علوم مهندسی کامپیوتر و IT و اینترنت

خط مشترک دیجیتالی (Digital subscriber Line )

moghaddamehei_bar_dsl

در نمایش آنلاین پاورپوینت، ممکن است بعضی علائم، اعداد و حتی فونت‌ها به خوبی نمایش داده نشود. این مشکل در فایل اصلی پاورپوینت وجود ندارد.






  • جزئیات
  • امتیاز و نظرات
  • متن پاورپوینت

امتیاز

درحال ارسال
امتیاز کاربر [0 رای]

نقد و بررسی ها

هیچ نظری برای این پاورپوینت نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که نظری می نویسد “خط مشترک دیجیتالی (Digital subscriber Line )”

خط مشترک دیجیتالی (Digital subscriber Line )

اسلاید 1: به نام خداخط مشترك ديجيتالي ((Digital subscriber Line يا DSL فناوري جديدي است كه تعداد زيادي بيت را از طريق سيم‌هاي مسي عبور مي‌دهد. در كنار اين مخفف گاهي حرف X هم مي گذارند كه مويد خاصيت چند‌گانه‌ي اين فناوري و  و افراد خانواده‌ي آن مانندSDSL، VDSL، HDSL، ADSL است. از نظر كار كرد، DSL شبيه به مودم‌هاي عادي، ولي با سرعت‌هايي بسيار بيشتر از 56 كيلو بيت بر ثانيه عمل مي‌كند.DSL براي ارسال تعداد بيت‌هاي زيادي بين دو نقطه و از طريق سيم‌ مسي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. نقطه‌ي الف،‌ معمولاً‌ خانه يا محل مشتري و نقطه ب، مركز تلفن محلي است. تفاوت اين مودم با مودم‌هاي سري V اتحاديه بين المللي مخابرات (ITU) اين است كه در اين مودم‌ها‌ اتصال يك سر سيم مسي خط مشترك به سر ديگر آن  برقرار مي‌شود و سيگنال‌ها از مراكز سوييچينگ تلفن رد نمي‌شوند.

اسلاید 2: يكي از اهداف اصلي طراحان DSL، ارايه‌ي خدمات مختلف از طريق امكانات قديمي بوده است. در DSL براي انتقال صوت، از طيف 0 تا 4 كيلو هرتز و براي عبور داده‌ها از بسامد‌هاي بالاتر استفاده مي‌شود. البته اين امر خود مشكلاتي را به دنبال دارد. به طور مثال، تداخل جريان داده‌اي با بسامد‌هاي بالاتر از 4 كيلو هرتز و مشكل انتقال  اين بسامد‌ها توسط خطوط تلفني است. از سوي ديگر بسامد‌هاي بالاتري كه DSL استفاده مي‌كند، يحتمل باعث تداخل در صوت انتقال يافته از طريق تلفن و منجر به ايجاد جريان ساكن در گوشي تلفن مي‌شود. براي حل مشكل تداخل از ابزاري به نام جدا كننده (Splitter) استفاده مي‌شود.جدا كننده، علاوه بر عمل جدا كنندگي، به صورت فيلتر پايين گذر نيز عمل مي‌كند: يعني اجازه‌ي عبور بسامد‌هاي 0 تا 4 كيلو هرتز از تلفن را مي‌دهد. در نتيجه مشكل تداخل 4 كيلو هرتز تلفن و مودم DSL حل مي‌شود.

اسلاید 3: DSLبرای اتصال به اينترنت از روش های متفاوتی استفاده می گردد. استفاده از  مودم معمولی ،  مودم کابلی ،  شبکه محلی و يا خطوط DSL))Digital Subscriber Line،  نمونه هائی از روش های موجود برای اتصال به اينترنت می باشند. DSL، يک اتصال با سرعت بالا را با استفاده از کابل های معمولی تلفن برای کاربران اينترنت فراهم می نمايد. 

اسلاید 4: DSL چیست؟محبوب‌ترین تکنولوژی باند پهن در جهان یعنی DSL بیش از 30 میلیون مشترک تا پایان بهار 2004 به کاربران اینترنت افزوده و تعداد بهره ‌مندان جهانی را به 78 میلیون در کل رسانده که این رشد بیش از دو برابر دیگر روش‌های متکی بر پهنای باند بوده است. تکنولوژی DSL یکی از انواع انتقال پرسرعت بوده است که با تلفن معمولی شما را قادر می‌سازد تا ضمن دسترسی به اینترنت پرسرعت از امکان دریافت صدا و تصویر با کیفیت بالا استفاده کنید.

اسلاید 5: برتری‌های فنی DSLاتصال دائم و مطمئن به شبکه مخابرات و شبکه جهانی اینترنت برقرار است.هزینه ثابت ماهانه بدون هزینه نصب (کمتر از 400000 ریال برای (256Kbps [ حجم ارسال و دریافت  محدوده و هزینه ای ندارد ] تجهیزات تحویلی به مشتری رایگان است.فاصله زمان درخواست تا تحویل سیستم کوتاه می‌شود. از حداقل تجهیزات در محل کار یا خانه استفاده می‌شود.سرعت سیستم به قدری بالا خواهد بود که سرویس‌های دیگر اینترنت نیز مانند صوت و تصویر متحرک، برای استفاده در دسترس خواهند بود.نیاز به کابل‌کشی مجدد نیست .می توان بیش از یک نفر از هر اتصال استفاده نمود

اسلاید 6: در شرایط ایده‌آل (نبود نویز بر روی سیمها، فاصله کم تا مرکز مخابراتی) حداکثر سرعت دریافت 8Mbps و سرعت ارسال 1Mbps خواهد بود .اداره و کنترل کارهای چنین اتصالی نیز به سادگی همان کاری است که با تلفن منزل انجام می‌دهیم.به علت سرعت بالا (دریافت و ارسال) امکان برقراری جلسات و سمینارهای مجازی با سهولت میسر است.بازشدن راه برای انجام پروژه‌هایی مانند دولت الکترونیک، پزشکی الکترونیک، آموزش سمعی بصری الکترونیک، شبکه اختصاصی الکترونیک و مجموعه وسیعی از دیگر کاربردهای الکترونیک.مسافت 8/1 کیلومتری تحت پوشش شبکه برای تامین سرعت 8 Mbps .ارائه انواع سرویس‌های مختلف براساس بستر شبکه DSL مانند VODSL، VOIP.در زمان اتصال به اينترنت ، امکان استفاده از خط تلفن برای تماس های مورد نظر همچنان وجود خواهد داشت .شرکت ارائه دهنده DSL ، مودم مورد نظر را در زمان نصب خط فوق در اختيار مشترک قرار خواهد داد.

اسلاید 7: اشکالات ( ايرادات ) DSL يک اتصال DSL هر اندازه که به شرکت ارائه دهنده سرويس فوق نزديکتر باشد، دارای کيفيت بهتری است .سرعت دريافت  داده  نسبت به ارسال داده بمراتب بيشتر است ( عدم وجود توا زن منطقی ) سرويس فوق در هر محل قابل دسترس نمی باشد.

اسلاید 8: صوت و داده کيفيت دريافت و ارسال اطلاعات از طريق DSL ، به مسافت موجود بين استفاده کننده و شرکت ارائه دهنده سرويس فوق بستگی دارد. ADSL از يک تکنولوژی با نام تکنولوژی حساس به مسافت استفاده می نمايد. بموزات افزايش طول خط ارتباطی ، کيفيت سيگنال افت و سرعت خط ارتباطی کاهش پيدا می نمايد. ADSL دارای محدوديت 18.000 فوت ( 5.460 متر ) است . کاربرانی که در مجاورت و نزديکی شرکت ارائه دهنده سرويس DSL قرار دارند، دارای کيفيت و سرعت مناسبی بوده و بموازات افزايش مسافت ، کاربران اينترنت از نظر کيفيت و سرعت دچار افت خواهند شد.

اسلاید 9: ممکن است اين سوال در ذهن خوانندگان مطرح گردد که اگر تکنولوژی DSL دارای محدوديت فاصله است ، چرا محدوديت فوق در رابطه  با مکالمات صوتی صدق نمی کند ؟ در پاسخ بايد به وجود يک تقويت کننده کوچک که Loading coils ناميده می شود ، اشاره کرد. شرکت های تلفن از تقويت کننده فوق،  بمنظور تقويت سيگنال صوتی استفاده می نمايند. متاسفانه تقويت کننده فوق با سيگنال های ADSL سازگار نيست . لازم به ذکر است که سيگنال های ADSL ، در صورتيکه بخشی از خط ارتباطی تلفن از فيبر نوری استفاده گردد ، قادر به ارسال و دريافت اطلاعات نخواهند بود.

اسلاید 10: ADSLاین تکنولوژی بهترین و بیشترین سرعت را بدون نیاز به تدارک زیرساختهای جدید ممکن ساخته است. استفاده از سیم‌کشی‌های موجود تلفن بدون نیاز به اتصال به دستگاه‌های حجیم و پیچیده، کار مصرف‌کننده را بسیار راحت می‌نماید. برای داشتن یک اتصال ADSL در محل مصرف‌کننده تنها نیاز به یک مودم ویژه است. پس از برقراری ارتباط، تنها هزینه ثابت خط ADSL به شکل ماهانه و با توجه به پهنای باند دریافتی به عنوان هزینه دریافت می‌شود. در حالیکه از ارتباط ADSL استفاده می‌کنید ارتباط تلفنی شما همیشه آزاد و در دسترس است. هزینه تلفن تنها در صورت استفاده از تلفن محاسبه می‌شود و ربطی به استفاده از خط ADSL ندارد

اسلاید 11: تنها تجهيزات مورد نياز در محل مشترك يك دستكاه مودم ADSL Modem و يك دستگاه تفكيك كننده Splitter ميباشد.

اسلاید 12: يكی از مزايای ADSL آن است كه به هيچ گونه كابل و سيم كشی خاصی نياز ندارد و از طريق خطوط تلفن مسی معمولی به كار رفته در منازل، قادر به انتقال داده‌ها است. در واقع ADSL، به مودم‌های مورد استفاده اطلاق می‌شود نه به خطوط.

اسلاید 13: لازم است در سرويس ADSL، مودم‌های ADSL در هر دو طرف اتصال، هم در خانه كاربر و هم در) ISPمركز ارائه دهنده سرويس اينترنت) قرار داشته باشند. اين مودم‌ها با مودم‌های معمولی تفاوت دارند. مودم‌های معمولی علائم ديجيتالی را از كامپيوتر دريافت كرده و آنها را به علائم آنالوگ تبديل و از طريق خطوط تلفن ارسال می‌كنند. سپس مودم دريافت كننده، علائم آنالوگ را دريافت كرده و آنها را به علائم ديجيتال تبديل می‌كند. در حالی كه مودم‌های ADSL تمامی داده‌ها را به صورت ديجيتالی، ارسال و دريافت می‌كنند و هيچ گونه تبديلی از علائم آنالوگ به ديجيتال و بالعكس رخ نمی‌دهد.

اسلاید 14: تعریف کامل خدمات ADSL چیست؟ خدمات ADSL راهکاریست كه با استفاده از امكانات موجود مخابراتي، بدون اشغال كردن خط تلفن و بدون نیاز به شماره ‌گيري مجدد امكان اتصال به اينترنت با سرعت بالا را به كاربر مي‌دهد.

اسلاید 15: مزاياي سرويس ADSL نسبت به سرويس Dial up چيست؟سرعت بالا( تا ٤٠ برابر سرعت Dial up )اتصال دائم( فارغ از شماره گیری های مکرر و شنیدن بوق اشغال)عدم نیاز به شماره گیری عدم اشغال خط تلفنعدم نیاز به سیم ‌كشي اضافيجلوگيري از پرداخت هزينه‌هاي پالس مكالمات در زمان برقراری ارتباط به اینترنت

اسلاید 16: مكالمات و تماسهای برقرار شده(آنالوگ) از طريق سيمهای مسی تلفن، تنها بخش كوچكی از پهنای باند موجود را اشغال می‌كند؛ ADSL به افراد امكان می‌دهد تا از طريق يك خط تلفن به صورت همزمان هم با تلفن صحبت كرده و هم از اينترنت استفاده كنند. ADSL، خط تلفن را به 3 كانال تقسيم می‌كند:دریافت دادهارسال دادهگفتگو از طریق تلفن

اسلاید 17: اين به اين معناست كه يك خط تلفن می‌تواند به صورت همزمان برای مرور در اينترنت و گفتگو از طريق تلفن بكار رود. البته قابل ذكر است كه خط تلفن هميشه به صورت فيزيكی به 3 كانال تقسيم نمی‌شود. بلكه با استفاده از تكنيك‌های مدولاسيون(تلفيق) می‌توان 3 نوع علامت صوت، ارسال و دريافت داده را از هم جدا كرد. كانالهای دريافت و ارسال، می‌توانند با سرعتهای مختلفی كار كنند. مثلاً يك نوع ADSL ممكن است قادر باشد تا داده‌ها را با سرعت 1.5 گيگابيت در ثانيه دريافت و با سرعت 640 كيلوبيت در ثانيه ارسال كند.

اسلاید 18: برای اینکه سرويس ADSL شما به خوبی كار كند، بايد مودم ADSL در فاصله مشخصی از مودم ADSL مركز مخابرات قرار داشته باشد. تعيين فاصله دقيق بر حسب نوع سرويس و سرعت درخواستی متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال، برای دريافت سرويس ADSL با سرعت 8.448 مگابيت در ثانيه، مودم ADSL مركز مخابرات بايد حداكثر در فاصله 2750 متری محل سكونت شما قرار داشته باشد و يا برای دريافت سرويسی يا سرعت 2.048 مگابيت در ثانيه حداكثر فاصله بايد در حدود 4900 متر باشد

اسلاید 19: امتيازات ADSLارتباط پر سرعت (تا 40 برابر سرعت ارتباط Dialup)ارتباط پر سرعت بدون نياز به كابل اختصاصي جديدارتباط پر سرعت بدون نياز به شماره گيريارتباط پر سرعت بدون هزينه پالس مكالمهارتباط پر سرعت بدون اشغال نمودن خط تلفن شماارتباط پر سرعت براي ايجاد شبكه مجازي خصوصي VPNارتباط پر سرعت براي مصارف ويدئو و صوت و ويدئو كنفرانسارتباط پر سرعت در حين مكالمه از تلفن (همزمان با مكالمه بطور عادي)ارتباط پر سرعت بدون قطع اتصال و بطور دائم (هميشه وصل مي باشد.)

اسلاید 20: Splitter  Micro Filter  چیست؟برای نصب مودم ADSL در منزل يا محل کار نياز به يک دستگاه کوچکی به نام splitter (جدا کننده) ميباشد که عمل تفکيک امواج صوتی (تلفنی) و ديتا را بر روی خط تلفن انجام ميدهد  چنانچه پارازيت روی خط تلفن مشاهده شود با وصل نمودن Micro Filter در مسير تلفن از پارازيت جلوگيری ميشود.   

اسلاید 21:

اسلاید 22: تجهيزات DSL ADSL از دو دستگاه خاص استفاده می نمايد. يکی از دستگاهها در محل مشترکين و دستگاه ديگر برای ISP ، شرکت تلفن و يا سازمانهای ارائه دهنده خدمات DSL ، نصب می گردد. در محل مشترکين از يک ترانسيور DSL استفاده می گردد. شرکت ارائه دهنده  خدمات DSL از يک DSL Access Multiplexer  استفاده می نمايد. (DSLAM)از دستگاه فوق بمنظور دريافت اتصالات مشترکين استفاده می گردد. (شكل صفحه بعد)

اسلاید 23:

اسلاید 24: آينده DSL ADSL با ساير تکنولوژي های مربوط به دستيابی به اينترنت نظير مودم های کابلی و اينترنت ماهواره ای  رقابت می نمايد. بر طبق آمار اخذ شده در سال 1999 ، بيش از 330.000  منزل در امريکا از DSL استفاده کرده اند. تعداد کاربران استفاده كننده از مودم های کابلی تا سال 1999 به مرز 1.350.000 کاربر رسيده است . بر اساس پيش بينی بعمل آمده تا اواخر سال 2003 ، تعداد مشترکين مودم های کابلی به مرز 8.980.000 و مشترکين DSL به 9.300.000 خواهد رسيد.  سرعت ADSL در حال حاضر حداکثر 1.5 مگابيت در ثانيه است . از لحاظ تئوری رسيدن به مرز 7 مگابايت در ثانيه دور از دسترس نمی باشد. در اين زمينه  تحقيقات عمده ای صورت گرفته و تکنولوژی VDSL مطرح شده است .

اسلاید 25: VDSLاينترنت بسرعت در حال رشد در تمامی ابعاد است . تلويزيون های ديجيتالی و پخش تصاوير ويدئويي دو کاربرد جديد در اينترنت بوده که علاقه مندان و مشتاقان زيادی را به خود جلب نموده است . بمنظور ارائه خدمات فوق و ساير خدمات مشابه ، کاربران و استفاده کنندگان اينترنت نيازمند استفاده از خطوط بمراتب سريعتر نسبت به وضعيت فعلی می باشند. مودم های کابلی و يا خطوط ADSL عليرغم ارائه سرعت مناسب در کاربردهائی که  به آنها اشاره گرديد، فاقد سرعت لازم می باشند.

اسلاید 26: اخيرا سازمانها  و شرکت های متعددی تکنولوژی Very high bit-rate) DSL ”VDSL”) را مطرح نموده اند. VDSL پهنای باند بسيار بالائی را ارائه و سرعت انتقال اطلاعات 52 مگابيت در ثانيه است.

اسلاید 27: سرعت VDSL عملکرد VDSL ،  در اغلب موارد مشابه ADSL است . عليرغم شباهت های موجود در اين زمينه  اختلافات متعددی نيز وجود دارد. VDSL قادر به ارائه سرعت 52 مگابيت در ثانيه برای ارسال اطلاعات از اينترنت به کاربر (Downstream)و 16 مگابيت در ثانيه برای ارسال اطلاعات کاربر بر روی اينترنت (Upstream)است.  سرعت های فوق بمراتب بيشتر از ADSL است .  VDSL سرعت بالای خود را مديون محدودتر شدن فاصله بين مشترکين و مرکز ارائه دهنده سرويس فوق است. حداکثر مسافت موجود 4.000 فوت ( 1.200 متر ) است .

اسلاید 28: مقايسه انواع  DSL  نمونه های متفاوتی از تکنولوژی DSL تاکنون پياده سازی شده است :● Asymmetric DSL))ADSL: درمدل فوق بدليل تفاوت سرعت دريافت و ارسال اطلاعات  از واژه نامتقارن استفاده شده است . ماهيت عمليات انجام شده توسط کاربران اينترنت بگونه ای است که همواره حجم اطلاعات دريافتی بمراتب بيشتر از اطلاعات ارسالی است .● High bit-rate DSL))HDSL: سرعت مدل فوق در حد خطوط T1 است ( 1/5 مگابيت در ثانيه ) .سرعت دريافت و ارسال  اطلاعا ت در روش فوق يکسان بوده و بمنظور ارائه خدمات نياز به دو خط مجزا نسبت به خط تلفن معمولی موجود است . ● ISDN DSL))ISDL: مدل فوق در ابتدا در اختيار کاربران استفاده کننده از ISDN  قرار گرفت. ISDL در مقايسه با ساير مدل های DSL دارای پايين ترين سرعت است . سرعت اين خطوط 144 کيلوبيت در ثانيه است ( دو جهت ) .●Multirate Symmetric DSL))MSDSL:  در مدل فوق سرعت ارسال و دريافت اطلاعات يکسان است . نرخ سرعت انتقال اطلاعات توسط مرکز ارائه دهنده سرويس DSL ، تنظيم می گردد.

اسلاید 29: ● Rate Adaptive))RADSL: متداولترين مدل ADSL بوده و اين امکان را به مودم خواهد داد که سرعت برقراری ارتباط را با توجه به عواملی نظير مسافت  و کيفيت خط تعيين نمايد. ● (Symmetric DSL)SDSL: سرعت ارسال و دريافت اطلاعات يکسان است . در مدل فوق بر خلاف HDSL که  از دو خط مجزا استفاده می نمايد ، صرفا به يک خط نياز خواهد بود. ● Very high bit-rate))VDSL: مدل فوق بصورت نامتقارن بوده و در مسافت های کوتاه  بهمراه  خطوط مسی تلفن استفاده می گردد.● (Voice-over DSL)VoDSL: يک نوع خاص از  IP تلفنی است . در مدل فوق چندين خط تلفن ترکيب و به يک خط تلفن تبديل تبديل می شوند. جدول زير نمونه های متفاوت تکنولوژی DSL را نشان می دهد:

اسلاید 30: نوع DSLحداکثر سرعت ارسالحداکثر سرعت دريافتحداکثر مسافتخطوط مورد نيازامکان استفاده از تلفنADSL800 Kbps8 Mbps18,000 ft (5,500 m)1YesHDSL1.54 Mbps1.54 Mbps12,000 ft (3,650 m)2NoIDSL144 Kbps144 Kbps35,000 ft (10,700 m)1NoMSDSL2 Mbps2 Mbps29,000 ft (8,800 m)1NoRADSL1 Mbps7 Mbps18,000 ft (5,500 m)1YesSDSL2.3 Mbps2.3 Mbps22,000 ft (6,700 m)1NoVDSL16 Mbps52 Mbps4,000 ft (1,200 m)1Ye

18,000 تومان

خرید پاورپوینت توسط کلیه کارت‌های شتاب امکان‌پذیر است و بلافاصله پس از خرید، لینک دانلود پاورپوینت در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

در صورت عدم رضایت سفارش برگشت و وجه به حساب شما برگشت داده خواهد شد.

در صورت نیاز با شماره 09353405883 در واتساپ، ایتا و روبیکا تماس بگیرید.

افزودن به سبد خرید