای تعهدی اطلاعات کاملتر و جامعتری جهت نظارت بر عملکرد ازمانهای دولتی و ارزیابی آنها در اختیار قوه مقننه» دولت و سایر مراجع قانونی و افراد کشور قرار می دهد. <- حسابداری تعهدی اطلاعات و گزارشهای مالی صحیح تر و دقیق تری جهت برنامه ریزی و تصمیم گیری و اجرای عملیات و برنامه ها د اختیار مدیران سازمانهای دولتی قرار میدهد. ©- در برخی حسابهای مستقل و سازمانهای دولتی انتفاعی شناخت درامدها و هزینه های واقعی و تعلق آنها به دوره مالی و نیز تعیین وضع مالی صحیح در پایان دوره مالی فقط با به کار گیری حسابداری تعهدی مقدور است.

صفحه 33:
مثال برای تعهدی کامل اداره امور مالیاتی شیرازپرونده املاک یک مودی را در دهم خرداد سال 79 مورد بررسی قرار می دهد و با توجه به قانون مالیاتهای مستقیم مبلغ 4000000 ريال ماليات تشخيص و به ایشان ابلاغ نموده مودی مورد بحث پس از ابلاغ در تاریخ 79/4/10 مالیات تشخیصی را به حساب اداره مالیاتی پرداخت نمود. 0 مالیات دریافتی4000000 درآمد4000000 0 بانک 4000000 مالیات دریافتنی 4000000

صفحه 34:
فرض كنيد دانشكاه بيام نور در تاريخ 5 تمققدارى كاغذ به ارزش 50000 ريال جهت مصارف آموزشى خريدارى مى نمايدو مقرر می گردد وجه آن را تا پایانتیر ماه 80 پرداخت نماید.چون دانشگاه مذکور در ثبت هزینه ها از مبنای تعهدی استفاده نماید. در تاریخ 80/4/31 وجه کاغذ خریداری شده پرداخت می گردد . 5 هزینه 50000 اسناد هزینه پرداختنی 50000 1 سناد هزینه پرداختنی50000 بانک 50000 پرداخت بدهی ناشی از خرید کاغذ

صفحه 35:
حسابداری نیمه تعهدی:در حسابداری نیمه تعهدی ۱ ۱۰ براى ثبت درامدها از مبناى نقدى و براى ثبت 0 1 هزينه ها از مبناى تعهدى استفاده مى شود. يا به عبارت دیگر در مبنای نیمه تعهدی درامدهایی که = عملا وصول و هزینه هایی که تعهد يا تحمل شده ‏ ~ ‎cowl‏ (هزینه های واقعی دوره مالی) در حسابهای هر دوره مالی ثبت مى شود. دلایل استفاده از حسابداری نیمه تعهدی در سازمانهای دولتی بسیاری از کشورها: 1- استفاده از مبنای تعهدی برای ثبت هزینه ها به منظور کنترل بیشتر آنها ضروری تر از درامدهاست 2- هميشه احتمال عدم وصول بخشی از مالياتها و عوارض و سایر درامدهای پیش بینی شده وجود دارد که بنابر اصل احتیاط به کار بردن حسابدازی نقدی زا دز نورد آنها اتجاب :هقی کند. (N

صفحه 36:
مثال برای نیمه تعهدی درآمد مربوط به شهریه دانشجویان 0 است از مبلغ مذکور 0 نقدی وصول شده مابقی حداکثر تا اردیبهشت سال بعد تسویه خواهد شد و برای بقیه آن به دانشجویان فرصت داده شده که حداکثر تا پایان اردیبهشت 9 به حساب دانشگاه پرداخت نماید بانک 800000000 درآمد 800000000 وصول شهریه دانشجویان در سال 78

صفحه 37:
هزینه های ایجاد شده دانشگاه در سال 78 جمعا مبلغ 750000000ریال بوده است که از مبلغ مذکور 0 ريال به صورت نقد يرداخت كرديده و مقرر شده است بقيه ان حداكثر تا يايان فروردين 9 پرداخت گردد. هزینه 800000000 بانک 800000000 پرداخت هزینه های سال 78 هزینه 50000000 بانک 50000000 بابت هزینه های پرداخت نشده سال 78

صفحه 38:
4- حسابداری تعهدی تعدیل شده: در حسابداری تعهدی تعدیل شده شناخت و ثبت درامدها و حسابها در دوره مالی ای انجام می پذیرد که در آن دوره درامد "آماده» در دسترس و قابل اندازه گیری" باشد. منظور از آماده و در دسترس بودن درامدها قابل وصول بودن آنها در دوره مالی جاری یا مدتی کوتاه پس از پایان دوره جاری است به ترتیبی که پرداخت بدهیها و تعهدات دوره جاری از محل درامدهای مذکور میسر باشد. در حسابداری تعهدی تعدیل شده از مبنای تعهدی برای ثبت هزینه ها استفاده می شود. در آن گروه از سازمانهای دولتی و حسابهای مستقل که با استناد به قوانین و مستندات موجود تشخیص قطعی مالیاتهای دریافتی و سایر درامدهای آنها قبل از وصول امکان پذیر است» حسابداری تعهدی تعدیل شده به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد.

صفحه 39:
تفاوت مبنای نیمه تعهدی و تعهدی تعدیل شده در | نحوه شناسائی و ثبت درآمدها می باشد.بدین معنی که در حسابداری نیمه تعهدی درامدها شوند در حالیکه در حسابداری تعهدی تعدیل شده برخی درآمدها در زمان وصول شناسائی و ثبت من گودند-و پوخت درآهدضا دن:زمان: تحصیل: با تحقق شناسائی و ثبت مى شوند.در هر دو مبنای حسابداری هزینه ها بر مبنای تعهدی و منحصرا در زمان ایجاد یا تحمل شناسائی و ثبت می شوند.

صفحه 40:
7 road ‏حسابداری نقدی تعدیل‎ -G 0 ‏در حسابدارى نقدى تعديل شده ثبت درامدها در دوره دريافت وجوه نقد و‎ ( ‏ثبت هزینه ها مستلزم تحقق دو شرط لازم و کافی یعنی ایجاد تعهد و‎ ‏انجام پرداخت است. اد‎ ‏در وزارتخانه ها و موسسات دولتی ایران درامدها و هزینه ها با‎ حسابداری نقدی تعدیل شده شناسای و در حسابها ثبت مى شوند. در برخی از سازمانهای دولتی و حسابهای مستقل انتفاعی که ناگزیر به تعیین سود یا زیان ویژه هر سال مالی می باشند از مبنای حسابداری تعهدی کامل استفادة می شود: لیکن در اغلب ننازمانهای دولتی و حسابهای مستقل برای ثبت درآمدها و هزینه ها سایر مبانی حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد. در هر سازمان دولتی انتخاب مبنای حسابداری معمولا به عوامل متعددی مانند اهمیت انواع مختلف اطلاعات مالی و سودمندی آنها در رفع نیازهای محاسباتی و مدیریت» سطح پیشرفت فن حسایداری» تخصص مدیران و کارکنان مالی دولت و ماهیت برنامه ها و عملیات بستگی دارد.

صفحه 41:
مثال برای تعهدی تعدیل شده ونقدی تعدیل شده وضعیت مالی شهرداری تهران در سال 78 به شرح زیر است . الف (درآمدها و عوارض تشخیص شده قابل وصول دریافت نشده 12350000 ر ریال ب(درآمها و عوارض وصول شده 29650000هزار ریال ج(هزینه های ایجاد شده پرداخت شده 17500000 هزار ریال د(هزینه های ایجاد شده پرداخت نشده2500000 هزار ریال مطلوبست :تعین میزان درآمدها و عوارض و هزینه های واقعی سال 78 با مبنای تعهدی تعدیل شده و نقدی تعدیل شده

صفحه 42:
روش تعهدی تعدیل شده: هزینه های واقعی سال 78(20000000=2500000+17500000 درآمدها و عوارض سال 78(30000000=29650000+350000 روش نقدی تعدیل شده : میزان درامدها و عوارض سال 78)29650000 هزینه های قابل شناسائی17500000)

صفحه 43:
علل تبدیل نشدن مبنای حسابداری وزارتخانه ها و موسسات دولتی ایران به تعهدی یا تعهدی تعدیل شده: ۶۴- درصد قابل توجهی از هزینه های موسسات دولتی را هزینه های پرسنلی تشکیل می دهد که ارقام تعهد شده و پرداخت شده آن تقریبا ویند. ©2- تبدیل مبنای حسابداری مستلزم وجود مالی معتنابه و نیز تخصصهای حسابداری در سطوح بالاست که موسسات دولتی معمولا فاقد آنها - تبدیل مبنای حسابداری مستلزم انجام تغییرات و تحولات اساسی در نظام بودجه ریزی به منظور تبدیل بودجه برنامه ای به بودجه عملیاتی جهت ایجاد ارتباط ميان خدمات ارائه شده توسط سازمانهای دولتی با بهای

صفحه 44:
Thank You

جهت مطالعه ادامه متن، فایل را دریافت نمایید.
32,000 تومان